PROFETISMUL LUI MIHAIL EMINESCU
(partea a IX-a)
„Poetul şi filosoful Eminescu sînt România
de astăzi care continuă România de ieri;
Gînditorul politic Eminescu este România
care se crează astăzi şi care
reprezintă viitorul.”
(Avocat nemţean Ion Herghelegiu)
În Biserică, în istorie Neamul este izvorul puterii religioase, al
energiilor creatoare, care graţie jertfei şi iubirii sale întru Părintele
ceresc, Dumnezeu îi alege Profeţii şi Elitele spirituale, astfel ca prin
istorie să păşească spre mersul lui firesc, spre menirea Naţiei înspre
transcendent, înspre mântuire. Misia Profetului constă în conjugarea vocaţiei
sale creştine cu harul Duhului Sfânt întru realizarea sintezei misticii ortodoxe
fundamentale în cadrul naţionalismului Neamului său.
Profetul întrupează în fiinţa şi persoana
sa Icoana lui Hristos, regenerând Chipul Domnului în naţie. Profetului îi
revine rolul divin de născător spiritual al naţiei, la
rândul lui, Fiul născut de aceeaşi naţiune, pentru a o îndruma, îndrepta,
transforma, reînnoi, după modelul Învăţătorului său Hristos: „Hristos cel înviat este începutul creaţiei
celei noi, pentru că ne cuprinde în starea jertfită şi înviată a trupului Său
în mod actual pe toţi care credem nu numai prin comunitate de natură ce o are
cu noi, ci şi prin cuprinderea noastră personală în El şi prin petrecerea Lui
în noi. (...) Prin trupul înviat al lui Hristos iradiază, neîmpiedicată,
puterea Celui ce a făcut acest trup nestricăcios, conducând pe toţi cei ce se
vor împărtăşi de El la înviere şi la nestricăciune, ba conducând întreaga
creaţie la incoruptibilitate şi transparenţă, adică la maxima transfigurare şi
comunicabilitate între persoane prin Duhul şi la o totală personalizare a
cosmosului, în Hristos şi în oameni, pentru că există o continuitate ontologică
între materia trupului şi materia cosmosului. (...) Numai perspectiva învierii
ne dă puterea să ducem adevărata luptă cerută de ea: lupta împotriva
pasiunilor, lupta pentru sensibilizare, pentru transparenţă, pentru comuniune,
pentru asemănarea cu Hristos, puterea Celui care a înviat susţinându-ne pe
această cale.” (Dumitru Stăniloae, Teologia
dogmatică ortodoxă, ed. I.B.M. al B.O.R., Bucureşti-1978)
Profetul este cel ales şi pus să vegheze necontenit la trezvia conştiinţei
care menţine trează, demnă şi permanent identitatea românească prin
naţionalism, spiritualitate, cultură şi religiozitate creştină.
Chiar dacă sub Semnele vremurilor
istorice se conturează reflexele
crizelor spiritual-religioase cu conotaţii psiho-sociale dramatice, Profetul
este desemnat de Sus să rămână Stâlpul şi Temelia Generaţiei sale, pentru ca
Elita Spirituală Creştin-Ortodoxă, care ţâşneşte, alege să se călăuzească după
îndemnul lui şi după pilda Profetului absolut-Mântuitorul nostru Iisus Hristos,
găsindu-şi astfel reperele naţionaliste seculare, cu nădejde, credinţă, elan,
eroism, jertfire, demnitate, nepanicându-se: Ne întreabă alt Profet al Neamului Mircea
Eliade în articolul său, Românismul şi
complexele de inferioritate: „Nu înţeleg de ce ţipăm: primejdie! Unde
este primejdia? (...) Cum am putea noi crede că un neam ofensiv şi creator ca
neamul românesc poate fi primejduit de cineva? Numai gândul acesta este
umilitor. Numai ideea că trebuie să luăm „măsuri
de pază”. Nu-şi dă nimeni seama
că tăria românismului stă tocmai în dispreţuirea oricăror măsuri de pază? Să
încercăm să privim lucrurile istoric, nu politic. Şi istoric, nu ne poate fi
teamă de nimic. Atât cât energiile creatoare româneşti n-au secat, nu ne pasă.”
Profetul ne arată continuu Calea
Providenţei, pregătind generaţia sa şi altele pentru reînnoirile spirituale,
întemeind în conlucrare cu Iisus Hristos-Viaţa adevărată, pentru viaţa evanghelică
a Neamului, astfel încât cu fiecare pas al vieţii creştine poporul se apropie tot
mai mult de lumea nouă a Dumnezeului-Om: „Sunt
18 secoli şi jumătate, ne spune un alt mare Profet al nostru Nicolae Bălcescu,
de cînd Hristos întreprinse a răsturna
lumea veche, civilizaţia păgînă, ce reprezenta pincipiul dinafară, obiectiv, al
naturei şi al silei, substituind în loc o altă lume, o altă civilizaţie,
întemeiată pe principiul subiectiv, dinlăuntru, pe dezvoltarea absolută a
cugetării şi a lucrării omeneşti în timp şi în spaţiu, şi, prin identitatea
între esenţia naturei spirituale a omului şi esenţia naturei divine, El
descoperi fiecărui individ legea libertăţii, a demnităţii, a moralităţii şi a
perfectibilităţii absolute.
După ce, în Evanghelie, Mîntuitorul ne arată
legea morală, absolută, nemărginită, legea
dreptăţii, şi aruncă omenirea pe calea nemărginită a unei dezvoltări
regulate, progresivă, supuind natura, sila, lumea dinafară supt preponderenţa
absolută a minţii şi a cugetării, prin sîngele Său vărsat, prin moartea Sa, El
ne arată legea practică, legea lucrării, legea jertfirei, a iubirei şi a frăţiei, chipul cu care ne putem
mîntui, putem învinge răul şi îndeplini menirea morală a omenirei, adecă mai
întîi prin cuvânt, prin idee, pe urmă prin lucrare, jertfindu-ne individa
familiei, aceasta patriei, patria omenirei, viitorului.” (N.
Bălcescu, Românii supt Mihai-Voievod
Viteazul. Biblioteca pentru Toţi. Ed. Minerva, Bucureşti-1985, p. 1)
Profetul veghează şi conduce segmentul de românitate care trebuie să se
asume valorilor tradiţionale creştine prin care se cerne naţionalismul
intelectualităţii dacoromâne pentru a realiza epoca de creativitate maximă:
mistică, isihastă, filocalică, sofianică, profetică.
Mihail Eminescu, ca de fapt toţi profeţii Neamului nostru, a înţeles că
doar seva Tradiţiei creştine conduce la închegarea ortodoxiei ca model de
viaţă, ca atitudine de eroism şi mistică.
Geniul creator al poporului întrupat în harul Duhului Sfânt dă Alesului,
viziunea profetică, perspectiva spirituală de a purta în fiinţa sa destinele
neamului său dacoromân.
Prin erudiţia sa covârşitoare, prin rafinamentul intelectualului genial,
prin sinteza esenţială, prin pătrunderea profunzimii sale teologice, Eminescu
îşi asumă dimensiunea sa profetică.
În Rugăciunea unui Dac-Profetul are prin dimensiunea filosofico-mistică
o cunoaştere apofatică demnă de cinstirea marilor Sfinţi Părinţi ai Bisericii
lui Hristos.
Rugăciunea unui Dac este o genială Odă a Creaţiei, un erudit Poem
filosofic şi un admirabil Psalm de adorare adus Celui Care toate sunt în
Hristos, prin Hristos, întru Hristos.
„Pe cînd nu era moarte, nimic
nemuritor,/ Nici sîmburul luminii de viaţă dătător,/ Nu era azi, nici mîne,
nici ieri, nici totdeauna,/ Căci unul erau toate şi totul era una;/ Pe cînd
pămîntul, cerul, văzduhul, lumea toată/ Erau din rîndul celor ce n-au fost
niciodată,/ Pe-atunci erai Tu singur, încît mă-ntreb în sine-mi:/ Au cine-i
zeul cărui plecăm a noastre inemi? // El singur zeu stătut-au nainte de-a fi
zeii/ Şi din noian de ape puteri au dat scînteii,/ El zeilor dă suflet şi lumii
fericire,/ El este-al omenimei izvor de mântuire:/ Sus inimile voastre! Cîntare
aduceţi-I,/ El este moartea morţii şi învierea vieţii!// Şi El îmi dete ochii să
văd lumina zilei,/ Şi inima-mi împlut-au cu farmecele milei,/ În vuietul de
vânturi auzit-am al lui mers/ Şi-n glas purtat de cîntec simţii duiosu-i
viers,/ Şi tot pe lîng-acestea cerşesc înc-un adaos:/ Să-ngăduie intrarea-mi în
vecinicul repaos!”
Mihail Eminescu conjugă credinţa cu gândirea, voinţa cu iubirea dând
convergenţă tuturor acţiunilor sale spre a împărtăşi celor chemaţi gradul de
spiritualitate pentru a fi Aleşi, pentru a deveni Elite creştine naţionalist-ortodoxe.
Mihail Eminescu s-a aflat permanent în natura lucrurilor spirituale,
lucrând cu abnegaţie, cu destulă rigurozitate, cu un dinamism de erou, la
prelucrarea structurii fireşti a omului întru devenirea sa religioasă, întru
menirea chipului său hristic, ţinându-l treaz, aprinzându-l şi pregătindu-l
parcă pentru aşteptarea serafică eshatologică.
Pentru Profetul nostru Vatra Strămoşească se asumă ca o diversitate a
cunoaşterii în variate domenii fundamentele: etnologie, mitologie, politologie,
artă, folclor, filosofie, morală, istorie, ştiinţă, teologie, arhitectură,
poezie, mistică, isihasm, cosmologie, umor etc.
Spaţiul sacru străbun devenind pentru cei Aleşi o constantă majoră a
intuiţiei harice creative.
Vatra Străbună nu este doar o reprezentare geografică deosebită, ci şi
un fenomen al intuiţiei, un element emoţional până la sublim, chiar o
fascinantă concepţie pentru menirea aleasă a poporului, a neamului propriu-zis,
care caută forma şi tinde spre ordinea cosmică.
Spaţiul sacru străbun are o structură metafizică proprie filonului ei
monoteist religios dezvoltând o anumită gândire, o anumită meditaţie, o anumită
reflecţie, o anumită contemplare, o profundă sinteză, o deplină comuniune cu
Ziditorul, cu Creaţia Sa, cu Strămoşii care au dăltuit Arhetipuri cu valoare de
Simboluri nemuritoare răsfrânte în Mamele-educatoare a Demnităţii, în Omenie, Credinţă,
Iubire, Jertfă, Învăţători, Profeţi, Genii, Eroi, Cuvioşi, Monahii, Martiri,
Mărturisitori, Sfinţi.
În ţărâna sacră strămoşească nici firul de praf nu este profan, căci
primind jertfa sângelui curat, a rugăciunii, a milosteniei şi a dăruirii se
reînnoieşte Trupul Ţării sfinţindu-l, reînviindu-l generaţiilor viitoare de
jertfă şi înviere, dând o altă perspectivă spirituală şi un sens determinant
infinitului creativ care, ne propune o viziune amplă asupra complexităţii
integratoare a culturii şi civilizaţiei noastre dacoromâne multimilenare.
Regalitatea ţărânii noastre sacre dacice o dau Sângele străbun ce curge
necontenit ca un izvor mistic, tainic, nesecat al veşniciei şi Iarba verde de
Acasă, temeiuri permanente ale creaţiei creştine filosofico-profetice.
Cele două entităţi se reflectă pe chipul Profetului ce se răsfrânge pe
cer ca o Icoană aleasă.
Sfânta noastră Tradiţie ne-a rezervat în mersul nostru milenar creştin
către Cer, ca un privilegiu deosebit, cele două locuri mirifice, cele două
Dumbrăvi ale splendorii: al naşterii şi al renaşterii. Acel, Acasă-locul natal, Dumbrava copilăriei
din sânul Vetrei Străbune-Strămoşeşti şi celălalt, Acasă-locul pregătit de Mântuitorul Iisus Hristos şi de Maica Sa-Maria
Vlaherna-Carpatina, Dumbrava din sânul Vetrei veşnice Cereşti.
Osmoza dintre Om, Vatră, Natură, Cosmos se leagă de reciprocitatea
proverbului dac: „Omul sfinţeşte locul,
dar şi locul sfinţeşte Omul.”
Întrega comuniune dacică din sânul comunităţii creştin-ortodoxe se
întrepătrunde de Lumina Învierii Domnului nostru Iisus Hristos, garanţia
Învierii noastre.
Profetul nostru Mihail Eminescu a acordat permanent o atenţie serafică,
plină de sacralitate fenomenului dumnezeiesc al Învierii, aşa cum ţâşneşte din
lumina articolului său închinat Paştelui anului 1881, înmiresmat de splendoarea
Primăverii lui April a Bucureştiului, suprapunând astfel imaginea păstorului cu
oile sale, peste cea a omului iscusit-arhitect şi cea a ctitorului creştin. Profetul
nostru dac pune în evidenţă, în antiteză existenţialitatea firii create cu
devenirea finalităţii întru dumnezeirea Învierii prin comuniunea cu Fiul lui
Dumnezeu, luând exemplele marilor genii ale spiritului filosofic-religios universal,
cu cea a Creştinismului ceresc. Moartea omului vechi întru învierea Omului nou,
hristic, care în afara lui Hristos nu se poate realiza niciodată.
Nu spiritualitatea geniului profetic a neamului aduce Învierea, ci
Evanghelia Mântuitorului. Dragostea lui Hristos. Transhumanţa spirituală întru
Transcendentul creştin: Păstorul dacic cu toiagul şi paşii pe munţii Carpaţi,
cu cuşma şi cojocul prinse de cer, păscând deopotrivă mioarele şi stelele sale,
aşa cum dumnezeieşte l-a ipostaziat Maica Teodosia-Laţcu pe Profetul nostru străbun
Zamolxe: „Cerul întins e poiană albastră
cu oi lucitoare/ Singur Zamolxis le paşte şi-n râul cu ape-n vâltoare/ El le
adapă doar noaptea, ca nimeni să nu i le vadă/ Leul năprasnic şi Ursul zadarnic
râvnesc după pradă.” (Zorica Laţcu-Teodosia, Păstorul dacic, în Poezii.
Ed. Sofia, Bucureşti-2000)
Eminescu pătrunde aşadar, Chipul Păstorului dacic nemuritor Zamolxis
întru Icoana lui Hristos-Veşnicia Învierii: „Şi
iarăşi bat la poartă cu degetele moi florile primăverii şi unde acum cinci sute
de ani turmele lui Bucur ciobanul se pierdeau în orizontul şesului, astăzi mii
de grădini contrastează în tânăra verdeaţă cu zidurile albe şi acoperămintele
strălucite ale caselor şi cu turnurile bisericilor; iar duiosul ritm al
clopotelor ne vestesc vechea şi trista legendă că astăzi încă Hristos e în
mormânt, că mâine se va înălţa din giulgiul alb ca o floare de crin,
ridicându-şi fruntea sa radioasă la ceruri.
Tristă şi mângâietoare legendă! Iată două
mii de ani aproape de când au ridicat popoare din întuneric, le-au constituit
pe principiul iubirii aproapelui, două
mii de ani de când biografia Fiului lui Dumnezeu e cartea după care se creşte
omenirea. Învăţăturile lui Budha, viaţa lui Socrat şi principiile
stoicilor, cărarea spre virtute a chinezului La-o-Tse, asemănătoare cu
învăţămintele creştinismului, n-au avut atâta influenţă, n-au ridicat atâta pe
om ca Evanghelia, această simplă şi populară biografie a blândului Nazarinean,
a cărui inimă a fost străpunsă de cele mai mari dureri morale şi fizice, şi nu
pentru El, ci pentru binele şi mântuirea altora.
Şi un stoic ar fi suferit chinurile lui
Hristos, dar le-ar fi suferit cu mândrie şi dispreţ faţă de semenii lui; şi
Socrat a băut paharul cu venin, dar l-a băut cu nepăsarea caracteristică
virtuţii civice a Antichităţii. Nu nepăsare, nu dispreţ: suferinţa şi
amărăciunea întreagă a morţii au pătruns inima Mielului simţitor şi, în
momentele supreme, au încolţit iubirea în inima lui şi şi-au încheiat viaţa
pământească cerând de la Tatăl-Său din ceruri iertarea prigonitorilor. Astfel a
se sacrifica pe Sine pentru semenii săi, nu din mândrie, nu din sentiment de
datorie civică, ci din iubire, a rămas de atunci cea mai înaltă formă a
existenţei umane, acel sâmbure de adevăr care dizolvă adânca dizarmonie şi
asprimea luptei pentru existenţă ce bântuie natura întreagă. Prin iubire, El a
făcut cearta între voinţe imposibilă. Când iubirea este, şi ea este numai când
e reciprocă, şi reciprocă absolut, va să zică universală; când iubirea e,
cearta e cu neputinţă.[...].
Omul trebuie să aibă înaintea lui un Om ca
tip de perfecţiune, după care să-şi modeleze caracterul şi faptele. Precum arta
modernă îşi datoreşte renaşterea modelelor antice, astfel creşterea lumii nouă
se datoreşte prototipului omului moral, Iisus Hristos. După El încearcă
creştinul a-şi modela viaţa sa proprie, încercând combătând instinctele şi
pornirile pământeşti din sine.” (Mihail Eminescu, Timpul, 12 Aprilie-1881)
Se poate spune că: Mihail Eminescu
şi-a împlinit Timpul său profetic cu destinul nemuririi.
De fapt, aici nu este numai un articol de pură esenţă filosofică, ci şi
un profund tratat de teologie ortodoxă, singurul suficient care să-l aşeze în
rândul marilor mistici teologi.
După viaţa Omului moral, Omului-Dumnezeu şi-a modelat Eminescu viaţa sa
creştină.
După Dragostea divină a Mântuitorului Hristos şi-a împlinit Eminescu
iubirea sa cerească.
După Jertfa Fiului lui Dumnezeu şi-a întrupat Eminescu sacrificiul
suprem pentru Neam.
Să mai spună pigmeii politruci, detractorii proletcultişti, jurnaliştii
cu sâmbrie la alte porți, pseudo-filosofii materialişti, alogenii vrăjmaşi
antihrişti, slujbaşii profanatori de neam ai Institutelor așa-zise Culturale, fundaţii-instituţii-oculte
denigratoare a spiritualităţii şi demnităţii creştine, plătite de stat pentru
defăimarea Elitelor neamului, o puzderie de eminescologişti stângişti, călugări
purtători de sutane-târâtori de umbre nu de slujire, nu de dâre de lumină, câte
un stareţ mai pricopsit, chiar şi popii-cămătari, unii teologişti ecumenicişti
ori epigonii Academiei din România, dacă mai pot că, Eminescu-profetul
cunoaşterii cosmice nu prea a fost creştin ortodox.
„Timp de peste 100 de ani, ni s-a
livrat o imagine falsă a poetului naţional, întreţinută, prin complicitate
voluntară sau involuntară, de mediul academic. Adevărul a ieşit însă la iveală
şi în curând va deveni o certitudine absolută: Eminescu a fost asasinat.”
(Miron Manega, Eminescu Agent Secret,
traficant de cărţi interzise şi alte necunoscute din viaţa marelui poet.
Ed. GetoDacii, Bucureşti-2017, p. 97)
Doar Eminescu, care a iubit divin, alături de toţi profeţii noştri daci creştini
şi de sfinţii Neamului, a înţeles dumnezeiasca dimensiune colosală a Dragostei
lui Hristos pentru Omul în devenire, pentru Creştinul în trăire şi pentru Misticul
în mărturisirea sa ortodoxă.
În ecumenicitatea nemuritoarei Ortodoxii sunt şi antinomii, când numai
Omul creştin mistic sfinţeşte locul, chiar dacă acela s-a dovedit a fi iad,
pentru colocatarul său temporal.
Este cazul unic transfigurator hristic al jertfitorilor mistici
naţionalişti-creştini care au transformat încremenitele închisori în schituri
şi mânăstiri de Ruguri aprinse, celulele de beznă şi gheaţă în chilii de lumină
şi trăire, tortura în binecuvântate frângeri ale Răstignirii pe Golgota
Neamului, zăbrelele în partituri pentru psalmi, cătuşele în şirag de mătănii,
iar lanţurile grele, zdrăngănitoare le-au netezit paşii pe Calea Robilor spre Cerul Învierii, în Cete de Martiri,
Mărturisitori şi Sfinţi, biruitori în drumul roşu-dalb: Din Temniţe spre Sinaxare.
Aşa cum în toate împrejurările vieţii la cumpăna împlinirii gândurilor,
cuvintelor, faptelor bune, îndatoririlor, responsabilităţilor, asumărilor
jertfelnice se află prezenţa nemijlocită a harului Duhului Sfânt, a Domnului
Hristos, a Maicii Preacurate, a Îngerului păzitor, a Sfântului dătător de nume,
a Apostolilor Andrei, Pavel, Ioan, Filip..., la fel s-a întâmplat cu marii
deţinuţi politici naţionalişti care i-au avut alături în afară de primii şi pe
cei dragi din Străbuni: Mircea cel Bătrân, Ştefan cel Mare, Mihai Viteazul,
Ţepeş, Horea, Iancu, Tudor, Regina Maria,
Căpitanul, dar şi pe marile genii ale versului sacru: Coşbuc, Alecsandri,
Mateevici, Gyr, Crainic, Ciurunga, Mateiaş, Maxim, Cotruş, Barbu, Baciu, Zeană,
Maica Teodosia, Vizirescu, Andronescu, Ioan Alexandru şi mai ales pe mirabilul
Mihail Eminescu.
Profetul nostru a păstrat în sufletul său curat de albastru, în inima sa
de foc, de Luceafăr, în fiinţa sa de cremene carpatină viziunea integrală a
Dacoromâniei Mari.
A fost o reciprocitate sacră, astfel că poporul drept măritor creştin
prin cea mai meritorie Elită a sa spirituală aflată în închisori, temniţe,
colonii şi lagăre pe tot cuprinsul ţării, să se întrupeze la rându-i spiritului
hristic-jertfitor al nemuritorului profet Eminescu.
Spre luare aminte prietenilor dragi, redăm o scenă din celula 53 a sinistrei închisori Aiud, descrisă de Aurel Baghiu, deţinut politic, mărturisitor unde se învăţau între
altele, istorie, literatură, matematici, cultură generală, limbi străine şi
poeziile marilor poeţi sublimi.
Actorul principal a fost tânărul Miron
Chiraliu, fiu de armân slobozit din munţii Pindului, munţii atât de îndrăgiţi după Carpaţii Daciei,
de minunea, de vlahul nostru Eminescu.
„Vlahii Tesaliei, zice
Fallmerayer în Fragmentele sale asupra Orientului, se numesc români, ca şi conaţionalii lor din Principatele dunărene,
vorbesc o italienească stricată şi locuiesc în creierii munţilor Pindului şi pe
cele două laturi ale lui, în popoarele din care izvorăşte Peneios şi râurile
afluente, pe unde îi pomeneşte pentru întâia dată istoria bizantină a sutei a
unsprezecea... Ei păzesc şi domină porţile dintre Tesalia şi Albania, iar
Mezzovo, oraş zidit din piatră tocmai în creierul munţilor, acolo unde dintr-o
parte şi dintr-alta trecătoarea se coboară în direcţii opuse, este locul de
căpetenie al românilor tesalieni.” (Mihail Eminescu, Timpul, 26 sept. 1878)
Miron Chiraliu era student în anul V, secţia Regie a Institutului de
Artă Dramatică I.L. Caragiale-Bucureşti,
nepot al poetului clujean Theodor Mihadaş, deţinut politic care a murit pentru
Eminescu, pentru Neam, pentru Dumnezeu şi a înviat pentru Dumnezeul Neamului
şi-al lui Eminescu.
Miron era un erudit,
înzestrat cu un fermecător har al vorbirii care electriza în orice auditoriu,
dar şi un duşman înrăit al regimului
roşu: „Politrucul i-a propus să ţină o
conferinţă la club despre Mihai Eminescu, cunoscând pasiunea lui pentru
literatură în special, artă în general. Deşi Miron era contra acestei noi forme
de reeducare, cu un gând ascuns, a acceptat, mai ales când politrucul i-a spus
că poate spune ce vrea despre Mihai Eminescu, că doar a studiat în acest
regim...
Securistul nu a tăiat nimic şi nu a adăugat
nimic la textul conferinţei... La data programării-la club au fost aduşi toţi
deţinuţii şi caralii. A participat şi comandantul Crăciun şi ofiţerii în frunte
cu politrucul închisorii.
Miron începe expunerea (strângând în
pumni şi mototolind cuvântarea scrisă pe câteva coli de hârtie). Miron vorbeşte liber. Cu trupul încordat, cu
ochii lui mari albaştri-azurii, sub sprâncenele-i stufoase, arcuite ca două
semne de întrebare, cu pumnii strânşi în propria forţă, cuvântul lui devine
magic... Miron construieşte, dăltuieşte, prezintă pe GENIUL poeziei româneşti,
cel adevărat, necunoscut sau prea puţin cunoscut de cei prezenţi. Robi şi
temniceri, victime şi călăi...
Eminescu poetul... gazetarul...
prozatorul... Eminescu şi opera lui. Înger şi Demon. Sublim şi tragic. Eminescu
şi Ţara Românească. Eminescu şi spaţiul sideral Eminescu-Luceafărul.
Eminescu şi luna şi stelele şi abisul şi
genuna.
Eminescu şi iudeii şi... muscalii. Tensiunea
şi emoţia tuturor sunt la paroxism. Atenţie!
Suntem într-o închisoare comunistă-cea mai
groaznică închisoare comunistă-anul 1961!
Şi Miron Chiraliu vorbeşte şi construieşte
şi arde ca un posedat şi îndrăznesc să spun acum că poate nimeni în ţara asta
n-a reuşit să construiască un moment mai falnic şi mai măreţ lui Eminescu aşa
ca el atunci. Dar iarăşi, nimeni în ţara aceasta n-a plătit mai scump această
monumentală statuie. Atunci destinul său pe pământ s-a încheiat... căci peste
câteva zile pământul rece din marginea Aiudului primea trupul lui ucis de
criminalii ce stăpâneau atunci marea închisoare ce se numea Republica Populară România.
Miron şi-a încheiat atunci expunerea
păstrând câteva momente de tăcere..., poate reculegere la sfârşitul lui tragic,
ce poate-l presimţea, după care ca un actor desăvârşit a declamat poezia: DOINA...
Sărmanul Miron! Cu pumnii strânşi în
propria-i forţă, cu trupul încordat, cu ochii lui mari, albaştrii azurii, sub
sprâncenele-i stufoase de culoarea aramei, arcuite ca două mari semne de
întrebare, ca un Arhanghel, a terminat. O tăcere profundă parcă încremenise
timpul. Apoi ca-ntr-o explozie, deţinuţii parcă au spart baierile cerului...” (Aurel
Baghiu, Printre Gratii, vol. I, Ed.
Napoca Star, Cluj-Napoca-2006, p. 176-179)
Mihail Eminescu și Profetismul său revigorează şi înfige adânc Rădăcina
naţionalismului creştin ortodox, în sufletul celor care tânjesc cu adevărat a
ajunge ROMÂNI.
„Schimbaţi opinia publică, daţi-i o altă
direcţie, răscoliţi geniul naţional-spiritual propriu şi caracteristic al
poporului, din adâncurile în care doarme-faceţi o uriaşă reacţiune morală, o
revoluţie de idei (în care ideea
„românească”să fie mai mare decât uman, genial, frumos), în fine fiţi Români, Români şi iar Români!!!” (ÎNVIEREA, nr. 2 Aprilie-Iunie-’93)
* Fond de
carte: Arhiva, bibliofil Dumitru Ionescu-Bucureşti.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu