Cuvintele lui Iisus
privite prin perspectiva Învierii
Pr.stavr. Radu Botiş
Învierea
Domnului a adus o nouă înţelegere faptelor şi cuvintelor Scripturii. Lucrurile
care nu au putut fi înţelese nici de ucenici, au primit în înviere o profundă
reevaluare, cuvintele lui Iisus ca şi profeţiile mesianice fiind privite prin
perspectiva luminoasă a acestei minuni. După ce a învins moartea, ucenicii
şi-au amintit de multe din evenimentele trăite cu Domnul şi au înţeles cu
adevărat afirmaţiile Lui. După ce S-a ridicat din morţi, discuţia avută cu
iudeii privitor la dărâmarea Templului şi ridicarea lui în trei zile a primit
adevărata ei înţelegere (Ioan 2, 18-20), ucenicii crezând Scripturii şi
Cuvântului Lui (Ioan 2, 22).
Dacă
ucenicii ar fi înţeles cu adevărat Scripturile, ar fi trebuit să ştie că învierea
intră în iconomia mântuirii (Ioan 20, 9). Raportul dintre „promisiunea” din
Vechiul Testament şi „împlinirea” ei în Iisus Hristos şi Noul Testament apare
însă evident abia după învierea şi preamărirea lui Iisus 146.
145 Ibidem, p. 288.
146 Ilie
Cleopa, Valoarea sufletului, Bacău, Editura Bunavestire, 2001, p. 59.
Încă din
timpul activităţii Sale pământeşti, Iisus descoperă Apostolilor faptul că nu
vor fi lăsaţi singuri, pentru că un alt Mângâietor, Duhul Adevărului va fi
trimis la rugămintea Fiului, şi care va rămâne cu ei până la sfârşitul
veacurilor (Ioan 14, 16-17). Activitatea Mântuitorului va fi continuată de
Duhul Sfânt, pe care Iisus îl dezvăluie ca învăţător al Adevărului şi în
acelaşi timp o permanentă aducere aminte ale celor predate de Domnul (Ioan 14,
26).
Ucenicii au
reţinut cuvintele Domnului, iar Duhul lui Hristos este cel care le-a dezvăluit
semnificaţia lor (Ioan 2, 22; 12, 16) şi în acest sens trebuie să se înţeleagă
faptul că Duhul Sfânt îi va învăţa pe ei toate (Ioan 14, 26; 16, 13).
Duhul Sfânt
însoţeşte cuvântul lui Hristos, îl reaminteşte mereu şi-i descoperă sensul
profund şi ascuns la prima vedere. El dă viaţă acestui cuvânt, îl păstrează şi
îl actualizează, traducându-l în forme accesibile Apostolilor şi
ascultătorilor. Duhul este cel care veghează la transmiterea cuvintelor lui
Iisus şi cel care e în măsură să ofere o corectă interpretare a lor, pentru că
„…nimeni n-a cunoscut cele ale lui Dumnezeu, decât duhul lui Dumnezeu” (I
Corinteni 2, 11).
Prin
activitatea Sa pământească, Hristos a respectat Scriptura Vechiului Testament
ca şi cuvânt inspirat al lui Dumnezeu. El s-a prezentat lumii ca trimis al
Tatălui, în care se plinesc şi se desăvârşesc Scripturile. Rolul Său de
plinitor al proorociilor s-a completat cu acela de interpret al cuvintelor lui Dumnezeu,
şi în acelaşi timp de descoperitor al voinţei divine. Revelaţia Vechiului
Testament a cunoscut în Mântuitorul un desăvârşitor şi un continuator al
acesteia, completând tot ceea ce oamenii trebuiau să ştie despre mântuirea lor.
Acolo unde Vechiul Testament a fost greşit înţeles, Iisus s-a oprit cu răbdare
la tâlcuirea lui, dezvăluind sensul intuit de Legea lui Moise şi de profeţi.
Tipul şi interpretarea tipologică şi-au găsit în explicarea lui Iisus sensul
adevărat. El a învăţat pe Apostoli să citească Scriptura în Duh, acesta fiind
singurul care dă viaţă, care descoperă sensul duhovnicesc al lucrurilor expuse
în scriptură 147.
Preamărirea
lui Iisus prin Învierea şi Înălţarea Sa la cer a adus Apostolilor şi celor ce
credeau în înviere, o nouă înţelegere a Scripturilor. Activitatea lui Iisus a
fost legată şi încadrată în perspectiva mesianică a Vechiului Testament, prin
înviere, ea a ajuns la punctul culminant, dar, în acelaşi timp, şi la adevărata
înţelegere şi interpretare a actelor şi cuvintelor Sale. În lucrarea de
înţelegere corectă a Scripturilor Vechiului Testament şi a cuvintelor Domnului,
Apostolii şi urmaşii lor nu rămân singuri, ci sunt însoţiţi, iluminaţi şi
îndreptaţi de lucrarea Duhului, care va rămâne în biserică până la sfârşitul
veacurilor.
Prin
lucrarea Sa exegetică, Iisus Hristos rămâne pentru Apostoli şi pentru
ermeneutica şi exegeza creştină un model de felul cum trebuie citit şi
interpretat cuvântul lui Dumnezeu cuprins în Scripturi 148.
147 Ibidem, p. 60.
148 Mircea Basarab, op. cit., p. 286. (fragment
din cartea „Aspecte pedagogice şi catehetice în lucrarea de mântuire a Domnului
Iisus Hristos” ).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu