miercuri, 30 august 2023

Stanciulescu Alexandru Barda - MINILECTURĂ cu APEL si GÂND DE SEARĂ, DOAR O VORBĂ....!

 




Curs de limba română

- Arhim. Iustin Pârvu -

 

 

Despre așa-zisa importanță a greco-catolicismului în formarea limbii române și școala ardeleană:

 

Păi, uite cum au contribuit, acum se vede care a fost intenţia lor, după roadele pe care le vedem cu toţii în Ardeal. Aşa de mult au contribuit încât abia mai auzi vorbindu-se în Transilvania limba română, până vor ajun­ge să ne-o ia de tot.

 

Când au venit ei la noi, în România, dragii mei? Biserica noastră era deja organizată în toată splendoarea! Nu erau legăturile noastre cu bisericile orto­doxe? N-aveam noi aici episcopi, care cu mult înaintea lor au tradus Biblia şi celelalte cărţi de rugăciune şi de cult? Păi, primul Nou Testament românesc nu a apărut în 1648, sub Mitropolitul Transilvaniei, Simion Ştefan? Când ei de-abia descălecaseră aici, limba noastră deja curgea ca mierea. Nu se introdusese încă limba română în cultul liturgic, tocmai pentru a proteja adevărul acesta ortodox, pentru a păstra doctrina sacră, de care ne te­meam să nu ne-o ştirbească latinii. Dar se ştie că existau multe acte oficiale în limba română, se folosea în admi­nistraţie, în corespondenţă – de altfel este cunoscută scrisoarea lui Neacşu din 1521, care dovedeşte bogăţia şi cursivitatea limbii române la acea dată.

 

Academicianul Virgil Cândea, într-un studiu introductiv la Noul Testament din 1648, spune că „românii ortodocşi din Transilvania adoptaseră limba română în cult mai înainte de unirea forţată din 1700”. Şi spune mai departe că era necesară păstrarea tradiţiei liturgice, într-un moment în care era atacată ca o corabie în mijlocul valurilor mării, aflându-se între mai multe limbi străine. Dar Biserica noastră Ortodoxă era foarte bine înfiptă în tradiţie şi zice Virgil Cândea că traducerea nu „putea fi numai o între­prindere filologică. Acţiunea cu atât de profunde consecinţe pe plan spiritual şi cultural trebuia să fie realizată în acord cu învăţătura Bisericii şi cu aprobarea celei mai înalte ierarhii ortodoxe a timpului”. Iar ce au tradus ei au fost numai atitudini impuse de calvinizare a cultului nostru ortodox.

 

Recunoaştem meritul fruntaşilor şcolii ardelene, dar să nu uităm că tocmai ei au scris împotriva falsei uniri şi papistaşilor, când, în cele din urmă, au realizat înşelătoria. Chiar Petru Maior spune în Procanonul său foarte limpede: „O, de ar fi apărat Dumnezeu neamul românesc de acest feliu de oameni învăţaţi şi teologi, cari numai cu autentie, cu ţiful şi cu vâlva ce o au în haine şi în locul locaşului său, vreau să învingă pe toţi; De spun ceva de la Roma, să taci, să înlemneşti, să caşti gura. De arăţi din Sfinţii Părinţi, din Soboare şi din istoria cea veche a Bisearecii asupra păre­rilor lor, îndată eşti schismatic, şi mai rău decât ereticii… Romei, încă din vremurile cele de demult, începuse a-i răsări coarnele!”

 

Nu are sens să mai cităm toţi marii noştri gânditori care acuză unirea de la 1700. Însuşi Iorga spune despre Atanasie Anghel ca fiind un suflet josnic, fără demnitate şi fără ruşine, „un român fără simţ de neamul său”, iar despre actul de la 1700 spune că este „cel mai înjositor act public săvârşit până atunci de vreun vlădică ortodox”.

 

 

DIMINEATA CEA MARE

- Sfantul Teofan Zavoratul -

 

 

Harul Tau, Doamne, sa ne însoteasca si sa ne calauzeasca la dimineata cea mare. Dreapta îndurarilor Tale sa ne miluiasca pe noi cu blagoslovenii, si sa trecem cu ea marea cea de foc.

 

Cerul si pamântul si toate ce sunt într-însele sa Te preaslaveasca împreuna cu noi pentru întoarcerea noastra. Slava Tie, Parintelui Închinat, si Unuia-Nascut Fiului Tau, si Duhului Celui Sfânt!

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 151





Rugăciunea pentru umilinţă şi pentru dobândirea Harului Duhului Sfânt

- Cuviosului Gheron Iosif -

 

 

„Doamne Iisuse Hristoase, Preadulce Părinte, Dumnezeule şi Doamne al milei şi a toată făptura Ziditorule, caută spre smerenia mea şi iartă-mi toate păcatele pe care în toată viaţa mea le-am făcut până în ziua şi ceasul de acum. Şi trimite pe Preasfântul şi Mângâietorul Duh, ca să mă înveţe, să mă lumineze, să mă acopere spre a nu păcătui, ci a Te iubi din tot sufletul şi inima mea pe Tine, Preadulcele meu Mântuitor şi binefăcător Dumnezeu, Cel vrednic de toată dragostea şi închinarea. Aşa, Bunule Părinte, Cel fără de început, Fiule Cel împreună fără de început şi Preasfinte Duhule, învredniceşte-mă de luminarea dumnezeieştii cunoştinţe, ca să văd Harul Tău cel dulce şi prin el să port greutatea acestei privegheri a mele şi curate să-Ţi aduc rugăciunile şi mulţumirile mele cele către Tine, pentru rugăciunile Preasfintei Născătoarei de Dumnezeu şi ale tuturor Sfinţilor.

 

O, iubite şi Preadulce Iisuse Hristoase, cine Te-a rugat pentru mine ca să mă aduci în această lume şi să mă nasc din părinţi buni şi credincioşi, de vreme ce atâţia alţii se nasc turci, papistaşi, masoni, evrei sau idolatri şi chiar atei? Cu cât trebuie dar, să Te iubesc mai mult şi să-Ţi mulţumesc pentru acest dar atât de mare şi pentru binefacerea pe care mi-ai dat-o? Chiar şi sângele meu de l-aş vărsa, tot nu aş putea să-Ţi mulţumesc…

 

Mântuitorul meu Preadulce, cine Te-a rugat pentru mine ca să mă rabzi de atâţia ani pe mine cel ce din vârsta copilăriei păcătuiesc, şi nu Te scârbeşti de mine văzându-mă nedreptăţind, furând, mâniindu-mă, lăcomindu-mă după mâncăruri şi după altele, pizmuind şi toată răutatea săvârşind, iar pe Tine, Dumnezeul meu, ocărându-Te prin faptele mele?

 

Tu, Doamne al meu, nu ai trimis moartea ca să mă ia, în păcate aflându-mă, ci cu îndurare m-ai răbdat pe mine care, dacă aş fi murit, veşnic m-aş fi osândit, ci m-ai aşteptat îndelung răbdând. O, bunătatea Ta, Doamne!

 

O, măreţia Ta, Doamne! Cât de înfricoşătoare şi de măreaţă este purtarea Ta de grijă! O, bogăţia darurilor Tale, Doamne! O, vistieriile Tale cele nedeşertate şi tainele cele negrăite! Cine nu se va înfricoşa văzând bunătatea Ta? Cine nu se va minuna văzând bogăţia milei Tale? Mă înfricoşez, Stăpâne, să povestesc bogăţia darurilor Tale.

 

Stăpânul şi Domnul meu să mântuiască pe cel ce-L răstigneşte! Eu, prin păcatele mele pe Făcătorul meu Îl răstignesc, iar Cel Ce m-a zidit pe mine mă slobozeşte. O, Iisuse, dulce dragoste, cât de mult îţi sunt dator! Nu pentru viaţa veşnică pe care mi-ai făgăduit-o trebuie să Te iubesc, Ziditorul meu, nu pentru că mi-ai spus că-mi vei da Harul tău, nici pentru Rai, ci sunt dator să Te iubesc pentru că m-ai slobozit din robia păcatului şi a patimilor. O, minune mare şi ascunsă de cei care nu te cunosc pe Tine, Doamne!…

 

Aşa, Stăpâne Preadulce, Doamne Iisuse Hristoase, trimite Harul Tău cel sfânt şi dezleagă-mă de legăturile păcatului! Luminează-mi întunericul sufletului, ca să simt mila Ta cea nespusă, să Te iubesc şi să-Ţi mulţumesc cu vrednicie Ţie, Preadulcele meu Mântuitor şi Dumnezeu, Cel vrednic de toată dragostea şi mulţumirea. Aşa, Bunule, Binefăcătorul meu şi Domnul meu Cel mult îndurat, nu depărta de la noi mila Ta cea bogată, ci îndură-Te de zidirea Ta. Ştiu, Doamne, mulţimea greşelilor mele, dar căută şi la mila Ta cea nesfârşită. Văd întunericul nesimţitorului meu suflet, dar aştept cu credinţă şi cu nădejdi bune dumnezeiasca Ta luminare şi slobozirea de obiceiurile mele cele viclene şi de patimile cele vătămătoare, pentru rugăciunile Preadulcei tale Maici, Stăpâna noastră Născătoarea de Dumnezeu şi pururea Fecioara Maria şi pentru ale tuturor sfinţilor. Amin!”

 

 

 

DOUA FELURI DE SEMINTE

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

Viata ta sufleteasca se împarte în mod distinct în doua stari, între care exista o profunda deosebire. O stare este aceea care înseamna pace, bucurie, inima larga si deschisa; o alta e cea în care domina suferinta, spaima, iar sufletul se simte în strâmtorare. Cea dintâi stare este rezultatul acordului desavârsit dintre suflet si legile Creatorului. La originea celei de a doua stari sta încalcarea sfintelor sale porunci. Pot observa si observ realmente cum începe o stare sau alta. Presimt si pe una, si pe cealalta. Stiu ce se întâmpla întotdeauna: daca stârpesti de la început samânta nascatoare de suferinta si strâmtorare, stârpesti si roadele ei, adica suferinta si strâmtorarea sufletului.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 31




ABATEREA DE LA MORALA CĂSĂTORIEI ȘI RELAȚIILOR DE PRIETENIE

- Arhim. JUSTIN PÂRVU -

 

 

Mă uit la tinerii noștri și la prieteniile acestea ale vremurilor noastre, care sunt așa de josnice; de prin clasa a IX-a, a X-a trebuie să ai prietenă… Nu mai vorbesc că într-un liceu nu prea mai găsești nimic sănătos și bun. Ei bine, noi am degenerat toate lucrurile acestea: ne-am abătut de la făgașul înțelepciunii moralei noastre creștine ortodoxe. Și-abaterea aceasta a vieții noastre ne-a adus în tot stadiul acesta de prăbușire a societății noastre. Pentru că e atâta diferență între viața creștină din copilăria mea și cea de acum, încât nu se mai poate discuta.

 

Când se mergea la hora satului, de pildă, îți dădea voie mama să pleci de acasă. Apoi, la 4-5 după-masă trebuia să fii acasă! Să nu te apuce noaptea sau seara să vii cu prietenul la braț sau să stai până la poartă cu el. Sau să-l chemi să vină înăuntru. Nu era loc. Nu exista așa ceva! Era mare, mare rușine pentru un tânăr, care se producea în viața satului sau… să bea un tânăr, să aibă starea aceasta de amețeală, de degradare umană. Nu, nu! Nu se poate!

 

Vin pe aici familii cu diferite vârste așa, copilandri, și își fac recomandarea: ,,Ăsta-i tata, eu îs mama, ăsta-i băiatul, ăsta-i prietena băiatului…”. ,,Măi, dar câți ani are băiatul ăsta al tău, mă?”. ,,Păi, câți are? Este la liceu”. Eh, ce să-i mai spun eu, dacă așa-i moda… Da! Ei vin acasă, stau la masă, pleacă în sfârșit. A doua, a treia seară rămâne acolo pentru a doua zi și așa mai departe. Și iată, stricăciunea, copilul ăsta devine un bezmetic… nu mai face nimic acasă, nu mai ascultă, nu mai are niciun echilibru de viață morală și spirituală.

 

Ei bine, sigur că acest copil este un copil – de bani ani gata, fără să muncească nimic. Cel mai mare rău pe care-l fac părinții în educația copiilor, este că nu-i învață să simtă câtuși de puțin o obligație de familie. Nu știe să-și facă un pantof, nu știe să-și facă patul, nu știe să ducă o farfurie de la masă până la bucătărie, nu spală, nu îngrijesc, nu scutură! Nu pun mâna, ce să mai să vorbesc… pe o sapă! Să pună mâna pe un altoi, un pom, primăvara? Să facă un strat, să gătească o grădină pentru legumele de anul viitor care trebuie de consum? Nici vorbă…

 

 

 

Despre iubirea lui Dumnezeu ȘI SMERENIE

- Sf. Siluan Athnitul -

 

 

Cine a încercat-o o caută neobosit ziua și noaptea și este atras spre ea. Ea se pierde însă de noi pentru mândrie și înfumurare, pentru dușmănirea și osândirea fratelui, pentru pizmă; ne lasă și pentru un gând desfrânat, ca și pentru alipirea de cele pământești; pentru toate acestea harul pleacă și atunci, pustiit și abătut, sufletul tânjește după Dumnezeu cum tânjea părintele nostru Adam la izgonirea din rai.

 

Cu lacrimi Adam striga către Dumnezeu așa: „Sufletul meu tânjește după Tine, Doamne, și cu lacrimi Te caut. Vezi întristarea mea și luminează întunericul meu, ca sufletul meu să se veselească din nou.”

 

„Nu Te pot uita. Cum Te-aș putea uita? Privirea Ta liniștită și blândă a atras sufletul meu și duhul meu se bucura în rai unde vedea fața Ta. Cum aș putea uita raiul unde mă veselea iubirea Tatălui Ceresc?”.

 

Dacă lumea ar cunoaște puterea cuvântului lui Hristos: „învățați de la Mine smerenia și blândețea”, atunci lumea întreagă ar lăsa toate celelalte științe și învățături și ar învăța numai această știință cerească.

 

 

Puterea smereniei

 

Oamenii nu cunosc puterea smereniei lui Hristos și de aceea sunt atrași spre cele pământești. Dar omul nu poate cunoaște puterea acestui cuvânt al lui Hristos fără Duhul Sfânt; dar cine a cunoscut-o, acela n-ar mai lăsa această știință, chiar dacă ar avea ca bogăție toate împărățiile pământului.

 

Doamne, dă-mi smerenia Ta, ca să se sălășluiască întru mine iubirea Ta și să fie vie întru mine sfântă frica Ta.

 

Grea este viața fără iubirea de Dumnezeu; sufletul este întunecat și posomorât, dar când vine iubirea, bucuria sufletului e cu neputință de descris

 

 

GEOLOGIE

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

Cuvântul lui Dumnezeu scris vorbeste mai adevarat si mai clar despre lume. Cuvântul naturii este închis în ea si nu poate exprima nimic deslusit, de la sine, ramânând litera moarta, fara glas. „Unde erai tu – omule – când am întemeiat pamântul?” (Iov 38, 4). Erai, oare, lânga Dumnezeu când a întocmit universul? „Cine a cautat în adânc Duhul Domnului si cine L-a sfatuit pe el?” (Isaia 40, 13) Voi, geologilor, va laudati ca ati descoperit gândul Domnului în scoarta pamântului si sustineti aceasta în pofida Sfintei Carti a Facerii. Dati mai multa crezare buchiilor moarte ale straturilor solului, ale pamântului neînsufletit decât cuvintelor, de Dumnezeu inspirate, ale marelui proroc si vazator de Dumnezeu Moise.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 40.


DESPRE FERICIRE

- Papa Francisc -

 

 

" Puteți avea defecte, puteți fi neliniștiți și chiar supărați, dar nu uitați ca viata voastră este cea mai mare companie din lume". Doar tu poți să o impiedici să eșueze. Ești apreciat, admirat si iubit de atât de mulți. Amintește-ți ca a fi fericit nu inseamnă să ai un cer fără furtună, un drum fără accidente, o slujbă fără efort, o relație fără dezamăgiri.

            A fi fericit înseamnă să găsești putere în iertare, sperantă în batalii, sigurantă în frică, iubire în discordie. Nu inseamnă doar să te bucuri de zâmbet ci și să reflecte tristețea. Nu este vorba de a sărbători doar succesul, ci și de a învăța din eșecuri. Nu e vorba de a te simți fericit doar cu aplauze, ci de a fi fericit în anonimat. Fericirea nu este o soartă a destinului, ci o realizare pentru cei care pot călători in interiorul lor. A fi fericit înseamnă să nu te mai simți victimă și să devii autorul propriului destin. Este.. a merge prin deserturi.,dar a fi capabil să găsesti o oază în adâncul sufletului tău. Inseamnă să-i mulțumești lui Dumnezeu în fiecare dimineață pentru miracolul vieții.                   

 

A fi fericit înseamnă să nu îți fie frică de sentimentele tale și sa poți vorbi despre tine însuți. Să ai curajul de a auzi un "nu" și să găsești încredere în critici chiar și atunci când acestea sunt nejustificate. Inseamna să-ți îmbrățișezi copii, să-ți îmbrățișezi părinții, să petreci clipe poetice cu prietenii, chiar și atunci când aceștia ne rănesc. A fi fericit înseamnă să lași să trăiască creatura care trăiește în fiecare dintre noi, liberă, veselă și simplă. Aveți maturitatea de a spune: "am făcut greșeli", să ai curajul de a spune " îmi pare rău". Este, sensul de a spune "am nevoie de tine". Este, capacitatea de a spune "Te iubesc"!

             Fie ca viata ta să devină o gradină de oportunități fericite... ca primăvara să fie un iubitor de bucurie și iarna un iubitor de înțelepciune. Și când faci o greșeală.. ia-o de la capăt. Pentru că numai atunci te vei îndrăgosti de viata. Vei descoperii că a fi fericit nu inseamnă sa ai o viată perfectă... dar folosește lacrimile pentru a iriga toleranța. Folosește-ți înfrângerile pentru a-ți antrena răbdarea. Folosește-ți greșelile cu seninătatea sculptorului. Folosiți durerea pentru a vă conecta la plăcere. Folosiți obstacolele pentru a deschide ferestrele inteligenței. Nu renunțați niciodată! Mai presus de toate nu renunțați la oamenii care va iubesc! Nu încetați niciodată să fiți fericiți, pentru că viata este un spectacol uimitor! "

 

 

Cum a murit Salomeea, cea care a cerut pe tipsie capul Sf. Ioan Botezătorul și Înaintemergătorul?

- Sf. Nicoale Velimirovici -

 

 

Dacă vom băga de seamă în jurul nostru şi vom observa cum mor oamenii, vom vedea că în general aceasta se aseamănă cu păcatul lor. Precum este scris: cine scoate sabia, de sabie va pieri (Matei 26: 52).

 

Orice păcat este o lamă de cuţit, iar oamenii se ucid prin răul pe care cu plăcere îl comit.

 

Salomeea, fiica cea necurată a necuratei Irodiade, este un exemplu bun. Ea a cerut să primească pe tipsie capul lui Ioan Botezătorul.

 

Aflându-se în Spania, în cetatea Lerida, unde era exilată cu Irod şi cu Irodiada, Salomeea s-a pornit să treacă într-o zi râul Sikaris, care era îngheţat. Dar gheaţa s-a spart şi ea a căzut în apă până la gât. Gâtul ei s-a strâns între sloiuri şi aşchii de gheaţă, cu cât se lupta mai mult ca să scape, zbătându-se cu picioarele, cu care odinioară jucase necurat înaintea lui Irod. Ea nu a putut nici să se înalţe deasupra apei, nici nu s-a scufundat, ci o bucată ascuţită de gheaţă i-a tăiat capul. Apa a cărat trupul cel necurat, iar Irodiadei i s-a adus capul fiicei ei pe o tipsie, precum odinioară al lui Ioan.

 

Să ne înspăimântăm de asemănarea dintre felul morţii şi al vieţii celor păcătoşi.

 

Prinţul Areta, care a vrut să răzbune onoarea fiicei lui, a pornit război împotriva lui Irod şi i-a învins. Învins fiind Irod, Caligula l-a osândit la surghiun – mai întâi în Galia, iar mai apoi în Spania.

 

Irod şi Irodiada au trăit în surghiun, în sărăcie cumplită şi în înjosire, până când s-a deschis pământul şi i-a înghiţit de vii.

 

Uciderea Sfântului Ioan Botezătorul s-a întâmplat chiar înainte de paştele iudeilor, dar ea se prăznuieşte la 29 august deoarece aceasta este ziua în care s-a sfinţit slăvita biserică închinată lui din Sevastia, ridicată chiar deasupra mormântului lui, de către slăviţii împăraţi Constantin şi maica lui Elena. Această biserică mai adăposteşte şi moaştele a doi dintre ucenicii lui Ioan Botezătorul, Sfinţii Elisei şi Avdie.

 

(Fragment din Proloagele de la Ohrida, sf. Nicolae Velimirovici

 

 

NUMELE SFINTILOR

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

Numele Sfintilor, alcatuit din sunete articulate, are însemnatate oarecum ca si trupul Sfântului sau cu Sfântul însusi… În mic, oarecum se rasfrâng în gura noastra fiintele lumii de Sus si ale celei de jos – si asta prin credinta, prin Duhul Sfânt, Singurul Care este, Care pretutindeni este si toate le plineste.

 

Când îi chemam pe Sfinti în rugaciune, a le rosti numele din inima înseamna deja a-i apropia de însasi inima noastra. Sa ceri atunci, fara sa te îndoiesti, si rugaciuni si mijlociri pentru tine, si ei te vor auzi, si vor înfatisa rugaciunea ta Stapânului grabnic, într-o clipita, ca Aceluia ce pretutindeni este si toate le plineste.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, In lumea rugaciunii, traducere de Adrian si Xenia Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2003, p. 72.



Smerenia Maicii Domnului

 

 

       Maica Domnului avea smerenie. Nu a fost o persoană oarecare, ci a fost urmașa Împăratului și Profetului David, față de care iudeii aveau multă prețuire. Și, așa cum am spune astăzi, toate ușile erau deschise pentru ea. Însă ea a preferat nearătarea. Și a stăruit în ea de bunăvoie nu numai în clipele grele ale Pătimirilor de pe Cruce, ci și în clipele de slavă ale Învierii și Cincizecimii. Iar aceasta se vede și din evangheliile care niciodată nu vorbesc despre rolul ei în Biserica primară. Ea, care este ființa cea mai înaltă din neamul omenesc!…

 

       Smerita-cugetare este o virtute care lipsește poate că mai mult de la noi, care ne socotim oamenii Bisericii și care îi privim pe ceilalți cu o oarecare superioritate.

 

       Ne place să se vorbească despre noi și adeseori „încântarea de sine” aprinde „becul roșu”. Dar nouă ne place lauda venită de la oameni, popularitatea, aplauzele. Iar aceasta a priceput-o și satana și ne umflă egoismul precum un balon. Astfel încât noi ne lăudăm pentru diplomele noastre, pentru calitățile noastre, pentru faptele noastre cele bune și… pentru virtuțile noastre. Dar se naște întrebarea: un om care caută și se desfătează de aprecierea lumii, ce mai are de așteptat din partea lui Dumnezeu, Care a spus: „spre cine voi căuta, decât spre cel smerit și liniștit care tremură la cuvintele Mele?”. „Cui să dau harul Meu, decât celui smerit și liniștit, care își face datoria fără fală și care respectă și împlinește voia Mea?”.

 

       Într-o epocă plină de trufie, care distruge comunicarea prin zidurile ce le ridică, smerita cugetare este singura soluție.

 

 

Sfinții închisorilor

fac minuni în bisericile în care sunt puși la închinare

 

 

Un părinte din Satu Mare a primit binecuvântare de la preasfinţitul Iustinian de a aduce Sfinte Moaşte de la Aiud la biserică şi să le păstreze în Sfântul Altar. Şi mi-a spus că până să aducă sfintele moaşte în parohie erau întotdeauna neînţelegeri şi tensiuni între credincioşi. Dar de când au venit Sfintele Moaşte s-a aşternut o pace şi o linişte peste tot.

 

Un alt lucru extraordinar pe care l-a spus părintele a fost că au început să vină oameni care până atunci nu cercetau deloc biserica. Pur şi simplu se vedea că erau parcă chemaţi şi aduşi în biserică de o forţă nevăzută, de harul lui Dumnezeu şi voiau să caute ceva în biserica respectivă. Şi părintele, văzându-i aşa porniţi, le-a spus despre Sfinţii de la Aiud la care s-au închinat cu multă evlavie şi cu lacrimi în ochi.

 

Şi mai mult, părintele, având şi ceva construcţii de făcut, a început să primească donaţii datorită acestui har pe care îl au Sfinţii şi datorită liniştii pe care o primesc oamenii atunci când se închină la aceste Sfinte Moaşte.

 

(Mărturii relatate de Părintele exarh Gavriil Varvaruc, stareț al mănăstirii Sf. Cruce din Aiud)

Notă: Astfel de mărturii sunt nenumărate în rândul preoților care au pus la închinare moaștele sfinților mucenici din temnițele comuniste

--

Pr. Alexandru Stanciulescu - Barda ,

Parohia Malovat , jud. Mehedinti, Romania

tel. 0724 998086

 

 

 

FIRUL INTRERUPT

- Arhiepiscopul Iustinian Chira -

 

 

Omul trebuie sa fie constient de elementul etern din el. Pierzând acest lucru, e ca si cum ai rupe un cablu de la sursa. Lipsa aceasta de reînaltare a omului la elementul nemuritor. Ei, elementul acesta viu si puternic care este sufletul, când pleaca din trup, e nemuritor. Fara mentinerea acestei certitudini nu se poate face legatura între suflet si trup. Nu se poate transmite iubirea pentru ca sunt doua elemente cu totul straine unul de altul. Dar atunci când se întâlnesc doua elemente unul cu altul, atunci se transmite caldura din unul la altul. Si atunci si lipsa de legatura sufleteasca între oameni a deschis aceasta prapastie. Lipsa sufleteasca, lipsa de la suflet la suflet pe care o au oamenii între ei, doar oamenii cu legaturi materiale. Aceasta e materie moarta. Ce legatura e aceea pe care încercam sa o facem cu o materie moarta, nu cu un suflet de la suflet? De la inima la inima?

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Convorbiri in amurg, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2006, p. 64-65




Maica Domnului – Comoara pământească şi Mamă adevărată(II)

- de Michel Quenot -

 

  

Un văl tainic înconjură sfârşitul pământesc al Maicii lui Iisus. Nici Noul Testament, nici Părinţii Bisericii nu îl menţionează. Între secolul al V-lea şi prima jumătate a secolului al VI-lea, numeroase texte siriene, apoi copte, au răsărit privind ultimele sale clipe. Fragmentul plin de metafore şi semi-legendar al Adormirii sale precede pe cel al ridicării sale la ceruri, fără moarte şi fără îngropare prealabile, altele vorbesc despre o ridicare consecutivă adormirii sale, lăsând corpul fără stricăciune. Adevărul ne face să spunem că trupul Fecioarei Maria n-a lăsat nicio urmă despre acestea.

 

Preferând termenul de Adormire (celui de Ridicare), Biserica ortodoxă urmează Tradiţiei Bisericii nedivizate de cele şapte mari Sinoade ecumenice, în credinţa sa că Fecioara Maria a trecut prin moarte, ca şi Fiul său dumnezeiesc, înainte de a fi ridicată la cer. Moştenitoare a păcatului originar, ea trebuia să moară, dar unirea sa totală cu Fiul său, Dumnezeu-omul, a făcut-o să scape stricăciunii şi să triumfe morţii, participând imediat la învierea sa, antrenând prin persoana sa o parte din creaţie în propria-i transfigurare.

 

Sărbătorită începând cu Sinodul de la Efes şi bine fixată spre sfârşitul secolului al VII-lea, sărbătoarea Adormirii sale se bucură de o trecere deosebită. Ea este, printre altele, precedată de un post de cincisprezece zile. Reamintire puternică a menirii noastre, scena Adormirii apare adesea, în alternanţă cu Judecata finală, pe peretele de la uşa de ieşire din biserici. Mâna sa îndreptată spre cer face ecou cuvintelor Îngerului în icoana Înălţării: „Cel care v-a fost luat, acelaşi Iisus, va veni tot în acelaşi fel în care L-aţi văzut ridicându-Se la cer” (FA 1: 11).

 

În icoană, apostolii înconjură patul său mortuar. Dispunerea lor corespunde celei de fii în jurul mamei, care, privilegiu unic, este printre altele Maica Vieţii. Când Hristos o înalţă la cer, „îngerii şi apostolii în cor privesc cum trece de la viaţă la Viaţă cea care a născut pe Prinţul vieţii”[3]. „Îngerii în cer erau muţi de uimire, văzând în Sion pe Însuşi Domnul lor ţinând un suflet în mâinile sale; căci Femeii care preacurat L-a adus pe lume, El se adresă filial şi declară: vino să împarţi slava Fiului şi Dumnezeului tău”.[4]

 

 Maică a celor vii, ea este, de asemenea, Maică a celor morţi în aşteptarea învierii finale. Prima care trece de la viaţă la Viaţă, ea ne precede, ne susţine şi ne îndrumă. Maică a lui Dumnezeu-omul, ea este în acelaşi timp Maică a lui Dumnezeu şi Maică a oamenilor, sprijinul lor şi protectoarea lor. Model în timpul vieţii noaste, ea ne îndreaptă prin moartea sa spre sensul morţii noastre. Icoana Adormirii sale schiţează imaginea morţii fiecăruia din discipolii creştini pe care Hristos îi va primi în Împărăţia Sa. Ducând lupta cea bună, renunţând de bună-voie la patimi, ea se odihneşte pe patul său de moarte înconjurată de lumea pământească şi cerească.

 

În bunăvoinţa sa maternă, ea ne trezeşte la viaţa în Hristos la care ea contribuie să o formeze în noi. După ce a permis naşterea trupească a lui Dumnezeu pe pământ, ea continuă astfel să-L nască în inima omenească, care accede prin ea la Fiul, prin harul Sfântului Duh. Spre deosebire de mama posesivă, ea veghează la nevoile profunde ale fiecărei persoane.

 

În dezacord cu învăţăturile catolice, creştinii ortodocşi nu o consideră Mamă a Bisericii, ci Maică în sânul Bisericii





Maica Domnului – Comoara pământească şi Mamă adevărată(I)

- de Michel Quenot -

 

,,Omule, parcurge în duh întreaga creaţie.

Şi vezi dacă este ceva care să egaleze sau care

să fie mai măreţ decât Maica Domnului Fecioară.

Cercetează  pământul, străbate marea,

străpunge aerul, contemplă cu gândul cerurile,

amintindu-ţi de puterile nevăzute, şi vezi dacă există,

în întreaga creaţie, o altă minune decât Ea”

(Sf. Ioan Hrisostom, Omilia Maicii Domnului).

 

Un diamant acoperit de praf îşi pierde strălucirea şi frumuseţea. Ce minune, în schimb, să-l contempli proaspăt şlefuit! Expus razelor soarelui, se aprinde şi străluceşte în mii de lumini.

 

Comoara cea mai pură a omenirii, Fecioara Maria, reflectă lumina din Lumina purtată la sânul său. Poeţi, scriitori, pictori, sculptori, artişti de toate genurile s-au întrecut, de-a lungul timpurilor, să o mărească şi să încerce să exprime frumuseţea sa maternă. Atmosfera de indiferenţă şi de raţionalism, creată de omul modern îndopat de tehnologie şi ancorat în material, goleşte totuşi orice spaţiu de o Fecioară Maică, cu atât mai mult de o femeie considerată Maică a lui Dumnezeu. (…)

 

Multă cerneală a curs pe tema ei, şi chiar dacă totul pare a fi spus deja, ea depăşeşte într-atât inteligenţa omenească, că proslăvirea ei rămâne inepuizabilă. Nici o limbă omenească nu este de ajuns pentru a enumera minunile sale!

 

Maică a celor vii. Câte fiinţe umane nu suferă din lipsa unei adevărate mame? Se strică şi se încalcă acest rol vorbind de mame necăsătorite, de mame purtătoare (n. r. care dau naştere prin însămânţare artificială), de mame lesbiene.

 

Adam o numeşte pe însoţitoarea sa „Eva”, ceea ce înseamnă „viaţă”, „pentru că ea este mama tuturor celor vii” (Fac. 3:20). Înălţată la gradul de mamă a creştinilor, urmaşă a lui Avraam care îi asigură paternitatea, Fecioara Maria a crezut, de asemenea, în îndeplinirea promisiunii Domnului (Lc. 1:45), devenind astfel preafericita Maică a celor cu adevărat vii. Importanţa sa în istoria mântuirii şi în viaţa fiecărui om de aici îşi trage izvorul. În felul primei Eve, a cărei căderi priveşte întreaga omenire, „da”-ul său la primirea în ea a Mântuitorului a unit dumnezeiescul şi omenescul.

 

Ne putem imagina un moment durerea sa când asistă, neputincioasă, la picioarele Crucii, la pierderea Fiului său muribund? Prima fiinţă omenească în ordinea sfinţeniei, ea ne reprezintă împotriva laşităţii noastre. Înainte de a muri, Iisus nu-şi încredinţează Mama rudeniei, ci apostolului Ioan, supranumit Teologul pentru că a pus un accent deosebit pe cuvântul Stăpânului în Evanghelia sa, înainte de a deveni el-însuşi cuvântul. Această maternitate îşi găseşte împlinirea în Golgota care o face să se ridice la o maternitate universală către poporul lui Dumnezeu.

 

În dragostea sa profundă pentru Maica celor vii, Sfântul Siluan Atonitul scrie: „Când sufletul este pătruns în întregime de dragostea lui Dumnezeu, oh!, totul este atât de bine, totul se umple de dulceaţă şi de bucurie! Dar, chiar şi atunci, nu scăpăm mâhnirii adânci, şi cu cât este dragostea mai mare, cu atât mai adâncă este întristarea. Maica Domnului nu a păcătuit niciodată, nici măcar printr-un singur gând, şi nu şi-a pierdut niciodată harul, dar ea de asemenea a avut de îndurat mari mâhniri. Când se afla la picioarele Crucii, durerea sa era vastă cât oceanul. Durerile sufletului său erau incomparabil mai mari decât cele ale lui Adam când a fost gonit din Rai, pentru că dragostea ei era, de asemenea, incomparabil mai mare decât cea a lui Adam. Şi dacă ea a rămas în viaţă, este doar pentru că puterea Domnului a ţinut-o, căci Domnul voia ca ea să vadă Învierea Sa, şi ca după Înălţarea Sa ea să rămână pe pământ pentru a mângâia şi bucura pe Apostoli şi noul popor creştin”.

 

 

 

COMPOZITORI SI ASCULTATORI

- Compozitorul Arvo Part -

 

 

Oameni fara patimi nu exista în aceasta lume, nici printre compozitori, nici printre ascultatori. Fiecare e beat de duhul vremii, beat de sine.

 

Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 64




Mulțumiri!

 

 

Mulțumesc cordial tuturor prietenilor și neprietenilor mei, care au binevoit să-mi adreseze urări de bine și de sănătate cu prilejul zilei mele onomastice, care au avut doar intenția s-o facă dar au uitat, cât și Dumneavoastră tuturor celor care citiți aceste rânduri și vă rog să primiți și din partea mea aceleași urări de bine și de sănătate.

 

Vine o vreme, când ai impresia că prietenii sunt tot mai puțini, că cei mai mulți au plecat  în lumea tinereții fără bătrânețe, că ești tot mai singur. Zilele aniversare și mijloacele acestea electronice de comunicare între oameni îți dovedesc contrariul. Descoperi atunci că sunt sute de oameni care te respectă, poate chiar te iubesc, care-ți adresează urări și gânduri bune. Toate acestea sunt ca o gură de oxigen, pe care ți-l oferă societatea. Înțelegi atunci nu numai că nu ești singur, dar că oamenii au nevoie de tine, de munca ta, de prezența ta în mijlocul lor, de cuvântul tău și de dragostea ta pentru ei.

 

La mulți ani cu sănătate, pace și bucurii, dragii mei de aproape și de departe!

 

                                Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

 

 

 

 

Cum scăpăm de deznădejde?

- Arhim. Justin Pârvu -

 

 

Să cugetăm la câte am greşit şi multe nu le ştim şi că nu merităm atenţia Domnului. Domnul ştie şi frunza pe care o călcăm în picioare.

 

Nu mie îmi aparţine viaţa, ci lui Dumnezeu. Oare i-am depăşit noi în nevoinţe pe mucenicii apropiaţi nouă, din închisorile comuniste – Gherla, Piteşti, Aiud, Canal, Baia Sprie şi toate lagărele de concentrare? Ca să nu mai zic de primii mucenici ai Bisericii lui Hristos, care nu numai că sufereau orice tortură fizică, ci îşi şi asumau suferinţa, astfel încât din inima lor izvora dragostea şi iertarea faţă de cei ce-i prigoneau, după cum avem modelul Sfântului Arhidiacon Ştefan.

 

Să nu credeţi că Hristos nu poate să insufle în sufletele noastre tăria aceasta a primilor martiri! Nici eu nu mă gândeam că voi trece prin toate suferinţele prin care am trecut, dar bunul Dumnezeu m-a ajutat să trec şi de această perioadă din viaţa mea.

 

Dar de ce trebuie să transformăm acuma totul în dramă?  Eu trebuie să-mi conserv sufletul şi să îl înfăţişez curat înaintea lui Dumnezeu aşa cum mi l-a dat El, cu umilinţa, cu posibilităţile mele, cu neputinţe, slăbiciuni, căderi. Acestea toate ne dau nouă smerenia care agoniseşte harul lui Dumnezeu.

 

 

 

 

COCOSUL

- Sfantul Vasile cel Mare -

 

 

Poti aduna si ziua de pretutindeni, cu foarte multa usurinta, multe temeiuri, ca sa admiri pe Creator. Sa te gândesti ca te desteapta la lucru o pasare din curte, cocosul, care cu mult înainte de a se lumina de ziua, cu voce ascutita, striga si vesteste ca are sa rasara soarele; se scoala dis-de-dimineata împreuna cu calatorii, iar pe plugari îi scoate sa-si lucreze pamântul.

 

Sfantul Vasile cel Mare, Omilii la Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986, p. 166










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu