ACAD. DUMITRU
DRĂGHICESCU
FORUMUL CULTURAL AL RÂMNICULUI
Râmnicu-Vâlcea, str. Calea lui Traian
nr. 129, CF 14286558,
Cont RO96BRDE390SV01991603900,
deschis la BRD - filiala Vâlcea
e-mail : forumulcultural@yahoo.com
Telefon: 0250.734407; mobil:
0734.995993
Nr.
5 din 22 noiembrie 2017
M E M O R I U
privind propunerea de
primire post-mortem a sociologului,
filosofului şi
diplomatului român DUMITRU DRĂGHICESCU,
în rândurile membrilor
ACADEMIEI ROMÂNE
După evenimentele din decembrie 1989, s-a
deschis drumul către o mai dreaptă apreciere a valorilor culturale, ştiinţifice
şi spirituale româneşti, indiferentă la criteriile politice (apartenenţa
partinică) sau la diferite considerente - altele decât calităţile personale şi
performanţele în creaţia teoretică şi în activitatea practică. Printre
personalităţile ale căror merite au fost reevaluate - la nivel de instituţii,
ONG-uri şi cercetători individuali - , se numără, la loc de frunte, şi savantul
plurivalent (sociolog, filosof, diplomat etc.) DUMITRU (DIMITRIE) DRĂGHICESCU,
vâlcean de origine, născut la 4 mai 1875 în fosta comună Zăvoieni, azi - sat
component al comunei Măciuca; d. la 14 septembrie 1945 în Bucureşti (o parte
dintre exegeţi pun sub semnul întrebării sinuciderea sa din 1945, urmând ca
viitoarele cercetări suplimentare să elucideze în mod definitiv această
problemă).
După
succesul obţinut în anul 1904, cu susţinerea tezei de doctorat la Sorbona, sub
conducerea lui Émile Durkheim (cu teza Du rôle de l’individu dans le
determinisme social), fiind primul titrat român în sociologie la prestigioasa
universitate, va urma, în ţară, publicarea cărţii sale de referinţă Din
psihologia poporului român (Bucureşti, Editura „Leon Alcalay”, 1907) care, pe
lângă faptul că, împreună cu alte lucrări publicate mai înainte (Le problème du
déterminsime social, Paris, 1903, şi Raporturile dintre drept şi sociologie,
Bucureşti, 1904) îi va aduce consacrarea ca om de ştiinţă, va cunoaşte un mare
succes în perioada respectivă, dar mai ales în zilele noastre, fiind reeditată de
mai multe ori. În urma unei perioade cincinale de suplinire
(1905-<1910>), reputatul sociolog a eşuat în încercarea de a accede, ca
titular prin concurs, în învăţământul universitar, la care îl îndreptăţeau
performanţele sale de nivel european în domeniul sociologiei şi filosofiei.
Cu unele
rezerve şi frustrări (din raţiuni politico-ideologice), el a fost apreciat şi
în timpul vieţii, ca unul dintre artizanii Marii Uniri de la 1918 (realizare
care, din motive inexplicabile, se uită deseori!). La „Congresul
Naţionalităţilor” de la Roma, ţinut în zilele de 9-12 aprilie 1918, Dumitru
Drăghicescu a desfăşurat - împreună cu alţi unionişti (Nicolae Lupu, Simion
Mândrescu şi Gh. G. Mironescu) - o campanie susţinută şi eficientă, obţinând
din partea tuturor naţiunilor participante acordul de a li se recunoaşte românilor dreptul la
unitate în graniţele lor etnice; în acelaşi an, el a publicat mai multe
broşuri, în care releva politica de deznaţionalizare a autorităţilor ţariste şi
austro-ungare faţă de popoarele aflate sub dominaţia lor: La Transylvanie:
esquisse historique, ethnographique et statistique (Paris, 1918), La Bessarabie
(Paris, 1918), Les roumains de Hongrie (Paris, 1918), Les Roumains de Serbie
(Paris, 1919), Les problèmes nationaux de l`Autriche-Hongrie (Paris, 1918)
etc.; ulterior, va îndeplini mandate de
deputat şi senator în Parlamentul României şi va fi - în calitate de prieten
apropiat şi colaborator al lui Nicolae Titulescu – unul dintre promotorii
fervenţi ai creării Societăţii (Ligii) Naţiunilor Unite. În urma eşecului
universitar, el se va dedica studiului şi va fi mult mai activ în viaţa
politică, acceptând, printre altele, funcţia de ambasador al României în Mexic
(1935-1937).
Referitor la
activitatea lui ştiinţifică, sociologul prof. univ. dr. Virgiliu
Constantinescu-Galiceni, cel mai important exeget al vieţii, personalităţii,
activităţii şi operei savantului şi traducător al importantei opere a acestuia,
L`ideal créateur (Paris, Librairie Félix Alcan, 1914; Idealul creator,
Bucureşti, Ed. Albatros, 2005), constata cu îndreptăţire, încă din 1976,
rezerva care s-a păstrat faţă de acest gânditor român de seamă. Pentru concizia
şi obiectivitatea ei, cităm aici integral una dintre caracterizările pe care
exegetul i-a făcut-o savantului: „Dumitru Drăghicescu, a cărui operă vastă şi
cu un larg conţinut problematic s-a impus atenţiei specialiştilor străini încă
de la apariţie, recunoscându-i-se originalitatea de conţinut şi spiritul său
novator, îndrăzneala cugetării şi profunzimea subiectelor tratate, ceea ce a
determinat includerea sa în pleiada
autorilor de sisteme originale şi înscrierea numelui său printre sociologii de
reputaţie mondială. Lucrările lui, scrise majoritatea în limba franceză, au
fost elogios recenzate în coloanele a numeroase reviste de peste hotare,
insistându-se cu precădere asupra bogăţiei faptelor probante şi asupra viziunii
sale originale, asupra îndrăznelii de gândire şi asupra sistemului de
argumentare, asupra caracterului novator al temelor abordate şi asupra
structurii demersului de investigare etc. Astfel, opera sa fundamentală, Du
rôle de l'individu dans le determinisme social, a fost recenzată în nu mai
puţin de 14 reviste şi publicaţii din Franţa, Italia şi Germania, a fost citată
într-o mulţime de lucrări cu profil analog şi a constituit obiectul a
nenumărate nominalizări în dicţionare şi indici bibliografici” (în Studiu
introductiv la volumul Sistemul sociologic al lui Dumitru Drăghicescu,
Bucureşti, Editura Academiei RSR, 1976).
Au urmat
articole şi studii răzleţe despre el, reduse ca dimensiuni, în diferite
publicaţii, fără să atingă vreunul
amploarea, profunzimea şi diversitatea celor pe care i le-a dedicat cel mai
consecvent „drăghicescolog”, Virgiliu Constantinescu-Galiceni, vâlcean şi el de
origine. În anii mai recenţi, un alt cărturar vâlcean, George Anca i-a închinat
savantului o serie de studii şi articole docte; tot el este şi traducătorul din
franceză al primelor două tomuri din trilogia La Nouvelle Cité de Dieu (Noua
Cetate a lui Dumnezeu), din care primul volum – La Voie/ Calea a fost tipărit
deja (Bucureşti, Editura „Paideia”, 2015), prin diligenţele ex-senatorului Dan
Niţu - preşedintele întemeietor al Fundaţiei „Dumitru Drăghicescu” din Măciuca.
Celelalte
lucrări ale savantului, apărute în Franţa - Le problème du déterminisme social
(Paris, Éditions de la Grande France, 1903), Du rôle de l'individu dans le
déterminisme social (1904, la Editura F. Alcan, în colecţia "Bibliotheque
de philosophie contemporaine"), Le problème de la conscience. Étude psycho-sociologique
(1907, la aceeaşi editură), La Bessarabie et le droit des peuples, esquisse
historique, géographique, ethnographique et statistique (Paris, 1918),
L`intervention roumaine dans la guerre mondiale (Paris, f. an), La réalité de
l`esprit (Paris, 1928), Vérité et Révélation, vers une nouvelle idée de
Dieu (Paris, 1934) etc. - îşi aşteaptă încă rândul să fie traduse în
româneşte şi făcute cunoscute specialiştilor români şi publicului larg.
La scurt
timp după ce ec. Dan Niţu – unul dintre strănepoţii lui Dumitru Drăghicescu - ,
soţia sa Elena-Mirela şi alţi oameni iubitori de cultură şi de promovare a
valorilor provenind din zonă, au înfiinţat în anul 2006 fundaţia menţionată mai
sus, asociaţia Forumul Cultural al Râmnicului (care are ca scop principal,
înscris în art. 5 din Statutul său, „dezvoltarea vieţii spirituale vâlcene şi
promovarea valorilor culturale reprezentative”), considerând că pentru
cunoaşterea, cinstirea şi valorizarea operei teoretice şi practice a unei
personalităţi de o asemenea anvergură, se impune o activitate organizată şi
constantă, a luat iniţiativa statuării, în anul 2011, a unei manifestări cu
caracter permanent (anual): ZILELE DUMITRU DRĂGHICESCU. De la data primei
activităţi cu acest nume, s-au derulat şapte ediţii; toate, fără excepţie, au
fost organizate şi desfăşurate în parteneriat cu Fundaţia „Dumitru Drăghicescu”
(dar şi cu alte instituţii şi asociaţii de profil), ceea ce a avut drept
consecinţă, de fiecare dată, creşterea calităţii şi, deopotrivă, a eficienţei
lor. La ediţia a III-a a manifestării, desfăşurată în ziua de 10 octombrie 2013
la centrul Cultural al MAI din Bucureşti, au participat renumiţi profesori
universitari şi specialişti din capitală: prof. univ. dr. Dumitru Borţun, prof.
univ. dr. Tudorel Butoi, prof. univ. dr. Virgiliu Constantinescu-Galiceni,
conf. univ. dr. Viorel Miulescu, prof. univ. dr. George Anca ş.a.. În anii din
urmă, la iniţiativa aceasta a vâlcenilor, a aderat şi Institutul de Ştiinţe
Socio-umane „C. S. Nicolăescu-Plopşor” din Craiova, al Academiei Române, condus
de domnul prof. univ. dr. Cezar Avram.
Cu ocazia
celei de-a VI-a ediţii a manifestării, sub egida Forumului Cultural al
Râmnicului şi cu sprijinul financiar al Fundaţiei „Dumitru Drăghicescu”, a fost
editat volumul Un savant pentru eternitate: Dumitru Drăghicescu (1875-1945)
(Iaşi, Editura Rotipo, 2016), în care au fost publicate cele mai consistente
studii şi comunicări prezentate în cadrul ediţiilor I-V (2011-2015) ale acestei
manifestări devenite tradiţională, organizate de Forumul Cultural al Râmnicului
în parteneriat cu Fundaţia „Dumitru Drăghicescu”. Ediţia este îngrijită şi
prefaţată de Ion Soare şi are un temeinic Studiu introductiv aparţinând prof.
univ. dr. Virgiliu Constantinescu, studiile şi articolele incluse aparţinând
unor specialişti în domeniu sau unor istorici, cercetători şi oameni de cultură
care s-au aplecat mai atent asupra personalităţii şi operei savantului: Paula
Constantinescu-Stoleru, Liliana Beu, Viorel Miulescu, Ioan St. Lazăr, George
Anca, Adrian Luca, Al. Popescu-Mihăeşti, Ion Predescu, Maria Stoian, Mihai
Sporiş, Paula Adriana Cozian, Adina Dumitrescu, Ion Soare. Volumul mai cuprinde
o schiţă din arborele genealogic al lui Dumitru Drăghicescu şi un „album” cu ilustraţii şi date reprezentative
din viaţa şi opera gânditorului, care vor fi completate într-o viitoare ediţie
revăzută şi adăugită; la prezentul memoriu, ataşăm şi un exemplar din lucrarea
menţionată.
Faţă de cele
de mai sus, propunem Prezidiului Academiei Române – cel mai înalt, competent şi
distins Forum cultural şi ştiinţific al ţării - primirea, post-mortem, a
sociologului şi filosofului Dumitru Drăghicescu, în rândurile membrilor
Academiei, ca o dreaptă cinstire a unuia dintre cei mai importanţi gânditori
români, în anul pregătitor al CENTENARULUI MARII UNIRI DIN 1918 – eveniment
cardinal din istoria României, la care acest om de ştiinţă român şi-a adus,
alături de alţi patrioţi ai ţării, o contribuţie decisivă.
ADRIAN BOTEZ
NOAPTE DE SABAT
16 Nov. 2017
melc
călare pe şoarece
iele
chiuindu-şi dorul
de farmece
...uiuiuuu...
Satan
prost băietan
sugrumă zorile
opreşte morile
vestejeşte vântul – vinul şi
florile...
...uiuuu...
m-a atins un liliac
cu zimţi de-aripă de drac
cârtiţe nu doar orbesc
ci bârfesc
cârtesc
guiţă porcesc
bâlbâiesc
şi nuntesc
(...toate deodată
cocina-fată):
...uiuiuuu...
de te tragi din bufniţă
coboară în pivniţă
să vezi lume nevăzută
s-auzi veste necrezută
cu urdori cusută
cu zei de bordel umplută
...uiuuu...
c-a venit un june Rac
înţolit jegos în frac
şi-a scos razele din soare
regii-a pus la închisoare
fură mâini fură picioare
ca la Drumul Mare
...uiuiuuu...
vremea nu-l ajunge:
văzduh fără Cruce
Cărarea nu duce
Inorogii mor la gard
de atâta fard
...uiuuu...
copii morţi născură şerpi
în livadă – copaci sterpi
iar la poartă bate Cioclu
cu monoclu
...uiuuu...
Astaroth
Behemoth
Cuvânt mut
Crin fără scut
Irinwé
catifé -
canci coloare:
nu se moare pe răcoare
numai fiert
în grea licoare
îmbeznată cu sudoare
...uiuiuuu...
Corbul tăcăreţ
foc petrecăreţ
ciori zurlìi
negre purpurìi
plescăie pustii
şi dezgroapă scăfârlìi
de oameni şi de stafìi
...au stins păpădìi
nopţile candrìi...
...uiuiuuu...
...luăm lopată - linguri
ne îngropăm singuri...
vorbe viermănoase
gânduri veninoase
şatrele de oase:
poveşti puturoase
minciuni pântecoase
epopei vâscoase
...uiuiuuu...
bezne buhuhuuu...
RUBEN, stăpânul florilor
- Pe malul
Mureşului, într-un sat de sub Munţii Hălmagiului, trăieşte un om rămas, parcă,
din alte vremuri. Rătăcitor prin păduri, în căutare de plante rare, a moştenit
ştiinţa vracilor de altădată, pe care o pune în slujba oamenilor bolnavi şi
săraci
Portret de moţ
Ruben
Stănilă are 52 de ani neîmpliniţi şi a fost pădurar. Ştie aproape toate
tainele naturii, mai cu seamă leacuri vechi, din bătrâni. L-am cunoscut pe o
uliţă prăfuită din satul Pojoga, pe malul Mureşului, nu departe de Săvârşin.
Trăieşte într-o casă modestă, împreună cu soţia şi trei fete mici. Toată
lumea din împrejurimi îl ştie de "Moţul”, pentru că are mare drag de
tradiţie şi poartă el însuşi cămăşi ţărăneşti. Şi ca să aibă spor şi noroc în
ce face, îşi poartă părul în codiţe legate cu aţe colorate, descântate de babe:
roşu pentru deochi, albastru pentru boală, verde pentru duşmani... "Nu că
m-aş teme de oameni ori de lighioanele mari din pădure, că n-am frică decât
de bunul Dumnezău, dar aşe m-am pomenit eu de când îs!” La pălărie poartă o
pană de cocoş de munte - simbolul pădurarilor din zonă. Beteag de-un picior,
Ruben nu ţine seama de suferinţă şi bate toată ziua pădurile în căutare de
ierburi rare, care să le fie altor oameni, mai bolnavi decât el, de folos.
Douăzeci de flori de leac
Profită de
orice drum prin pădure şi adună plante medicinale. "Să fie acolo! Pentru
oamenii în nevoi, că dară Dumnezău nu le-a dat pe pământ doar să ne bucure
mirosul şi privirea!” Pentru suferinţele trupeşti, foloseşte douăzeci de plante
medicinale, despre care spune că "sunt suficiente pentru toate
afecţiunile”. Face fel de fel de combinaţii şi le dă pe degeaba oamenilor,
"doar să-i ajute Dumnezeu să se facă bine, că eu ştiu ce-i suferinţa”!
Sute de oameni i-au trecut pragul, de-a lungul anilor, şi aproape toţi şi-au
găsit oblojenie pentru bolile de care sufereau. Pentru Ruben, n-a fost de-ajuns
învăţătura din bătrâni; s-a apucat să citească puţinele cărţi despre plante
care se găseau, "atlasuri care existau pe-atunci la bibliotecile de
oraş”, avid să afle cum se închipuie treaba asta, cu vindecarea. Şi a studiat
până a cunoscut revelaţia chimiei naturii. Acum, când povesteşte despre
plante, vorbeşte cu uşurinţa unui botanist; cunoaşte denumirile
latineşti ale fiecărui fir de iarbă şi la ce boli se foloseşte. Dar are Ruben
o filozofie pe care n-a aflat-o de la nimeni, şi-a dat singur seama de ea:
"Tratamentul nu-i niciodată acelaşi pentru toţi oamenii. Numai că
bolnavul uită, nu-ţi spune decât ce-l doare mai tare... Vine unul şi zice
că-l doare stomacul.
Când nu culege plante, adună obiecte
vechi
Dar eu îl
iau binişor, vorbesc cu el şi-l trag de limbă până aflu tot, ca popa la
spovedanie. Şi aflu că are şi inima slabă, nici fierea nu lucrează ca lumea,
rinichii sunt cam paradiţi, de tot face infecţii urinare, iar de la plămâni se
aude o huruială... Eheee, taică, stai aşa, că de fapt eşti beteag rău! Eu
trebuie să aflu toate problemele omului, ca un psiholog, să-l fac bine în
întreg, nu în parte! Că dacă o parte nu lucrează cum trebuie, le strică şi pe
ălelalte! Am nevoie să ştiu totul, ca să văd cum combin plantele şi în ce
proporţii... Nu-i chiar aşa simplu, reţeta se face după kilele, vârsta şi
bolile omului!”
Ne
destăinuie câteva reţete străvechi, pe care le foloseşte de când se ştie.
Pentru răceli, Ruben are leac dovedit, încercat de zeci de ori pe fetele sale.
"Se ia seu de oaie pe o hârtie, se pune pe piept, ca o cataplasmă, se
înveleşte cu o cârpă groasă şi nu se umblă la ea până dimineaţa. Copilul nu
mai are nimic, garantat!”. Febra mare, de peste 40 de grade, o domoleşte
altfel: "Iau un cearşaf, îl ud bine într-un amestec dintr-un kil de apă
rece şi un deget de oţet şi înfăşor plodul, ca o mumie. În jumătate de oră,
temperatura coboară la 37°C!”. Are mereu în minte formulele tămăduitoare, ca
un adevărat alchimist. Ştie când să culeagă plantele, cum să le usuce şi sub ce
formă să le folosească, pentru că "fiecare plantă îşi leapădă substanţele
bune pentru sănătate ba în apă, ba în alcool, ba în uleiuri. Sunt diferite,
frumoasele, la fel ca şi noi, oamenii! Dacă am nevoie de flori, trebuie să le
culeg în perioada de lună plină, dimineaţa, după ce se ia roua, că atunci urcă
seva din tulpină şi se adună în floare tot ce-i mai bun! Dacă-mi trebuie
rădăcini, le caut iarna, sub zăpadă, c-atunci sunt mai de leac!”.
Fiecare
plantă are o însemnătate aparte pentru el, de unele a prins drag mai abitir,
pentru că fac bine la mai multe boli ori pentru că ajută bolnavii mai repede
decât alte surate ale lor. "Anghinarea, pentru mine, e regina plantelor -
reface ţesutul, regenerează celulele ficatului, laboratorul de sânge al
trupului. Pune pe picioare bolnavii cu hepatită, dar ajută şi-n boli mai grave
- în ciroza beţivului şi alte asemenea. Coada-şoricelului e regina plantelor,
pentru că are peste şaizeci de utilizări medicinale! Pentru răni adânci sau
tăieturi, se face un ceai concentrat de coada-şoricelului şi se clăteşte rana
mereu, fără să fie pansată. În două-trei zile se închide fără să rămână nici
urmă! Ţineţi minte, coada-şoricelului este singura plantă care conţine
antibiotic natural! Talpa-gâştei e cel mai bun diazepam natural, aduce somn
bun şi odihnitor pentru cei ce suferă de insomnii, este calmant al
sistemului nervos şi al sistemului cardiac.
Ruben şi "muierile” lui
Sulfina are
şi ea efect calmant pentru sistemul cardiac, dar e bună şi la circulaţia
periferică sau la circulaţia cerebrală - curăţă vasele de sânge şi are şi gust
plăcut, aromat, parcă e ceai de cacao. Primăvara, prepar tinctură de leurdă,
care face minuni în bolile de inimă. Scaiul-vânăt face minuni în tusea
convulsivă, mai ales dacă se dă bolnavului împreună cu lapte de măgăriţă sau
dacă pui în ceai - pe furiş, să nu te vadă - şi storsură de balegă de cal.
Ceaiul de turiţă - cea normală, nu turiţa mare - curăţă organismul de toxine,
iar dacă se macerează în ulei, la întuneric, închide rănile şi
tăieturile. Pentru reumatism, cele mai bune sunt castanele porceşti, nu alea
comestibile - se curăţă de coajă, miezul se dă pe răzătoare şi se pune la
macerat în alcool rafinat, în sticle închise la culoare, la loc întunecos,
vreme de două săptămâni. La ăia care se plângeau de dureri le-am dat să se
ungă la încheieturi şi toţi mi-au mulţumit. Dară le-am zâs: «Băi, castanele
le strâng eu, dar mai aduceţi şi voi măcar alcoolul, că-i scump şi nu mi-l
permit!». Da' ei râdeau de mine, credeau că le cer să-l beau!... Că tot vorbeam
de băutură, ceaiul de pedicuţă are leac împotriva beţivănelii şi fumatului,
dacă se bea câte o ceaşcă dimineaţa, pe stomacul gol. L-am încercat pe mine!
Mi-a dat femeia ceai dimineaţa, şi când m-am nimerit la birt, mi-am luat o
sută de tărie. Da' n-am putut bea nici jumate, nu mai aveam chef de băutură,
şi eu pe-atuncea le cam stingeam!...”.
Râde.
"Să vă mai zâc una veselă: vine un moş la mine şi-mi cere ceva de
potenţă, să-i ridice ştremeleagul. Avea vreo 68 de ani atunci. Îi dau ce ştiu
- o tinctură tare din sculătoare, brânca-ursului şi alte câteva plante - şi uit
de el. De bucurie, mi-a dat şi el o jumătate de jinars. Numai că mă pomenesc
peste vreo patru luni cu moşu-n bătătură, că-mi bate obrazul: «Ce dracu' ai
păţit amu'?» - îi zâc. «Bă, eu ţi-am cerut leac doar aşe, de plăcere, da' mi-a
căzut femeia gravidă. Eu ce mă fac acuş?». «No, bade, tu ai făcut, tu să tragi
acuma! Că doară nu eu m-am aflat la femeia matale!». Mai sunt şi unii betegi la
cap, care n-au nici o boală, doar se-nchipuie... La ăştia, ipohondri, le dau
un ceai de mentă şi-i lecui de prostie. Şi-atât se mai minunează! Cică «Vai, mă
simt minunat cu ceaiurile astea, şi nici un medic n-a reuşit să mă facă bine,
de-atâţia ani»...
Medicamente verzi
Am întâlnit
şi oameni cu fum la suflet, care au altfel de probleme, sunt disperaţi, o iau
razna, vor să-şi ia viaţa... Ei, cu ăştia ai nevoie de timp, trebuie să vorbeşti
ore întregi, chiar şi câte o noapte, ca să-şi deschidă sufletul. Le dau
sfaturi, îi lămuresc, îi întorc - aşa cum ştiu eu - pe drumul drept, le scot
fumul din ei, să nu se mai gândească la prostii. Cum spunea şi Zamolxes, mai
întâi trebuie vindecată mintea, ca să poţi trata trupul. Numai că la oamenii
ăştia mintea-i încuiată, iar eu trebuie să găsesc singur cheia!... La urmă,
după ce le capăt încrederea, le fac simbol de descântec. Aprind foc iute pe
lespede curăţată cu apă sfinţită, pun în foc jertfă de tămâie, trei mânuri de
farină şi una de răsărită şi le las să ardă, până se fac surcelele cărbune.
Pun deasupra limba-şarpelui, dosnică, făţarnică sau alte plante care se
folosesc doar pentru descântat, în funcţie de problemele omului. Apoi, îi zic
şi-un descântec vorbit. Întotdeauna merge la cine crede cu adevărat. Mulţi am
lecuit aşa de greutăţi sufleteşti!”
Mai are
Ruben o traistă plină de leacuri, care din păcate nu încap toate într-o pagină
de ziar... De un lucru s-a convins însă, în atâta amar de ani, de când
lecuieşte cu plante: "Dumnezău, ăsta, drăguţul, sigur s-a gândit la
toate şi pentru orice suferinţă a lăsat musai şi un leac pe pământ!”
VERONICA ANGHELESCU
Liviu Dănceanu. În loc
de In Memoriam… o povestire
November 29, 2017 / no14plusminus
Este foarte
greu să scrii In Memoriam, mai ales despre ființele ce ne sunt dragi, care
ne-au însemnat sufletul, care ne-au determinat, într-un fel sau altul,
devenirea. Pe 26 octombrie 2017, primeam vestea că Liviu Dănceanu plecase
fulgerător dintre noi. Primul meu impuls, după ce am văzut un status pe
Facebook ce anunța RIP Liviu Dănceanu, a fost să sun doi-trei prieteni și să mă
asigur că e o glumă; nu putea fi adevărat. Și totuși… așa era. Dar abia
vorbisem! Mereu ne spunem asta. Abia l-am văzut pe acest om, abia am vorbit azi
de dimineață, cum se poate ca până seara să nu mai fie – și totuși, așa se
întâmplă – așa plecăm cu toții, într-o clipă. Și atunci mi-am spus că trebuie
să scriu – nu pentru că memoria sa are nevoie de cuvintele mele, pentru că un
astfel de om rămâne înscris în conștiința familiei noastre culturale – ci
pentru că eu am nevoie să-mi fixez amintirile și să le împărtășesc cu cei care,
la rândul lor, l-au iubit.
Liviu
Dănceanu: cinci ipostaze, cinci amintiri: profesor de hermeneutică; colaborator
la editură; dirijor de ansamblu instrumental, îndrumător de doctorat; prieten.
Știam cine
este Liviu Dănceanu. L-am cunoscut, însă, mult mai bine în perioada studiilor
mele de master la Universitatea Națională de Muzică din București, unde preda
estetică, iar apoi – hermeneutică – ambele, cursuri la care mergeam cu
religiozitate. Era printre puținii muzicieni cu o cultură cu adevărat
enciclopedică; vorbea despre Gilles Deleuze și Roland Barthes cu aceeași
ușurință cu care analiza ultimele creații ale lui Einojuhani Rautavaara.
Cursurile sale erau dense în material informativ, complexe, provocări ale
inteligenței și îmi produceau bucurie pură! Veneau la curs studenți din
diferiți ani (deseori lipseau cei care ar fi trebuit să fie acolo, pentru că,
ce să îi faci, hermeneutica nu ne ajută în viață!), de la diferite facultăți,
nu numai din Conservator. Doi ani la rând, la fiecare curs, un student de la
Facultatea de Arte Plastice a stat nemișcat în amfiteatru, ba chiar venea și la
examene. „Ce faci aici?” – când și când, cineva îl întreba. „Îl iubesc pe acest
om,” spunea, invariabil.
Îl iubeam –
cu toții – pe acel om. Ceea ce ne preda la hermeneutică, la estetică, la
istoria muzicii – erau, în fapt, concepte critice, structuri cu care gândirea
putea opera la un nivel superior. „Dumnezeule,” se plângeau, uneori, colegii
mei de la secția de muzică religioasă. Era complicat – nu, era complex și dens,
dar minunat, congruent și desfătător pentru orice minte însetată de teoretic și
abstract – și cred că orice muzician adevărat tânjește după aceste două lucruri
după un anumit timp de practică instrumentală sau componistică; vine acel
moment când vrei să te plasezi – pe tine ca individualitate și ceea ce
construiești – într-un spațiu-timp al analizei și sintezei. Atunci ai nevoie de
estetică și de hermeneutică, atunci ai nevoie să îți amintești ce înseamnă
context, subtext, narațiune, de ce un anumit pasaj muzical e tragic și de ce
muzica lui Mozart poate fi încadrată în categoriile superioare ale sublimului.
Am parcurs
patru cursuri cu Liviu Dănceanu, câte unul în fiecare semestru de studiu în
programul de Master, dar cursul de hermeneutică mi-a rămas adânc întipărit în
minte și vreau să povestesc mai pe larg de ce, pentru că un mare profesor este
definit nu de carisma sa și de numărul de discipoli ce-l urmează, ci de modul
în care structurează și împărtășește cunoașterea. Mai mult decât atât: orice
profesor include în cursul său nu numai ceea ce e cerut de programă ci și acele
lucruri ce-i sunt dragi, în care crede, pe care le-a cercetat o viață întreagă,
pe care le iubește. Pe acestea voi încerca să le scot în evidență.
Ce „public”
avea la acest curs? Eram reunite vreo patru secții – pedagogie muzicală,
compoziție, muzică ușoară-jazz, muzică bizantină. Pentru mulți, șocul trăit la
primul curs era puternic. Dacă aveai ceva background de studii filologice – ca
mine, sau pur și simplu un obicei de a citi lucrări de critică, estetică și
teorie literară – ca alți colegi – conceptele îți erau cunoscute și te puteai
bucura de frumusețea demonstrației.
Hermeneutică!
A început prin a detalia câteva elemente de epistemologie: empirism,
raționalism, structuralism (o reală bucurie să îmi reamintesc conceptele lui
Claude Lévi-Strauss, Ștefan Lupașcu, Michel Foucault – pe care și eu îl
venerez). Domnul profesor avea să ne mărturisească încă din primele cursuri
dragostea și admirația sa față de Umberto Eco, extinzând teoria limitelor
interpretării unui text literar asupra muzicii. Avea să ne avertizeze, cu
această ocazie – mai ales pe noi, cei de la compoziție – că atunci când un
compozitor își suprasaturează opus-ul cu prea multă… incertitudine sonoră,
lucrarea respectivă intră în categoria zgomotului cultural. Pe de altă parte,
când un opus oferă prea puțină informație (redundanța e mare), lucrarea se
încadrează în categoria autismului cultural (așa sunt anumite muzici minimale).
O teorie originală și incitantă. Noi râdeam, pentru că multă „muzică” din
preajma noastră era, în fapt, zgomot. Și era bine că exista cineva care să
arate acest zgomot cu degetul!
Tot la
cursul de hermeneutică, Liviu Dănceanu ne explica despre pericolul
raționalizării muzicii (adică ceea ce se întâmplă atunci când inteligența are
un avans mult prea important față de sensibilitate). Pentru că în cadrul
acestui curs era necesar să operăm cu concepte clare, avea să detalieze
diferite criterii de lucru: liric și epic în muzică; tranzitivitate și
reflexivitate (excepțională aplicare a teoriei lui Tudor Vianu din Estetica în
plan muzical); clasificări ale muzicii în funcție de tipul de mesaj transmis
(ambiguu, plurivalent, clar). Avea să aplice teoria lui Henri Pousseur pentru a
defini poetica operei muzicale deschise, clasificând și din acest punct de
vedere muzica în două categorii – muzici cu densitate mare (narative) și cu
densitate minimă (contemplative).
Una dintre
prelegerile mele preferate a fost aceea în care profesorul a realizat o analiză
obiectivă a situației muzicii contemporane (deopotrivă din perspectiva
ascultătorului și a compozitorului) față de muzica de la 1800. Pe atunci, melomanii
ascultau muzicile vremii lor și erau racordați la lucrările muzicale ale
confraților lor. Publicul secolului al XIX-lea era interesat de muzica timpului
și de aceea nu exista un decalaj între ciclurile de producție și de percepție.
Azi nu ne putem raporta la nimic – pentru simplul fapt că nu putem contesta
nimic: suntem lipsiți de interogație metafizică. În ziua de azi, nu mai există
nici ordine, nici dezordine; de aceea criza actuală (pentru că, spunea, este
vorba de o criză) nu poate fi depășită. Singurul principiu ce îi preocupă pe
majoritatea compozitorilor de azi este acela de a aduce ceva nou în muzică (or,
se poate realiza acest lucru la infinit?)
Obișnuia să
dea fiecărei prelegeri câte un titlu. Ultimele două cursuri (la care am
participat în calitate de masterand) au fost intitulate Spiritul epocii.
Demonstrații minunate, pe care mi le amintesc perfect. În cadrul lor, a
realizat o comparație între muzică și
fizică (o altă mare pasiune pentru mine). Ontologic, spunea, muzica are legi
similare celor din termodinamică. În primul rând, într-un sistem închis,
cantitatea de energie e întotdeauna aceeași; sistemul tonal este un sistem
închis. În al doilea rând, într-un sistem închis, cantitatea de energie
utilizabilă se transformă în energie inutilizabilă. Luând în calcul legea
entropiei, dezvoltarea fenomenului muzical marchează insule tot mai mici de
ordine într-un ocean tot mai mare de dezordine. Azi, grupările estetice își
pierd din consistență. Poate de aceea nevoia de ordine îi împinge pe creatori
către o rezolvare teoretică (azi, mulți compozitori își teoretizează demersul).
Mi-a plăcut
foarte mult și similitudinea realizată între diferitele estetici muzicale și
punctuația limbii vorbite. Există muzici după care putem pune… punct (exemplu:
John Cage). După alte muzici, putem pune două puncte – muzici deschise – cele
ale Barocului, ale Renașterii, dar și muzicile minimaliste, care se
autogenerează. După alte muzici, punem punct și virgulă – acestea sunt muzicile
care nu-și uită sursele, care plătesc un “tribut” pentru aceste surse, care –
eventual – înfruntă sursele. Există muzici după care putem pune virgulă –
muzicile semicadențiale, texturile, muzicile eterofonice; creațiile lui George
Enescu. Alte muzici pot fi plasate între ghilimele – compilațiile, muzica
manieristă, imnurile bizantine / gregoriene centonizate; tot în această
categorie intră și colajele muzicale contemporane. Altele, între paranteze –
muzica experimentală și așa-numita free music. După anumite muzici, suntem
obligați să punem semnul exclamării – capodoperele, muzicile cu un grad ridicat
de originalitate. În fine, după unele nu putem pune decât semnul întrebării –
muzicile ce interoghează însuși sunetul – muzicile spectrale și cele
acusmatice.
Nu doresc să
detaliez elemente de mai mare profunzime din curs; prelegerile domniei-sale
sunt în mod sigur publicate și accesibile pentru lectură; acestea sunt doar
notele și amintirile mele cele mai dragi.
Prin anii
2011-2012 am început să colaborăm în anumite proiecte editoriale; despre
cărțile pe care le-a publicat la editura unde eu lucram pe atunci, simt că nu
se cuvine să vorbesc. Mai degrabă, aș dori să vorbesc despre unele dintre
cărțile pe care le-a scris și care îmi sunt nespus de dragi, cărți la
elaborarea editorială a cărora nu am avut nicio contribuție.
Liviu
Dănceanu a desfășurat o amplă activitate publicistică: trei volume de eseuri au
fost publicate în 1998, 2001 şi 2005,
având titlurile Implossive Essays; de asemenea, a mai publica o serie de
lucrări cu caracter pedagogic – un volum de instrumentație, Cartea cu
instrumente şi Introducere în epistemologia muzicii. Alte volume – The Book
with Dances, De 20 de ori Archaeus, The Musical Seasons, Musical Aesthetic şi
Figuraţii şi fulguraţii. Acesta din urmă este un volum de eseuri publicat la
sfârşitul anului 2011 şi structurat în două mari secțiuni, vizibile încă din
titlu. Secţiunea I, Figuraţii, cuprinde o serie de meditații de ordin teoretic
asupra unei multitudini de aspecte estetice, artistice, culturale, precum şi
câteva portrete de muzicieni. Redactate într-un stil publicistic sobru,
elegant, cu multiple referințe de ordin filosofic, eseurile din partea I a
volumului oferă, în acelaşi timp, o incursiune în fantastica lume interioară a compozitorului
Liviu Dănceanu.
Autorul
discută aspecte legate de procesul învățării muzicii, despre arta muzicală ca
vocație: Discipolul, dăruit cu minte şi judecată, nu vine la maestru să ia
notițe, să buchisească partituri ori volume de muzicologie, ci să-şi
limpezească gândurile şi să-şi uzurpe ignoranța (Muzică şi viaţă); alte eseuri
analizează aspectele sensibile ale identității muzicale a compozitorilor de
azi: Mai puțin preocupat de mesaj, compozitorul contemporan este obsedat de
etalarea interiorului laboratorului său de creație (…). Reinventarea abuzivă a
propriei identități nu e, de cele mai multe ori, decât o reconstrucție
semantică, într-un fel abuzivă. E genul de redefinire care precedă sau
justifică fronda de dragul schimbării, schimbarea de dragul înfruntării. Muzica
vie creste, nu se inventează (Despre măsură).
Autorul
trasează liniile directoare ale unui posibil traseu salvator pe care trebuie să
îl urmeze componistica actuală, aflată în criză, așa cum muzicienii prezentului
remarcă din ce în ce mai mult. Muzica contemporană are, deseori, o existență
perisabilă, fie pentru că lucrările nu își propun să depășească zona
„happening”, „installations” – zonă foarte la modă, fie pentru că nu mai dispun
de o încărcătură semantică şi emoțională, condiție necesară dăinuirii. Mă tem
că fenomenul sonor va muri, vai, din lașitate (…); pentru a se mai putea încă
salva de la naufragiul numit „cultura de massă” (îmbuibată de consumism,
cameleonism şi comfortabilitate), în care se avântă fără cel mai firav simț al
responsabilității, componistica savantă trebuie să revină la viața
evenimențială şi să-şi părăsească urgent traiul asimilării într-o înaltă
abstracțiune. Evenimentul se opune idealului static, întreprinderilor
nivelatoare, aplatizante. El degajă acea forță necesară irumperii
personalizărilor atât de necesare azi în muzică întru instituirea
operei-unicat, operei-efigie (Colac de salvare). Obsesiei pentru nou, în
componistic actuală, ar trebui să i se opună dragostea pentru muzică: aceasta
este, cu siguranță, ceea ce conduce la autenticitate. Zbaterea obsesivă pentru
nou şi originalitate este un testimoniu evident a crizei relației de dragoste
dintre noi şi arta sunetelor (Mobilitate şi perisabilitate). Mulți compozitori
contemporani, mai ales dintre cei tineri, consideră că lipsa originalității
este un defect şi sunt complexați de acest aspect. Nu cumva își trădează,
astfel, o stare a sufletului mult mai profundă, o criză de identitate? Liviu
Dănceanu citează cuvintele părintelui Savatie Baştovoi (călugăr ortodox, autor,
printre altele, al unui volum intitulat Ortodoxia pentru postmodernişti): „Prin
nebunia aceasta de a fi original, de a ieși în evidență, de fapt îți descoperi
o mare suferință, îți descoperi singurătatea, descoperi drama vieții tale, pe
care nu poţi să o ascunzi nici cu Pepsi-Cola, nici cu căștile, nici dacă te
parfumezi, nici dacă înveți să râzi zgomotos”.
Ce este un
muzician veritabil? O întrebare asupra căreia ar trebui să medităm cu toții mai
des, mai cu seamă cei mai tineri dintre noi. Răspunsul lui Liviu Dănceanu este
unul exigent, dar realist – o condiție spre care, dacă am tinde cu toții,
probabil că profesionalismul ar fi mult mai vizibil şi mai des observat. Cred
că un muzician veritabil, un homo-musicus, este în mod virtual atât interpret
al unui instrument, dirijor, cât şi compozitor. Adică, deține capacitatea de a
se manifesta (la modul exemplar) în oricare dintre cele trei ipostaze
menționate, cu condiția însușirii depline a tehnologiilor specifice fiecăreia
dintre ele. Astăzi, însă, figura muzicianului total, care să fie în acelaşi
timp şi în egală măsură un eminent instrumentist, dirijor şi compozitor este
din ce în ce mai rară (ori mai pală!), modelul unui Stravinski, Enescu, Ravel
fiind pe cale de dispariție.
Cea de-a
doua secțiune a cărții, Fulgurații, cuprinde scrieri fragmentare cu caracter
mai personal, oferind un insight plin de sensibilitate în sufletul
compozitorului. Cititorul va găsi aici idei estetice (Bruioane la o estetică a
postmodernismului muzical, Sâmburi de migdal, Spice în lanul de colind), note
de turneu (Orizontal-vertical nemţesc, Promisiuni – scurt popas macedonean),
fragmente de jurnal de idei (Fulguraţii, Grecia), meditații asupra artei
(Răsaduri, De Musicae Natura, Flash-uri) şi un jurnal scris în timpul Festivalului
George Enescu – 2011, Liviu Dănceanu fiind unul dintre foarte puținii
compozitori români prezenți în fiecare zi la Festival – ceea ce face acest
jurnal cu atât mai prețios.
Am lăsat la
final menționarea eseului care m-a impresionat cel mai mult. Eseul îi este
dedicat lui Octavian Nemescu, şi este de o rară frumusețe şi sensibilitate, la
care se adaugă o admirabilă colegialitate. Ceva mă leagă de Octavian Nemescu,
cu mult mai adevărat şi mai durabil decât ar fi putut-o face o întâlnire fără
urme în haosul dezmățat al vieții. (…) Îndrăznesc să mă întreb cum poate fi
ocolit un artist arestat în secretele ființei lui, ca un înger solitar,
superior neintegrat, bântuit de un complex al naufragierii pe țărmuri
înnegurate şi amenințat de alaiul tuturor vicisitudinilor ce se manifestă de-a
lungul lor? Cum poţi fi indiferent în prezența unui om pentru care educația
are, încă, șansa de a face parte din economia vieții şi a supraviețuirii, o
viață ce se poate salva numai prin cultura trăită cu autenticitate şi
disperare? (Ieșirea din recluziune).
Liviu
Dănceanu a scris și a publicat mult, avea mereu o carte în pregătire. Scria în
mod egal muzicologie și texte literare într-un stil aparte, pe care l-aș putea
defini drept meditații poetice. Îmi place în mod deosebit perechea de volume
Mesaje de dragoste și Mesaje de suferință. Emblematic și paradoxal, avea să-mi
scrie drept dedicație pe volumul Mesaje de suferință următoarele cuvinte:
„Suferința – singura cale spre fericire.” Există o suferință mai profundă decât
cea a iubirii, mai puternică decât cea pricinuită de o cumplită leziune, mai
amară decât cea izvorâtă din singurătate și mai meschină decât cea a
ignoranței. E suferința de a nu putea suferi. Astfel de texte, scurte meditații
personale, brodate în jurul unui gând despre suferință (și, în volumul
anterior, despre făptura iubită) compun o carte nu foarte lungă, dar intensă
până la ultima pagină, ce-și lasă un ecou prelung în conștiința cititorului.
Printre
numeroasele volume publicate se numără și De douăzeci de ori Archaeus și
menționez această lucrare amplu documentată și dedicată formației instrumentale
pe care a dirijat-o o viață pentru că povestirea noastră ne aduce în mod firesc
la Archaeus. Nu doresc să vorbesc despre istoria formației; volumul menționat
și amplele articole deja existente pe Internet ar face acest demers – inutil.
În primul rând, găsesc extraordinar faptul că a publicat această carte, o
lucrare unică, exemplar documentată, care a necesitat ani de lucru și multă
dragoste pentru prietenii și colegii săi de formație, minunații muzicieni ce
alcătuiesc Archaeus.
Archaeus nu
te poate face să nu te gândești la Eminescu și la proza sa. Archaeus este
singura realitate de pe lume, toate celelalte sunt fleacuri – Archaeus este
tot, spunea Eminescu în proza sa. Ceea ce cred eu că a încercat Liviu Dănceanu
să facă, în calitate de manager și dirijor al Ansamblului Archaeus, a fost să
descopere acel element pe care toate muzicile contemporane pe care le-a
prezentat (în primă audiție sau altminteri) îl au: acea profunzime a căutării,
acea neliniște ontologică a compozitorului de azi; a simțit când este autentică
și nu căutată înadins, de dragul experimentului. De aceea, și oamenii ce au
constituit Ansamblul Archaeus sunt astfel de spirite nobile, încercate de
dorința de a căuta și de a afla, încercând constant să-și depășească propriile
limite.
Membrii
formației ne sunt cunoscuți tuturor, ei nu mai au nevoie de nicio prezentare
suplimentară: Anca Vartolomei – violoncel, Rodica Dănceanu – pian, Dorin Gliga
– oboi, Ion Nedelciu – clarinet, Şerban Novac – fagot, Sorin Rotaru – percuţie
şi Marius Lăcraru – vioară. Pe trei dintre aceștia am avut șansa și bucuria de
a-i cunoaște mai bine: Marius Lăcraru, violonist dar și sensibil și talentat
poet; lucrând cândva, demult, împreună la o carte, am putut încă de pe atunci
să descopăr una dintre principalele sale calități – minuțiozitatea. Am avut
prilejul de a observa această calitate “la lucru” și în plan interpretativ.
Atenția sa pentru detaliu m-a impresionat, m-a surprins și uneori m-a șocat.
Dar oare nu așa trebuie să fie muzica, atunci când este construită cum trebuie?
Cu grijă pentru fiecare crescendo și pentru fiecare accelerando?
Ion Nedelciu
își amintește precis ziua în care am fost la el la clasă și l-am rugat să mă
accepte printre elevii săi la clarinet – instrument pe care abia îl cumpărasem,
pentru care aveam o nemărginită pasiune, deși nu știam nici măcar să asamblez
componentele. Își amintește zâmbind cum nu eram capabilă să produc un singur
sol și cum, după în an, cântam piese de Bach. Nu este o laudă la adresa mea, ci
la adresa sa, ca profesor înarmat cu răbdare, calm și bucuria de a împărtăși cu
celălalt. Sunetul său minunat, absolut clar și limpede, este omniprezent în
memoria mea și îmi alimentează și astăzi plăcerea de a studia și de a cânta la
clarinet. Poate că nu e mult; dar este unul dintre cele mai importante lucruri
pe care le-am realizat în anii de Conservator.
Anca
Vartolomei: deși nu ne-am cunoscut niciodată mai îndeaproape, este unul dintre
puținii muzicieni români pentru care am o fascinație. Există în modul ei de a
cânta la violoncel o forță dozată (și apoi eliberată) cu atâta măiestrie, încât
îmi este aproape imposibil să povestesc. Am avut foarte marea bucurie (și
cinste) de a o auzi cântându-mi o lucrare pentru violoncel solo, cândva. Nu
pentru că ar fi fost lucrarea mea am rămas mută de admirație în fața
interpretei – ci pentru că am asistat, cu acea ocazie, dar șu cu altele când am
avut prilejul de a o asculta interpretând lucrări solistice, la un act artistic
copleșitor.
Regret că nu
i-am cunoscut și pe ceilalți membri ai formației mai îndeaproape – niciunul nu
este cu nimic mai prejos decât ceilalți. Sorin Rotaru, percuționist
excepțional, cântă la câte zece instrumente deodată, amplasamentul acestora
luându-i deseori mai mult timp decât durata concertului în sine. Virtuozitate,
inventivitate, precizie – aceleași calități pe care le-am admirat și la
ceilalți doi colegi, Dorin Gliga și Șerban Novac, precum și la pianista
formației, Rodica Dănceanu. Cu toții au demonstrat de nenumărate ori care sunt
limitele absolute ale instrumentelor lor, cântând pe diferitele lor fragmente,
sau în interiorul lor, descoperind sonorități cu totul neobișnuite. Mai ales în
lucrările compozitorului Octavian Nemescu aveam bucuria de a urmări evoluția
experimentului ca necesitate axiologică și poartă a cunoașterii: a face pianul
să sune ca o harpă, oboiul ca un cimpoi iar fagotul ca glasul misterios al unei
făpturi neomenești. De aceea, Archaeus era un atelier.
Foarte
generos cu tinerii compozitori, dirijorul Liviu Dănceanu programa foarte des
prime audiții, grupate în jurul unei tematici: fie lucrări semnate doar de
către compozitoare; fie concerte având o anumită culoare (concerte cu tematică
spaniolă, finlandeză, britanică). În cadrul marilor festivaluri de muzică
contemporană organizate la București (SIMN și Meridian) dar și în străinătate
(căci formația, ocrotită de Centrul Cultural Tinerimea Română, era invitată
foarte des să susțină concerte în străinătate) Liviu Dănceanu avea multă grijă
să prezinte un program muzical din care aproape niciodată nu lipseau lucrări
ale celor ce alcătuiesc generația de aur – și cu deosebire lucrări de Ștefan
Niculescu.
Mulți
compozitori au dedicat lucrări formației Archaeus, și pe bună dreptate. De
asemenea, foarte adesea, Liviu Dănceanu solicita lucrări colegilor compozitori,
mai ales celor aflați la început de carieră, așa cum am mai menționat. Am fost
și eu printre aceștia, altfel nu aș fi putut împărtăși amintiri din această
zonă. Când m-a sunat să îmi propună să scriu o lucrare pentru Archaeus, m-am
bucurat foarte mult, așa cum se bucură oricine în această situație! Dorea să
scriu o lucrare de ansamblu, pe care urma să o interpreteze în primă audiție.
Formula instrumentală Archaeus nu era una pentru care era ușor să scrii,
septetul fiind compus din instrumente aparținând unor grupe diferite. Dar,
astfel, imaginația era provocată și fiecare compozitor ce dedica o lucrare
Archaeus-ului o făcea în maniera sa personală. Loc pentru experiment, pentru
inovație era suficient, dar și pentru o reexplorare a tradiției, căci am
asistat și la multe concerte de tip lecție, incursiuni prin istoria muzicii, în
cadrul cărora formația a interpretat lucrări de la Bach, Cantemir și lucrări de
factură bizantină până la opus-uri semnate de studenți la compoziție.
I-am spus că
voi scrie o lucrare ce nu va avea acel sound îndeobște contemporan cu care
suntem obișnuiți azi; mi-a spus că niciodată nu a impus vreunui compozitor o
temă sau un stil anume, că ar fi fost, de altfel, imposibil să facă acest
lucru; singurul lucru ce era important era formula instrumentală, septetul. În
rest, compozitorul era liber să scrie ce și cum dorea, și era foarte bine
astfel, căci puteam să rămânem noi înșine. Am ascultat lucrări dintre cele mai
diverse și mai interesante (se zice că ești ironic atunci când spui despre o
lucrare că e “interesantă”, ceea ce găsesc că este, de altfel, absolut ridicol;
o lucrare interesantă este o lucrare care, pe lângă faptul că a lăsat o
amprentă pozitivă în conștiința mea, m-a interesant și din multiple alte puncte
de vedere: al construcției, al formei, al alcătuirii sale intime, al mesajului;
despre care simt nevoia să povestesc și altora). Îmi plăcea faptul că, atunci
când era vorba de o primă audiție, invita compozitorul să-și prezinte lucrarea
în fața publicului, să vorbească despre ea fie și numai câteva cuvinte;
considera că este foarte important – și doar atunci când m-a invitat și pe mine
să fac acest lucru, în calitate de compozitor, am înțeles cât de important era
acest lucru nu numai pentru semnatarul lucrării, dar și pentru public.
Liviu
Dănceanu scria el însuși pentru Archaeus; în ultimul timp, se dedicase
compoziției de operă de cameră, un gen puțin abordat de componistica actuală;
formula instrumentală a ansamblului oferea ample posibilități combinatorii,
membrilor acestora alăturându-li-se în ultima perioadă și soprana Simona
Nicoletta Jidveanu, aceasta, înzestrată cu un talent deosebit pentru
interpretarea de lucrări contemporane și cu o mobilitate vocală excepțională, a
întruchipat numeroase personaje ale operelor semnate de Liviu Dănceanu în
ultimii ani.
Îmi plac
foarte multe lucrări de Liviu Dănceanu: Heptaih (în care percuția creează un
element de contrast cu celelalte instrumente, integrând elemente de folclor
imaginar, o atmosferă modală admirabil pusă în evidență de armonizarea în
cvarte şi octave la vibrafon, un instrument care a conturat o atmosferă când
dulce, melodioasă, senină, când sticlos-incisivă, linii melodice evoluând în
contrapunct şi convergând în unison, ca o coagulare a energiilor); operele
Ochiul fugii. Fuga ochiului și Unu plus minus unu; mai ales, lucrarea Seven
Days, creație cu profunde valențe arhetipale, pe care am avut prilejul de a o
analiza în amănunt atunci când exploram, în cadrul demersului meu doctoral,
modul în care compozitorii români aleg să integreze temele atemporale în
lucrările lor muzicale.
L-am
întrebat, cândva, ce ar putea spune despre sine în calitate de compozitor. Nu
dețin o înregistrare a acelei discuții dar îmi amintesc că povestea cu
nostalgie despre perioada sa de început când – spre deosebire de mine – se
dedicase cu multă pasiune experimentului pur. Dorea să creeze ceva nou și de
aceea explora cu deosebire planul timbral, mai ales în anii 1980-1885. Scrisese
o lucrare pentru instrumente realizate exclusiv din sticlă, rezultatul fiind un
sunet… fluid, cristalin, proaspăt – așa s-a născut Glass Music.
Spunea,
apoi, că a venit și momentul în care a încetat să mai caute experimentul cu
orice prilej ci mai degrabă a căutat propriul sine, acea voce unică, autentică.
Am observat că foarte des lucrările sale aveau o componentă religioasă – fie o
frântură de temă bizantină, fie un titlu ce făcea referință la doctrinele
bisericii ortodoxe.
Cred că
acesta este și motivul pentru care demersul meu doctoral, parcurs alături de –
și sub îndrumarea domniei sale – a fost realizat cu o reală bucurie de ambele
părți, căci se referea la aspectele sacrului în muzica contemporană, un subiect
ce îi era binecunoscut, pe care îl explorase într-un mod strict personal – prin
compozițiile sale, prin interpretările oferite altor lucrări cu Archaeus, prin
modul său de a se raporta la Ștefan Niculescu (pe care îl vedea ca pe un
sacerdot) dar și prin maniera de a relaționa cu cei din jur – acest din urmă
aspect fiind ceea ce m-a convins că Liviu Dănceanu nu era un admirator al
religiei, un privitor al acesteia de la distanță, un eventual observator și
explorator al bogăției muzicale al bisericii ortodoxe – ci un trăitor al
acesteia.
Aveam unul
dintre examenele de doctorat și l-am văzut sosind abătut, obosit din
cale-afară, încercănat. L-am întrebat ce se întâmplase și mi-a mărturisit,
simplu și fără vreo efuziune, că îi murise tatăl. A fost un șoc pentru mine să
aud acest lucru; de ce venise la școală, de ce nu amânasem examenul? De ce nu
își luase puțin timp pentru sine? Mi-a spus, cu acea ocazie, ceva ce nu voi
uita niciodată: “Durerea este ceva personal; a-ți îndeplini îndatoririle față
de ceilalți, chiar și atunci trăiești lucruri ce te dor amarnic, este o
chestiune de onoare.”
Născusem de
câteva luni când am avut examenul final de doctorat, susținerea publică a
lucrării. Era îngrijorat pentru confortul meu; mi-a adus apă, un scaun, i-a
rugat pe membrii comisiei să nu se supere dacă voi sta așezată; mă rugase să nu
am emoții, deoarece o femeie care a născut nu se mai teme de nimic; îmi
amintesc de acea zi cu plăcere și bucurie, pentru că aceea a fost ziua în care
am știut că am câștigat un prieten.
Din
nefericire, bucuria mea a fost de scurtă durată. De atunci, aveam să ne mai
întâlnim doar de două ori. Am învățat, cu ocazia plecării sale la ceruri (sau,
mai degrabă, mi-am reamintit – pentru că aceasta este o lecție pe care o știm
cu toții, dar prea adesea o uităm) că viața se poate curma în orice clipă, pe
neașteptate, și că prea puțin ne îndreptăm atenția spre cei din jur, prea puțin
facem în numele prieteniei, prea puțin vorbim, prea puțin ne scriem și aproape
niciodată nu ne întâlnim; suntem mereu ocupați, sau supărați, sau neinteresați
de ceilalți. Și apoi vine un moment ca acesta, când tot ce mai ai de spus este…
prea târziu.
Liviu
Dănceanu este unul dintre oamenii ce au dat formă destinului meu. Aș vrea să
scriu despre cum mă doare abrupta sa dispariție dar despre astfel de lucruri nu
sunt niciodată cuvinte. Aș vrea să scriu despre cât de mult înseamnă pentru
mine, dar destinul meu este deja însemnat cu numele său; faptul de a fi lucrat
împreună, de a fi studiat și cântat împreună sunt daruri neprețuite. Sunt
convinsă că astfel simt toți cei ce l-au cunoscut.
Ce mai rămâne de spus?
Vorbe!
Vorbe! Vorbe! S-ascultăm poveștile, căci ele cel puțin ne fac să trăim și-n
viața altor oameni, să ne amestecăm visurile și gândirile noastre cu ale lor…
În ele trăiește Archaeus… Poate că povestea este partea cea mai frumoasă a
vieții omenești. Cu povești ne leagănă lumea, cu povești ne adoarme. Ne trezim
și murim cu ele…
(Mihai Eminescu: Archaeus)
Veronica Anghelescu
https://georgeanca.blogspot.com.au/2017/12/acad-dumitru-draghicescu.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu