MAREA
UNIRE, dulce ca mierea și amară ca fierea
(Text
contradictoriu cu prețioasele indicații ale
regimului nostru de „democrație orignală” privind Centenarul Unirii,
care îndrumă să nu se vorbească de... România Mare!!!)
************
Vă
rog respectați ortografia din text, cu apostrof, adevărata ortografie a Limbii
române!!!
Marea UNIRE, dulce
ca mierea și amară ca fierea.
Eseu istorico-literar
*
Boierul
înțelepciunii românești,
Neagu Djuvara ne-a cerut:
„să nu
mințim”!
*
În
sufrageria spațioasă a casei parohiale din Săpânța, la masa dreptunghulară de
stejar lustruit natural, sub lampa de petrol cu boșcă și abajur de porțelan
sculptat, fixată de grinda de lemn a plafonului, cu trei lanțuri de fier cu inele plate,
ornamentate, ședeau în adunare un mare număr de bărbați onorabili, după ținută,
vestimentație și vârstă. Nu numai la masă, ci în întreaga încăpere nu mai era loc,
ba unii mai tineri stăteau chiar în picioare rezemând pereții.
Preacuviosul părinte Simion Balea de Ieud, protopop de Săpânța, cărturar
și memorandist, la vârsta de 55 de ani, învesmântat în reverendă se adresă
adunării, - care se ridică în picioare - cu o voce hotărâtă, energică și totuși
caldă, ca de pe amvonul bisericii sale, de părinte sufletesc:
-Domnilor,
deschidem această importantă și istorică
adunare prin binecuvântarea Proniei: „în
numele Tatălui și al Fiului și al Spiritului Sfânt. Christos în mijlocul
nostru!
- Este și va fi! –
răspunde, convins, adunarea, după care ia apoi loc, iar părintele își începe
pledoaria.
„După cum știm cu toții că în noaptea de 30
spre 31 Octombrie a anului în curs, la Budapesta, românii noștri din capitala
dualismului Austro-Ungar, cu tot pericolul la care se expuneau
au decis înființarea Sfatului Național Român General format din 12 deputați,
șase din partidul Național Român și șase
din partidul Social-Democrat secția
Română. La 1 Noiembrie aceștia s’au deplasat la Arad unde Sfatul și-a așezat
sediul în casa renumitului nostru politician și avocat ardelean,Ștefan Ciceu
Pop, acesta devenind și președintele Sfatului. Menirea Sfatului Național Român,
SNR este organizarea unirii cu Țara, ca urmare a sfârșitului războiului și
destrămării Imperiului habsburgic. Am
mai aflat deasemenea, că și la Oradea în
casa avocatului Aurel Lazăr, fratele lui Ilie Lazăr din Giuleștiul nostru
moroșan, intelectualii români au luat hotărîrea
de unire cu Țara afiliindu-se SNR. Această sarcină ne revine și nouă
acum: 1) să înființăm SNR provizoriu al comitatului Maramurăș 2) să anunțăm la
Arad, afilierea noastră. În acest scop, deci, astă seară, aici, noi urmează să
constituim SNR provizoriu ce urmează a fi validat în adunarea ce o vom ține la
Sighet, pentru care propun data de 22 Noiembrie și la care fiecare comună își va trimite delegații cel puțin trei la număr.
Se înțelege că aceștia vor fi conducătorii spirituali și social-politici ai
satelor noastre: preotul, învățătorul și
primarul.
Domnilor, au căzut lanțurile robiei de
veacuri! A sosit ceasul măreț al eliberării!Să ne arătăm deci vrednici de mărimea
vremurilor ce le trăim!
Vă rugăm
faceți propuneri. Tânărul nostru învățător, domnul Ioan Bilțiu Dăncuș, patriot
înflăcărat, cinstit și entuziast, care va dresa procesul verbal și prin aceasta
devine secretarul SNR din Maramurăș va consemna numele celor propuși și aleși
de adunarea noastră din această seară. După cum vă dați seama, din motive de
securitate, procesul verbal va fi semnat: Sighet, la 11 Noiembrie, 1918 și nu
Săpânța, cu această dată. Vă mai anunț că tot tânărul nostru secretar I.B.Dăncuș
va fi cel ce va răspândi în satele Maramurășului, chemarea adunării noastre din
seara aceasta pentru Sighet. Îl rugăm însă pe Domnul Dăncuș să fie foarte
precaut căci, - după cum se știe -
întreaga acțiune reprezintă un act subversiv îndreptat împotriva
statului unguresc care încă își mai exercită autoritatea.
Să Vă mai
anunț încă ceva: la adunarea de la Sighet, SNR ales va depune jurământul pe
drapelul României, trimis nouă de Domnul Iuliu Maniu de la Cluj, prin fratele
său Longin student la drept. În momentul de față, fiicele distinsului nostru
dr. Ioan Mihalyi de Apșa: „Domnu’ Iancu a nost’” brodează pe drapel stema
României.
Ioan Bilțiu
Dăncuș scria în procesul verbal: „Pătrunși noi în toată ființa noastră, de
dreptul sfânt de a ne ferici singuri pe noi înșine, subsemnații în ziua de 11
Noiembrie 1918, ne-am constituit în un Sfat
Național Român provizor al comitatului Maramurăș, ca afiliat a Sfatului național central cu sediul la
Arad.
Provocăm toate comunele
românești din Comitatul Maramurăș, să aleagă și trimită o delegație de cel
puțin 3 membri, la adunarea de constituire, ce se va ținea în ziua de vineri 22
Noiembrie a.c. la 11 oare a.m. în Sighet în localul băncii „Maramureșana”
(Erzsébet föter 25) cu următorul program:
1)Constituirea
Sfatului național român definitiv al comitatului Maramurăș.
2)Decis cu
privire la organizarea secțiilor rurale a Sfatului național român a comitatului
Maramurăș și a gardei naționale române, pentru susținerea ordinei și ajutorare
reciprocă.
Inteliginția
română:mai ales preoții și învățătorii români maramurășani, să’și țină de
datorința patriotică, a corespunde chemării lor, în vremurile aceste de mare
însemnătate, pentru viitorul neamului și să se prezinte în fruntea delegațiilor
la adnarea de mai sus.
Să ne arătăm vrednici de mărimea vremurilor ce
trăim!
Sighet la 11 Noiembrie
1918.
Joan Balya de
Jód-not.com.penz.; Joan Biltz Dăncuș-învățător;Dr.Grigore Bota-notar la
jud.cerc.;-Augustin Darabanth-preot gr.cat.;Dr. Titus Doroș-advocat; Georgiu
Németh-învățător: Dr.Iosif Pap-advocat; Mihail Sabadâș-econom: Vasile Timiș
Filipan-contabil;Simion Balya de Jód-preot gr.cat.; Florentin Biltz
Dăncuș-învățător; Vasile Cziple-preot gr.cat.;Nicolau Doroș-preot.gr.cat.;
Demetriu Kiss-cassar.învățător pens.; Dimitrie Ponoran-jude de tribunal;Juliu
Rednic-preot gr.cat.; Emil Stoica-contabil. Membrii provizori al Consiliului
național român a comitatului Maramurăș.
***
Moroșenii
înrolați în armata austro-ungară, - după victoria italienilor asupra austriecilor la Vittorio
Veneto, în 1918 sub comanda generalului Armando Diaz- au părăsit frontul
întorcându-se acasă cu întreg echipamentul lor militar. „Acasă”sub conducerea intelectualilor lor, preotul și învățătorul
satului, una cu primăria căci toți eau de aceeași „lege”= religie au organizat
gărzi naționale în fiecare sat. Însoțite de acestea, delegațiile satelor
moroșene, pe o zi frumoasă de toamnă
lungă, cu un soare blând, în ziua de vineri, 22 Noiembrie 1918 se adunau,
grupuri, grupuri în piața centrală din Sighet, în fața Băncii „Maramureșana”,
după cum suna chemarea. Banca înființată
de același preot memorandist, sufletist, Simion Balea, la 4 Ianuarie 1912 cu un
capital de 220.000 coroane destinat exclusiv împrumuturilor țărănești cu
dobânzi avantajaose, era un ajutor deoebit de valoros pentru moroșeni.
Părintele
Balea privea de după perdeaua ușii de la balconul clădirii, mulțimea entuziastă
ce creștea mereu. Oamenii erau veseli, unii întonau cântece patriotice
întrerupându-le mereu și mereu cu strigătul: „Vrem să ne unim cu Țara”! Alții se mulțumeau să grăiască între ei,
lăsând buna dispoziție să curgă „pă ulițele” orașului lor, pe care unele
grupuri îl elogiau prin cântecul: „Câtu’i
Maramurășu, câtu’i Maramurășu/ Nu’i ficior ca io și tu/ Nici oraș ca Sighetu”- în
vreme ce administrația ungurească monta pe ferestrele Băncii
mitraliere îndreptate asupra
demonstranților. Aceștia însă își vedeau de veselia de care erau cuprinși lăsând să le strălucească și lor, armele, de
sub gube și sumane!
Cordoane
de csendöri=jandarmi unguri, încercau să despartă demonstranții, să’i
oprească din înaintarea spre piață, dar
fără succes. În acest timp o copilă firavă, să tot fi avut 15 ani, înainta și
ea cu curaj spre clădirea Băncii, nelăsându-se intimidată de nimeni, nici de
csendöri, nici de moroșeni; ea trebuia să intre în clădire, acolo unde acum se
alegea Sfatul! Ajunse și cu greu înaintă și aici în sala tixită, dar părintele
Balea o văzu, de la masa prezidiului și făcu semn adunării să’i facă loc
copilei spre masă! Ajunsă, o îmbrățișă
părintește, prezentându-o adunării: „iată
harnica și curajoasa fiică a Domnului Iancu a’ nost” Lucia Mihalyi de Apșa,
care ne-a adus prețiosul dar la care a lucrat împreună cu surorile ei” ! -
și între astea, părintele îi făcu semn și Lucia își descheie paltonul, scoțând
de la piept un sclipitor drapel tricolor, brodat cu Stema României! Părintele
și cu inimosul secretar, Ion B.Dăncuș care sări de la locul lui, prinseră streagul,
de două capete ridicându’l spre sală. Un ropot de aplauze umplu sala. Moment
electrizant, doar de câteva secunde dar
suficient spre a cuprinde în valul patriotismului inclusiv mulțimile de afară,
socotite a fi câteva mii! Momentul era solemn iar părintele în
reverendă și patrafir, dădu citire SNR al Maramurășului, din 34 de
intelectuali, ales și votat cu câteva
minute mai înainte, al cărui președinte a fost desemnat avocatul dr. Vasile
Chindriș de Ieud, bun prieten cu istoricul Vasile Pârvan.
Dând dovadă de curaj, mult încercatul
memorandist protopopul de Săpânța, Simion Balea, având pe masă Sfânta Evanghelie, Sfânta Cruce
și drapelul tricolor al României, a luat
jurământul președintelui și membrilor SNR Comitatens: „Eu, Chindriș Vasile, doctor-avocat
greco-catolic din Ieud/Sighet, ales președinte SNR al comitatului Maramurăș,
jur pe Sfânta Evanghelie, Sfânta Cruce și drapelul României să îndeplinesc
împreună cu membrii Sfatului, țelul nostru suprem: [Să ne unim cu Țara !] să
încadrăm Maramurășul în hotarele firești ale României. Așa să’mi ajute
Dumnezeu”! - și sărută Evenghelia, Crucea și drapelul. La fel fac toți
membrii SNR, părintele Balea binecuvântându’i cu Sfânta Cruce. Semnează cu
toții procesul verbal, datat: Sighet,
vineri, 22 Noiembrie 1918.
( În timpul
acestor solemne momente, în vreme ce membrii SNR semnau procesul verbal,
tânărul secretar al Sfatului, Ion Bilțiu
Dăncuș, mulțumea lui Dumnezeu din toată inima lui, că i-a hărăzit aceste
istorice și mărețe momente de bucurie,
lui care fusese doar la o jumătate de pas de moarte.)
După
adunarea din 11 Noiembrie din casa părintelui Balea, de la Săpânța, așa cum a
fost însărcinat, el s’a dus în toate satele Maramurășului să ducă vestea și
apelul la organizarea pentu Adunarea de azi. S’a reîntors la Săpânța
să se informeze asupra
activității csendörilor unguri ce executau „pază” asupra părintelui Balea.
Aceștia, foarte activi în a’și mai apăra
și păstra puterea l-au arestat pe tânărul român, „spion”. L-au dus la Satu Mare
și l-au condamnat la moarte pentru activitate împotriva statului maghiar. În
închisoarea sătmăreană, un gardian român i-a dat o pilă: „Ești condamnat la moarte. Mâine va fi executarea. Descurcă-te. La
noapte, între orele 22- 23 ai mai multe șanse, eu sunt de gardă. Ungurii
pleacă”! Numai Pronia l-a salvat, își spune Dăncuș, amintindu’și cum
eliberarea a avut loc datorită unei conjuncturi favorabile neașteptate ceea ce
a făcut să nu mai aivă nevoie de pilă, căci
însuși gardianul i-a deschis ușa obligându’l să... fugă, efectiv să
fugă!... Vocea părinelui Balea care anunța
asistența să hotărască nominal
membrii delegați pentru Adunarea de 1
Decmbrie de la Alba Iulia, l-a făcut pe
Dănuș să tresară din „visul” lui sătmărean auzindu-se propus ca delegat
pentru sat Slatina de peste Tisa, satul
episcopului Mihai Pavel(1827-1902). Urmau să participe câte 5 delegați din fiecare sat, plus membrii
de drept. Petru Bârlea protopop de Berbești pentru preoțime, căpitan Ardelean
Sabo din Vișăul de Sus, etc.și membrii SNR. S’a hotărît plecarea, vineri 29 Noiembrie cu căruța peste Gutâi urmând să se
întâlnească întreaga delegație în gara din Baia Mare, de unde vor pleca cu
trenul. La Alba Iulia era adunată „lumea și țara” și unde cu greu se mai găsea
în vreo curte o „pală de fân” pe care să’ți pui capul pentru câteva ore de
odihnă, după o așa lungă și grea călătorie.
Alba Iulia. Pentru ziua Adunării, 1
Decembrie, Iuliu Maniu a anunțat programul și pentru că era duminică, punctul
unu se adresa credincioșilor: arhiereii vor celebra Sfânta Liturghie la ora 7
în bisericile protopopiale: doi, la ora zece, dechiderea Adunării, care se va
face în sala Casinei(clubul) militare unde se vor prezenta toți cei 1228
delegați cu credențiale(mandate) care urmau să decidă Unirea Transilvaniei, a
Banatului, a Crișanei și a Maramurășului, cu regatul României, lucrări ce vor
dura până la ora 12. Poporul se va grupa în jurul celor opt tribune de pe
Câmpul lui Horea din Cetate, va fi informat prin vorbitori de mersul lucrărilor
din sală. Se va face o pauză de masă de două ore, după care, la ora 14 toate
delegațiile se vor întâni cu poporul pe câmpul lui Horea.
Președintele SNR Maramurăș, dr.Vasile Chindriș, la ora 7 era prezent cu
toată delegația sa, la biserica din cartierul Maieru de lângă gara mare din
Alba Iulia, unde va fi celebrat serviciul divin de Episcopul de Lugoj, dr.
Valeriu Traian Frențiu, însoțit de ceilalți doi ierarhi prezenți la Alba Iulia;
dr. Demetriu Radu de Oradea și dr. Iuliu Hossu de Gherla.
Cum
austriecii, după o sută de ani și mai bine, au dărâmat mitripolia lui Mihai
Viteazul construind Cetatea de tip Vauban în formă de stea cu șapte colțuri,
din materialul rămășiță se crede că s’a
construit biserica din cartierul Maieru, acolo unde era și Episcopia și prima
școală teologică geco-catolică. În cimitirul de lângă biserică își dormea
somnul de veci Episcopul Atanasie Anghel, cel al altei „uniri” a primei și
marei și deosebit de importantei „Uniri” pentru românii „schismatici”,
ortodocși ai Transilvaniei, prilej de adâncă meditație și recunoștință pentru
ardeleni cât și pentru pioșii moroșeni ai lui V.Chindriș.
Din
documentele-informații, delegații au putut afla, că la Adunare participă cinci
episcopi ai Bisericii ardelene: trei greco-catolici și doi ortodocși: Episcopul
Ioan I.Papp de Arad, care deținea și demintatea de mitropolit și dr. Elie Miron Cristea de Caransebeș, patru vicari,
zece delegați ai consistoriilor ortodoxe și ale capitlurilor greco-catolice,
129 de protopopi, câte un reprezentant al Institutelor Teologice și câte doi reprezentanți ai
studenților. Cei doi arhierei ortodocși celebrau și ei în biserica ortodoxă din
orașul de jos.
Așa după
cum a fost stabilit, la ora zece Adunarea și-a început lucrările. Participau pe
lângă delegațiile ardelene și reprezentanții delegați ai Basarabiei și
Bucovinei, provincii intrate mai înainte în marea familie a poporului
român.
Președinte al
Adunării a fost ales respectabilul avocat și om politic ardelean, Gheorghe Pop
de Băsești iar vicepreședinte a devenit Ștefan Ciceu Pop, numit Cico, în
calitate de președinte al Sfatului Național Român Central. De pe cele opt
tribune, de pe platoul existent în Alba Iulia din vremea Legiunii a XIII-a
„Gemina” poporului era informat despre
valoarea Unirii. Acesta, disciplinat, fluturând steaguri românești, aclama
entuziast.
La
ceasurile 12, din ziua de 1 Decembrie 1918, prin votarea unanimă a Rezoluției,
Unirea Transilvaniei cu România era desăvârșită. Rezultatrul votului asupra
Rezoluției a fost anunțat de președintele Gheorghe Pop de Băsești. „Adunarea Națională a poporului român din
Transilvania, Banat și părțile ungurene a primit Rezoluțiunea prezentată prin Vasile Goldiș în întegimea ei
și astfel Unirea acestei provincii
românești cu țara mamă este pentru toate veacurile decisă. S’a realizat marele
vis unirea tuturor celor de o limbă și lege nîntr’un singur și nedespărțit stat
numit ROMÂNIA”!
Vicepreședintele Ștefan Pop Ciceu, Cicio, și-a
ținut și el discursul încheind cu: „Trăiască
România Mare, de la Nistru pân’n la Tisa”! Când moroșenii au auzit urarea
au rămas stupefiați, cu „gurile căscate”! – fără să apalude. „Cum? Au auzit bine”? Apoi, desmeticiți,
când uralele au încetat, au început ei: „Cum?
Noi n’am venit la Alba Iulia să punem hotar pe Tisa, ci am venit să împingem
hotarul până la granița cu Galiția, ca
România să cuprindă între hotarele ei întreg Maramurășul și cel de peste Tisa”!
Bătrânul Ciceu Pop se vedea clar că a rămas puțin descumpănit, la această
intervenție, dar inteligent și cult și experimentat fiind în ale discursurilor
și-a revenit după câteva secunde, încercând să lămurească asistența că se
referă numai la ținuturile dinspre Ungaria și a încheiat cu: „Trăiască România Mare de la Nistru și până
dincolo de Tisa.”! Dar...pentru unii
dintre moroșenii delegați, afirmația și momentul au rămas ca un fir de nor
negru pe un cer albastru „fără nori”! Adică însuși Ciceu Pop, ardelean fiind a
fost surprins de intervenția maramureșenilor: „nu până la Tisa, ci dincolo de
Tisa”! Deci și el gândea ca și ceilalți politicieni: „pâ’n la Tisa”! Dar care
Tisa? Cea care curge de la Est-Vest și care taie Maramurășul ca apă interioară,
sau cea care de la Bodrog, curge pe direcția Nord-Sud, despărțind Câmpia
Panonică de zona Debreținului până unde ajung românii în masă și care curge
paralel cu Nistrul între distanțe de mii de kilometri!?!
După acest
„mic” incient, Adunarea, a constituit Marele Sfat Național, ca organ legislativ
și Consiliul Dirigent ca instrument executiv, președinte fiind ales Iuliu Maniu
iar sediul a fost stabilit provizoriu, la Sibiu.
S’au
desemnat deasemenea persoanele care vor duce Regelui Rezoluția spre validare:
Reprezentanții politici, dr. Vasile Goldiș și dr.Alexandru Vaida Voevod și episcopii dr. Iuliu Hossu, dr. Elie Miron
Cristea. Ședința s’a încheiat cu un
cuvânt festiv rostit de episcopul Ioan I.Papp de Arad, care declară: „clerul și
poporul una sunt în cuget și simțiri sunt una în dorințele și aspirațiunile naționale de la vlădică la
opincă și de la opincă la vlădică”!
La ora 14 toți delegații s’au întâlnit din
nou, pe Câmpul lui Horea în fața mulțimii de mii de români îmbrăcați în
straiele lor de sărbătoare.
A vorbit
episcopul ortodox, dr. Miron Cristea, arătând că în tendința de maghiarizare a
populației românești în dualismul austro-ungar, altarele bisericuțelor noastre
românești și vetrele familiilor au fost singurele „instituții” care au salvat ființa
etnică a neamului caracterizată prin
legea, limba și datinile strămoșești, de aceea singura tendință firească a unui
popor trebuie să fie unitatea națională
și politică.
A urmat
cuvântul Episcopului greco-catolic de Gherla, dr. Iuliu Hossu, care a dat
citire Rezoluției de Unire: „Adunarea
națională a tuturor românilor din Transilvania, Banat și Țara Ungurească,
adunați, prin reprezentanții lor îndreptățiți, la Alba Iulia în ziua de 18
Noiembrie/1 Decembrie, 1918, decretează Unirea
acelor români și a tuturor teritoriilor locuite de dânșii, cu România.
Adunarea proclamă îndeosebi dreptul inalienabil al națiunii române la întreg Banatul, cuprins între
râurile Mureș, Tisa și Dunăre.” Ropotul de aplauze și strigătele de „Ura”!
și „Trăiască” ! – rupeau cerul!...
Cei doi
ierarhi și-au dat mâna spunând: „așa să
rămânem îmbrățișați pentru totdeauna”!
***
Părintele Simion Balea s’a întors acasă, de la Alba Iulia, cu un cui în
suflet, la fel ca și aproape întreaga delegație moroșană. ”ce-a voit să spună
versul acela eminescian: De la Nistru pâ’n la Tisa”?! Doar Maramurășul nostru
2/3 este dincolo de Tisa, pe malul drept al râului. Apa asta, nu’i aici o apă
de graniță ci o apă de mijloc, atunci de ce? De la Nistru pâ’n la Tisa? De când
s’a întors de la Alba Iulia gândul
acesta nu’l mai slăbește; ori cum îl întoarce pe toate fețele, nu’i dă
de capăt! S’a dus la cărți, să se lămurească și a găsit într’adevăr, că...
***
Dar
evenimentele se precipitau. În preajma Crăciunului 1918 și în Ianuarie 1919
trupe ucrainene au invadat Maramurășul cuprinzând valea Tisei și Sighetul. S’a apelat la Consiliul
Dirigent care a intervenit prompt cu Armata Română. La 17 Ianuarie forțele
ucrainene erau zdrobite în lupta de la Cămara la Sighet în zona gării. Au
participat la lupte și gărzile naționale
moroșene conduse de frații Vasile și Ilie Lazăr din Giulești, de Florentin și
Ion Bilțiu Dăncuș așa încât Armata Română a apărat Maramurășul pe ambele maluri ale Tisei, spre vest până la
valea Tărasului. Totuși o parte a rămas
sub stăpânirea bandelor teroriste
bolșevice ungurești ale sângerosului Béla Kuhn, finanțat și susținut de
bolșevicii ruși.
Părintele
Balea urmărea foarte atent toate evenimentele, fiind informat la zi și
implicându-se în toate. Acuma că
lucrurile s’au mai liniștit, s’a purces la organizarea serviciilor publice, a
școlilor, acțiuni la care el era în frunte.Apoi, vestea că, cuplul regal urma
să viziteze Transilvania unită, cu localitățile ei mai mari, mai pitorești, i-a
electrizat din nou, pe toți. La fel cum s’au pregătit pentru Alba Iulia, se
grupau și acum pentru întâlnirea cu regele Ferdinand, regele întregirii și
regina Maria, „regina soldat”, regina tuturor românilor, la Carei în Câmpia
Tisei, pe duminică, 25 Mai, 1919. A fost
din nou o întâlnire cu o participare de
mii de oameni, nu numai români, întâlnire organizată de Consiliul Dirigent și
condusă direct de Iuliu Maniu care’i însoțea pe înalții oaspeți.
Uimire și admirație au stârnit în ochii Majestăților lor cele trei mirese oșence, din
Cămârzana prin vestimentația lor, dar mai ales
prin „țesătura” părului și cununa
oșenească de mireasă.
Evenimentele
continuă: la 4 August trupele române
ocupă Budapesta punând capăt
„republicii bolșevice maghiare” a lui Béla Kuhn.
***
Acum
lucrurile mergeau bine. Se anunță alegeri parlamentare pentru Noiembrie
1919. În casa parohială din Săpânța, a
părintelui Simion Balea, sub aceeași lampă
de petrol din porțelan sculptat
s’au adunat iarăși membrii SNR moroșan și nemebrii, să discute
din nou propuneri de data aceasta, de
deputați și senatori pentru noul Parlament al României Mari. La masă iau loc:
Vasile Chindriș, frații Florentin și Ioan Bilțiu Dăncuș, părintrele Rednic din
Giulești, părintele Bârlea din Berbești, Părintele Doroș, Titu Doroș din Vișău,
Emil Stoica din Sighet și alții inclusiv, țărani fruntași din Săpânța: Ion Stan
Mihăeșu, Ion Popp a Tomii, Ion Șteț I.George.
Părintele
amfitrion prezintă adunării pe un tânăr necunoscut, ce ia loc la masa istorică
alături de jurist consult, Faust Sălăjan, soțul Mărioarei Balea, ginerele
părintelui Simion. Pentru că Faust avea un frate, Camil, director al
Liceului confesional din Beiuș, Mărioara
l-a rugat să ducă acasă la surorile ei de la Săpânța un tânăr profesor de la
Liceu.
-Iată, îmi
permit să Vă prezint un nou oaspe, pe Domnul Grigore Rițiu,teolog și profesor
de latină, română și greacă, la Liceul nostru „Samuil Vulcan” din Beiuș, care
ca și noi, a fost la Adunarea de la Alba Iulia delegat din partea Academiei
Teologice din Oradea.
Adunarea
aplaudă iar tânărul face reverința de mulțumire și salut.
Se discută
apoi, de toate, despre întâlnirea de la
Carei cu Majestățile lor, Maria și Ferdinand,
despre învingerea trupelor ucrainene, dar tema principală o constituie
alegerile de la începutul lui Noiembrie, ce se vor desfășura pe baza votului
universal și la care vor participa toți moroșenii, de pe ambele maluri ale
Tisei, care este apa lor moroșană „din mijloc” alegeri la care Partidul
Național Român primește 76 de mandate de senator. Pentru unul din aceste mandate este propus
părintele Simion Balea, din parta Maramurășului de pe stânga și dreapta Tisei.
Acesta desfășoară pe masă o hartă adusă de către domnul advocat dr. Iosif Pap,
care în meseria dânsului a fost recent la București aducându-ne ultimele
noutăți printre care și această hartă a României Mari, însoțită de date
statistice, întocmită de G. Pop și proaspăt tipărită, 1919, de Institutul de
Arte „Luceafărul” Ed. I.A. Socec & Co. „Uitați-Vă,
Maramurășul nostru, este cuprins în
întregime, de pe ambele maluri ale Tisei, în hotarele României întregite, de la Munții Gutâi la Sud, până la Munții
Beschizi și Țara Galiției în Nord” - și părintele Simion este mândru și
fericit la fel ca și toți moroșenii lui, că:
„Ne-am unit cu Țara”!
Tot în
seara aceasta și aici vor face propuneri de reprezentanți în Parlament și pentru teritoriile de pe
dreapta Tisei, dinspre răsărit, de la izvoarele ei de la Rahău, spre legătura
cu Bucovina și până jos, la Biserica Albă, cele trei sate Apșa, Slatina, Teceu,
Hust, Bedeu, la confluența Tărasului cu Tisa,
de unde a descălecat Dragoș, apoi
mai spre apus, cele de pe valea Bârjaba,
valea Neagului, a Tărasului, a Talabârjabei și a Săpurcei - și toți examinează
cu bucurie și mândrie harta nouă, harta în care sunt și ei incluși, cu toții,
ca o încoronare a luptei lor și a strămoșilor, de veacuri, de români, de-a fi
împreună cu toți ROMÂNII ! Doar că pe părintele Simion îl înțepa mereu și mereu
gândul acela, cuiul acela cu care venise de la Alba Iulia, care ca o piază rea
apărea în sufletul lui în momentele cele mai „nepotrivite” făcând ca bucuria
lui să nu fie întreagă! Așa ca și acum; de ce? „De la Nistru pâ’n la Tisa”? Ca
să scape de această obseseie o împărtăși adunării din această seară.
-Poate da
careva dintre Dumneavoastră o explicație ? –întrebă părintele Simion
După un
moment de gândire, profesorul Grigore
Rițiu răspunse:
-Eu cred că Eminescu, poetul care a fost un vulcan
de sentimente patriotice curate și clare a încadrat populația românească între
granițele sale cele mai largi, de la Nistru în răsărit, care curge pe direcția
N-S și până la Tisa, în Imperiul Habsburgic, pe cursul său tot N-S din Câmpia
Panonică, deci între aceste două râuri cu un curs aproape paralel între care, pe linie
orizontală sunt mii de kilometri distanță; pentru că uitați-Vă Vă rog pe
hartă, râul Tisa, de la izvoare din Carpații
Păduroși, Tisa Albă și Tisa Neagră unite la Rahău, curge pe direcția E-V, ca apă interioară a
Maramurășului și curge așa până la confluența cu râul Bodrog, (ce vine din
Nord) în zona Tokay din Ungaria de unde, vedeți, își schimbă cursul de aici pe direcția N-S ceea ce o face
să fie paralelă cu Nistrul. Și uitați-Vă bine pe această hartă nouă, vedeți că
populația românească se întinde până la Debrețin și încă dincolo de el spre
Tisa din Câmpia Panonică, deci aici e adevăratul Eminescu, cu românii de la
Nistru pâ’n la Tisa. De unde această
certitudine? De la Corifeul Școlii Ardelene, Samuil Micu(1745-1806), călugăr și
preot unit, după cum știm, nepotul tribunului și episcopului românilor Inocențiu Micu
Clein(1692-1768). Samuil Micu le vorbește românilor cu mândrie în graiul de atunci, numidu’l pe
împăratul Traian, cam așa, scuzați, citez din memorie: „Cesta a fost săditorul și
părintele românilor, celor ce astăzi sânt în Dacia, în Moldova, în Țara
Românească, în Ardeal și în Țara
Ungurească până la Tisa. Că unii cu
prostia și bicisnicia se rușinează a se
numi așea, că cu adevărat din sânge românesc a se naște mult iaste”! –
încheie profesorul Rițiu și adunarea izbucni în aplauze patriotice „curate,”
românești, dând loc la discuții aprinse. Între astea, distinsa Doamnă preoteasă
Ana Balea apăru în ușă cu un larg platou încărcat cu o piramidă de plăcinte
rumene, aburinde și un miros îmbietor umplu sufrageria. În spatele ei, scumpa’i
fiică, Laura aștepta să’i pășească în urmă, cu un al doilea platou la fel de
încărcat. Laura, care a studiat împreună cu sora sa Maria, la Institutul Sacre
Coeur din Graz, Austria, vorbea germană, franceză și maghiară, era interesată
de cultură, așa încât frumoasa brunetă cu ochii verzi, „fata popii” auzise
întreaga prelegere a tânărului Rițiu și nu mai avea ochi decât numai pentru el
și asta cam de când intrase în casa lor. Laurei i-a dat curaj și faptul, că
fetele au simțit că și părintelui lor le este pe plac tânărul profesor-teolog,
pentru că la urma urmei, părintele Simion hotăra dacă tânărul pețitor este
vrednic de una din fetele lui sau ba. Îi conducea până la ușă și... gata. Pe
acesta, l-a condus până la poartă, așa încât Laura, cu Ana și Valeria, surorile
încă nemăritate, au jubilat. Nici tânărului „oaspe” nu i-au rămas indiferenți,
ochii aceia....!
*
Părintele
Simion Balea tocmai ieșise din „cănțălăria” casei parohiale unde lucra la un
raport, să ia puțin aer, să’și mai reîmprospăteze memoria ca să poată încheia
cu bine ceea ce lucra, dar, ce se întâmpla? Pe ulițele satului, trupe
românești, din ce în ce mai multe. Coborî în curte, să se lămurească, apoi
ajunse în uliță unde mărșăluiau soldați români. Aceștia, unii văzându’l duceau
mâna la chipiu salutându’l, iar un caporal, chiar cu voce tare: „Laude-să Isus
Christos,” părinte! – salutul creștin catolic românesc folosit în Transilvania
și’n locurile acelea. „În veci amin”! – răspunse părintele, dar ce se întâmplă?
-Ne retragem, părinte!
- De unde? De ce?
- Ne retragem, părinte, căci armata
cehoslovacă coboară peste Maramurăș,
până la Tisa! – iară noi ne retragem dincoace.
- Cum? De ce? - întreabă din ce mai nedumerit părintele
Simion.
- Nu știm, părinte, așa am primit ordin. Zice
că guvernul generalului Averescu, a dat dispoziția asta iar noi trebuie să o
executăm.
Părintele Simion simți că i se înmoaie
picioarele, se îngălbeni și parcă i se făcu rău, parcă începu să tremure,
totuși mai avu puterea să întrebe:
- Și unde
mergeți?
- Nu
știm, deocamdată rămânem pe loc să ne încvartiruim pe unde putem până la noi
ordine.
Așa voinic
și puternic cum era simți că se prăbușește. Caporalul observă și din doi pași
fu lângă el, sprijinindu’l.
-Părinte,
Vă e rău?
Între
astea, dintre oamenii în mișcare apăru un ofițer, care parcă înțălese ce se
întâmplă cu părintele ieșit în drum. Acesta își revenise, dar se uita nedumerit
la ofițerul care îl întrebă:
-Părinte, putem intra la parohie să discutăm puțin?
-Chiar Vă rog - și o luă ușor înainte.
Ajunși în
cancelarie, ofițerul se prezentă:
- Sunt Ion
Dobrescu, locotenent în Armata Română, regimentul 14 Roman, care anul trecut,
în Ianuarie 16, sub comanda colonelului
I. Gheroghiu, am luat parte la luptele
de la Cămara/Sighet împotriva ucrainenilor, după care am rămas aici, deci
cunosc Maramurășul. Dar azi, de dimineață am primit un ordin care
ne-a dezechilibat pe toți: să părăsim Maramurășul și să ne retargem dincoace
de Tisa, ceea ce uite că facem!
-Dar ce
ce?
-Credeți
că ni s’a dat vreo explicație? Știți doar că în armată ordinele se execută, nu
se discută!
*
Alarmați,
în seara aceea s’au adunat din nou, unii dintre politicienii moroșeni, la aceeași masă în casa părintelui Balea. De
data aceasta aveau și militari „străini” printre ei, ca și locotenentul
Dobrescu, dar participau și membrii familiei Balea. Părintele Simion a pus pe
părete, în sufragerie, lângă ceasul
pendulă, un calendar, ce de fapt, n’avea ce căuta acolo, care arăta ziua de 20
Iulie, 1920.
-Vă rog
să’mi explicați, să ne explicați cei ce cred că știți ceva, ce se întâmplă?
Avocatul Vasile Chindriș, fiind cel mai bine
informat, ca și înotdeauna, luă cuvântul: „Domnilor, să o pornim chiar cu
începutul! Diplomații Vechiului Regat călăuziți de lozinca: „De la Nistru pâ’n
la Tisa” n’au cunoscut niciodată Maramurășul, după cum nu’l cunosc nici azi,
n’au știut și nu știu că Tisa este o apă interioară a Maramurășului și că atât
dincoace, cât și dincolo de Tisa este moșia românească a Maramurășului, „de
când lumea”! N’au știut și nu știu pentru că întâi a fost depărtarea istorică, apoi cea geografică, la care s’a adăugat ignoranța
și chiar dezinteresul și permiteți’mi să spun, că acum chiar
imbecilitatea. Generalui Averescu, pe baza luptei, jertfelor și
victoriilor soldaților săi, de la Mărășești și Oituz, din Războiul încheiat,
s’a umplut de glorie și mândrie ceea ce l-a făcut și îl face să nu mai vadă
realitatea, de jos, din teren și în ambiția,
mândria și imbecilitatea lui își permite să ia hotărîri dintre cele mai
aberante, ca și acum, cu ordinul acesta absolut deplasat, ilogic și lipsit de
cel mai elementar patriotism și mai ales de cunoștințe tactice și Istoria
Patriei.
-Vezi că
am fost îndreptățit să mă tem de cuiul cu care m’am întors de la Alba Iulia, pe
care mi l-a băgat în inimă chiar Ciceu Pop al nostru, cu versul eminescian.
Totuși, spune-ne, ce se întâmplă?
-Conferința
de Pace de la Paris, 18 Ianuarie, 1919 avea misiunea de a edifica o nouă
orânduire politică și teritorială în Europa, avea ca scop elaborarea și semnarea tratatelor de pace între statele învingătoare și cele
învinse în Războiul 1914-1918. La
Conferință participă 27 de state printre care și România. Delegația română
formată din cinci persoane, condusă de prim ministrul Ion I.C Brătianu, cu
ministrul transilvănean dr. Alexandru Vaida-Voevod, a prezentat o serie de
revendicări, recunoașterea
internațională a actelor de Unire din anul 1918 exprimate în hotărîrile
de la Chișinău, Cernăuți și Alba Iulia și recunoașterea Banatului sârbesc, după
Rezoluția de la Alba Iulia.
Brătianu s’a luptat să obțină Banatul
sârbesc,conform acestei Rezoluții, cât despre granița de Nord a României nu s’a
pomenit. Totuși, delegația noastră n’a avut o atmosferă foarte favorabilă ceea
ce l-a făcut pe Brătianu să părăsească Conferința la 2 Iulie 1919, care a provocat o tensiune
lentă între guvernul român și Consiliul Suprem al Conferinței de Pace. În locul
său conducerea a fost preluată de
ministrul plenipotențiar, N.Mișu.
Între timp
trupele române salvează armata cehă de ofensiva distrugătoare a boșevicilor lui
Bela Kuhn. Generalul Prezan – în fața căruia suntem datori să ne închinăm – de
acord cu comandantul ceh a fixat o linie de demarcație în această zonă a
noastră, ținând cont de situația geografică, strategică și economică a ambelor
țări, linie care ne dădea întreg Maramurășul.
Dar la
12 Sept. Guvernul Brătianu a demisionat urmându’i guvernul generalului Arthur Văitoianu, care la fel demisionează la 30 Septembrie, constituindu-se la 1
Decembrie 1919 noul guvern, format la 25 Noiembrie din Blocul parlamentar sub
președinția lui Alexandru Vaida Voevod, vicepreședinte al PNR. Vaida-Voevod a
înaintat încă de sub guvernul Văitoianu, un raport documentat asupra graniței
Maramurășului, iar acum, numește pe lângă delegația română pe dr. Găvrilă Iuga,
expert pentru Maramurăș, care pe timpul șederii sale la Paris a întocmit mai
multe memorii, documente și hărți privind caracterul românesc al Maramurășului
de peste Tisa, până în Galiția. Deci, domnilor, la 16 Decembrie, lucrurile
înaintau bine pentru noi, la Conferința de Pace de la Paris, făcându’l pe Vaida
să anunțe în Cameră speranța spre
salvarea integrală a Maramurășului.
Delegația
cehă a acceptat punctul de vedere românesc, așa încât la 15 Martie, 1920,
Osusky, șeful delegației cehe îl înștiința la Paris pe Vaida că frontiera Maramurășului este pe cale de a fi rezolvată în scurtă
vreme. Documentele urmau să fie semnate la Londra unde între timp s’a mutat
Conferința. Aici, domnilor apare tragedia: la 19 Martie guvernul Vaida este
obligat să demisioneze, acțiune de care Brătianu nu este străin! Delegația cehă
refuză la Londra să semneze documentele, pe motivul că în urma demisiei
guvernului Vaida, delegația română nu mai are împuternicirea de a putea să
semneze acordul încheiat. Așa se face, domnilor, că schimbarea de guvern în
momentul de vârf al stabilirii frontierei nordice a României a fost fatală Maramurășului.
Averescu, cel plin de sine, în loc să continue tratativele și să ducă la bun
sfârșit lucrările guvernului Vaida, a ordonat cu o grabă nejustificată retragerea trupelor noastre dincoace de Tisa.
-Nu se
poate, trebuie protestat și trebuie să se revină asupra acestei hotărîri
iresponsabile, - explodă plin de revoltă părintele Simion, la fel ca și
ceilalți.
-Nu cred că
se va ajunge la un rezultat – interveni locotenentul Dobrescu, - căci așa cum am simțit, din aroganța
trupelor cehe, prin faptul că se bucură de o simpatie din partea Areopagului
internațional, le dă cutezanța și pot să zic, chiar obrăznicia să ne dea
cu tifla! Și cum să nu o facă? Cine n’ar face-o față de o ... nu prostie, ci,
cum să’i zic? Neghiobie totală, să dai tu pământul tău strămoșesc, de veacuri,
unui străin, fără nici un motiv, fără nici o cauză sau clauză politică! E
posibil așa ceva? Cine, care țară mai face una ca asta?
-Așa este,
- continuă inimosul patriot Longin
Mihalyi, frate cu Lucia, prim-pretorul de
Șugatag, venit la Sighet cu treburi și în drum spre Sarasău unde avea
moșie, ajunse și el să fie prezent în seara aceasta la Săpânța, cu o amărăciune
ce făcea să’i dea lacrimile. - Nu cred că se va mai putea junge la ceva, căci
este deja consfințit de factorii internaționali, care consideră acest act o renunțare de bunăvoie a României
la aceste teritorii. Unde s’a mai
pomenit așa ceva, ca o țară să renunțe din senin, așa, „de bună voie și nesilit
de nimeni” la teritorii strămoșești de veacuri?
-Cum,
Domnilor?! Mama lor de dobitoci! –
izbucni Ion Bilțiu Dăncuș într’o înjurătură grasă, el cel scrupulos și
politicos până la extremă, simțea nevoia să se răcorească în toată ființa lui: – Cum, când eu era să’mi pierd viața pentru
Marea Unire, alții chiar și-au pierdut-o iar acum să renunțăm de bunăvoie la un
pământ ce ne aparține de secole? Cum?
Când în tot Evul Mediu, sub toți regii unguri Angevini, Maramurășul vasal a
rămas totuși românesc, curat românesc ce se conducea după al său jus valachicum, cu juzii, voievozii și
cnejii lui! Cum, când din 1385, Maramurășul se transformă în comitat feudal al
Ungariei încadrat în granițele lui cele reale, pe care le avem și pe această
hartă nouă, din 1919, iar Sighetul este capitala întregului ținut încă din 1346 și
totuși era românesc?!? Iar din 1385 și
până azi, în 1920, Maramurășul rămâne
neschimbat! Ca să’l pierdem acuma, tocmai prin Marea Unire!?! E posibil? Nu
este un fapt strigător la cer? Dobitocii, dobitocii!!! Ah, ce’i de făcut? = și cu toții simțeau că fierea li se ridică
până peste ...fiere!!!
-Să
protestăm! O facem! Dar unde și în fața cui? În fața idiotului de Averescu? Să
ne înjosim în fața lui? Dacă am avea câștig de cauză am face-o dar... și fierea
rămase fiere și trei sferturi din Maramurăș pierdut!... Pentru totdeauna? Se
întrebau moroșenii, nu numai triști ci total deprimați, lipsiți de valgă
și chiar de patriotism căci acesta nu le
mai aducea decât durere, iar durerea lor
era mult prea mare ca să mai suporte gândul pierderii, pentru unii chiar a
familiilor rămase dincolo de apa Tisei.
Părintele
Simion Balea s’a zbătut totuși în Parlament alături de alți moroșeni de ai lui
sau deputați care au înțăles rușinea comisă de guvernul Averescu, ba a fost
mereu apreciat pentru faptele lui, decorat cu: „Răsplata Muncii” cu Coroana
României” cu „Streaua României” și „Ordinul Regele Ferdinand” pentru el toate
acestea nu mai valorau nimic, față de Maramurășul pierdut. O singură mângâiere
avea în Săpânța, alături de credincioșii lui cu care suferea și trăia împreună,
respira moroșenește la toate sărbătorile creștine și naționale.
*
Într’una din
zile umblând cu treburi prin sat intră și la casa lui Pătraș, nu departe de
parohie, pe care’l găsi tocmai la rindea, în atelierul său din colnă.
- Măi
Ionuc, voi scoateți niște versuri la prohod, despre cel mort, de toată
frumusețea. Tu care de mic copil scrijelești în lemn, cum ar fi să scrijelești
și versurile acelea ale diecilor de la „petrecanie” pe crucea de mormânt a
celui plecat?
-D’apoi,
Părinte, io nu m’am gândit la asta, da’ dacă Dumăvoastă așe’ ziceți, așe’ oi
face!
- Ionică,
băiatule, mă bucur că ești cuminte și ascultător așa cum te știu de când ești,
de când te-am botezat. Ia vezi tu, așa după cum ne-am înțăles și vină de’mi
arată ce ai realizat în prima ta încercare.
- Bine,
Părinte, așe’ oi face.
Și Ion Stan
Pătraș, la vremea aceea, un bărbat
moroșan cam de 26 de ani, însurat, care
pe lângă muncile din agricultură cu care’și întreținea familia, ca ori ce
locuitor din Săpânța, se mai ocupa și cu tâmplăria, așa încât el era cel care deja de mai multă vreme cioplea lemnul
pentru crucile de mormânt ale consătenilor săi. Numai că, el, așa cum zicea
părintele Simion, mai și „scrijelea”
lemnul, mângâindu’l artistic, ca într’o sculptură și i-a venit și ideea să vopsească lemnul în
culoarea albastră a cerului din satul său. Îi
prezentă Părintelui o primă încercare: „Aici io mă hodinesc Pop Anuță
mă numesc, ascultați voi oameni buni ce vă spun io nu’s minciuni, cât în lume
am trăit,(...) rău la nime n’am făcut,(...) vai săracă lume me, cu greu am
trăit în ie(...) și tăte aieste le lăsai, la 76 de ai. ” Desigur că Părintele a fost mulțumit de
strădaniile și realizările fiului său spiritual, artistul popular,
încurajându’l și îndrumându’l în continuare ceea ce nu era decât foarte normal
ca între preotul satului, de care depindea biserica, la fel ca și cimitirul și
deci și cioplitorul de cruci față de care să existe o relație de mentor și
colaborare.
Ion îi mai
împărtăși Părintelui ideea lui, să sculpteze deasupra epitafului și figura
celui înhumat și poate și ocupația lui, femeile, la războiul de țesut, la oală,
la cuptor, bărbații la câmp, la pădure. Părintele Simion era mulțumit de
strădania și fantezia lui Ionuc a
lui. După un timp, să fi tot tecut doi, trei ani, de la prima cruce pictată, a
lui Ion Stan Pătraș din cimitirul de la biserică și „însămnată” cu versuri,
când Mircea Damian, scriitorul și gazetarul, prieten vechi, al părintelui
Simion, de pe vremea când Damian era învățător
suplinitor în Prislopul lui Rebreanu, veni să’l viziteze. Pe drumul spre
casa parohială, trecând pe lângă
biserică i-au sărit în ochi, crucile
acelea de mormânt pictate; ceva cu totul neobișnuit. S’a abătut din drum
intrând să le vadă. A fost și mai surprins citind versurile de pe ele unele chiar cu humor. A zâmbit și a
ieșit vesel din cimitir și vesel a intrat la „popa” Balea.
-
Ei, dar de unde
descinzi așa bine dispus „frate”?
-
De la cimitirul tău
„frate”! – îi zise Damian îmbrățișându’l afectuos.
*
Doar că
părintele Balea n’a trecut la Domnul, în 1938, atât de vesel după cum i-a fost
cimitirul. A dus cu sine, ca și toată generația lui, luptătoare, nu „iluziile” cum au scris unii despre el, ci
durerea realității dure, care ... a rămas durere amară ca fierea!
În 1939,
când primul ministru Armand Călinescu a încercat să pună problema hotarelor
României a apărut o licărire de speranță pentrui moroșeni, de care aceștia s’au
bucurat, chiar dacă părintele senator Balea, nu mai era, dar nu numai
asasinarea ministrului, cât mai ales al Doilea Război Mondial a spulberat ori
ce speranță. Gheara sovietică s’a extins asupra Maramurășului cehoslovac,
devenind Ucraina Subcarpatică, ceea ce azi a devenit Ucraina. Unde e România?
*
Cimitirul
vesel a mers mai departe prin părintele profesor Grigore Rițiu, ginerele
părintelui Simion Balea, căsătorit cu Laura, eliminat de horthysti ca profesor de latină dela Liceul „Dragoș
Vodă”din Sighet. S’a întors la Săpânța, ca protopop al românilor greco-catolici. Cum acțiunile de maghiarizare
erau foarte dure, limba română fiind interzisă total în spațiul public,
părintele Rițiu s’a gândit să încerce să o mențină totuși, pe crucile din cimitir. Ion Stan Pătraș creștin
român până în măduva oaselor și’n vârful unghiilor s’a întrecut pe sine în a
compune versuri pentru crucile de mormânt, de data aceasta și cu humor
satirizând chiar moartea și pe domnitorii zilei și lărgindu’și lemnul crucii
spre a avea mai mult spațiu pentru versuri, pentru limba română. Aceasta a viețuit în „Cimitirul vesel” din
Săpânța pe toată perioada stăpânirii horthyste în Ardealul de Nord, 1940-1944.
***
Teresia Bolchiș
TĂTARU Germania/Augsburg în
Martie, 2018.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu