Umbra, romanul lui Teodor Bulza /
recenzie
Umbra care mă însoţeşte
: incursiuni în memorie şi o fantezie
este al
patrulea roman al scriitorului Teodor Bulza, nascut la 9 iulie 1949 in Semlac,
jud. Arad. Biografia sa e impresionanta si justifica introspectia
autobiografica: student al prof. G. I. Tohăneanu, absolvent al Facultăţii de
Filologie, Universitatea din Timişoara, şef al sectorului de presă al
Comitetului Judeţean Timiş al P.C.R., redactor-şef la „Drapelul roşu" si
„Luptătorul bănăţean" in zilele Revolutiei, secretar general de redacţie
la „Vremea", fondator al Tipografiei Cromoman, comentator la „Renaşterea
bănăţeană", „Azi", „Românul", „Agricultura României" etc..
Obţine un Premiu national pentru roman, e Cetatean de onoarea al comunei Semlac.
Romanul Umbra
... a aparut in colecta Memorialistica a editurii David Press Print, Timişoara
2016, 254 p. (ISBN 978-606-8643-69-4) si este numai aparent un bilant obisnuit,
nostalgic al unor vremuri de mult trecute, la Limesul milenar dintre civilizatia
occidentala si cea orientala, catolica si ortodoxa, in Banat, unde traiesc de
secole romani, germani, maghiari, tigani, francezi, cehi, croati etc., fiecare
cu traditii inconfundabile, care influenteaza nolens volens si pe vecin. Daca
Herta Müller, nascuta in 1953 in Nițchidorf, din aceiasi generatie, a primit
Premiul Nobil pentru ca a avut inspiratia si curajul sa transpuna in limba
germana un mental romanesc de Limes banatean, Teodor Bulza nu face acrobatie
lingvistica, echilibristica de literatura comparata, social-politica, ci se
exprima firesc si ne face accesibila o lume pe care pentru a o intalege e
nevoie, pe langa talent si de poezie, filozofie si nu in ultimul rand de
metafizica. Privind inapoi spre anii copilariei el se inspira din Cântecul obârsiei
a lui Lucian Blaga, indemnandu-l, ajutandu-l pe cititor sa perceapa si din alta
perspectiva, filozofica, fugit irreparabile tempus:
La obârsie, la izvor
nici o apa nu se-ntoarce,
decât sub chip de nor.
La obârsie, la izvor
nici un drum nu se întoarce
decât în chip de dor.
O, drum si ape, nor si dor,
ce voi fi, când m-oi întoarce
la obârsie, la izvor?
Fi-voi dor atuncia? Fi-voi nor?
Fiind vorba
de „Umbra care mă însoţeşte : incursiuni în memorie şi o fantezie“ in ciclul
Mirabila sămînţă poetul continua:
Umbra ce-o purtăm pe drum,
că-i din soare, că-i din lună,
ne-nţeleasă-i ca o rună,
scrisă-n piatră de lagună.
Să-nsoţească-n lumi fiinţa
merge-alături nefiinţa.
Umbra ce-o purtăm pe drum
e un fum? O, nu e fum.
Toate-n preajmă vor să spună:
e şi umbra-ntruchipare
a nimicului din Soare,
a nimicului din Lună.
Si sa
incheiem paralela dintre literatura autobiografica a lui Teodor Bulza cu poezia
lui Lucian Blaga cu o viziune metafizica, pentru ca, dupa cum a formulat si un
print al Bisericii: „Pe cei ce Îl iubesc pe Dumnezeu, binele îi urmareste ca
propria lor umbra“.
Umbra lui Dumnezeu e tot ce vezi,
ce-n spatiu se desparte si s-aduna,
pamant e ea, si prund si unda,
un drum cu calatorul dimpreuna,
fantana-adapostind o luna.
Umbra lui Dumnezeu e mai vartoasa in
lumina,
mai grea ca alte umbre. Si nu-ti
scapa.
Si poti s-o strangi sub chip de holda
si gradina.
Si poti s-o bei in chip de apa.
Partea a
doua a romanului are pe langa calitatea literara, filozofica, metafizica cu
care ne-a familiarizat in prima parte si o dimensiune neasteptata, unica in
descifratea evenimentelor istorice din dec. 1989. Teodor Bulza nu numai ca a
fost in celebrul Balcon al Operei, in casa preotului László Tökes, la judeteana
de Partid, la ziar si la tipografie, in mizeul evenimentelor in care se tragea
cu munitie de razboi, cu morti si raniti, el a trait direct si nemijlocit
nesiguranta, haosul, tradarea, duplicitatea, inevitabile la schimbarea
sangeroasa a regimului. Toate aceste fatete ale evenimentele din decembrie, dar
mai ales a personajelor cheie, sunt prezentate cu talent, cu o naturalete
dezarmanta, daca luam in seama prin cea momente dramatice, existentale a trecut
autorul personal. Aceasta drama nationala si personala e un document de
referinta a revolutiei. Romanul merita citit si are toate calitatiile,
ingredientele unui scenariu de film.
www.viorel-roman.ro
Bremen la 15 august 2017
Teodor Bulza (9 august 1949, Semlac, judeţul
Timiş) - prozator.
Este fiul
Anei (născută Sfordon) şi al lui Petru Bulza, muncitor. După absolvirea
Facultăţii de Filologie, secţia română-franceză, a Universităţii din Timişoara
(1972), lucrează ca ziarist şi publicist-comentator la diferite ziare şi
reviste timişorene.
Debutează la
„Amfiteatru”, în iulie 1977, cu un fragment de roman, Calul alb. Colaborează la
„Amfiteatru”, „Flacăra”, „Luceafărul”, „Orizont”, „Tribuna României” şi „Viaţa
studenţească”, în romanele Iulie (1979, Premiul Comitetului Central al UTC) şi
Casa şerpilor (1982), ca şi în culegerea de reportaje Lumini bănăţene (1979),
Bulza încearcă, pe urmele lui Ioan Slavici şi ale lui Titus Popovici, o
reconstituire dominată de lirism a teritoriului de graniţă dintre Ardeal şi
Banat.
Situaţiile
sunt cele familiare din proza lui Marin Preda, Nicolae Velea sau D.R. Popescu:
lumea satului de câmpie asistă debusolată, după război, la dispariţia vechiului
ei mod de existenţă. În atmosfera idilică pătrunde violenţa, iar evenimentele
dramatice - violuri, incendii, vendete - abundă, ceea ce asigură relief unei
naraţiuni fluente.
Inventivitatea
epică a autorului este dublată câteodată de o anumită fineţe psihologică: între
numeroase personaje schematice se distinge câte o figură creionată mai nuanţat,
ca de pildă aceea detestabilă, dar nu simplistă a bogătaşului Ţuper, violatorul
Liviei, pedepsit ulterior de soţul femeii, ţăranul sărac Ceampaş.
Cu o viziune
marcată ideologic, ca atunci când înfăţişează maniheist relaţia dintre ţăranii
săraci şi chiaburi sau înfruntarea regimului comunist cu partizanii, autorul
priveşte realitatea prin ochii reporterului: el descoperă evenimentul
spectaculos într-o ambianţă anodină şi îl evidenţiază printr-un scris nervos,
dinamic, plin de culoare, utilizând cu precizie tehnici cinematografice ale
relatării (decupaj, montaj, flash-back).
Opera
literară
Iulie, Timişoara, 1979;
Lumini bănăţene, Bucureşti, 1979;
Casa şerpilor, Timişoara, 1982.
http://crispedia.ro/teodor-bulza/
Un roman excelent al colegului și prietenului nostru, extraordinar de talentat și care a fost nevoit să treacă, precum mulți dintre noi, prin momente grele. Mă bucură apariția, în fine a acestei cărți!
RăspundețiȘtergereDragă Viorel, am și eu un blog, se numește ATLANTIDA. Te invit să-l vezi.
RăspundețiȘtergereSunt bucuros că am reușit să citesc toate cărțile scrise de domnul Teodor Bulza. Multe mulțumiri. Cu respect Liviu Nadis Pecica
RăspundețiȘtergere