joi, 1 octombrie 2020

ALEXANDRU STANCIULESCU - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ - DOAR O VORBĂ.....! - SCRISOARE PASTORALĂ - 430 + Apel către toți

 



PECETEA CHIPULUI

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

            Vezi ca argintul, aurul ori arama nu sunt bune pentru folosinta în negutatorie si nici nu sunt primite în vistieria tarii, ci lepadate daca nu au pe sine chipul împaratului; si numai banul care a fost însemnat cu chipul împaratesc are trecere si e primit de toti. Asemenea si sufletul: de nu va avea pecetea Împaratului Ceresc, a lui Hristos, Fiul lui Dumnezeu, care se zugraveste prin credinta si prin Sfântul Duh, nu va fi bun pentru obstea sfintilor si pentru vistieria cereasca, ci se va arunca afara. Aceasta întâmplare te învata sa cauti cu credinta si cu sârguinta chipul cel dumnezeiesc, întrucât el este podoaba preafrumoasa si delicatetea sufletelor noastre, pentru ca nu cumva sa suferi, de nu-l vei avea, întocmai ca si acela care, fiind poftit la ospat, a venit fara haina de nunta, caci Împaratul, vazându-l, a grait catre el: „Prietene, cum ai intrat aici fara sa ai haina de nunta? El însa a tacut. Atunci Împaratul a zis slugilor: Legati-l de picioare si de mâini, luati-l de aici si aruncati-l în întunericul cel mai din afara” (Matei 22, 12-13).

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 195

 

 

MALUL MARII

Sfantul Ignatie Briancianinov

 

   

           Cu cine poate fi asemanat un crestin care îndura suferintele vietii pamântesti cu o adevarata cugetare duhovniceasca? El este aidoma unui calator care sta pe malul marii zbuciumate. Valurile carunte se apropie înversunate de picioarele drumetului si, izbindu-se de nisip, se împrastie în stropi marunti la picioarele lui. Marea, certându-se cu viforul, urla, înalta valuri cât muntii, fierbe, clocoteste. Valurile se nasc si se înghit unele pe altele, iar crestele lor sunt încununate cu spuma alba ca zapada. Acoperita de ele, marea închipuie prin sine gura de necuprins, împresurata cu dinti, a unui balaur înfiorator. Tainicul calator priveste cu cuget molcom acest spectacol amenintator. El îsi tine ochii îndreptati spre mare, dar unde se afla oare cugetarile si inima lui? Gândul sau este la portile mortii, inima sa – la Ju decata lui Hristos. De pe acum el sta înfatisat înaintea lor prin cuget si simtire; acolo se afla grijile lui si teama sa, de care fuge toata frica ispitelor pamântesti. Valurile se vor domoli si se va potoli marea. Acolo unde se înaltau valuri înfuriate, se va întinde luciul neclintit al apelor ostenite de furtuna. Dupa o rascolitoare neliniste, ele se vor retrage într-o tacere de moarte. În luciul lor straveziu se va oglindi soarele înserarii.

 

Sfantul Ignatie Briancianinov, Cunoasterea lui Dumnezeu prin mijlocirea firii vazute, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 18-19

 

 

 

SUSURUL APEI

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

  

Asa cum curg râurile catre mare, curg sufletele oamenilor catre Dumnezeu.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 444



LUCRURILE STRALUCITOARE

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

  

             Noi iubim tot ceea ce straluceste pe pamânt: aurul, argintul, pietrele pretioase, cristalele, vesmintele de matase… De ce oare nu iubim slava viitoare la care Dumnezeu ne cheama? De ce nu nazuim sa devenim stralucitori ca soarele? „Atunci cei drepti vor straluci ca soarele în Împaratia Tatalui lor” (Matei 13, 43). Aceasta pentru ca natura sufletului nostru s-a pervertit prin pacat, iar noi suntem legati de pamânt si nu de cer, de lucrurile stricacioase mai degraba decât de cele nestricacioase; pentru ca iubim slava trecatoare, stricacioasa si înselatoare a acestui pamânt. De ce exista în noi o astfel de dragoste pentru tot ceea ce straluceste? Pentru ca sufletul nostru a fost creat pentru lumina cerului si pentru ca el a fost, la origine, cu totul lumina, cu totul stralucitor, lumina este deci înnascuta în noi, sensul si nevoia de lumina sun t înnascute în noi. Îndreapta-ti aceasta nazuinta catre lumina Cerului!

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 112

 

 

PRUNCUL

Sfantul Teofan Zavoratul

 

 

 

             Pruncul suge piept si primeste de la mama sa hrana de trebuinta; cât are nevoie, atâta suge din sânii maicii.

             Pruncul nu se pricepe sa se întoarca în alta parte si sa caute mâncare altundeva, decât numai la maica sa.

            Si lumea primeste numai de la Tine, Ziditorule, cele de trebuinta pentru viata, si nimeni nu poate sa îi dea hrana, fara numai Tu.

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 192.

 

 

 

MORMINTELE

Sfantul Teofan Zavoratul

 

 

               În ziua când se vor deschide mormintele mortilor, când va glasui trâmbita tunator, când lumea va fi cuprinsa de cutremur si groaza mare, când toti îngerii se vor pogorî la porunca Ta ca sa-i desparta pe buni de rai, când se vor arata nori de foc si-i vor purta pe Sfinti, în ziua aceea sa se arate si asupra mea îndurarile Tale, sa stau de-a dreapta Ta, Bunule Doamne, si sa fiu miluit!

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 179.

 

 

 

Apel către toți prietenii și enoriașii mei

 

  

Dragii mei,

Vă rog frumos, rugați-vă fiecare cât vreți și cât puteți pentru sănătatea Preotului Adrian Căpitănescu din Tr. Severin, care este foarte grav bolnav de covid.

Dumnezeu să-i dea sănătate!

                       Pr. Al. Stănciulescu-Bârda




TELECOMUNICATII

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

               Asa cum putem comunica rapid cu persoane aflate la mare distanta, cu ajutorul telegrafului, asijderea, prin credinta vie, ca printr-un altfel de telegraf, putem intra îndata în relatie cu Dumnezeu, cu îngerii, cu sfintii. Asa cum ne bizuim pe rapiditatea si pe eficienta curentului electric, trebuie sa ne bizuim întru totul si pe rapiditatea si eficienta rugaciunii. Trimite-ti prin telegraful credintei cererea catre Dumnezeu sau catre sfinti si vei primi neîntârziat raspuns. Semnalele de raspuns ale telegrafului sunt simple si cunoscatorii pot sa le citeasca. Simple sunt si semnalele prin care lucreaza asupra inimii Dumnezeul Duhurilor, a toata faptura si al sfintilor, dar cineva cu experienta le poate percepe.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 410.

 

 

LAPTELE FIERBAND

Sfantul Simeon din Dajbabe

 

 

          Întocmai precum laptele spumega si se ridica atunci când fierbe, tot astfel se înalta cel plin de mândrie atunci când se lauda pe sine. Întocmai precum laptele poate da pe dinafara, tot astfel poate cel plin de mândrie sa saraceasca.

 

Sfantul Simeon din Dajbabe, The Orthodox Word, nr. 271-72, traducere de Laura Marcean, Ed. St. Herman, Platina, SUA, 2010, cap. Selected Verses from the Treasury of St. Symeon’s , p. 37-53

 

 

ÎPS Bartolomeu Anania - Predică la Duminica a 21-a după Rusalii - Pilda ... https://youtu.be/LjjVK5h_2Os prin @YouTube



NEMURIREA SUFLETULUI

Sfantul Nectarie al Eghinei

 

 

             Nemurirea sufletului este piatra de temelie pe care se zidesc conservarea, dezvoltarea si propasirea omului; este legatura ce uneste societatile, instrumentul care stimuleaza dezvoltarea, mijlocul prin care omul progreseaza si se desavârseste; suprimarea ideii de nemurire a omului ar însemna distrugerea tuturor si nimicirea umanitatii. Daca umanitatea exista, exista si progreseaza prin nemurirea sufletului; anularea nemuririi omului ar desfiinta perfectiunea dreptatii dumnezeiesti, fiindca acest lucru ar însemna ca omul a fost plasmuit spre nimicire, ceea ce ar fi contrar trasaturilor idiomatice dumnezeiesti. Dumnezeu, ca un Atotbun, l-a creat pe om ca sa-l faca partas bunatatii si fericirii Sale, fapt pentru care l-a creat dupa chipul si asemanarea Sa si l-a înzestrat cu suflet rational si nemuritor.

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 213

 

 

IMAGINI SI SIMBOLURI

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

             Exprimarea prin imagini si simboluri constituie un dat necesar al fiintei umane, tinând seama de nivelul sau actual de sensibilitate spirituala. Ea ofera o explicatie convingatoare multor aspecte ale universului nostru sufletesc, pe care, facând abstractie de imagini si de simboluri nu le-am putea cunoaste. Iata de ce dumnezeiescul Învatator, Întelepciunea ipostatica atotcreatoare, Fiul lui Dumnezeu, Domnul nostru Iisus Hristos i-a învatat adesea pe oameni cu ajutorul metaforelor si al pildelor. De aceea, în bisericile noastre ortodoxe exista traditia comunicarii cu credinciosii prin imagini vizuale sugestive – de pilda, icoana Domnului nostru Iisus Hristos, a Maicii Domnului, a îngerilor, ale tuturor sfintilor – pentru a ne putea orândui vietile, forma conceptiile, cuvintele si faptele dupa modelul conceptiilor, cuvintelor si faptelor Mântuitorului si ale sfintilor Lui. De aici frecventa reprezentare a semnului Crucii, cadirea cu tamâie, lumânarile si candelele aprinse, intrarile si iesirile din altar; aceluiasi scop slujesc închinaciunile, plecarea capului, metaniile mari (semn al caderii noastre adânci prin pacat). Toate acestea ne amintesc diferite subiecte sau stari spirituale. Imagistica lucreaza intens asupra sufletului omenesc, asupra capacitatilor sale de a crea si de a actiona. Se spune ca atunci când mama, în timpul graviditatii priveste staruitor fata sau portretul sotului iubit, copilul ce se va naste va semana leit cu tatal sau, sau daca priveste portretul unui copil frumos, fatul ce se va naste va fi frumos. Tot asa, daca crestinul priveste des, cu dragoste si evlavie icoana Domnului nostru Iisus Hristos, a preacuratei Sale Maici sau a sfintilor Sai, sufletul sau îsi va însusi trasaturile spirituale ale chipului contemplat cu iubire (blândetea, smerenia, milosârdia, înfrânarea). O, daca am contempla mai des icoanele si, mai ales, daca am cuprinde cu mintea viata Domnului si vietile sfintilor Sai, cât de mult ne-am schimba, am merge „din slava în slava”. Tot astfel si placuta mireasma a tamâiei în biserica sau acasa evoca, prin analogie, buna mireasma a virtutilor si, prin contrast, miasma pacatelor, si-i învata pe cei sensibili la trairile launtrice sa se fereasca de duhoarea patimilor, a neînfrânarii, curviei, rautatii, invidiei, trufiei, deznadejdii si a altor patimi, sa se împodobeasca cu virtutile crestinesti. Tamâia ne aduce aminte cuvintele Apostolului: „Pentru ca suntem lui Dumnezeu buna mireasma a lui Hristos între cei ce se mântuiesc si între cei ce pier; unora, adica, mireasma a mortii spre moarte, iar altora mireasma a vietii spre viata” (2 Corinteni 2, 15-16). În acela si chip, lumânarile si candelele ne reamintesc de lumina si focul spiritual, de pilda, de cuvintele Mântuitorului: „Eu Lumina am venit în lume, ca tot cel ce crede în Mine sa nu ramâna în întuneric” (Ioan 12, 46). Sau: „Foc am venit sa arunc pe pamânt si cât as vrea sa fie acum aprins!” (Luca 12, 49). Sau: „Sa fie mijloacele voastre încinse si facliile voastre aprinse. Si voi fiti asemenea oamenilor care asteapta pe stapânul lor când se va întoarce de la nunta, ca venind si batând, îndata sa-i deschida” (Luca 12, 35-36). Sau: „Asa sa lumineze lumina voastra înaintea oamenilor, asa încât sa vada faptele voastre cele bune si sa slaveasca pe Tatal vostru Cel din ceruri” (Matei 5, l6). Aceste materii prin însasi substanta lor ne învata despre realitati spirituale care sugereaza o analogie cu focul si lumina: de exemplu, ca inimile noastre sa arda neîncetat de dragoste de Dumnezeu si de aproapele; ca nu trebuie sa îngaduim sa se aprinda în noi focul patimilor sau al gheenei, ca prin exemplul unei vieti virtuoase ne luminam unii pe altii, ca si cu luminile pe care le folosim în gospodarie.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 356-357



FRUMUSETEA OMENEASCA

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

            Vezi un om frumos întocmai ca un înger. De la acesta ridica-ti mintea la omul cel launtric, adica la suflet, si cugeta cu cât este mai mare frumusetea sufletului facut dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu, pe care Domnul l-a salasluit într-un lacas atât de minunat. De aici învata sa cunosti si sa cinstesti nobletea, frumusetea si maretia sufletului si pe acesta, care e nemuritor, sa-l împodobesti cu fapte bune, cu credinta, cu dragoste, cu rabdare si cu înfrânare, mai mult decât trupul, care este praf si pulbere.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 77

 

 

MONAHISMUL

Arhiepiscopul Iustinian Chira

 

 

            Peste acest pamânt pe care oamenii îl scalda în sudori, în lacrimi si valuri de sânge, s-ar stârni mânia lui Dumnezeu daca n-ar fi acesti smeriti slujitori ai Sai, calugarii, care oricât ar fi de neputinciosi sunt iubiti de Domnul pentru ca numai ei au ascultat cuvântul Fiului lui Dumnezeu care a zis: „Cel ce vrea sa vina dupa Mine sa se lepede de sine”. Neasteptând recunostinta cuiva, monahul îsi duce sarcina lui de sluga umila a lui Hristos, daltuind neîncetat în fiinta sa chipul minunat al fapturii celei noi… Prin munca si rugaciune, monahul cauta sa înfrateasca cerul cu pamântul. Cauta sa coboare cerul pe pamânt iar pamântul sa-l ridice spre cer…

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 74-75.

 

 

SALCIA PLANGATOARE

Parintele Ilie Cleopa

 

 

             Daca vedem pe unii din arbori ca dupa taiere nu mai odraslesc din radacini, sa ne aducem aminte de cele scrise: „Fie zilele lui putine si într-un neam sa se stinga numele lui” (Psalm 108, 7, 12). Si daca vedem unii arbori ca au lemnul lor foarte tare, precum este stejarul, despre care se vorbeste ca ar fi unul din cele mai tari lemne de pe fata pamântului, cum sunt si alti arbori ca: tisa, cornul, cedrul, abanosul, mahonul si altii de acest fel; iar altii, dimpotriva, au firea lemnului lor foarte moale si rara precum sunt plopii, salciile cele albe si galbene, rachitele si altele de acest fel, apoi si întru felurimea acestora sa cautam cele spre folos noua, cugetând cum unii din oameni sunt foarte tari la fire si barbatosi în toate, înca si cu inima prea aspra si cu anevoie a se întoarce spre mila si milostivire, iar altii din fire sunt blânzi, blajini si milo stivi si foarte usor se întorc spre umilinta, plângere si milostivire, catre toti cautându-si pacea si alinarea întru toate; la a caror viata privind noi, ne aducem aminte de cuvântul Sfintei Scripturi care zice: „Fericiti cei ce plâng ca aceia se vor mângâia” (Matei 5, 4).

 

Parintele Ilie Cleopa, Opt cuvinte despre minunile lui Dumnezeu din zidiri, Ed. Episcopiei Romanului si Husilor, Roman, 1996, cap. cap. 4: Minunile lui Dumnezeu din lumea arborilor , p. 38-48



SCOALA DUMNEZEIASCA

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

              Vezi ca aceia care sunt doritori de a învata artele, stiintele si întelepciunea lumeasca intra în scoli si studiaza la dascali iscusiti, asculta îndrumarile acestora si iau aminte la reguli, calauzindu-se de ele în faptele lor, caci altfel nu pot învata, daca nu le savârsesc pe toate dupa povatuirile si legile date de catre dascali. Asemenea si crestinilor – ucenicilor lui Hristos – li se cuvine sa se învete de la Dânsul daca vor sa capete întelepciunea duhovniceasca si cereasca, asa dupa cum Însusi El ne zice: „Învatati-va de la Mine” (Matei 11, 29), întrucât El este Întelepciunea Ipostatica a lui Dumnezeu, „Cel Ce de la Dumnezeu S-a facut pentru noi întelepciune” (1 Corinteni 1, 30), si trebuie ca ei sa fie cu luare-aminte la preasfintele si preaadevaratele Sale dogme, învataturi si legi care ne sunt date în sfânta Sa Evanghelie – dumnezeiasca si cereasca scoala. Din acestea învatam adevarata pocainta, credinta, smerenie, dragoste, rabdare, blândete si multe altele, caci tocmai în ele sta întelepciunea crestineasca a duhului, care este dispretuita si umilita înaintea lumii, însa preamarita înaintea lui Dumnezeu. Învatatorii cei iscusiti, când ne vorbesc despre legile stiintelor, ne arata si chipul în care se pot înfaptui acestea, caci legea în sine, fara o pilda graitoare, putin folos aduce, sau aproape nici unul. Dorind sa-i învete pe ucenicii lor, dascalii le si arata în fapta învatatura legii, pentru ca ei, privind la regula si totodata la lucrare, mai bine sa deprinda a savârsi acele lucruri. Asemenea, crestine, a facut si Hristos, Cerescul si Preaînteleptul nostru Învatator. El nu ne-a înfatisat doar dogmele învataturii Sale ceresti, ci ne-a pus dinainte si chipurile ei, dupa cum ne si zice: „Pilda v-am dat, ca si voi sa faceti asa cum am facut Eu cu voi” (Ioan 13, 15). Ne-a învatat smerenia, rabdarea, dragostea, blândetea si toate celelalte virtuti si a binevoit sa ni le arate prin fapte pe acestea, atunci când S-a smerit pentru noi chiar si pâna la spalarea picioarelor ucenicilor (Ioan 13, 5); a rabdat si a fost „ascultator pâna la moarte si înca moarte pe Cruce” (Filipeni 2, 8); i-a iubit pe vrajmasii Lui si s-a rugat pentru ei: „Parinte, iarta-le lor!” (Luca 23, 34); si astfel ne-a înfatisat un chip viu si neprihanit al unei vieti bineplacute lui Dumnezeu, în care sta adevarata întelepciune. Aceasta este marea învatatura pe care ni se cuvine sa o deprindem de la Dascalul nostru Hristos, daca voim a fi învataceii Lui, adica a fi crestini. Caci un crestin nu este altceva decât ucenicul lui Hristos.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 146

 

  

TEMPERATURA RIDICATA

Sfantul Ioan din Kronstadt

  

 

                   Când te rogi Domnului, Maicii lui Dumnezeu, sfintilor, sa nu uiti niciodata ca Domnul da dupa inima celui ce cere („Dea tie Domnul, dupa inima ta” – Psalmul 19, 4). Dupa cum îti este inima, asa îti va fi darul. Daca te rogi sincer, cu credinta, nefatarnic, din toata inima, atunci ti se va da dar de la Dumnezeu pe masura credintei tale, a „temperaturii” inimii. Si invers, cu cât îti este inima mai rece, cu cât se vadeste mai putin credincioasa si mai duplicitara, cu atât îti va fi rugaciunea mai fara folos, aceasta în cel mai fericit caz, fiindca o astfel de rugaciune ar putea sa-l mânie pe Dumnezeu, Cel ce este Duh si caruia i se cuvine închinare în duh si adevar (Ioan 4, 24, 23). De aceea când chemi pe Domnul, pe Maica Domnului, pe îngeri sau pe sfinti, cheama-i din toata inima: de te rogi pentru vii sau p entru morti, roaga-te cu inima fierbinte, spunând numele fiecaruia; de te rogi sa ti se dea tie sau altcuiva vreun dar duhovnicesc, pentru izbavirea ta sau a altcuiva de vreo nenorocire, de pacate, de patimi, de naravuri pacatoase, roaga-te pentru aceasta din toata inima, dorind din tot sufletul ca tu sau altcineva sa capatati darul cerut, aratându-te ferm hotarât sa parasesti tu însuti pacatul, sau dorind ca si altii sa se lepede de pacate, de patimi, de naravuri rele si Domnul îti va da darul dupa inima ta. „Cereti ceea ce voiti si se va da voua” (Ioan 15, 7). Vezi, trebuie numaidecât sa vrei sa obtii ceea ce ceri si numai asa vei primi. „Rugati-va unul pentru altul ca sa va vindecati” (Iacov 5, 16).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 176

 

 

SOAPTA VANTULUI

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

             Acelasi vânt, o data dezlantuit, poate sa bata în multe locuri; asemenea si Duhul lui Dumnezeu, Unul si acelasi, poate sa „bata” cu putere si tarie în soboarele îngeresti cele fara de numar si în toti oamenii sfinti. „Vântul sufla unde voieste si tu auzi glasul lui” (Ioan 3, 8).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 78



CINEMATOGRAFUL

Sfantul Sofronie Saharov

 

 

            Gândurile care vin în minte în vremea rugaciunii arata existenta patimilor. Pe cât de des vin gânduri similare, pe atâta înseamna ca patimile acelea explicite au radacini adânci. O astfel de patima are radacini adânci si este nevoie de o mare osteneala si durere pentru a fi vindecate. Prin urmare gândurile din vremea rugaciunii ne ajuta sa distingem starea noastra, patimile noastre. Se întâmpla ceea ce se petrece la proiectia unui film. Când exista lumina în spatele filmului, atunci toate se arata clare pe ecran. Lipsa luminii nu arata nimic.

 

Sfantul Sofronie Saharov, Cunosc un om in Hristos – Parintele Sofronie de la Essex, traducere de Pr. Serban Tica, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 224

 

 

 

VALTOAREA

Avva Dorotei

 

 

             Fiindca sufletele îsi vor aduce aminte de toate cele de aici, cum zic parintii, de cuvinte, de fapte, de gânduri, si nu vor putea uita de nici unele dintre acestea. Caci ceea ce se zice în psalm: „În ziua aceea vor pieri toate gândurile lor” (Psalm 145, 4), se zice de cele cu privire la bunurile lumii acesteia, adica cu privire la case, la locuri, la parinti, la copii, la negustorii. Acestea pier odata cu iesirea sufletului din trup si de nimic din acestea nu-si mai aduce aminte sau nu se mai îngrijeste. Iar cele ce le-a facut potrivit virtutii sau patimii si le aminteste si nimic nu se pierde. Dar de va fi folosit cuiva sau de va fi fost folositor cuiva îsi va aminti pururea, ca si de cel caruia i-a folosit el sau de cel ce i-a fost folositor lui. La fel, îsi aduce pururea aminte de a fost vatamat de cineva sau de a vatamat pe cineva: si de cel ce l-a vatamat pe el si de cel ce a fost vatamat de el. Nimic, precum am zis, din cele ce a facut în lumea aceasta nu pierde sufletul, ci de toate îsi aminteste dupa ce iese din trup, ba chiar mai limpede, mai vadit, ca unul ce s-a izbavit de trupul acesta pamântesc.

 

Avva Dorotei, Filocalia, vol. IX, traducere de Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloaie, Ed. Humanitas, Bucuresti, 2009, cap. XII, p. 522-523

 

 

ORBI SI ORBI

Cuviosul Bonifatie de la Teofania

 

 

                Cel orb cu trupul îsi cunoaste nenorocirea prin mijlocirea mintii – însa cine va putea încredinta sufletul ca este orb duhovniceste? Cel orb cu trupul nu îsi iubeste starea, însa cel orb duhovniceste îsi iubeste, de obicei, întunericul. Cel orb cu trupul iubeste si nazuieste lumina cea materiala, însa pentru cel orb cu duhul lumina duhovniceasca este nesuferita. Cei orbi cu trupul nu îsi îngaduie niciodata sa se sfadeasca cu cei ce vad în privinta celor pe care nu le pot zari; cei orbi duhovniceste au însa neclintita încredintare ca vad limpede si curat, ba chiar îi numesc orbi pe cei care nu gândesc si nu se poarta la fel ca ei. Cel orb trupeste nu se apuca niciodata sa fie calauza altuia pe un drum pe care nu-l stie; cei orbi cu duhul însa chiar se propun ca îndrumatori altora, ducându-i în ratacire . Cine îsi da seama de orbirea sa duhovniceasca înceteaza a mai nadajdui în sine si în dreptatea sa si, asemenea Prorocului David, striga: „Doamne! deschide ochii mei, si voi pricepe minunile din legea Ta” (Psalm 118, 18). < span style="color: #ff9900;">

 

Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 63-64.



CUM ITI PETRECI TIMPUL?

Cuviosul Bonifatie de la Teofania

 

 

        „Cum îti petreci timpul?” – a fost întrebat un pustnic care aproape ca nu stia sa citeasca. Acesta a raspuns: „Mântuitorul mi-a daruit o vedere, si tot privesc”. „La ce?” „La patimirile lui Hristos. Îl am întotdeauna în fata ochilor. În aceste patimiri gasesc tot ce-mi face trebuinta, si nimic nu m-a apropiat atât de mult prin dragoste de Domnul meu Iisus Hristos ca vederea pe care mi-a daruit-o El”. Cu totii putem urma pustnicului acestuia.

 

Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 59-60

 

 

 

S O A R E L E

Sfantul Nicolae Velimirovici

 

 

 

            Soarele este simbol al Domnului Dumnezeu. Sfântul Grigorie Teologul a scris: „Ceea ce pentru oamenii trupesti este soarele, pentru cei duhovnicesti este Dumnezeu”. Asemenea lui, dupa cum soarele straluceste si lumina sa lumineaza si încalzeste toate fapturile vii de pe pamânt, tot astfel si Dumnezeu lumineaza sufletele cu întelepciunea Sa si le încalzeste cu dragostea Sa. Fara soare, vine moartea trupeasca; fara Dumnezeu, cea sufleteasca. Prorocul Moise a grait catre poporul lui Israil: „Viata si moarte ti-am pus eu astazi înainte, si binecuvântare si blestem. Alege viata, ca sa traiesti” (Deuteronom 30, 19). Cu alte cuvinte, cunoaste pe Dumnezeu Cel Unul si Viu, nevazut, si doar Lui, Unuia, sa te închini, si sa nu te închini înaintea simbolurilor vazute, primindu-le pe ele ca dumnezei, ca sa nu devii închinator la idoli. Primul lucru înseamna viata, al doilea este moarte.

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 22-23

 

 

 

DRAGOSTEA NEMASURATA

Fericitul Trifon Turkestanov

 

 

             Cât ne esti de aproape în zilele de boala; Tu Însuti vii sa-i cercetezi pe cei bolnavi, Tu Însuti Te apleci asupra patului de suferinta si inima atunci se face cu Tine dimpreuna-graitoare. Tu sufletul ni-l luminezi cu pace în vremea grelelor mâhniri si suferinte, Tu ne trimiti neasteptata ajutorare. Tu esti Acela ce ne linisteste, Tu – dragostea care ne cearca si ne mântuieste, Tie cântare Îti aducem: Aliluia!

 

Fericitul Trifon Turkestanov, Cunoasterea lui Dumnezeu prin mijlocirea firii vazute, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, cap. Acatist de Multumire „Slava lui Dumnezeu pentru toate†, p. 131-132



CIOBURILE OGLINZII

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

             Ati observat cum se multiplica chipul unui om în cioburile unei oglinzi sparte, sau cum se reflecta într-un strop de apa, într-o picatura de roua, în pupila unui ochi? Daca un asemenea fenomen este posibil si frecvent în natura, de ce n-am accepta multimea de reproduceri în icoane ale aceluiasi chip, sa zicem al Domnului, al Preacuratei Sale Maici, ale unor sfinti, asa cum vedem în oglinda, sau în desene, carora sa le acordam cinstea cuvenita? Nu cumva, în acest mod, natura însasi ne învata sa preluam de la ea unele lucruri care ar putea sluji evlaviei noastre?

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 391

 

 


Scrisoare pastorală

Foaie periodică,  gratuită a Parohiei Malovăţ-Mehedinţi

Anul XX(2020),  nr. 430(16 –30 Septembrie)

 

 

Dragii mei enoriași!

Nimic fără Dumnezeu. În Evanghelia Duminicii a XVIII-a după Rusalii ni se relatează o minune săvârșită de Mântuitorul asupra naturii: pescuirea minunată. Pot fi făcute multe interpretări ale acestei pericope, pot fi extrase multe învățături. Mă voi opri însă asupra unui aspect mai puțin observat.

Se spune în această Evanghelie, că niște pescari pescuiseră toată noaptea și nu prinseseră nimic. Dimineața, s-a oprit pe țărm Mântuitorul și le-a cerut ceva de mâncare. Nu aveau. Atunci El le-a poruncit să arunce mrejele în partea dreaptă a corăbiei și acolo au aflat mulțime de pește, încât au umplut două corăbii.

Reținem, că era vorba de niște pescari profesioniști, care făceau această meserie din tată în fiu, știau toate tainele meșteșugului. Cu toate acestea, ei orbecăiseră toată noaptea și nu prinseseră nimic. Abia în momentul când Dumnezeu vine la ei, lucrurile se clarifică: e lumină, e ziuă, e soare. În ciuda regulilor pescuitului, când sunt cu Dumnezeu alături, ei umplu nu numai o corabie, ci două cu pește. Dar ei sunt cei care au ascultat porunca lui Dumnezeu de a arunca mreaja acolo unde El a zis, deși nu ar fi aruncat-o din proprie inițiativă. Fiindcă L-au ascultat, au fost răsplătiți. Adam, fiindcă nu L-a ascultat pe Dumnezeu, a pierdut raiul. Mai mult, pescarii aceștia au ascultat întru totul și a doua poruncă a lui Dumnezeu: ,,- Veniți după Mine!” Și ei au lăsat corăbiile pline cu pește, familiile, casele și bruma de strânsură și L-au urmat pe Hristos. Pentru aceasta au fost răsplătiți dumnezeiește. Au devenit Apostolii lui Hristos, prietenii Lui.

Câți dintre noi nu orbecăim ani și ani, uneori o viață întreagă, socotind că suntem capabili să rezolvăm, să câștigăm, să realizăm prin propriile noastre puteri, capacități, prin știința noastră. Avem nevoie de orice, numai de ajutorul lui Dumnezeu nu avem și nici nu I-l cerem. Nu avem duminici, nu avem sărbători, ci doar o trudă fără de sfârșit, dar înainte nu mai dăm. Nu știm de rugăciune, de biserică, de post, de sărbătoare, de Spovedanie, de Împărtășanie, ci doar de bani, de avere, de plăcere, de putere.

Cei vechi spuneau: ,,Nihil sine Deo!”(Nimic fără Dumnezeu!). Această deviză ar trebui să ne călăuzească și nouă viața și ocupațiile. Câți ne mai închinăm și-l chemăm pe Dumnezeu să ne fie într-ajutor la plecarea în călătorie, la începutul lucrului, la așezarea la masă, la culcare și ori de câte ori ne simțim singuri și neajutorați? Câți dintre noi Îi mulțumim după ce ajungem la destinație, când terminăm lucrul, când ne ridicăm de la masă, când ne sculăm din somn, când conștientizăm binele pe care ni-l face Dumnezeu la tot pasul: ne dă viață, ne dă sănătate, ne dă aer, ne dă apă, ne dă putere?

Cultivăm pământul, dar câți dintre noi ne rugăm lui Dumnezeu când însămânțăm, câți îi mulțumim când  recoltăm? Considerăm că totul ni se datorează nouă, muncii noastre, priceperii noastre, banilor noștri. Nu este greu să observăm că dacă Dumnezeu nu ne dă ploaie la vreme potrivită, nu ne dă căldură, aduce asupra recoltelor noastre secetă, grindină, furtuni și alte nenorociri, toată truda noastră este vânare de vânt, pescuire în noapte, fără nici un rezultat.

Niște tineri plecau să petreacă undeva la o discotecă. Unul dintre ei a trecut cu mașina pe la casa fiecărui prieten și l-a luat. S-a umplut mașina până la refuz. Ședeau claie peste grămadă în mașină. Casetofonul era dat la maximum, o muzică infernală răzbea puternic prin ferestrele mașinii. Au oprit și la o colegă s-o ia. Mama fetei, văzând aglomerația și zgomotul din mașină, a rostit: ,,Dumnezeu să fie cu voi!” Unul din tineri a replicat râzând: ,,Numai dacă șade în portbagaj mai are loc să meargă și El cu noi!” Toți au râs și au pornit în trombă. Peste câtva timp a venit vestea că au făcut accident și au murit toți. Mașina era distrusă. Doar portbagajul era neatins, încuiat. Când l-au desfăcut, în el era un carton cu ouă, iar ouăle erau intacte. Mde! Acolo fusese Dumnezeu!

La începutul secolului trecut, englezii au construit cel mai mare vapor din lume, ,,Titanic”. Avea menirea să facă naveta între Europa și America. În momentul când a fost gata, proprietarul a spus: ,,- Pe ăsta

nici Dumnezeu nu-l poate scufunda!” L-au încărcat cu mărfuri și cu 1.300 de pasageri. Când era în mijlocul oceanului, un bloc de gheață l-a lovit și i-a spart peretele. Apa a pătruns și vasul s-a scufundat cu toți pasagerii și mărfurile din el. Mde! Nimic fără Dumnezeu.

          Această deviză ar trebui să ne călăuzească și nouă drumurile vieții și relația noastră cu Dumnezeu să fie permanent vie și lucrătoare. Atunci corăbiile noastre ar fi pline și noi am deveni prietenii lui Dumnezeu.

*

Suflet călător(IV). Curățirea și primenirea trupului celui decedat mai are și alte semnificații. Conform învățăturii creștine, trupul  este ,,templu al Duhului Sfânt”. Templu, biserică sau casă a Duhului Sfânt! Dar nu numai atât. Sufletul este ,,chipul lui Dumnezeu în om”, este ,,suflare dumnezeiască”. Trupul pământesc, material, poartă de-a lungul întregii vieți  această făclie dumnezeiască, această scânteie a dumnezeirii. Se desparte de ea la moarte, dar se va reuni cu ea la sfârșitul lumii, la Învierea cea de obște și omul va fi iar ființă întreagă, trup și suflet. Așadar, trupul nu este un cadavru oarecare, o grămadă de materie inutilă. Dacă imediat după moarte sufletul va ajunge înaintea lui Dumnezeu la judecata particulară, la sfârșitul lumii, la judecata universală, oamenii vor fi persoane depline, trup și suflet. Ca atare, trupul trebuie pregătit și el pentru marea întâlnire cu Dumnezeu.

Se pun sub perna mortului mai multe materiale, precum nouă pietricele de râu, lână etc. Socotim că acestea reflectă dorința celui decedat de a rămâne în legătură simbolică cu lumea aceasta, cu ocupațiile de aici. Pietrele reprezintă pământul din care a fost luat, căruia a fost redat. Ia cu el o părticică din acest pământ, fiindcă reprezintă munții, dealurile, văile, apele, pădurile pe care le-a văzut de-a lungul vieții, lângă care a trăit. Așa cum într-o ghindă se zămislesc codrii viitori de stejar, așa și pietricelele acelea sunt sămânța din care va reconstitui locurile nașterii și copilăriei, locul în care a viețuit în această lume. Este des  întâlnit acest obicei ca cei care pleacă departe, peste mări și țări și se stabilesc acolo, să-și ia din grădina casei, din locul cel mai drag copilăriei lor, o mână de pământ. Lasă cu grai de moarte rudelor ca să le pună acel pământ pe piept când mor și așa să-i înmormânteze, fiindcă așa se simt în legătură cu locurile natale. Și în literatură a fost reținut acest aspect. Îmi amintesc în acest sens de piesa de teatru a lui Dan Tărchilă, Unchiul nostru din Jamaica. Se pune sub pernă lână. Este firesc, ca un popor care a avut ca ocupații principale lucrul pământului și creșterea animalelor să fie legat, trup și suflet, de aceste ocupații. Lâna îi amintește celui ce ,,pleacă” de tinerețea lui, de zilele și nopțile petrecute pe munți, lângă turmele de oi, sub cerul înstelat, sau în furtuni, în viscole etc. Oieritul a făcut parte din viața lui și nu se poate desprinde cu ușurință de elementele care amintesc de o asemenea nobilă ocupație. Chiar balada Miorița poate fi socotită la originile sale un cântec funebru, un bocet, parte din cântecul Zorilor.  Și ciobanul mioritic dorește să fie îngropat în spatele stânii, ca să-și audă câinii lătrând, oile zbierând, fluierul cântând în bătaia vântului. Imaginea ne duce cu gândul la vechile religii animiste,  în care sufletele celor decedați se întrupau în alți oameni, în animale, în pomi, plante etc. și conviețuiau cu cei vii, urmărindu-le din aproape activitățile și viața.

Decedatul are o misiune deosebit de importantă din partea comunității pe care o părăsește. El face legătura dintre lumea pământească și lumea spirituală, dintre lumea de aici și cea de dincolo. Dovadă funcțiile pe care trebuie să le îndeplinească. Se aduc în cele trei zile dintre deces și înmormântare la casa mortului și se dau de pomană pentru cei decedați mai înainte lumânări și flori. O femeie în vârstă stă permanent lângă sicriu și primește lumânările și florile deasupra decedatului de la cei ce le dau de pomană. Practic, ea se substituie decedatului, face în locul lui primirea acestor ofrande. Decedatul este însărcinat să ducă aceste daruri celor ce sunt dincolo și care-l așteaptă să le spună vești de la cei de pe pământ și să-l întrebe ce le-au trimis aceștia. Mai mult, pe drumul ce-l parcurge convoiul mortuar de la casa decedatului până la cimitir, participanții la înmormântare, dar și alții care așteptă la porți, solicită preotului să le facă,,odihne”. Acestea sunt mici slujbe, în care este pomenit numele decedatului, dar și ale unor apropiați decedați ale celor ce au ,,,comandat” aceste ,,odihne”. Ele devin un fel de ,,scrisori”, pe care cei vii le trimit celor decedați, ca o dovadă că nu i-au uitat, că încă îi iubesc și se roagă pentru ei. Iată că perdeaua morții devine neputincioasă în a separa cele două lumi, când este vorba de iubire.

,,Darurile” acestea, reprezentate de lumânări, flori și rugăciuni, pe care decedatul este însărcinat să le ducă în lumea de dincolo celor plecați mai demult, ne amintește de obiceiul dacic de a trimite din cinci în cinci ani la Creatorul Cerului și al Pământului, la Zamolxe, un tânăr, care avea menirea să ducă marelui zeu toate doleanțele regelui și ale poporului. Numai că acela se aducea pe sine și era adus în același timp jertfă de comunitate, pe când în cazul unui deces obișnuit, ,,trimiterea” se înscrie în rânduiala firii.

În cele trei zile de la deces la înmormântare vin bocitoarele și cântă Zorile. Niciodată bocitoarele nu sunt bărbați, ci numai femei. Faptul ne duce cu gândul la epoca matriarhatului, când femeile aveau rolul de preotese, care îndeplineau și actele de cult. Femeia era mama vieții. Ea aducea Viața în lume, aducea Omul; tot ea îl încredința apoi, printr-un ritual bine stabilit, Veșniciei.   

Un element foarte interesant întâlnit la înmormântare este și ,,statul”. Acesta este o lumânare confecționată manual din ceară de albine, lungă atât cât este lungimea corpului celui decedat. Lumânarea aceasta se încolăcește sub formă de spirală, se pune pe pieptul mortului și arde tot timpul, până la înmormântare. Ceea ce mai rămâne din ,,stat” se ia și se încredințează femeii care urmează a tămâia mormântul timp de șapte săptămâni. În fiecare dimineață, în timp ce  mormântul este tămâiat, ,,statul” trebuie aprins în fața crucii. În toate lucrările pe care le-am parcurs și în care a fost vorba de ADN, am observat că acesta este reprezentat tot de un fir sub formă de spirală. ADN-ul(acidul dezoxiribonucleic) este un fluid de energie, care stă la baza tuturor celulelor vii. În acest fluid este concentrată toată informația genetică de la zeci și sute de generații din care descinde celula în cauză, respectiv ființa cercetată. Altfel spus, ADN-ul este ,,caseta” în care sunt înregistrate toate informațiile acumulate de sute și mii de ani de înaintașii noștri. Omul este un unicat în Creație. Acest unicat însă moștenește câte ceva de la toți înaintașii săi și aceste elemente moștenite se păstrează în fluidul acesta numit ADN. Mi se pare foarte interesantă asemănarea dintre ,,statul” de pe pieptul mortului și forma ADN-ului. Flacăra este lumină; Dumnezeu este asemănat adesea cu însăși Lumina, este ,,Părintele luminilor”. Iată cum Dumnezeu-Lumină absoarbe în Sine, particulă cu particulă, ceara din lumânarea - ,,stat”, dar în același timp, în mod simbolic, toată informația, toată zestrea genetică a celui decedat. În felul acesta, nu se întoarce la Dumnezeu numai sufletul, ci și esența trupului, a materiei.

Semnificațiile tuturor elementelor și ritualurilor întâlnite la înmormântările din Mehedinți sunt fascinante. Ele dovedesc nu numai înțelepciunea strămoșilor noștri, ci și convingerile lor religioase, concepția despre viață și moarte.

Cartea Domnului Cornel Boteanu ne-o dovedește cu prisosință(Va urma).    

*

Sfaturi părintești. Din lucrările Sfântului Ioan de Kronstadt, am ales un citat semnificativ, intitulat       

Viața noastră:  ,,Viața noastră, ce este ea oare? Arderea unei lumânări. Ajunge să sufle în ea Cel care a aprins-o ca să se stingă. Viața noastră, ce este ea oare? Drumul unui călător; odată ajuns la un anumit soroc, porțile i se deschid, își lasă hainele (trupul) și toiagul de pelerin și intră în casă. Viața noastră, ce este ea oare? Îndelungat și sângeros război pentru cucerirea adevăratei patrii și a adevăratei libertăți. La capătul războiului ești fie învingător, fie învins, chemat de pe câmpul de luptă la locul răsplății, ca să primești de la Dreptul Judecător fie răsplata și slava veșnice, fie osândă și rușine veșnice!”    

*

            Mamă, mamă, dor de mamă! Redăm mai jos cântecul Mariei Lătărețu cu acest titlu, pentru toți cei ce au trăit amărăciunea vieții de copii cu părinți vitregi.

 

 

,,Frunză verde trestioară,

Nici o frunză nu-i amară,

Mamă, mamă, dor de mamă,

Ca frunza de sălcioară,

Ca mama de-a doua oară,

Mamă, mamă, dor de mamă!

 

Și-am tot zis c-o să mă duc

La măicuța la mormânt,

Mamă, mamă, dor de mamă,

Să-i dau cripta la o parte

Și pânza pe jumătate,

Mamă, mamă, dor de mamă!

 

Să-i văd fața ei voioasă,

Cum ne mângâia prin casă,

Mamă, mamă, dor de mamă,

Și mânuțele ei moi,

Care ne-au crescut pe noi,

Mamă, mamă, dor de mamă!

 

Dorul meu, mamă, te cheamă,

Să vii, mamă, mai îndată,

Mamă, mamă, dor de mamă,

Să vezi tata cum ne poartă,

Cu cămașa nespălată,

Cu chica nepieptănată,

Mamă, mamă, dor de mamă!

 

Când vreau să mă joc și eu,

Străina se uită rău,

Mamă, mamă, dor de mamă,

Îmi iau cana să beau apă,

Lacrimile mă adapă,

Mamă, mamă, dor de mamă!”

 

*

 

In memoriam: Acad. Ștefan Pascu(I). Am avut privilegiul ca să cunosc acest Om, fapt pentru care îi mulțumesc lui Dumnezeu. Făcea parte dintre elitele culturii românești și tocmai de aceea am socotit întotdeauna că a fost un privilegiu pentru mine ca să-l cunosc, să fiu în apropierea lui în mai multe rânduri, să-l văd și să-l aud. Se născuse în 1914, era profesor universitar, directorul Institutului de Istorie și Arheologie din Cluj-Napoca, președintele secției de Științe Istorice a Academiei Române, autor a numeroase cărți și studii, o personalitate de prima mână.

 La cei peste douăzeci de ani ai mei, îmi intrase în cap să realizez și eu ceva serios, solid, în domeniul culturii. Făcusem liceul, student fiind la Teologie, tocmai fiindcă doream să urmez și Facultatea de Istorie. Mi se ceruse însă recomandare de la partid, dar nu eram nici utecist, nici membru de partid, așa că un vis mi se năruise. Vream cu orice preț să fac istorie și să scriu istorie, chiar și fără facultate de specialitate. Și mi-am ales să scriu  o carte: Nicolae Iorga. Concepția istorică. Cine mă auzea că am un asemenea plan, fie mă sfătuia să mă apuc de altceva, fie zâmbea ironic, fie clătina din cap compătimitor. Am muncit ca un nebun mai bine de trei ani și am realizat un cărțoi de vreo 500 de pagini. Am dus manuscrisul la Editura ,,Scrisul Românesc” din Craiova. Redactor la secția de literatură social-politică era Ion Rusu-Șirianu, un om cu o moralitate discutabilă. Mi-a spus că îmi trebuie referat de la un istoric de renume, ca să poată trece la Consiliul Culturii. Dintre studiile mai solide despre concepția lui Iorga mi se păruse că cel mai consistent este al Acad. Ștefan Pascu. Hotărârea era luată.

Nu mai știu dacă am dat telefon înainte la Cluj. Știu doar că prima întâlnire cu academicianul Ștefan Pascu a avut loc în ziua de 2 mai 1980, ora 9, în biroul său de la institut. M-a surprins modestia sa, reflectată în vorbă și în port. Credeam că este o somitate, la nasul căreia nu ajungi nici cu prăjina. Nu. Domnul Ștefan Pascu era un om în toată puterea, un tânăr de 66 de ani, vioi, binevoitor, glumeț, modest, cu o vorbă moale, caldă, sfătoasă. Biroul era ticsit cu cărți. O bibliotecă din lemn sculptat acoperea doi sau trei pereți. Numai cărți mari, groase. Pe birou erau teancuri mari de cărți, manuscrise și hârtii de toate felurile.

Am așteptat până au ieșit de la dânsul alții care mi-o luaseră înainte. Mi-a venit rândul și am intrat. A ridicat capul și m-a privit curios. I-am spus cine sunt și ce caut acolo. A clipit de câteva ori, a zâmbit  părintește și m-a întrebat: ,,- Dar de ce tocmai la mine ai venit?” ,,- Domnule Academician, i-am spus, toți care m-au auzit vorbind de această carte, m-au privit ironic și mi-au spus că pentru a citi opera lui Iorga îți trebuie câteva vieți!” ,,- Și dumneata ai citit-o mai repede?” ,,- Nu, n-am citit-o pe toată! Opera lui Iorga am ajuns la concluzia că poate fi împărțită în două: o parte în care teoretizează istoria, își exprimă crezul său privind conceptul de istorie, rolul și importanța istoriei, felul cum trebuie scrisă istoria, statutul istoricului în societate; partea a doua este constituită din lucrările în care el face istorie propriu-zisă, istorie practică, punând în aplicare cele ce a exprimat în lucrările teoretice. Din prima categorie nu fac parte multe titluri. Cea mai solidă lucrare de acest gen este Generalități privind studiile istorice. Mai mult timp mi-au luat lucrările care privesc concepția istorică a lui Iorga. Între acestea este și studiul Dvs., care mi s-a părut cel mai documentat și mai solid. Aș putea spune că am mers pe principiul: mai bine cineva foarte mare să-mi spună că lucrarea nu e bună, decât cineva mic să-mi spună că este excepțională!”      

A continuat să mă privească, apoi mi-a spus încurajator: ,,-Tinere, nu e nimeni mare! Poate avem mai multă experiență, poate am citit mai mult datorită vârstei și împrejurărilor, dar, în fond, toți suntem oameni! M-ai convins! Îți fac referatul la carte. Abia aștept s-o citesc!

A răsfoit manuscrisul pe-ndelete. Citea pasaje, făcea sublinieri. În final mi-a spus: ,,- Indiferent de munca depusă, e păcat ca această carte să nu apară! Ea va suplini un mare gol în literatura de specialitate. Îmi pare rău că n-ai venit mai demult cu ea la mine. V-aș fi sugerat să-i faceți o ediție prescurtată într-o limbă străină. Ar fi fost binevenită cu prilejul Congresului Istoricilor de la toamnă!” A fost de acord să-mi facă referat, prefață ,,și tot ce va mai cere editura”. Cartea trebuia însă trimisă oficial de editură. Am mai rămas cu Domnul Pascu în birou mai bine de-o oră. Se interesa de viața culturală din Oltenia, de simpozioanele de istorie de la Severin. Avea deja în bibliotecă, chiar în spatele lui primele două volume de comunicări. Veneau tot felul de oameni în audiență. Unii se vedea că sunt de condiție foarte modestă. Cei mai mulți îl rugau să le aducă anumite medicamente de la București, alții cu alte probleme locale. Îl asculta pe fiecare și promitea că va rezolva. Nimic arogant, nimic distant. Toată ființa lui iradia căldură sufletească, omenie și multă-multă bunăvoință(Va continua).

*

File de jurnal – 2 aug. 1982(III).  ,,Ieri am lucrat la Bibliografia Revistei ,,Biserica Ortodoxă Română”. Am ajuns cu dactilografierea la pagina 280.

Pe la ora 16 a venit pictorul Vasile Ivănescu cu soția și cu fiul său Dan, cu mașina. Mi-au făcut un tărăboi la poartă de toată frumusețea, pentru că ,,nu stau pe șantier!” Am fost enervant de calm. Mi-au zis multe, amândoi fiind nervoși la culme.

M-am dus la Malovăț. Erau adunați toți consilierii. Pictorul încerca să bage zânzanie între mine și consilieri, că nu stau la biserică, ci stau acasă. Nu i-a mers. Oamenii mi-au luat apărarea. M-a amenințat că merge la patriarh. Fusese la Comisia de Pictură, la patriarhie și mi-a adus și mie o invitație de acolo. A venit cu telegrama pe care mi-a trimis-o în ianuarie, justificând că el de fapt a anulat oferta.  Când i-am amintit că a venit în aprilie și a semnat contractul și ne-a luat banii, n-a mai avut cuvânt. Nevastă-sa s-a urcat pe schele și a lovit cu un chiser(teslă) în arcade și bolți. Focul lor e că noi trebuie să facem tencuielile. Pretenția lor este ilegală, deoarece în deviz sunt prevăzute decapări și tencuieli din nou pe o suprafață de 200 metri pătrați, iar în contract el își ia angajamentul că va efectua lucrarea conform devizului.

Până la urmă, la intervenția Domnului Anton Hurduc, ne-am luat angajamentul să găsim zidar care să facă arcadele din nou. Vom face lucrul acesta, dar la recepție îi vom reține pictorului banii pe care-i vom plăti zidarului. Așa e legal și normal. A plecat la biserica de la Moțăței, urmând să revină la noi după ce se vor usca tencuielile.

Am fost foarte mulțumit de prezența de spirit a consilierilor. Toți au fost cu capul pe umeri, de o calmitate enervantă și foarte atașați. Am fost toți ca unul și nu a reușit să ne rupă această unitate. A fost cea mai bună recompensă, pe care mi-au dat-o malovicenii pentru cinstea și respectul cu care i-am tratat.

Semnalez câteva mostre din discuțiile purtate: Anton Hurduc: ,,- Părintele nostru e un om prea fin și de aceea se poartă atât de delicat cu dvs.!”  Pictorul: ,, - Să-și păstreze delicatețea și finețea pentru domnișoare!” Anton Hurduc: ,,- Ba ziceți mersi că este așa, fiindcă altfel v-ar fi dat demult pe poartă afară!” Fiul pictorului: ,,Dvs. știți, domnilor, că eu am debutat  la 18 ani în revista ,,Contemporanul”? Ion Bârnea: ,,- Că ai debutat acolo nu știm, dar că n-ai pe-ai șapte ani de acasă ne-ai convins demult!”

La sfârșitul discuțiilor, pictorul Ivănescu, strângându-ne mâna bucuros, a spus: ,,- Să fiți mulțumiți, că aveți un preot super-cinstit și admirabil!” I-am replicat: ,,- Păcat că nu vă înregistrai în urmă cu o oră cele spuse atunci!” ,, - De, așa sunt oamenii, se mai ceartă!”

*

Ajutoare și donații. În această perioadă, parohia noastră a primit câteva ajutoare și donații, astfel: Doamna Dr. Ionescu Mihaela-Aritina din Curtea de Argeș(AG): 8.000 lei; Domnul Avoc. Vasile Ploștinaru din Caransebeș(CS), fiu al satului Malovăț: 150 lei; Doamna Pera Maria din Tr. Severin, fiică a satului Malovăț: 100 lei; Domnul Plăcintă Costache din Tr. Severin: 50 lei.

Dumnezeu să le răsplătească tuturor!

Facem precizarea că Doamna Dr. Ionescu Mihaela-Aritina a donat cei 8.000 lei(adică 80 milioane lei vechi), ca să tipărim cartea Viața Cuvioasei Teofana Basarab, ediția color, pentru a dona-o tuturor familiilor din Parohia Malovăț(care vor s-o ia!),cât și enoriașilor din afara parohiei, care au ajutat parohia noastră în perioada 1 Decembrie 2019-30 Noiembrie 2020 cu cel puțin 100 lei. Este al IV-lea an în care Doamna Dr. Ionescu Mihaela-Aritina face un asemenea efort financiar de acest gen pentru parohia noastră, ca o faptă bună pentru sufletul său, pentru al regretatei sale mame, Prof. Sofia Dobrescu și al regretatului său frate, Ing. Gabriel-Cristian Ionescu. Dumnezeu să-i împlinească rugăciunile și speranțele! Având în vedere, pe de o parte,  că și Cuvioasa Teofana Basarab este argeșeancă, iar pe de altă parte jertfa extraordinară făcută de donatoare pentru promovarea numelui și cultului sfintei în lumea de azi, avem convingerea că Doamna Dr. Ionescu Mihaela-Aritina va avea în Cuvioasa Teofana Basarab o prietenă și o ocrotitoare atât aici, cât și dincolo. Dumnezeu să-i răsplătească!  

*

În cursul lunii septembrie am donat pâine enoriașilor participanți la unele slujbe, astfel: 6 Sept.(Bârda): 116 pâini; 8 Sept.(Malovăț): 115 pâini; 13 Sept.(Malovăț): 140 pâini; 14 Sept.(Bârda): 40 pâini; 20 Sept.(Bârda): 127 pâini; 27 Sept.(Malovăț): 120 pâini. Așadar, în cursul lunii septembrie s-au donat 658 pâini. De asemenea, s-a vândut  pâine la prețul de achiziție de 0,70 lei/buc., astfel: 6 Sept.(Bârda): 584 pâini; 8 Sept.(Malovăț): 85 pâini; 13 Sept.(Malovăț): 60 pâini; 14 Sept.(Bârda): 110 pâini; 20 Sept.(Bârda): 573 pâini; 27 Sept.(Malovăț): 130 pâini. Așadar, în cursul lunii septembrie s-au donat 1.542 pâini.

*

Contribuția de cult. La încheierea celui de-al treilea trimestru al anului(30 sept.), constatăm că în Parohia Malovăț contribuția de cult a fost achitată astfel: în Malovăț au achitat 90,51% din familii; în Bârda au achitat 90,51 % din familii; la nivel de parohie au achitat 90,51 % din familii. Având în vedere situația economică prin care trecem, este o situație totuși bună.

Facem precizarea că în parohia noastră contribuția de cult nu reprezintă o sumă fixă,  ci fiecare dă cât vrea și dacă vrea. Serviciile religioase sunt gratuite, indiferent dacă cineva a achitat sau nu ceva pentru contribuția de cult. Anul acesta, spre exemplu, cea mai mică sumă achitată pentru contribuția de cult în Malovăț este de 7 lei, iar cea mai mare de 1.010 lei(Dl. Primar Ing. Michescu Ion); în Bârda cea mai mică este de 5 lei, iar cea mai mare de 270 lei(D-na Popescu Valeria și Dl. Gârbovan Ion). Considerăm că nu este imposibil de a fi în rând cu lumea nici pentru cele 9,49%  din familii, că nu este rea voință, ci doar neglijență, sau, pur și simplu, uitare!

Precizăm că se mai poate achita contribuția de cult pe 2020 până la 30 Noiembrie.

*

Plăți. În cursul lunii septembrie s-au făcut câteva plăți mai mari, astfel: 8.000 lei tipografiei pentru cartea Viața Cuvioasei Teofana Basarab; 1.542 lei brutăriei pentru cele 2.200 pâini donate și vândute în septembrie; 1.000 lei protoieriei pentru icoane;  636 lei impozit; 118 lei poștei pentru colete; 110 lei pentru plicuri; 60 lei pentru internet; 50 lei pentru curent electric, cât și altele mai mici.

*

Publicații. În această perioadă, preotul Dvs. a reușit ca să mai publice câteva materiale, astfel: ,,Scrisoare pastorală”- 428, în ,,Bibliotheca Septentrionalis”, Baia Mare(MM), 2020, 6 sept., ediție on – line(https://ebibliothecaseptentrionalis.wordpress.com); ,,Scrisoare pastorală” – 429, în ,,Logos și Agape”, Timișoara, 2020, 21 sept., ediție on – line(http://www.logossiagape.ro); în ,,Observatorul”, Toronto (Canada), 2020, 25 sept., ediție și on-line(http://www.observatorul.com); în ,,Bibliotheca Septentrionalis”, Baia-Mare(MM), 2020, 29 sept., ediție on-line(https://ebibliothecaseptentrionalis.wordpress.com); Suflet călător, în ,,Națiunea”, București, 2020, 26 sept., ediție on-line(https://ziarulnatiunea.ro/category/ religiespiritualitate); Proprietate, proprietar, beneficiar, în ,,Națiunea”, București, 2020, 26 sept., ediție on-line(https://ziarulnatiunea.ro/category/religiespiritualitate); Băiatul ,,cuminte”, în ,,Obiectiv mehedințean”, Tr. Severin, an. XXII(2020), nr. 1048(30 sept.), p. 12;

Domnul Ioan Miclău din Australia publică o recenzie la cartea preotului Dvs., Urme, în ,,Bibliotheca Septentrionalis”, Baia Mare(MM), 2020, 25 aug., ediție on-line(https://ebibliothecaseptentrionalis. wordpress.com);

*

Pelerinaje. În ziua de 14 septembrie, am organizat un pelerinaj la Mănăstirea Godeanu. Din păcate, s-au strâns solicitanți doar pentru un microbuz, pe care ni l-a pus la dispoziție, gratuit, Domnul Gheorghe Ungureanu, patronul firmei de transport. A slujit Preasfințitul Episcop Nicodim Sf. Liturghie.

 În ziua de joi, 29 octombrie, parohia noastră organizează o excursie-pelerinaj pe următorul traseu: Bârda-Tg. Jiu-Mănăstirea Vișina-Mănăstirea Lainici-Petroșani-Hațeg-Mănăstirea Prislop-Mormântul Părintelui Arsenie Boca-Caransebeș(catedrala)-Mănăstirea Piatra Scrisă-Tr. Severin-Bârda. Costul este de 45 lei/persoană. Așteptăm înscrieri.

*

Zâmbete. Alegeri 2020, sondaj la ieșirea de la urne: ,,- Cum ați votat de data aceasta?” ,,- Cu mască, cu mănuși și cu dezinfectant!” ,,- Dar cu cine ați votat?” ,,- Am pus ștampila pe prima pagină, nu vedeam prea bine din cauza vizierei.” ,,- Ce sperați după votul de azi?” ,,- Sper să nu mă infectez!” ,,- Totuși, ce așteptați după ziua aceasta?” ,,- Aștept să treacă 14 zile!” ,,- Nu ați înțeles ce vă întreb... Ce v-ați dori să schimbați după acest vot?” ,,- Masca și mănușile.” ,,- Nu, nu la asta mă refeream... Care credeți că va fi rezultatul acestor alegeri?”  ,,- Pentru unii pozitiv, pentru alții negativ, oricum nu îi vor testa pe toți....!"

*

Campania electorală. S-a derulat o campanie foarte liniștită. Candidații au pus afișe electorale în locurile anume pregătite, pe garduri, pe porți, au distribuit materiale publicitare, arătând fiecare alegătorilor cine este și ce vrea să facă în situația în care ar ieși primar, au umblat prin sate, stând de vorbă cu cetățenii și încercând să-i convingă pe cine să aleagă. Ceva normal. Nu am mai văzut de data aceasta afișe în care candidații aveau coarne ca de bou(sau poate de draci!), mustăți ca de mârtan, colți ca de vampir, ochi scoși etc., n-am mai auzit de anvelope tăiate, înjurături și certuri ca la ușa cortului, de bătăi, n-am mai auzit de petreceri și cadouri menite să ,,cumpere” voturile și multe alte asemenea ,,argumente” electorale. Totul  civilizat, democratic, matur. Cinste organizatorilor, candidaților și cetățenilor comunei!

La alegerile din 27 septembrie a ieșit primar tot Domnul Primar Ing. Ion Michescu. Îi dorim viață lungă, sănătate, putere de muncă pentru a împlini toate planurile foarte curajoase, pe care le are în derulare și pe care și le-a propus spre binele locuitorilor și spre înflorirea comunei. Succes deplin, Domnule Primar!

*

Înmormântări. În ziua de 26 Sept. am oficiat slujba înmormântării pentru Ciurel Valentin(79 ani), iar în ziua de 28 Sept. pentru Popescu Mihai(81 ani), amândoi din Malovăț. Dumnezeu să-i ierte!

*

Program. În luna Octombrie avem următorul program de slujbe: 3 Oct.(Malovăț-Bârda); 4 Oct. (Bârda); 10 Oct.(Malovăț-Bârda); 11 Oct.(Malovăț); 14 Oct.(pomeniri la Bârda, la ora 8; slujbă la Malovăț);  17 Oct.(Malovăț-Bârda); 18 Oct.(Bârda); 24 Oct.(Malovăț-Bârda); 25 Oct.(Malovăț); 26 Oct.(slujbă la Bârda; pomeniri la Malovăț, la ora 12); 31 Oct.(Malovăț-Bârda). În restul timpului, la orice oră din zi sau din noapte, preotul poate fi găsit la biserică, acasă, la telefon: 0724. 99. 80. 86, ori pe adresa de e-mail: stanciulescubarda@gmail.com. Sănătate, pace și bucurii să vă dea Dumnezeu! 

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda

 



LUMINA SI INTUNERIC

Sfantul Ioan din Kronstadt

 

 

              „Cautati mai întâi Împaratia lui Dumnezeu si dreptatea Lui si toate acestea se vor adauga voua” (Matei 6, 33). Cum, în ce chip sa cautam mai întâi Împaratia lui Dumnezeu? Iata cum. De cauti lumina materiala, adu-ti aminte de lumina spirituala, fara de care sufletul ramâne în întunericul patimilor si al mortii spirituale. „Eu, Lumina am venit în lume – zice Domnul – ca tot cel ce crede în Mine sa nu ramâna în întuneric” (Ioan 12, 46).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 257-258

 

 

RUGACIUNEA LUI IISUS

Compozitorul Arvo Part

 

 

           Rugaciunea lui Iisus are zeci, sute, mii, milioane de versiuni. Câti oameni pe lume, atâtea rugaciuni si suspinuri. Uite asa… e ca îmbratisarea. Cauti aici si acolo si peste tot ca sa simti perceptibilul. Îl vrei viu si proaspat. Asemenea sunt si relatiile cu un cuvânt. Îl privesti din toate unghiurile. Dar nu-l poti apuca. Nu-l poti cuprinde niciodata.

 

Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 77.

 

 

RUGACIUNEA LUI IISUS

Compozitorul Arvo Part

 

 

          Rugaciunea lui Iisus are zeci, sute, mii, milioane de versiuni. Câti oameni pe lume, atâtea rugaciuni si suspinuri. Uite asa… e ca îmbratisarea. Cauti aici si acolo si peste tot ca sa simti perceptibilul. Îl vrei viu si proaspat. Asemenea sunt si relatiile cu un cuvânt. Îl privesti din toate unghiurile. Dar nu-l poti apuca. Nu-l poti cuprinde niciodata.

 

Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 77.

 

 

ODAIA LUMII

Parintele Dumitru Staniloae

 

 

            Am putea compara lumea cu o camera plina de tot felul de lucruri, iar slava dumnezeiasca, cu lumina soarelui. Cu cât e mai întunecata camera, cu atât se vad mai putin lucrurile din ea. Si cu cât napadeste pe geamuri mai multa lumina, cu atât lucrurile din ea se vad mai clare si mai frumoase.

 

            Ratiunile lucrurilor din lume, departe de a deveni de prisos dupa vederea descoperita a lui Dumnezeu, ne vor ajuta sa întelegem fecunditatea Ratiunii divine, vor fi chiar o exemplificare a ei, asa cum razele soarelui sunt o exemplificare si o manifestare a luminii Lui. Desigur atunci vom privi direct la Soarele dreptatii, sau la lumina Lui si numai indirect la ratiunile lucrurilor, pe când acum nu vedem tâsnirea directa a luminii din soare, ci numai iradierea ei estompata din lucruri. Cu alte cuvinte, când vom contempla pe Dumnezeu direct, vom contempla ratiunile lucrurilo r în El Însusi, nu în lucruri, ca acum, deci cu mult mai iluminate, mai adânci, mai explicate.

 

Parintele Dumitru Staniloae, Ascetica si mistica ortodoxa, Ed. Deisis, Manastirea Sf. Ioan Botezatorul, Alba Iulia, 1993, p. 14-15



PODOABA PRIMAVERII

Sfantul Inochentie al Odessei

 

 

Privind la podoaba cu care se îmbraca natura în anotimpul primaverii, privind la verdeata ce se iveste de pretutindeni si la florile ce în jurul nostru sunt presarate cu îmbelsugare si asemanând toate acestea cu golatatea si amorteala de mai înainte, cine nu va zice ca natura, care a dormit somnul iernii, s-a desteptat acum ca dintr-un somn si, urmând pilda Sfintei Biserici, a început si ea a sarbatori ziua Învierii.

 

A trece aceasta sarbatoare nebagata în seama ar dovedi o neiertata nepasare catre Însusi Întemeietorul ei, Care fara de îndoiala nu este Altcineva, decât Însusi Atotputernicul Facator al naturii. Caci daca pâna si cel mai neînsemnat pictor nu înfatiseaza tablourile sale înaintea ochilor tuturora, fara un anumit tel, apoi cu cât mai vârtos întelepciunea dumnezeiasca nu se poate sa preschimbe întreaga suprafata a pamântului în vremea primaverii într-un minunat si fermecator tablou, fara sa aiba în vedere ca prin aceasta sa dea învataturi folositoare acelor vederi carora ea înfatiseaza acest tablou.

 

Asadar sa nu fim nebagatori de seama fata de planurile întelepciunii dumnezeiesti, ci sa ne sârguim a iesi si a ne stramuta cu mintea noastra în templul cel mare si larg al naturii, spre a primi învataturi de la acea mareata priveliste care se desfasoara acum într-însul.

 

Multe gânduri si simtaminte frumoase desteapta primavara în sufletul nostru! Dar mai cu seama ea ne da trei învataminte mai însemnate: a) Primavara ne aduce aminte de facerea lumii, de starea noastra cea dintâi si de caderea noastra; b) Primavara ne slujeste ca o icoana vie a reînvierii noastre din moartea pacatului si ne arata ce trebuie si ce nu trebuie sa facem pentru aceasta înviere; c) Primavara preînchipuie reînnoirea viitoare a tuturor lucrurilor si învierea noastra care va avea loc la sfârsitul lumii.

 

Sfantul Inochentie al Odessei, Intelepciunea dumnezeiasca si rosturile naturii, traducere de patriarhul Nicodim Munteanu, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 23-24

 

 

DOUA MERE

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

                 Vezi doua mere care sunt la fel de frumoase si placute la înfatisare, însa în miezul lor nu se aseamana, caci unul dintre ele este putrezit si rau mirositor, iar celalalt este si pe dinauntru întocmai ca si pe dinafara. Întelege de aici ca tot asemenea sunt si faptele omenesti. Ispravile multora par deopotriva vrednice de pretuire, însa în sinea lor se osebesc, de vreme ce nu sunt izvodite din inimi de acelasi fel. De pilda, cineva da milostenie din dragoste de Dumnezeu si de aproapele, pe când altcineva o face din iubire de sine si din trufie, vânând slava desarta: cel din urma este mândru si orgolios, iar cel ce iubeste pe Domnul si pe aproapele sau este cu adevarat milostiv. Un om îi cere iertare celui pe care l-a suparat, parându-i rau ca l-a mâhnit pe aproapele sau; si altul asemenea se roaga sa fie iertat de cel pe care l-a nedrep tatit, însa o face doar pentru ca acela sa nu-l cheme la judecata, pricinuindu-i astfel vreo napasta. Unul ca acesta sufera de iubire de sine, iar cel care se caieste pentru mâhnirea aproapelui are dragoste adevarata. Întâmplarea si cugetarea aceasta te învata ca de vrei sa fii bineplacut lui Dumnezeu, atunci faptele tale, care parelnic sunt vrednice de lauda, trebuie sa fie bune si înlauntru, în inima, si orice lucrare care poarta chipul bunatatii se cuvine sa vina dintr-o inima binevoitoare.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 118

 

 

MOCIRLA DIN APA IZVORULUI

Sfantul Tihon din Zadonsk

 

 

             Vedem ca, desi izvorul are apa curata, totusi pe fundul lui este mocirla, noroi. Tot asa si în adâncul inimii omului se afla tot felul de necuratii. Precum scârboasa mocirla si duhoarea, asa se ascund în sufletul omului înfumurarea si înaltarea mintii, iubirea de argint, mânia, rautatea si invidia, necuratia dobitoceasca si orice ticalosie. necuratia de pe fundul izvorului se vede abia când apa este lovita cu o cârja sau cu vreo alta unealta; atunci, din cauza mocirlei sau a noroiului care se afla la fund, toata apa din izvor devine tulbure. Tot asa si necuratia patimilor si a firii rele, dobitocesti, care se afla în adâncul inimii omului, se arata la vremea ispitirii. Cine ar sti ca pe fundul izvorului se afla noroi sau mocirla, daca nu ar lovi apa si daca de acolo nu s-ar ridica si nu s-ar arata murdaria? Tot asa, de unde am sti ce fel de ticalosii si necuratii se ascund în adâncul inimii omului, daca nu ar iesi de acolo si nu s-ar vadi prin faptele cele din afara?

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Comoara duhovniceasca din lume adunata, traducere de rasofora Domnica Talea, Ed. Egumenita, Galati, 2008, p. 175








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu