marți, 26 iulie 2022

Adrian Botez - STINS... (poeme și prozopoeme...ieșite din vreme) PARTEA A III-A (A)

 




STINS... (poeme și prozopoeme...ieșite din vreme)

PARTEA A III-A

 

 

TRUVERUL SACERDOT

 

s-a stins – în Vârf de Munți – COPITA :

nu mai e Valul – nici Ispita !

cui să mai strigi : ”Mai este-o Poartă !”...?!

Sferele Oarbe nu dau Soartă...

 

...Sferele Oarbe trăiesc MISTIC

în Vârf de Munte...nu turistic :

Munte de Foc și de Pucioasă :

PREFAȚĂ  Sorții-cea-cu-Coasă...

 

...cine nu crede – nici nu vede :

nu va-nțelege-Albìni și Strede[1]

chiar de Prăpădul e-acum  - COSMIC !

...auzi Orăcăitul Dosnic :

 

Ce fel ajuns-au – Azi – Truverii

că parcă-s Bocetul Muierii ?

căci noi ne ținem de...EROI !

...chit că orăcăie-n Noroi...

 

...avem – cu toții – -o DATORIE...

Lumea Aceast' n-a fost să fie...

...Truverii-s Rugi cu Umilință

Cuvânt Sălbatic – de Priință !

depunem  Jurământ  Străbun :

Lumi – una-alteia - sunt  : AJUN !

 

...Munți reaprind al nost' Altar

și Făt-Frumos - și Cal Solar :

MOARTEA NE FIE-N PREASFÂNT – OBȘTESCUL  CHIN :

când ne-om trezi – CU-ADEVĂRAT ! - vedea-vom CRISTUL-CRIN !

***

 

3-LATRU

 

Iarnă : grea

și-atotapucătoare – Caracatiță

Albă... - ...latră

Câinii – înverșunați  - cumpliți și

tenaci – îndoind  - cu japca - spre

Infern - toate colțurile

Lumii... – ...latră

Lupii – latră...

...pot eu să fac

Ceva – împotriva  acestei

Metafore Vii  -  a Prăpădului - și

Singurătății ? - ...da :

m-apuc să latru – mai tare - mai

credibil și mai

convingător – decât toți

Câinii și Lupii

Infernalului Pustiu...

...și Pustiul dispare – pe loc ! – ...laolaltă cu

Lumea !

***

 

4-ELIBERARE PRIN MIORIȚA

 

dintotdeauna  - -am locuit onest – AMURG

disprețuind tentacularul – ticăloșitul BURG...

am fost Tovarăș-de-Culcuș - cu Păsări și cu Îngeri :

știam cum – coborând o Treaptă – trădezi și-ncepi să sângeri...

 

m-a răstignit – din Depărtare – DIHORUL-BURG – din Zarea

dar Sufletul nu mi-a-arestat – nici mi-a-mpuțit Suflarea...

...CURAT – străbat – prin Porți de-Amurg – cu JIND - câtre IZVOARE :

doar lor cutez să dezvelesc – o RANĂ-care-DOARE...

 

ascuns în LUMEA-după-AMURG – mă lecuiesc de ”VORBĂ” :

rostesc CUVÂNTULNALT și SFÂNT : n-amestec Duh – cu...”ciorbă”...

apoi –  ușor sui-voi – Treaptă cu Treaptă – la-ALTAR BĂTRÂN – din LUNĂ

unde-ntâlnesc STRĂMOȘI – EROI – plecându-mă-n FÂNTÂNĂ :

 

da – ne zărim doar în OGLINZI –  ACUM... - ...dar ne cuprinde DORUL

ca – prin OGLINZI - să ne cântăm CREDINȚADESCÂNTECUL  STRĂVECHI :

e MIORIȚA-MPĂRĂTEASCĂ  : LIBERATOR e SFÂNT – OMORUL !

***

 

5-CUM TE MAI PRINDE RÂSUL – OAME – CÂND LUMEA E SUB TĂVĂLUG ?

 

cum te mai prinde RÂSUL – Oame – când Lumea e sub TĂVĂLUG ?

BOLNAVI  FĂR'  LEAC - să ardeți împreună   - pe-IZBĂVITORUL RUG !

...a fost - odată -  DIOGENE – căutând OMul  – deci LUMINA :

...prin Lumea-Ntunecată – -ACUM - umblă-ARÌCI – strâns apărându-și VINA !

 

căci ei din VINĂ se hrănesc  – n-au Duh și nici Simțire :

e VINA lor – e VINA noastră ? – NEAGRĂ-i UMANA FIRE ?

și – totuși – CRIST  - ce-i ZEUL nostru – cândva - ne-a vizitat :

...da-i altă vorbă – rușinoasă – CUM L-AM PRIMIT și – -NTÂMPINAT...

***

 

6- BUN E SOMNUL – ÎN IERTARE !

 

nu pot să-L iert decât în Somn

pe Cel Ce-i Lumii-Ăsteia – Domn :

m-a fâțâit în Răstigniri

că mi-am pierdut și Chip - și Știri

m-a prăbușit în Nenoroc :

acum – miros a Busuioc !

 

o – bun e Somnul – în Iertare !

uiți Veacuri – de Tortùri Amare...

în Somn – ești Rege peste Astre

ești CRIST – cu Raze-Ochi – Albastre !

 

...m-ați chinuit și m-ați scuipat

m-ați STINS - și nu m-ați mai chemat !

și – totuși – am un Nume Viu

căci scriu...și scriu...și scriu...și scriu...

...fuge de mine-orice Sicriu !

 

...da-n Somn – mă lecuiesc de voi :

Crin-Zeu - mă lepăd de Noroi !

...Dușmane – nu poți să mă vinzi :

Mâna-ți se-usucă – de mă prinzi !

 

trăiesc pe Dealul de Lumină

și nu m-atinge nicio Vină !

...Truver eu sunt - la Sfinții Prinți !

n-ajungi la Casa-mi – de te-ntinzi :

stau printre Îngeri Aburinzi

de Grinzi – atârnă Mii Colinzi !

***

 

3-LATRU

 

Iarnă : grea

și-atotapucătoare – Caracatiță

Albă... - ...latră

Câinii – înverșunați  - cumpliți și

tenaci – îndoind  - cu japca - spre

Infern - toate colțurile

Lumii... – ...latră

Lupii – latră...

...pot eu să fac

Ceva – împotriva  acestei

Metafore Vii  -  a Prăpădului - și

Singurătății ? - ...da :

m-apuc să latru – mai tare

credibil și mai

convingător – decât toți

Câinii și Lupii

Infernalului Pustiu...

...și Pustiul dispare – pe loc ! – ...laolaltă cu

Lumea !

***

 

5-CUM TE MAI PRINDE RÂSUL – OAME – CÂND LUMEA E SUB TĂVĂLUG ?

 

cum te mai prinde RÂSUL – Oame – când Lumea e sub TĂVĂLUG ?

BOLNAVI  FĂR'  LEAC - să ardeți împreună   - pe-IZBĂVITORUL RUG !

...a fost - odată -  DIOGENE – căutând OMUL – deci LUMINA :

...prin Lumea-Ntunecată – -ACUM - umblă-ARÌCI – strâns apărându-și VINA !

 

căci ei din VINĂ se hrănesc  – n-au Duh și nici Simțire :

e VINA lor – e VINA noastră ? – NEAGRĂ-i UMANA FIRE ?

și – totuși – CRIST  - ce-i ZEUL nostru – cândva - ne-a vizitat :

...da-i altă vorbă – rușinoasă – CUM L-AM PRIMIT și –NTÂMPINAT...

***

 

6- BUN E SOMNUL – ÎN IERTARE !

 

nu pot să-L iert decât în Somn

pe Cel Ce-i Lumii-Ăsteia – Domn :

m-a fâțâit în Răstigniri

că mi-am pierdut și Chip - și Știri

m-a prăbușit în Nenoroc :

acum – miros a Busuioc !

 

o – bun e Somnul – în Iertare !

uiți Veacuri – de Tortùri Amare...

în Somn – ești Rege peste Astre

ești CRIST – cu Raze-Ochi – Albastre !

 

...m-ați chinuit și m-ați scuipat

m-ați STINS - și nu m-ați mai chemat !

și – totuși – am un Nume Viu

căci scriu...și scriu...și scriu...și scriu...

...fuge de mine-orice Sicriu !

 

...da-n Somn – mă lecuiesc de voi :

Crin-Zeu - mă lepăd de Noroi !

...Dușmane – nu poți să mă vinzi :

Mâna-ți se-usucă – de mă prinzi !

 

trăiesc pe Dealul de Lumină

și nu m-atinge nicio Vină !

...Truver eu sunt - la Sfinții Prinți !

n-ajungi la Casa-mi – de te-ntinzi :

stau printre Îngeri Aburinzi

de Grinzi – atârnă Mii Colinzi !

***

 

12-MENIRE DUPĂ MOARTE

 

a mai rămas – din mine – un GRĂTAR :

GRĂTAR prin cari se scurge Apa – din Orișice CÂNTAR !

...ce bine e să știi că ai un Rost

chiar de se zice – despre tine – că...”ai fost”...

 

...să știi că – după Moarte – măcar – TOT AI MENIRE !

...să știi că Noime-ți sunt – jur-împrejur – cu tine...

te face să răsufli mai agale

în Drumul către Styx – colò – în Vale...

 

...iar Hoitul tău – rămas între Cearșafuri

(...la fel de Alb – cum ele-s – prădate dintre Vrafuri...)

'florește Chipu-ți – peste-ncruntarea Morții

c-un mic Surâs : nu-i ești indiferent  – chiar ! – SORȚII !

***

 

15-DOINĂ  -  DE VIAȚĂ ȘI DE MOARTE

 

țucu-te să te tot țuc

până tace Glas de Cuc !

Năcazu-o ieși din Casă :

pe Păduri – la-Apus – se lasă...

...eu – cu mândra – vom vărà

și ne-om iubi – în Vâlcea !

eu – cu mândra – fără Oarba

om face să crească Iarba !

m-oi simți – o dată – Om

cu mândra – vărând sub Pom !

...și n-om ispiti nici Șerpii :

la noi or veni doar Cerbii !

...s-o dus mândra – Vânt de Sară :

Inima – iar – mi-i amară...

s-or stâns Stelele – în Cer :

Inima-i plină de Ger...

...m-oi duce pân' la Izvor :

bea-voi - și n-am să mai mor !

...fără Moarte – tot nu-i bine :

rămâi sângur – pe-Astă Lume...

***

 

18 – DEOCAMDATĂ - ȘED

 

deocamdată

șed – pe Marginea Patului - și

cuget : ”oare

șederea mea – pe Marginea Patului – schimbă

ceva – în Univers ? ” - ...probabil că

da... – ...nu știu – însă - cât de

mult...și pe unde...

...dar și când m-oi

ridica (să dea dracu' !) - PRĂPĂD AM SĂ FAC ! : Universul o s-o ia

la Goană – ÎN TOATE

PĂRȚILE !  - ...ca-mpuns – în fund – de

Țepii Mari – ai unei

Scârbe Mici – de

Arici...

***

 

19-RUGA SFINȚILOR (baladă)

 

m-ascunsei într-o Viroagă

să văd Sfinții cum se roagă...

cu mine – ascuns – stătea

Soarele – mic cât o Stea...

 

Sfinții veniră – ca Cerbii

la Sfâta Fântână-a Ierbii...

Apa – din Puț - clocotea

Sfinți-de-Foc când se ruga !

 

...și Soarele tremura

și Cuvinte murmura

să îi ierte Crist – Pârjolul

ce-a ivit – din Lumi – Nămolul...

 

...iar la Ruga Sfinților

Sfinților – Părinților

CRIST venea și ospăta

CUVÂNTUL ! - ...TOT re-ncepea !

 

Albinele bâzâia

Furnicile furnicà

Păsări – Îngeri se făcea

Lupul Dac – ÎMPĂRĂȚEA !

 

...Munți Cărunți cutremura

CRISTAL – Izvor lumina

sub Stejar – Regi Vechi venea

și – cu Sfinții – se ruga...

 

...am plecat  - Truver ce sunt

Zei Bătrâni mă-nsoțeau – crunt...

Gură-Cască nu credea

nu credea Cântarea mea

 

și huleau VEDEREA mea...

atunci – Sfinți în fulgera

Lumea – iar – se limpezea

ZEI și CRIST se-mbrățișa !

***

Adrian Botez



[1] -STREDE sfs [At: PSALT. 31 / V: (îvr) ~die, ~ride, ~ridie, ~righe / E: slv стрьдь, стрєдь] : MIERE, care se scurge, de la sine, din fagure.











Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu