Discordanțe
în funcționarea Pactului Ribbentrop-Molotov: Bucovina, Transilvania și problema
Dunării (1)
Prof.
univ. dr. Alexandru Ghișa
08
Mai 2024
Preliminariile celui de-al doilea război global,
1939-1945, a fost marcat de două compromisuri majore în raporturile
intra-europene: Acordul de la München (29-30 septembrie 1938), care a deschis
poarta dezordinii în echilibrul european şi Acordul de la Moscova (Pactul
Ribbentrop-Molotov, 23 august 1939) care a deschis porţile războiului. Acesta
din urmă, însoţit de un protocol adiţional secret, a avut ca obiectiv
împărţirea sferelor de influenţă în spaţiul geopolitic situat între Germania şi
URSS, de la Marea Baltică la Dunăre şi a dat lumină verde planurilor de război
ale lui Hitler.
Pactul Ribbentrop-Molotov, o alianţă împotriva firii,
între două regimuri totalitare - unul nazist, condus de Adolf Hitler şi unul
comunist, condus de Iosif Stalin - a prins România între două puteri cu
intenţii ostile declarate la adresa sa, Germania şi Uniunea Sovietică. Nu este
de mirare că România devine spaţiul în care se manifestă primele discordanţe în
funcţionarea acestui Pact.
Prin ultimatumul adresat de Moscova guvernului de la
Bucureşti la 26 iunie 1940 şi ocuparea prin forţă a Basarabiei, Bucovinei de
Nord şi Ţinutului Herţa, rezultă că URSS a încălcat prevederile Protocolului
adiţional secret, în care nu a fost stipulată Bucovina. Această regiune a
României, considerată de Hitler ca fost teritoriu austriac, cu populaţie
germană consistentă, urma să intre în sfera de influenţă germană. Reacţia
Germaniei l-a determinat pe Stalin să-şi limiteze pretenţiile la Bucovina de
Nord.
Supărarea lui Hitler s-a manifestat la arbitrajul de
la Viena din 30 august 1940, unde URSS nu este invitată, deşi revendica
pretenţii asupra Bucovinei de Sud. După cedarea către Ungaria a Transilvaniei
de Nord şi către Bulgaria a Dobrogei de Sud, Germania şi Italia acordă României
o garanţie teritorială, care deranjează profund URSS deoarece îi limitează
drumul spre vest şi sud la linia Prutului şi a Dunării.
De asemenea, prin ocuparea Austriei de către Germania,
la 5 aprilie 1938, aceasta din urmă consideră Dunărea fluviu german. La
Conferinţa Dunării organizată la Viena (5-12 septembrie 1940), Germania
desfiinţează Comisia Internaţională a Dunării - CID şi înfiinţează un Consiliu
al Dunării Fluviale. După ocuparea Basarabiei, URSS devine riverană Dunării şi
declară că este interesată de toate problemele dunărene. Acceptă desfiinţarea
CID, dar propune şi desfiinţarea Comisiei Europene a Dunării - CED şi crearea
unei Comisii Dunărene unice pentru tot fluviul, ceea ce nu convine Germaniei.
Conferinţa Dunării de la Bucureşti (24 octombrie - 21 decembrie 1940) nu ajunge
la nici un rezultat, ceea ce produce o adevărată ruptură între Hitler şi
Stalin, accelerând deznodământul final – războiul germano-sovietic.
La 1 decembrie 1943, când al doilea război mondial era
încă în plină desfăşurare, Grigore Gafencu, fost ministru al Afacerilor Străine
la Bucureşti (21 decembrie 1938 - 1 iunie 1940), apoi trimis extraordinar şi
ministru plenipotenţiar al României la Moscova (10 august 1940 - 22 iunie
1941), a luat parte la o dezbatere lansată de publicaţia „Journal du Genève”
din Elveţia pe tema crizei europene din acele vremuri. La timpul respectiv,
diplomatul român aprecia şi el că la baza declanşării conflictului european au
stat două pacte fatale: Acordul de la München (29-30 septembrie 1938), care a
deschis poarta dezordinii pe continent şi Acordul de la Moscova (Pactul
Ribbentrop-Molotov, 23 august 1939), care a deschis porţile războiului. El
exprima ideea că, în baza acestor acorduri, anumite mari puteri, prin
excluderea altora, îşi arogau dreptul de a-şi atribui zone de influenţă şi
spaţii vitale. Aceste aprecieri au fost exprimate în condiţiile în care Grigore
Gafencu nu a avut cunoştinţă de Protocolul adiţional secret al Pactului
Ribbentrop-Molotov.
În anii imediat postbelici şi mai ales în lunga
perioadă a războiului rece (1948-1989), percepţia preliminariilor războiului şi
mai ales a alianţei sovieto-fasciste din prima fază a conflictului, a fost una
văzută şi interpretată prin ochelarii învingătorilor. Atât istoriografia rusă,
cât şi cea anglo-americană s-au ferit şi sunt încă reţinute în a-l asocia pe
liderul comunist de la Kremlin, Iosif Visarionovici Stalin, cu dictatorul
nazist de la Berlin, Adolf Hitler. Chiar dacă în vest şi mai ales în Statele
Unite ale Americii s-au mai făcut unele referiri la Pactul sovieto-german de
neagresiune încă din 1948, când Departamentul de Stat a publicat documentele
din arhivele germane capturate pentru a dezvălui cooperarea dintre comunişti şi
nazişti, în jurul Protocolului adiţional secret s-a purtat o polemică acerbă.
Autorităţile sovietice şi istoriografia din fosta URSS a negat existenţa
acestuia până în decembrie 1989. Relevante pentru această orientare a
istoriografiei sovietice sunt textele publicate la Chişinău, în 1974, de A.M.
Lazarev, potrivit cărora Protocolul adiţional secret nu era decât „un document
fals, ticluit de propaganda fascistă”, ajungând la concluzia că „în pact nu a
fost nici un secret”. Acelaşi autor a rămas consecvent în aprecieri chiar şi în
iunie 1991, când susţinea că dezbaterea în jurul acelui „protocol” avea „un
caracter vădit speculativ şi provocator”.
După 1991, prevederile Protocolului adiţional,
păstrate numai în Arhiva contelui Friedrich Werner von der Schulenburg,
diplomat german, fost ambasador extraordinar şi plenipotenţiar al Germaniei la
Moscova (1934-1941), au fost descoperite şi editate în Germania. Când acestea
au devenit publice, o serie de istorici, români şi străini, au calificat Pactul
Ribbentrop-Molotov drept compromisul final care dus la declanşarea războiului
global cu data de 1 septembrie 1939, după numai opt zile de la semnare. Astfel,
academicianul Florin Constantiniu, care a publicat aceste documente în limba
română încă din 1991, apreciază că liderul sovietic, I. V. Stalin, prin
acceptarea alianţei cu Germania nazistă şi semnarea Acordului de la Moscova, a
dat lumină verde planurilor de război ale lui Hitler. De asemenea, în 2010,
ambasadorul R.F. Germania la Bucureşti, Andreas von Mettenheim, considera
Pactul Hitler - Stalin, cum este cunoscut Acordul de la Moscova în
istoriografia germană, drept treapta decisivă care a dus la izbucnirea celui de
al doilea război mondial.
O certitudine există însă: Pactul Hitler - Stalin şi
Protocolul adiţional secret al acestuia, în total dezacord cu dreptul
internaţional, au prevăzut împărţirea sferelor de interes reciproc în cordonul
de state situate între Germania şi fosta URSS, de la Marea Baltică la Marea
Neagră, ceea ce se va numi pentru mult timp Europa de Est. Au fost afectate
direct Finlanda, Estonia, Letonia şi Lituania, Polonia şi România. Actul de la
23 august 1939 a surprins toată lumea politico-diplomatică, din Est şi din Vest,
dar mai ales din spaţiul destinat a fi „cordonul sanitar” între Germania şi
Rusia. Era normal ca trecerea din poziţii total opuse, despărţite de o
adevărată baricadă politică şi ideologică - între fascism şi comunism -, la
relaţii de prietenie şi încredere între germani şi sovietici, să surprindă o
lume europeană interbelică bombardată informaţional de câţiva ani buni de cele
mai teribile aparate de propagandă, naziste, coordonate de la Berlin şi
comuniste, de sorginte bolşevică, dirijate de Moscova. Replierea
propagandistică post-factum a fost teribilă. Propaganda germană a ajuns să
demonstreze că Uniunea Sovietică era pe punctul de a evolua, graţie impulsului
de energie şi realism a lui Stalin, către o nouă formă de socialism, impregnată
de spirit naţional, care va apropia Rusia de celelalte state totalitare ale
Europei. Chiar şi Hitler s-a lăsat atras de tentaţia de a-şi transpune pe plan
internaţional formulele sociale cele mai îndrăzneţe şi mai revoluţionare,
pentru a fi pe placul noului său partener sovietic. Fostul demnitar român,
Grigore Gafencu, martor la aceste evenimente, aprecia că atât în cazul lui
Stalin, cât şi a lui Hitler, „politicianul avea întâietate în defavoarea
ideologului”, astfel că, oricare ar fi fost tulburarea provocată în lume de
eroarea de gândire a celor care alunecaseră în comunism din oroare faţă de
ideile fasciste sau căutaseră un refugiu în fascism împotriva pericolului
bolşevic, opoziţia dintre cele două tendinţe nu putea împiedica interesele de
stat ale Uniunii Sovietice şi ale Germaniei naziste să treacă peste pragurile
doctrinare.
De cealaltă parte a fostei baricade, semnarea Pactului
sovieto-german a provocat derută în rândul partidelor comuniste şi muncitoreşti
membre ale Cominternului. Conducerile acestora s-au trezit în situaţia deloc
comodă de a explica membrilor lor de partid că pericolul nu mai venea dinspre
Germania fascistă, ci dinspre imperialismul anglo-francez, sfârşind prin a
saluta semnarea pactului sovieto-german. Cominternul a devenit atunci un simplu
instrument al intereselor de politică externă ale Uniunii Sovietice, iar Stalin
se va pronunţa, în aprilie 1941, pentru desfiinţarea acestui organism în semn
de prietenie faţă de Hitler.
Un asemenea context politico-ideologic şi o situaţie
internaţională total necorespunzătoare, găseşte România înconjurată de state cu
obiective revizioniste declarate – URSS, Ungaria şi Bulgaria. Până la 23 august
1939, în concepţia guvernului român, Uniunea Sovietică era privită ca un aliat
potenţial în cazul unui atac germano-ungar împotriva României. După această
dată, URSS devine inamicul principal, devansând din acest punct de vedere
Germania nazistă. În acelaşi timp, la Moscova, comandanţii Armatei Roşii şi ai
serviciilor de informaţii sovietice considerau România una dintre cele două
ameninţări militare principale (alături de Polonia). România era, de asemenea,
singura cale terestră dintre URSS, Bulgaria şi Balcanii puternic rusofili.
În anii 1939 şi 1940, ani de război, s-au derulat
conflicte sângeroase într-o perfectă înţelegere germano-sovietică. Pactul
Hitler-Stalin s-a dovedit a fi pe deplin eficient în cazul Poloniei, atacată la
1 septembrie 1939 de Germania, iar la 17 septembrie 1939 invadată de Armata
Roşie a URSS. Consecinţa acestei duble agresiuni a fost desfiinţarea Poloniei
ca stat, ca subiect de drept internaţional. A fost cea de a IV-a împărţire a
Poloniei, de data aceasta între Germania şi Uniunea Sovietică. Şi pentru ca lucrurile
să fie cât mai clare, la 28 septembrie 1939, Guvernul Reichului german şi
guvernul URSS mai semnează tot la Moscova un document, Tratatul
germano-sovietic de frontieră şi prietenie, care stipulează expres dezmembrarea
„fostului stat polonez” şi stabilesc „frontiera sferelor de interese ale celor
două părţi”, devenite, prin forţa împrejurărilor, state vecine şi de acum până
în iunie 1941 şi „prietene”.
În prima fază a războiului, mai precis de la 17
septembrie 1939 şi până la 22 iunie 1941, URSS a participat activ la război,
alături de Germania. Numai rezistenţa extraordinară a Finlandei în „războiul de
iarnă” a amânat pentru anul 1940 implementarea Tratatului germano-sovietic.
Ocuparea Careliei finlandeze şi apoi invadarea statelor baltice – Estonia,
Letonia, Lituania – de către Armata Roşie, cu acordul deplin al Germaniei
naziste, care a obţinut succese pe Frontul de Vest, soldate cu ocuparea Danemarcei,
Norvegiei, Olandei, Belgiei şi capitularea Franţei, determină acţiuni
concertate asupra României.
România a fost supusă în vara anului 1940 unei
presiuni extraordinare atât din partea Germania naziste, cât şi a Uniunii
Sovietice comuniste. Ambele puteri erau în plină afirmare politică şi militară.
Atât Berlinul, cât şi Moscova acţionau împotriva sistemului de tratate de la
Versailles (1919-1920) şi priveau România întregită prin unirea teritoriilor
româneşti ale Basarabiei, Bucovinei şi Transilvaniei, ca rezultat al acelui
sistem pe care ele nu l-au acceptat. În consecinţă, nici la Berlin şi nici la
Moscova România nu era bine văzută. Ambele capitale au încurajat politica
revizionistă a Ungariei şi a Bulgariei la adresa României. În concepţia
liderilor comunişti de la Kremlin problema Basarabiei şi cea a Transilvaniei
erau privite în strânsă corelaţie. Politica dusă de Comintern, ca România să
cedeze acele teritorii, împreună cu Bucovina şi Dobrogea, a fost revigorată
după „criza cehoslovacă” din 1938, când Moscova a început să-şi declare deschis
sprijinul pentru politica iredentistă promovată de regentul Miklos Horthy în
relaţia cu România. În condiţiile în care sistemul de securitate colectivă
construit în perioada interbelică – Mica Înţelegere şi Înţelegerea Balcanică –
a falimentat, iar principalul garant al acestora, Franţa, a capitulat, România
îşi vede periclitată însăşi existenţa sa ca stat, ca subiect de drept
internaţional.
Dacă Pactul Hitler-Stalin s-a dovedit pe deplin
eficient şi clar în cazul Poloniei, care dispare de pe harta Europei, România
se dovedeşte a fi o nucă mai greu de spart şi care nu putea fi împărţită
echitabil între cei doi protagonişti. Astfel, în Protocolul adiţional secret,
România face obiectul art. 3, formulat la modul cât se poate de general şi
imprecis: „În privinţa sud-estului Europei, din partea sovietică este subliniat
interesul pentru Basarabia. Partea germană declară totalul dezinteres politic
pentru aceste regiuni”. Din această formulare rezultă că Basarabia nu era
inclusă direct în sfera de influenţă sovietică, precum a fost cazul Finlandei,
Letoniei, Estoniei şi Poloniei (parţial), semnatarii exprimându-şi numai
„interesul” sau „dezinteresul”. Joachim von Ribbentrop, ministrul de externe
german, prezent la Moscova la semnarea Tratatului de frontieră şi de prietenie
germano-sovietic, la 28 septembrie 1939, când s-au făcut unele modificări la
Protocolul adiţional secret (Germania a renunţat la Lituania în favoarea URSS,
primind zona Lublin şi un teritoriu la est de Varşovia) a dorit să cunoască
intenţiile Moscovei faţă de România. El a cerut lui Stalin să i se confirme
ceea ce acesta afirmase la precedenta întâlnire – că URSS nu va acţiona deocamdată
împotriva României, însă va abandona această atitudine dacă vreo intervenţie a
Ungariei împotriva acestei ţări ar aduce modificări în Balcani. Rezultă de aici
că URSS nu ar fi avut drept de iniţiativă în obţinerea unor cedări teritoriale
din partea României.
Problema Basarabiei este reluată în raporturile
germano-sovietice la 23 iunie 1940, când Viaceslav M. Molotov, în calitate de
comisar al poporului pentru Afacerile Străine îl convoacă pe ambasadorul
german, von Schulenburg, pentru a-i aduce la cunoştinţă decizia guvernului
sovietic în relaţiile cu România. Molotov a subliniat că Uniunea Sovietică ar
fi dorit să rezolve problema Basarabiei pe cale paşnică, dar că România nu a
răspuns la această ofertă. A menţionat că în procesul soluţionării problemei basarabene
„este inclusă şi Bucovina, ca regiune populată cu ucraineni”, dar şi drept
compensaţie că „România s-a folosit de ea (n.n. Basarabia) timp de 21 de ani”.
Drept răspuns la cele comunicate în relaţia cu România, ambasadorul german îşi
manifestă dubla surprindere – odată pentru iniţiativa sovietică, în condiţiile
în care el ştia că URSS îşi va anunţa pretenţiile asupra Basarabiei numai în
cazul în care o terţă ţară (Ungaria, Bulgaria) va formula revendicări
teritoriale şi va proceda la rezolvarea lor, iar a doua pentru menţionarea
Bucovinei, neexprimată atunci, dar raportată la Berlin ca o primă discordanţă
în funcţionarea Pactului Ribbentrop-Molotov. În acelaşi timp, von Schulenburg
şi-a manifestat îngrijorarea pentru punerea în aplicare imediată a proiectului
sovietic, care „ar crea haos în România”, de unde Germania „are neapărată
nevoie de petrol şi alte produse” şi a solicitat demnitarului sovietic o
amânare a transpunerii în practică a deciziei guvernului, până la primirea unui
răspuns de la Berlin. În raportul său către Ministerul Afacerilor Străine al
Germaniei, von Schulenburg menţionează expres că revendicările sovietice „se
extind şi asupra Bucovinei”, dar şi faptul că „Guvernul sovietic încearcă
deocamdată să soluţioneze chestiunea pe cale paşnică, dar este dispus să facă
uz de forţă în cazul în care Guvernul român va respinge înţelegerea paşnică”.
În 48 de ore, ambasadorul Germaniei primeşte răspunsul
Centralei de la Berlin, pe care îl va face cunoscut lui Molotov în seara zile
de 25 iunie 1940. În telegrama lui Joachim von Ribbentrop se menţionează la
pct. 1 că „Germania este consecventă înţelegerilor de la Moscova. În
consecinţă, ea nu manifestă nici un interes faţă de chestiunea Basarabiei. În
acest teritoriu locuiesc aproximativ 100.000 de etnici germani. Natural că
Germania este interesată de soarta acestor etnici germani şi aşteaptă ca viitorul
lor să fie asigurat…”, iar Bucovina face obiectul pct. 2 cu următorul conţinut:
„Revendicarea de către Uniunea Sovietică a Bucovinei constituie o noutate.
Bucovina a fost în trecut o provincie a Coroanei austriece şi este puternic
colonizată (n.n. de germani). Ca urmare, Germania este de asemenea interesată
în mod deosebit de soarta acestor etnici germani”. Ribbentrop subliniază
„interesele economice dintre cele mai mari” pe care Germania le are în România
şi solicită să i se transmită lui Molotov interesul german „ca România să nu
devină teatru de război”. Nota de convorbire întocmită la Comisariatul
Poporului pentru Afacerile Străine după întâlnirea Molotov - von Schulenburg
din 25 iunie 1940, consemnează laconic la pct. 1 „Guvernul german recunoaşte pe
deplin drepturile Uniunii Sovietice asupra Basarabiei şi oportunitatea punerii
acestei probleme în faţa României”, iar chestiunea Bucovinei este menţionată la
pct. 3, astfel: „Problema Bucovinei este nouă şi Germania consideră că
neridicarea acestei probleme ar facilita mult soluţionarea paşnică a problemei
Basarabiei”. Această formulare se datorează insistenţei cu care von Schulenburg
a încercat, în cadrul audienţei, să demonstreze lipsa de temeinicie a
argumentelor lui Molotov privind majoritatea etnică ucraineană în regiune şi
susţinând că românii sunt majoritari.
Urmare la reacţia stârnită la Berlin pe tema
Bucovinei, Molotov îl convoacă din nou pe ambasadorul german în biroul său de
la Moscova, în 26 iunie 1940, de data aceasta pentru a-i aduce la cunoştinţă că
guvernul sovietic „a hotărât să-şi limiteze cererile asupra părţii de Nord a
Bucovinei împreună cu oraşul Cernăuţi”. În cadrul acestei audienţe, contele von
Schulenburg i-a spus lui Molotov că „s-ar putea ajunge mult mai uşor la o
soluţionare paşnică, în cazul în care guvernul sovietic ar înapoia tezaurul de
aur al Băncii Naţionale a României, tezaur care a fost evacuat pentru păstrare
la Moscova în cursul primului război mondial”, raportând la Berlin şi răspunsul
primit de la demnitarul sovietic – „aceasta se exclude total, deoarece România
a exploatat un timp destul de îndelungat Basarabia”.
De menţionat că Joachim von Ribbentrop, în memoriile
sale, se referă la reacţia lui Adolf Hitler faţă de pretenţiile sovietice
asupra Bucovinei: „Faptul că urma să fie ocupată Bucovina de Nord, străvechi
pământ al Coroanei austriece, l-a zguduit pe Hitler. El a recepţionat acest pas
a lui Stalin drept un indiciu al presiunii ruseşti către Vest”.
Bazându-se pe precedentul războiului cu Finlanda, în
care Germania nu a intervenit, dovedindu-se loială colaborării cu URSS, aceasta
din urmă lansează României un ultimatum pentru cedarea Basarabiei şi a nordului
Bucovinei. Izolată politic şi militar, separată de puterile garante - Anglia şi
Franţa - şi la sfatul expres al guvernului german de a primi „condiţiile
ruseşti fără nici o rezervă”, România acceptă condiţiile de evacuare dispuse de
Moscova.
Această cedare fără luptă a Basarabiei, Bucovinei de
Nord şi a Ţinutului Herţa a surprins Budapesta, dar a şi încurajat-o să
acţioneze ofensiv în revendicarea Transilvaniei. În acele momente, atât
Ungaria, cât şi România se orientează spre Germania – prima pentru a câştiga,
cealaltă pentru a se salva. Ambele erau deja în sfera de influenţă germană. La
Bucureşti, regele Carol al II-lea vede în apropierea de Germania ultima carte
pentru a obţine protecţie, salvarea tronului şi a ceea ce se mai putea salva
din teritoriul României. Astfel, la 1 iulie 1940, România renunţă la garanţiile
anglo-franceze, iar după zece zile se retrage oficial din Liga Naţiunilor.
Răspunsul lui Hitler la aceste demersuri repetă soluţia din criza basarabeană:
regele României este sfătuit să înceapă negocieri cu Ungaria şi Bulgaria în
problema revizuirilor teritoriale şi să procedeze la cedarea anumitor
teritorii. Carol al II-lea se declară de acord, în principiu, cu începerea
tratativelor directe cu Ungaria, în problema Transilvaniei şi cu Bulgaria,
legat de Cadrilater, dar integrate într-un sistem regional de tratate, bazate
pe principiul etnic şi prin schimburi de populaţie.
Primirea la 9 iulie 1940, la München, de către Hitler,
Ribbentrop şi Ciano a premierului ungar Pál Teleki şi a ministrului său de
externe, István Csáky, în condiţiile în care este refuzată o primire a lui
Carol al II-lea la cancelarul Reich-ului, constituie un avertisment pentru
România. Urmează însă vizitele premierului, I. Gigurtu şi a ministrului
afacerilor străine, M. Manoilescu, în Germania şi Italia. Demnitarii români au
fost primiţi la Salzburg de Joachim von Ribbentrop şi la Berchtesgaden de Adolf
Hitler (26 iulie 1940). Primiţi cu răceală, ei au trebuit să suporte durităţile
lui Ribbentrop, care susţine necesitatea revizuirii „nedreptăţilor” de la
Trianon şi Saint-Germain şi subliniază că România nu se bucură de nici o
simpatie din partea Reich-ului german. În aceeaşi notă, Hitler, marcat de
euforia victoriilor obţinute, aminteşte de „erorile” democraţiilor occidentale,
în care include şi România, învinuită de păcate grave în politica externă (sub
ministeriatele lui Nicolae Titulescu şi Grigore Gafencu), declarându-se şi el
pentru revizuirea frontierelor. Întrevederile de la Roma (27 iulie 1940) cu
ducele Italiei, Benito Mussolini şi ministrul de externe Galeazzo Ciano, s-au
derulat total neconvingător pentru demnitarii români, deoarece liderii italieni
nu şi-au permis nici un fel de iniţiativă în afara cadrului fixat de partea
germană. O singură concluzie se poate trage după aceste vizite, valabilă atât
pentru Budapesta, cât şi la Bucureşti – obligativitatea de a începe negocieri
pentru Transilvania.
Tratativele propriu-zise româno-ungare au început la
Turnu Severin şi s-au derulat în trei runde de convorbiri (în 16, 19 şi 24
august). În baza principiilor enunţate mai sus, poziţiile au fost de la început
ireconciliabile. În concepţia ungară, România urma să cedeze 2/3 din teritoriul
unit cu ea la 1 decembrie 1918 (cca. 68.000 km pătraţi) cu 3.900.000 locuitori
(din care 2.200.000 români şi 1.200.000 maghiari). Ungaria urma să lase
României Banatul şi sudul Transilvaniei, respectiv judeţele Făgăraş, Sibiu,
Hunedoara, o parte din Alba (fără Alba Iulia) şi o parte din Târnave (cu oraşul
Blaj). Aceste cereri maximale conduceau spre un eşec previzibil, ceea ce s-a şi
întâmplat. Pasul următor a fost intervenţia Germaniei, secondată de Italia, ca
mediatori, dar fără a se mai apela la Uniunea Sovietică. Germania era legată de
URSS prin Pactul Ribbentrop-Molotov, care prevedea expres, la art. 3, obligaţia
de a se consulta în probleme de interes comun, iar ambele ţări vizate - România
şi Ungaria -, aveau frontieră comună cu URSS.
Soluţia arbitrajului şi noua frontieră româno-ungară
au fost hotărâte de Adolf Hitler, iar scenariul a fost conceput de von
Ribbentrop pentru zilele de 29 şi 30 august 1940. Convocaţi la Viena,
reprezentanţii Ungariei şi României au fost puşi în faţa unei hotărâri deja
luate pentru ţările lor. Cei consultaţi au fost şefii misiunilor diplomatice
ale Germaniei şi Italiei la Budapesta şi Bucureşti. La 29 august 1940, Ungaria
răspunde afirmativ la întrebarea dacă acceptă sau nu arbitrajul. Supusă
intimidării şi şantajului, România, prin Consiliul de Coroană întrunit la
Bucureşti, comunică acceptul în dimineaţa zilei de 30 august 1940, la orele
4.20. În aceeaşi zi, la orele 13.00, România primeşte, prin schimb de note, din
partea Germaniei şi Italiei, garanţii privind integritatea şi inviolabilitatea
teritoriului de stat, iar guvernul român a acceptat aceste garanţii. La orele
13.30-14.00 are loc semnarea deciziei de arbitraj la Palatul Belvedere, fără a
se permite o prezentare a poziţiei celor două părţi. În calitate de arbitri au
semnat Joachim von Ribbentrop şi Galeazzo Ciano, iar în numele părţilor, română
- Mihail Manoilescu şi ungară - István
Csáky. Valer Pop şi Pál Teleki au avut statut de observatori.
- Va urma -
Notă - Prof. univ. dr. Alexandru Ghișa, cadru didactic
asociat al Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj, a lucrat la Ambasada României
de la Budapesta ca atașat cultural (1987-1989) și consilier politic (2000 –
2005). Este unul dintre cei mai cunoscuți analiști ai relațiilor
româno-maghiare.
---------------------------------
Sursa – „Dincolo de orizonturi”, Anul IX,
Nr. 17/aprilie 2024
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu