Literatura
: IRINA – LUCIA MIHALCA și
”CELĂLALT TRUP – O NOUĂ VIAȚĂ”;
Comentariu
realizat de GHEORGHE APETROAE, Sibiu
În poemul Irinei – Lucia Mihalca, intitulat ” Celălalt trup, o nouă viață” se descoperă receptarea facilă a forțelor sonanței eternului în spiritual materiei, a sonanței universalității ontologice, capabilă de autodisecție și de creare a temporalității în universal: ”Vuietul veșniciei, auzit noaptea, tăia timpul în două,”…
Această sonanță (a
veșniciei) întrețesută de crome astrale și izvorâtă, poate, din repertoriul
corurilor celeste, dar și din câmpuri de combustii cuantice și mega-astrale,
este capabilă de culisare în universal si, hiperbolizându-se, poate constitui
în sine un punct referențial (ac) al universalului: ”Cobora din cer pe pământ, împungându-l cu un ac”…
Poeta, sigură pe
simbolistica revelației sale, pe care o induce cu succes în discursul său
poetic cu accent metaforic, într-o logică a bivalenței, formalizează și
transfigurează elegiac suspinul, într-un sunet subțire, feminin, acesta
(feminin), și nu altul, fiind capabil de o replicare referențială duală în
cerul din lăuntricul poetei și al celor initiați într-o astfel de logică: ” Calea lacrimilor suspină pe cer./ Iute ca
privirea femeii, un sunet subțire/ Îndoi cerul-n lumină și întuneric”.
Asistăm de acum înainte la un alt plan existential, cel de cunoaștere a vieții entive-lăuntrice, a profunzimilor spiritului uman, având ca element stilistic determinant, atât în armonizarea diferențial formală, cât și în distrucția acestora, tot sunetul: ”Dintr-o îndepărtată nostalgie, o tristă melodie/ Voia să cârpească viața/ Acolo unde sunetul o sfâșiase”…
Sunetul a învins
temporalitatea prin scindare și e în posesia sa în revelația poetei IRINA LUCIA
MIHALCA și se constituie referential genezic în câmpul veșniciei, ne
îndepărtează de orice metafizică sau de oricare polivalență în explorarea
adevărului universal…:”La stânga
sunetului era noaptea, La dreapta lui era ziua, Univers presărat cu picături de
apă și prezenturi.”…
În continuare, asistăm
la un exercițiu litotic, de recluziune și întrupare a sunetului, a muzicii
sferelor din Universal într-un labirint talic, acolo unde trecerea nu poate fi
depășită din cauza diferențelor parteneriale temporale, rezultat al generărilor
referențiale sonante, care, de multe ori induse în cel de al treilea trup,
devin ”noua viață”, dar cu
temporalități perathice-thanatice, sfidând astfel ” vuietul veșniciei”: ”Începând
să respire, muzica se strecură prin labirint,/ Călcându-și umbra plină de apă
în Canalul Miracolelor./ Timpul femeii nu curge pe aceeași cale/ Cu timpul
bărbatului, Spre celălalt trup.”.
Este un exemplu viu de
nouă viață, în armonii și simetrii leibniziene, dar și de vieți, precum cea a
lui Icarus, care întruchipat, bineînțeles, din diferențe paternale, în ambiția
unei noi vieți sonante, de a atinge soarele, își va găsi moartea...!
Interesant este fondul
ideatic al acestui poem, parte din înteresantele creații poetice ale Irinei
Lucia Mihalca înserate în volumul său de poeme, intitulat ”Dincolo de luntrea visului”!
Felicitări!
Gheorghe Apetroae,
Sibiu.
Celălalt trup ~
o nouă viaţă
Vuietul
veşniciei, auzit noaptea, tăia timpul în două,
cobora din cer pe pământ, împungându-l ca un ac.
Calea lacrimilor suspină pe cer.
Iute ca privirea femeii, un sunet subţire
îndoi cerul-n lumină şi întuneric.
Dintr-o îndepărtată nostalgie, o tristă melodie
voia să cârpească viaţa
cobora din cer pe pământ, împungându-l ca un ac.
Calea lacrimilor suspină pe cer.
Iute ca privirea femeii, un sunet subţire
îndoi cerul-n lumină şi întuneric.
Dintr-o îndepărtată nostalgie, o tristă melodie
voia să cârpească viaţa
acolo unde
sunetul o sfâşiase.
La stânga sunetului era noaptea,
la dreapta lui era ziua,
univers presărat cu picături de apă şi prezenturi.
Începând să respire, muzica se strecură prin labirint,
La stânga sunetului era noaptea,
la dreapta lui era ziua,
univers presărat cu picături de apă şi prezenturi.
Începând să respire, muzica se strecură prin labirint,
călcându-şi
umbra plină de apă în Canalul Miracolelor.
Timpul femeii nu curge pe aceeaşi cale
Timpul femeii nu curge pe aceeaşi cale
cu timpul
bărbatului,
spre celălalt
trup.
Adevărul e în cuvânt, piatră şi apă,
un distih în oglindă - Milee dugento con sessanta sei
Adevărul e în cuvânt, piatră şi apă,
un distih în oglindă - Milee dugento con sessanta sei
prin Surâsul Cybelei!
Între cer şi pământ, între El şi Ea, doar un timp!
Voalul a căzut, dând deoparte cioburile,
întunericul deveni lumină,
disperarea – speranţă,
durerea – bucurie,
depărtarea – simbioză,
singurătatea – întreg.
- Voi fi cu tine până la sfârşitul Timpului!
În palma ei atingerea literei-mamă ebraice Shin.
Îi citi sărutul:
Între cer şi pământ, între El şi Ea, doar un timp!
Voalul a căzut, dând deoparte cioburile,
întunericul deveni lumină,
disperarea – speranţă,
durerea – bucurie,
depărtarea – simbioză,
singurătatea – întreg.
- Voi fi cu tine până la sfârşitul Timpului!
În palma ei atingerea literei-mamă ebraice Shin.
Îi citi sărutul:
Să
fii fericită cât îţi stă în putinţă!
Călător în univers după sufletul stelar, spre noul acum,
Călător în univers după sufletul stelar, spre noul acum,
sufletul
încarcerat, eliberat de trup,
caută un strop
de apă şi-un strop de timp,
înghiţind
înghiţind
din lacrimile
Maicii Domnului
în secţiunea de aur a Timpului cu Veşnicia.
în secţiunea de aur a Timpului cu Veşnicia.
24 octombrie 2010
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu