MICROBUL
Sfantul Ioan din Kronstadt
Dupa cum
partea materiala a fiintei noastre se poate dezvolta atât timp cât primeste o
hrana corespunzatoare, iar daca în mâncare, în bautura sau în aerul pe care îl
respira nimereste o otrava sau un microb, trupul se îmbolnaveste si poate chiar
sa si moara daca nu primeste la timp ajutor, tot asa si în fiinta noastra
spirituala totul poate decurge bine pâna când apare diavolul. Sufletul se
îmbolnaveste, cuprins parca de paralizie, are nevoie de un grabnic ajutor de la
Doctorul ceresc, Dumnezeul duhurilor, ajutor care nu poate fi obtinut decât
prin rugaciunea credintei. Trebuie sa ne pazim cât putem mai mult, pentru ca
prin duhul si prin faptele noastre sa nu ne dam duhurilor rele, celor de sub
cer. Pentru ca ele sa nu fie suflare a sufletului nostru, luând locul lui
Dumnezeu, pentru ca raul din care este alcatuita natura lor sa nu devina
propria noastra natura. De altfel, trebuie sa ne aducem mereu aminte ca ele
sunt mai mult în noi decât în lume, dar ca Dumnezeu are asupra lor deplina
autoritate si le îngaduie sa lucreze în lume pentru dezmeticirea si îndreptarea
oamenilor, în limitele adevarului, bunatatii si întelepciunii Sale. Sunt însa
oameni care îl au pe diavolul în îmbracaminte, în mâncare si în bautura, dupa
cum crestinii adevarati se îmbraca întru Hristos si se hranesc cu Trupul si cu
Sângele Lui. Pretutindeni în lume exista o dualitate a contrariilor: unul
împotriva altuia; sufletul se lupta cu trupul, binele cu raul. Satana îsi are
slugile si ajutoarele sale pentru a-si raspândi domnia în lume. Domnul îi are
pe Îngeri, pe care îi da fiecarui crestin drept paznic si drept calauza spre
fericita Împaratie a lui Hristos.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 86-87
POMUL INCARCAT DE ROADE
Sfantul Tihon din Zadonsk
Vezi un pom cu frunzisul verde, covârsit de roade, a carui înfatisare bucura pe orisicine. De la aceasta întâmplare întoarce-ti gândul catre starea launtrica a omului iubitor de bine, al carui suflet este împodobit întocmai sau poate chiar mai mult decât atât, fiind îmbelsugat cu roadele Sfântului Duh. Un asemenea om „ca finicul va înflori si ca cedrul cel din Liban se va înmulti” (Psalmul 91, 12). Întâmplarea aceasta te învata sa râvnesti la podoaba cea launtrica, nu la cea din afara.
Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu
in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia,
Bucuresti, 2011, p. 74.
ADAPOSTUL
Sfantul Tihon din Zadonsk
Vezi un om
pribeag care, neavând casa lui, s-a adapostit pentru o vreme într-o casa
straina. Sa-ti aminteasca întâmplarea aceasta ca noi suntem calatori si
venetici în lume: „caci nu avem aici cetate statatoare, ci o cautam pe aceea ce
va sa fie”, dupa cum graieste Apostolul (Evrei 13, 14). De aici vedem ca mai
devreme sau mai târziu va trebui sa punem capat pribegiei si sa ne întoarcem în
Patria noastra. Iata de ce ni se cuvine sa ne aflam în aceasta lume asemeni
unor calatori si pribegi si sa tinem minte cuvântul Apostolului: „Noi n-am adus
nimic în lume, dupa cum e vadit ca nici nu putem sa ducem ceva; dar daca avem
hrana si îmbracaminte, cu acestea vom fi îndestulati” (1 Timotei 6, 7-8).
Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu
in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia,
Bucuresti, 2011, p. 68
LUMINA ORBITOARE
Sfantul Ioan din Kronstadt
Ce s-ar întâmpla, Domnul meu si Mântuitorul meu Iisus Hristos, daca lumina Dumnezeirii Tale ar tâsni din Preasfintele Tale Taine, când ele odihnesc pe Masa Sfântului Altar sau pe Sfântul Disc, sau în chivot, sau când preotul le poarta la pieptul sau, ducându-se la un bolnav? Toti cei care ar vedea aceasta lumina s-ar pleca la pamânt înfricosati, caci însisi Îngerii îsi acopar fata de frica slavei tale nepatrunse, si totusi, cât de indiferenti sunt oamenii fata de aceste Taine ceresti?
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu,
1995, p. 92
FIARELE SALBATICE
Sfantul Nicolae Velimirovici
În înteles
general fiarele salbatice întruchipeaza patimile. Asa cum fiarele salbatice
chinuiesc trupul, la fel si patimile aduc vatamare sufletului. Ziditorul i-a
dat lui Adam putere asupra tuturor patimilor. Iata de ce Adam avea putere
asupra fiarelor salbatice ca simbol al patimilor. Sfintii, care prin Noul Adam,
Hristos, si-au îmblânzit patimile, au dobândit de altfel si putere asupra
fiarelor salbatice.
Sfantul Nicolae Velimirovici,
Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti,
2009, p. 49-50.
TACEREA DARURILOR
Sfantul Tihon din Zadonsk
Vezi ca
pomul îsi daruieste rodul tuturor, dar tace; fântâna pe toti ne adapa, dar
tace; la fel si celelalte fapturi ale lui Dumnezeu ne aduc folos, însa ramân
tacute. Caci ele asa au fost rânduite de catre Ziditorul si, necuvântând,
propovaduiesc slava si lauda lui Dumnezeu, dându-ne prilej si noua, celor care
le folosim spre trebuinta noastra, sa slavim si sa laudam bunatatea Domnului.
Prin acestea învatam si noi, fapturile cele cuvântatoare, sa ne facem bine unul
altuia, dar sa tacem, sa nu trâmbitam înaintea noastra, sa nu râvnim slavirea
noastra, ci sa cautam slava Ziditorului nostru, de la Care am primit fiinta noi
însine, dimpreuna cu orice lucru bun. Astfel ne învata pe noi Hristos,
Mântuitorul nostru: „Asa sa lumineze lumina voastra înaintea oamenilor, încât
ei sa vada faptele voastre c ele bune si sa-L slaveasca pe Tatal vostru cel din
Ceruri” (Matei 5, 16).
Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu
in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia,
Bucuresti, 2011, p. 102
MECANISMUL
Sfantul Ioan din Kronstadt
Un om suparacios si fara minte, dorind sa faca sa functioneze un obiect sau un aparat oarecare si nefiind în stare sa-l foloseasca din nepricepere, vazându-se deci în imposibilitatea de a-l utiliza, asa cum ar fi dorit, de cele mai multe ori se înfurie, îsi iese din fire, arunca acel obiect sau îl distruge, ca si când ar fi o fiinta vie si s-ar opune intentiilor sale. Se întâmpla ca ceva sa nu mearga, sau sa se întepeneasca, sau sa se rupa, sau sa functioneze altfel decât se astepta, sau sa nu i se potriveasca locul, si omului i se pare ca totul se ridica împotriva lui si este gata mai-mai sa înceapa sa plânga de ciuda. Dar daca în locul nepriceputului vine un mester, totul intra în normal. De ce? Fiindca mesterul se apuca de treaba cu cap, rational, cu pricepere si cu suflet. Catre ce ma îndreapta aceste reflectii, care privesc lucruri atât de obisnuite, modul nostru de a ne purta cu obiectele? Catre constatarea ca pretutindeni mintea, sau mai exact spus, spiritul rational al omului, domneste asupra materiei. Nimic nu se poate face de la sine, fara contributia mintii, nici macar o singura miscare mecanica corecta. Nici un obiect nu se poate adapta de la sine scopului pentru care a fost creat, deoarece scopul respectiv nu poate fi atins decât urmând anumite reguli, sau prin modalitati determinate, cunoscute, iar acestea sunt produsul mintii, al inteligentei. Iata câteva exemple din univers. De unde provine acea ordine extraordinara care domina materia neînsufletita si lumea animalelor necuvântatoare? De unde vine acea frumusete fara seaman, acea minunata transformare a materiei amorfe, lipsite de viata, în ceva plin de armonie si de viata? De unde vine acea adaptare perfecta a unor elemente lipsite de viata la mii si mii de scopuri, dintre cele mai diverse, într-un mod atât de rational si de simplu, stiut fiind ca prin ele însele acele elemente n-ar putea sa-si „propuna” un scop si nici sa-l atinga? Cine este nevazutul stapân al tuturor acestor forme ale materiei? Ce Minte îsi vadeste preaminunata-I întelepciune în materia neînsufletita si în multimea vietuitoarelor necuvântatoare? Cine este Artistul si Sculptorul perpetuu, Cel ce îsi realizeaza opera în mod nevazut înaintea ochilor nostri? Tu esti Unul, Doamne, Facatorul a toate! Ochii inimii mele Te vad în fiecare linie a spatiului. Tu le-ai facut si le faci pe toate, împreuna cu Fiul Tau si cu Duhul Tau cel Sfânt. Inima mea Te saruta, oriunde Te-ai afla, si ma închin Tie, Te laud, si Te cânt.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 128-129
FRUMUSETEA FIRII
Sfantul Vasile cel Mare
Dumnezeu,
înainte de a fi cele ce se vad acum, a gândit si a pornit sa aduca la existenta
cele ce nu erau; în acelasi timp a gândit si cum trebuie sa fie lumea si ce
forma sa-i dea materiei, ca sa fie în armonie cu ea. Cerului i-a rânduit o
natura potrivita cerului, iar formei pamântului i-a dat o substanta proprie si
trebuincioasa lui. Focului, apei si aerului le-a dat forma pe care a voit-o si
le-a adus la existenta asa cum o cerea ratiunea fiecareia din cele create. A
unit într-o prietenie nesfarâmata, într-o singura unitate si armonie, întreaga
lume, alcatuita din diferite parti.
Sfantul Vasile cel Mare, Omilii la
Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986, p.
86
RADACINILE POMULUI
Sfantul Sofronie Saharov
Mitropolitul Hierotheos Vlachos povesteste astfel despre o întâmplare petrecuta în anul 1978, când se afla în vizita la Manastirea Sfântului Ioan Botezatorul de la Essex: „Într-o zi Parintele Sofronie m-a gasit în gradina si mi-a aratat un pom zicându-mi: «Acest copac creste încet, încet, înfigându-si întâi radacinile foarte adânc. Asa se întâmpla si cu monahul, creste si progreseaza încet, încet în pocainta, dar radacinile lui intra adânc înspre vesnicie»”.
Sfantul Sofronie Saharov, Cunosc un
om in Hristos – Parintele Sofronie de la Essex, traducere de Pr. Serban Tica,
Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 220
BARAJUL
Parintele Arsenie Boca
Sa va duceti sa vedeti cum e un baraj. Daca barajul e tare, rezista la presiunea apei, daca e slab se rupe si nu mai produce lumina si strica pe unde se duce apa, iar daca nu se rupe barajul, apa se urca pâna la turbine si pe urma produce curent; daca nu, nu produce. Asa e si cu omul. Adica omul sa aiba un baraj, care, când vin ispitele, sa reziste la presiunea ispitelor, sa nu cedeze. Ca daca cedeaza la ispite, atunci nu mai produce lumina. Daca nu cedeaza atunci da si Dumnezeu ajutor si începe sa produca omul lumina.
Parintele Arsenie Boca, Marturii din
Tara Fagarasului despre Parintele Arsenie Boca, Ed. Agaton, Fagaras, 2004, p.
65
MOBILITATEA
Sfantul Ioan din Kronstadt
Pamântul
este stabil si rigid, desi se misca în jurul soarelui cu o mare viteza; apa
este fluida si fluenta; aerul este mai „fluid”, mai subtil si mai fluent si se
poate deplasa cu o mare rapiditate când se pun în miscare curentii atmosferici;
lumina este si mai sensibila, se deplaseaza cu o si mai mare viteza decât apa
si aerul, poate parcurge în spatiu, într-o secunda, distante inimaginabile.
Daca lumina are o atât de mare mobilitate, putând parcurge spatii imense într-o
durata de timp absolut neglijabila, cum ar trebui sa fie spiritul creat, cât de
usor si de rapid si, în sfârsit, cum trebuie sa fie spiritul cel necreat, Duhul
Sfânt, Domnul Însusi? Poate fi oare comensurabil? Daca lumina se raspândeste cu
o iuteala uluitoare, cât de repede trebuie sa se raspândeasca în spiritele
rationale cre ate Lumina cea necreata, Izvorul oricarei lumini si a toata
faptura. În sfârsit, cum cuprinde ea – Lumina cea atotfacatoare – toate
fapturile Sale, noianul de lumi? Slava Tie, Lumina nematerialnica, necreata,
care lumineaza pe tot omul care vine în lume (Ioan 1, 9)!
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 54-55.
PODOABA INTREGII ZIDIRI
Sfantul Ioan din Kronstadt
Cel care a
împodobit cerul cu stele nu putea sa împodobeasca si mai minunat Cerul Sau –
Preasfânta si Preacurata Fecioara, Maica Sa? Cel care a împodobit pamântul cu
multe feluri de flori, atât de frumos colorate si le-a înmiresmat cu parfumuri,
nu putea oare sa o împodobeasca pe maica Sa pamânteasca cu toate florile
virtutilor, sa o parfumeze cu toate parfumurile duhovnicesti? Cu siguranta ca
putea! Si stapâna noastra a devenit Cerul si Templul Dumnezeirii, împodobita cu
toate frumusetile si mai înmiresmata decât toate parfumurile pamântesti. O,
daca Dumnezeu în marea Sa mila, prin rugaciunile Maicii Sale Preacurate, ar
binevoi sa ma împodobeasca pe mine, cel desfigurat de pacat, daca ar binevoi sa
ma înmiresmeze si pe mine, cel necurat! Caci la Dumnezeu nimic nu este cu
neputinta.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu,
1995, p. 107.
ADEVARATA VIATA
Sfantul Nicolae Cabasila
Pruncii n-ajung în pântecele maicii lor nicicând macar la simtamântul si la constiinta ca traiesc, câta vreme crestinul are în decursul vietii lui pamântesti destule semne despre viata de dincolo. Explicatia sta în faptul ca adevarata viata pentru fat nu este aceea din întunericul pântecelui mamei, ci pe el îl asteapta alta, cea viitoare. Doar acolo, în pântece, înca nu s-a revarsat asupra lui nicio raza de lumina si n-a primit niciun semn ca ar mai fi si alta o viata. Omul mare, crestinul, vede, dimpotriva, altceva si anume, ca viata viitoare s-a revarsat si s-a amestecat întru totul cu cea prezenta, iar Soarele maririi ne-a rasarit si noua cu îmbelsugare, mireasma cerului s-a varsat peste tinuturile pline de miros greu în care traim, iar spre mâncare s-a dat de acum si oamenilor pâinea îngerilor. Iata pentru ce Sfintilor li s-a dat înca de aici, de pe pamânt, nu numai sa gateasca si sa-si orânduiasca traiul pentru viata viitoare, ci sa si traiasca dupa ea si sa o realizeze înca de aici.
Sfantul Nicolae Cabasila, Talcuirea
Dumnezeiestii Liturghii si despre viata in Hristos, traducere de Pr. Ene
Braniste si Pr. Teodor Bodogae, Ed. Arhiepiscopiei Bucurestilor, Bucuresti,
1992, p. 131
AS VREA SA MOR AICI
Compozitorul Arvo Part
Am cunoscut un baietas care s-a întâmplat sa
ajunga într-o zi într-un loc foarte placut, un loc serios, oarecum, si frumos.
Un baietas care avea, poate, vreo zece ani. Si iata ca el a spus: „Aici e atât
de bine si frumos; as vrea sa mor aici”. Avea înca toata viata înainte! De unde
astfel de gânduri? Însa aceasta a fost un fel de pauza… În viata lui s-a
deschis dintr-odata ceva neobisnuit pentru dânsul si el a grait asa. Iata.
Pentru ca un calculator sa scoata un asemenea gând, cu totul nou, ar fi trebuit
sa faca miliarde de calcule în fiece secunda, iar calculatoarele cele vechi ar
fi avut nevoie de câteva zile, pe când în sufletul omenesc se naste dintr-odata
un astfel de gând. Vedeti, ce bogatie, ce masinarie avem sub stapânirea
noastra… nu stiu unde… si în inima, si aici în cap, si în trup în acelasi timp…
Si muzica e un fel de limba straina mai ciudata; ea traduce, într-un chip
oarecare; în toate aceste situatii, ea este ca un fel de mijlocitor.
Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii
– puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga
Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 113-114
CARCEII VITEI DE VIE
Parintele Ilie Cleopa
Daca si cârceii vitei de vie ne
sunt de fata, si aceia prin lucrarea ce o fac în vie, mult folos sa ne aduca
noua. Daca si noi de aracii cei duhovnicesti, cu dragostea cea dupa Dumnezeu,
ca niste cârcei ne vom lega si aproape de noi îi vom tine ascultându-le
învatatura si supunându-ne lor întru cele spre mântuire, precum ne învata pe
noi marele Apostol Pavel, zicând: „Ascultati pe mai-marii vostri si va supuneti
lor ca celor ce privegheaza pentru sufletele voastre” (1 Tesaloniceni 5, 12) si
iarasi: „Aduceti-va aminte de mai-marii vostri care v-au grait voua cuvântul
lui Dumnezeu, la a caror savârsire a vietii privind sa le urmati credinta”
(Evrei 13, 7).
Înca sa cugetam ca rodul vitei
„veseleste inima omului” (Psalm 103, 16) si la Cina cea de taina pe vin întru
Sângele Sau l-a prefac ut (Luca 22, 20). Si daca spintecata vedem frunza la vie
si de la aceasta pe mestesugul Ziditorului nostru sa-l slavim si sa cugetam cum
prin acoperirea cea cu frunze, pe vatamarile cele din vazduh sa le întâmpine cu
îndemânare, iar prin rarimea spintecarilor frunzei, pe raza soarelui din destul
spre coacerea strugurilor sa o primeasca.
Parintele Ilie Cleopa, Opt cuvinte
despre minunile lui Dumnezeu din zidiri, Ed. Episcopiei Romanului si Husilor,
Roman, 1996, cap. cap. 4: Minunile lui Dumnezeu din lumea arborilor , p. 38-48
BARCA
Sfantul Simeon din Dajbabe
Leaga-ti barca mai temeinic când e
înnorat sau ploua si roaga-te mai cu râvna când esti în necaz si napadit de
gânduri, astfel ca apa sa nu-ti duca barca si deznadejdea sa nu te copleseasca.
Sfantul Simeon din Dajbabe, The
Orthodox Word, nr. 271-72, traducere de Laura Marcean, Ed. St. Herman, Platina,
SUA, 2010, cap. Selected Verses from the Treasury of St. Symeon’s , p. 37-53.
ARBORELE FIRAV
Sfantul Teofan Zavoratul
Mândria se aseamana unui arbore
foarte înalt si încovoiat, toate ramurile caruia sunt firave, si pe care, daca
se catara cineva, îndata se va prabusi de la înaltime.
Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire
sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed.
Sophia, Bucuresti, 2011, p. 52
PUTEREA GRAULUI
Sfantul Luca al Crimeei
Este
cunoscut ca grâul, meiul si mustarul gasite în sarcofagele mumiilor egiptene –
care au o vechime de 3000 de ani –, daca nu au fost supuse actiunilor
daunatoare, în care sa fi fost posibile procese fermentative ce le-ar fi putut
afecta, pot da roade bune daca sunt plasate în conditii favorabile de umiditate
si caldura.
Urmatoarea
experienta a fost realizata de catre fizicianul Jean Becquerel (1878-1953) la
Paris, în anul 1909. Seminte de grâu, lucerna si mustar alb au fost uscate în
vid timp de sase luni la temperatura de +40o C si apoi sigilate în eprubete de
sticla vidate. Aceste eprubete au fost expediate la Londra si acolo au fost
tinute timp de trei saptamâni în atmosfera umeda, la aproximativ –190o C, si
apoi înca 77 de ore în hidrogen lichid, la –250o. La Paris eprubetele au fost
redeschise si semintele au f ost puse într-un mediu umed la +28o. S-a dovedit
ca încoltirea s-a desfasurat absolut normal. Nu s-a constatat nici o diferenta
comparativ cu probele de seminte care fusesera pastrate în conditii obisnuite.
La o temperatura joasa, de –250o, orice indiciu asupra unei activitati vitale
este exclus. Nici chiar cele mai energice reactii chimice nu se pot desfasura
la o astfel de temperatura joasa.
Din aceste
experiente vedem ca este posibila moartea temporara, daca actiunea care
împiedica activitatea vitala nu conduce la distrugerea organismului.
Daca este
atât de evident ca moartea temporara a semintelor si a animalelor nu împiedica
renasterea vietii întru acestea, oare nu suntem îndreptatiti sa afirmam ca
acest fenomen este cu putinta în ele prin actiunea unei puteri necunoscute
noua, energia vitala, care nu e supusa deloc actiunii agentilor distructivi
care afecteaza viata semintelor si a plantelor? Iar o astfel de energie
bineînteles ca nu poate fi decât energie duhovniceasca – puterea de viata
datatoare a Duhului Sfânt.
Sfantul Luca al Crimeei, Puterea
inimii, traducere de Evdochia Savga, Ed. Sophia, Bucuresti, 2010, p. 76-77
PERDEAUA SI CUVERTURA
Sfantul Tihon din Zadonsk
Ceea ce este acoperit de perdea sau
de cuvertura nu se poate vedea. Astfel, nu vedem soarele acoperit de nori; nu
vedem fata acoperita de batic sau de haine; nu vedem lucrurile care sunt
dincolo de perdea, si celelalte. Tot asa, înaintea privirii oricarui pacatos
nepocait, a oricarui desfrânat sau preacurvar, a oricarui rapitor, hot sau
judecator nedrept, a oricarui mincinos sau înselator, într-un cuvânt înaintea
privirii oricarui om necugetat atârna un anume val, care îi acopera ochii
duhovnicesti si nu-l lasa sa vada de ce bunatati se lipseste, cum merge la
pieire amarnica. Merge spre groapa si nu o vede, si cade în ea, daca nu
priveste în jur. Satana, vrajmasul neamului omenesc urzeste acest val sau
cuvertura acelor oameni care traiesc în nepasare, care nu asculta de Dumnezeu
Cuvântul, Calauzitorul pasilor nostri, care parasesc rugaciunea , fara de care
orice om este surd; satana urzeste aceasta ca oamenii sa nu-si observe propria
pieire. Daca omul se întoarce cu pocainta adevarata catre Dumnezeu, aceasta
perdea sau cuvertura se ridica. Atunci el îsi va vedea nenorocirea si pieirea.
Atunci îsi va veni în sine, va întelege unde a fost, cum s-a ratacit. Atunci va
începe sa suspine, sa plânga si sa se tânguiasca. Atunci si numai atunci, ca
sculat din somn, va începe sa mearga precum mergea mai înainte. „Pentru aceasta
zice: «Desteapta-te cel ce dormi si te scoala din morti si te va lumina
Hristos»” (Efeseni 5, 14).
Sfantul Tihon din Zadonsk, Comoara
duhovniceasca din lume adunata, traducere de rasofora Domnica Talea, Ed.
Egumenita, Galati, 2008, p. 83-84
ACELASI AER
Sfantul Ioan din Kronstadt
A-ti iubi aproapele ca pe tine
însuti, a-i împartasi bucuriile si necazurile, a-l hrani, a-l îmbraca la
nevoie, a respira – ca sa spunem asa – acelasi aer cu el, considera toate
acestea tot atât de firesti precum a mânca tu însuti si a te ocroti pe tine, nu
le lua drept acte de binefacere, de iubire de aproapele, ca sa nu te lauzi cu
ele. „Caci unul altuia suntem madulare” (Efeseni 4, 25).
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 330.
CER SI TRON AL DUMNEZEIRII
Sfantul Ioan din Kronstadt
Cel ce a împodobit cerul cu
stele putea oare sa nu împodobeasca si mai frumos cerul sau duhovnicesc cu
Preasfânta Fecioara, Nascatoare de Dumnezeu? Cel ce a smaltuit pamântul cu
multe si felurite flori, facându-le sa raspândeasca miresme fara seaman, putea
oare sa nu-si împodobeasca Maica cea dupa trup cu multele si feluritele flori
ale virtutilor, facând-o sa raspândeasca toate aromele duhovnicesti? Astfel
Stapâna noastra s-a facut cer si tron al Dumnezeirii, preaînfrumusetata cu
toate splendorile si cu toate miresmele, mai presus de toate aromele
pamântului. O, daca bunatatea dumnezeiasca m-ar împodobi si pe mine,
nerusinatul, pentru rugaciunile Preacuratei Sale Maici, daca m-ar înmiresma si
pe mine, necuratul! La Dumnezeu, toate sunt cu putinta! „De vor fi pacatele
voastre cum e cârmâzul, ca zapada le voi albi si de vor fi ca purpura, ca lâna
alba le voi face” (Isaia 1, 18).
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 243
FOCUL APRINS
Sfantul Ioan din Kronstadt
Focul lumânarilor si candelelor
aprinse, precum si cadelnita cu carbuni aprinsi si cu tamâie binemirositoare
slujeste pentru noi ca si chip al focului duhovnicesc, al Duhului Sfânt,
pogorât în chip de limbi de foc asupra Apostolilor, mistuind întinaciunea
pacatelor noastre, luminându-ne mintea si inima, înflacarându-ne sufletele cu
flacara iubirii de Dumnezeu si a unora fata de altii; focul în fata sfintelor
icoane ne readuce în minte înflacarata iubire fata de Dumnezeu a Sfintilor,
pentru care ei au urât lumea, toate amagirile ei si toata nedreptatea ei, ne
aduce aminte si ca trebuie sa-I slujim lui Dumnezeu, sa ne rugam Lui cu duh
înflacarat, care de cele mai multe ori ne lipseste, fiindca inima ni s-a racit.
Astfel, în biserica, totul este spre învatatura, nu exista nimic de prisos, inutil.
Sfantul Ioan din Kronstadt,
Liturghia: Cerul pe pamant, traducere de Boris Buzila, Ed. Deisis, Sibiu, 1996,
p. 120
DARURILE FIRII
INCONJURATOARE
Sfantul Tihon din Zadonsk
Vezi ca pomul îsi daruieste roadele
atât stapânului sau, care îl curata, taindu-i vlastarii, cât si strainilor; sau
ca fântâna îi adapa nu doar pe cei care o îngrijesc, ci si pe cei ce-o
pângaresc si scuipa în ea, iar soarele lumineaza atât pentru cei ce se
minuneaza de el, cât si pentru cei care-l nesocotesc. Asa sunt si crestinii cei
adevarati, care ca si „orice pom bun fac roade bune” (Matei 7, 17) sau „ca
niste luminatori stralucesc în lume” (Filipeni 2, 15), facându-le bine tuturor,
celor buni si celor rai, prietenilor si vrajmasilor lor, urmând întru toate
pilda Cerescului lor Tata, Care „face sa rasara soarele Sau peste cei rai si
peste cei buni” (Matei 5, 45). Aceasta te învata, crestine, sa urmezi si tu
adevaratilor crestini si dimpreuna cu ei sa te asemeni Parintelui Ceresc, si nu
fiilor veacului acestuia, care nu iubesc pe nimeni decât pe ei însisi si pentru
sine.
Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu
in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia,
Bucuresti, 2011, p. 98
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu