Istorie
și actualitate: unitatea națională și „sacrificiul istoric” (1)
Prof.
univ. dr. Ioan Scurtu, Membru A.O.Ş.R.
03
Iulie 2024
Este cunoscut faptul că în 1918 românii au realizat
Unirea Basarabiei, Bucovinei și Transilvaniei cu Patria Mamă. Marea Unire a
durat 22 de ani. La 23 august 1939, Uniunea Sovietică și Germania, au încheiat
pactul Molotov-Ribbentrop. În anexa secretă se menționa la art.1: „În cazul
unei transformări teritoriale și politice a teritoriilor aparținând statelor
baltice (Finlanda, Estonia, Letonia, Lituania), va reprezenta frontiera
sferelor de interes atât ale Germaniei, cât și ale U.R.S.S.”.
Articolul 2 se referea la „transformările teritoriale
și politice ale statului polonez”, iar art 3 avea următorul conținut: „În
privința Europei sud-estice, pasrtea sovietică subliniază interesul pe care-l
manifestă pentru Basarabia. Partea
germană își declară totalul dezinteres
politic față de acest teritoriu”. După capitularea Franţei, la 22 iunie
1940, guvernul sovietic a transmis guvernului român două note ultimative, la 26
şi 27 iunie 1940, prin care-i cerea să-i cedeze Basarabia şi nordul Bucovinei.
Ribbentrop i-a scris lui Molotov că pretenția guvernului sovietic privind
Bucovina „este o noutate”, dat a acceptat decizia Kremlinului. În răspunsul săi
din 28 iunie, guvernul român declara că „se vede silit să accepte condițiile de
evacuare specificate în răspunsul sovietic”. Peste două luni, prin decizia
Germaniei şi Italiei din 30 august 1940 (dictatul de la Viena), România a
trebuit să cedeze Ungariei partea de nord-est a Transilvaniei. La cererea
expresă a lui Adolf Hitler, regele Carol al II-lea şi guvernul român au
acceptat ca sudul Dobrogei (Cadrilaterul) să fie ocupat de Bulgaria (act
realizat începând cu 7 septembrie 1940). Astfel, în decurs de două luni, Marea
Unire din 1918 a fost sfărâmată, România pierzând peste 33% din teritoriu și
din populație.
Refacerea granițelor a devenit obiectivul fundamental
al poporului român. La 22 iunie 1941, generalul Antonescu a ordonat ostașilor
să înceapă lupta pentru eliberarea Basarabiei și nordului Bucovinei. În iulie
1941 aceste străvechi teritorii românești au fost realipite la Patria Mamă.
Regimul sovietic nu a recunoscut acest act, drept care generalul Antonescu -
înălțat prin decret semnat de regele Mihai în demnitatea de mareșal - a decis
continuarea războiului alături de Germania pentru înfrângerea U.R.S.S.
După bătălia de la Stalingrad, încheiată în martie
1943, Armata Roșie a trecut la contraofensivă. Pe plan politico-militar s-a
realizat Coaliția Națiunilor Unite; prin înțelegerile din 1943 - 1944 dintre
liderii U.R.S.S., Marii Britanii și
S.U.A. - Iosif Visarionovici Stalin, Wiston Churchill și Franklin Delano
Roosevelt - a fost recunoscut „dreptul” Uniunii Sovietice de a avea „rolul
conducător” în stabilirea statutului țărilor cu care se învecina, între care și România. Liderii
celor două state democratice nu numai că au fost de acord cu Pactul
Molotov-Robbentrop (care viza Basarabia), dar au acceptat şi ocuparea nordului
Bucovinei.
La 23 august 1944, România a rupt relaţiile cu
Germania şi s-a alăturat Coaliţiei Naţiunilor Unite. Convenţia de armistiţiu
din 12 septembrie 1944, impusă de Uniunea Sovietică, Marea Britanie şi Statele
Unite ale Americii prevedea: „Se stabilește frontiera de stat între Uniunea
Republicilor Socialiste Sovietice și România stabilită prin Convenția
româno-sovietică din 28 iunie 1940”. În
realitate nu a existat o asemenea Convenție, ci două note ultimative sovietice
urmate imediat de ocuparea Basarabiei și nordului Bucovinei. Pe de altă parte,
Convenţia de armistițu prevedea anularea dictatului de la Viena. În tratatul de
pace semnat la Paris în ziua de 10 februarie 1947, s-a utilizat o altă
formulare, dar cu același efect: „Frontiera sovieto-română este astfel fixată
în conformitate cu Acordul sovieto-român din 28 iunie 1940 și cu Acordul
sovieto-cehoslovac din 29 iunie 1945”.
Prin decizia conducerii de la Kremlin, românii din zonele ocupate au fost împărțiți
în două state, ambele fiind incluse în Uniunea Republicilor Sovietice
Socialiate (URSS). Pe teritoriul dintre Prut și Nistru - parte din Moldova istorică, ocupată în 1812
de Rusia și numită Basarabia, care în 1918 s-a unit cu România - s-a înființat
Republica Sovietică Socialistă Moldovenească, dar fără zona de sud (fostele
județe Cetatea Albă și Ismail) și de nord (județul Hotin și Ținutul
Herța). La rândul său, Bucovina de nord
și teritoriile scoase din componența Basarabiei au fost oferite Republicii
Sovietice Socialist Ucraineene.
În condițiile în care România era ocupată de Armata Roșie, U.R.S.S,. a mai anexat un teritoriu românesc: insula
Șerpilor. La 4 februarie 1948, dr. Petru Groza, președintele Consiliului de
Miniștri al României, și Veaceslav Molotov, ministrul de externe al U.R.S.S.,
au semnat un „Protocol referitor la precizarea parcursului frontierei de stat
între România și U.R.S.S.”, potrivit căruia Insula Șerpilor intra „în
componența URSS”. În ziua de 23 mai 1948, reprezentanții celor două ministere
de externe (Nikolai Șutov și Eduard Mezincescu) s-au deplasat pe insula
Șerpilor unde au semnat procesul-verbal de predare-primire. Aceste documente
erau secrete și nu au fost supuse aprobării parlamentelor din cele două state -
Sovietul Suprem și respectiv, Marea Adunare Națională.
La 25 ianuarie
1954, Prezidiul C.C. al P.C.U.S. a adoptat, la propunerea primului secretar
Nikita Sergheevici Hrușciov, o rezoluție
privind transferarea peninsulei Crimeea - care făcea parte din Republica
Federativă Sovietică Socialistă Rusă - la Republica Sovietică Socialistă
Ucraineană. Prezidiul Sovietului Suprem a decis, la 19 februarie 1954, acest
transfer teritorial, argumentând că era
„un act nobil din partea poporului rus” cu prilejul împlinirii a 300 de ani de
la „reunificarea Ucrainei cu Rusia”, hotărâtă în 1654. Totodată, această
decizie exprima „încrederea fără margini și dragostea poporului rus față de
poporul ucranean”. Împreună cu Crimeea, a fost integrată în RSS Ucraineană și
Insula Șerpilor.
Astfel Republica Sovietică Socialistă Ucraineană a
beneficiat de Pactul Molotov-Rebbentrop din 1939, de notele ultimative sovietice din 1940, de
procesul-verbal sovieto-român din 1948, ajungând în stăpânirea unor importante
teritorii românești: nordul Bucovinei, Ținutul Herța, sudul Basarabiei (fostele
județe Hotin, Certatea Albă și Ismail), insula Șerpilor.
După retragerea trupelor sovietice în 1958 și după
Declarația din aprilie 1964, România a început să promoveze o politică externă
proprie, inclusiv în relațiile cu URSS. În octombrie 1965 a apărut în librării cartea Karl Marx, Însemnări despre români, în care -
pentru prima dată după 1945 - se scria în România că Basarabia era teritoriu românesc, ocupat
în 1812 de Rusia țaristă.
În 1968 - la aniversarea a 50 de ani de la Marea Unire
din 1918 - au apărut studii în care nu se mai scria despre „ocuparea Basarabiei
de către armata regală română”, ci că „Sfatul Țării a votat unirea acesteia cu
România”. De fiecare dată, guvernul sovietic a protestrat, acuzând conducerea
de la Bucutrești că avea pretenții teritoriale, urmărind schimbarea granițelor
stabilite prin Tratatul de pace din 1947. Oficialitățile române au respins
asemenea acuzații, dar - în același timp - nu au admis publicarea unor cărți
sau studii consacrate unirii Basarabiei și
Bucovinei cu România.
Descoperirea de gaze naturale și țiței în Marea Neagră
a pus la ordinea zilei delimitarea zonelor între statele vecine. La întâlnirea
cu Leonid Ilici Brejnev din 5 august 1977, Nicolae Ceaușescu a declarat că
"deși România nu are pretenții teritoriale față de Uniunea Sovietică, un
aspect, deși neînsemnat, al problemei teritoriale nu a fost rezolvat nici până
acum" și anume faptul că Insula Șerpilor aparține României. Leonid Brejnev a evitat să discute acest subiect,
mărginindu-se să declare că insula făcea parte din teritoriul Uniunii
Sovietice[1]. Problema a devenit presantă din 1979, când platforma românească „Gloria” a început să foreze în
Marea Neagră, pentru extragerea gazului metan. În cursul tratativelor, partea
sovietică a propus un compromis: semnarea
unui protocol care să prevadă împărțirea zonei continentale, astfel ca
fiecare stat să beneficieze de o suprafață
egală. Nicolae Ceaușescu a respins
categoric această sugestie, întrucât Insula Șerpilor aparținea, de
drept, României.
În „Scânteia" din 13 noiembrie 1989 am citit că
în ziua precedentă a avut loc ședința Comitetului Politic Executiv al C.C. al
P.C.R. la care a fost discutat și aprobat Raportul pe care Nicolae Ceaușescu
urma să-l prezinte la Congresul al XIV-lea al P.C.R., dar nu s-au dat amănunte.
Abia în 1994, după reinventarierea Arhivei C.C. al P.C.R., am citit stenograma
acestei ședințe[2].
Nicolae Ceaușescu a precizat că raportul avea „vreo
140 de pagini" și ca urmare a prezentat un rezumat. A insistat asupra
problemelor internaționale și a necesității de a se trece "la adoptarea
măsurilor pentru soluționarea tuturor
problemelor care nu s-au rezolvat", în primul rând, că dorea să ridice
ulterior și o altă problemă, care „nu
urmează să o punem la Congres, nici public, deocamdată”, privind Moldova
sovietică, Basarabia, care "este legată de acordul cu Hitler, de acordul
dintre Uniunea Sovietică și
Hitler". Ceaușescu aprecia că după anularea acelui acord se impunea
soluționarea "în mod corespunzător" a chestiunii Basarabiei și
Bucovinei de nord: „Va trebui să discutăm cu Uniunea Sovietică această problemă
în perioada imediat următoare”. A amintit că în 1970 - 1975, sovieticii, prin
Katușev, secretar al C.C. al P.C.U.S,
„ne cereau ca noi să recunoaștem în mod deschis că Basarabia este a
lor", dar că România nu a făcut niciodată o asemenea declarație. Elena Ceaușescu l-a întrerupt: „Aceasta
nu se poate niciodată !” Nicolae
Ceaușescu a continuat, declarând că le-a spus lui Matei și lui Olteanu (secretari ai C.C. al P.C.R.):
„Să publicăm aceste probleme, aceste acorduri pentru că acolo se spune foarte
clar că Uniunea Sovietică manifesta interes - aceasta este formula, în acordul
semnat aparte". Elena Ceaușescu a
intervenit din nou: "Ne-au luat și Insula Șerpilor".
Din raportul la Congresul al XIV-lea al P.C.R. (20-24
noiembrie 1989) prezentat de Nicolae Ceaușescu mi-a reținut atenția următorul text: „Anul viitor
se împlinesc 45 de ani de la terminarea celui de-Al Doilea Război Mondial. De
aceea, România consideră că trebuie să se treacă la adoptarea măsurilor
necesare soluționării tuturor problemelor care nu s-au rezolvat încă. În primul
rând apare necesar să se adopte o poziție clară, fără echivoc, de condamnare și
anulare a tuturor acordurilor încheiate cu Germania hitleristă, trăgându-se
concluzii practice pentru anularea tuturor urmărilor acestor acorduri și
dictate" (subl. ns. - I.S.)
Nicolae Ceaușescu credea că, prin poziția sa de
condamnare a înțelegerilor între marile puteri, va determina o schimbare de atitudine din partea
popoarelor, partidelor și statelor, deoarece exista pericolul să se repete istoria anilor 1939 - 1945. Din memoriile lui Ștefan Andrei, publicate în
2013, am aflat că Nicolae Ceaușescu a explicat unor șefi de
delegații semnificația acestei decizii a conducerii P.C.R. „pentru trecut, și
pentru prezent și pentru viitor”[3][i] (subliniere în text). Inițiativa lui
Nicolae Ceaușescu nu a avut sprijinul sperat. Nici unul dintre delegații
străini prezenți la Congres nu s-a referit la Pactul Molotov - Ribbentrop.
Realitatea este că, după 1980 - ca urmare a modificării echilibrului de putere
pe plan mondial - starea de spirit a
populației se schimbase. După patru decenii de tensiune, generate de
"Războiul Rece", lumea dorea o relaxare și o pace sigură. În Polonia,
Ungaria, Cehoslovacia, R.D.G. și Bulgaria se crease o stare euforică, oamenii
erau fericiți că au scăpat de dictatură și susțineau cu convingere revenirea la
un regim democratic, care să le aducă libertate și bunăstare.
Efectul internațional al aprecierilor lui Ceaușescu a
fost profund negativ. Iritat, guvernul sovietic a declarat: "Nici un om politic responsabil nu poate pune la
îndoială granițele europene postbelice"[4]. Cu alte cuvinte, secretarul
general al Partidului Comunist Român - care cerea "să se tragă concluzii
practice" prin anularea Pactului Molotov-Ribbentrop - era un lider politic
"iresponsabil". Chiar în zilele desfășurării Congresului al XIV-lea
al PCR posturile de radio Vocea Americii și Europa liberă au comentat negativ
Raportul prezentat de Nicolae Ceaușescu și au transmis poziția guvernelor Marii
Britanii, SUA și Franței, care au
respins categoric declarația privind "condamnarea și anularea tuturor
acordurilor încheiate cu Germania hitleristă, trăgându-se concluzii practice
pentru anulare tuturor urmărilor acestor acorduri și dictate", socotind-o
contrară Actului final semnat la
Helsinki în 1975. Era încă o dovadă că "cei mari" își impun propria
voință pe seama celor „mici", iar
mass media a transmis în eter punctele de vedere ale celor care le finanțau.
Istoria și-a urmat cursul ei. Peste mai puțin de o lună de la Congresul al
XIV-lea, Nicolae Ceaușescu a fost înlăurat de la putere, iar la 25 decembrie
1989 a fost condamnat la moarte și executat în acceași zi, împreună cu soția sa
Elena Ceaușescu, într-o unitate militară din Târgoviște.
Sferele de influenţă stabilite la sfârşitul celui
de-al Doilea Război Mondial între marile puteri învingătoarea s-au menţinut
timp de patru decenii şi jumătate. Treptat, raportul de forțe s-a modificat, ca
urmare a ascensiunii S.U.A. şi a diminuării poziţiilor U.R.S.S.. După o
profundă criză internă, regimurile socialist totalitare s-au prăbușit în 1989,
iar U.R.S.S. a încetat să mai existe în 1991. Artizanii programului vizând
lichidarea Uniunii Sovietice au fost foarte grăbiți să-și vadă împlinit „visul cu ochii”, dar nu s-au
gândit la urmările imediate. De exemplu, să declare nul Pactul
Molotov-Ribbentrop și să nu recunoască anexiunilor sovietice care nu erau
prevăzute în tratatele de pace.
La 24 august 1991, Republica Sovietică Socialistă
Ucraineană şi-a proclamat independenţa sub numele de Republica Ucraina. La
rândul său, Republica Sovietică Socialistă Moldovenească, devenită Republica
Moldova, a adoptat Declarația de independență la 27 august 1991. În acea vară fierbinte, românii din nordul Bucovinei, precum şi cei din sudul şi
din nordul Basarabiei erau bucuroşi că au scăpat de dominaţia sovietică şi nu
au cerut unirea cu România. La fel și
liderii de la Chișinău care, în plus, parcă uitaseră că Basarabia din
1991 nu mai era cea din 1812, când Moldova dintre Prut și Nistru a fost ocupată
de Rusia, și nici cea din 1918 când Sfatul Țării a votat unirea Republicii
Democratice Moldovenești (Basarabia) cu România; ca urmare n-au cerut reîntregirea
Moldovei dintre Prut și Nistru, ci doar independența a ceea ce Kremlinul a
stabilit ca fiind Republica Sovietică Socialistă Moldovenească. Guvernul de la
București a recunoscut imediat cele două state - Ucraina și Republica Moldova -
cu care a stabilit relații diplomatice. Este aproape sigur că, anunţând aceaste
decizii, primul ministru Petre Roman nu
s-a gândit că astfel se anula, din punct de vedere juridic, hotărârea Sfatului
Ţării din 27 martie 1918 și a Congresului general al Bucovinei din 28 noiembrie
1918.
Guvernanții de la Kiev au fost deciși și au acționat
cu fermitate pentru păstrarea teritoriilor fostei Republici Sovietice
Socialiste Ucrainene. Au hotărât organizarea în ziua de 1 decembrie 1991 a unui
referendum privind independența
Ucrainei. Ca urmare, la 28 noiembrie 1991, România a avut o reacție firescă:
Camerele reunite (Camera Deputaților și Senatul) au adoptat în unanimitate un document în care
se preciza: "Parlamentul României declară solemn că referendumul organizat
de autoritățile de la Kiev în teritoriile românești încorporate cu forța în
cadrul fostei URSS - respectiv Bucovina de Nord, Ținutul Herța, Ținutul Hotin,
precum și județele din sudul Basarabiei - este nul și neavenit, precum și
consecințele acestuia". Regimul de la Kiev nu a ținut seama de punctul de
vedere al României, iar referendumul s-a desfășurat așa cum s-a anunțat și a
fost obținut rezultatul dorit. A doua zi după referendum, la 2 decembrie,
guvernul condus de Teodor Stolojan, ministru de externe fiind Adrian Năstase, a
publicat o Declarație foarte clară: „Acest referendum nu poate avea
valabilitate în teritoriile anexate abuziv [de fosta U.R.S.S.], care nu au
aparținut niciodată Ucrainei și sunt de drept ale României”. A fost ultima
luare de poziție patriotică a Parlamentului și Guvernului României de după
1989.
După 1989, toate guvernele de la București aveau un
singur obiectiv politic: aderarea la
N.A.T.O. și la Uniunea Europeană. Aceasta era prezentată ca „programul de țară”
prin care dovedeau orientarea ireversibilă a României spre Occident, spre
democrație și economia de piață. Propagandă politică, susținută de toată mass-media,
acredita ideea că era un program original, elaborat de oamenii politici
români după studii profunde privind contextul internațional și interesele
poporului român. În realitate, „proiectul
de țară” fusese stabilit la Washington
pentru toate statele europene foste socialiste. Esența „proiectului” consta în
înlocuirea influenței (dominației)
U.R.S.S. cu influența (dominația) S.U.A. în această parte a Europei.
Modalitatea concretă a fost dizolvarea Tratatul de la Varșovia și a C.A.E.R. -
organizații inițiate de U.R.S.S. prin care-și exercita dominația - și
înlocuirea lor cu N.A.T.O. și Uniunea Europeană.
Pe plan intern,
încă din ianuarie 1990, primul ministru Petre Roman a declarat că industria
românească era „un morman de fiare vechi”,
drept care s-a acționat rapid pentru „privatizare”, dar în fapt pentru
distrugerea economiei naționale, lichidarea tuturor marilor întreprinderi și
vinderea lor la prețuri de nimic. Rămânând fără locuri de muncă, neputându-și
câștiga existența în țară, circa șase milioane de români au luat drumul
bejeniei. Guvernanții, sub pretextul „restituirii” proprietăților, au contribuit la lichidarea asociațiile agricole
și distrugerea sistemului de irigații, România ajungând în situația de a importa alimente pentru hrana populației.
În acest timp, liderii de la București - indiferent de
culoarea politică - erau obsedați de ideea aderării României la N.A.T.O. și la
Uniunea Europeană, fiind gata să facă oricâte concesii pentru a obține
acceptarea din partea liderilor acestora. Erau fericiți și socoteau că au
obținut un succes extraordinar când li se transmitea că mergeau „pe drumul cel
bun” și că vor fi invitați la
„negocieri” pentru aderare. Aceasta era prezentată ca un act salvator, ca
„singura alternativă” pentru România. Nu se spunea nimic despre faptul că
„cealaltă parte” avea interesele ei, nu făcea acte de generozitate și că – în
ultimă instanță – România era inclusă în acțiunile vizând stabilirea unui nou
echilibru de putere pe plan mondial, în favoarea Occidentului și în special a
S.U.A. Citind presa din anii 1990 aveam
senzația că am în față ziarele de la începutul anilor 1950, dar cu schimbarea
punctului cardinal: atunci politicienii de la București erau orientați spre Est,
fiind gata să execute tot ce li se cerea de la Kremlin și se întreceau în a
lăuda „ajutorul prețios” primit din partea U.R.S.S.
Una dintre condițiile puse României pentru aderarea la
N.A.T.O. era încheierea unor „tratate”
cu statele vecine. Timp de câțiva ani au avut loc negocieri româno-ucrainene
privind încheierea unui tratat de bună vecinătate. Delegația Ucrainei a fost
foarte fermă, ministrul de externe declarând: „Vrem ca acordul să conțină o
recunoaștere necondiționată a frontierelor, precum și un angajament de a nu ridica pretenții teritoriale acum sau
în viitor”.
În timp ce România a adoptat o atitudine defensivă,
crezând că astfel obține bunăvoința Washingtonului, diplomația ucraineană a fost extrem de
activă. Liderii de la Kiev au știut să joace cartea armelor nucleare sovietice
aflate pe teritoriul Ucrainei. În cadrul negocierilor secrete, atât americanii,
cât și sovieticii insistau ca Ucraina să renunțe la arsenalul nuclear de pe
teritoriul său, în timp ce ucrainenii au cerut să li se recunoască teritoriile
moștenite de la U.R.S.S.
În zilele de 5 și 6 decembrie 1994 s-au desfășurat la
Budapesta lucrările celei de-a 9-a reuniuni la nivel înalt a Conferinței pentru
Securitate și Cooperare în Europa (C.S.C.E). În cuvântul său, președintele Ion
Iliescu, a ținut să exprime „voința
fermă a României de a fi admisă în N.A.T.O. și de a-și asuma răspunderile care
decurg din acest fapt”. În cele 22 de
puncte ale Declarației summit-ului de la Budapesta se face vorbire despre Actul
final de la Helsinki, democrație, alegeri libere, drepturile omului, combaterea
naționalismului, rasismului și antisemitismului, prevenirea conflictelor,
solidaritate și cooperare internațioală, neproliferarea armelor nucleare etc etc. Nimic despre cel mai important
document semnat de Leonid Kucima -
președintele Ucrainei, Boris Elțin - președintele Federației Ruse, John Major -
primul ministru al Marii Britanii și Bill Clinton - președintele S.U.A. , și
anume Memorandumul de la Budapesta prin care Ucraina renunța la armele nucleare
sovietice aflate pe teritoriul ei, iar cele trei mari puteri se angajau „să
respecte independența, suveranitatea și frontierele existente ale Ucrainei”. - Va urma -
-----------------------------------------
[1] Vasile Buga, Pe muchie de cuți.
Relații româno-sovietice. 1965 – 1989, Ediția a
II-a, București, 2022, p. 483
[2] Arh.NIC, fond CC al PCR. Cancelarie,
dos. 63/1989, ff. 4 -14
[3] Ștefan Andrei, Din frac în zeghe.
Istoriie mele dintr-un pătrar de veac, Bucureștii, Adevărul Holding, 2013, p.
248
[4] Dumitru Preda și Mihai Retegan, 1989. Principiul
dominoului, București, Editura Fundației Culturale Române, 2000, p. 356
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu