OCHII SENINI - Sfantul Ioan din
Kronstadt
Când Domnul
priveste cu milostivire la fiii pamântului cu ochii naturii, cu „ochii” unui
timp senin, limpede, deschis, ne simtim cu totii în largul nostru, usori si
veseli. Când atmosfera este curata, aerul ne patrunde binefacator în suflete si
în trupuri; când atmosfera devine rece, umeda, apasatoare, simtim ceva ca o
povara, pe suflet si pe trup, multi ne îmbolnavim, pe multi ne rapune aleanul
si urâtul. Este modul prin care natura influenteaza puternic si irezistibil
starea oamenilor. Si este interesant de observat ca cine este legat mai putin
de poftele si desfatarile vietii, cine nu s-a facut rob pântecelui, cine este
mai cumpatat la mâncare si la bautura, fata de acela natura pare sa se arate
mai binevoitoare, nu-l apasa sau o face într-o mai mica masura decât în cazul
celor deveniti sclavii firii si trupului. O, c&aci rc;t de limpede ni se
arata ca adevarata noastra viata este în Domnul, nu în cele materiale; cât de
clar vedem ca Domnul „lucreaza toate în toti” (1 Corinteni 12, 6). În atmosfera
El este respiratia noastra; în mâncare, ne satura, în bautura, ne ogoieste
setea; El ne îmbraca, ne adaposteste, ne încalzeste si ne linisteste; ne aduce
liniste si în somn; Îl regasim în cuvântul curat, învatatoresc, întelept si
ziditor, în dragostea unora fata de altii. Doamne, Stapâne, Facatorul si
Binefacatorul nostru! Da-ne ca în fiecare clipa a vietii noastre sa ne amintim
de Tine, ca prin Tine „traim si ne miscam si suntem” (Faptele Apostolilor 17,
28), ca viata ne-a fost data de Tine, respiratia, totul! Dar sa tinem minte,
daca în toate cele de care am vorbit pâna acum nu vom tine seama de poruncile
si rânduielile lasate de la Dumnezeu, El ne va fi si pedeapsa noastra.
Pedepsi-ne-va cu atmosfera, cu mâncarea, cu bautura, nu ne vom mai satura, nu
ne vom mai astâmpara setea, ne va face sa ne scârbim de mâncare si de bautura
sau sa ne îmbolnavim de ele. Asa cum se întâmpla când cuiva nu-i mai prieste
mâncarea, când i se uraste de îmbracaminte si de casa, când nu-si mai gaseste
linistea nici în somn, când vorbele lui nu mai au nici o legatura între ele,
când are parte de dragoste nestatornica, chinuitoare si pârjolitoare. Se
vadeste ca pedepsele ne vin chiar din pornirile noastre pacatoase. „Prin ceea
ce pacatuieste cineva, prin aceea se pedepseste” (Întelepciunea lui Solomon 11,
16).
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 117-118.
PLUGARUL SI GRIUL - Sfantul Tihon din
Zadonsk
Vezi,
iarasi, un plugar care îsi treiera grâul, adunând semintele în jitnita, iar
pleava maturând-o afara. Asa va fi si la sfârsitul veacului acestuia, dupa cum
este scris. Atunci cei credinciosi si cucernici vor intra în Împaratia
Cerurilor, precum grâul este adunat în jitnita, iar cei rai, ca pleava vor fi
dati afara „si-i vor arunca în cuptorul de foc; acolo va fi plângerea si
scrâsnirea dintilor” (Matei 13, 40-42). Pilda aceasta te îndeamna sa te
îngrijesti staruitor de mântuirea ta si sa nu mai fii pleava netrebnica, ci
grâu.
Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu
in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia,
Bucuresti, 2011, p. 76.
Sursa: Pr. Alexandru Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu