Portret
aniversar Vasilica Grigoraș
Interviu
realizat de Nicoleta Marinescu
Nicoleta Marinescu:
Vaslui, oraș patriarhal, cu locuitori încă mândri de personalitățile plecate de aici în lume de-a
lungul vremii, de la Nicolae Milescu Spătarul, la actorii Aglae Pruteanu,
Constantin Tănase, până la tânăra pictoriță Alexandra Nichita cu pânze
achiziționate și pentru colecțiile Vaticanului… Aici, unde spiritul moldav este
atât de prezent și parfumul teilor te
îmbie la visare, locuiește Vasilica Grigoraș, profesoară, apoi bibliotecară
pasionată de profesie, dar și veșnic animată de neliniștea creației ce îi
tulbură zilele, nopțile…
La o cafea să depănăm amintiri, cum numai
noi, în Moldova, știm să „rostuim” gândurile… De fapt, cine ești tu, Vasilica
Grigoraș?
Vasilica Grigoraș:
M-am întrebat și eu de mai multe ori. Greu de găsit un răspuns prompt, precis,
potrivit în câteva cuvinte; cred că răspunsul este condiționat de timpul și
locul în care ne aflăm, de ceea ce trăim, de ceea ce ne dorim, de ceea ce
împlinim… Așadar, sunt o făptură în trecere pe aici, care a încercat și dorește
în continuare să se strecoare prin valurile vieții, să danseze în ritmul muzicii
anotimpurilor, să se îmbete cu mireasma florilor nemuritoare, să plângă în
nopțile lipsite de trilurile păsărelelor, să lase câteva urme ale pașilor săi
spre bucuria celorlalți… Altfel spus, acum sunt un „copac” încă verde, pe care
Domnul l-a înzestrat cu multe „inele”.
N. M.: Minunat răspuns! Ai îmbinat
talentul tău de scriitoare cu formația inițială de filosof, așa cum faci mereu.
Parafrazându-l pe Nică a lui Ștefan a Petrei: „Nu știu alții cum sunt, dar eu,
când mă gândesc…”, cum era, Vasilica dragă, copilăria la țară, când nu era
televizor și calculator. E perioada din viață care marchează, se pun temeliile
viitorului om. Acolo, în satul românesc, din cele mai vechi timpuri,
învățătorul și preotul satului aveau biblioteci și împrumutau copiilor cărți, acolo,
în casa fiecărui locuitor lângă icoana împodobită cu un ștergar brodat și
busuioc se aflau Biblia, Psaltirea, alte cărți de rugăciuni și un almanah.
Satul românesc a dat culturii și civilizației noastre adevărate modele utile și
astăzi în mai toate domeniile, transmițând din fondul genetic al poporului tot
ce este mai valoros. Ai văzut lumina zilei în acest mirific rural, nu-i așa?
V. G.: M-am născut într-un sat de câmpie
(Robeasca) din județul Buzău, într-o familie de țărani și am cunoscut cam tot ceea
ce înseamnă viața de la țară după anii ’50, cu bucurii, candoare și
zburdălnicii, dar și cu neajunsuri și îngrădiri. Am crescut în casa unor oameni
harnici și respectați de consăteni. Acolo am descoperit izvorul înţelepciunii,
faţa smerită a cuminţeniei, vocea şoptită a bucuriei, murmurul tristeţilor,
suspinul nevăzut, plânsul interior, râsul discret, fredonatul în surdină cu
tonuri diafane şi rezonanţe cristaline și tot acolo am învățat să zbor…
N. M.: Casa copilăriei este, cu siguranță,
locul la care ne gândim cu nostalgie și emoție la orice vârstă. ACASĂ e
familia, sunt părinții, frații și surorile, e primul univers al copilului.
V. G.: Este un truism când spunem că
familia este cel mai important și drag loc din lume. Faptul este unanim
recunoscut. Ca mezină am crescut sub aripa protectoare a părinților, dar și a
surorii și a celor trei frați mai mari decât mine. Le-am simțit întotdeauna
iubirea, atenția și grija față de mine. Îmi amintesc și acum sfaturile,
îndrumările, întâmplările fericite trăite împreună, dar şi lucrurile dureroase
prin şi peste care am trecut împreună. Nu-mi aduc aminte să ne fi certat
vreodată sau să avem dispute ireconciliabile. Puținul pe care l-am avut l-am
împărțit întotdeauna frățește. Lucian Blaga spunea: „veşnicia s-a născut la
sat”, iar actorul Dorel Vişan, într-o emisiune TV, adăuga: „şi bunul simţ s-a
născut la ţară”. Sunt întru totul de acord cu ambele afirmaţii cu mențiunea că,
într-adevăr, ceea ce deprindem în cei şapte ani de acasă reprezintă adevăratele
valori ale vieţii.
N. M.: Într-una din piesele sale, Marin
Sorescu scria: „Eu cred că există, în viaţa lumii, o clipă când toţi oamenii se
gândesc la mama lor. Fiica la mamă, mama la bunică, bunica la mamă… până se
ajunge la o singură mamă, una imensă…”. Mama, un cuvânt atât de drag… cum era
mama, de care îți amintești cu atâta
emoție… și cu respect ori de câte ori îl pronunți…?
V. G.: Mama a fost, este și va fi pentru
mine o ICOANĂ: „în fluviul vieții/ simt/ chipul tău dulce/ de veșnică amintire/
astfel încât/ trăiesc cu tine, MAMĂ/ în absența ta”. Cred că s-ar cuveni să
spun ceea ce am învățat de la mama. Încep cu respectul pentru cei în vârstă şi,
în general, faţă de oameni. Celor mai mari din jurul nostru, noi copiii ne
adresam cu formule respectuoase. Pentru vârstnici, salutul era obligatoriu
„sărut mâna”, dar nu numai că spuneam, chiar făceam acest gest. Eram la casa
mea, cu copiii mari şi când mergeam acasă, le sărutam mâna părinţilor,
mătuşilor, unchilor… De la mama am
învăţat hărnicia. Pe lângă munca în gospodărie şi cea a pământului, era meşteră
în lucrul de mână: cusut, împletit, croşetat, tors, ţesut şi multe altele.
Treptat am deprins și eu aceste îndeletniciri. După ani și ani, cu mare drag am
împletit, croșetat și am cusut goblen, realizând reproduceri după pictori
celebri: Jean-François Millet, Leonardo da Vinci, Carlo Dolci, Jean-Honoré
Fragonard, Van Gogh… De la mama am înțeles cât de importantă este învăţătura,
dorinţa de a şti mai multe. Deşi cu patru clase, ştia multe poezii pe de rost.
Recita Muma lui Ştefan cel Mare, Mama de Coşbuc, Iarna de Alecsandri… În
nopţile lungi de iarnă, când stăteam la căldură, lângă sobă, ne spunea cele mai
frumoase poveşti, unele inventate de ea. Însă, pot spune cu mâna pe inimă că,
cel mai important lucru învăţat de la mama a fost drumul spre credinţă. Acasă,
copil fiind, zi de zi, an de an am descoperit-o pe mama cea blândă şi smerită,
acea fiinţă cu frică şi iubire de Dumnezeu. Deşi era vremea îndepărtării
oamenilor de biserică şi a distrugerii sufletului prin necredinţă, măicuţa mea
a păstrat-o și-a dăruit-o copiilor. Cu toții am învăţat răbdarea, iertarea,
iubirea necondiţionată, dăruirea…
N. M.: „Un tată […] e o lumină
călăuzitoare a cărui iubire ne arată calea”, spunea George W. Douglas. Cum era
tatăl tău, Vasilica?
V. G.: Tata era un om hotărât, corect,
auster în manifestarea sentimentelor și părea dur și de neînduplecat. În opinia
lui vorba era vorbă, cuvântul dat nu putea fi luat înapoi niciodată,
promisiunea era lege, munca trebuia făcută cu simț de răspundere, iar leul
muncit era considerat cât roata carului. Era un om mândru și se mândrea cu noi,
însă niciodată nu ne spunea acest lucru, auzeam de la alții că se lăuda cu noi.
Prin felul în care se comporta în casă și în comunitate, chiar dacă atunci nu
prea înțelegeam, mai târziu am conștientizat valorile pe care le avea:
demnitate, hărnicie, dârzenie, respect și seriozitate pentru lucrul bine făcut,
mulțumire și recunoștință celorlalți pentru ajutorul și sfatul primite…
N. M.: Iosif Sava își amintea despre tatăl
său: „Tata a sădit în mine un imens respect faţă de istoria locurilor. Avea un
înnăscut talent de povestitor. Mi-amintesc despre Ştefan cel Mare mai mult din
cele auzite de la tata decât din orice pagini am citit după aceea… Mi-a dăruit
o credinţă de unică dimensiune în valoare, în tradiţie. […].” La țară, în anii
copilăriei tale și nu numai, erau multe aspecte greu de înțeles pentru copil…
lucruri observate, care marchează…
V. G.: La mine în familie se muncea enorm.
Îmi plângea inima când o vedeam pe mama, o femeie mărunţică şi slăbuţă la trup,
cum trebăluia din zori în noapte prin casă, în gospodărie şi la muncile
câmpului. Cu asta nu m-am împăcat niciodată. Era o adevărată corvoadă, o povară
pe care o ducea cu greu, dar nu se plângea niciodată. Prin ochii şi sufletul
meu de copil, din acest punct de vedere, am perceput viaţa de la ţară prea
dură, prea aspră.
N. M.: Sigur ai purtat cu tine această
proiecție. Dacă da, în ce fel?
V. G.: Din fericire, n-aș putea spune că a
fost o traumă (am luat lucrurile ca atare), dar m-a influențat în cel mai
minunat mod. M-a motivat să-mi doresc să plec din sat, iar pentru a „evada”, am
conștientizat că singura modalitate era aceea de a învăța serios, să fac tot
ceea ce depindea de mine pentru a continua școala. Părinții m-au încurajat
permanent, anii au trecut şi Domnul mi-a împlinit visul. Am citit undeva că „un
copil este ca un copac; dacă se strâmbă de mic, nu se mai poate îndrepta”. Cred
că ei ştiau acest lucru şi au avut grijă să creştem drepţi.
N. M.: Spre ce te-ai îndreptat, unde ai
urmat cursurile liceale?
V. G.: Am fost un copil foarte energic,
zburdalnic, mereu dornic de mișcare și am fost îndrumată spre Liceul cu program
de educație fizică și sport din Galați, unde am învățat patru ani, în regim de
internat. Din mai multe sporturi incluse în programul liceului, am ales
baschetul, un sport de echipă, jucat cu delicatețe și eleganță. Practicându-l
am conștientizat și am învățat ce înseamnă spiritul de echipă, buna colaborare
și fairplay-ul, însă învățătura era prioritatea numărul unu. Și spun lucrul
acesta pentru că, deși în anul în care am absolvit liceul, la Galați a luat
ființă Facultatea de educație fizică, iar antrenorul și ceilalți profesori de
sport mă îndemnau să merg la această facultate pentru a face parte din echipa
de baschet, eu m-am îndreptat într-o cu totul altă direcție.
N. M.: Într-adevăr, surprinzător! Puțină
lume poate crede că formarea în anii de liceu nu continuă în aceeași direcție.
Spre ce facultate te-ai orientat?
V. G.: Am intrat la Facultatea de
Filosofie a Universității „Al. I. Cuza” din Iași.
N. M.: Studenția este perioada cea mai
frumoasă din viața unui tânăr. Iașiul oferă tânărului o șansă la o dezvoltare
personală complexă. Îmi amintesc cu drag de studenția mea, a noastră…
Povestește câte ceva despre anii studenției!
V. G.: Într-un univers cu totul nou, m-am
bucurat de tinerețe, exuberanță, amintiri de neuitat, dar aveam și o dorință
strașnică de învățătură. Am avut profesori extraordinari: Vasile Pavelcu, Stela
Teodorescu, Ernest Stere, Titus Raveica, Tudor Ghideanu, Petru Ioan, Adrian
Neculau, Radu Negru… În perioada studenției mergeam foarte des la Biblioteca
Facultății și la Biblioteca Centrală Universitară „Mihai Eminescu”. Aceste
instituții mi s-au părut un univers mirific. În noianul de cărți așezate într-o
ordine desăvârșită am văzut omenirea de-a lungul existenței sale. Oamenii cu
preocupările și realizările lor din toate domeniile cunoașterii umane. Astfel
s-a născut pasiunea pentru carte și bibliotecă. În intimitatea ființei mele
mi-am dorit să lucrez în acest templu al culturii, civilizației și
spiritualității umane. Astfel „În vârtejul vieții cu elan aprins,/ La piept, eu
cărţile le-am strâns,/ Le-am mângâiat coperţile uşor/ Simţindu-le aripi pentru
zbor.” După absolvire, am lucrat câțiva ani în învățământ, predând științe
umaniste la un liceu din Vaslui. În timpul restrâns cât am predat, am avut
elevi participanți la olimpiade și sesiuni de comunicări științifice naționale,
îndreptându-se spre facultăți umaniste (drept, filosofie, psihologie…)
N. M.: Cred că schimbarea este ceea ce te
caracterizează: de la un liceu sportiv, la facultatea de filosofie, de la
catedră, în bibliotecă, în lumea cărților și a informației…
V. G: De multe ori am simțit nevoia de schimbare,
însă de data aceasta am întâlnit un citat: „Fii tu schimbarea pe care vrei s-o
vezi în lume!” (Mahatma Gandhi) La prima vedere am zâmbit şi am fost tentată să
cred că este doar un titlu de poveste pentru adormit copiii. Anii au trecut, am
cunoscut mulţi oameni, fiecare cu identitatea sa morală şi spirituală. Viaţa
mi-a oferit experienţe de tot felul, însă un gând ispititor s-a ţinut scai de
mine, dându-mi ghes să mă întreb în legătură cu zicerea lui Gandhi: „Şi totuşi,
dacă se poate?” Am acceptat ca fiind posibil acest lucru. Cu gândul bun în
buzunarul de la piept, mi-am devenit propriul ceasornic, propria busolă în a
decide marea schimbare pe plan profesional.
N. M.: Pentru generația mea, a noastră,
lumea cărților este o adevărată și permanentă atracție, setea de informație
este imensă.
V. G.: Să continui ideea despre schimbare…
Se spune, să fim atenți la ceea ce ne dorim că se poate întâmpla. Este
adevărat. Pe neașteptate a apărut un post liber la Biblioteca Județeană
„Nicolae Milescu Spătarul” din Vaslui. A venit la timpul potrivit, am fost
convinsă că este o alegere bună și nu m-am înșelat.
N. M.: A fi bibliotecar este o adevărată
provocare. Când intri într-o bibliotecă, ceea ce impresionează este volumul
mare de carte și – oricât de mult ai fi citit –
te întrebi cu jenă când vei reuși să parcurgi mai multă informație. Cum
a-i defini biblioteca?
V. G.: Din punctul meu de vedere,
Biblioteca este Ateneul Minții și al Sufletului. Și sunt întru totul de acord
cu ceea ce spunea Carl Thomas Rowan:
„Biblioteca este templul învățăturii, iar învățătura a eliberat mai mulți
oameni decât toate războaiele din istorie”, de aceea „Singurul lucru pe care
trebuie să îl cunoști cu precizie este unde se află biblioteca”. (Albert
Einstein).
N. M.: Există în biblioteci departamente
în care ai posibilitatea – prin natura
lucrului – să-ți treacă prin mâini bună
parte din producția editorială a țării. Am fost catalogator și știu foarte bine
bucuria imensă creată de titlurile noi, de condițiile grafice, comparabile cu
producția editorială internațională. Regret că anul acesta, din cauza pandemiei
se pare nu se va mai organiza Librex-ul la Iași și nici Târgul de carte de la
Leipzig. Tu în ce compartiment al bibliotecii ai lucrat?
V. G.: De la început m-am ocupat de
clasificarea și catalogarea documentelor de bibliotecă. Nici nu se putea mai
potrivit. Cărțile care au intrat în bibliotecă au trecut prin mâinile mele, pe
sub ochii mei, mi-au atins inima ajungând la minte pentru a identifica
informațiile necesare indexării și descrierii bibliografice conform stas-urilor
internaționale în vigoare.
N. M.: Noi am lucrat în acele departamente
nevăzute ale bibliotecii, dorind să avem cât mai multe și noi cunoștințe nu
numai de cultură generală, biblioteconomie, ci și de informatizare, pentru ca
utilizatorul structurii infodocumentare să găsească informația dorită, într-un
timp cât mai scurt. O muncă destul de dificilă…
V. G.: Conștientă de acest lucru, am
acordat mult timp lecturii, iar pe partea de specialitate am consultat toate
materialele existente în bibliotecă, însă cu certitudine cursurile de
perfecționare organizate de Ministerul Culturii mi-au fost de un real folos.
Cursurile și lecțiile practice cu specialiști din marile biblioteci cunoscuți
la nivel național erau o adevărată școală de biblioteconomie. Contactul cu
colegi/colege din țară a fost un mare avantaj.
N. M.: Cursurile noastre de formare se
bucurau de lectori cu studii de specialitate și cu toate că în România acest
tip de învățământ dispăruse, formatorii noștri erau foarte atenți, serioși,
implicați, transmițându-ne și nouă dragostea pentru profesie, respectul față de
cititor, obligativitatea unei permanente adaptări la nevoia de informare și
formare.
V. G.: Din dorința de a ști mai multe și a-mi
extinde sfera preocupărilor și în celelalte servicii și compartimente ale
instituției am solicitat stagii de pregătire, schimburi de experiență și vizite
în mai multe biblioteci din țară, atât publice (Biblioteca Națională a
României, Biblioteca Metropolitană București, bibliotecile județene din Iași,
Galați, Brașov, Piatra Neamț…) dar și la Biblioteca Academiei și Biblioteca
Centrală Universitară din București. La BCU București, cu aprobarea
directorului Ion Stoica și a directorului adjunct Mircea Regneală m-am bucurat
de o rodnică și importantă colaborare cu bibliotecara Constanța Dumitrășconiu
și informatician Voichița Dragomir în probleme de catalogare și informatizare.
Am făcut parte din Asociația Bibliotecarilor din Învățământ din România (ABIR) și
am participat la mai multe Conferințe naționale unde se discutau la cel mai
înalt grad profesional problemele importante din bibliotecă. În cei aproape 30
de ani lucrați în bibliotecă am considerat și voi crede în continuare că „O
bibliotecă este o ușă spre numeroase vieți” (Sharon Creech), că „Trăim atâtea
vieți câte cărți citim”. (Mario Vargas Llosa) și că menirea bibliotecarului
este aceea de a deschide ușa bibliotecii pentru utilizatori și a le oferi cărți
spre lectură.
N. M.: Din discuția noastră, din scrierile
tale, mai ales, transpare înclinația ta nativă pentru frumos, pentru cuvântul
scris care rămâne și poate fi citit și recitit, transmis mai departe.
V. G.: Mă provoci să întreprind o
călătorie în timp pentru a-ți spune câte ceva despre filonului scrisului meu și
o re-constituire a paşilor nevediţi cu răbdare şi timiditate pe minunata cale a
creaţiei literare. Pana scrisului mi-a
fost întru început, un firav fulg care s-a alcătuit pe sine treptat, sub binecuvântarea
graţiei divine. Indiferent de stadiul creşterii sale, am păstrat-o permanent şi
am ospătat-o în cămăruţa de curat a sufletului, sub oblăduirea gândului bun. Cu
ea la purtător, trecut-au ani după ani, travaliul scrisului meu durând mult
timp, cu frâne şi opriri voite şi nevoite, autoimpuse ori libere de vrerea mea,
însă m-am strecurat prin năvalnica apă curgătoare a timpului până astăzi.
carti de vasilica grigoraș
N. M.: De când ai început să scrii?
V. G.: Din primii ani ai şcolii din comuna
natală, îmi aduc aminte de dibăcia cu care găseam rime unor versuri,
însăilându-le cu naivitatea vârstei în şiragul neted, alteori dezlânat al
poeziei. Mult mai târziu, în anii studenţiei, mergeam uneori la întâlnirile
unor cenacluri literare din Iaşi, împreună cu colega şi buna mea prietenă de-o viaţă,
scriitoarea, poeta, traducătoarea, editoarea, doctor în sociologie, Valentina
Teclici, care debutase în poezie, iar pentru mine era cu adevărat un magistru
strălucit în arta scrisului şi nu numai. Îmi plăcea atmosfera în care
scriitorii, poeţii citeau din creaţia lor şi eram doar ochi şi urechi. Mă
fascinau discuţiile, comentariile cu privire la calitatea unor texte literare.
N. M.: Am cunoscut-o pe Valentina Teclici
la Bușteni, la cursurile organizate în cadrul Ministerului Culturii prin
Centrul de Perfecționare. Ne întâlneam colegi din întreaga țară, din rețeaua
bibliotecilor Cooperației Meșteșugărești, pentru două sau trei săptămâni, doi
ani consecutivi, la cursurile organizate din cinci în cinci ani. Era un bun
prilej de a ne împrieteni, de a ne informa asupra activității altora, de a
lucra în echipă, de a comunica.
Am remarcat, la prima întâlnire cu
colegele din țară, o tânără blondă, cu ochi ciocolatii, modestă, dar
impunătoare prin prezență, cultură, comportament și prin discurs. Era Valentina
Teclici, bibliotecară la Galați. Discuțiile prelungite până noaptea târziu,
purtate și în vila în care locuiam au făcut să ne apropiem mai mult. Moldovence
amândouă, ea născută în Hușii lui Ralea, iar eu în Dorohoiul lui Enescu. Ea,
trăitoare în Galații lui Camil Ressu, eu în Iașii lui Eminescu.
Ne-am amintit, inerent, studenția
petrecută în Iași, parfumul teilor intrat „fraudulos” în plină sesiune, în
sălile de lectură ale Bibliotecii Centrale Universitare „Mihai Eminescu”…
Amintirile studenției noastre ne-au
apropiat. Organizând schimburi de bune practici între biblioteci, la Galați sau
Iași, am fost din nou împreună, având șansa de a ne cunoaște mai bine.
Zilele trecute, citeam, înainte de a fi
dată la tipar, lucrarea Siaj pe marea vieții – Valentina Lupu – competență,
pasiune și dăruire. Găsesc în paginile cărții o poezie și câteva rânduri
semnate de… Valentina Teclici. Așa am ajuns să fiu în posesia lucrării Odă
prieteniei: jurnal de călătorie în Noua Zeelandă, având posibilitatea să aflu
mai multe despre Valentina, grație ție, bună prietenă a fostei mele colege.
Am lecturat dintr-o suflare paginile
jurnalului tău. Un jurnal bine scris, organizat și gândit solid m-a făcut să-mi
regăsesc o prietenă, îndrăznesc să spun, la care am gândit de foarte multe ori.
Finețe, putere, corectitudine, educație regăsești în paginile cărții, citită cu
o reală plăcere. Un model de prietenie, un cult al prieteniei, un adevărat
exemplu pentru cei tineri. O invitație de a redescoperi plăcerea lecturii jurnalelor
și notelor de călătorie, a reconstituirii prin poveste a unui spațiu cultural
și a unei civilizații. Fascinante unele descrieri și trăiri personale! O
paranteză necesară. Știu că ai debutat ceva mai târziu, după cum mărturiseai.
V. G.: Prima dată am citit în public mai
multe epigrame la o sesiune de comunicări pe plan național, când lucram în
învățământ. La bibliotecă am avut ca prieteni de nădejde cărţile. A fost o
lungă perioadă de acumulări, iar lecturile esenţiale au zidit temelia
instruirii, formării și curajul de a scrie. Miracolul unei biblioteci, nu se
poate descrie în cuvinte. Am început să scriu materiale de specialitate,
medalioane ale unor personalităţi locale şi naţionale, proză scurtă, impresii
de călătorie, cronici literare, eseuri şi interviuri publicate în revista
instituţiei şi în alte publicaţii periodice. Minunata profesie de bibliotecar
mi s-a potrivit ca o mănuşă din cea mai fină dantelă pentru mintea care iscodea
sursele de documentare, pentru inima care simţea imboldul şi fiorul creaţiei şi
pentru mâna care mi-a purtat pana.
N. M.: Modelele în viața unui adolescent
au un impact major asupra formării și dezvoltării viitorului adult, atât pe
plan psihologic cât și profesional. Alegerea unui model corect ne dă șansa
găsirii unui echilibru.
V. G.: N-aș putea spune că, în ceea ce
privește scrisul am avut modele, ci oameni apropiați, prieteni de suflet care
au înțeles dorința mea. Pe lângă îndemnul, susținerea și încurajarea Valentinei
din studenție și după, cât am lucrat la bibliotecă am avut un înger păzitor,
far deschizător de drumuri, pe renumitul profesor doctor în filosofie, Petrea
Iosub, cu care am colaborat până a fost chemat la Domnul. Dacă ar fi să-i
zugrăvesc un portret acestui filosof
instruit, înţelept şi combativ, în aceeaşi măsură, mare şi adevărat
dascăl pentru multe generaţii, prieten de nădejde, OM de o calitate şi
probitate morală desăvârşite, ar fi prea puţine însuşiri menţionate aici.
Dragostea, întotdeauna este creatoare. La
împlinirea a şase ani a nepoatelor mele (în ani diferiți), am simţit impulsul
de a le surprinde cât mai plăcut și am început a sclipui cu răbdare poezie cu
poezie, povestire după povestire, asezonate cu imagini şi fotografii pentru
trei cărţi, consilier editorial fiind Valentina Teclici, un autor cu mai multe
volume publicate, un poet cu premii naţionale.
N. M.: Poezia japoneză pătrunde în spațiul
românesc la începutul secolului XX prin intermediul traducerilor în limba
franceză. Pentru prima oară despre
poezia japoneză apar vești în revista ieșeană
„Evenimentul”. În 1911, Alexandru Vlahuță publică Poezia și pictura
japoneză, incluzând un comentariu și o comparație a celor două care subliniază
originea în arta caligrafiei. Se pare că aceasta este la originea rondelurilor
lui Alexandru Macedonski, multe dedicate Japoniei. La mulți autori români s-a
observat influența poeziei nipone. Dintre cei care, preluând modelul japonez,
respectă constrângerile acestuia, Nichita Stănescu este un model al genului în
poezia noastră. Ce a însemnat pentru tine descoperirea poemului de inspirație
japoneză, prea puțin cunoscut înainte de 1990?
V. G.: O poartă larg deschisă spre lumină
în creaţia mea, a fost întâlnirea cu poemele de inspiraţie niponă (haiku,
senryu, tanka, gogyohka, haibun) prin cărțile care au intrat în bibliotecă după
anii ’90. M-a uimit structura atât de restrictivă (versuri, silabe şi multe
alte reguli…), dar am înţeles că ,,esenţele tari se ţin în sticle mici”.
Într-un strop de enunţ se regăsește un întreg univers. Participarea la mai multe
concursuri naţionale, mi-a fost răsplătită cu premii și mențiuni. De această
dată, am fost binecuvântată de prezenţa unor corifei ai poemului de sorginte
japoneză: Ana Urma, Corneliu Traian Atanasiu, Cezar Florin Ciobîcă, Dan Norea,
Petru Ioan Gârda…, care prin comentariile poemelor mele, sugestiile şi
criticile pertinente ale domniilor lor m-au ajutat să învăţ alfabetul
construcţiei, să sesizez şi să înţeleg tâlcul imaginii, să exersez umorul
subtil şi descrierea feerică…
N. M.: Poți veni cu câteva exemple din
versurile tale?
V. G.: Desigur. Haiku – poem închinat
naturii, trei versuri și 17 silabe
(5-7-5): „ogor pârjolit-/ de-o vreme în vechiul jgheab/ nicio stea tremurând”;
Senryu – despre natura umană, trei versuri, 17 silabe (5-7-5): „muzeu sătesc-/ de
viță nobilă doar/ Grasa de Cotnari”; Tanka – 5 versuri, 31 silabe (5-7-5-7-7):
„Tonuri de vioară-n/ monotonia-nserării/ capriciul clipei-/ clopocitul
cascadei/ mă ancorează-n senin”; Dacă cele trei menționate au formă fixă,
Gogyohka este un poem în cinci rânduri, considerat cel mai liber poem în ceea
ce privește alcătuirea sa: „Te privesc pe furiş/ cu ochii inimii/ şi mă plouă/
gânduri prefăcute/ în flori de cireş”.
N. M.: Creația ta literară este bogată,
cuprinzând o paletă variată!
V. G.: Am prins şi mai mult curaj şi
apetitul pentru scris s-a îndreptat, într-un mod surprinzător chiar şi pentru
mine, într-o altă direcţie, spre poezia rimată și în vers alb. Simţeam că eram
doldora de simţiri, trăiri, idei, imagini… ţinute doar pentru mine, ceea ce mi
s-a părut a fi o atitudine egoistă. Conştientizam tot mai mult că mai am multe
de spus, de scris, şi-n nopţi târzii, împreună cu eul interior, ne-am promis
sinceritate deplină şi am purces la un proces de construcţie lirică, pe care am
vrut-o a fi o punte între trecut şi viitor, pentru a trăi clipa. Cu
certitudine, pot afirma că prin scris am întâlnit în ceas de taină, la timp
potrivit, corabia de care aveam atâta nevoie.
N. M.: Ce este poezia pentru tine și cum o
poți defini?
V. G.: Scriind, am înţeles că poezia este
un monolog interior, o căutare de sine, o evadare din labirintul vieţii, e
amintire şi visare. Este un mod de a sta de veghe, o cale de a te reinventa; te
descoperi pe tine însuţi pentru a te dărui celorlalţi. Poezia este clipa şi infinitul,
este stropul şi oceanul, este licărul şi soarele, dezlănţuire şi cumpătare,
freamăt şi linişte, încătuşare şi libertate… Poezia este pocalul din care ne
împărtăşim. Este cupa din care ne adăpăm sufletul însetat de frumos, lumină şi
iubire. Este focul aprins de o scânteie divină.
N. M.: Am remarcat în versurile tale tenta
religioasă. Spuneai că mama a fost cea care ți-a insuflat credința. De aici și
turismul religios practicat în țară și străinătate, dorința ta de a fi în
permanență aproape de Dumnezeu, mulțumindu-I.
V. G.: Am spus la început faptul că
printre cele deprinse de la mama se numără și credința. Aș mai putea adăuga
pelerinajele la mai multe biserici și mănăstiri din țară și din străinătate. Cu
ajutorul Domnului am ajutat la organizarea de biblioteci la Mănăstirile Moreni
(duhovnic, părintele Meletie Mercaș) și Mălinești (stareț, părintele Filip
Mercaș) din județul Vaslui, și nu în ultimul rând o comunicare deosebită cu
părintele duhovnic Mircea Istrătucă. Așadar, pot spune că în întreaga creaţie
l-am simţit mereu aproape pe bunul Dumnezeu, şi-I mulţumesc în fiece clipă.
Mi-a trimis îngeri cu chip de om, personalități ale literaturii, culturii şi
spiritualităţii române şi, alături de cei menţionaţi mai sus, adaug cu toată
preţuirea pe scriitoarea, poeta şi editoarea Mariana Gurza (poeta cu suflet de
înger), scriitorul, cineastul şi jurnalistul Ben Todică (ambasador onorific al
românismului în lume), scriitorul Nicolae Muşat (bariton şi apostol al
ortodoxiei), poeta Ana Anton, scriitorul şi dramaturgul Dan Plăeşu, critic
literar Georgeta Petre, ilustrator de carte pentru copii Elena Ciubotaru…, care
mi-au dat suflu pentru a-mi stimula curajul, dorinţa să zbor pe aripi de vers
şi să navighez pe piste netede de proză.
N. M.: Viața monahală la Moreni a început
cu patru secole și jumătate în urmă și a fost întreținută de călugări. Prima
biserică din lemn a fost construită în vremea domnitorului Petru Rareș. Actuala
clădire a fost ridicată imediat după 1990. Am vizitat-o acum vreo 10-11 ani și
m-a impresionat icoana Maicii Domnului, pentru că oriunde te-ai afla în
biserică, ai impresia că te privește. Bibliotecară fiind, nu pot să nu remarc
orice așezământ monahal – și nu numai – care are și un spațiu dedicat cărții.
Biblioteca dispune de o sală de lectură. Include în colecțiile ei peste 1.700
de volume de cărți provenite de la vechea biserică, donate sau cumpărate, cărți
din producția editorială contemporană. Am vizitat-o în preajma zilei de 21 mai
și am aflat că nu poate fi minimalizată contribuția ta la ceea ce poți vedea
azi acolo. Acolo știu că se găsesc cărți vechi, adevărate valori spirituale,
descrierea acestor documente fiind o piatră de încercare a catalogatorului.
V. G.:Aș dori să precizez un lucru foarte
important în ceea ce privește evaluarea, catalogarea și clasificarea cărții
vechi. Împreună cu preacuviosul părinte Meletie l-am invitat la mănăstire pe
domnul Doru Bădără, specialist în carte veche și istoria tiparului, bibliotecar
la BCU București pentru un demers biblioteconomic profesionist. A răspuns
invitației și s-a ocupat de tot ceea ce înseamnă prelucrarea de carte veche.
N. M.: Ordinea din incinta mănăstirii,
parcul ei cu iarbă, flori şi arbuşti, precum şi plantaţiile cu aleea din prima
incintă şi viaţa spirituală de aici încântă ochiul şi sufletul, făcându-l pe
credincios să regrete plecarea din mănăstire. Știu că Valentina revenind în
țară a rămas profund impresionată de acest colț de rai. Am făcut din nou o
paranteză, impresionată fiind de acest lăcaș de cult, vizitat în cadrul unei
excursii documentare organizate de Valentina Lupu de la Casa Corpului Didactic
Vaslui, cu care ai colaborat cu mult drag.
Paleta creației tale literare este
variată. Poți să ne conduci în lumea ei?
V. G.: De la Fragmente de spiritualitate
românească, cu un popas pentru dialog amical cu Petrea Iosub – Un destin
exemplar şi, împreună prezentând cititorilor pe academicianul, economistul
român de talie mondială Anghel Rugină – Omul şi savantul, mi-a venit ideea să
mă copilăresc şi să trimit câteva Raze de soare pentru Sara (versuri pentru
copii); de ce? pentru că „Aşa vreau eu” (povestiri pentru copii), după care am
simţit imperios nevoia unor Reflecţii filosofice, aducând Odă prieteniei
(Jurnal de călătorie în Noua Zeelandă) şi căutând cu bucurie Izvoare nesecate
(Însemnări despre oameni şi cărţi) pentru că Doar cu pana inimi (tanka), putem
înţelege Starea vremii azi (senryu) şi să ne bucurăm atunci când Ninge
pe-oglinda lunii (haiku), stând la taifas Ochi în ochi cu luna (tanka şi
pentastihuri) pentru a descoperi O corabie la timp potrivit (poezii), admirând
cu toată fiinţa un Pui de pasăre măiastră (versuri pentru copii). Tot citind și
recitind m-am simțit îmbrățișată și răsfățată de Seninul din inima cărţilor
(critică literară), acordându-mi timp și bună dispoziție pentru Respiro pe
tâmpla timpului (Note de călătorii, haibun-uri) în condițiile unor Stropi de
toamnă verde (poeme), răgaz în care am adus Simple adorații (Impresii de
călătorii, Haibun-uri) și am oferit cu dragoste Zâmbete în silabe (senryu).
Nimic nu-i mai frumos și benefic pentru suflet pe lumea asta decât Tâlcuiri la
firul ierbii (critică literară), gustând din Nectarul cuvântului scris (critică
literară).
N. M.: O frumoasă și poetică prezentare!
Ce a însemnat pentru tine, „vacanța mare” așa cum îmi place să numesc această
perioadă din viața noastră, în care putem să ne bucurăm și să ne aplecăm spre
hobby-urile noastre, de care, fiind în activitate nu aveam timp.
V. G.: Într-un pentastih (gogyohka în
accepțiune niponă) spuneam: „Senectutea,/ un șirag de perle naturale/ adunate
cu grijă/ din oceanul învolburat/ de scoica rănită”. Trecutul nu-l mai putem
întoarce, dar putem să păstrăm experiențele și lecțiile învățate din ele. Acest
lucru nu înseamnă să trăim în trecut, ci să dăm atenție sporită prezentului,
care este cea mai scurtă verigă a întregului nostru lanț temporal. Prezentul
este doar o clipă și nu trebuie s-o ignorăm! Să ne bucurăm de seninătatea ei
pentru că nu știm ce ne va aduce viitorul. Viitorul este al lui Dumnezeu, doar
El știe cum va fi.
N. M.:
Cum consideri tu că ar trebui să ne ocupăm timpul, acum, în „vacanța
mare”?
V. G.: Nu oricum. A venit timpul să
intensificăm munca de căutare a sinelui de care ne-am tot îndepărtat. Să ne
sondăm mai profund ca nicio altă dată, acolo, direct în inimă pentru a
descoperi cine suntem cu adevărat în momentul și locul în care ne aflăm. Este
nevoie să identificăm și să cântărim potențialul prezentului, să ne
redescoperim, să ne redefinim și, de ce nu, să ne reinventăm. Pentru acest
lucru este neapărat să ne interogăm logic, rațional și să ne răspundem cât se
poate de onest. Aflându-ne dorințele putem să întocmim un proiect a ceea ce
urmează. Este benefic acest lucru pentru a nu ajunge în situația unei obsedante
întrebări: „ce vom face de acum înainte?”. Acest „facem” îl implică și pe
„trebuie să facem”, însă este imperios necesar să adăugăm, „ce-mi doresc eu,
ce-mi place mie, ce-mi dă satisfacție”. Doar astfel vom simți o adiere de aer
proaspăt într-o perioadă nouă, necunoscută a vieții; pensionarea – sperietoarea
de serviciu, iar senectutea o scenă pe care are loc trecerea în revistă a
vieții.
N. M.: Nu aș numi senectute această etapă
a vieții! Prefer termenul de… senior…
V. G.: Da, este frumos spus, dar mi se
pare puțin arogant, ținând cont de definițiile din dicționar! Senior – stăpân
al unui domeniu asupra căruia își exercită și unele atribute ale puterii de
stat; nobil (din lat. senior); sportiv care a depășit vârsta juniorilor
(începând cu 18 ani, dar variabilă de la un sport la altul); nume dat tatălui
în raport cu fiul (junior)… Senior este o metaforă abilă, sună minunat și
oarecum alintos.
Senectute este sinonim cu bătrânețe. În
DEX, bătrânețea este considerată ultima vârstă a vieții, cam de la 60 de ani…
ceea ce include exact perioada la care ne referim noi, cea de dinainte și după
pensionare… Să nu ne ferim să-i spunem pe nume! Să o acceptăm, să ne bucurăm și
s-o trăim frumos.
N. M.: Te rog, mai concret, ce putem face,
ajunși la senectute, așa cum îi spui tu atât de delicat?
V. G.: Această etapă a vieții este o
realitate și mulțumim Domnului că am ajuns până aici, dar depinde de noi s-o
denumim cum ne place, cum ne simțim noi bine și s-o facem cât mai frumoasă și
rodnică. Așadar, senectutea este un tablou pe care trebuie să-l realizăm
singuri, creionându-ne autoportretul
care ne reprezintă. Noi alegem culorile, nuanțele, liniile, unghiurile în și
din care să ne prezentăm. Noi suntem arhitecții gândurilor, cuvintelor și
faptelor noastre. Să le dăm un conținut ziditor. Astfel devenim proprii
constructori, sub buna îndrumare a Domnului.
N. M.: În familia mea se spunea:
„Odihnește-te de muncă, prin muncă!” Găsesc că la orice vârstă avem ceva de
învățat. La Iași există un Centru Cultural Multifuncțional pentru Seniorii ieșeni,
la care particip și eu cu mult drag. Sunt organizate: ateliere de iniţiere în
utilizarea calculatorului/internet pentru începători şi iniţiere în programe
(Windows, Word, Excel), activităţi culturale (expoziţii, lansări de carte,
audiţii muzicale, prezentări de carte, vernisaje etc.), consiliere pe probleme
sociale şi de administraţie publică (informaţi despre statutul pensionarilor,
legislaţie, siguranţă civică etc.), atelier de psihologie şi psihoterapie,
sfatul vârstnicilor, atelier de grădinărit: flori şi aranjamente florale,
atelier de artă culinară: reţetele bunicii – secretele bucătăriei, atelier de limbi străine nivel
începător și mediu, clubul ȘARCT (şah, remi, cărți, table, etc.), evenimente
(aranjamente,fotografii, dans etc.), turism: obiective turistice, posibilități
de petrecere a timpului liber, excursii și drumeții. Vara se organiza: școala
de vară a bunicilor și nepoților. Centrul își propune să facă legătura între
generații. Are în parteneriat cu Biblioteca județeană „Gh. Asachi” Iași, un
punct de împrumut și lectură, o mică bibliotecă – aproape 5.000 documente – la care pot apela pensionarii centrului. Din
păcate, activitatea acestuia s-a redus foarte mult din cauza pandemiei. Sunt
foarte multe instituții implicate în acest proiect al Asociației județene
Iași „Moldova” a pensionarilor. Misiunea
acestuia este readucerea în viața socială și culturală activă a persoanelor de
vârsta a treia.
V. G.: Albert Einstein spunea: „Viața este
ca mersul pe bicicletă. Pentru a-ți menține echilibrul trebuie să continui să
mergi înainte.” Cu atât mai mult la senectute. Într-un asemenea parcurs devenim
buni observatori ai darurilor pe care le-am primit prin naștere, le apreciem
cum se cuvine, ne bucurăm de ele, le înmulțim și le dăruim. Da, chiar și la
senectute, să fim în continuare fertili (creativi, inventivi…).
N. M.: Cum a-i defini tu viața, după
acumulările avute până acum?
V. G.: Viața este o cursă contra
cronometru. Din păcate, ne-am transformat în mașini cu ambreiajul defect,
apăsând accelerația până peste poate, iar frâna tot mai nefolosită a ruginit.
Cu toții știm ce se întâmplă dacă frâna mașinii nu funcționează cum trebuie –
accidente de tot felul. Pentru a preîntâmpina acest lucru este nevoie de mai
multă atenție și grijă. Cred că e bine să ținem seamă și de zicala „festina
lente!”, adică „grăbește-te încet!” (Suetoniu, De vita XII Caesarum. Cuvinte
atribuite lui August), sintetizând ideea că se pot obține rezultate bune fără
să ne pripim, fără să acționăm precipitat. Astfel putem greși ușor și obosim
devreme, mai ales dacă toată viața ne-am grăbit, am alergat, am adunat, ne-am
consumat…
N. M.: Televizorul, Internetul cu
facilitățile sale ne răpesc mult timp în detrimentul lecturii. Pentru generația
noastră, să simți pagina cărții sau a ziarului, a revistei e o experiență de
viață care ne amintește de copilărie, de adolescență, de anii în care ne-am
format.
V. G.: Cu siguranță. Recomand cu toată
căldura cititul, ale cărui beneficii le-am simțit din plin: „Cărţile m-au şlefuit, m-au cizelat,/ M-au
adâncit şi blând m-au înălţat,/ Călătorit-am ani întregi în lung şi lat,/
Construindu-mi cu migală propriul meu Palat.” Categoric, lectura nu exclude
orice altă activitate, orice experiență în care să ne simțim bine și să putem
învăța ceva.
N. M.: Seniorii trebuie să se bucure de un
fir de iarbă, de o frunză sau o floare, să iubească tot ce e frumos și îi face
mai optimiști, chiar dacă viața la această vârstă nu este ferită de
dificultăți. Jane Fonda recomanda, la cei peste 80 de ani ai săi: „O zi din
viață fără un moment de bucurie este o zi pierdută. O zi care aduce un moment
de bucurie este o zi câștigată. Un suflet optimist vindecă boala mai repede.
Iar un suflet fericit nici nu are ce vindeca, pentru că nu cunoaște boala…” Ce
recomanzi tu pentru această nouă etapă a vieții?
V. G.: La senectute vine și momentul
corecturilor unor croieli strâmbe, unor deraieri nefericite, unor rătăciri
voluntare ori nu. Să trăim bine, frumos și să facem ceea ce depinde de noi spre
iertarea și mântuirea noastră. Să trăim cum se cade viața trecătoare și să ne
pregătim pentru viața veșnică.
Trei lucruri sunt foarte importante în
viață, și mult mai prețioase la senectute: „acceptarea hotărâtă a vieții,
credința profundă că viața are un sens și abilitatea de a improviza soluții din
orice” (Joan Borysenko, Ph.D.) Pe lângă acestea, mai este necesar să înțelegem
că voia noastră nu se potrivește întotdeauna cu planul lui Dumnezeu. Și acest
lucru, din simplul motiv că este posibil că ceea ce dorim noi să nu ne fie de
folos… Senectutea este capodopera înțelepciunii adunată strop cu strop: zâmbete
și bucurii, lacrimi și dureri și, mai ales, rugăciune lângă rugăciune. Să facem
în viață tot ceea depinde de noi, dar să învățăm să acceptăm voia Domnului.
N. M.:
O urare, Vasilica, seniorilor! În stilul tău romantic!
V. G.: Doresc tuturor seniorilor o viață
ferită de „dictatura reumatismului” (Emil Cioran), și de „bruma de cârcei și
gărgăuni” (Goethe); Le urez din tot sufletul să aibă o bătrânețe mereu tânără,
vorba lui Cicero: „După cum îmi place un tânăr care are ceva de-al bătrâneții,
tot așa îmi place bătrânul care are ceva tineresc”.
N. M.: Scriitoare, eseistă, critic
literar, haijin. Este membră a numeroase uniuni și asociații: Membru al Uniunii
Ziariștilor Profesioniști din România (UZPR), membru asociat al Asociaţiei
Canadiane a Scriitorilor Români (A.C.S.R.) și al Asociației Scriitorilor Români
din America de Nord (ASRAN), membru al Cercului literar de la Cluj, membru al
Uniunii Scriitorilor de Limbă Română (USLR), membru al Asociaţiei pentru
Civilizaţia Ortodoxă (ASCIOR), membru fondator al Asociației Județene Sportul
pentru toți Vaslui.
Un frumos portret în cuvinte îți face
poetul și eseistul Simion Bogdănescu, cu titlul Înseninată de frumos, 25
Decembrie 2019: „Un chip ușor sidefat, cu tăiere caldă de priviri, sugerat
strânse și ascunse după rama unor ochelari invizibili aproape, mă prinde într-o
suavă reverie de pe coperta unei cărți. Pare o niponă albă fugărită de un vifor
încet de floare de cireș. Este Vasilica Grigoraș, preoteasă de bibliotecă
precum Pythia de oracol, poetă înseninată de frumos, haijină ce se înalță în
contemplație, îngrijându-se de sfințenie ca o netulburată biserică, să înfieze
flori în trepte.”
Ești un om minunat, delicat, altruist, om
de cultură cu o spiritualitate înaltă,
cu o formare solidă căpătată din anii copilăriei în familie, om de
echipă cu un cult profund și sincer al prieteniei. Sensibilitatea ta
emoționează, modestia impresionează, talentul nativ coroborat cu bogate lecturi
înnobilează.
Acum, la împlinirea minunatei vârste de 70
de ani, îți urez Mulți Ani binecuvântați! Sănătate și să ai parte de aceeași
putere creatoare!
*
Sursa:
https://leviathan.ro/portret-aniversar-vasilica-grigoras/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu