Sursa: George Balica
DE
ASTA IMI ESTE
FRICA ! AICI
TE OMOARA CONVINGANDU-TE CA
TE
VINDECA !!!
*Comercianţii de boli inventate*
*B**uyology - Ştiinţa
manipulării consumatorilor. *
Cu treizeci de ani în urmă, părea o glumă. În
pragul pensionării, Henry Gadsden, managerul colosului farmaceutic
"Merck", se confesa revistei "Fortune", arătându- şi
dezamăgirea că uriaşul potenţial de producţie al firmei sale este destinat doar
bolnavilor. El visa ca "Merck" să devină un fel de
"Wrigley" şi, după modelul marelui producător şi distribuitor de gumă
de mestecat, să "vândă la toată lumea". Inclusiv oamenilor sănătoşi.
Trei decenii
mai târziu, visul răposatului Gadsden a devenit realitate.
Strategiile
de marketing ale marilor firme farmaceutice ţintesc din ce în ce mai agresiv
către oamenii sănătoşi. Suişurile şi coborâşurile vieţii devin tulburări
mentale; slăbiciuni sau stări mai proaste, altminteri dintre cele mai
obişnuite, sunt transformate în afecţiuni înfricoşătoare, şi din ce în ce mai
mulţi oameni normali ajung bolnavi peste noapte.
Într-o carte
din 2005, "Selling Sickness, How Drug Companies Are Turning Us All Into
Patients", Alain Cassels (cercetător în politica medicamentelor, la Universitatea
Victoria din Canada) şi Ray Moynihan (journalist specializat în sănătate) fac o
radiografie necruţătoare a strategiilor de marketing cinice, atunci când nu sunt
pur şi simplu criminale, ale producătorilor de medicamente. Cei doi cercetători
dezvăluie cum, prin campanii de promovare concertate, industria farmaceutică
mondială, cu o cifră de vânzări de circa 500 miliarde dolari annual,
exploatează perfidy temerile cele mai profunde ale omului: de moarte, de
şubrezire fizică, de boală etc.
Pe măsură ce,
în ţările dezvoltate, majoritatea locuitorilor se bucură de o viaţă mai lungă,
mai sănătoasă, mai dinamică, cu atât campaniile publicitare îi transformă pe
cei grijulii cu sănătatea lor, în panicaţi pur şi simplu. Probleme minore sunt
descrise ca tulburări extrem de grave, care necesită îngrijiri grabnice. Astfel,
timiditatea se transformă în "anxietate socială", iar tensiunea premenstruală
devine "tulburare disforică premenstruală". Simplul fapt de a if expus la un risc pathologic
devine patologie în sine.
Epicentrul
acestui tip de comerţ sunt Statele Unite. Americanii reprezintă 5% din
populaţia lumii, dar primesc 50% din medicamentele prescrise pe glob.
Cheltuielile populaţiei cu sănătatea s-au dublat în ultimii şase ani, din cauză
că preţurile la medicamente cresc dramatic, dar mai ales pentru că doctorii
prescriu din ce în ce mai mult.
*Aceeaşi maladie cu
altă pălărie.
*Americanul
Vince Parry este un guru al acestui tip de marketing. Într-un articol intitulat
uluitor "Arta de a cataloga starea de sănătate" (The Art of Branding
a Condition - în Medical Marketing & Media, Londra, mai 2003), Parry
explică metodele prin care firmele sale "favorizează crearea" tulburărilor
medicale:
-
reevaluarea stării de sănătate;
-
redefinirea unor boli cunoscute de mult şi rebotezarea lor;
- crearea
unor disfuncţii din nimic; (preferatele lui Parry sunt disfuncţia erectilă,
deficitul de atenţie la adulţi şi sindromul disforic premenstrual). Cu o
sinceritate dezarmantă, Vince Parry descrie modul în care companiile farmaceutice
definesc condiţiile pentru crearea pieţei pentru produse precum Viagra sau
Prozac.
Sub
patronajul firmelor de marketing, experţi medicali şi guru precum Parry se
aşază la aceeaşi masă pentru a descoperi "idei noi despre boli şi stări de
sănătate".
Totul este
ca acestea să li se prezinte potenţialilor clienţi într-o manieră nouă,
inedită. Un raport al "Business Insights", destinat conducătorilor de
multinaţionale din sectorul farmaceutic este încă şi mai clar:
Capacitatea
de "a crea pieţe pentru boli noi" se traduce în cifre de vânzare de
miliarde de dolari.
Una dintre
strategiile cele mai performante, potrivit raportului, este de a schimba modul
în care oamenii privesc afecţiunile banale. Ei trebuie "convinşi" că
"probleme acceptate până acum ca uşoare disconforturi" necesită
"intervenţia medicului". Acelaşi
raport are şi o concluzie optimistă pentru viitorul industriei farmaceutice:
"Anii care vor veni vor fi martorii creării bolilor năşite de firme".
Este evident
dificil să trasezi o linie între omul sănătos şi omul bolnav.
Dar este la
fel de evident că, cu cât se extinde aria de definire a unei patologii, cu atât
ea va atinge mai mulţi bolnavi potenţiali. Şi cu atât mai mult vor creşte
vânzările de medicamente.
Deseori,
afirmă Cassels şi Moynihan, experţii medicali care redactează protocoalele de
tratament (acestea cuprind suma tehnicilor ce trebuie aplicate în funcţie de
cazul aflat sub îngrijire) sunt în acelaşi timp plătiţi de industria
farmaceutică. Iar industria prosperă dacă protocoalele le favorizează
vânzările. Potrivit acestor experţi, 90% dintre americani suferă de o tulburare
numită... "Hipertensiune Arterială"; aproape jumătate dintre
americance suferă de disfuncţia botezată FSD (Disfuncţie Sexuală Feminină); iar
40 de milioane de americani ar trebui urmăriţi atent din cauza nivelului
ridicat al colesterolului. Bineînţeles, toate aceste maladii sunt vindecabile
cu medicamente. Iar metodele de prevenţie sunt trecute în plan secundar.
*Racolarea medicilor
agenţi publicitari.
*Medicul
generalist Des Spence povesteşte în "British Medical Journal" din iulie
2008 cum a fost contactat pentru a participa la o specializare care ar if
trebuit să facă din el un expert într-o maladie născocită de imaginaţia
industriei.
Universitatea
la care preda i-a transmis lui Spence oferta unei firme în care scria:
"căutăm lideri de opinie (...) a căror muncă va trebui să influenţeze
gestionarea şi terapia viitoare ale disfuncţiei sexuale feminine (...) prin
dorinţă hipoactivă".
Firmele care
au o boală de inventat pentru a crea o piaţă pentru un anumit medicament
racolează medici pe care îi folosesc într-o schemă de marketing cu scopuri
stabilite dinainte şi în care slujitorii lui Hipocrate nu au nici un fel de
libertate de mişcare.
Totul,
evident, în schimbul unor avantaje financiare, dar şi al prestigiului,
notorietăţii, pecare o asemenea campanie o aduce. Dar, "partea cea mai
neplăcută în toată această poveste", continuă Spencer, "este lipsa
oricărei legitimităţi medicale a disfuncţiei sexuale feminine prin dorinţă
hipoactivă. (...); "industria" trebuie să transforme această disfuncţie
bănuită, în boală gravă. Iar pentru aceasta e important să existe o acoperire
mediatică, mărturii ale celebrităţilor, dar mai ales sacrosancţi experţi
medicali care legitimează totul. ,Experţii' estimează că 40% dintre femei
,suferă' de această ,boală'. Iată un exemplu de simplificare numai bună pentru
a fi citată peste tot!
Uneori
această ,problemă' este prezentată ca un aspect al luptei feministe, când, de
fapt, e vorba doar de manipulare cinică. Deşeurile pe care le produce acest tip
de activitate farmaceutică otrăvesc viaţa prin mesajul pe care-l vehiculează:
slăbiciunea dvs. (tristeţe, calviţie, libido în scădere etc) este automat
simptom de boală", conchide medicul din Glasgow .
*Epidemia de marketing.
*În
best-seller-ul "Die Krankheitserfinder" (Inventatorii de Boli), Jorg Blech,
biochimist german, stabilit în America şi corespondent pentru "Der Spiegel",
"New Scientist" şi "The Guardian", explică în ce mod
industria farmaceutică în colaborare cu experţii de marketing a impus scăderea arbitrară
a nivelului normal al colesterolului pentru ca indivizi perfect sănătoşi să
devină peste noapte bolnavi; explică de ce de vreo două decenii femeile la
menopauză sunt terorizate cu spectrul osteoporozei pentru a favoriza vânzările
la medicamentele care ar preveni fracturile; explică tehnicile de manipulare a
opiniei publice cu scopul de a crea o piaţă impresionantă a pilulelor care
tratează impotenţa.
Între 1984
şi 1987, "Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder" (DSM
4), care este biblia psihiatrilor americani, a introdus 77 de noi boli mentale,
scrie Jean-Claude St-Onge în "Reversul Pilulei", publicată la Montreal,
Ecosocietes, în 2004. Pentru a introduce aceste noi boli a trebuit schimbată
definiţia bolnavului.
Oricine
resimte la un moment dat o stare de rău devine automat bolnav. Şi, bineînţeles,
comentează maliţios St-Onge, pentru fiecare boală există un medicament. Iată
câteva exemple de "boli noi":
-
timiditatea este reciclată sub numele de "anxietate socială"
- naturala
regurgitare la bebeluşi devine "reflux esofagian patologic"
- omeneasca
senescenţă se transformă în "insuficienţă circulatorie cerebrală"
- până şi
stresul de la loterie este legat de "traumatismul biletului necâştigător"
În aprilie
2004, o anchetă extrem de bine documentată şi aprofundată, realizată de Lisa
Cosgrove, cercetător la University of Masachussets, Boston, şi publicată în
prestigioasa revistă "Psycho-Therapy and Psychosomatics", a
demonstrat că mai bine de jumătate dintre psihiatrii care au lucrat la
redactarea "DSM 4" au fost plătiţi de firmele care fabrică exact
medicamentele care tratează aşa-zisele boli noi introduse în manual.
*Impresia de depresie.
*Numărul
persoanelor depresive de pe mapamond a crescut de şapte ori din 1970 până în
1996, relevă St-Onge. În Statele Unite numărul de consultaţii în urma cărora
sau prescris antidepresive s-a dublat între 1980 şi 1989. O tendinţă similară
s-a înregistrat în tot Occidentul. Numărul femeilor care iau antidepresive este
triplu faţă de cel al bărbaţilor, iar milioane de copii americani le iau cu
regularitate. Cu toate că antidepresivele nu sunt indicate în tratamentul
depresiilor uşoare la adulţi, ele sunt prescrise masiv.
Două sunt motivele pentru
care medicii o fac totuşi:
*1.* În 1990,
Organizaţia Mondială a Sănătăţii a pus la punct un program de formare rapidă,
cu durata de o jumătate de zi, care să permită medicilor să pună un diagnostic
într-un timp scurt, pornind de la ghidurile clinice.
Permisiunea
acordată, astfel, medicilor generalişti de a trata depresia a dus la
multiplicarea de câteva ori a vânzărilor de antidepresive.
*2.*
Societăţile farmaceutice au culpabilizat medicii, acuzându-i în mod repetat că
rata crescândă a sinuciderilor este vina lor, pentru că nu prescriu suficiente
antidepresive.
Lobby-ştii
au lansat chiar ideea că 60-70% dintre sinucideri sunt cauzate de depresiile
netratate. Potrivit lui Jean-Claude St-Onge, femeile sunt în mod deosebit
vizate de eforturile de "medicalizarea" a vieţii. Altădată, ele
mergeau la medic când erau gravide, acum îl consultă în chestiuni de contracepţie
şi de menopauză. De altfel, se vorbeşte deja şi de "perimenopauză"
(perioada de dinainte de instalare a menopauzei şi până la instalarea ei
propriu-zisă), o nouă afecţiune care se încearcă a fi popularizată. Ca urmare,
femeile devin mari consumatoare de pastile pe perioade mari de timp.
*Cherchez la femme
malade!
*Hormonoterapia
substitutivă este un un pas uriaş pentru "medicalizarea" vieţii
femeii. Cu toate că 75% dintre femei nu manifestă nici un symptom deranjant
când ajung la menopauză, producătorii farmaceutici şi experţii lor de marketing
apelează la frica de îmbătrânire a femeilor pentru a-şi vinde produsele. Şi
asta în ciuda deselor efecte secundare ale tratamentului: dureri de cap,
greţuri, infecţii genito-urinare, varice la picioare, sensibilitate mamară etc.
Cu atât mai
mult cu cât comunitatea medicală nu a ajuns la un consens privind eficienţa
hormonoterapiei substitutive, mulţi avertizând asupra utilizării iresponsabile
a tratamentului.
Osteoporoza,
procesul normal de scădere a densităţii osoase odată cu vârsta, face şi el o
ţintă de marketing din femeia de vârsta a doua. Dar probabil cel mai sfruntat
tertip al firmelor de farmaceutice este deja pomenita disfuncţie sexuală la
femei (DSF). Peste 40% dintre femeile între 18 şi 59 de ani ar suferi de ea. De
unde această cifră? St-Onge ne lămureşte.
Un studiu făcut în Statele Unite cerea unui număr de 1500 de femei să răspundă
cu DA sau NU la 7 întrebări. Dacă răspundeau cu DA, fie şi numai la una dintre
întrebări, erau catalogate ca suferind de DSF. Printre ele, se numărau cele
care declarau că vreme de mai mult de două luni în ultimul an nu au simţit
dorinţă sexuală, au simţit anxietate faţă de propria performanţă sexuală sau au
avut probleme de lubrifiere, (Journal of the American Medical Association,
1991).
*Farmacoterapia fricii.
*Cea mai
eficientă strategie de marketing pentru vânzarea"bolilor" este frica.
Pentru a vinde femeilor la menopauză hormonul de substituţie s-a mizat pe frica
de criza cardiacă. Pentru a vinde părinţilor ideea că cea mai mică depresie
necesită un tratament greu şi îndelungat s-a mizat pe teama de sinucidere a
tinerilor. Pentru a vinde medicamente anticolesterol s-a mizat pe teama morţii
premature. Şi asta în pofida faptului că de multe ori medicamentele promovate
furibund produc efecte inverse celor scontate. În noul limbaj de marketing se
vorbeste deja de "farmacoterapia fricii".
*Alături de
"mongering disease", negoţul cu boli.
*"Dacă
altădată puteam spera să găsim un tratament pentru fiecare boală, negustorii de
sănătate, astăzi, mai mult ca niciodată, par să vrea a găsi o boală pentru
fiecare medicament fabricat", constată medicul Martin Winkler în postafaţa
lucrării lui Jorg Blech, "Inventatorii de Boli". "Manipulând membrii
influenţi ai comunităţii medicale, lobby-urile industriei farmaceutice au
modificat încet, încet normele anumitor valori biologice (colesterol, tensiune
arterială etc) pentru a obţine astfel creşterea numărului pacienţilor
susceptibili a fi trataţi".
Căci,
conchide Winkler, "a-i face pe nişte oameni perfect sănătoşi să creadă că
trebuie să se îngrijescă pe viaţă, reprezintă pentru fabricanţi o veritabilă
rentă viageră."
*Anton
Mosoia*
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu