Cu tancul în lanul
imposturii educaționale
Daniel Funeriu
16 Oct 2020
Nu am vorbit
despre partea educațională a cazului Baranga până nu mi-am luat cele mai bune
informații pe care cineva, cu excepția președintelui, le poate lua în România.
Lucrurile sunt clare pe partea politică: premierul are obligația să-i
nimicească politic pe toți cei aflați pe traseul susținerii politice a lui
Baranga. Iată ce am aflat:
exista
(poate mai există) un sistem (subliniez, un sistem, nu o persoană) care contra
cost îți dădea diplomă de bacalaureat ȘI foaie matricolă chiar dacă nu o aveai
nici pe pe prima, nici pe a doua;
pe baza acestora
te înscriai la o facultate neacreditată, care, neacreditată fiind, nu putea să
dea diplomă de licență;
ulterior, pe
baza “absolvirii” studiilor la universitatea neacreditată, contra cost, mergeai
la o universitate acreditată și dădeai examenele. Evident erai lăsat să copiezi
cât să nu bată la ochi dar, dacă dădeai mai mulți bani, mergea altul să dea
examenele în locul tău. Mi se spune (nu am probe, dar având în vedere sursele,
cred) că celui care dădea examenul în locul tău i se furniza inclusiv o carte
de identitate plastografiată;
odată
diploma de licență obținută restul (master, doctorat, abilitare) era floare la
ureche căci deja se bazau pe acte reale din punct de vedere fizic (nu erau
falsuri, ca banii falși de exemplu) dar obținute fraudulos (deci extrem de greu
de dovedit).
Un astfel de
exemplu au fost celebrii absolvenți italieni de medicină de la Maiorescu,
Oradea și Arad. Au fost prinși pentru că nu intraseră pe teritoriul național pe
perioada studiilor… Lor le-a fost retrasă diploma imediat după introducerea de către mine în
lege a posibilității retragerii administrative a diplomei[1] (doar așa Italia
(care avea dreptate!) a stopat scandalul de la nivelul UE referitor la
diplomele obținute fraudulos[2]). Retragerea diplomelor a fost, din păcate,
anulată de ÎCCJ după ce am plecat din minister[3].
Nu am
cunoscut acest modus operandi cât am fost în funcție, însă am mirosit că ceva
era putred. De aceea am introdus în Legea 1 a educației naționale obligația
înființării unui Registru Matricol Unic (RMUR)
pentru controlul riguros al diplomelor[4]. Care, RMUR, are o poveste
interesantă: introdus în legea semnată de mine în 2011, platforma informatică
propriu-zisă a fost finalizată în 2012, la puțin timp după ce nu am mai fost în
funcție. Totuși, din 2012 în 2016 nu s-a întâmplat nimic: pur și simplu nimeni
nu s-a ocupat să introducă datele studenților. În 2016, ministrul Adrian Curaj
a introdus, primul, în contractul de finanțare al universităților
obligativitatea acestora să completeze registrul[5]. Care era, evident,
operațional pentru viitor, nu și pentru trecut: mafioții au avut astfel 5 ani
pentru a șterge urmele.
În concluzie
RMUR a început să fie utilizat abia în 2016,
cu toate că era funcțional din 2012. Fraudele anterioare, dacă au fost dibaci
executate, sunt foarte greu de depistat. Întrebarea mea este: de ce doar în
2016? De ce, contrar legii, până atunci nu s-a făcut nimic?
De ce
instituțiile abilitate ale statului nu au informat miniștri, premieri,
președinți, despre acest fenomen? Subliniez, fenomen, nu eveniment izolat. Dacă
nu știau trebuie demisii. Dacă au fost părtași trebuie condamnări.
Dl. Orban
are obligația să spună public pe ce filieră a venit Baranga și să nimicească
politic întreaga filieră. Altminteri el și partidul său girat de președinte
sunt părtași la distrugerea filonului moral al națiunii.
E bine că un
politician care se va afla în următorul Parlament și conduce Consiliul Național
al Rectorilor, dl. Câmpeanu, reacționează puternic și cere operaționalizarea
completă a RMUR, așa cum l-am gândit în lege.
Nu, nu toți
miniștrii sunt la fel. Nu accept ca eu, care mi-am pus în balanță imaginea
publică și mi-am asumat riscuri personale uriașe (gândiți-vă că Emilia Șercan a
fost amenințată cu moartea pentru acte similare) să fiu pus în aceeași oală cu
miniștrii care nu au făcut nimic pentru curățenie. Da, a fi ministru este o
onoare, dar nu când ești pus alături de mulți dintre cei care mi-au urmat.
Nu, nu
”fiecare ministru vine cu reforma lui”. Fiecare ministru vine cu camarila lui.
România a beneficiat de o singură reformă: cea gândită de Mircea Miclea în
Comisia Prezidențială și pusă în practică de mine prin Legea 1. Restul au fost
modificări cu un singur scop: avantaje politice și financiare pentru cei care
le făceau. Cred că și România Educată are de unde se inspira.
Știți care e
cel mai fain sentiment? Când cei care îți erau inamici cer, peste ani, să fie
aplicate fix măsurile tale. Asta à propos de dl. Câmpeanu, care a fost membru
al guvernului Ponta și nu le-a aplicat iar acum, iată, a luat sabia dreptății
în mână. Sper să o și folosească, nu doar să o arate. Și comunismul, până la
urmă, tot de un comunist, Gorbaciov, a fost dezmembrat…
La nivel
personal, de care nu doresc să fac abstracție (până la urmă deciziile politice
sunt luate de oameni, unii buni, alți proști) am obligația să vă întreb pe voi,
care azi urlați ca din gură de șarpe când vedeți că sunteți victime ale
imposturii:
unde erați și cui luați partea în 2010-2011
când eram masacrat politic și mediatic din cauza acestui articol 201?
Unde erați
și cui luați partea când mă luptam, împreună cu doar 4-5 oameni, împotriva
mafiilor din educație cărora le cauzam pierderi de sute de milioane de euro
prin mecanismele de fraudare a diplomelor, începând cu cele expuse mai sus
(tăiate de la rădăcină de mine prin RMUR) continuând cu copiatul la bac și
doctoratele plagiate (ambele stopate tot de mine și, ulterior, de preluarea
ștafetei de Emilia Șercan), sau cu evaluarea granturilor de cercetare de o
camarilă politică, proces stopat tot de mine și Dragoș Ciuparu în 2011?
Ați ieșit în
stradă pentru a-l băga pe Dragnea la pușcărie, de ce nu ieșiți în stradă pentru
a apăra fibra morală a educației din România, infinit mai importantă?
Înainte de a
vota, v-ați uitat un pic mai atent la persoanele și partidele votate, sau doar
la garagara pe care o fac?
E, însă,
ceva mult mai grav: ne-am obişnuit să ne îngropăm morții sub pământ şi viii sub
hârtii: ștampila și dosarul cu șină bat orice logică a bunului simț. Cea mai
înaltă instanță, Înalta Curte de Casație şi Justiție, judecă pe formă, nu pe
fond. Falşilor medici italieni li s-a lăsat dreptul la practică, în ciuda
tuturor dovezilor imposturii pentru că… art. 146 din legea 1 nu bate nuşce
articol din altă lege… Lui Ponta, nuşce oficiu al drepturilor de autor i-a
declarat cartea neplagiată pentru că… folosise un font diferit.
E, desigur,
treaba fiecăruia să judece acum gradul meu de aroganță sau alte chestii
inexistente, dar rețineți un lucru: nimeni în afară de mine și câțiva oameni
care mi-au făcut onoarea colaborării nu s-a pus de-a curmezișul imposturii, cu
fapte, nu vorbe, în cei 31 de ani postrevoluționari. Pentru că am făcut-o
nimeni nu poate să-mi spună vreodată, mie, că nu se poate! Se poate, dar nu se
vrea! Nu doar că nu se vrea la nivel politic, ci, având în vedere că poporul
votant a ales hoți de doctorate ca Ponta, limitați intelectual ca noul pesede
sau gargaragii, tentația de a spune că, de fapt, poporul nu vrea, e destul de
mare. Și, în definitiv, cine suntem (eu și cei câțiva oameni care mai luptă
pentru un sistem corect al valorilor în educație) pentru a face o curățenie
nedorită de majoritate? E desigur, dreptul fiecăruia să mă judece, dar e
obligația mea să vorbesc despre lucrurile bune pe care le-am făcut.
În prag de
alegeri am obligația să spun, public, că premisele unei schimbări în bine în
educație sunt proaste:
· niciun partid nu are în rândul
aspiranților la loc eligibil în Parlament un număr suficient de oameni care să
întruchipeze vectorul reformei reale și nici o apartenență la agenda
schimbărilor necesare în educație,
· premisele alocării fondurilor europene
pentru educație și cercetare nu sunt bune: observațiile mele îmi arată că
agenda unei ”împărțeli politice” bate agenda nevoilor realiste ale educației,
or fără acești bani vom fi subfinanțați,
· oferta PNL poate fi judecată prin
prisma acțiunilor din ultimul an, cei de la USRPLUS au planuri ridicole în
domeniul educației, pe care le-am taxat ca atare iar PSD are un uriaș potențial
toxic prin oamenii din eșaloanele inferioare,
· situația este atât de degradată încât
și Einstein dacă ar fi ministrul educației și tot nu ar reuși mare lucru. E
nevoie ca premierul și întreg aparatul guvernamental, de la fonduri europene la
muncă, IT și finanțe să știe și să vrea să facă.
PS: credeți
că e singular cazul Baranga? Sunt, probabil, mii de Baranga, unii în funcții
înalte. Primul căruia i-aș verifica validitatea diplomei de bacalaureat e
plagiatorul național VV Ponta. Și nu, nu e o glumă și nici un atac politic.
NOTE_______________________
[1] Art. 146
Rectorul poate anula, cu aprobarea senatului universitar, un certificat sau o
diplomă de studii atunci când se dovedeşte că s-a obţinut prin mijloace
frauduloase sau prin încălcarea prevederilor Codului de etică şi deontologie
universitară.
[2]
https://www.mediafax.ro/social/scandalul-diplomelor-false-inchis-autoritatile-italiene-nu-se-vor-mai-opune-recunoasterii-lor-in-ue-8988204
[3] Decizia
ÎCCJ nr. 3068/2012 vezi și
https://www.hotnews.ro/stiri-esential-20743670-intampla-instanta-deciziile-universitatilor-retragere-titlurilor-doctor-jurisprudenta-impiedica-functionarea-noului-mecanism-propus-ministerul-educatiei.htm
[4] Art. 201
(1) Se
constituie Registrul matricol unic al universităţilor din România, denumit în
continuare RMUR. RMUR este o bază de date electronică în care sunt înregistraţi
toţi studenţii din România din universităţile de stat sau particulare
acreditate ori autorizate să funcţioneze provizoriu. Registrele matricole ale
universităţilor devin parte a RMUR, asigurându-se un control riguros al
diplomelor.
(2)
Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, la propunerea
CNFIS, elaborează un regulament de alocare a codului matricol individual,
precum şi conţinutul informaţiilor care vor fi scrise în RMUR.
(3) RMUR
este un înscris oficial protejat legal. Falsificarea înscrisurilor din
registrul matricol se sancţionează potrivit legii.
(4) RMUR,
registrele matricole ale universităţilor şi sistemele informatice aferente se
elaborează în termen de cel mult 2 ani de la data intrării în vigoare a
prezentei legi.
(5) Baza de
date electronică aferentă RMUR înregistrează şi păstrează evidenţa diplomelor
universitare emise în România, pe baza registrelor existente în universităţile
acreditate.
[5] 5.2.
Obligaţiile beneficiarului: – răspunde de corectitudinea datelor solicitate de
MENCȘ, inclusiv cele introduse în Registul Matricol Unic, în baza cărora sunt
alocate fondurile bugetare. Completarea datelor aferente anului I de studii
pentru ciclurile universitare de licență, master și doctorat în Registrul
Matricol Unic (RMU) se face până la 31.03.2016.
Sursa: ILM
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu