joi, 29 august 2024

GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU - ȘCOALA în antichitatea pelasgo-traco-getă

 



ȘCOALA în antichitatea pelasgo-traco-getă

 

      Omule de geniu! Să fii întemeietorul

      unei școli, nu al unui oraș; turmele nu

      au nevoie decât de păstori.”(Pitagora)

 

 

   Cum era și firesc, prima noțiune instituționalizată de Școală orală s-a format în sacrul Templului, în sânul poporului patriarhal pelasg, cel care va dărui omenirii mari preoți, poeți, filosofi, astrologi, profeți, sibyle, într-un cuvânt ÎNȚELEPȚII ce vor lumina popoarele lumii până la venirea Erei creștine a Mântuitorul Hristos și a Apostolilor Lui (toți din seminție traco-getă).

   După o îndelungată tradiție, Școala orală pelasgă a pregătit apariția scrisului, care apoi a conferit Școlii menirea unui nou gen de formare spirituală, pentru ca Templul, apoi Biserica să-și desfășoare activitatea imanentă, mai întâi în lume, dar și dincolo în transcendent. Astfel că, „din timpuri străvechi a apărut la noi noțiunea, tipul de „om învățat” de „cărturar”, „cărtulariu”. (Antonie Plămădeală, De la Filotei al Buzăului, la Andrei Șaguna, Sibiu, 1997, p. 141)

   În neamul nostru pelasg patriarhal, Dumnezeu-Creatorul-Proniatorul ne-a hărăzit în Vatra străbună oameni frumoși, verticali prin jertfă, adevăr, eroism și demnitate, religiozitatea firii, înțelepciunea, folclorul regal, sublim și inegalabil, arta olăritului, omenia fără frontiere, o salbă de cetăți naturale cu întreaga formă variată de relief, conducători demni, vlădici cu dragoste de Dumnezeu și de neam și multe bogății naturale, dar mai cu seamă cel mai prețios metal Aurul, care n-a fost atât de prădat și secătuit nici de romani sau  de turci, de austrieci, de germani, de ruși, de sovietici așa cum este astăzi prădat de cei aleși prin ei înșiși ori prin grija parveniților spoliatori politici, vânduți și trădători de neam și patrie.

   Marele Român, patriot-ortodox și diplomatul de talie internațională Călin Georgescu, declara mai zilele trecute, că încă în pântecele Munților noștri ar mai fi suficient aur pentru ca bătălia pentru stăpânirea lui să fie de mare actualitate...

   Înțelepții pelasgi fixau anumite Oracole și norme orale, privind cunoașterea și apărarea Cetății, cunoașterea naturii înconjurătoare, instruirea ostășească, activități de formare spirituală, cultural-religioasă: folclor, poezie, dicție, recitare, filosofie, cosmogonie, arta numerelor, însușirea educației morale, civice, cinstirea castelor militare, sacerdotale, aristocratice.

   Se venerau Familia, Școala, ruga, onoarea, demnitatea, curajul, eroismul, jertfa, înțelepciunea. Familia pelasgă, apoi cea traco-geto-dacică și-a întins structura ei tradițională până mai în urmă cu un secol și mai bine. Locuința fiecărui viețuitor al Cetății era în sine un mic templu, în care se oficia armonia, pacea, bucuria de către Bătrânul, Înțeleptul casei.

      Exista o ierarhie hieratică pelasgă a vârstei care se respecta din dragoste cu sfințenie! Bărbații oficiau cultul și școala, iar bătrânele, ca niște vestale țineau de ordinea morală. „Rudenia era sosotită până la al zecelea neam. Rudenia prin alianță era tot atât de sacră cât și cea de sânge. (Vasile Băncilă, Comunitatea familiei, în Opere,vol.X, Ed. Istros, 2015)

   Primele școli instituționale ale omenirii, respectiv ale neamului pelasgo-traco-get erau așadar TEMPLELE, unde oficiau în permanență sacerdoții traci, prin tainele de inițiere a misterelor dar și de rugă adusă Divinității acceptată de comunitatea locală.

   Templele de obicei se aflau situate o parte în peșterile sau pe vârfurile munților înalți:  Kogaionul – poate Bucegii,  Ceahlăul sau Rarăul (Dacia), Olimp ( probabil Tesalia), Pind (în vestul Greciei trace), Khurasan (Persia), Himalaya, Vindhya, Airyana Vaeja (India, unde pe la mijlocul mileniului al II-lea î.Hr., textele fundamentale - vestitele Upanișade au înflorit civilizația vedică), Kaukaion (Spania), Tibet, situat între munții Kunlun, Nanshan și Himalaya, Karakorum, Ni-shan (China), Machu Picchu (Peru), Tabor (Palestina), Sinai (situat în peninsula Sinai ) și multe altele...   

     Muntele Kurusan, situat la nord-estul de podișul central al Persiei, este locul unde s-a oficiat cultul profetului Zarathustra (660-583 î.Hr.), poet și înțelept traco-persan, cu nemuritoarea sa lucrare Awesta.

    Muntele Kaukaion, conform uneia dintre presupuneri,este situat în apropierea fluviului Ebru, în nord-estul Spaniei. „De mii de ani acest loc este un munte sfânt. Pelasgi, celți, sciți, geți au venit rând pe rând la muntele sfânt, ca să-și adore zeii lor diferiți... Astfel Orfeu deveni pontiful Traciei, mare preot al lui Zeus Olimpianul.” (cf. Eduard Schure, Marii Inițiați Rama Krishna, Hermes, Moise, Orfeu, Pitagora, Platon, Iisus, Ed. Lotus, București, 1994, p. 164-165)

   Muntele Nanshan, în grota căruia a stat 12 ani într-o meditație profundă de mare ascet, marele poet, magician, inițiat tibetan, strălucitorul Jetsun Milarepa(1052-1155 d.Hr.),născut în Tibet.

    Muntele Ni-shan, situat în sud-estul ținutului Qu-fu, provincia Shan-dong, statul Lu. La poalele muntelui în Chang-ping, s-a născut cel mai mare profet chinez, de doctrină zamoxiană, Kong-Fu-Zi – Confucius și tot pe acest munte și-a desăvârșit el capodopera nemuritoare: Cartea Cântecelor, Cartea Ritualurilor, Cartea de Muzică, Cartea Primăverii și a Toamnei. În plinătatea vârstei și a creației avea cca. 3000 de discipoli între care 72 erau profeți. (Doctrina lui Confucius sau Cele Patru Cărți Clasice, trad. Vlad Cojocaru, Ed. Timpul, Iași, 1994)

   Altă parte, erau Temple construite somptuos în marile Cetăți regale ori faraonice, precum: Sarmisegetuza, Apollo, Delfi, Argos (Pelopones), Efes (Asia Mică), golful Eleusis (Atica, Atena), Teba, Memfis, Babilon, Valea Tempei (Tesalia), Tyr (Fenicia, unde s-a inițiat marele Homer), Axiopolis, Durostorum, Thesalonic, Cezareea (Palestina), cele două școli ale Ordinului Esenian (sacerdoții albi traco-geți): situate una pe malul lacului Maoris (Egipt), alta la Engaddi (Palestina), Sarasvati – fluviu situat între Indus și Gange, unde s-a oficiat doctrina lui Sankara (sec.VIII-IX d.Hr.) ș.a.

   TRACIA străbună a pelasgilor era eminamente o lume a sanctuarelor, fapt care l-a surprins bineplăcut și pe istoricul Fabre d”Olivet: „De ce oare Tracia a fost considerată mereu de către traco-greci ca o țară cu deosebire sfântă, țară a luminii și adevărată patrie a Muzelor? Pentru că acești munți înalți păstrau cele mai vechi sanctuare ale lui Kronos, Zeus și Uranus. De acolo coborâseră în ritmuri sacre Poezia, Legile și Artele.” (cf. Eduard Schure, Marii Inițiați...,p. 161)

   Celebrele CODURI pelasgo-traco-geto-dace: Hestia, Hammurabi (traco-babilonian), Zamolxian, Belanginele, Nabucodonosor (traco-babilonian) etc., aveau și prescripții cu privire la Familie, la prunci și copii, care trebuiau crescuți în dragostea familiei, în farmecul naturii, în anturajul castelor ori în simplitatea sacră din sânul poporului demn, omenos, credincios și războinic.

   Fiecare părinte educa după natura religioasă înnăscută genetic, cunoscută și ca lege a firii, a tradiției, prin normele fundamentale, esențiale ce se revărsau în familie: adevărul, altruismul, binele, bunătatea, cinstea, dreptatea, curajul, răbdarea, dăruirea, divinitatea, igiena, munca, respectul, credința, ruga, simplitatea, înțelepciunea, iubirea naturii,  animalelor, vietăților.

   În afară de această presupusă școală a poporului unde se exercita un fel de pedagogie generală, firească, existau școli speciale ale înțelepților vremii (filosofi-sacerdoți) în care se instruiau odraslele castelor, precum și cele alese, înzestrate spiritual din sânul poporului.

   Mai târziu au urmat școlile agorice, ale marilor înțelepți traco-geți precum Pitagora (Crotona), Socrate și Platon (Grădinile Academiei), Arhimede (Sicilia) ș.a., care se țineau în agore – piețe publice ale cetăților, unde se impunea o unitate armonică a existeței prin deviza traco-getică: kaloka gatia” – frumusețe și bunătate!

   După școlile agorice au apărut școlile peripatetice, după termenul traco-get, peripatetikos a se plimba, deplasare de la un loc la altul: la o casă, grădină, pomi seculari, templu. Școala superioară de filosofie, Colegiul ori Liceul, cum l-a numit marele filosof get Aristotel, a fost înființat de el în anul 335 î.Hr., având sediul lângă faimosul templu al lui Apollo Lykios.

   Înțelepții pelasgo-traco-geți erau prin excelență hărăziți de Atotcreatorul – PĂRINTELE veșnic și PEDAGOGUL absolut, cei mai mari PEDAGOGI spirituali ai Vremurilor lor de Aur, care predau în egală măsură, cu dragoste părintească din „CARTEA NATURII”, din „CARTEA CERULUI”, din „CARTEA SUFLETULUI” – creația și înțelepciunea lor, precum și din tratatele lor de Filosofie.

   Înțelepții noștri străbuni, suverani ai unei naturi religioase erau în egală măsură mari pedagogi, dar și mari psihologi, ilustrând cu prisosință raportul dintre problemele firești fundamentale ale vieții și cele filosofice, fiindcă ei moșteneau spiritual cultura religios-filosofică, necesară cunoașterii educării și modelării copilului, elevului, tânărului. 

     Faptul că Neamul nostru pelasgo-traco-geto-dac a trăit prin Elitele lui spirituale în comuniune cu Dumnezeu, cu Natura Creației Sale, a fost hărăzit cu mari Genii, Înțelepți, Profeți, Pedagogi care au ctitorit în vremea lor ilustre Școli-Academii, în Dacia, precum celebrele lăcașuri:

   Zamolxiana (sec. IX î.Hr., unde se predau astronomie, filosofie, matematică, medicină, teologie etc. „Zamolxis, afirma marele savant Mircea Eliade, își face apariția într-o istorie religioasă care îl precede; el inaugurează o nouă epocă de tip eschatologic.” (De la Zamolxis la Gengis-Han, Ed. Științifică și Enciclopedică, Buc., 1980, p.46).

   Au urmat strălucitoarele: Callatis (sec. VII î.Hr.), Tomis (sec. VI î.Hr.), Histria (sec.V î.Hr.), Atena (traco-elenă, sec. IV î.Hr.), Apollo Lykios (sec.IV î.Hr), Universitatea-Deceneu, Kogaionul-Dealul Grădiștei (sec. I î.Hr.). Aceste școli superioare, la rândul lor au format mari personalități filosofico-teologico-literare, național-universale, care prin operele lor au întrat în eternitate:

   Satyros și Demetrios de Callatis (sec. III î.Hr.), Heracleides Lembos și Istros de Callatis (sec.II î.Hr.)ș.a. (G.G. Antonescu, Istoria Pedagogiei, Ed. Cultura Românească, București, 1923; Pedagogia Generală, Ed. Cultura Românească, București-1924; Educație și Cultură, Ed. Cultura Românească, București-1926; Mihail Diaconescu, Istoria Literaturii Dacoromâne,Ed. Alcor Edimpex, București-1999;

   La fel s-a întâmplat în faimoasele temple ale Greciei-trace, unde s-au format savanți de talia unor Thales, Heraclit, Anaxagora, Democrit, iar mai târziu cel mai mare Apostol Pavel ș.a.

   Ulterior, tot prin dumnezeiasca Sa dragoste, PĂRINTELE ceresc al Cosmosului a îngăduit înomenirea Fiului-Logos, prin puterea Duhului Sfânt și smerenia Fecioarei Maria, să renască Omul din căderea sa politeistă, prin religia Vieții – creștinismul ortodox – Cale spre mântuire.

   În epoca primară-creștină au înflorit cele mai distinse universități geto-dacice: Novae și Remesiana (Moesia Inferior), Niceea și Constantinopol (Bizanț), Bracara (Peninsula Hispancă), Atena (pen. Atica), Tomis (Constanța), Sirmium (Panonia Inferior), Tesalonic (Thessalia), Capadocia (Asia Mică), Alexandria (Egipt) etc, din care s-au împletit Corolele marilor spirituali:

   Cotys I, rege-poet, ierarhii Theotim I, Theotim al II-lea, Betranion, Constantin cel Mare, Teodosie cel Mare, Aeticus Hristicus, Ioan Casian, Dionisie Areopagitul, Ioan Maxențiu, Leontius Byzantinus, Niceta de Remesiana, Martinus de Bracara, Justinian cel Mare, Heracliu cel Mare etc. (Mihail Diaconescu, op. cit.)

   Școala pelasgo-traco-getă s-a născut sub Pronia lui Dumnezeu în brațele Templului, apoi în sânul Bisericii, având un rol prioritar și fundamental pentru membrii cultului religios și ai comunității sociale, privind sănătatea fizico-psihică, formarea religioasă și îndrumarea morală a Fiilor lor din care se va recruta ulterior Elita spirituală a Clerului și-a statului suveran.

   Școala instituită și binecuvântată de Dumnezu în FAMILIA pelasgă este piatra de temelie imanent-transcedentală, principiul de bază al existenței umane, a dăinuirii ei, stâlpul filosofiei, catapeteasma religiei, cheia universală a înțelepciunii umane care deschide generos și larg porțile spiritualității și civilizației umane înspre Viața transcedentală a mântuirii omului.

   Mai târziu marii învățători și Dascăli (profesorii distinși) – luminătorii neamului, nației, poporului erau considerați până în zilele de început ale veacului XX, SACERDOȚII mireni.

     Atât de mare era demnitatea lor, încât se compara cu faima CAVALERULUI trac, de o aristocrație și o tradiție fără egal în istoria universală.  O legendă frumoasă ne amintește de un mare general japonez,  erou și autor celebru de manuale privind instrucția și tactica militară.

   Se spune că în vreme ce el venea biruitor de pe front, încărcat de laurii victoriilor, în drum spre palatul imperial, curtea imperială a intrat în alertă, în panică: împăratul voia să-l numească premier, primul ministru gândea să-l propună împăratului pentru ministerul de război; ministrul de război reflecta să-l propună pentru diplomația externă, ministrul de externe se gândea să-l recomande pentru ministerul de interne...

   Fiecare voia să-l propună pe alt loc, în afara celor ocupate de ei. În sfârșit a sosit generalul – erou, brav, impunător, primit cu o solemnitate demnitară, la care împăratul i-a spus printre aletele: - dragul meu Erou, te rog să-mi ceri orice demnitate, fiindcă eu ți-o ofer pe loc. Majestate, cel mai mult mi-aș dori un post de învățător în satul meu în care m-am născut! Bucuria cea mai mare a fost întâi a demnitarilor care au răsuflat ușurați, de alegerea Eroului lor.

   Școala-Familie, Școala-Templu, Școala-Agora, Școala-peripatetică, Școala-Biserică prin caracterul lor sacru și universal reprezintă Cerul pentru istoria pământului (a omenirii): cerul unui trecut, care străluminat de aura sa în timp, a devenit prezent; și care, consființit continuu prin jertfă și dragoste va urni un viitor, ce va încânta pământul și va sfinți Cerul!

   În Patria aleasă de Dumnezeu cu cele mai multe țări din lume: Țara Oașului, Țara Maramureșului, Țara Crișurilor, Țara Oltului-Băniei, Țara Loviștei, Țara Bârsei, Țara Vrancei,Țara Bucovinei, Țara Hotinului, Țara Nistrului, Țara Basarabiei ș.a., toate așezările miraculoase, toate ctitoriile naturale erau sanctuare-școli.

   „Cerul își deschide cămările/ Ochii înving depărtările/ Crestele munților se ridică,/ cunună albă pusă pământului aburit.// Văile cântă-n apele ondulate ce trec/ peste trupul mustit al gliei./ Lumina spală pomii și coboară/ odată cu apele până în prispa caselor.// O pasăre cântă un dor ascuns,/ ciugulind ramurile de suc/ ale unui pom desfrunzit./ Cine umblă prin lume/ Și calcă zarea în spume?” (Ernest Bernea, Lumini în Necunoscut, Ed. Timpul-Iași, 2000)

   Astăzi, în pârgul ocult al Apocalipsului democratic care a zgâlțâit și zdruncinat din temelii așezarea lumii create de Dumnezeu, nu mai avem nici școli adevărat formatoare de oameni morali, nici sanctuare pline de trăire sacră, nici dascăli cu vocație dăruită de Dumnezeu, nici înțelepți cu misiune hristică dar nici discipoli care să devină Stâlp, Temelie și Catapeteasmă României Tainice.

   + Tăierea capului Sf.Prooroc Ioan Botezătorul

   29 August 2024

                                     GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU  












Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu