PETRE
ŢUŢEA – HRISOSTOMUL FILOSOFIEI CREŞTIN – ORTODOXE
(partea I-a)
Aminteam despre Matricea Neamului pelasgo-geto-român, care are în geneza
sa ancestrală tocmai acestă ţesătură de brocart a spiritului, firească – suprafirească, o însufleţire între Filosofie – Teologie, în rădăcina-tulpina-corola lor mistic
religioasă.
Cel mai grăitor exemplu al acestei sinergii cereşti îl întâlnim în
familia NOICA. Tatăl, Constantin Noica s-a format ca unul
dintre marii Filosofi creştini ai
Răsăritului, iar fiul său Rafail Noica
atinge dimensiunea Ortodoxiei în plenitudinea şi sublimul ei serafic, ca mare Avvă, ieroschimonah, teolog, scriitor
de adâncă profunzime sacră.
Petre Ţuţea şi-a sublimat
gândirea din starea pură a naţionalismului creştin care purcede lăuntric, se
manifestă şi se experimentează exterior, dinspre starea Naţiunii suverano-suzerane,
înspre căutarea absolutului transcedental, trecând direct prin frământătura
tainică, prin aluatul filosofiei în pâinea rumenită a cunoaşterii, a teologiei,
ca simplitate, profunzime, esenţialitate, tărie lineară asceto-morală,
împlinindu-se ca fiinţă şi persoană cu cea mai mare dragoste şi frumuseţe
spirituală.
Mihail Diaconescu, alt
Argeşean de Aur, defineşte aforismul ca fiind, „o cugetare enunţată într-o formă concisă, supraconcentrată uneori,
memorabilă deseori.” (Prof. Univ. Dr. Mihail Diaconescu, Teologia ortodoxă şi arta cuvântului –
Introducere în teoria literaturii. II. Genul epic. Genul liric, Doxologia –
Iaşi, 2013, p. 173)
Un alt slujitor al aforismului este Theodor
Codreanu, care ne-a oferit remarcabilul volum Fragmentele lui Lamparia, impunând variate moduri principiului
tutelar al IUBIRII, „ca putere care orientează cele mai importante
înfăptuiri artistice, culturale şi spirituale ale umanităţii.”
Din ciclul Oglinzi, desprindem câteva nuanţe rare în care se reflectă
sublimul:
„Dragostea seamănă cu
patriotismul: abia departe de ţară îi descoperi puterea şi frumuseţea”; ...
„A-ţi părăsi patria pentru un culcuş mai cald e treaba trupului nu a spiritului”;
„Fiecare om are o muzică a lui, interioară, tot ce nu intră în consonanţă cu ea
rămâne de-a pururi străin şi pierdut”; „Cine se teme de naţionalişti înseamnă
că are ceva de ascuns împotriva naţiunilor.”
„Rafinamentul expresiv, reia filologul
ortodox Mihail Diaconescu, sensibilitatea
şi marea înălţime etică la care se ridică Fragmentele
lui Lamparia sunt asociate în text cu ceea ce unii moralişti au numit <<les raison du coeur>>.
Ordo
Amoris, care se perfecţionează şi se împlineşte ca Ordo Caritatis, afirmată de Sfintele Evanghelii, de Sfinţii Părinţi
şi Scriitori bisericeşti, de cugetători atât de diferiţi, precum Soren
Kierkegaard; Max Scheler, Gabriel Marcel, Jacques Maritain, Denis de Rougemont,
Karl Barth, Etienne Gilson, Nichifor
Crainic, Mircea Vulcănescu, Ilie Bădescu, Petre Ţuţea, Dumitru Stăniloae,
Ilarion Felea şi mulţi alţii, îşi află în Fragmentele lui Lamparia o exprimare viguroasă şi originală, care
se impune conştiinţei noastre şi ne cucereşte definitiv.” (Prof.
Univ. Dr. Mihail Diaconescu, Teologia
ortodoxă şi arta cuvântului..., op. cit., p. 177)
Ispita getică este gena sensului şi destinului Neamului, osmoza dintre
pământul şi cerul dacic, în care ne lăsăm ispitiţi de ceea ce suntem. În care
ne cufundăm în noi înşine, reconstituindu-ne ancestral prin armonia cu sacrul,
cu natura şi cu astrele.
Neamul este o entitate mult
mai adâncă şi mult mai înaltă decât rasa în accepţiunea ei biologică. „Neamul este o realitate care stă la
încheietura metafizicii cu istoria, o unitate de soartă, de destin în timp,
unitate pentru care pământ, sânge,
trecut, lege, limbă, datini, obicei, cuget, credinţă, virtute, muncă,
aşezăminte, port, dureri, bucurii şi semne de trăire laolaltă, stăpâniri şi
asupriri constituiesc doar chezăşii, semne de recunoaştere, peceţi, temeiuri.”
(Mircea Vulcănescu, Dimensiunea
românească a existenţei, Editura Fundaţia
Culturală Română, Bucureşti-1991, p. 15)
Neamul este o realitate vie,
un grai viu în care destinul lui se
actualizează, se perfectează, de la generaţie la generaţie, ca legătură mitică
într-o comuniune mistică.
„Legătura vieţii omeneşti cu
astrele, cu codrul, frăţia aceasta universală a lucrurilor omeneşti cu ale firii,
legătura lor mitică şi întrepătrunderea sensului şi destinului lor e tracică şi
ea.” (Mircea Vulcănescu, Dimensiunea
românească..., op. cit., p. 47)
Pentru a atinge starea paradisiacă a creaţiei, a geniului creştin, al
marelui predicator-vizionar, pentru a pătrunde în însuşi temeiurile existenţei
şi ale desăvârşirii ca ipostas divin, cugetătorul trebuie să deschidă larg
sufletului său, inimii sale şi minţii, porţile Adevărului absolut, a Libertăţii
serafice şi a Frumuseţii dintâi şi ultime.
Neamul aflat deci, la „încheietura metafizicii cu istoria”
trebuie să treacă din planul existenţial, filosofic, printr-o trăire mistică în
planul asumării teologice, în planul creaţiei, mărturisirii, iubirii, jertfei
spirituale pentru a deveni o entitate transcedentală.
Când FILOSOFIA s-a desprins din rădăcinile ei religioase, printr-un
altoi metafizic, iraţional, căutând altă Cale a cunoaşterii, decât cea
imediată, revelată de sacru, a creat o problematică a existenţei, a profanat-o,
tulburând filosofii o viaţă întreagă în limpezirea ei. Refuzând înţelegerea
lumii prin Creaţia divină, au pierdut şansa de a o întregi prin gândire,
folosind nu logica înţelegerile firii, ci dialectica neînţelesurilor.
În momentul când raţional filosoful se armonizează cu totul, cu teze, ipoteze, antiteze,
încurcând şi descurcând lucrurille, gândirea
lui devine sistem. Se închide
cercului cunoaşterii. Se închide
vieţii şi moare. Astfel, filosofia în general nu poate trece dincolo de
moarte. Toate filosofiile lumii sunt ancorate în moarte.
Filosofia de sorginte umană e reprezentată ca un CERC, O, ce se circumscrie fenomenului VIAŢĂ
–MOARTE. Adică Sfârşitul. Are ca simbol perfecţiunea.
Teologia creştin-ortodoxă are ca heraldică CRUCEA, + şi se asumă trinitar, VIAŢĂ-MOARTE-VIAŢĂ veşnică, având ca temei
Finalitatea, iar ca simbol desăvârşirea.
Axa orizontală se întretaie cu cea verticală, formând două braţe egale,
latura orizontală dreapta (d) şi latura orizontală stânga (s), reprezentând
Viaţa ca natură biologică, braţul stâng = naştere, creştere, existenţă şi
braţul drept = cunoaştere.
Axa verticală formează la rândul ei tot două laturi, cu două naturi
distincte, cea inferioară, semnificând Moartea
(m) şi cea superioară
simbolizând Învierea (Î).
Latura verticală inferioară (m) este mai lungă decât cea superioară,
reprezentând Rădăcinile, Neamul, Strămoşii, iar latura superioară (Î), deşi
este mai scurtă, reprezintă sensul spiritual: formare, asumare, reprezentare,
perfecţiune, desăvârşire, dăinuire, infinitul Vieţii, finalitatea ei ca
Înviere.
Filosofia creştin-ortodoxă descendentă din Teologia Ortodoxă-Hristică,
s-a asumat fenomenului trinitar: VIAŢĂ-MOARTE-VIAŢĂ veşnică, acceptând
heraldica Crucii.
Ortodoxia este aşadar,
renaşterea firii umane, revenirea omului la starea paradisiacă în care a fost
creat de Dumnezeu, antecădere, prin înnobilarea hristică de la firesc la
suprafiresc. Esenţa Ortodoxiei fiind tocmai această tocmire, Firesc-Suprafiresc,
ca dreaptă slujire şi sublimă slăvire a lui Dumnezeu întru Creaţia Sa.
Filosofia pură de esenţă religioasă-hristică este estetica Teologiei
creştin-ortodoxe!
Menirea omului religios este starea firească întrupată întru
suprafiresc. Starea firească – ruga, credinţa, nădejdea, ascultarea, împlinirea
Voii lui Dumnezeu. Starea suprafirească - urmarea, suferinţa, jertfa,
mărturisirea, dragostea întru Dumnezeu.
Acest fenomen firesc – suprafiresc s-a împlinit ideal în marele filosof
Petre Ţuţea.
Cuvântul lui Dumnezeu – DUMNEZEU ESTE CUVÂNTUL!, sădeşte în
omul ales sămânţa Vieţii, care rodeşte prin virtute, prin jertfă, prin iubire
întru NEMURIRE!
Neamul daco-român înveşmântat în Lumina CUVÂNTULUI se întrupează în
Cultura Duhului, coborând din eternitate şi urcând întru VEŞNICIE.
Până în anul 1968, Petre Ţuţea a scris 9
dialoguri în spirit socratic. Ajutat de câţiva prieteni tineri, admiratori a
reuşit să publice dialogul Bios în revista Familia din Oradea şi încă două acte din piesa de teatru, Întâmplări obişnuite.
Nefiind un Om obişnuit nu s-a putut obişnui cu societatea proletară aşa
că s-a retras în lumea Spiritului, scriind continuu. Scriind genial şi
profetic. După revoluţia – lovitură
de stat din Decembrie 1989, personalitatea sa de excepţie este descoperită şi
revărsată peste inimile însetate ale sutelor, miilor, milioanelor de români.
Diverse publicaţii precum Dimineaţa,
Familia, Calende, Viitorul românesc ş.a., dar şi o suită de edituri s-au
întrecut să-i publice marea Operă nemuritoare.
În anul 1992, i s-au tipărit 6 cărţi, în 1993, 3, în 1994, una, în 1995,
una. În 1992, au apărut şi cărţi despre ilustrul gânditor creştin, precum Clubul pensionarilor, de Dumitru Trancă,
Ed. Speranţa, Jurnal cu Petre Ţuţea, al teologului-ucenic, Radu Preda, Ed.
Humanitas, Ultimele dialoguri cu Petre
Ţuţea, autor Gabriel Stănescu,
unde Ion Papuc prezintă o amplă şi electrizantă evocare.
După înălţarea lângă Lucefărul Eminescu, în 3 Decembrie 1991, ora 9, 30, a dăruit Neamului, Cerului şi
Patriei sale dragi, Aura şi Legenda sa pentru eternitate.
Neocomuniştii din România lor postdecembristă, s-au detaşat net de
bunicii şi părinţii marxişti, leninişti, stalinişti, calificaţi şi sprijiniţi
de omniprezenta Ocultă, reuşind să promulge cea mai odioasă lege-fără-de-lege a mileniului trei, 217/ 2015,
prin care s-a reucis MEMORIA Pantheonului Spiritual a Veacului al XX-lea.
Suferinţa asumată, ruga de foc, contemplarea întru Dragostea de Dumnezeu
pogorâtă peste Iubirea sa de Neam, poeziile
lui Radu Gyr, Andrei Ciurunga, Ionel Flamură, Virgil Mateiaş ori Demostene
Andronescu – Imne liturgice ale Crucii,
prelegerile unor erudiţi filosofi ca
Mircea Vulcănescu, Vasile Băncilă, Ernest Bernea, Constantin Noica ş.a., apologiile unor preoţi şi teologi de
seamă, precum Nil Dorobanţu, Ilie Imbrescu, Dumitru Stăniloae, Sandu Tudor, Ion
Negruţiu, Ilarion Felea, etc., în temniţele comuniste l-au aşezat în rândurile
celor mai de seamă Fii ai Naţiunii gete,
iniţiindu-l în Sfera serafică, filocalico-sofianică a Spiritualităţii ortodoxe,
care-i va conferi slava şi demnitatea unui Filosof-teolog de mare spirit
enciclopedic.
„Deşi filosof, destinul lui se
aseamănă foarte mult cu cel al unui artist: şi-a consumat aproape în întregime
geniul în viaţă... Petre Ţuţea era un senior...
Era un bărbat înalt, bine clădit, cu ţinută imperială... Vorbea mult, vorbea clar, vorbea ca să-i rămână cuvintele. Şi i-au rămas... Şi când tăcea, tăcerea
lui era profundă, pauză între două gânduri încărcate de sens... În realitate trăia în interiorul Cuvântului.”
(Petre Anghel, Încercare de Portret
Sentimental, în Petre Ţuţea în
Conştiinţa Contemporanilor săi – Articole, Evocări, Eseuri, Crestomaţie de
Gabriel Stănescu, Ed. Criterion Publishing, Bucureşti-2010)
În tinereţe Ţuţea a fost un adolescent frumos
aşa cum e natura Primăvara!
Era un uriaş, vesel, ironic, plin de umor,
sarcastic, generos, prodigios, ancorat în tradiţie, dar şi modern. Era un
predicator agoral de excepţie, dar şi aristocrat. Era admirabil ca spirit
ascuţit, profund metafizic şi înălţător mistic. O Făptură arhetipală! Un
Părinte al Cetăţii! Tribun prin excelenţă, rostea
Cuvântul în ipostasele lui şi rostuia
armonios Cetatea.
„Ţuţea vorbea întotdeauna cu
admiraţie de conştiinţa noastră naţională, amintind mereu de <<talpa ţării>>, aceea care
în 1918 şi-a legat opinca de înălţimea Parlamentului maghiar din Budapesta, iar
la 22 iunie 1941, trecând Prutul a eliberat Basarabia!...Ţuţea stăpânea arta rostirii cuvântului printr-o
frazare perfectă, ca nimeni altul. Mintea sa scăpărătoare ne uluia. Avea idei
extraordinare. Strălucind de inteligenţă, la el totul era logic, raţional.
Elocinţa sa făcea din limbă magie şi deseori îşi construia verbul pentru
persiflare şi pamflet... Noi nu putem, şi nu cred că poate cineva să redea –
din cei ce l-au cunoscut – culoarea şi
esenţa celor 24 de carate a aurului său verbal.” (Crestomaţie...,Constantin Aronescu, Istoria are un cod moral)
În marele Gânditor al Logosului divin s-au întrupat suferinţele unui
autentic martir pentru purificarea poporului său drept măritor creştin, dar şi
Aura geniului cosmic.
Petre Ţuţea a aparţinut celei
mai strălucite GENERAŢII a CULTURII
ORTODOXE, generaţie cu un nou suflu de viaţă, cu un suflet frumos ce s-a
constituit în „borna de hotar între o
lume care se prăbuşea şi o alta care începea să se construiască din ruine. A
fost o generaţie 1948 care a suprasaturat temniţele
comuniste, o generaţie care prin suferinţe inimaginabile a încercat să pună
stavilă celor mai crude şi celor mai sângeroase hoarde din cele care s-au tot
năpustit peste biata noastră ţară.” (Aspazia
Oţel Petrescu, Interviuri,
Fundaţia Justin Pârvu-Petru Vodă, Aprilie 2018)
Fiul de Aur al Muscelului strălucea în tot ceea ce aparţinea fiinţei şi
persoanei sale, fizic, moral, psihic, spiritual, în gândire, raţiune, grăire,
exprimare, în eleganţa abordării problemelor fundamentale de viaţă, de mântuire
proprie şi de neam, în atitudine, elocinţă, autoritate, har, creaţie, viziune,
misiune, dăruire, iubire şi jertfă.
„Petre Ţuţea, o figură legendară a
generaţiei sale, strălucind în economie, filosofie, literatură, artă etc.
Identificăm, în cazul lui, modul elevat, al acestui tip de spiritualitate, în
care asimilarea culturii se contopeşte cu proiectul existenţei însăşi. Cultura
nu este la el nici un instrument, nici un mijloc de ajungere dincolo de ea
însăşi, ci doar o fundamentare
permanentă a proiectului existenţei.”
(G. Stănescu, Crestomaţie, op. cit., Crăciun Bejan, Actualitatea Sacrului)
Filosoful get prin gena sa religioasă, ancestrală, zămislită de
Atotcreatorul - LOGOS, conştientizează existenţa sa în lume, dar şi lumea în
existenţa sa, ca pe o regală grandoare, participând astfel, profund şi integral
la împlinirea sensul ei, al vocaţiei ei, al misiunii ei, exprimând-o în toată
plenitudinea Vieţii, ca Frumos, Adevăr, Libertate, Dor, Suferinţă, Jertfă,
Înălţare mistică întru IUBIREA, prin
care se aduce transfigurarea, ca înţelepciune, împlinire, devenire, dăinuire,
înviere, mântuire.
„IUBIREA - Un val de aer uşor şi
cald, acoperă sufletul, îl purifică şi îl înalţă spiral în inima cerului. Prin dragoste omul călătoreşte în lumea
dorurilor lui, turnate de la început în cupele sufletului.
Dragostea ne duce la Dumnezeu,
ne descoperă omul şi lucrurile, ne deschide porţile înţelesului. Cel ce iubeşte e plin, e frumos, e luminat;
el radiază numai pace şi încântare. Sufletul lui cântă rodul nepieritor,
cântecul de răscruci al luminilor.
Dragostea coboară cerul pe pământ şi înalţă făptura în zonele
binefăcătoare ale izvoarelor vieţii.
Tot cuprinsul nostru creşte şi se preschimbă în inima şi sensul său.” (Ernest Bernea, Treptele Bucuriei, Ed. Vremea, Bucureşti, 2008, p. 81-82)
Sacerdot al Cuvântului-grăit,
eruditul Filosof creştin-ortodox Petre Ţuţea l-a liturghisit în formele lui
cele mai sofianice, l-a cădelniţat în învelişurile lui cele mai filocalice, l-a
odrăslit în culorile lui cele mai serafice, l-a înmiresmat în tainele lui cele
mai sublime şi l-a fiinţat în Fiinţialitatea pură a Filosofiei, adică a
Teologiei sublime!
FILOSOFIA este Certificatul de naştere, iar TEOLOGIA - Actul de
renaştere!
„Nimic mai organic şi mai propriu
decât Filosofia. Ea e certificatul
de existenţă al unui popor şi de aceea pentru ea trebuie să lucreze secole...
La filosofie adevărată se ajunge după ce instinctele s-au convertit, timp
îndelungat, în mucenicia pelerinajelor...
Filosofia
nu se improvizează. Ea vine din cele mai mari adâncuri, ca izvoarele reci
şi limpezi, care intonează deasupra, oglindind cerul, trilul etern al
pământului. Ca să se creeze filosofia, trebuie să se lase timp şi să se
lucreze, pentru a se realiza tot drenajul istoric necesar, tainica schimbare la
faţă a pământului prin foc.” (Vasile
Băncilă, Opere, vol. IV, Muzeul Brăilei, Ed. Istros-2006)
Filosofia creştină şi Teologia ortodoxă sunt esenţe divine, sunt măreţii
tainice ale firii. Prin cele două Aripi spirituale, Filosoful şi Teologul
veşnicesc şi se înveşnicează.
„Omul naturii româneşti a săvârşit
întâi prefacerile gândurilor şi simţirii în cuvânt nepieritor. De aici şi-a cules armoniile şi Eminescu
pentru a veşnici exemplaritatea şi nobleţea tradiţiei noastre...
Creştinismul, ca mod singular de a concepe, nu generalizează, ci caută norma
unică – drumul către Dumnezeu...
Norma creştină a culturii europene este Driada.
Driada creştină conţine un element
primordial: mediatorul.
Astfel,
între creatural şi divin – ca să putem salva
din efemer creaturalul – mediază Mesia;
între existenţă şi cunoaştere – ca să putem
urca la general particularul – mediază conceptul;
între naţiune şi istorie – ca să putem
menţine o patrie – mediază statul;
între individ şi naţiune – ca să putem
organiza biruitor – mediază familia;
iar între membrii familiei, mediază iubirea (care e creştină); când iubirea
a dispărut, mediază respectul (care
este uman); când şi respectul a dispărut, mediază datoria (care este obligatorie).” (Ilariu Dobridor/ Constantin Florea
Cioroianu, Decăderea Dogmelor,
Ed. Fronde, 1999, p. 2-4)
Eroii-Martirii-Mărturisitorii-Sfinţii Închisorilor atee au atins culmea
Suferinţei IUBIRII!
„Forma pură a fiinţei religioase o
reprezintă Sfântul!”, mărturisea marele gânditor argeşean, încercând prin
multe manifestări-trăiri să se apropie de această ipostază.
Cuvintele erudite culese din Lumina LOGOSULUI divin s-au risipit în
sufletul cerului albastru, frumos, sub bolta conştiinţei armonioase,
întregindu-i fiinţa cumpătată, potrivindu-i persoana sa harică într-o rostire
liturgică sacerdotală, curată, clară, profundă, ademenitoare, înălţătoare,
uimitoare, ispititoare, uluitoare, purificatoare, convingătoare, cuprinzătoare,
surprinzătoare, zguduitoare, copleşitoare.
„Gândirea lui Petre Ţuţea este o
continuă luptă pentru a limpezi realitatea lumii, pentru a o clasifica şi
clarifica.” (Ion Papuc, O Evocare
Petre Ţuţea, în Crestomaţie...)
Aşa cum ştim, instituţiile concentraţionare comuniste au fost cele mai
odioase instrumente de prigoană, de persecuţie, de tortură, de exterminare,
dând posibilitatea exercitării de către regimul roşu la vaste acţiuni de
reeducare, mai exact de uciderea, pervertirea conştiinţelor, de distrugerea
fiinţei morale a Elitei spirituale.
Paradoxal, Elita naţionalistă creştin-ortodoxă a biruit! A rămas demnă,
eroică, martiră, sacră şi verticală precum, Brazii care se frâng dar nu se
îndoiesc!
Înainte de ieşirea pe poarta temniţei Aiud, cei doi CAVALERI ai
DEMNITĂŢII ROMÂNEŞTI, filosoful Petre
Ţuţea cu 13 ani de Academie a Suferinţei şi Iubirii şi
prinţul Alexandru Ghica cu 23 de ani,s-a auzit Socratele nostru
creştin, care a mai lasat o dâră din umorul său, pilduitor, caracteristic:
- „Prinţe, luaţi-o
înainte, că aveţi 23 de ani..., că dacă ies eu întâi – zic ăştia că-s omul
guvernului.”
Cu toată truda, bestialitatea,
teroarea, ura, uciderile, exterminarea multora, regimul diabolic în plan
spiritual-religios a EŞUAT.
Printre murdăria, putregaiul,
duhoarea, întinăciunea, spurcăciunea şi mucegaiul închisorilor comuniste s-au
creat dâre sacre ce au odrăslit FLORILE MIRACULOASE – Amintiri ale
desăvârşirii creştin-ortodoxe.
Ele vor putea oare să fie ucise prin Decrete absurde ce se doresc lacăte
puse la ușa istoriei ?
Bunul Dumnezeu știe întotdeauna să așeze viitorul cu respect pentru
ADEVĂR !
„Mi s-au risipit cuvintele frumoase prin suflet/ ca un pumn de
seminţe spulberate de vânt/ şi nu le mai ştiu potrivi într-o rostire curată.//
... dar au rămas florile să înlocuiască
vorbele./ Mi s-au dus gândurile ca un stol de păsări,/ speriate de oameni
sau izgonite de frig/ şi n-au găsit acelaşi cer limpede să se întoarcă.// ...
în schimb au rămas florile,/ la fel de frumoase şi pure,/ ca să rostească neadunatele gânduri.//
Mi s-au răzvrătit amintirile,/ zidite într-o carapace a timpului,/ când am
încercat să le ating cu privirea./ ...dar am
întâlnit în cale florile/ şi, uimită, m-am trezit înlocuindu-le, rând pe
rând, cu amintiri.” (Eugenia
Indreica Damian, Amintiri, în In Memoriam Spice, de Aspazia Oţel
Petrecu, Ed. Elisavaros, Buc., 2008)
3 Iulie 2022
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu