COPIII SI MUZICA CLASICA - Parintele
Serafim Rose
Copilul
care, înca din primii sai ani de viata, a ascultat muzica clasica de buna
calitate si si-a vazut sufletul sporit de ea, nu va mai fi atât de ispitit de
ritmurile crude si de mesajul muzicii rock sau al altor forme contemporane de
pseudo-muzica, pe cât sunt copiii crescuti fara o educatie muzicala. O astfel
de educatie muzicala, asa cum au spus unii dintre Staretii de la Optina,
subtiaza sufletul si îl pregateste pentru primirea întiparirilor duhovnicesti.
Parintele Serafim Rose, Cantul inimii
– puterea cuvantului si a muzicii (PSR), traducere de Laura Marcean & Olga
Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 9.
USURAREA - Parintele Rafail Noica
Când te duci
la duhovnic, cere lui Dumnezeu ca prin preotia duhovnicului, prin lucrarea
tainica, cum ne-a lasat-o Biserica, sa ti se ierte pacatele. Si nadajduiesc ca,
daca vei face aceasta, daca o vei face în duh si în adevar cât de putin, de la
fiecare spovedanie o sa iesi mai mult sau mai putin „zburând”. Si acest „zbor”
nu este doar o stare psihologica, ca te simti „psihologic” usurat, nu este
„sufletistic”, ci într-adevar în duh se întâmpla usurarea, de care, da Doamne,
sa ai parte acum si în veci!
Parintele Rafail Noica, Cultura
Duhului, Ed. Reintregirea, Alba Iulia, 2002, p. 128
DELICATESE - Sfantul Ioan din
Kronstadt
Nu iubi
darurile mai mult ca pe Daruitor, nu iubi hrana stricacioasa mai mult decât
hrana nestricacioasa – preacuratul Trup si Sânge al lui Hristos, fiindca sunt
unii care iubesc delicatesele lor mai mult decât aceasta hrana cereasca,
nestricacioasa, de viata facatoare.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Spicul
viu – ganduri despre calea mantuitoare, traducere de Adrian si Xenia
Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2002, p. 131.
ACELASI AER - Sfantul Ioan din
Kronstadt
A-ti iubi
aproapele ca pe tine însuti, a-i împartasi bucuriile si necazurile, a-l hrani,
a-l îmbraca la nevoie, a respira – ca sa spunem asa – acelasi aer cu el,
considera toate acestea tot atât de firesti precum a mânca tu însuti si a te
ocroti pe tine, nu le lua drept acte de binefacere, de iubire de aproapele, ca
sa nu te lauzi cu ele. „Caci unul altuia suntem madulare” (Efeseni 4, 25).
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 330
CEL MAI BUN BUCATAR - Parintele
Paisie Olaru
Stând
batrânul Parinte Paisie într-o zi de vorba cu ucenicii sai, i-au cerut cuvânt
de folos sufletesc, iar el le-a raspuns: Iata ce, parintilor. Fiecare îsi
pregateste mâncarea dupa gustul si placul sau. Daca i se pare dulce, o mai
acreste, daca i se pare nesarata, îi mai pune putina sare si verdeturi si o
face cum îi place; si daca îi place lui, place la toti. Eu asa cred. Tot asa se
întâmpla si cu viata duhovniceasca a fiecaruia. Fiecare dintre noi îsi
pregateste mântuirea dupa cum crede el, cum voieste si cum poate, dupa râvna si
harul pe care i le-a dat Dumnezeu. Spun batrânii ca foamea este cel mai bun
bucatar, iar saracia cel mai bun gospodar. Tot asa si cu mântuirea sufletului
nostru. Râvna, rugaciunea si smerenia ajuta cel mai mult pe calea mântuirii.
Parintele Paisie Olaru, Parintele
Paisie duhovnicul, traducere de editie ingrijita de Arhimandrit Ioanichie
Balan, Ed. Mitropoliei Moldovei si Bucovinei, Iasi, 1993, p. 35-36.
CASA CRESTINULUI - Sfantul Ioan din
Kronstadt
Orice casa
de crestin închipuie casa cea necuprins de mare, universul, cerul si pamântul,
în care salasluieste Domnul. Iata de ce întâlnim în orice casa de crestin
chipurile Mântuitorului si Maicii Domnului, care cheama la rugaciune pe cei ce
vietuiesc în acea casa si care vin cu evlavie înaintea Lor.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 382-383.
EXPERIENTA DE VIATA - Compozitorul
Arvo Part
Omul este
mai mult decât o masina oarecare sau un sac gol. În el, pe lânga toate
celelalte, functioneaza mereu si constiinta; ea îi trimite impulsuri. Daca în
jurul nostru si înauntru, în sânge, este mereu zgomot, atunci bineînteles ca nu
mai ascultam aceste impulsuri. Nu stim cine suntem. Suntem târâti de puhoiul
unui râu de munte. Dar închipuiti-va ca acolo, în râul cel de munte, omul lupta
între viata si moarte si, dupa o piatra oarecare, într-un coltisor, deodata se
opreste. Si acolo este liniste. Si slava lui Dumnezeu ca a izbutit sa iasa de
acolo [din acel puhoi] macar pentru o clipa. Iata, atât de dramatice pot fi
lectiile din care putem învata adeseori în timpul vietii. Lucrul acesta trebuie
trait. De zeci de ori. Numai atunci începe [sa se arate] o oarecare stralucire
tacuta si umilinci oasa, care va ramâne. Apare experienta, deprinderea, si omul
începe sa vada în acest întuneric. E ca si cum ai intra din strada într-o
încapere întunecoasa si n-ai vedea nimic la început. Abia apoi începi sa vezi.
Odata cu trecerea anilor. Aceasta discutie nu este pentru cei tineri. Ei nu pot
sa se raporteze astfel la problemele de felul acesta. Omul care are putina
experienta de viata, care a suferit putin, umbla pe alte cai. El are alte
interese si necesitati.
Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii
– puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga
Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 112.
Sursa: Pr. Alexandru Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu