Anularea lui Beethoven, cea mai
recentă lovitură a mișcării woke pentru lumea muzicii clasice
SEPTEMBER 20TH, 2020
Jonathan S Tobin pentru New York Post
Dacă vă
gândeați că există anumite lucruri atât de apreciate și de importante pentru
omenire încât nu ar putea fi vreodată „anulate”, atunci ar trebui să vă mai
gândiți o dată.
Dacă există
vreo lecție de învățat de la protestele „în mare parte pașnice” ale mișcării
Black Lives Matter, de la distrugerea monumentelor și de la atacurile
mulțimilor din mediul virtual, în încercarea lor de a reduce la tăcere pe
oricine nu susține ideile stângii despre „rasism”, atunci aceea este că nimeni,
viu sau mort, nu este ferit de atacurile fasciștilor woke. Nici chiar Ludwig
van Beethoven.
Opera lui
Beethoven nu face parte doar din nucleul repertoriului standard al muzicii
clasice; unele dintre cele mai populare opere ale sale au devenit, de asemenea,
parte a culturii pop (n. trad. pop culture), linia lor melodică fiind
recunoscută chiar și de cei care nu au ascultat niciodată un concert de muzică
clasică.
În ultimii
200 de ani, compozițiile lui Beethoven au fost, de asemenea, simboluri ale
luptei pentru libertate. „Oda bucuriei”, din finalul Simfoniei nr. 9, rămâne
imnul consacrat al fraternității universale. Nu este o coincidență faptul că
notele de debut ale celei de-a cincea simfonii – al cărei model ritmic reproduce
notația codului Morse pentru litera „V”, ca în „v de la
victorie”- a
fost folosită de BBC pentru transmisiile către Europa ocupată în timpul celui
de-al Doilea Război Mondial.
Dar pentru
adepții woke, muzica lui Beethoven a căpătat o nouă semnificație, ceva mai
obscură. Pentru muzicologul Nate Sloan și pentru compozitorul Charlie Harding,
vedetele podcastului „Switched on Pop”, produs în colaborare cu Filarmonica din
New York, Simfonia nr. 5 este un simbol pentru tot ceea ce nu le place la
muzica clasică și la cultura occidentală. După ei, este timpul să-l anulăm pe
Ludwig van Beethoven.
Pe vox.com,
cei doi dau vina pe muzica lui Beethoven pentru ceea ce consideră a fi o
cultură clasică elitistă învechită, care întărește regula supremației
bărbaților albi și trece sub tăcere vocile femeilor, ale negrilor și ale
comunității LGBTQ.
Muzica lui
Beethoven a fost atât de profundă și de originală, încât a adus cu ea tendința
de a adopta reguli de comportament la concerte, cum ar fi păstrarea liniștii în
timpul audițiilor sau aplaudarea numai la final. Dar ideea că o astfel de
muzică reprezintă, de fapt, „coloana sonoră” pentru „privilegiul albilor” și
pentru opresiunea exercitată de aceștia îi imprimă operei lui Beethoven o
latură woke, care nu are, de fapt, nicio legătură cu muzica lui sau cu modul în
care aceasta este interpretată.
Acesta nu
este primul atac de felul acesta asupra lui Beethoven. În anii ‘80, o
muzicologă pe nume Susan McClary a stârnit controverse atunci când a făcut o
afirmație bizară, în care asocia Simfonia nr. 9 cu „frustrarea” unui violator
impotent. Dar în timp ce gânditorii respectabili ai acelor vremuri au respins
declarația lui Susan McClary, acest tip de gândire delirantă de stânga a
devenit popular în 2020.
Protestele
BLM au inspirat și alte atacuri asupra lumii muzicale, precum cererea făcută de
criticul de muzică New York Times, Anthony Tommasini, pentru acordarea unor
„cote” rasiale (n. trad. cotele rasiale reprezintă anumite cerințe numerice
pentru angajarea sau promovarea membrilor unui anumit grup rasial în cadrul
anumitor instituții) în procesul de angajare în orchestră, inițiativă care ar
trebui să crească numărul interpreților negri și să limiteze oportunitățile
pentru asiatici, care sunt suprareprezentați în rândul muzicienilor moderni. În
același spirit, David, fiul lui Richard Tucker, faimosul star de operă, a fost
dat afară dintr-o asociație caritabilă care sprijinea tinerii cântăreți, din
simplul motiv că a criticat revoltele BLM și l-a lăudat pe președintele Trump.
Există
câteva argumente ce susțin relaxarea unor reguli de participare la un concert
de muzică clasică. Dar Sloan și Harding scriu de parcă nu ar fi participat la
un concert de 40 de ani: spectatorii moderni vin la concerte purtând
îmbrăcăminte felurită și, la drept vorbind, mulți dintre ei trebuie să fie
atenționați să își închidă telefoanele și să păstreze liniștea în timpul
spectacolului, arătând astfel respect față de ceilalți spectatori și față de
artiști.
De asemenea,
adepții mișcării woke nu au observat că orchestrele și operele naționale și-au
petrecut ultimii ani străduindu-se să promoveze muzica scrisă de compozitori
negri, hispanici și de sex feminin.
O parte din
această „nouă” muzică este bună; o mare parte însă nu este. Dar dacă publicul
preferă în continuare Beethoven, acest lucru nu se întâmplă pentru că oamenii
îmbrățișează un simbol al supremației albe. Ei își doresc să asculte mai mult
din opera lui Beethoven și a celorlalți mari compozitori europeni albi, precum
Brahms și Mahler, pentru că le apreciază capodoperele.
Totuși, fără
acești giganți nemuritori ai muzicii, albi și de sex masculin, orchestrele
precum Filarmonica din New York, care se luptau să umple sălile de concerte
chiar și înainte de pandemie, ar întâmpina și mai multe probleme la ocuparea
locurilor.
Încercarea
de a îl anula pe Beethoven ar trebui să fie un semnal de alarmă pentru lumea
muzicii clasice și chiar și pentru cei care nu sunt fani ai acesteia: războiul
împotriva civilizației occidentale nu va lăsa nimic sacru neatins. Dacă până și
Beethoven poate fi anulat, atunci nimic nu se mai află la adăpost.
Sursa: Prof. VALENTINA LUPU
Articol original: Canceling Beethoven
is the latest woke madness for the classical-music world
Traducerea a fost realizată pentru
Marginalia de Elena Enoiu, studentă la Universitatea ”Alexandru Ioan Cuza” din
Iași
S-A TERMINAT CERNEALA
Adrian Păunescu
~*~
Risipă de cerneală în parcuri și pe
străzi ,
Se-mparte iarăși lumea în vânători și
prăzi,
Se depărtează vara de noi cu pași
înceți ,
Se-nchide orizontul și mor tâcând
poeți .
Ies toți analfabeții acum din adăpost
,
A proteja cerneala acum nu are rost ,
Nimic nu se mai scrie , trăim un timp
oral ,
cerneala abundentă se scurge la canal
.
Martirii protestează la zidul ud
căzând
Că zero și cu zero fac doi ,din când
în când ,
Ce toamnă vinovată ,ce sentiment umil
,
Bătrânii și copiii se - adună la azil
.
Cutiile poștale nu mai conțin
scrisori ,
O ploaie de cerneală coboară dinspre
nori ,
Nici nu mai știm să scriem și nici
nevoie nu-i ,
Scrisorile acelea să le trimitem cui
?
S-A TERMINAT CERNEALA
ȘI CUMPĂNA S-A FRÂNT ,
VAI , NIMENI ȘI CU NIMENI
FAC NIMENI PE PĂMÂNT .
~*~
2004
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu