CRAMPEIE DE SUFLET - Arhiepiscopul
Iustinian Chira
Cuvintele
sunt doar crâmpeie, frânturi ce ca un ecou razbat în afara din adânc, dincolo,
dintr-o lume vasta, un univers întreg ce se afla în fiecare din noi. Ce poate
reda în afara poetul din poezia ce se afla în el? Ce poate nota compozitorul
din armoniile ce inima lui, sufletul, urechea lui le aude neîncetat si undeva
adânc în fiinta lui, el le fredoneaza înfiorat? Nimic sau aproape nimic, mare
parte din lumea noastra zace nedescoperita, necunoscuta nici de noi în
întregime si care ni se reveleaza în frânturi, în timp, facându-ne sa ne vedem
schimbatori si necunoscuti, nici de noi însine în vreme.
Arhiepiscopul Iustinian Chira,
Convorbiri in amurg, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2006, p. 166
CALUL INSEUAT - Sfantul Simeon din
Dajbabe
Întocmai
precum tiganul îsi lauda calul ca sa-l poata înseua, tot astfel diavolul îl
lauda pe om ca sa-l poata însela.
Sfantul Simeon din Dajbabe, The
Orthodox Word, nr. 271-72, traducere de Laura Marcean, Ed. St. Herman, Platina,
SUA, 2010, cap. Selected Verses from the Treasury of St. Symeon’s , p. 37-53.
VENITI SA NE AMINTIM! - Sfantul
Teofan Zavoratul
Veniti sa ne
amintim cum vor lumina Dreptii ca soarele si cum se vor arata pacatosii
asemenea funinginii de pe oala – si, cu frângere de inima, sa râvnim faptele
cele bune.
Veniti sa ne
întarim în frica de Dumnezeu, ca sa ne învrednicim de bunatatile cele vesnice.
Veniti sa
cadem la Dumnezeu cu inima înfrânta si smerita, fiindca El este Bun si
Milostiv, si îi mântuieste pe cei ce se pocaiesc.
Sa ne rugam
Lui, ca sa ne aduca în Împaratia Sa cea negrait de fericita si nesfârsita.
Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire
sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed.
Sophia, Bucuresti, 2011, p. 74
VARSTA SENECTUTII - Sfantul Nectarie
al Eghinei
Caracterul
senectutii e minunat, fiindu-i conferit de multimea anilor adunati în decursul
unei vietuiri îndelungate; aceasta vârsta se bucura de alte câteva calitati
deosebite care-i sporesc podoaba: în ea straluceste întelepciunea, iar sfatul,
priceperea si cugetul senin si cuprinzator îi încununeaza gândurile.
Înfatisarea impune si cere din partea tuturor respect si cuviinta deosebite.
Senectutea este ultima etapa a vietii pamântesti a omului; de aceea poarta cu
sine toata deplinatatea si un întreg ansamblu de valori, dorite si puse nu în
slujba fiintei care se stinge în moarte si se pierde în mormânt, ci a celei
care are un suflet fara moarte, care-si afla sfârsitul pe pamânt si se
pregateste pentru Cer, pentru viata cealalta, fara de sfârsit si nemarginita.
Sfantul Nectarie al Eghinei, Un
portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia
/ Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 22.
KYRIE ELEISON! - Sfantul Ioan din
Kronstadt
Tot omul pe
pamânt boleste de lingoarea pacatului, de orbirea pacatului, de turbarea
pacatului. Si cum pacatul ia de cele mai multe ori forma rautatii si a trufiei,
trebuie sa ne purtam cu tot omul stapânit de pacat ca si cu un bolnav, cu
îngaduitoare iubire. Iata un adevar important pe care de cele mai multe ori îl
uitam. Ba chiar procedam de-a-ndoaselea: sporim raul adaugându-i propria
noastra rautate, trufiei îi opunem propria noastra trufie. În felul acesta
sporeste la noi raul, nu se micsoreaza, nu se vindeca, boala se întinde si mai
mult. Miluieste-ne, Doamne! Miluieste, Doamne, omenirea!
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 305
NEINFRICAREA MINTII - Sfantul
Nectarie al Eghinei
Mintea
omului cauta sa strabata marile, sa paseasca pe valurile oceanelor, urmareste
sa le cerceteze adâncurile, n-o descurajeaza marile obstacole ce-i apar în
fata, nici n-o împiedica sa treaca la împlinirea planurilor sale; n-o sperie
nici initiativa nepotrivita si straina de firea sa, nici maruntaiele
adâncurilor, nici multimea apelor, nici chitii cei uriasi ai marilor; cu
aceasta dorinta pretentia sa capricioasa în cele din urma se împlineste; trupul
s-a aratat în toate capabil sa serveasca exigentelor spiritului; dar iata ca
mintea cauta sa se înalte la ceruri ca sa scruteze pamântul de la mare distanta
si iarasi sa se pogoare în maruntaiele pamântului ca sa-i cerceteze viscerele,
pe unii munti cauta sa-i ridice, iar pe altii sa-i naruiasca; pe unele mari
cauta sa le sece, iar pe altele doreste sa le plasmuiasca dupa a sa voie, cauta
si starui e cu înflacarare sa schimbe fata pamântului si sa supuna voii sale
puterile de sub pamânt, si de la suprafata si pe cele din vazduh si reuseste în
toate; mintea ingenioasa si-a aflat slujitor trupul iscusit, si pentru aceasta
nimic nu le este cu neputinta; exigentele nemaipomenite ale spiritului prin
conlucrarea trupului îsi gasesc împlinirea.
Sfantul Nectarie al Eghinei, Un
portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia
/ Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 30-31.
Sursa: Pr. Alexandru Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu