Icoana Nașterii
Alexandru NEMOIANU
În Credința
Ortodoxă, singura adevărată, icoanele și rămășițele pământești ale Sfinților,
moaștele, au o importantă deosebită și ele sunt cinstite, nu închinate, cu
evlavie. Atât icoanele cât și moaștele păstrează, prin har, legătura cu Sfântul
reprezentat sau rămășițele lui. În privința icoanelor trebuie adăugat că
Biserica ni se dezvăluie prin ele. În acest sens, în calitatea lor de izvoare
ale Sfintei Traditii; canoanele, scrierile patristice, textele liturgice,
icoanele și moaștele au aceiași valoare.Toate acestea, nu luate separate ci în
totalitatea lor organică și vie, dimpreună cu Sfintele Scripturi, exprimă
adevărul despre Biserica: Trupul mistic al lui Iisus, totalitatea rugătorilor
vii și morți. Între icoanele Ortodoxe poate cea mai complexă și încărcată de
semnificație, învățătură și simbolică teologică, este Icoană Nașterii.
Icona
Nașterii este concepută pe trei “registre”, pe trei planuri. În partea de sus
sunt înfățișați Îngerii , slăvind pe Dumnezeu, în centru se vede raza, ”steaua”,
care se desface în trei (simbolizand unitatea în esență a Sfintei Treimi), iar
în partea dreaptă, din registrul de sus, sunt înfățișați Îngerii vestind
păstorilor Întruparea Domnului.
În registrul
din mijloc se văd ‘magii”(Melichor, Balthazar și Gaspar) grăbind spre iesle; în
mijloc este Maica Domnului, învestmântată în purpura, cuvenită Împăratului,
căci Ea este “basilisa”, Împărăteasa Cerului, având trei stele ca podoaba
eternă, simbolizând veșnica ei feciorie, înainte de Întrupare, în vremea Întrupării
și în cursul vieții pământești. Pruncul Dumnezeiesc, cu mâinile puse în formă
de cruce, este așezat în iesle, care are formă unui altar și a unui mormânt,
simbolizand și vestind misiunea lui pe pământ.
În partea de
jos, cumva separat, pentru a sublinia că nu era tatăl Pruncului, este înfățișat
Sfântul Iosif sub formă unui bătrân gârbovit și apăsat de îndoieli. În față
lui, deghizat în păstor, este Satana, după Evanghelia apocrifă a lui Iacov,
Pastorul Thyrros. Satana îl înveninează pe Iosif cu îndoieli. I-ar fi spus,
dacă dintr-o fecioara poate fi născut prunc atunci și acest toiag al meu poate
înflori. În aceiași clipă toiagul a înflorit! Iar în stânga sunt cele două
moașe, Salomee și Zelemi, scăldând Pruncul. Fiind născut fără păcat de fapt
Pruncul nu avea lipsa de scăldat, dar scena subliniază voința Mântuitorului de
a face toate cele omenești, mai puțin păcatul. În această icoană totul este
încărcat de învățătură. Muntele și stâncile din icoană ne arată că Mântuitorul
venea într-o lume căzută și păcătoasă și că mântuirea nu va fi ușoară. Păstorii
arată că Lumina Dumnezeiască este primită mai întâi de cei curați și simpli la
inima. Magii, filozofii neamurilor, vin și grăbesc călare, ei au de străbătut
mai lungă cale până la Învățătura Dumnezeiască,venind din alte credințe, ei
sunt “neamurile”…Ei aduc cu ei aur, pentru un Împărat, tămâie, pentru un Mare
Preot și smirnă, vestind moartea și îngroparea. În acestea mai putem vedea
ceva. Putem vedea cum sunt risipite neghiobiile celor care vorbesc despre “risipa”
și “inutilitatea” ridicării lăcașurilor de închinarea, a Bisericilor splendid
împodobite. Într-o peșteră a fost adus aur și tămâie, cu siguranță ele sunt
potrivite și în Biserici! În icoană, în fața ieslei, sunt animale simbolic
alese. Este acolo vițelul de jertfă, din nou fiind subliniat că Dumnezeu se
cere slujit cu fast și dărnicie, este acolo asinul, pe care va intra Iisus în
Ierusalim și mielul care va fi jertfit. Avem în această icoană tot ce este
necesar pentru a întâmpina pe Mântuitorul și a înțelege Întruparea Lui. Tema
liturgică a icoanei este minunat înfățișată în Condacul praznicului, întocmit
de către Sfântul Roman Melodul: ”Fecioara astăzi pe Cel mai presus de Ființă
naște și pământul îi da o peștera Celui neajuns. Îngerii și păstorii laudă, iar
magii cu steaua călătoresc, că astăzi S-a născut prunc tânăr, Dumnezeu Cel mai
înainte de veci”. În privința acestei icoane mai trebuie subliniat un lucru și
acesta este o caracteristică decisivă a Ortodoxiei.
Ortodoxia
elimina fără cruțare orice urmă de sentimentalism ieftin și emotivitate facilă,
prin atașamentul aproape sălbatic pentru tradiția dogmatică. În Ortodoxie nu
are loc nici un soi de emotivitate superficială. Ortodoxia nu admite “îngerași”
pudrați și lacrimozitate fără rost. Acestea sunt decorul “sărbătorilor de
iarnă” și ale comercialismului pierzător.
Nașterea
este începutul mântuirii noastre și atunci pornea calea care se va împlini pe
Golgota și în Înviere. La Naștere Ortodoxia nu “comemorează”, Ea actualizează.
Noi nu spunem “Hristos s-a născut!” noi spunem “Hristos se Naște”, acuma, azi,
în inimile tuturor și fiecăruia dintre creștinii Dreptmăritori.
Să ne
pregătim a fi vrednici să îl întâmpinăm, să îl primim, și să îl purtăm spre
Slava lui Dumnezeu și mântuirea noastră.
Hristos se
Naște! Măriți-L!
———————————
Alexandru NEMOIANU
Istoric
The Romanian
American Heritage Center
18
decembrie, 2017
http://www.marianagurza.ro/blog/2017/12/18/alexandru-nemoianu-icoana-nasterii/#more-34245
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu