Stimate
Personalități din lumea literelor,
In activitatea mea îndelungată m-am
întâlnit cu multe informații legate de taina cărților.
În condițiile actuale când fiecare dintre
noi dorește să arate valoarea gliei străbune românești, atât de oprimată și
râvnită de-a lungul vremilor , voiesc să scot iar la lumină, informații
din materiale valoroase, pe care noi românii le deținem și
care ne vorbesc despre fapte, oameni și valori bibliofile.
Deocamdată
despre Umanistul Pelbartus de Timișoara.
Sursa de informații a acestui articol se
află în colecțiile Bibliotecii Județene Timiș-Timișoara. Acest articol a apărut
cu multe ocazii, unele amintite în text, dar in special în Revista
bibliotecilor, 1980
Cu deosebită stimă,
Ing. Melania Rusu Caragioiu
scriitor
(Canada,
România)
ÎN TIMIȘOARA S-A NĂSCUT
UN UMANIST, PELBARTUS DE
TIMIȘOARA
Scurtă
monografie
de Melania Rusu
Caragioiu
Despre
PELBART de Timișoara, marcantă personalitate umanistă din a doua jumătate a secolului al XV-lea și
începutul secolului al XVI-lea, sursele
vremii afirmă că atât de amplă a fost cultura răspândită de opera lui pe cât de
bogat și de lung este cursul Fluviului Dunărea.
Pentru a
putea înțelege această mare
personalitate a cărei origine etnică a fost disputată de-a lungul veacurilor ca
aparținând poporului german, sau maghiar, el însuși semnându-se când era
student, Pelbartus de Timișoara, după orașul său natal, trebuie să ne referim
la epoca în care a trăit și a creat, având totodată în vedere marea răspândire
și importanța operei sale pentru
patrimoniul culturii.
După,,distrugerea” avarilor, odată cu venirea
colonior germani, cultura germanilor a început să strălucească la sfârșitul
evului mediu, în toate teritoriile de-alungul cursului Dunării și în țara
noastră, fiind eclipsată numai de apariția turcilor.
Cetatea
Timișoara manifestând în cultură puternice inflențe slave, a asimilat în
secolul al XIII-lea și al XIV-lea și influențele culturii germane propagată prin casta grofilor, unele izvaore afirmând aci
existența unui patriciat, chiar dacă nu era pe teritoriul Germaniei.
Situația
oarecum bună din acea epocă, de care
s-au bucurat cetățenii de origine maghiară, atestă acest lucru. La dezvoltarea
Timișoarei au contribuit așa zisa mică industrie, comerțul, circulația mondială puternică, În
aceste condiții de drumuri de întretăiere europene deschise, interferență de
cultură și de bunăstare, Ordiul Franciscan s-a constituit într-o puternică
misiune internă, căutând să strângă cât mai mulți adepți. Din rândul celor mai
vestiți franciscani făcea parte și Oswald Pelbart, cunoscut sub numele de
Pelbartus de Timișoara, despre ale cărui lucrări istoricii spun că au avut o
imensă răspândire și au găsitde-a lungul secolelor, iar umanistul autor
Pelbartus ocupând în acea perioadă un
loc de frunte printre cei mai renumiți bărbați învățați de pe teritoriul țării
noastre.
Nașterea
lui Pelbartus ,,cade” în anul patruzeci, secolul al XV-lea, data nu se cunoaște exact,
în epoca descoperirii tiparului. Faptul că este născut în Timișoara este atestat
în semnătura lui ca student: ,,Pelbartus de Timișoara” și de ,,Scriptores O.Min.Rec.Pr.Lucas
Vaddingus, Romae,1650., prin care se
scrie că Pelbartus a fost un timișorean și că ,,orașul său a fost sub ocupație
turcească; un oraș situat nu prea departe de Transilvania”.
Oswald
Pelbartus provenea dintr-o familie înstărită, învățând primele noțiuni de la
preotul familiei, desăvârșindu-i-se apoi o educație aleasă. Neexistând în
apropiere o universitate, s-a înscris la Universitatea din Krakau (Kracovia) studiind
printre alte discipline și teologia.
În anul
1463 el apare pe lista bacalaureaților, deși nu a fost găsit pe alte liste ale
stidenților facultății de teologie. Aceasta ne face să ne gândim la faptul că
ar fi putut studia la altă universitate pe parcurs, dar și la faptul că din
acea epocă îndepărtată până la noi au răzbătut foarte puține urme scrise.
Nu se cunoaște data intrării lui Pelbartus de
Timișoara în Ordinul Franciscanilor, dar se știe că după o ședere mai
îndelungată în Polonia el a intrat ca provenind din Timișoara, în Mănăstirea
Ozora (oraș în Banatul sârbesc), mănăstire inițiată de Papa Martin al V-lea,
fost Pius de Ozora.
În 1483 Pelbartus ocupă un loc important în
rândul erudiților din ordiul franciscan.
Se presupune că a funcționat ca profesor în orașul OFFEN (Buda).
Tot în această perioadă i-a apărut și prima lucrare al
cărei manuscris s-a găsit la biblioteca din EISTADT, lucrare începută probabil
în 1471. Lucrarea, se subînțelege, este
un incunabul purtând titlul de
,,Stelarium” și având următorea mențiune: ,,Author hujus libri videtur esse
Pelbartus de Temeswar, Ord. Minorum qui dedicavit librum similem Sixto IV Pontifici, anno 1471”.
Înainte de 1498 nu i-a apărut lui Pelbartus nici o lucrare
tipărită.
În Editura lui Ryman de Oringaw, H.vonGran din Hagenau îi
va tipări Ciclul ,,Sermones” cu volumele
,,De Sanctis”, ,,De Tempore”, ,,Quadragessimales”, ,,Stellarium”, iar în 1503
primul volum din ,,Rosarium”= ,,Aureus Rosarium theologicum”, iar în 1504
,,Expositio in Psalterium hymn”. Începând din 1504 au apărut până în 1508 toate
cele patru volume din ,,Rosarium”
La apariția celui de al treilea volum al Ciclului ,,Rosarium” autorul se îmbplnăvise
și înainte de a fi terminat volumul IV, Pelbartus de Timișoara a murit la
Mănăstirea Umberg ( Onumberg, Umberg, Baia de Arieș, denumirea folosită sub
ocupația străină, după anumite date aflate din documente de prin anul 1391. Alte surse afirmă că Pelbartus
a murit în 1514 la Buda). Mănăstirea Umberg era mănăstire franciscană aparținătoare de OFFEN(Buda), Necunoscându-se exact data
morții sale, s-au folosit datele aproximative ale apariției acestui ultim volum
apărut în 1508.
Lucrarea sa a fost continuată de un discipol al său,
Oswald de Lasko, vicar. Această lucrare este cunoscută în ,,Cronica provincială
din Kneiss: ,,S. 250”.
Toate lucrările i-au apărut în localitatea Augusta Vindelicorum (Augsburg), doar
edițiile mai târzii, 1586-1594 au apărut la Venedig (Veneția) și Brescia.
La creșterea popularității personaității care a fost
Pelbartus de Timișoara printre cei care au contribuit a fost și J.Ryman de
Oringaw, despre care contemporanii săi spuneau că este cel mai important librar
al națiunii germane și trebuie respectat și cinstit acest librar inteligent cu
aceeași mândrie ca și H.Gran care a corectat, plin de miestrie, aceste lucrări,
iar pentru amândoi merită să fie citat versul lui Virgiliu: ,, Semper honore
meo, semper celebrabere donis”.
Multele legături
și cunoștințe pe care le avea Ryman l-au determinat de a nu avea un
domiciliu stabil la Oringaw, având în diferite centre o serie de tipografii,
ajungându-se ca și oficina venețiană a
lui Pot Lichtenstein să-l servească și pe Pelbartus. Împreună cu maestrul
tipograf H. Gran lucrau și abați franciscani, urmărindu-se și faptul ca prin
legăturile franciscanilor să ae obțină numeroase comenzi. Din alt punct de
vedere franciscanii urmăreau și ridicarea meritului ordinului lor.
Calitatea lucrărilor sale era dată și de marele număr de
oameni instruiți care lucrau în tipografii, un exemplu oferindu-l Wolfgang
Amst, licențiat al Universităâii din Frankfurt și prieten al umanistului Ulrich
von Hutten.
În ceeace privește tiparitul oprelor lui Pelbartus,
pentru vremea aceea, la puțin timp după descoperirea tiparului, este
impresionant totalul operelor sale părând a fi însumat 50.000 ( cincizecu de
mii) de volume. În ciuda acestui mare
număr de volume răspândite, s-au găsit ulterior foare puține volume în
mănăstirle franciscanilor și aproape deloc în Ungaria și Transilvania, un motiv pentru noi de mândrie-Biblioteca
Județeană Timiș-Timișoara, deținând un exemplar din iclul Sermones: ,,Pommerium quadragessimale” . Operele
sale atât de valoroase se cumpărau aproape de sub teasc pentru marele lor
răsunet laic și pentru marea lor popularitate.
SItuația grea a poporului
din vremea când scria Pelbartus transpare și în Istoria Ungariei, scrisă de
istoricul Klein. Era perioada în care Ordiul franciscan lupta împotriva
păgânismului, mai precis, a impilatorului otoman.
Operele lui Pelbartus de Timișoara au fost preluate și
transpuse în cronicile maghiare în care au fost incluse zeci și sute de
pagini. Predicile și Legendele,în special, iar faima lui a crescut atât de mult încât
poporul a început să-i atribuie și versuri și lucrări anoime.
Cert este că
Pelbartus și-a câștigat o mare
popularitate adresându-se în oprele sale poporului, luptând pentru egalitatea
în drepturi a tuturor popoarelor, chiar dacă aceasta o spunea mai voalat, exprimându-se
într-un limbaj accesibil înțelegerii poporului, ( deși predicile erau redactate
și expuse în limba latină, aceasta întârziind oarecum pătrunderea în masele largi).În
expunerile sale , pentru destindere și
captarea atenției, Pelbartus mai presăra deseori câte o scurtă satiră.
Umanistul Pelbartus est considerat și ca un făuritor de
limbă literară, știind să se ferească de forma prozaică, iar ideile sale și
profunzimea sentimentelor sale, vederile sale umaniste l-au apropiat de
iluminism
Pentru aceste motive în literatură a pătruns afirmația că
vederile sale pentru epoca sa au constituit ceeace mai târziu a realizat
Dimitrie Cantemir.
Biblioteca Județeană Timiș -Timișora, numără printre
valorile sale de patrimoniu cartea lui Pelbartus de Timițoara, postincunabulul:
,,Pommeriu, quadragessimale, Augsburg, 1502, în care pe prima pagină se află o
gravură care îl reprezintă pe autor
Bibliografie”
1.
1. Horvath Cyrill, Temesvari Pelbart és Codexeink, Budapesta,1891, 48 p.
2.
Szilagy Sàndor, A màgyar nemzet Torteneto,vol. IV, Budapesta, 1896, p. 547,
3.
Wettel
F. Biographische Skizzen, Temeswar, 1908, p. 86-103
4.
Flocon A., Universul cărții,
București, 1976, p. 167; 169.
5. Revay Lexikon, Budapesta, 1922, vol. 15, pag 17 ; vol. 14 pag 650
6.
Pommerium
quadragessimale Fratris Pelbarti Ordinis Sancti Francisci ( Augsburg, 1502)
Nota.
Materialele consultate se găsesc deasemenea în fondul de carte al Bibliotecii Județene Timiș-
Timișoara.
O copie a acestei
monografii se găsește în colecțiile Bibliotecii
Institutului de Medicină din Timișoara la cota : 470, Caragioiu Melania-
Pelbartus de Timișoara : omul și opera / Melania Caragioiu,- Timișoara: I s.n.I,1980,
- pag.41-46 : 24 cm. – Bibliogr. p.46 În : I MISCELANE I bibliofilie
I.Coligat 92.Pelbartus de Timișoara,
Deasemeea la Biblioteca fostului
Comitet de cultură a Județului Timis și în Compendiile de la Sesiunile
științifice anuale, probabil , 1980, ale
Consiliului Culturii București, România
.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu