FRANCESCO Petrarca și MIHAIL Eminescu
(partea I-a)
„Francesco Petrarca a fost
o adâncă oglindă
în care s-au
reflectat multiform imaginile vieții,
ale
lumii și ale gândirii contemporane.”
(Alexandru
Balaci)
Universul
liric este pogorâtor din tărâmul celest al Creației divine, din harul,
fibra, unda, scânteia, izvorul, lumina, cântarea, aura și poezia LOGOSULUI – Poetul absolut al
cosmosului! Universul liric este un Cer al Luminii ce se răsfrânge peste
ființa-persoană a Poetului hărăzit să-și înnobileze conștiința în care să
vibreze coardele simțirii diafane, sunetele culorii boreale, acordurile trăirii
serafice, întru zumzetul și înfiriparea psalmodică a armoniilor cerești.
Vibrațiile trăirii, vieții lirice
sălășluiesc în marile chemări și alegeri ale Poeților sacedoți în care ei
oficiază sfânta experiență a tainelor, a minunilor lui Dumnezeu, a Darurilor
Crăiesei Maria. Poeziile lor sunt rouă înmiresmată, flacără de cânt, țâșniri
solare, picături stelare, zori de zi. Stihul se revarsă duios, înmiresmat de
sus, curgând lin până jos, înmugurind, înverzind, înflorind, tremurând lacrima
cetină pe slova regină, într-o harică ivire de multiplicată jertfire.
La 20
Octombrie 1302, Ser Petracco,
fiul lui Ser Parenzo della Incisa in Valdarno, a fost exilat din Florența unde
activa ca notar al Colegiului Priorilor, refugiindu-se împreună cu soția Eletta Canigiani în Cetatea Arezzo,
unde la 20 Iulie 1304, se va naște
viitorul poet genial Francesco Petrarca,
iar apoi familia la puțin timp se va muta la moșia de la Incisa, lângă
Florența. În anul 1307 se va naște fratele său Gherardo.
După o ședere scurtă la Pisa, familia pleacă
la Avignon, noul scaun vatican
francez al papei. Acolo rămâne Ser Petracco, iar Eletta cu cei doi copii s-a
stabilit la Carpentras, vreme de 4
ani. Între 1316-1320, Francesco a frecventat Școala de Jurisprudență de la
Montpellier, perioadă în care și-a pierdut mama. Alături de fratele său a
studiat 3 ani de zile Dreptul în cadrul Universității Bologna, dar până la urmă
pentru Francesco a învins tărâmul celest al Poeziei.
După moartea tatălui său Ser Petracco, la 26
Aprilie 1326, Francesco s-a mutat cu fratele la Avignon, dedicându-se în
întregime Artei lirice. Acolo s-a apropiat de Giacomo Colonna, fratele
cardinalului Giovanni, amândoi fii lui Stefano Colonna, nobila familie romană,
protectoare a Artelor, și de savantul Raimondo Soranzo.
În ziua
de 6 Aprilie 1327, parcă a coborât Cerul peste pământ, peste Francesco ori Francesco s-a urcat la
ceruri. Așa a fost apariția miraculoasă în biserica Santa Chiara din Avignon a LAUREI,
fiica lui Audiberto din Noves, căsătorită din 1325 cu Ugo de Sade. Înflăcăratul
Amor i-a săgetat inima atât de adânc, că vreme de 21 de ani și mai mult nu s-a vindecat, după cum mărturisește poetul
îndrăgostit, „ani douăzeci și unu m-a țintuit în dor și chin Iubirea și încă zece
după moartea Laurei.” (Alexandru Balaci, Poezia italiană a lui Francesco Petrarca, în Francesco Petrarca, Rime,
trad. Eta Boeriu, Cuvânt înainte Al.
Balaci, Ed. Univers, București, p. XXVI)
În anul 1330, Francesco și-a urmat prietenul
Gioacomo Colonna la Lombez, în Pirinei, unde fusese numit episcop. Noul episcop
l-a recomandat pe poet, fratelui său Cardinalul Giovanni Colonna, în slujba
căruia Francesco va rămâne vreme de 17 ani.
Are o bogată și aleasă activitate literară,
alături de multe călătorii. Scrie Epistolae
metricae, după care pornește într-o călătorie lungă de studii în Franța,
Flandra și Brabant, cercetând vestigii antice latine și vechi manuscrise ale
literaturii antice, alături de emoția întâlnirii cu cele mai curioase locuri și
frumuseți pe care le-a cuprins în Epistolae
familiares.
În 1334 a scris canțona XXVIII, O, suflet așteptat în cer și sonetul
XXVII, Urmașul împăratului, pentru a-i
încuraja pe principii Italiei să se alăture Cruciadei pornită de regele Franței
Filip al VI-lea și papa Giovanni al XXII-lea. Un an mai târziu la 25 Ianuarie
1335, a obținut un canonicat la Lombez, acordat prin bula lui Benedict al
XII-lea. În anul următor, alături de fratele său a escaladat muntele Ventoux și a alcătuit prima selecție a Rimelor
sale, închinate divinei LAURA.
Chipul marelui Petrarca în istoria
literaturii universale se răsfrânge între contraste mirifice: om medieval și
renascentist, creștinul sacru și laicul profan, frumusețea vieții și idealul
ascetic, prin care a căutat, a încercat, a experimentat bucuria întru toate
spectacolele vieții cotidiene. A aspirat să-și egaleze înaintașii: pe Cicero în
Epistole, pe Seneca în De Vita Solitara, pe Titus Livius în Dei viris, pe Vergiliu în Africa, pe Sant Agostino în Secretum, poate chiar și pe divinul
Dante.
Dacă omul creator medieval și-a fixat
privirile mistice către foșnetul sideral al constelațiilor, Petrarca s-a oprit
mai mult către adierile calde, diafane ale pământului, la Omul cutezător, la femeia
iubită, vibrând profund și armonizându-se magistral cu frumusețile Naturii: animale,
păsări, flori, munți, ape, zăpezi, mare, codru, iarbă verde, precum magnificul
nostru Eminescu.
Culcată-n iarba verde, o dalbă
Căprioară
„Culcată-n iarba
verde, o dalbă căprioară/ Îmi apăru cuminte cu două coarne de-aur./ Sta între
două rîuri, la umbra unui laur,/ Când soarele răsare, în dulcea primăvară.// În
ochii ei citit-am mîndria și sfiala -/ Și ca s-o prind, uitat-am de
gândurile-mi toate/ Ca și zgârcitul care, cătând comori bogate,/ Cu marea-i
desfătare își minte osteneala.// Să nu
m-atingă nimeni! – sta scris pe-al ei grumaz/ Sînt liberă. Stăpînul așa voi să fiu!/ Și soarele-n amiază ardea pe
boltă viu./ Privind-o, mi-erau ochii slăbiți, dar nu sătui,/ Cînd ea pieri
departe, iar eu în plâns căzui.” (Petrarca,
Sonete, trad., Lascăr Sebastian, Ed.
Tineretului – 1959)
„Petrarca
a cântat variat și colorat apa, cu
care a putut fi comparat, prin oglindirea multiformă a formelor și imaginilor,
cu apa care cuprinde în poezia sa toate culorile și care are toate glasurile naturii. De multe ori
el se identifică cu fluviile impetuoase, cu torentele alpine, viața fiind
pentru el o veșnică curgere.” (Alexandru Balaci, Studii Italiene, Ed. Literatură și Artă)
Cântă frumusețea în ființa dogoritoare a poetului!
E vremea lui în care sublimul sufletului sacru
cântă!
Cerul inimii lui își netezește bolta cu
reflexele ochilor Ei de safir!
Inima ei e o Femeie albă, gătită-n
foșnetul-brocart de pădure!
Iubirea Ei
sălășluiște în focul vestalei și-n unduirea albastră de ape!
Chemarea și alegerea, menirea și devenirea
Poetului Eminescu a vibrat continuu într-o împletire originală întru Natură și Eros. Acel verb imperativ: „Vino!” este poarta discursului suav, miraculos, rostire a contemplației lirice în care conturează apoi elementele
eterne: „codrul” și „izvorul”, scenei sale erotice
înveșmântată în podoabele sacre ale intimității:
DORINȚA
„Vino-n codru la izvorul/ Care tremură
pe prund,/ Unde prispa cea de brazde/ Crengi plecate o ascund.” (Eminescu, Opere I. Poezii, Ed. Gunivas,
Chișinău-2008) „Izvorul care tremură pe
prund”, „prispa cea de brazde”, „crengile plecate” sunt elemente sacre ce
se pregătesc să oficieze logodna prieteniei. Natura devine Altarul profan întru logodna iubirii îndrăgostiților!
Un crâmpei sublim de Dor atârnă pe bolta
sufletului lui Petrarca, lăsând dâre
serafice în inima îndrăgostitului, peste care se pogoară cânt și lumină, apă și
foc, lacrimă și surâs, rugă și plâns. Sub bolta magică a minții, gândurile albe
aleargă ca bulgărașii ploii de soare a Primăverii. O boare din pădurea verde
îmbrățișează Florile gingașe care îl sărută cu miresmele lor, îmbătătoare.
Pomii gătiți cu straie princiare de miri răspândesc în jur har, miasme și
extaz.
I
„Voi
ce-ascultați în versuri tânguirea/ suspinelor ce mă hrăneau amare/ când anii
tineri mă-nșelau și-mi pare/ că-n parte-alminteri îmi vorbea simțirea,/
pentru-al meu vers în care-mi spun mâhnirea/ cu lacrimi și
credințe-amăgitoare,/ nădejde trag de milă și iertare,/ de-ați cunoscut și voi
cândva iubirea.// Căci azi pricep că lumii nu o dată/ i-am fost prilej de râs
și de ocară/ și mi-e rușine; vise, amăgire/ căință mi-au rodit și drept
răsplată/ rușine-aleg și-ncredințarea-amară/ că tot ce lumii place e nălucire.” (Francesco Petrarca, Rime,
op. cit.)
În ființa cosmogonică a geniului valah Eminescu,
toate temele se întrepătrund, se interferează genetic, țâșnind din aceleași
stări, din aceleși căutări, din aceleași doruri, din aceleași doriri, astfel
încât Mântuitorul Hristos, Fecioara Maria, Neamul, Patria, Mama, Iubita, Natura
devin cerurile sale, devin apropierile depărtărilor, devin armonie, cântec,
lumină în inimă și-n suflet.
VENERE și MADONĂ
„ Ideal pierdut
în noaptea unei lumi ce nu mai este,/ Lume ce gândea în basme și vorbea în
poezii,/ O! Te văd, te-aud, te cuget, tânără și dulce veste/ Dintr-un cer cu
alte stele, cu-alte raiuri, cu alți zei.// Venere, marmură caldă, ochi de
piatră ce scânteie,/ Braț molatic ca gândirea unui împărat poet,/ Tu ai divinizarea
frumuseții de FEMEIE,/ A FEMEIEI, ce și astăzi tot frumoasă o revăd.
Rafael, pierdut
în visuri ca-ntr-o noapte înstelată,/ Suflet îmbătat de raze și d-eterne
primăveri,/ Te-a văzut și-a visat raiul cu grădini îmbălsămate,/ Te-a văzut
plutind REGINĂ printre îngerii din cer.//
Și-a creat pe pânza goală pe MADONA
dumnezeie,/ Cu diademă de stele, cu surâsul blând, vergin,/ Fața pală-n
raze blonde, chip de înger, dar FEMEIE,/ Căci FEMEIA-i prototipul îngerilor din senin.” (Eminescu, Opere
I. Poezii, op. cit.)
Însușindu-și Darul divin – IUBIREA, pogorâtă din Dragostea dumnezeească, peste
menirea Aleșilor, Francesco Petrarca
a reușit cu harul de Sus, să confere Liricii, o nouă Artă poetică. Poetul s-a
îndumnezeit și s-a înnobilat cu o sensibilitate extraordinară, să poată vibra
în toată splendoarea Naturii paradisiace, de la mirabila unduire a firului verde
de iarbă până la admirabila rotire albastră a astrelor Cosmosului. Totul și
toate se prind în hora armoniei celeste.
Fiți
binecuvîntate Zi, Lună, An și Ceas
„Fiți binecuvîntate zi, lună, an și ceas,/ Și țara prea
frumoasă și loc și punct în care/ Privirea ei cea dulce și învăluitoare/ M-a
fost pătruns, și-n mine de-a pururi a rămas.// Binecuvântat și-ntîia mea dulce
întristare/ Din clipa când iubirea, vicleană, m-a robit,/ Și arcul și săgeata
ce m-a străpuns cumplit,/ Și rana pînă-n suflet adînc sfredelitoare.//
Binecuvîntat și zvonul stîrnit de mine-n lume/ Cînd chem Madona dragă de-atîtea
ori pe nume,/ Și dorul și suspinul și plînsul ne-ncetat.// Binecuvîntat și
gîndul născut numai de Ea,/ Și stihurile-mi toate și osteneala mea/ Prin cari
iubitei faimă pe veci i-am cîștigat.”
(Petrarca, Sonete, op. cit.)
Iubirea pământeană, curată, nobilă,
dogoritoare, țâșnită din Sânul Dragostei cerești pogoară Cerul pe pământ și
înalță Pământul spre ceruri. În dimineața despotică, picătura haotică a
versului împletește fuiorul Dorului, în toate părțile menirii, pe toate cărțile
înnoirii. Totul cântă în lumină și toate înfloresc în tină! Totul se înveșmântă
în miracol și rotogoale de zbor, în nedescifrat meteor! Toate în lumina lor
haină devin o sublimă taină! Totul e har și splendoare!
„În
felul acesta cerurile se apropiau de oameni, pierdeau din divina lor substanță,
se umanizau. Puteau și ele, în felul acesta, să verse lacrimi din pricina
durerii celei noi a umanității, provocate de iubire...” (Alexandru Balaci, Poezia italiană a lui Francesco Petrarca, în
Francesco Petrarca, Rime, op. cit.)
Savantul istoric Nicolae Iorga a fost pasionat și de literatura universală, pornind
de la Antichitatea clasică, Evul Mediu, Renaștere, înspre parnasienii francezi.
În articolele și conferințele sale în cadrul Academiei Române s-a apropiat de
Alcuin, Dante, Petrarca, Vergiliu,
Goethe, Lope de Vega, Leopardi, Shakespeare ș.a. Din biografia lui Petrarca,
prelinge următoarea sinteză: „italian în
simțire, provențal în cântec și creștin în credință.” (Zoe
Dumitrescu-Bușulenga – Maica Benedicta, Contemporanii
mei Portrete, Ed. Nicodim Caligraful)
III
„Lumina blândă-a soarelui, cernită/ de mila lui Cristos,
plânge-n țărână,/ în ziua când de ochii tăi, stăpână,/ legat am fost, ca
pasărea momită.// Nu socoteam că-i vreme potrivită/ Iubirii să-i ții piept și
să pui frână/ simțirilor; de aceea mână-n mână/ cu-a lumii jale, jalea-mi fu
sortită.// Nici scut n-aveam s-o-nfrunt și nici tărie;/ își făuri Iubirea
trecătoare/ prin ochii mei ce-s vad durerii toate.// Dar n-a fost drept săgeata
să-și măsoare/ cu pieptu-mi fără platoșe, iar ție/ nici arcu-ntins măcar să
nu-ți arate.” (Francesco Petrarca,
Rime, op. cit.)
Craiul liric Emin e Bucoavna de Dor care
cântă!
În El
înflorește frumusețea muzicii care ne încântă!
Parcă vine de undeva dintr-o unduire mistică
de adânc!
Zborul aprins se răspândește către înaltul
serafic cuvânt!
Înțelepciunea ne grăiește, ne primenește,
cuminecând!
Iubirea cu nardul Floarii albastre, surprinde înmiresmând!
FLOARE
ALBASTRĂ
„...Acolo-n ochi
de pădure,/ Lângă balta cea senină/ Și sub trestia cea lină/ Vom ședea în foi
de mure.// Și mi-i spune-atunci povești/ Și minciuni cu-a ta guriță,/ Eu pe-un
fir de romaniță/ Voi cerca de mă iubești.// Și de-a soarelui căldură/ Voi fi
roșie ca mărul,/ Mi-oi desface de-aur părul,/ Să-ți astup cu dânsul gura.// De
mi-i da o sărutare,/ Nime-n lume n-a s-o știe,/ Căci va fi sub pălărie -/
Ș-apoi cine treabă are!
Când prin crengi
s-a fi ivit/ Luna-n noapte cea de vară,/ Mi-i ținea de subsuară,/ Te-oi ținea
de după gât.// Pe cărare-n bolți de frunze,/ Apucând spre sat în vale,/ Ne-om
da sărutări pe cale,/ Dulci ca florile ascunse.// Și sosind l-al porții prag,/
Vom vorbi-n întunecime:/ Grija noastră n-aib-o nime,/ Cui ce-i pasă că-mi ești
drag?// Înc-o gură - și dispare.../ Ca un stâlp eu stam în lună!/ Ce frumoasă,
ce nebună/ E albastra-mi, dulce floare!” (Eminescu, Opere I.
Poezii,op.cit.)
„Hai în codrul cu verdeață/ Und-izvoare plâng în vale...” „Acolo unde dragostea apare ca un vis frumos
de fericire, cadrul fizic este al unei naturi încântătoare, în care sunetele și
culorile se armonizează.” (Nicolae
Tudor, Iubirea, Un Nimb Primit Prea
Târziu, Ed. Arefeană, Buc., 2005)
Emin își cheamă iubita într-un loc ferit de lumea rece, mecanică,
grijulie a toate, într-un colț tainic, unde în brațele întinse se cuprinde
întreg raiul lor. Ridicarea „vălului”
devine un gest ritualic, sacru spre chemarea înaltă a iubirii, unde ninsoarea „florilor de tei, cad înfiorate”, în
părul de aur al iubitei, îmbujorându-se de mireama Dorului lor. Clipa
întâlnirii îndrăgostiților este
brodată într-o maramă verde de verbe diafane – „să alergi”, „să cazi”, „să desprind”, „să ridic” – care nuanțează
cromatic mișcarea inimilor, contemplând vibrația sacră a sufletelor.
„Și în brațele-mi întinse/ Să alergi, pe piept să-mi
cazi,/ Să-ți desprind din creștet vălul/ Să-l ridic de pe obraz.// Pe genunchii
mei ședea-vei,/ Vom fi singuri-singurei,/ Iar în păr înfiorate/ Or să-ți cadă
flori de tei. ” (ibid.)
Slovele lui Francesco tresaltă de frumuseți
și candoare, fascinează ca o feerie de sunete rugătoare, înmănuchind o cerească
corolă de curcubeu! Stihurile lui
Petrarca par o scripcă cu-o singură strună, ce se pogoară ca o auroră boreală a
sufletului aprins, răspândind suav chemarea iubitei, asemănătoare îmbrățișării
de foc a extazului încrustat de marele artist Michelangelo.
V
„De câte ori suspinul meu te cheamă/ pe numele ce-n piept
mi-a-nscris IUBIREA,/ cu LAUde
i-ascult dintâi rostirea,/ în șoapte moi și dulci fără de seamă.// Regină aud apoi și nu mi-e teamă/ să-mi
întresc, cântându-te, simțirea,/ dar Taci
strigă sfârșitul, căci slăvirea/ nu-i de puterea ta ce se destramă.// Numele
tău el însuși dar, ne-nvață/ cu LAUde
și cu Respect a-l spune/ când ni
te-arăți, mărită doamnă,-n față.// Dar poate Apollo-n vrerea-i îndrăzneață/
nu-ngăduie ca frunza lui pe strune/ s-o proslăvești cu inimă semeață.” (Francesco Petrarca, Rime,
op. cit.)
Geniul-poet îndrăgostit atinge vârfurile cerești
înzăpezite și însorite ale unui Everest de lumină și dor, de rugă și dorință,
de agonie și extaz. În ființa iubitei lui pogoară toți aștrii. Se oglindesc
toate frumusețile. Sălășluiesc toate cânturile. Se adună toate apele. Petrarca
îmbrățișează într-o singură strofă numele unor vestite fluvii ale omenirii. „Non Tesin, Po, Varo, Arno, Adige e Tebro/
Eufrate, Tigre, Nilo, Ermo, Indo e Gange/ Tana, Istro, Alfeo, Garonna e-l mar che frange/ Rodano, Ibero, Ren, Sena,
Albin, Era, Ebro;” (Alexandru Balaci, Studii
Italiene, op. cit., p. 78)
Francesco Petrarca amintește aceste mari fluvii ale planetei, dar nu le
poate compara cu apele râului Sorga,
„clare, reci și dulci”, în care se
reflectă chipul LAUREI, ce le
conferă nemurire.
Zorii s-au revărsat de frumusețea cântării
Luminii! Raze sublime se unduiesc în foșnet de rouă! Trandafirul însângerat de
dor răsfrânge sacra mireasmă! Inima poetului cântă în pieptul națiunii și-al
lumii! Slova în purpură regală
binecuvântă! Ochii ei sunt de safir, bruni, negri ori verzi, ca o poiană de
Acasă, unde Cerul se primenește în lacrimile de bucurie ale ierbii! Eminescu
s-a întrupat să strângă în sine primăverile senine, în saltul liric cu
tradiții, cu tot cu idealuri sfinte.
LA O ARTISTĂ
„Ca a nopții
poezie,/ Cu-ntunericul talar,/ Când se-mbină, se mlădie/ C-un glas tainic, lin,
amar,/ Tu cântare întrupată!/ De-al aplauzelor flor,/ Apărând divinizată,/
Răpiși sufletu-mi în dor!// Ca zefirii ce adie/ Cânturi dulci ca un fior,/ Când
prin flori de iasomie/ Își sting sufletele lor,/ Astfel notele murinde,/
Blânde, palide, încet,/ Zbor sub mâna-ți tremurânde,/ Ca dulci gânduri de
poet.” (Eminescu, Opere I. Poezii,op.cit.)
În dreptul ferestrei inimii lirice, Aștrii
Lirei veghează purpura sufletului, înflorind gândurile. Pe coardele tăcerii
murmură dulci muguri de cântare. Mireasma veșniciei pogoară surâsul zărilor
peste tainica legătură a firului de grâu și-a ciochinelui de vie în nectarul
cuminecării. Firul vieții lirice
netezește apriga cale, cu surle, cu refren, cu osanale, într-o dăruire
neîntreruptă, de creație și de luptă, păstrând amintirile, fericirile,
strălucirile și toate iubirile!
În
care colț din ceruri și-anume-n ce tipare
„În care colț din ceruri și-anume-n ce tipare/ Găsi model
Natura, atunci când făuri/ Făptura cea mai dragă? Creind-o, ea voi/ S-arate
lumii câtă putere-n ceruri are!// Ce zână în pădure, ce nimfă la izvoare/ Atât
de blonde bucle a desfăcut cândva?/ Ce inimă, atâtea virtuți a strâns în ea?/
Deși virtutea asta e-n veci ucigătoare!// Divina frumusețe e pentru toți
poveste,/ Când ochii dragii mele nu i-au privit nicicând -/ Acea căutătură
ce-atât de dulce este.// Și nu va ști cum Amor ucide și alină/ Acel ce n-a
văzut-o cât de suav suspină,/ Vorbind atât de dulce și dulce surâzând.” (Petrarca, Sonete, op. cit.)
Orizontul liric Petrarco-Eminescian, pogorât din sferele celeste ale dumnezeirii
LOGOSULUI, peste tărâmurile înțelepciunii geto-daco-traco-latine, peste
ispititoarele perdele de luceferi și stele, ce răscolesc toate luminile care
cresc, peste verdele pământ, înflorit în descânt, cerne demnitățile, renaște
personalitățile, întronează majestățile, întru har, frumusețe, iubire și cânt!
8 Mai 2024, + Sf. Ap. și Evanghelist IOAN; Sf. Cuv. Arsenie cel Mare
Tuturor Românilor iubitori de frumos, de
Înviere și cântare,
HRISTOS A ÎNVIAT!
GHEORGHE CONSTANTIN
NISTOROIU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu