FILOCALIA SUFERINŢEI şi a JERTFEI
(fragment)
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
“Iisus
este în capul legiunilor nesfârşite
de
pătimitori în lanţuri şi în temniţe, pentru
Adevăr
şi Dreptate. El a fost primul deţinut
politic
creştin.” (Părintele Liviu Brânzaş)
Filocalia Suferinţei şi a Jertfei se asumă
Mărturisirii lui Dumnezeu, ca sens al desăvârşirii Omului creştin întru
virtutea ca împlinire a Dragostei sale divino-umane.
Suferinţa a fost dată ca măsură a jertfei
noastre, a tuturor oamenilor privind alegerea iubirii lor la chemarea dragostei
lui Dumnezeu.
Însuşi Dumnezeu în Actul Creaţiei Sale, în
mod expres pentru Om, a ales şi împlinit Suferinţa şi Jertfa Sa, pentru a da
sens Omului creat întru virtutea desăvârşirii sale, a asemănării cu
Atotcreatorul, privind procesul existenţei fiinţiale pentru mântuirea sa.
Prin Suferinţă şi Jertfă Mântuitorul Iisus Hristos
S-a dat Pildă, reîntrupându-Se întru Biruinţă şi Înviere, deschizându-i Omului
religios, creştinului ortodox Calea înspre Suferinţă şi Jertfă pentru a putea
apoi să se întrupeze biruinţei şi învierii sale.
Greşala fundamentală a Clerului şi a
Ierarhiei Bisericii Ortodoxe Universale a fost că nu a făcut cunoscut lumii
necreştine, clipă de clipă, ceas de ceas, zi de zi, an de an, secol de secol,
mileniu de mileniu că doar IISUS HRISTOS este Fiul lui Dumnezeu, Dumnezeu
adevărat şi Om adevărat, Singurul care a Răscumpărat omenirea pentru ca la
rândul ei omenirea să se poată răscumpăra numai prin El.
Ba mai mult, din Trunchiul Bisericii lui
Hristos s-a desprins o ramură care s-a asumat ca Biserică universală pontificală aflată sub oblăduirea “Vicarului” lui Hristos, slăbind
unitatea Bisericii, slăbiciune pe care a accentuat-o pe parcursul milenar.
Fiecare Naţiune, religioasă, creştină sau
nereligioasă şi-a avut Profeţii ei, care au avut menirea, misiunea călăuzirii
întru spiritualitate a neamului respectiv şi nicidecum rolul de Jertfitor sau
Răscumpărător al omului, oricare ar fi el, după ce a îmbrăţişat, asumat şi
mărturisit pe Hristos prin mistica Suferinţei şi a Jertfei sale.
Nici, Fecioara Maria – Maica Domnului, care
este Creatura supremă, desăvârşită, aleasă ca Împărăteasă a Cerului şi a
Pământului, nu-şi poate asuma rolul de mântuitoare, decât cel de mediere întru
iertarea păcatelor păcătoşilor.
Tot ceea ce a existat în afara
Creştinismului Hristico-Evanghelico-Apostolic, în afara stupidei pretenţii de “infailibilitate” a “Vicarului” de la Roma, ca Zamolxis, Budda, Confucius, Lao-Ţzi, Krishna,
Vişnu, Mitra, Mani, Mahomed, Zoroastru ş.a., ca “zeităţi” au fost profeţi mai
mari sau mai mici, dar nimic mai mult decât atât.
Acest fenomen absolut, trebuia demonstrat
clipă de clipă, permanent, de către Clerul şi Ierarhia Bisericii Ortodoxe
Universale, pentru ca acea parte a lumii necreştine să înţeleagă că doar în
Hristos se poate naşte, în Hristos se poate trăi, în Hristos se poate împlini,
în Hristos se poate muri şi numai în Hristos se poate învia, folosind
comuniunea interreligioasă, interculturală, interetnică, doar prin cuvânt, prin
cultură şi prin spiritualitate, astfel, nu s-ar mai fi găsit “vicari” ai lui Hristos, “răscumpărători” ai neamurilor care
să-L substitue pe Hristos, nu s-ar mai fi născocit erezii, secte, cunoaşteri
gnostice, schisme, reforme, contrareforme, iluminisme, postulate filosofice,
ipoteze scolastice, evoluţionisme ştiinţifice, doctrine politice, programe şi impuneri
economice, nu s-ar mai fi încumetat “răscumpărători”
care să-şi “răscumpere” naţia
lor, ucigând naţiunile altor popoare, nu
s-ar mai fi fondat Oculta internaţională, suprastatală, nu s-ar mai fi
declanşat conflicte religioase, migraţii, invazii, ambiţii de hegemonii
teritoriale, nu s-ar mai fi “dospit” conspiraţii,
răscoale, revoluţii, “dictate”,
“ultimatumuri”, trădări regale, războaie mondiale, atacuri atomice,
neutronice, energetice, arme biologice răspândite pentru “exerciţiu”..., ca astăzi.
Un lucru este cert, Dumnezeu a făcut
Cosmosul şi pe Om l-a pus Regele lui, apoi după căderea Omului, l-a ridicat
prin Întruparea Fiului, dându-i putinţa îndumnezeirii.
Atunci, cine a creat virusul ca Substanţă
Toxică de Luptă împotriva Omului?!
Filocalia (Phillokalya, phillokalyas, phillokalos în limbile vechi sacre, proto-dacă-kaoine,
sanscrită, greacă, aramaică,) se
defineşte după sens ca iubirea de frumuseţe desăvârşită, sfântă, dumnezeiască,
iar după formă ca o culegere de texte, poeme mistico-ascetice ce cuprind
trăirea mărturisirii religioase a misticului.
Semantica cuvântului
depăşeşte învelişul său etimologic profilându-se într-o psihologie proprie,
într-o spiritualitate sacră, care se asumă într-o vocaţie, într-o misiune
desăvârşită. De aceea definirea lui ni se revelează ca sens şi simbol totodată,
iar înţelepciunea sa îşi are valoare divină de dar, doar când se dăruişte.
Fillo+kallos, semnifică <<iubirea
de frumos>>, kallos fiind deopotrivă şi bine şi frumos, sau
asociindu-l cu alte cuvinte, semantica lor, expresia, capătă o altă consonanţă,
o altă dimensiune în plan metafizic şi spiritual, nepierzâdu-şi sensul ci
comutându-l pe un plan superior într-un suprasens, într-un suprasimbol.
FILOCALIA
în sine este o vastă antologie
de texte mistice cuprinzând scrieri sau fragmente de scrieri axate pe problema
rugăciunii, a învăţăturii lor duhovniceşti, a unei trăiri isihaste, a
înţelepciunii, a unei jertfiri absolute, păstrând încadrarea culturală şi
teologică, modele sigure în orientarea, inspiraţia şi dezvoltarea unei vieţi
spirituale, a unirii mistico-contemplative a omului religios în antichitate,
iar mai târziu a creştinului cu Dumnezeu, devenind după formă o culegere
ortodoxă, răsăriteană de texte ascetice şi mistice cuprinzând trăirea
mărturisirii creştine prin taina Suferinţei şi a Jertfei asumate întru
devenirea isihastă circumscrisă Arhetipului hristologic.
Comuniunea cu energiile divine deschide
infinitul de dincolo de cunoaştere.
Experienţa
mistică trăieşte credinţa şi nădejdea în lumina dogoritoare a iubirii.
De fapt, trăirea cu adevărat în Iisus
Hristos este un tratat de Teologie mistică, adică Viaţa întru Hristos, cum a
definit-o Marele Apostol Pavel: “M-am răstignit împreună cu Hristos; şi nu eu mai trăiesc, ci Hristos
trăieşte în mine. Şi viaţa mea de
acum, în trup, o trăiesc în credinţa în Fiul lui Dumnezeu, Care m-a iubit şi
S-a dat pe Sine Însuşi pentru mine”. (Epistola către Galateni 2, 20).
Asceza este
reflectarea propriei ipostaze, cunoaşterea de sine, condiţie sine qua non
pentru cunoaşterea lui Dumnezeu. “Cel
care şi-a văzut păcatul este mai mare decât cel care i-a văzut pe îngeri.”
(Sf. Isaac Sirul, Sentences, 50, Ed. Wensinck).
Curăţirea
ascetică suie astfel, la Clipa sublimă a unei totale dăruiri de sine, un mijloc
care atinge prin puterea harului lui Dumnezeu, comuniunea, sofianismul, unirea
nupţială dintre Atotcreatorul Frumosului şi sufletul omenesc înfrumuseţat.
Cuvântul asceză vine
din străfundurile istoriei avându-şi
originea în termenul kaoine, proto-dac askytis, care înseamnă
frumuseţe, inteligenţă, voinţă, perfecţiune cultică, cuget curat, profesiune de
viaţă perfectă, desăvârşire religioasă, sfinţenie.
Orice urcare spirituală, orice dobândire a
sufletului devine un nou început.
Cu
orice suiş mistic “Dumnezeu vine în suflet, iar sufletul se
strămută în Dumnezeu.” (Sf. Ioan Damaschin, Dogmatica/ Patrologiae Cursus
Completus, Series graeca, vol. XCIV, Paris, 1864).
( fragment din ciclul FILOCALIA SUFERINŢEI şi a JERTFEI )
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu