ÎNSEMNĂRI DESPRE ROMÂNI
Ediția actualăInsemnari Despre Romani
- Karl Marx
“Istoria se repetă prin ea însăși -
întâi ca tragedie, a doua oară ca farsă” Karl Marx (1818 - 1883)
K. MARX: ÎNSEMNĂRI DESPRE ROMÂNI
In 1964,
când însemnările inedite ale lui Karl Marx despre români apăreau într-un volum
editat de Academia Republicii
Populare Române, eram medic în Maramureș.
La fiecare
început de lună mergeam la Secția Sănătății Raionale din Vișeul de Sus, pentru
ședința de analiză a muncii și trasarea sarcinilor pentru următoarea lună.
După ședință
treceam prin magazine și prin unica librărie, raională, care era ticsită de
opere marxist - leniniste, literatură sovietică și câte o noutate românească
sau de peste cortina de fier.
Nici unul
dintre cei care au intrau în librărie în acele luni ale lui 1964, nu a dat vreo
atenție volumului maroniu cu o bandă aurie lucioasă pe care scria: K. MARX -
INSEMNĂRI DESPRE ROMÂNI.
Atât eram de
ândopați de marxism încât nu mai voiam să auzim nimic de Marx!
Nici măcar
nu ne-am pus întrebarea: oare ce însemnări putea să facă Marx despre români,
știind că a trăit așa de departe de ei și a murit în 1883 !?!
Volumele au
stat mult și bine pe raftul librarii raionale până într-o zi, când un străin,
ce părea ca venit anume pentru Marx, i-a spus librarului că vrea toate
volumele.
Surprins de
cerință și graba străinului cumpărător, librarul prins de o anumită curiozitate
a zis “afară de două care deja sunt retinute”
Străinul nu
a comentat, a plătit, le-a luat și a dispărut cu o mașină.
Pentru prima
dată, librarul a deschis volumul și-a început să citească. Repede a realizat că
era un Marx de care românii nu mai auziseră sau citiseră până atunci.
Aparitța
volumului K. MARX - INSEMNĂRI DESPRE ROMÂNI în librările din România a fost
încă un semn că începuse, de sus, desprinderea “de frații noștri de la răsărit”
de “eliberatorii poporului român”.
Prin
tipărirea ânsemnărilor inedite ale lui Karl Marx despre români care se află în
Arhiva Marx – Engels a Institutului International de Istorie Socială din
Amsterdam, românilor li se oferea, prin dascalul marxismului, o lecție de
istorie româneasca ce le-a fost interzisă din 1944, aceia a cotropirilor și
exploatărilor Principatelor Române de către ruși, cuprinsă în perioada dintre
Ocuparea Crimeii (1787) și până la Razboiul din Crimeia (1856).
Pentru
început aș fi dorit să scriu câteva rânduri despe Karl Marx. Despre fiul unor
evrei, care s-au convertit la luteranism, despre studiile sale universitare de drept,
istorie, filosofie (teza cu care și-a luat doctoratul a fost despre filosofii
greci), despre ostilitatea și critica sa la adresa religiilor care i-au închis
toate porțile academice germane, despre suspendarea ziarului editat de el și
părăsirea Germaniei.
Si despre
expulzarea din Franța (în 1845, din cauza ideilor sale) urmată de expulzarea
din Belgia (în 1848, dupa publicarea Manifestului Comunist) și chiar despre
viața lui din Anglia, dar e mai bine ca să vă convingeți singuri că una a fost
marxismul cu care au fost îndoctrinați românii de către dictatura stalinistă și
cu totul altceva interesul pe care Karl Marx la manifestat față de soarta și
viitorul românilor.
S-a
întâmplat ca un profesor universitar din Polonia, Stanislas Schwann să studieze
Arhiva Marx – Engels din Amsterdam și să dea peste patru manuscrise inedite,
autografe ale lui Karl Marx despre români și plin de bunăvoință să semnaleze
existența lor Academiei Republicii Populare Române.
Pe lângă
întimplare și bunăvoința profesorului, s-a mai nimerit, din fericire, ca cei
care au citit scrisoarea să fie roamâni adevărați și să se apuce de treabă. O
treabă foarte grea.
Toți, dar
absolut toți, care au avut în mână manuscrisele lui Karl Marx s-au simțt total
dezarmați de iligibilitatea lor.
Se spune că
printre puținii care au putut ăa le citească au fost și cele trei fete ale sale
Laura, Eleonor si Jenny care le retranscriau pentru a le trimite editurilor.
Pe scurt,
Karl Marx în goana neîntreruptă a lecturilor și a ideilor ce le avea nu acorda
nicio atenție notițelor și conspectelor sale. In aceiași frază puteau fi
intâlnite, de-a valma, cuvinte germane, franțuzești și englezești, care-i
trecea primul prin minte!!
Mai mult,
într-un cuvânt erau ăi litere latine ăi gotice.
Apoi
prescurtările.
Dar trecând,
cu multa trudă, peste acestea, cele patru manuscrise autografe au fost
descifrate corect și folosite ca dovezi împotriva “fraților noștri de la
răsărit” în momentul când conducerea superioară de partid și de stat a
considerat că rușii doar și-au schimbat blana țaristă cu cea marxistă, dar
relele năravuri de cotropitori și jefuitori nu.
Inainte de-a
intra în lectura propriu- zisă, este de precizat că manuscrisele autografe sunt
urmarea lecturii “Histoire politique et sociale des Principautes Danubiennes” a
lui Elias Regnault care a aparut la Paris în 1855.
Autorul
”Istoriei politice și sociale a Principatelor Dunărene”, un valoros publicist
si istoric al secolului XIX-lea, a mai scris o istorie despre Napoleon, despre
Franța, Anglia și Irlanda.
Din 1848 a
început să strângă material istoric despre Principatele Române scrise de
diferiți publiciști francezi dar folosind și lucrarile lui Nicolae Bălcescu,
Ion Eliade Rădulescu, Ion Ghica și Aurel Papiu Ilarian, scoțând un volum
istoric de peste cinci sute de pagini în 1855, pe care l-a pus la dispoziția
francezilor dar și a românilor francofili.
Elias
Regnault a fost un susținător ardent al formării unui stat unitar român în
paginile publicației sale pariziene “L’Avenir national”
A fost un
prieten sincer al poporului român, tot așa și Karl Marx după cum reiese din
însemnările sale despre români.
Iată acum ce
a extras și cum a comentat Marx istoria românilor.
Precizare:
Toate citatele cu litere îngroșate, care urmeaza din text, sunt din K.Marx
“Insemnări despre români” (Manuscrise inedite - publicate de Acad. Prof A.
Otetea si Prof. S. Schwanin) apărut in Editura Academiei Republicii Populare
Romane in anul 1964.
Manuscrisul
înregistrat cu B 85 începe cu uciderea lui Grigore Ghica de către turci “și-i
trimite capul îmbălsămat la Constantinopol: acolo e înfipt într-un cui pe
zidurile Seraiului (1777) pentru că a protestat împotriva cedării Bucovinei în
favoarea Austriei“
Dacă până la
această dată, doar turcii și habsburgii dominau principatele românești, odată
cu ocuparea Crimeei de către Ecaterina a Rusilor, în 1787 vecinătatea rusă
devine un nou pericol pentru principate.
Iar după
Pacea de la Sistov din 1781 Karl Marx notează: “Abia au plecat austriecii din
Tara Românească și rușii sub Suvorov au intrat. Tara este dată pradă focului și
jafului de către acesta”
După zece
ani Rusia obține un hatiserif de la sultan prin care se poate amesteca în
treburile principatelor iar amestecul lor vine întotdeauna cu armată multă și
jefuitoare.
Când pe
firmamentul istoriei apare Napoleon și se împrietenește cu Alexandru, țarul
Rusiei, acesta se grăbește să-i ceară anexarea principatelor.
“Napoleon
își dă consimțământul la anexarea celor două principate” consemnează Karl Marx.
Spre norocul
românilor, prietenia celor doi nu a durat mult și a început războiul ântre ei.
Dacă începea
cu câteva luni mai devreme Basarabia nu ar mai fi fost cedată rușilor de către
turci.
Karl Marx
notează: “Turcia nu putea ceda ceea ce nu-i aparținea, pentru că Poarta otomană
n-a fost niciodată suverană asupra țărilor roâane”
Ca să nu mai
vorbim de Rusia care nu avea nici un drept sa ia ce nu-i aparținea.
După
victoria asupra lui Napoleon, Alexandru avea cuvântul hotărâtor în Congresul de
la Viena.
Karl Marx
adauga: ”...rușii s-au arătat așa cum sunt: jaful și ocuparea Basarabiei au
spulberat toate iluziile” si “Tăranul care suferise cel mai mult de pe urma
ocupatiei n-avea pentru muscal (moscovit) decât cuvinte de ură”.
Din tot
cuprinsul manuscrisului reiese cât de impresionat a fost Karl Marx de
suferințele țăranilor români atât de năpăstuiți de boierii lor, dar și cât de
jefuiți au fost de către ruși.
Despre Tudor
Vladimirescu are numai cuvinte de laudă: “Vladimirescu era patriot român”,
“Pentru el, Rusul și fanarioții sunt dușmanii”, “Tudor respinge alianța rusă
...”
Apoi în
detaliu scrie despre trădarea și uciderea eroului nostru pe care o califica
“Asasinat mirsav”.
Totuși ceva
se schimbă dupa 1821 în Principatele Române, turcii acceptă din nou numirea de
domni pământeni, care “au pus la locul de cinste limba românească disprețuită
de retorii Fanarului”.
Si turcii se
săturaseră de fanarioții lor!!
Karl Marx
scrie pe larg despre ocupația rusă din timpul razboiului ruso-turc din 1828 -
1829, când 150.000 de ruși au găsit de cuviință să invadeze, ca lacustele,
Moldo-Valahia “Au avut loc excese groaznice. Contribuții de tot felul în
produse, furaje, vite, corvezi, hoții, omoruri, etc.
Bărbați și
femei au fost înhămați la care cu vizitii cazaci care nu-și cruțau nici bâta,
nici vârful lăncii lor. Peste 30.000 de români fură smulși de la munca câmpului
pentru a servi ca animale de muncă”.
Ocupația de
jaf și haos a ținut până în 1835, încă șase ani după terminarea razboiului și a
încheierii Păcii de la Adrianopol în care rușii, ca învingători, au dispus cum
au dorit de Principatele Române.
S-a mers
atât de departe încât: “Orloff, in numele tarului, propune sultanului sa
cumpere cele doua provincii, oferindu-i 36.000.000 fr.”
Reiese că
sub dominația “curții otomane” și a “curții protectoare” principatele
ajunseseră marfă de târg.
Intre 1829
și 1834, Kiselev a fost guvernatorul general al Principatelor Române care își
pierduseră orice urmă de libertate și independență, pentru că guvernatorul rus,
prin forță și dictat a înlăturat, prin alungare, închisoare sau moarte pe toți
românii care protestau împotriva lui sau al Regulamentului Organic pe care l-a
introdus în 1831.
Marx
exemplifică cum I. Vacarescu a protestat împotriva puterilor nelimitate ale lui
Kiselev și a fost dat pe mâna judecătorilor militari ruși care l-au surghiunit
din București și faptul că alți patru boieri români care au protestat toți au murit
“din întâmplare” în aceiași săptămână (vezi pag.119).
Kiselev a
adus niște modificari Regulamentului Organic care puneau sub control și
supunere totală Principatele “curții protectoare” de la Petersburg.
In octombrie
1834, Rusia evacua în sfârșit Principatele.
Inainte de
plecarea sa, Kiselev a încredințat toate posturile importante parte
fanarioților, parte altor levantini ... și ca ofițeri subalterni ruși sau
formați la școala rusească.
Aici ar
trebui să ne oprim un moment și să comparăm ocupația rusă și schimbările impuse
de ea din perioada 1829 - 1834 cu cea din 1944 - 1958, pentru că seamănă între
ele ca două picături de apă.
“Vremea
trece,vremea vine. / Toate-s vechi si noua toate”
Sau în 1829
“curtea protectoare” care chipurile vroia să ne scape de “semiluna” care ne
amenința creștinismul nostru iar ei, “frații nostri pravoslavnici s-au jerfit
pentru noi” .
In 1944 “
glorioasa armată roșie ne-a eliberat” de exploatatorii noștri. Altă farsă!!
”Întâi
trebuie să trăim tragedia istorică ca abia apoi să ne dăm seama de farsele ei!!
”.
Se pare că
oricum nu învățăm aproape nimic!
Marx își notează în manuscrisul său pas cu pas
momentele importante ale istoriei principatelor, și iată-l ajuns la alegerea de
domn conform Regulamentului Organic, dar voinței rusești. Alegerea are loc la 1
ianuarie 1843. Bibescu este ales. ... Ca un veritabil parvenit, el începe prin
jaf și promovarea celor propuși de ruși.
Bibescu
devenea din ce în ce mai slugarnic față de Rusia.
Trandafirov
venise în Tara Românească sub pretextul de a înființa o mare exploatare
minieră.
A obținut
concesii enorme ...
Opinia
publică și Adunarea protestează dar fără rezultat pentru că Bibescu, printr-un
fel de “ordonanță de urgență” a timpului său, ordona prorogarea Adunării
...(vezi pag.128).
Ideea
politică fundamentală a revoluției din 1848 de la București a fost o mișcare
împotriva protectoratului rus. (vezi pag.130)
Orice ofițer
sau slujitor devotat Rusiei putea fi numit boier.
Urmeaza
câteva pagini magistrale de analiză socială și economică a Principatelor din
preajma revoluției de la 1848.
Marx scrie
și despre românii din Transilvania: ”Românii sunt opriți să poarte haine și
pantaloni de postav, cizme, pălărie mai scumpă de un florin și cămașă de pânză
fină”.
Ei erau
numiți “plebea vagabondă” deși ”formau 2/3 din populație, în timp ce ungurii,
sașii, secuii, grecii, armenii formeaza numai cealalta treime”.
Principiul
fundamental al legii maghiare: Nobilitas Hungarica est ...
In Dieta din
1847 s-a manifestat cel mai injurios dispreț față de slavi și de români.
Iar despre
Kossuth Marx scria că nu era ungur ci slovac, fiul uni plugar sărac ...
căsătorit cu fica unui magnat , datorită căreia a ajuns în Dietă.
În Martie
1848 a trimis o delegație de trei sute de reprezentanți, îmbrăcați în tunica națională, la Viena, la
împărat cu o constituție prin care cerea încorporarea Transilvaniei la Ungaria.
Si imparatul
le-a dat semnătura ... și asa au început adunările de la Blaj ale românilor.
Marx scrie
admirativ despre Iancu, Bărnuțiu, Laurian, Barițu.
Marx își
notează toate amănuntele evenimentelor din Transilvania anilor 1848 - 1849
chiar si evenimentul necinstei ungurești prin care întâlnirea de pace este
folosită ca o cursă în care Iancu, Buteanu, Dobra sunt prinși de către maiorul
Hatvany.
Iancu a reușit
să scape.
Dobra a fost
masacrat pe loc.
Buteanu a
fost spânzurat a doua zi.
Trădare
lașă, noteaza Marx (paginile 158 - 159).
In concluzia
manuscrisului său despre revoluția din Transilvania, afirma importanța
contribuției românilor comandați de Avram Iancu, care au învins oastea
ungurilor.
Austria i-a
oferit o decorație, pe care Avram Iancu, cu demnitate a refuzat-o: “Io m- am
luptat pentru libertate nu pentru o cruce, de-astea avem destule”.
Imparatul
s-a simțit profund jignit și l-a obligat să părăseasca Viena.
Zece mii de
ruși au intrat în Transilvania, în februarie 1849.
La fel au
intrat și în Moldova, în 1848.
La 29
septembrie 1948, rușii au intrat în Tara Româneasca, ca “liberatori”.
Manuscrisul
autograf a lui Marx despre români înregistrat ca B 85 are în volumul Academiei
Române șaizeci de pagini.
Istoricul A.
Otetea crede că Marx ar fi adunat acest material documentar pentru tezele sale
despre politica de expansiune și cotropire a marilor puteri, în special
politica externă a țarismului.
Cele
douasprezece “eliberări rusești” - din 1711 până in 1944 - sunt mai dezastroase
decât toate invaziile care s-au abătut asupra noastră în două mii de ani!!
Karl Marx a
citit ăi studiat cu asiduitate mii de volume pentru cele câteva sute de
articole și cărti pe care le-a scris.
A citit si”
Histoire politique et sociale des Principautes Danubiennes” a lui Elias
Regnault și a fost contrariat de invaziile și oprimarea rusească în
Principatele Române. A realizat marea tragedie a poporului român și a scris despre
ea!!
WIINIPEG -
CANADA
CORNELIU
FLOREA
P.S. Mulțumesc domnului Dr. Stefan
Constantin din Vișeul de Sus, pentru bunăvoința de a-mi dărui valorosul volum:
K. Marx - ” Insemnări despre Români”.
Sursa: Melania Rusu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu