Clopotele
Putnei au bătut 520 ani de la trecerea în Veşnicie a Marelui şi Sfântului
Ştefan
Mihai
Caba
03
Iulie 2024
Intrat definitiv în conştiinţa Neamului Românesc,
Domnitorul Ştefan cel Mare, cea mai legendară figură a istoriei Moldovei, prin
înaltele sale trăsături de vajnic apărător al hotarelor ţării şi a Credinţei
strămoşeşti, dovedite cu prisosinţă în cei 47 de ani de domnie (1457-1504),
durată care nu a mai fost egalată vreodată in toată istoria ţării noastre,
rămâne, fără îndoială, o adevărată, nepieritoare şi emblematică personalitate a
Evului Mediu românesc şi nu numai. Iată, la 2 iulie 2024 s-au împlinit 520 de
ani ai nemuririi sale...
După cinci veacuri şi încă două decenii de atunci, tot
mai strălucitoare şi mai glorioase ne rămân în conştiinţa noastră de
contemporani excepţionalele sale calităţi de om politic, strateg şi diplomat,
de neînfricat luptător pentru apărarea integrităţii Moldovei şi de sensibilă şi
bine conturată iniţiativă pentru dezvoltarea şi înflorirea culturii; la acestea
adăugându-se cu pregnanţă nestrămutata poziţie a sa de apărător al
creştinătăţii şi al Europei împotriva turcilor şi a islamului. Acestă ultimă afirmaţie
este întărită şi de cele conţinute în scrisoarea de felicitare ce i-a fost
adresată de Papa Sixtus al IV-lea, după glorioasa şi răsunătoarea sa victorie
obţinută împotriva turcilor, în condiţiile unei evidente inferiorităţi ale
oştirii moldovene, în Lupta de la Podul Înalt (Vaslui -1475), care l-a numit
„Athieta Cristi” (atletul lui Cristos), ce a stopat impresionant şi decisiv
marşul triumfal al turcilor spre centrul Europei - leagănul creştinătăţii.
Despre Ştefan cel Mare, atât cronicile vremii sale,
cât şi cele ale vremurilor ce au urmat, dar şi scrierile istorice ce se
continuă cu nedezminţit interes şi în zilele noastre, pomenesc cu luare aminte despre însemnătatea
actelor de curajoasă şi înţeleaptă cârmuire a poporului şi a întregii Moldove
de-a lungul îndelungatei sale domnii, consemnând percepţia definitivă a
acestuia în tradiţia şi creaţia populară: „Ştefan Vodă, domn cel Mare, seamăn
pe lume nu are/ decât numai mândrul Soare!”
Se cuvine, însă, la ceas de praznic împărătesc, să-i
receptăm figura, aşa cum este ea încrustată în filele de Cronică moldavă de
pana măiastră a lui Grigore Ureche: „Fost-au acest Ștefan, om nu mare la statu,
mânios, și degrabă a vărsa sânge nevinovat: de multe ori, la ospețe omorâia
fără giudeț. Amintrelea era om întreg la fire, neleneșu și lucrul său știa a-l
acoperi și unde nu gândeai, acolo îl aflai. La lucruri de războaie meșter, unde
era nevoie, însuși se vârâia ca văzându-l ai săi să nu îndărăpteze și pentru
aceia raru războiu de nu-l biruia și unde-l biruiau alții nu pierdea nădejdea
că știindu-se cădzut gios se ridica deasupra biruitorilor. Mai apoi, după
moartea lui și fiul său, Bogdan-vodă, urma lui luase de lucruri vitejăști cum
se tâmplă: den pom bun roade bune or să iasă”.
Şi tot din Cronica Ţării Moldovei aflăm, luând izvor
de mărturisire, despre nestrămutata lui împărtăşire şi slujire cu sfinţenie a
credinţei ortodoxe a neamului moldovenesc, după cum „glăsuiesc”, nepieritoare,
filele sale îngălbenite de vremea trecătoare. Astfel, după memorabila victorie
asupra Imperiului Otoman, prin înfrângerea zdrobitoare a numeroasei armate
turceşti de peste 120 mii de „spahii”, conduse de Suleiman Paşa, Ştefan cel
Mare „nu a fost cuprins de trufie, ci a postit patru zile numai cu pâine şi apă
şi în toată ţara a dat de veste ca nimeni să nu se laude cu această izbândă, ci
s-o atribuie lui Dumnezeu şi numai Lui această laudă”.
A ajuns pe tronul Moldovei după ce l-a înfrânt, la 12
aprilie 1457, pe Petru Aron, răzbunându-se astfel pe cel care i-a ucis tatăl
(Bogdan al II-lea) şi după ce, la 14 aprilie 1457, merge „pe locul ce se chema câmpia Direptății,
lângă cetatea de scaun, întreabă pe cei de față, dacă le este cu voie să le fie
domn. Adunarea în frunte cu mitropolitul Teoctist, boieri, târgoveți, ostași și
toată țara proclamară pe Ștefan ca domn legiuit al Moldovei”.
Priviţi acum sub aspect retrospectiv, cei 47 de ani de
domnie îndelungată a lui Ştefan cel Mare pe tronul Ţării Moldovei, pot fi
rezumaţi, cu preţiozitatea lor, prin impunerea, pe plan intern, a unei
stabilităţi politice a ţării, întărirea apărării hotarelor Moldovei, ce se
întindeau de la Carpaţii răsăriteni şi până la Nistru, împotriva popoarelor
năvălitoare şi a celor cu pretenţii de expansiune, încurajarea comerţului prin
instaurarea unei depline securităţi a drumurilor, ce i-a asigurat ţării şi domnitorului
“cele de îndestulare a luptelor şi a construcţiilor” ridicate în toată ţara,
iar, pe plan extern, statornicirea unor relaţii de comuniune cu ţările vecine:
Ungaria, Ţara Românească şi Polonia, împotriva puternicului pericol
expansionist al Imperiului Otoman, îndeosebi după cucerirea Constantinopolului,
la 1453.
Cei 47 de ani ai domniei sale nu au fost toţi luminoşi
pe de-a intregul, datorită vicisitudinilor şi convulsiunilor vremurilor. De-a
lungul acestora, Ştefan cel Mare, mereu în fruntea oastei ţării, a dus 36 de
bătălii, din care a ieşit biruitor în 34 dintre ele, pierzînd doar 2, (Chilia-
1462 şi Războieni - Valea Albă- 1476), dar şi în cazul acestor două înfrângeri
Domnitorul a dovedit o profundă conştiinţă duhovnicească: „a stat în voinţa lui
Dumnezeu ca să mă pedepsească pentru păcate şi lăudat să fie numele Său!”.
Legenda ţesută în jurul viteazului şi măreţului
Domnitor spune că acesta obişnuia după fiecare biruinţă „să aducă laudă
Domnului prin înălţarea unui sfânt lăcaş de închinăciune”. Desigur că această
legendă nu poate fi una reală, dar, de bună seamă, cele mai multe dintre aceste
lăcaşuri au fost ridicate de Domnitor „întru pomenirea celor căzuţi în lupte şi
ca mulţumire pentru anumite biruinţe.”
După unele izvoare istorice, Ştefan cel Mare a
ctitorit în toată domnia sa 44 de biserici şi mănăstiri, după altele, acestea
ar fi fost numai 40, dar, oricare ar fi cifrele apreciate, însemnătatea acestor
sfinte lăcaşuri, ridicate de-a lungul şi de-a latul întregii Moldovei, ba chiar
şi peste hotarele ei (în Sfântul Munte Ahtos, în Ardeal şi Ţara Românească),
este nu doar una ce dă expresie credinţei duhovniceşti a domnitorului, ci şi
una de strălucită dezvoltare a culturii, apreciată ca fiind o adevărată „epocă
ştefaniană”. Chiar dacă astăzi doar 30 dintre aceste ctitorii ne mai sunt
autentice mărturii ale acelei epoci, acestea înfăţişează cu dărnicie
vizitatorilor adevărate giuvaeruri: „manuscrise
de o rară frumuseţe, Tetraevanghele, Mine, Vieţile Sfinţilor, cădelniţe,
ferecături de Evanghelie, broderii cu aur şi argint” , toate înmănunchind un
inestimabil tezaur al culturii româneşti din acele vremuri.
Prima ctitorie a lui Ştefan cel Mare este Mănăstirea
Putna, cu hramul de închinăciune, Adormirea Maicii Domnului.
Aceasta a fost construită între anii 1466-1469, având
încrustată doveditor pisania Domnitorului, ce se păstrează şi acum la locul ei
de cinste: „Binecredinciosul domn a toată ţara Moldovei, Io, Ştefan voievod,
fiul lui Bogdan voievod, a zidit şi a făcut mănăstirea aceasta întru numele
Sfintei Născătoare de Dumnezeu, în timpul arhimandritului Ioasaf, în anul 6977
(1469)”. Iubindu-şi nespus de mult această primă închinăciune a lui către
Dumnezeu, nu va fi de mirare, când, peste timp, Ştefan cel Mare o alege ca „loc
de îngropăciune şi odihnă veşnică”.
Şi rămânând în contextul ctitoriilor ştefaniene, putem
menţiona şi Mănăstirea Dobrovăţ, cu hramul de închinăciune, Pogorârea Sfântului
Duh, ca fiind ultima sa ctitorie.
Şi la această Sfântâ mănăstire pisania domnească este
la fel de edificatoare: „Binecredinciosul şi de Hristos iubitorul, Io, Ştefan
voievod din mila lui Dumnezeu domn al ţării Moldovei, fiul lui Bogdan voievod,
a zidit această casă întru numele Coborârii Sfântului Duh, care s-a început a
se zidi în anul 7011 (1503), luna aprilie, ziua 27 şi s-a sfârşit in anul 7012
(1504), iar al domniei sale anul al patruzeci şi optulea curgător, luna....”
Cu puterea sa clarvăzătoare asupra însemnătăţii unor
localităţi privind dezvoltarea şi viitorul Moldovei, fără a fi avut în
apropierea acestora vreo luptă de biruinţă, Ştefan cel Mare a ctitorit cu
evlavie sprijinitoare lăcaşuri de închinăciune şi în acestea. Între localităţile de înaltă apreciere domnească se
numără şi oraşul Iaşi, unde Domnitorul a ridicat, între anii 1491, iunie şi
1492, 10 august, Biserica „Sfântul Nicolae” din imediata apropiere a Curţii
Domneşti temporare de la Iaşi, sfânt lăcaş în care, începând cu a doua domnie a
lui Alexandru Lăpuşneanu (1563-1568), ce a mutat capitala Moldovei de la
Suceava la Iaşi, au fost „unşi” toţi domnitorii Moldovei până la Alexandru Ioan
Cuza, motiv pentru care ctitoria ştefaniană ieşeană a primit binemeritata
denumire de Biserica „Sfântul Nicolae Domnesc”.
Şi astăzi, odată cu efectuarea unor ample lucrări de
restaurare, sfântul lăcaş, aflat acum în imediata apropiere a Palatului
Culturii, construit între anii 1908-1925 pe locul fostei Curţi Domneşti,
devenit Mănăstirea “Sf. Nicolae Domnesc”, se poate mândri cu minunata frescă
votivă, poate una dintre cele mai frumoase, ce-l înfăţişează expresiv pe Marele
Voievod, însoţit de cele trei soţii ale sale şi de fiii lui, închinând cu
cucernică smerenie Sfântului Nicolae chivotul ctitoriei sale. Desigur, la cea vreme
(1492,) dintre cele 3 soţii nu mai era în viaţă, după cum se va vedea, decât
ultima dintre ele, Maria Voichiţa.
Şi pentru că
deja am atins viaţa familială a lui Ştefan cel Mare, în jurul căreia s-au ţesut
multe şi controversate legende, este bine să amintim că în acea perioadă
convulsionată a istoriei căsătoriile domneşti se făceau mai mult din raţiuni
politice ale asigurării unei stabilităţi teritoriale şi mai puţin din
sentimente de dragoste. Urmând aceeaşi „reţetă a timpului”, în 1463, Domnul Moldovei se căsătoreşte cu Evdochia,
fiica împăratului de la Kiev, alianţă care-i asigura garanţia hotarelor de
răsărit ale Moldovei.
După cinci ani de la moartea acesteia (1467), în 1472,
s-a recăsătorit cu Maria de Mangop din Cneazatul Crimeii, care provenea din
străvechea spiţă bizantină a paleologilor. Odată ce Crimeea a fost cucerită de
tătari, această căsătorie nu mai prezenta interesul politic scontat, aşa că
după numai un an, în 1473, Domnitorul aduce la Curte, în compania primei
Doamne, pe soţia şi fiica lui Radu Vodă (cel Frumos); cu aceasta din urmă,
Maria Voichiţa, căsătorindu-se, în 1478, după moartea prematură, din decembrie
1477, a Mariei de Mangop care a fost foarte mâhnită de compania respectivă.
Din cele trei căsătorii au rezultat opt copii, dintre
care, ca o „cruce” a Voievodului, cinci au murit în timpul vieţii lui. După
trecerea lui Ştefan cel Mare la cele veşnice (2 iulie 1504), i-a urmat la tron,
după rânduiala domnească, singurul său fiu supravieţuitor, Bogdan al III-lea,
provenit din cea de a treia căsătorie.
Diversele ipoteze cu privire la numeroşi copii
nelegitimi ai Voievodului proveniţi din afara căsătoriilor sale, în urma unor
cercetări minuţioase ale izvoarelor istorice, au fost demolate pe rând cu
argumente imbatabile. Totuşi, potrivit cronicilor cercetate cu luare aminte,
s-a admis în mod cert existenţa unui singur „copil din flori”, rezultat în urma
unei „legături aventuroase” cu „o ţâitoare din familia Rareş din Târgul
Hârlăului”, care a fost „recunoscut” chiar de însuşi Ştefan. Acesta a fost
Petru Rareş, cel care, ulterior, ajuns şi el pe tronul Moldovei
(1527-38)(1541-46), avea să confirme şi să continue strădania întru rugăciune
şi smerenie faţă de Dumnezeu a vestitului său tată, devenind, după cum
consemnează cronicile, un mare ctitor de biserici, un iubitor al sfintelor
lăcaşuri, al culturii şi credinţei neamului, ridicând sfintele mănăstiri:
Probota, Moldoviţa, Humor, Rarău, Râşca.
Obosit şi suferind de peste 40 de ani de la o rană la
un picior, căpătată într-o luptă biruitoare, ce a dus chiar la „amputarea
acestuia”, la 2 iulie 1504, marţi, la ora 1 dimineaţa, Ştefan cel Mare
părăseşte această lume şi se înalţă spre Împăraţia Cerurilor şi a Veşniciei,
lasând în urmă jalea imensă a unui întreg popor ce l-a iubit cu toată ardoarea, după cum o descrie cronicarul
Grigore Ureche în Letopiseţul Ţării Moldovei: „iară pe Ştefan Vodă l-au
îngropat ţara cu multă jale şi plângere în mănăstire în Putna, care era zidită
de dânsul. Atâta jale era, de plângea toţi, ca după un părinte al său, că
cunoştiia toţi că s-au scăpatu de mult bine şi de multă apărătură. Ce după
moartea lui, până astăzi, îi zicu «Sveti Ştefan Vodă»”!
După moartea sa, în semn de aleasă preţuire, figura
Domnitorului Ştefan cel Mare, încrustată luminos şi definitiv în conştiinţa
întregului neam românesc, reprezintă o temă de mare importanţă atât pentru
istoriografia, cât şi pentru mitologia românească.
În şir nesfârşit, din generaţie în generaţie, Ştefan a
fost mereu slăvit ca: „cel Mare, cel Bun şi cel Sfânt”; numele său glorios,
fiind nu numai al Moldovei, ci şi a întregului neam românesc, a însufleţit
mereu şi mereu strădaniile de gând, faptă şi simţire românească în momentele de
răscruce ale istoriei naţionale, a unit românii de pretutindeni la mormântul
său de veci prin serbările naţionale de la Putna, amintind revelator pe cea de
la 1871, iniţiată şi însufleţită de tânărul poet Mihai Eminescu, cum şi pe cea
grandioasă, din 1904, la marcarea celor 400 de ani scurşi de la trecerea la
cele Veşnice a Marelui Ştefan, a inspirat generos literatura, folclorul şi arta
spre a da urmaşilor o pildă de vitejie şi demnitate, un adevărat model viabil
şi capabil să ne recâştige încrederea în forţele noastre şi în credinţa
neamului, pentru a ne păstra identitatea naţională şi pentru a riposta la orice
ameninţare dinăuntru şi dinafară.
Invocată semnificativ de Mihai Eminescu în memorabila
sa Doină, creată special de poet pentru ceremonia fastuoasă a inaugurării statuii ecvestre a Voievodului,
la 5 iunie 1883, în faţa fostei Curţi
Domneşti de la Iaşi, devenit Palatul ocârmuirii, figura Marelui Ştefan pare a
fi singura izbăvire a situaţiei grele a României de atunci:
„Ştefane, Măria Ta,/ Tu la Putna nu mai sta,/
Lasă-arhimandritului/ Toată grija schitului,// Lasă grija sfinţilor/ În seama
părinţilor/ Clopotele să le tragă/ Ziua-ntreagă,/ Noaptea-ntreagă,/ Poate
s-o-ndura Dumnezeu/ Ca să-ţi mântui neamul tău.// Tu te scoală din mormânt/ Să
te-aud din corn sunând/ Şi Moldova adunând./ De-ai suna din corn odată/ Ai
s-aduni Moldova toată,// De-ai suna de două ori/ Îţi sar codrii-n ajutor,/
De-ai suna şi-a treia oară/ Toţi duşmanii or să piară/ Din hotară în hotară!/
Ca să-ţi mântui neamul tău”.
De asemenea, finalul apoteozant al strălucitoarei
piese „Apus de soare” a lui Barbu Ştefănescu Delavrancea, ce cuprinde
declamaţia de înaltă simţire a lui Ştefan cel Mare: Moldova nu este a mea, nu
este a voastră, ci a urmaşilor urmaşilor voştri!, va însufleţi întotdeauna cu
putere iubirea oricărui român pentru pământul sfânt al ţării.
Despre Domnul Ştefan au scris şi alte personalităţi de frunte ale literaturii
române, între care: Dimitrie Bolintineanu, Vasile Alecsandri, Gh.Asachi, Al.
Vlahuţă, Mihail Sadoveanu, Ştefan Oct. Iosif, Octavian Goga, Nicolae Gane,
Eusebiu Camilar, Ioan Alexandru. Toate creaţiile artistice, toate baladele şi
legendele populare, toate scrierile şi cercetările istorice ce s-au scris şi se
mai scriu cu acelaşi interes şi asiduitate despre Ştefan cel Mare aduc mereu şi
mereu şi an de an, noi şi preţioase dovezi edificatoare pentru întregirea
figurii Celui mai Mare Român al neamului românesc, aşa cum a fost el apreciat
la finalul concursului naţional al TVR, cu acelaşi nume, din 2006.
Să notăm cu vrednică luare aminte că încă din perioada
„luminată” de dinaintea lui ´89, mai exact în 1978, celebrul pictor Sabin
Bălaşa, un renascentist al epocii sale, i-a zugrăvit în fresca aflată pe „Sala
paşilor pierduţi”, denumită pe drept cuvânt „Capela sixtină a neamului
românesc”, aura legendară a Marelui
Voievod, Ştefan cel Mare, care a apărat timp de 47 de ani, cu paloşul său
viteaz şi cugetul dârz, smerit şi cârmuitor, întregul pământ al Moldovei,
întipărindu-i pe chip privirea mânioasă de dincolo de mormânt îndreptată asupra
urmaşilor urmaşilor săi care n-au reuşit peste veacuri să păstreze intacte
hotarele Moldovei, aşa cum el le-a statornicit la răsărit, la cele două râuri
între care acum este deschisă şi sângerează “rana sufletului românesc”.
În ceea ce priveşte canonizarea sa de către Biserica
Ortodoxă Română, aceasta a venit cam târziu, în 1992, la aproape 490 de ani de
la moartea sa, deşi numeroase mărturii ale trecutelor vremi frământate au
subliniat sfinţenia Voievodului Ştefan, între care se menţionează grăitor:
Cronica germană, cronica lituaniană, cronica franceză, bula Papei Sixt al
IV-lea, cronica poloneză, din care extragem aprecierea arhidiaconului catolic
Maciej Staryjewski, făcută cu prilejul vizitei sale în Moldova, la 1575: “din cauza
nespusei sale vitejii îl socotesc ca un sfânt.”, cronica în piatră a Bătăliei
de la Războieni ş.a., iar poporul întreg îl cinstea ca pe un sfânt încă de la
moartea sa, fără a simţi nevoia oficializării acestei percepţii.
Întârzierea acestei canonizări nu poate fi pusă pe
deplin în sarcina exclusivă a Bisericii Ortodoxe Române, deoarece aceasta nu
era în practica ei curentă canonizarea
sfinţilor, precum în cazul Bisericii Elene sau Ruse. B.O.R. se mulţumea doar cu tradiţia românilor
lăsată din strămoşi de a-şi cinsti sfinţii în mod spontan, cu o firească
evlavie, fără o decizie venită de la Sfântul Sinod.. Dar, pe măsura trecerii
veacurilor de la moartea Marelui Ştefan, se accentua vizibil necesitatea
recunoaşterii acestuia şi a sfinţeniei Sale
La dreapta judecată făcută de către Sinodul B.O.R.
privind canonizarea lui Ştefan au fost îndelung cumpănite faptele sale
glorioase şi cucernice, cum şi păcatele sale omeneşti pentru care s-a căit de
atâtea ori în faţa lui Dumnezeu. Verdictul acestei judecăţi duhovniceşti a lui
Ştefan cel Mare nu putea să fie decât cel ce era unul previzibil şi care venea
binecuvântat şi strălucitor din vâltoarea veacurilor de cinstire aduse
neîncetat Domnitorului.
Astfel, la 20 iunie 1992, Biserica Ortodoxă Română l-a
canonizat în rândul sfinţilor săi sub denumirea de Ştefan cel Mare şi Sfânt, ce
se prăznuieşte de atunci în calendarul ortodox la data de 2 iulie - dată la
care acesta a trecut la cele veşnice.
Dovezile grăitoare ale sfinţeniei Sale le găsim în
viaţa şi faptele lui, în nepreţuitul tezaur pe care l-a lăsat creştinătăţii,
prin cele peste 40 de biserici şi mănăstiri ce se disting printr-un propriu
stil arhitectonic, admirat de milioane de pelerini din toate colţurile lumii,
tezaur ce nu a fost egalat de nimeni în plan local şi european.
Sfinţenia Sa rezidă şi din iubirea şi jertfirea pentru
neam şi ţară şi din smerenia cu care Ştefan cel Mare şi Sfânt s-a îndreptat
mereu spre Dumnezeu, iar poporul l-a răsplătit prin prin cinstire şi evlavie.
Poate că de aceea pe pergamentul icoanei Sfântului Ştefan cel Mare stau
înscrise cuvintele - testament pentru urmaşi: „Mai presus de tihna noastră stă
apărarea fiinţei şi neatârnarea ţării noastre”.
Aşadar, marţi, 2 iulie 2024, la fericita coincidenţă
calendaristică a prăznuirii lui Ştefan cel Mare şi Sfânt, când împlinitu-s-a pe
răbojul vremii 520 ani de la nemurirea Sa, ca păstrători vrednici ai moştenirii
Sale neperitoare - iubirea de ţară şi
credinţa neamului - , trebuie să dovedim şi de aici înainte că suntem
oricând în stare să o păstrăm şi să o transmitem nealterată în vecii vecilor
urmaşilor urmaşilor noştri.
La 2 iulie 2024, la Putna, la toate mănăstirile
ştefaniene, cât şi la toate bisericile ortodoxe româneşti, clopotele au bătut,
iar şi iar, în dangănul lor stăruitor întru pomenirea Domnitorului Ştefan cel
Mare şi Sfânt. Cuprinşi de înfiorarea înălţătoare în spirit a momentului, parcă
desluşim în reverberaţia lor versurile de cinstire aduse de Octavian Goga:
Acolo dormi şi
tu, arhanghel bătrân/ Tu, Ştefane, sfânt voievoade,/ Ce-ai scris strălucirea
norodului tău/ Cu sânge duşman de noroade./ De sfânta ta dreaptă, de spada ta
sfântă/ Spun toate poveştile slovei/ Să nu se-nfioare de numele tău/ Nu-i
frunză în codrii Moldovei...
Poate că astăzi, mai mult ca oricând, lumina candelei
nestinse de la mormântul Marelui şi Sfântului Voievod Ştefan, aflat la
Mănăstirea Putna, trebuie să ne unească, să ne întărească şi să ne călăuzească
pe toţi românii întru acelaşi crez nestrămutat al iubirii Țării şi Neamului Nostru Românesc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu