BĂNĂȚENISM
Colocviile de Marți
Vineri 18 august 2017, 5 pm, Calderon 39
Anul VIII, nr. 7 (93)
Tema: OMUL SE NAȘTE FĂRĂ CONȘTIINȚĂ
Lansare de carte: Dialoguri de
Dimitrie Grama, Conta, 2017
Prezintă Adrian Alui Gheorghe
Lecturi: Puși Dinulescu, Gabriela
Tănase, Vali Pena, Gheorghe Dănilă, George Anca
Portrete: Cristian Radu Nema
Agapă
Dimitrie
Grama, în volumul de Esee, sub tipar, centrat pe Omul Mașină, afirmă că omul se
naște fără conștiință. Oricum, atletul de performanță, chirurgul internațional,
poetul crichetului interior al melancoliei își nuanțează butada cu fiecare
volum de poezie.
Colocviile de Marți
Marți 29 august 2017, 5 pm, Calderon 39
Anul VIII, nr. 6 (94)
Tema: ISTORIA ȚOAPELOR PUȘIENE
Memento August
150 m Charles Baudelaire – 100 m Calistrat Hogaș - 100 n Alexei
Mateevici – 100 n Horia Lovinescu - 100 n Alexandru Piru - 100 n Puși Dinulescu
Intervenții:
Puși Dinulescu: Invitați și proiecte
Liviu Zeana: Poetică și Cardiologie
Vladimir Udrescu: Îngerul Contabil
George Anca: Robert Calul
Teatru de
Poezie: Puși Dinulescu, Gheorghe Dănilă, Silvia Zabarcencu, Gabierla Tănase,
Vali Pena, Sorin Stratilat, Ștefan Opreanu
Portrete: Cristian Radu Nema
Coordonator: George Anca
PUȘI DINULESCU
Țoape
(final)
GEORGETA:
Nu se poate! Şi să fie ea, acolo, cu
Sandu!?
MATEI:
Uite toporul! (Îl ia și fuge cu el)
GEORGETA
(urlă):
Matei! (Se aud lovituri
de topor în ușa apartamentuluiu de lângă). Sandu! (Vrea să iasă din casă)
VIORICA
(tăindu-i calea):
Nu ti dușe!
GEORGETA:
Mă duc!
VIORICA:
Nu!
(Se aud bătăi. Urlete.
Urlă Matei, urlă Emilia, urlă Sandu. Apoi, liniște. Matei se-ntoarce răvășit,
cu toporul plin de sânge. Îl aruncă pe podea)
GEORGETA
(se repede la el):
Amândoi?
MATEI:
Gata!
GEORGETA:
Boule!
MATEI:
Întoarce-te la mine!
GEORGETA:
Nici moartă! (Urlă):
Sanduleeee!(Iese în fugă din casă)
MATEI:
Iartă-mă!
VIORICA
(uluită):
Io? (Deodată, foarte
practică, dar și mămoasă): Auzi, bre, du-ti ș-aruncî, Doamni iartî-mî, toporu`
ista! Întăi trebie sî-l ascunzi, mî, bouli! Mî-nțălegi?
Ascunde-l!
MATEI:
Unde? Da-l duc la
gunoi!
VIORICA:
La gunoi? Da` fuji,
Doamni iartî-mî, du-ti departi! Șî-l arzi! Șî-l arunși cât mai diparti! Cumperi
șî niște benzinî șî-i dai foc, undiva, diparti, sî-i ardî coada macar! Șî-l
îngropi!
MATEI
(plângând):
Unde?
VIORICA:
La dracu! Unde? Fugi!
MATEI
(scoate din sân o
sacoșă de plastic plină cu bani și- o răstoarnă pe jos):
Bani? Hă-hă! Uite
banii! I-am furat de la fondul de rulment! Hă-hă! Vroiam să fug cu Georgeta!
Hă-hă!
VIORICA:
Șel mai bini o ramas
tușâca, c-o ramas cu banii!
MATEI
(urlă și dansează pe banii de pe jos):
Fi-r-ar ai dacului de bani! Numai banii! Atât! Banii!
Unde-s banii? La cine-s banii? De ce-s la ei? Ce? Eu n-am inimă? N-am suflet?
N-am burtă? N-am cap? De ce să n-am și eu bani? De ce? Că am tot, numai bani
n-am! Ba am! Uite banii!
VIORICA:
Lasî banii! Fugi!
MATEI
(din ce în ce mai dezumflat):
Dacă n-ai bani, n-ai
nimic! Nici suflet, nici inimă, nici burtă, nici nimic...Nimic...Un` să
fug?(Crescendo): Unde? Unde? Unde?(Urlând):
U-u-nde-e-e-e? (Se
prăbușește plângând,în timp ce Viorica începe să adune gospodărește banii
risipiți și să-i îndese în sacoșă. În timpul acesta începe să îngâne un bocet
de la ea de-acasă. Matei se lasă în genunchi și o ajută să strângă banii .Îi
ia. Se ridică amândoi. Viorica se proptește cu sânii în el și-l sărută. El lasă
să-i cadă banii din mână)
Dimitrie Grama
Despre ,,bănățenism"
„Specific“ ŞI
„Regionalism creator“
Uneori, In
Romania Mare se vorbeste de un specific regional, de un „Banatenism”, dar am
impresia ca majoritatea romanilor nu cunosc mare lucru despre Banat si de ce
banatenii intotdeauna au fost deosebiti, mai mindrii, mai patrioti, mai
luptatori. Nu este vorba de falosenie vulgara, ci de un trecut istoric pe care
majoritatea banatenilor (mai ales generatiile trecute) l-au cunoscut. Voi
incerca sa expun citeva date care pe mine ca banatean ma umplu de mindrie.
Banatul
istoric se intindea de la Tisa , la Dunare, Mures si Carpati, intinzindu-se
atit in cimpia Panonica cit si in „Banatul Jugoslav”, iar voivozii Banatului
erau vasali ai Basileului Bizantin. Asa este amintit Voivodul Glad al Banatului
in Cronica Anonimus. Ardealul si Restul Transilvaniei au fost cucerite de
unguri prin sec.X, inceputul sec. XI, dar nu Banatul care reprezenta o forta
militara considerabila. Cronica Maghiara ne povesteste de Voivodul Ahtum al
Banatului, capitala fiind Urbs Morisina, care a tinut piept regilor unguri inca
la sfirsitul sec. XII si a putut fi invins doar prin tradarea lui Ceanadimus, o
rudenie nobila a lui Ahtum, care spera sa ia el puterea cu ajutorul ungurilor.
Abia deci, in sec. XIII este pomenit Banatul de Severin, care reprezenta „o
marca” distinsa fata de Ardeal sau restul Transilvaniei. Atunci in sec. XIII,
regele ungurilor din speta Angevinilor, Karl Robert de Anjou, si-a facut
intrarea glorioasa in viata banatenilor si pentru un scurt timp acest monarc
si-a avut sediul principal la Timisoara care deci era capitala regelui maghiar.
In sec. XV
cind turcii amenintau regiunea Vest Carpatica, s-a constituit Comitatul
Carasului si Castrul Temes (Timisoara). Foarte putin timp Banatul a fost sub
ocupatia turca si in general a fost o ocupatie de cancelarie, de tribut. In
Banat nu a ramas nici un vestigiu care sa demonstreze ca banatenii ar fi
acceptat ocopatia si cu atit mai putin ca ar fi acceptat cultura, traditiile
sau felul oriental de viata al turcilor. Dupa pacea de la Pasarovici in 1718,
Banatul istoric a devenit „Provincie ereditara” a imparatului de la Viena. Deci
abia acum putem vorbi despre o adevarata includere a Banatului in
Austro-Ungaria, dar este interesant de observat ca Banatul in fond nu a avut
niciodata de a face cu Regatul Maghiar, el fiind direct administrat de la
Viena.
Administratia
austriaca i-a improprietarit pe toti taranii banateni si a facut din Banat un
scut de aparare al imperiului fata de turci si putem spune cu mult succes,
doarece de atunci Ungaria si Austria nu au mai fost cucerite de turci! De
asemenea austriecii au trimis ingineri si geologi , care au inceput sa
exploateze minereurile de fier si zacamintele de carbuni din Banat si care au
pus bazele industriei metalurgice in Banat cu, pe vremea aceea renumitele
centre de fabricare de armament de la Resita si Ferdinandsberg (Otelul Rosu) si
minele de carbuni de la Anina. La 1850-1900 otelurile de la Resita le concurau
pe cele germane si englezesti, atragind in Banat o multime de germani din
Alsacia si svabi din Germania de Sud. Salariile muncitorilor de la Uzinele din
Resita si cele ale minierilor de la Anina erau poate cele mai bune din Europa
in acea vreme si era atit cinste cit si mindrie sa spui ca esti angajat aici in
Banat. De amintit este si faptul ca in Banatul Carasului s-au refugiat sate
intregi de croati si sloveni catolici, in urma persecutiilor suferite din cauza
sirbilor ortodocsi.
Banatul a
primit intotdeauna generos pe orisicine a venit acolo cu intentii bune si a dat
dovada de seriozitate si munca. Diferentele etnice au format doar o mai vasta
baza de cultura si au stimulat o gindire democratica, moderna cum nici acum nu
exista in multe culturi multi-etnice. Imparatul de la Viena, nu reprezenta
nimic altceva decit un conducator de stat si banatenii nu si-au exprimat
niciodata vreo admiratie deosebita fata de el, ci doar respectul pentru un
conducator drept care folosea legea in mod egal printre supusii lui. Tot un
banatean Dr. Popovici, la sfirsitul sec. XIX propune imparatului de la Viena un
Prospect de Confederatie, tip SUA, a imperiului Austro-Ungar, in care fiecare
provincie sa aibe capila si administratie proprie, sistem judiciar aparte si
piata economica comuna, deci un fel de Comunitate Europeana, dar mai buna.
Imparatul, nefiind un vizionar, ci doar un iubitor de valsuri, nu a inteles
potentialul enorm al planului lui Popovic si l-a ignorat. Nu pot sa nu ma
gindesc ce catastrofe mondiale s-ar fi putut evita daca acest plan ar fi fost
acceptat de imaratul austro-ungar. Cred ca nu am fi avut un prim razboi mondial
care indirect l-a „creat” pe cel de al doilea. De atunci cred ca exista printre
banateni un fel de scepticism indreptat „imperiului”.
Ca banatean,
ca orasan, gasesc ca nu viata urbana, nu orasele Banatului, cu toata istoria
lor, sunt interesante, ci satul banatean. Inchipuiti-va ca spre deosebire de majoritatea
taranilor europeni, taranii banateni au fost aproape intotdeauna oameni liberi
si mai ales dupa 1718 cind ei au devenit in mare masura direct raspunzatori de
straja partii de Sud-Est a Imperiului austriac. Satele din Banat, bazate pe o
proprietate individuala garantata de administratia de la Viena, s-a putut
dezvolta liber si multilateral. Nu vorbesc doar de o dezvoltare economica, unde
se stie ca satele banatene erau cele mai bogate din Transilvania si mai apoi
din Romania, ci vorbesc de o dezvoltare a culturii, traditiilor si a
folclorului. Banatenii nu se pot lauda poate cu cei mai mari poeti, sau cu cei
mai mari compozitori, cum alte regiuni pot, dar eu cred ca exista o explicatie
la acest fenomen. Satul banatean avea o infrastructura foarte dezvoltata si se
cunoaste faptul ca aproape fiecare sat avea o orchestra proprie, ca fiecare sat
avea un „camin cultural” si ca fiecare sat avea unul sau doi poeti folclorici.
Acesti
oameni erau multumiti cu viata pe care o duceau si satul era, pentru majoritatea
oamenilor, un univers „paradisiatic”, era locul unde te reintorci. Nu are
importanta faptul ca multi tarani banateni s-au emancipat, au fost la scoli la
Bupa sau Viena si Berlin, majoritatea s-au intors si la satul natal , daca nu
permanent, atunci in perioadele libere. De ce? Pentru simplul motiv ca aici era
izvorul nesecat de inspiratie si harna sufleteasca. Aici era locul unde oamenii
erau buni si generosi. Aici, in fond era „patria”. Cu cita amaraciune combinata
cu scirba citesc ca ministrul culturii din Romania, Jorgulescu, nu stie cum sa
„recerebreze” taranul roman. Acest om si toti care gindesc ca el sunt in
conceptia mea doar bastarzi ai unei societati care isi pierde tot mai mult bun
simt si sufletul. Asa gindeste un banatean si sunt convins ca nu sunt singur!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu