Mircea Dorin
Istrate
40 de
întrebări către Poet ( BlândulPăstor)
1.Cum ați simțit chemarea de
a așeza poezia în slujba credinței și a neamului?
Formația mea de profesor de
istorie, familia și familiile neamului
meu, au fost și sunt mereu trăitoare sub umbra credinței, într-o zonă sensibilă
de pe valea Târnavei Mici, locuită preponderent și de alte naționalități decât
cea româna, nepriete nouă în veac de veac. Doar
Sfânta credință ne-a adunat și ne-a ținut mereu uniți în jurul crezului
că doar așa vom izbăvi și vom birui viforoasele vremi ce vor veni mereu peste
noi. Încă de-atunci, din vremea copilăriei mele am văzut și am trăit multe
nedreptăți făcute bietului țăran român și sfintei credințe și tocmai de aceeea,
în compensație, eu îl cânt, îl slăvesc, și îl nemuresc în poezile mele pe
,,robul pământului,, și credința lui, cea care i-a dat putere de a trece peste
tot și toate nemerniciile acestei lumi.
2. Care a fost scânteia care
a aprins primul vers scris de Dumneavoastră?
Participarea mea la decorarea steagului de
luptă a unei unități militare de elită din Tg.Mureș. A fost prima poezie pe
care am scris-o în viața mea, (2006, la vârsta de 62) și pe care am întitula-o
,,Voi oșteni ai țării mele,, A fost publicată în ziarul județean ,,Steaua
Roșie,, condus de marele patriot român, publicisul, poetul, senatorul Lazăr Lădaru, care m-a declarat pe loc mare
poet. Domnia Sa mi-a pus la dispoziție spațiul ziarului pentru a-mi publica
toare poeziile și articolele pe care le scriam aproape zilnic. Totul a ținut doar
până la decesul domnului Lazăr, după care, ziarul s-a privatizat și mai apoi,
ajungând pe mâna unor oamen fără prea mare drag de cultură, au folosit
publicația în alte scopuri.
3. Când ați ales să fiți
„blând păstor” prin cuvânt, nu v-ați temut de greutatea jertfei?
După ce am înființat și condus filiala
Mureș a L.S.R. și mai ales după apariția internetului, am avut posibilitatea
să-mi ,,răspândesc creația, și să particip mai apoi, mult mai intens, la viața
culturală a Tg.Mureșului.
4. Ce înseamnă pentru
sufletul Dumneavoastră titlul acestui volum?
Titlul ,,Blândul Păstor,, cred că
cuprinde în el, dar și surprinde totodată, întreaga esența divină și omenească
a lui Issus, conducător al nesfârșitei turme umane, de care trebuie să aibă
grijă, răspundere, compasiune, afecțiune, petru a o reînoi mereu și a o ține în
deplină sănătate.
5. Simțiți că poezia poate
deveni un altar unde omul își așază durerile și bucuriile?
Da. Ea este un altar în fața căruia el,
poetul, este un mărturisitor, un îndrumător, un alinnător, un vindecător de
suflete înnevoite, un dădător de speranțe, de clipe pline de înfiorare, un om
al cetății îndatorat mereu urbei sale.
6. În versurile
Dumneavoastră, ce este mai puternică: Crucea sau Învierea?
Crucea, Învierea vine după purtarea crucii pe
drumul cel greu al vieții, cu demnitate, cu curaj, cu responsabilitate pentru
viața lui și al semenilor lui cei păcătoși. Învierea este cheia de bază și
suprema clipă în care creștinul cel adevărat crede cu tărie ceia ce nu a văzut
cu ochii lui, ceia ce nu a simțit cu simțurile lui, ceia ce poate fi doar o
poveste.
7. Cum se naște o poezie
religioasă: din lacrimă, din rugăciune sau din inspirație?
Din lacrimă, din simțire, din credință, din
mărturisire, din harul pe care îl simți că îl ai de la ceresc și pe care
trebuie să îi dăruiești semenilor, tu fiind doar un intermediar între cer și
pământ, prin intermediul cuvântului.
8. V-ați rugat vreodată
scriind?
Mulțumesc de fiecare dată cerului că m-a
învrednicit să scriu ceva folositor într-un fel oamenilor. Scriu cu mare
ușurință poezie, pentru că, de fiecare dată, parcă simt că cineva mă ajută la
compus, șoptindu-mi parcă la ureche parte din versul următor. Asta nu poate fi
decât mâna divinității, care îmi dă ideea, finalitatea, dar vrea ca ceia ce
reprezintă conținuul poeziilor să treacă prin trăirile, simțurile, dorițele și
speranțele mele propii.
9. Simțiți că Dumnezeu v-a
așezat cuvântul în mână ca pe un dar sau ca pe o cruce?
Da, Tocmai asta am explicat mai sus.
10. Ce ați simțit când ați
scris prima poezie cu adevărat religioasă?
Nu sunt un habotnic religios, nu sunt un
practicant zelos al cultului meu ortodox, un sunt un cunoscător al cărților de
căpătâi ale religiei, dar cred cu tărie că, lumea aceasta, universul, nu este
un haos, că el este ceva ordonat, circumscris unor legi, condus de o
inteligentă de-asupra a tot și toate, cea care ne-a creat și pe noi ca ființe
raționale și ne-a dat posibilitatea să evoluăm după ce vom fi învățat din
propriile greșeli pe care le-am făcut pe cărarea vieții. Tocmai de aceea suntem
ființe nemuritoare în spirit, pe care îl îmbunătățim mereu, tânjind spre
perfecțiune. De aceia trebuie să fim conștienți că binele, compasiunea,
iertarea, mila, etc, etc, trebuie să ne fie norme imuabile de comportament și
de conviețuire și atunci, dacă vom elimina, ura, minciuna, avariția, etc, etc
din viața noastră, vom dobândi raiul cel mult visat.
Dacă am fi primit totul de-a gata de la
început, n-am fi putut înțelege și nici simți ce e durerea, frica, bucuria,
speranța, ura, compasiunea, nu am fi avut modele de comparație, nu am fi dorit
să stârpim tot ce e rău și să punem în loc tot ce-i mai bun.
E greu ă schimbi răul, dulceața
păcatului în ceva bun și folositor, dar tocmai de aceea Tatăl Ceresc ne-a dat
ca spijin de a transforma lumea în bine, sfânta credința, iar pe fiul Său,
Issus, ca model ideal, civic și moral. Când vom fi și noi toți ca Issus, cu siguranță că lumea va fi un rai
lumesc.
11. Cum vă împăcați cu ideea
că oamenii vă numesc „voievod al poeziei ardelenești”?
Mă simt onorat, dar e prea mult pentru mine
această apreciere, Sunt mulți poeți trăitori acum în Ardeal la fel de
înzestrați, de dăruiți, ceia ce este foarte bine pentru Ardeal pentru țară și
pentru lume. Cred că ardelenii sunt uneori
mai sensibili, mai simțitori, mai buni, mai blânzi, pentru că au suferit
mai mult decât ceialalți și poate că de aceeea poezia lor este mai frumoasă,
mai înfiorată, mai profundă
12. În care poezie v-ați pus
cea mai multă suferință?
În poeziile în care evoc starea satului meu
de acuma, suferințele Ardealului, și jertfelnicia neamului acestuia prea bun,
prea îngăduitor, prea răbdător.
13. Și în care cea mai multă
bucurie?
În toate poeziile mele în care invoc
minunata, pura și adevărata vreme a copilăriei și a tinereții mele, ce s-a dus
și n-am s-o pot întoare niciodată înapoi.
14. V-ați simțit vreodată
versurile ca pe niște rugăciuni ale unui întreg popor?
De foarte multe ori, tocmai pentru că
poetul este și trebuie să fie spiritul neamului său, vocea lui în lume, jalea,
bucuria și speranța semenilor.
15. Credeți că poezia poate
ține treaz un neam, atunci când acesta se abate de la credință?
Cu, siguranță. Poezia patriotică, poezia
religioasă are tocmai această extraordinară menire.
Asemenea poezii trezesc,
redeșteaptă, pun pe calea cea bună omul
cela înnevoit și căzut în păcate.
16. Cum ați reușit să
împletiți istoria cu spiritualitatea în creațiile Dumneavoastră?
Cred că una din componentele cele mai
importante ale istoriei este doza de spiritualitate ce o înglobează în ea, Fără
o astfel de componentă ea ar fi seacă, fără înfiorare, fără trăire, o simplă
carte ce contabilizează sec, evenimente.
17. Ce rol are copilăria
trăită în satul ardelenesc în poezia de azi?
În cea de ieri copilăria a fost
esențială, având un rol formator de opinii, concepte, trăiri, spre binele
general. Astăzi ea aproape nu te mai învăță mai nimic.
18. Cine v-a inspirat mai
mult: oamenii satului sau frumusețea naturii?
Oamenii mai întâi și mai apoi frumusețe
și puritatea desăvârșită a naturii.
19. Ce înseamnă pentru
Dumneavoastră icoana Maicii Domnului, des pomenită în versuri?
Este farul călăuzitor al vieții mele,
mama noastră maternă a tuturora, cea bună, ocrotitoare, răbdătoare, doritoare
să fim buni, ascultător, iubitori și iertători.
20. Vă simțiți uneori glas
al strămoșilor?
Întotdeauna, pentru că acuma ei n-o mai pot
face prin viu grai, decât prin nemurirea faptelor lor, eu, omul, istoricul,
poetul, sunt dator să-i invoc, să-i fac modele de urmat, să le țin mereu vie și
trează în noi amintirea lor.
21. Care este poezia pe care
ați dori să o știe pe de rost orice român?
Toate poeziile mele care fac referire la
Ardeal.
22. Cum vedeți legătura
dintre poezie și predică?
Poezia este și ar trebui să fie
întotdeauna o predică în versuri.
23. Vi s-a întâmplat să
scrieți cu gândul că versul va fi cântat ca o priceasnă?
Întotdeauna asta îmi doresc, ca poezia
mea să fie cât mai cantabilă și dacă se poate să fie și o priceasnă ar fi o
împlinire deplină.
24. Câtă smerenie se cere
pentru a transforma poezia în rugăciune?
Totală. Fără ea poezia nu e adevărată, nu
are trăire.
25. Care a fost cea mai grea temă pe care ați
așezat-o în vers?
Cea prin care să-l pot face pe citatorul meu
să se apropie de dumnezeire, să se lepede, conștient de păcatele lumii, să vrea
binele colectiv, să se împlinească în tot și toate ale vieții sale, să-și simtă
menirea lui în această trecătoare viață.
26. Ce ați simțit când ați
scris despre Ardeal ca fiind„cuibar al lumii”?
Eu
substitui această expresie celei de ,,Grădină a Maicii Domnului,,, locul
renașterii lumii celei noi care o să vină.
27. Cum s-a născut poezia
„La stâna lui Sânu”?
Am făcut odată o lansare de carte, într-o
toamnă dumnezeiască, liniștită și ,,lenevită,, la stâna lui Sânu, aflată
într-un loc mirific, în vârful unui deal de unde se putea vedeau munții în
depărtare. Locul era undeva în din apropierea orașului Sărmașu, eveniment la
care au participat primarul, mare iubitor de poezie, preotul, “jindarul,, un
loc aproape de ceresc, momentul fiind parcă ca-n vremea de începul a lumii
acesteia. A fost o clipă unică, sublimă, supremă de trăire autentică.
28. Ce ați simțit scriind
„Cuvenita cea dreptate”, unde vocea poporului devine glas al rugii?
Fiecare
poet ar trebui să fie ,,Glasul poporului său,, rostit clar și răspicat. Oricând
este nevoie, ori unde este nevoie.
29. Cum se împacă bucuria
creației cu durerea jertfei?
Amândouă sunt la fel de ,,dulci,, când le faci
din inimă, cu drag de semeni. Sunt rodul datoriei mele împlinite.
30. Simțiți că premiile și
distincțiile sunt o cunună sau doar o răsplată trecătoare?
Ele sunt o recunoaștere a valorii tale la
un moment dat. Ele îți arată unde te aflii, cât mai ai pentru a junge la
împlinire. Sunt o satisfacție care te mobilizează, care îți dau încredere că
ești pe calea cea bună.
31. Care este pentru
Dumneavoastră cea mai mare recunoaștere: aplauzele oamenilor sau lacrimile
cititorilor?
Liniștea și tăcerea care se lasă atunci
când te ascultă vorbind sau recitind poezie, trăirea cu ochii aproape închiși,
gestul lor aprobator, iar lacrima pe picurata geană, este pentru mine suprema
recunoaștere a valorii mele..
32. Ați plâns vreodată în
timp ce scriați?
Cu inima mereu, cu ochii pe ascuns.
33. Dacă ar fi să alegeți un
singur vers care să vă reprezinte, care ar fi acela?
Am mai spus-o și o repet mereu, ea este
strofa următoare:
Trecător prin ceruri ninse/ cu luceferii în
roi,
Însfințesc cu-a mele vise/ urma carului cu
boi.
34. Ce loc are iubirea în
poezia religioasă?
Iubire este religia supremă a
sentimentelor omenești.
35. Ce le-ați spune
tinerilor care nu mai citesc poezie?
Că
nici nu știu ce și cât pierd pentru desfătarea sufletului lor.
36. Simțiți că poezia
Dumneavoastră este o moștenire lăsată neamului românesc?
Așa
ar trebui să fie, altfel totul ar fi în van.
37. Cum vedeți legătura
dintre istoria Ardealului și veșnicia credinței ortodoxe?
Istoria Ardealului s-a clădit pe un
fundament solid, credința ortodoxă și ,,punctum,, cum ar zice cei de dinaintea
noastră.
38. Dacă Eminescu v-ar fi
întrebat ceva, ce i-ați fi răspuns?
Eu, și toți poeții români, ar trebui să-i
răspundem cam așa, atunci când îi citim nemuritu-i vers:
Oricât cerca-m-v-a gândul, cât stau pe pământesc,
Nicicând nu pot a
scrie, ca Domnul Eminesc,
Eu doar că încerca-voi
în scris să-i fiu pe-aproape,
Și picurate lacrimi,
avea-voi iar pe pleoape,
De cât a mele versuri,
vor fi pe lâng-a lui,
Un picur din oceanul,
ce fost-a dumnealui.
39. Când priviți înapoi la
drumul parcurs, ce simțiți că a fost cea mai mare binecuvântare?
Clipa în care BunulDumnezeu mi-a picurat
har și dar în prima poezie pe care am scris-o și tot ce a urmat după.
40. Și, la final, domnule
Istrate: ce doriți să rămână peste ani – omul, poezia sau rugăciunea din ea?
Poezia cu rugăciunea din ea,
Întrebări pentru domnul Mircea Dorin Istrate
(Capitolul III)
1.Care a fost scânteia ce v-a așezat în suflet
dorința de a scrie acest capitol al credinței și al satului românesc?
Am spus și-o să repet mereu, după părinți
și după țară, satul care m-a făcut om între oameni, va fi mereu într-u
cinstirea mea nemăsurată, iar sfânta credință le va cuprinde pe toate la un loc
mereu sub umbra ei ocrotitoare. Satul m-a făcut OM satul mi-a dat primele,
noțiuni despre lume și viață, despre cinste și onoare, despre bunacuvință,
despre cum să respect cu sfințenie legile lui, datinile, obiceiurile și
tradițiile care vin din istorie, cre ne leagă, ne unesc, ne dau puterea de a
răzbi, de a spera, de a cuteza să mergem mereu înainte.
2. În ce măsură poeziile
precum „Brâncoveanului cinstire” sau „Sub ocrotirea crucii” sunt pentru
dumneavoastră rugăciuni mai mult decât poezii?
În istoria neamului românesc sunt mulți
fertfitori care ne sunt pildă de cum trebuiește slujită țara, neamul și
credința. Ei sunt nepieritoarele modele de urmat în marile clipe de răscruce,
când poți alege ca tu să fii o speranță, o nădejde, un model de urmat al
neamului tău pentru vecie, ori un nevolnic trădător ce își cumpără cu arginții
Iudei, doar încă vreo câteva clipe de viață. Pentru
asta îți trebuie nețărmurită voință, speranță, cumpănire, dorință, tărie de
caracter, credință, și speranță că gestul tău o să însuflețească cândva neamul tău
spre a trece peste o mare cumpănă în
istoria ei, spre a se putea măreți prin fapte demne de ceia ce vor face atunci,
așa cum ai fost tu în stare să faci acum.
3.Ați simțit că aceste versuri sunt și o
datorie față de neamul românesc, nu doar un act de creație?
Întotdeauna aceste versuri sunt și trebuie
să fie, sfântul obol al poetului, conștient de menirea lui în lume, că are datoria de a-l da neamului și țării,
într-u ținerea mereu trează a numelui și a faptelor acelora care sunt urmașii
noștri ce-i care vor continua mersul nostru noștri prin istorie.
Acești jertfitori, mici sau mari, sunt cei
care curăță și reînoiesc din când în când spiritul neamului, spală rușinea față
de lașitatea noastră, ne trezesc din letargie, ne repun pe calea cea dreaptă,
ne dau putere de a răzbi vremile.
4. Cum vedeți legătura
dintre jertfa Brâncovenilor și credința poporului de astăzi?
E bine și pilduitor totodată, faptul că
Biserica Ortodoxă Română i-a însfințit pe Brâncoveni spre veșnicire, semn de
mare cinstire față de cei care pun înaintea vieții și credinței lor, viața și
credința neamului lor. Dacă nu i-am avea pe ei ca și pe alții ca ei, n-am avea
modele la care să ne raportăm, pe care să le urmăm. Credința poporului român
este încă puternică, dar în descreștere, de aceia cerescul ne ține în necaz și
în nevoi, pentru a ne apleca mai mult în rugă de iertare și astfel a ne putea
întări credința.
5. Poezia „Țara, Limba și
Credința” este un adevărat testament. Ce ați dori să rămână în sufletul
cititorilor după ce o citesc?
Doar atât, că cele trei sunt stâlpii de
susținere a acestui neam. Țara e un termen care se degradează pe zi ce trece
dinlăuntru nostru, Limba se stâlcește, se umple de alte cuvinte care nu sunt ale
noastre, motiv pentru care e tot mai rece, mai seacă, mai tehnicizată, mai inexpresivă. Cu bunicii și părinții noștri duși
duși de-acum la ceruri, vom pierde în două generații ,,limba Bunicilor și-a
străbunilor noștri,, ceia atât de frumoasă, de plină de înțelesuri și
înțelepciune, de dor și de înfiorare, Istoria străbună și cea trăită, șimțită
și creată de ei. Ce ne-a mai rămas? doar Credința, cea care este atacată din
toate părțile de o bună bucată de timp. spre a fi slăbită și pusă în slujba
altor interese de cei care conduc lumea. Dacă și pe ea o pierdem, pierdem tot.
6. În „Slujba de duminică”
ați surprins cu mare finețe duhul satului românesc. Credeți că mai există
astăzi această unitate a satului în jurul bisericii?
Nu ca altădată. Satul românesc nu mai duce
cu sine și nu mai este făcător de ,,veșnicie,, El s-a întinat, s-a umplut de
păcate, este îmbătrânit, e lipsit de tinerime, forța lui din totdeauna, a uitat
datinile, obiceiurile, tradițiile care l-au ținut în liniște, pace și-n unire. Nu
mai am nici o speranță că va fi ceia ce a fost odată: făcător de oameni
adevărați, născători și ținători de veșnicie,
7. Poeziile din acest
capitol sunt pline de jale, dar și de nădejde. Care a fost pentru dumneavoastră
greutatea cea mai mare: să plângeți trecutul sau să aprindeți speranța?
Să aprind speranțe, pentru că aproape nu mai
am la cine, nu mai am la ce. Satul nu mai are valoare, prestanță, speranță,
viitor. El a ajuns a fi doar o ,,locație,, împietrită în sine, și-a uitat
trecutul, demnitatea, fala, mărirea, credința, nu mai are speranțe pentru
viitor. L-am pierdut!!!
8. În „Rugămintea mea din
urmă” glasul pare să fie cel al fiecărui țăran român care pleacă din această
lume. Cât de mult este aici vocea personală a poetului și cât de mult vocea
neamului?
E
doar vocea mea personală, care a vrut să ,,îndulcească,, într-un fel acest
moment funebru din viața fiecăruia. De fapt noi am uitat ceia ce credeau dacii
noștri, anume cum că, noi suntem ,,nemuritori,, Zalmolxis, întâiul nostru
Moise, a spus un mare adevăr, știut de
la Zeii cerescului de-atunci, dar nu l-a putut explica științific. Asta ar
trebui să știm acum și atunci a privi cu alți ochi viața ce ni-i dată acum,
ce-a care este premergătoare veșniciri.
9. „M-am reîntors acasă” și
„N-ați mai dat pe-acasă” sunt poeme ale mustrării și ale dorului. Ce anume ați
simțit în inimă când le-ați scris?
Un dor românesc fără de margini, pentru
pierderea cuibului meu de născare, pentru raiul copilăriei și al tinereții care
mi-a fost aici, pentru liniștea și tihna bătrâneții pe care am dorit s-o găsesc
în vatra sa, dar n-am mai găsit-o. Copiii și nepoții noștri au pierdut pentru
totdeauna un nesfârșit izvor de frumusețe, de înfiorare, de înălțare, de curat,
de adevăr, singurul pentru care a meritat să fim trecători prin această lume. E
cel mai mare regret al vieții mele și al acelora, tot mai puțini la număr, afători
încă în viață, care au gustat divinul celei vremi apuse. De-asta am scris sute
și sute de poezii despre sat și reîntorsul meu acasă, acolo, în cuibarul
acestui rai pământesc, pe care îl port mereu în suflet până în ultima clipă a
vieții mele și pe care eu, la fel ca cei care vor veni după mine, l-au pierdut
pentru totdeauna.
10
În final, „Cuibarul cu vise”
este o încheiere plină de taină. Ce v-ați dorit să rămână în inima cititorului,
după această poezie – pace, plâns sau rugă.?
Am dorit în primul rînd ca
cititorul netrăitor la sat să descopere frumusețile nebănuite ale unui timp
apus, curatul acelei lumi, frumusețea oamenilor de atunci, dragul lor de neam,
de vatră, bucurii și necazuri, năzuine, ne-mpliniri, pe care, el, satul le-a
vindecat pe toate. Iar pentru leatul meu, cel care a viețuit aici în raiul cel
lumesc,cu toate bunele și relele sale, aș ruga să de-a vamă acelui timp, o
boabă de lăcrimată pleoapă, atuncea când, în rugă tăinuită va cere smerit
iertare, cerului și pământului care l-a ținut vremelnic aici, pentru o scurtăși
trecătoare clipă de veșnicie.
***
1.Am fost și voi
rămâne până la sfârșitul vieții mele un ,,DASCĂL,, în adevăratul sens al
cuvântului, adică un ,,ÎNVĂȚĂTOR,, un ,,PROFESOR,, un ,,PROPAGATOR,, un ,,RĂSPÂDITOR,, de
cunoștințe într-un anumit domeniu, având drept unic scop, lărgirea
cunoștințelor, înțelegerea fenomenelor, a legăturilor dintre ele, pentru ca
,,receptorul,, să poată lua deciziile cele mai corecte în cunoștință de cauză,
atunci când e nevoie. Așadară, dascălul este de obicei un îndrumător al celor
tineri, lipsiți de prea multe cunoștințe, aflați în ,,formare,, în etapa de
pregătire pentru viață, dar ,,Dascăl,, poate fi și un ,,dădător,, din prea
plinul cunoștințelor sale, adunate din experiența de viață, pe care o dă
tuturor, fără preferințe, îndiferent de vârstă, profesie, grad de cunoaștere,
spre a-i ajuta a înțelele, a depăși un necaz, a lua o hotărâre, a urma un drum,
etc la un moment dat.
Eu cred că fiecare
dintre noi putem fi, în anumite momente ale vieții, dascăli pentru ceilați. Experiența pedagogică
te ajută, dar nu este esențială. Moșii noștri cei mari, buni și mai ales
,,Înțelepți,, nu aveau prea multă școală, dar aveau în ei ,,Școala vieții,, poate mult mai
importantă decât toate școlile și universitățile acestei lumi.
2.Cateheza este necesar a
fi făcută în primul rând de persoane anume desemnate și pregătite în acest
scop: cinul bisericesc, cel mănăstiresc, profesori de religie, etc. Poetul o
face și el, poate puțin mai frumos, pentru că talentul lui o îmbracă în mierea
cuvântului, pune ritm, rimă, muzica sufletului, vis și visare și atunci
învățătura este mai usoară și mai plăcută de reținut.
3. Eu m-am născut și am
crescut la țară și am rămas cu icoana satului mereu în al meu gând. Satul, cu
legile sale străbune, cu călindarul datinilor și obiceiuruile sale de peste an,
mereu așteptate și trăite cu inima și întreg sufletul nostru, cu blândul nostru
învățător, cu preacucernicul părinte popa Vlaicu, zis ,,poale lungi,, și-atâția
mulți, mulți, alții mi-a fost primi mei dascăli, ei m-au educat, ei m-au făcut
om între oameni, a ști ce sunt
respectul, bunacuvință, iubirea și iertarea și toate cele atât de
necesare a putea viețui în lume. Lor le datorez totul, lor și părinților mei le
pun mereu și mereu în fața sfântului altar, un muc de lumânare, pomenindu-le
numele, într-o lăcrimată rugă de iertare
înălțată spre ceresc spre neuitare și odihnă veșnică în raiul cel ceresc. Am
plecat din sat spre a mă ,,domni,, la oraș, dar am rămas cu satul mereu în
suflet, cerându-i, din adâncul sufletului meu iertare că l-am trădat. Tocmai de
aceia, satului meu i-am dedicat până acum sute și sute de poezii, pe care le-am
scris cu drag, cu mult dor, cu bucurie, cu durere și mereu cu o fierbite
lacrimă pe geană.
4. Pentru mine,
bisericuțele de lemn din Ardeal sunt icoanele acestui loc sfânt, efigie de
noblețe a acestui jertfitor neam străbun. Spre deosebire de marile catedrale
ale lumii, care sunt construite din piatră și cărămizi, având spații goale,
mărețe, care pot aduna sub cupola lor la un loc mii de oameni, ornate cu
icoane, candelabre de aur și statui de marmură, ele impresionează doar prin
măreție și grandoare, dar au sufletele reci, seci, te apasă, te subjugă.
Bisericuțele noastre de lemn sunt cuiburi de rugă și credință adevărată. Lemnul
lor e cald, e moalel, e prietenos, respiră, adună și țin în ele veacuri la rând
mirosul cel ddulceag și atrăgător de smirnă și tămâie. Aici oamenii sunt
împreunați uni cu alții, picturile vechilor iconari au chipuri de sfinți care
sunt țărani de-ai noștri obișnuiți, mulți dinte ei îmbrăcați chiar în portul
nostru popular, fără aure și zorzoane, tot și toate sunt umane, neforțate,
simple dar importante, așa că aici te simți mereu mai apoape de Dumnezeu, de
ceresc, de Maica noastră Sfânta Născătoare. Apoi, noi am avut o lungă perioadă
de tinp ,,Cultul Lemnului,, noi crescând mereu sub poală pădurii, cu bisericuța
de lemn în vîrful unui deal, așa că am trăit cu lemnul în sânge, am trăit prin
el și am murit îmbrățișați în coșciug de el.
Iată cum am gândit
eu rolul bisericuțelor mele de lemn în Ardeal:
Pe
coastele cu pruni, din deal în deal
Să aibă veşnicia sfântul semn,
Biserici rânduit-am în Ardeal,
Iar la răspântii, cruci din sfântu-ţi lemn.
*
Ca și rolul credinței în
viața noastră
Din loc în loc
am semănat Ardealul
Cu boabe de
credință în cuib de nemurit,
Să-mi știe
veșnicia, c-aici câmpia, dealul,
Trăiesc sub
umbra crucii demult, pân’ la sfârșit.
*
Cum să
nu scrii cu picuri de lacrimi și de sânge, despre bisericuțele mele din sfântul
Ardeal, în care s-au botezat, s-a spovedit, s-au cuminecat, s-au împreunat și
au fos pomenți după plecarea lor la ceruri, toți moșii și strămoșii din neamul
meu și al vostru deopotrivă și la fel voi și eu pomelnic pentru cei care vor
veni în urma mea.
5. Nu pot uita niciodat
când, eu, un pruncuț de-o șchioapă, împreună cu sora mea mai mică de cât mine,
mergeam cu părinții vara la sapă, ajutând-o astfel pe bunica noastră bolnavă,
văduvă și bătrână, la munca ogorului. Mama ne scula cu mare grijă și fereală de
dimineața devreme, când încă nu se stingeau stelele pe cer, ne puneau așa
adormiți cum eram încă în car, pe un
braț de fân, ne coperea cu un lepedeu și, așa, în legănatul carului mergeam,
vreme de un ceas cel puțin, la locul nostru din hotarul satului. Aici slobozeu
vacile să pască, iar ei se apucau de sapă pănă când ne sculam noi. Atunci,
îmbucam repede cu toții câte ceva, ne puneau pe noi la umbra carului la joacă,
iar ei se apucau din nou de sapă. Mai apoi, până la sfânta amiază, eu vedeam de
vaci să nu intre în pădure sau în postățile vecinilor, strângeam cucuruzul
tăiat și-l puneam în car, o vegheam pe sora mea să nu-i cadă cumva comănacul de
pe cap, treabă multă, spor puțin.
Amiaza era o desfătare
deplină. Tata încălzea la foc de vreascuri oala cu zama de șălate, dreasă cu
smântână grasă, bine aită cu chișcoși și usturoi, deasă de să stea dreaptă
liungura în ea, alăturea de un boț de mămăligă încălzităpe jarul focului. Să
sloboza amiaza cu o sfânântă rugăciune de mulțumire către ceresc, spusă în
liniște deplină de tata și, flămânzi nevoie mare, mâncam cu toții pe săturate.
Apoi părinți noștri se hodineau un dărab de timp sub umbra carului. Eu mergeam
să culeg îndulcitele frăguțe din iarba de pe Continit și zmeură și mure de pe
ruguri din marginea pădurii. Îmi umpleam clopul cu vârf și îndesat, de-i puteam
sătura pe toți cu aceste dulci bunătăți ale pământului.
Părinții mei lucrau până
la ujină sub soarele dogoritoarei veri, mai până aproape de înserat. Atunci se
lăsa munca și pentru ziua de mâine, se mulțumea c-o rugă la ceresc că le-a făcut ziua spornică, se
strângea totul în car, se înjugau vacile, și porneam înapoi spre casă. Eu, mă
așezam în spatele carului pe-un brațul de făn și cucuruz proaspăt rărit, bun
pentru hrana vitelor și, de acolo, coperit cu-n roi de stele ce începeau a se
aduna pe bolta cerului, mă-nveșmântam cu ele, visând și sorbind cu nesaț acea
priveliște de o neînchipuită frumușețe.
Ajunși acasă, Buna ne
aștepta cu mămăligă caldă ce o întindeam hulpavi prin tocana de ceapă cu
slănină și cârnat frip, după care sorbea cu nesaț o cană de lape proapăt muls.
Apoi, rupți de hobosală , eu cu tata, ne culcam în podul șuri pe un baraț de
fân amirosind a câmp de flori proaspăt cosit, unde, picurați cu stele pe
cuibarul nostru cel de dulce rai ceresc, adormem în legănări de vise.
Cum să poți uita așa ceva
chiar de-ai trăi mai multe vieți la rând, cum să poți uita serile de clacă cu
bunicile noastre adunate la tors de lînă ori la țăsut la război în seri lungi
de iarnă, unde se spunea și se bârfea tot ce se-ntâmpla în găuacea satului meu,
unde se depănau amintiri ori povești
bătrâne pe care noi, copii cei
de-o șchioapă, le ascultam cu luare aminte.
Cum să poți uita
datinile, obiceiurile, rânduielile, cele vechi și atît de frumoase de la jocul
de duminica din ,,Șura popii,, de la petreceri, nunți, botezuri, înmormântări,
de la târgurile de peste an, cele de la Crăciun și Paști, dacă le-ai văzut și
le-ai trăit cu toate simțurile tale și care ți-au îmbucurat de atâtea ori clipa
vieții tale. Cum să nu plângă sufletul tău când vede cum toate astea pier, se
uită, satul se pustiește de oameni, mai ales de tinerii care ar trebui să ducă
mai departe această neprețuită zestre rămasă din moși strămoși.
Cum să nu pui toate
acestea într-un vers de poezie când vezi că în satul tău nu mai ai copii ori
feciori nici măcar de o colindă, că nunțile le numeri într-un an pe degetele de
la o mână, iar înmormântările cu zecile, că jocul tinerilor a pierit, de-odată
cu târgurile, cu clăcile, cu toate cele care au făcut frumusețea vieți de la
țară, i-au dat înfiorare, speranțe, dorința de viață. Și, mai presus de toate,
în prea multe sate preoții de țară nici nu mai au în ei nici smerit, nici
trăire duhovnicescă, nici vocație, nici viață austeră, ei nemai fiind în
fapt ,,mărturisitori de credință,, ci
doar declamatori ai unor texte învățate pe de rost.
Păcat, mare păcat, dar
mai ales multă durere, pentru că acum, noi cei ce i-am văzut măreția, rostul și
rolul satului în viața noastră și a lumii, nu mai putem spune că ,,Veșnicia s-a
născut la sat,,
6. Păcat și pocăință, bun și rău, alb și negru,
contraste, antagonisme, sensuri opuse, două margini care schimbă conținutul.
Ele se relevă prin atitudine, prin concepție, prin comportament, prin
înțelegerea lucrurilor, etc, etc, ele vin din mediu, din familie, din anturaj,
din crezul tău intim. Poetul uzează de acești termeni pentru a ,,desparte
apele,, între ce e bine și ce e rău, dar dă și o soluție la îndreptare a
păcătosului, Pocăința, pentru ca prin ea, să se poată trece de cealaltă parte .
Întotdeauna păcatul e dulce, ademenește, îl subjugă pe cel slab, îl
înrobește, îl cufundă în greșeli, îl dezumaniează. Pocăința e o luptă grea, cu
multe abandonări, cu suferință. Pentru a izbândi îți trebuie determinare,
putere, credință, voință, timp. Pe cele două le avem în noi încă de la
începutul vieții, fiind o oglindă fidelă a lumii create de dumnezeire, pentru a
putea avea termmen de comparație între bun și rău, dar și calea de îndreptare,
păcăința.
În poeziile mele caut să
subliniez căt mai mult posibil, întinarea omului prin păcat, înrăurirea lui
față de ceilali, privarea sa de a putea fi bun, curat și fericit, mulțumit, îndestulat
după munca sa cinstită făcută cu drag, cu efort, dar cu plăcere. Ce îți trebuie
pentru îndreptare? Doar o boabă de voință, de credință, de speranță ca să poți
izbândi și mai apoi să te poți bucura de priteni, de toate cele care fac
fericită scurta noastră clipă de viețuire. Dcă nu, tu și parcă tot mai mulți
deopotrivă cu tine, veți fi cei care veți distruge această lume.
7. În toată lumea ortodoxă, dar mai ales la
neamul nostru românesc, care, o spun alții, nu noi, viețuisc aici de
la-nceputul lumii, în Sfânta Grădină a Maicii Domnului, Maica noastră maternă,
cea a fiecăruia dintre noi, este asimilată întotdeauna cu chipul Maicii
Domnului. Umanitatea ei, comportamentul, naturalețea, stările sale sufletești,
bucuria, dar mai ales nețărmuita ei jale și suferință, pricinuită de
răstignirea fiului ei, sunt aidoma cu cele ale mamelor noastre, a tuturora.
Pe noi românii, ceva ne apropie și mai mult de Maica Sfântă, și anume
faptul că, în unele documente aflate în păstrare la Vatican, se menționează
faptul că ea Născătoarea, vorbea și limba Aramaică, la fel ca părinții, bunicii
și străbunicii ei, aramaica fiind, într-o anumită vreme, limba unor triburi
geto-dacice. Se pare că, din când în când, așa cum făceau și alte populații din
jurul nostru, și geto-dacii ,,roiau,, spre alte zări. Așa dacii noștri au
ajuns, spre Est, până la poalele munților Himalaia, nemaiputând înainta mai
departe din cauza acestui obstacol natural. Aici, în zona Pangiabului, se mai
găsesc și astăzi, grupuri de oameni care mai uzitează în vorbirea lor curentă
sute de cuvinte din vorbirea Dacă, poartă
straie asemănătoare cu cele ale portului popular românesc, au multe povești cu
personaje asemănătoare cu cele din poveștile noastre.
În Vest ,,roitorii,,
noștri Daci s-au oprit la țărmul peninsulei Iberice, iar în Sud au ajuns până
pe țărmul Palestinei de astăzi, ceia ce ar putea presupune că strămoșii Sfântei
Maria ar fi putut face parte dintr-un asemenea grup dacic. De ce?
Păi, nu vi se pare vouă
intresant faptul că pe Sfânta Născătoare o cheamă MARIA, ca pe milioane de
Marii ale noastre, că bunicii materni ai ei au fost Ioachim și ANA, iar cei
paterni au fost Ichim și MARIA, iar sora Născătoarei a fost mama lui IOAN
Botezătorul. Dacă băgați de seamă toate
acestea nume nu sunt nume evreiești. Dar atunci fiul ei Issus Hristos ce
era???? Dacă această poveste ar fi adevărată, atunci putem presupune că lipsa
celor mai bine de 30 de ani din biografia lui Issus s-ar datora faptului că, în
aceea perioadă, EL, ar fi putut fi în Dacia, la străbunicii lui spre instruire
și educație, după care îl găsim pentru câțiva ani la Qumram, pe țărmul Mării
Moarte, ca un priceput Învățător al acestei vestite cetăți ce pregătea o nouă
societate ce avea aceleași principii de funcționare ca și chibuțurile de azi
din Israel.
Și-apoi, oare de ce Bunul
Dumnezeu i-a dat Născătoarei, tocmai aici, pe pământul nostru, străbun acest Rai ceresc, pentru a-i fi grădină,
Acest fapt face cumva, ca în subconștientul nostru, în mentalul nostru
colectiv, acest lucru să ne apropie și mai mult parcă de Maica Noastră, MARIA,
Născătoarea, să o simțim că parcă ar fi ,,de-a noastră,, de-aici, Ea,
primindu-ne ca și chiriași în grădina ei ocrotitoare.
Tocmai de aceea, noi,
românii, îi mărturisim Ei ca unei mame
de-a noastră, toate grijile și necazurile noastre, îi cerem, în fierbinte rugă,
ajutorul și iertare pentru păcate și greșeli, sperând că Ea ni-l va da și ne va
ierta întotdeauna.
Când toate astea le pui
într-un vers de poezie, când spusa ta vine din gând sincer, curat și adevărat,
atunci fii sigur că cititorul tău o va simții ca alint și leac vindecător
pentru toate durerile sale.
8. Eu cred că poetul trebuie să
fie întotdeauna, conștient, responsabil și nepărtiitor cu el însăși, că el este
dator a fi în orice clipă a vieții sale, o adevărată troiță veghetoare de
conțiință, asupra a tot și toate câte bune și rele ce se întâmplă în jurul lui,
că trebuie să denunțe răul, să propage fapta bună, pentru că el este un om al cetății și nu unul oarecare, că
vocea lui este mai puternică și mai ascultată decât a multora.
9. Jertă și Martiriu, clipe și
fapte supreme în viața unui om, a unui neam, este un gest conștient într-un
moment hotărâtor, atuncea când omul și neamul pot întra în fila de istorie spre
veșnicire. De altfel, întreaga noastră istorie este clădită pe Columne, pe
monumente, pe mormintele eroilor noștri, cei care și-au apărat cu trupul lor,
fiecare brazdă de pământ în fața migratorilor, năvălitorilor, ale înfumuratei
oștiri a Romei împărată, a nesfârșietelor valuri de ieniceri și spahii și a
tuturor celor din jurul nostru râvnitori a cuceri frumoasa noasră Gură cea de
Rai.
În schimb Martiriul este
Jertfa supremă a ființei umane, gestul celui care apără cu viața lui, în
deplină cunoștință de cauză, cunoscând consecițele faptei sale, un drep
colectiv, o ideie, un percept universal, sacrificându-se pentru ele. Jertfa și
Martiriul cuiva pot schinba lumea, rămân în istorie însemnele ei cruciale,
epoci de glorie pe drumul mersului înainte a spiței umane. Nimic nu e mai
frumos, mai înălțător decât să evoci în poeziile tale un astfel de moment unic,
măreț, nimic mai demn de condiția ta să o faci chiar și doar amintind mumai de
ea.
Sunt de părere că fiecare poet,
responsabil de condiția și locul lui în societate este/trebuie să-și asume și
poziția de Mărturisitor față de sine și față de ceilalți, cititorii, trebuind să aibă posibilitatea de ai putea
,,citi,, intențile, părerile, ideile, dorițele, pentru ai ,,evalua,, credința,
puterea de luptă, de sacridiciu, ubirea față de oameni și câte și mai câte
altele.
10. Lirismul este o condiție
sinecvanon a poeziei, fără el zisa ta e seacă, rece, nu înfiorează, nu trezește
nici o emoție, nu crează frumusețe, nostalgie, noblețe, etc, poezia ta fiind
doar o înșiruire de cuvinte ce din ,,coadă au să sune,,. Lirismul este viața și
sufletul poeziei, condiția existenței sale, el te poziționează pe o anumită
treaptă a valorilor în branșa ta.
Și mai e ceva de spus, cel
mai important lucru în poezie este mesajul pe care vrei să îl transmiți
cititorului, auditorului, viitorimii. El trebuie să fie clar, împortant, ferm,
documentat, adevărat, pentru a convinge, pentru a crea noi aderenți, prozeliți,
altfel poezia ta este apoasă, neclară, nedefinită, sună pate bine, dar
în final e doar...maculatură.
11. Dacă poezia ar fi o
icoană, natura ar fi lumina care va pune în valoare chipul sfântului, nuanța
unei culori, cea care sublinază și evidențiază un ceva, tușa care atrage
atenția asupra unui amănunt, umbra care ascunde o taină pe care tu,
privitorule, ar trebui să o găsești, Natura dă viață poeziei, o înviorează, o
colorează, o umple, toate acestea petrecându-se în mintea și sufletul
adresantului.
12. În general iubesc toți poeții lumii, fiindcă
fiecare dintre ei, atunci când concepe o poezie, dorește să-și exprime prin cuvinele sale, mai
aparte, o trăire, un sentiment, un vis, o speranță, lucru îmbucurător.
Dintre poeți români care m-au inspirat îl citez în primul rând pe
Eminescu, pe care îl ador și nu mă mai satur să îl recitesc mereu și mereu,
admirându-i cuvâtul care l-a șlefuit până la perfecțiune, lirismul și
mângăietorul lui vers, alint și leac la ori care suflet aflat în suferință. Am
încercat să scriu și eu ca el în același ritm, rimă, versificație, temă, etc,
ba chiar l-am ,,dublat ,, în ,,Luceafărul,, (98 de strofe ), cu o poezie de-a
mea intitulată ,,Vis ferice de codată,, (111strofe) căreia confrații mei i-au adus numai laude. El este
urmat în preferințele mele apropiate de Coșbuc, Goga, Alexandri, Minulescu,
Bacovia, Ion Brad, Ion Alexandru etc, etc, ei fiind modelele mele preferate. Îi
iubesc și pe cei mai noi, dar mai ales pe cei, cei vechi care-mi sunt mai
aproape de suflet.
13.
Poezia religioasă e mai greu de scris, pentru că ea trebuiește mai întâi trăită
cu toată suferința și bucuria vieții, simțită, înțeleasă, cu toate simțurile
tale. Dacă așa vei face ea va fi percepută de cititor cu tote gîndurile și
simțurile lui, primind prin ea alinare, speranță, ocrotire, de la sfântul
ceresc. Ea nu poate fi scrisă decât de un ins cu multă credință, cu multă
dorință de a o împărtăși și altora, multă trăire creștinească.
Poezia religioasă este extrem de
importantă, pentru că viața și libertate unui neam stă pe trei stâlpi de
susținere: Credința, Istoria și Limba. Tendința celor care conduc astăzi lumea,
este de a subrezi până la dispariție acete puncte de susținere. Voi nu vedeți
că istoria noastră și a lumii, pe lângă fapul că e plină de atâtea și-atâtea
neadevăruri, se diminuiază ca importanță în norma de educație în școală mai
ales la generațiile mai tinere, iar limba noastră cea veche, frumoasă, plină de
ințelepciune, este invadată de englezisme, americanisme, de cuvinte reci, seci,
care o fac și mai neatrăgătoare pentru elevi. Asta pentru ca un tânăr
necunoscător al volorilor istoriei sale, cu o limbă fără valoare, nu mai are drag
de neam, de țară, de locul nașterii sale, rămânând un ins dintr-o rătăcită
turmă fără baci și câini de pază, ușor de manevrat de cei mari în direcția
dorită de ei.
Ne-a
mai rămas numai sfânta Credință, cea care să țină neamul nostru românesc încă
în viață, dar și ea este atacată din afară și din lăuntru, zi de zi, așa că, cu
toată tristețea și regretul meu afirm cu tărie că suntem pe cale să scăpăm din mână
tineretul. Degeaba se întărește credința în rândul bătrânilor, pentru că ei nu
mai au cui lăsa moștenirea noastră de Credință.
Eu am
luat patru premii naționale la singurul Concurs Național de Poezie Religioasă
,,Credo,, din Romania, am scris cărți întregi în referire la: Sfâtul Paște,
Crăciunul, Maica noastră Maria Născătoarea, Blânul Issus, Ziua Morților,
apreciate prin mai multe scrisori de mulțumire din partea Patriarhului
Bisericii Ortodoxe Române, Daniel, a mitopolitului Ardealului sfinția sa,
Steja, a Mitropolitului B.O.R, pe întreaga Germanie, Serafim, a Președintelui
Academiei Române, Ion Aurel Pop, de Președintele L.S.R. Al. Florin Țene, a
Societății Cultural Naționale ,,Avram Iancu,, Tiberiu Groza, etc, cărți pe care
le-am difuzat gratuit în cadrul multelor lansări pe care le-am făcut în cadrul
mai multor bisericilor din Ardeal, dar
consider că tot nu am făcut destul pentru a insufla tinerilor din ziua de
astăzi dragostea de neam și țară, de credina străbună. Mirajul, banilor, al
bunăstării materiale, al libertății fără limită, nemărginită, sunt încă mult
mai puternice decât bunele dar slabele noastre intențiile. PĂCAT, MARE PĂCAT.
14. Sunt
conștient că actul creației mele, harul poetic pe care îl am, ușurința cu care
scriu, sunt cu siguranță un dar divin. Spun asta pentru faptul că, așa cum am
scris prima mea poezie acum 19 ani, la vârsta de 61 de ani, așa scriu și acuma
la cei 80 de ani pe care îi duc încă în spate. Am peste 4000 de poezii, 27 de
volume tipărite, altele 5 gata de tipar, peste 100 de premii, medalii, diplome,
plachete, etc, din care menținez: 12 premii
naționale pentru poezii patriotice, religioase, sociale, de dragoste, etc;
medalia ,,Cetățean de Onoare al Culturii’’ și ,,Notre Respect’’-Trustul de
Presă ,,Ambasador’’, ,,Virtutea Literară’’, Ordinul ,,Donum Sacrum Unitatis’’
cu Cruce – Arhiepiscopia de Alba Iulia, ,,Pro Libro Senator’’ de Tg.Mureș 2021,
,,Placheta de Onoare’’ a Festivalului Interațional de Poezie
,,M.Eminescu’’-Clubul Cavalerilor Oradea, Diplomă Specială de Merit
,,Apreciațion for Performance’’- Canadian Romanian Grup, art, culture &
science-2022, Premiul National ,,Opera Omnia’’-2024 -L.S.R., Premiul ,,Stejarul
de Aur,, - 2025 al Festivalului de Arte Frumoase din Montreal-Canada, etc, 35
de volume de poezii din care 29 editate deja, inclus în peste 27 de antologii,
difuzar frecvent în peste 30 de reviste de literatură, din țară și străinătate.
N-am spus toate astea înspre a mă lăuda, ci doar pentru a releva faptul că, nu
am destule cuvinte de a mulțumii Sfântului Ceresc pentru tot și toate ce mi-a
dat, cât și pentru tot ce dorește a face cu mine mai departe, motiv pentru care
eu trebuie să întorc această mulțumire prin cât mai multe și mai frumoase
poezii pe care să le dăruiesc oamenilor spre ai face mai buni, mai simțitori,
mai iertărori, mai apropiați de credință.
15. Ce este Ardealul pentru mine? Cel mai
frumos și mai iubit lucru de care sunt în stare, după iubirea de părinți, de
neam, de țară și de credința mea ortodoxă. Jertfitorul meu Ardeal, cu miile lui
de eroi care au însfințit sfânta humă a acestei vetre românești, aici unde este
din străvechimea lumii Grădina Maicii Domnului, pentru mine este cel mai sfânt
loc de pe pământ. Tocmai de aceea, atunci când scriu despre Ardeal, pun în
versul meu cele mai virbrante și mai înfiorate cuvinte pe care le cunosc,
pentru că:
Ardealul nu-i o
ţară, e suflet, e trăire,
E începutul
lumii ce îl purtăm în noi,
E jalea şi
amarul, e vis şi bucurie,
E urma legănată
a carului cu boi
E-a Maicii Născătoare
grădină înflorită
Ce-n grijă Ea ne-a dat-o,
ne fie dar ceresc,
Şi-apoi prin jertfa
noastră să fie miruită,
Să merităm odihna-n
Ardealu-mpărătesc.
16. Cun
simt eu ,, minunata povară,, a credinței ? Vă răspund cu o altă întrebare. Oare
cum ar fi să nu simți în nici un fel plăcuta greutate a credinței pe umerii tăi?
Eu cred că ai uita de ea in câteva zile, te-ai ,,despovăra,, cu totul de dânsa
imediat. Ar fi ca și cum ai avea tot ce-ți dorești în această lume, iar dacă
n-ar fi un necaz, o bolală, o îngrijorare, ai uita cu totul de, Bunul Dumnezeu,
de învățăturile sfintei credințe. Greutățile vieții, durerile pricinuite de
ele, necazurile, nedrepățile ce ni se fac, sunt cele care întăresc credința
noastră făcută prin zilnicele rugi înălțate spre ceresc. Vedeți, asta este
dulcea și minunata povară a credinței.
17.
Amintirea strămoșilor noștri, a faptelor lor de eroism suprem, a luptei lor
continue pentru aș putea păstra
libertatea, dreptul la viață aici pe străbuna lor vatră, este forma sub care,
noi cei de azi îi ferim de neuitare în fața urmașilor noștri și a lumii.
Slăvirea lor prin cuvântul poeziei s-a făcut din totdeauna, aceasta fiind o
formă supremă de cinsire a memoriei și faptele eroilor, pentru a fi pilde de
cum se cuvine a fi și noi, tocmai pentru că:
„Istoria este un testament lăsat de străbuni nepoţilor pentru tălmăcire
şi povaţă. În ea, omul de rând găseşte clipe de adâncă trăire şi satisfacţie,
oşteanul putere şi îmbărbătare, iar conducătorii pilde de cum trebuiesc conduse
noroadele. Ea răspunde la trei întrebări: Cine suntem? De unde venim? și
Încotro mergem?
Cine suntem ?
Suntem
margine de timp, încolţiţi aici în huma statorniciei noastre la poalele
Carpaţilor, prelinşi de-oparte şi de alta până dincolo de Dunăre şi mare şi
încă mult mai departe spre soare- răsare şi soare-apune, tot înmulţiţi în
ţandăra zării.
Suntem
din totdeauna stăpânii acestor mirifice şi roditoare meleaguri peste care, în
vremi bătrâne, au trecut mulţime de noroade în drumul lor de pribegie spre alte
zări. Noi am rămas aici nesmulşi din glia străbună, mereu iertători şi
încrezători în steaua noastră norocoasă.
Ne este
veche şi nobilă seminţia ca şi moşia pe care El, Divinul, ne-a dat-o s-o
stăpânim şi să o păstrăm mereu întreagă
în rotundul ei. Ca să nu uităm de această poruncă am pus la hotarele
conştiinţei noastre troiţe veghetoare: Tărtăria, Sarmizegetusa, Tape, Blidaru,
şi încă multe altele care, la cumpănă de
vremi, să aprindă candela speranţelor noastre pentru a aduna şi uni
împrăştiata turmă a neamului, risipită de furtunoase şi înşelătoare vremi.
De unde venim ?
De
nicăieri şi de niciunde. Noi suntem şi ne-am ştiut mereu aici, din cumpăna
vremilor, iar pe cei de dinaintea noastră i-am ştiut mereu de moşi. N-am venit
pe vreo scurtătură din neguroase şi îndepărtate locuri ca mai toţi cei din jur.
Pe noi ne-a pus Măritul aici, ca veşnică sămânţă, care să se înmiască în huma
roditoare a acestor locuri, pe cărarea mereu suitoare a neopritului timp.
N-am
fost râvnitori hulpavi la bogăţiile altora, mulţumiţi mereu cu ce a fost al
nostru şi cu ce Măritul a îndestulat aceste locuri.
La cruce
de timp şi istorii, neiertătoarele vremi ne-au cerut mereu vamă îndestulată, pe
care Hristoşii noştri cei dragi: Decebal, Bogdan, Dragoş, Mircea, Stefan, Mihai
şi-atâţia alţii însfinţit pe altarul nemuriri noastre, au dat-o pentru a rămâne
pomelnice neuitate în veşnicitul timp, speranţe care să aprindă mereu şi mereu
candela conştinţei noastre.
Încotro mergem ?
Mergem
de la-nceputuri pe sortitul drum al pătimirilor noastre, plătind mereu ortul
cerut pentru a rămâne aici în veşnicia mincinoaselor vremi.
Suntem,
ca de atâtea ori în istorie, sub vremi şi nu de-asupra lor, iar în vălmăşagul
mişcătorului timp, nădăjduim că, la vremi de grea cumpănă se va găsi câte un
alt Mircea, un alt Ştefan, un alt Mihai, care să ne scape din strânsori şi să
ne spele obrazul de ruşinoasele păcate, aducându-ne pe calea ce bună.
Sperăm
că la sfârşitul veacurilor, când pătimirile noastre se vor fi sfârşit, Măritul,
Iertătorul sufletelor noastre, ne va aşeza dimpreună cu El, în Grădina Maicii
Domnului, locul reînvierii neamului românesc şi că noi vom fi fost aleşii
nemuririi lumii şi veşnicia ei.
18. Se
spune și este perfect adevărat, că dacă noi, cei de-acuma, trăitori aici în
huma veșniciei noastre, ne vom uita istoria, ne vom pierde rădăcinile noastre,
identitatea neamului în fața lumii, recunoștința ei și astfel vom deveni doar o
rămășiță, un grup de oameni care a făcut cândva parte dintr-un neam, o țară, o
națiune, vom fi doar o frunză-n vântul istoriei. E cel mai grav lucru care n-i
se va putea întâmpla dacă nu dăm importanța care se cuvine istoriei, dacă o
scoatem aproape cu totul din manualul de istorie și o înlocuim cu alte istorii,
ale altor neamuri și seminții.
Tocmai de aceea, faptul că sunt profesor de istorie, mă obligă cu atât
mai mult să scriu și să difuzez în lume,
cât mai multă poezie patriotică, pentru a compensa poate într-un fel
lipsurile autorităților statului român
în promovarea istoriei noaste naționale. Toate aceste și încă multe altele au
grave consecințe pentu noi și istoria noatră cum ar fi: avem nepermis de puțini
cercetători în domeniul istoriei, arheologia noastră este ca și inexistentă, nu
avem cu cine participa la marile congrese de istorie a lumi ca să prezentăm
studii, informări, lucrări în domeniu. Apoi aproape că nu mai există
patriotism, dragoste de neam și țară și asta se vede până și în fapul că nu mai
putem aduna nici măcar o mică armată care să ne fie scut de apărare în caz de
nevoie. Și atunci credeți că poezia mea patriotică poate umple aceste enorme
goluri ce se tot măresc și se adâncesc în zidul cetății noastre de apărare a
țării?
19. ,,La
început a fost cuvântul,, mare adevăr, ,, Să fie lumină!,, și spusa Lui
de-atunci s-a făcut poruncă în veșnicie.
Dar cuvântul poruncitor nu s-a referit numai la Lumină, ci și la Adevăr,
Dreptate, Echitate, Pace, Bună înțelegere și multe altele, toate adunate sub
acest magistral cuvânt cu atâtea înțelesuri, substituit Luminii. Mintea noastră
omenească, încă atât de mărginită, nu poate, deocamdată, înțelege două lucruri
: ce este Infinitul și Veșnicia. Ștința a confirmat adevărul biblic că, gândul
și cuvânul odată rostit devin veșnicie.
20.
Un mesaj pentru cititori, care aș vrea
să definească statutul meu de poet, ar fi următorul:
Trecător prin ceruri ninse,
Cu luceferii în roi,
Însfințesc cu-a mele
vise,
Urma carului cu boi.
~*~
Mircea
Dorin Istrate

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu