ÎMPĂRAT ȘI PROLETAR
ÎMPĂRAT ȘI
PROLETAR
Mihai
Eminescu – Puși Dinulescu –
Ondine Gherguț – Angela Gheorghiu – Sabin Orcan – Florin Toma – Marinela Capșa
– Mariana Kolapkova – George Anca
MIHAI
EMINESCU
Împărat şi proletar
Pe bănci de lemn, în scunda tavernă
mohorâtă,
Unde pătrunde ziua printre fereşti
murdare,
Pe lângă mese lunge, stătea
posomorâtă,
Cu feţe-ntunecoase, o ceată
pribegită,
Copii săraci şi sceptici ai plebei
proletare.
Ah! - zise unul - spuneţi că-i omul o
lumină
Pe lumea asta plină de-amaruri şi de
chin?
Nici o scânteie-ntr-însul nu-i
candidă şi plină,
Murdară este raza-i ca globul cel de
tină,
Asupra cărui dânsul domneşte pe
deplin.
Spuneţi-mi ce-i dreptatea? - Cei tari
se îngrădiră
Cu-averea şi mărirea în cercul lor de
legi;
Prin bunuri ce furară, în veci vezi
cum conspiră
Contra celor ce dânşii la lucru-i
osândiră
Şi le subjugă munca vieţii lor
întregi.
Unii plini de plăcere petrec a lor
viaţă,
Trec zilele voioase şi orele surâd.
În cupe vin de ambră - iarna grădini,
verdeaţă,
Vara petreceri, Alpii cu frunţile de
gheaţă -
Ei fac din noapte ziuă ş-a zilei ochi
închid.
Virtutea pentru dânşii ea nu există.
Însă
V-o predică, căci trebui să fie braţe
tari,
A statelor greoaie care
trebuie-mpinse
Şi trebuiesc luptate războaiele
aprinse,
Căci voi murind în sânge, ei pot să
fie mari.
Şi flotele puternice ş-armatele
făloase,
Coroanele ce regii le pun pe fruntea
lor,
Ş-acele milioane, ce în grămezi
luxoase
Sunt strânse la bogatul, pe cel sărac
apasă,
Şi-s supte din sudoarea prostitului
popor.
Religia - o frază de dânşii inventată
Ca cu a ei putere să vă aplece-n jug,
Căci de-ar lipsi din inimi speranţa
de răsplată,
După ce-amar muncirăţi mizeri viaţa
toată,
Aţi mai purta osânda ca vita de la
plug?
Cu umbre, care nu sunt, v-a-ntunecat
vederea
Şi v-a făcut să credeţi că veţi fi
răsplătiţi...
Nu! moartea cu viaţa a stins toată
plăcerea -
Cel ce în astă lume a dus numai
durerea
Nimic n-are dincolo, căci morţi sunt
cei muriţi.
Minciuni şi fraze-i totul ce statele
susţine,
Nu-i ordinea firească ce ei a fi
susţin;
Averea să le aperi, mărirea ş-a lor
bine,
Ei braţul tău înarmă ca să loveşti în
tine,
Şi pe voi contra voastră la luptă ei
vă mân'.
De ce să fiţi voi sclavii milioanelor
nefaste,
Voi, ce din munca voastră abia puteţi
trăi?
De ce boala şi moartea să fie partea
voastră,
Când ei în bogăţia cea splendidă şi
vastă
Petrec ca şi în ceruri, n-au timp
nici de-a muri?
De ce uitaţi că-n voi e şi număr şi
putere?
Când vreţi, puteţi prea lesne
pământul să-mpărţiţi.
Nu le mai faceţi ziduri unde
să-nchid-avere,
Pe voi unde să-nchidă, când împinşi
de durere
Veţi crede c-aveţi dreptul şi voi ca
să trăiţi.
Ei îngrădiţi de lege, plăcerilor se
lasă,
Şi sucul cel mai dulce pământului i-l
sug;
Ei cheamă-n voluptatea orgiei
zgomotoase
De instrumente oarbe a voastre fiici
frumoase:
Frumseţile-ne tineri bătrânii lor
distrug.
Şi de-ntrebaţi atuncea, vouă ce vă
rămâne?
Munca, din care dânşii se-mbată în
plăceri,
Robia viaţa toată, lacrimi pe-o
neagră pâine,
Copilelor pătate mizeria-n ruşine...
Ei tot şi voi nimica; ei cerul, voi
dureri!
De lege n-au nevoie - virtutea e
uşoară
Când ai ce-ţi trebuieşte... Iar legi
sunt pentru voi,
Vouă vă pune lege, pedepse vă măsoară
Când mâna v-o întindeţi la bunuri
zâmbitoare,
Căci nu-i iertat nici braţul
teribilei nevoi.
Zdrobiţi orânduiala cea crudă şi
nedreaptă,
Ce lumea o împarte în mizeri şi
bogaţi!
Atunci când după moarte răsplată nu
v-aşteaptă,
Faceţi ca-n astă lume să aibă parte
dreaptă,
Egală fiecare, şi să trăim ca fraţi!
Sfărmaţi statuia goală a Venerei
antice,
Ardeţi acele pânze cu corpuri de
ninsori;
Ele stârnesc în suflet ideea neferice
A perfecţiei umane şi ele fac să pice
În ghearele uzurei copile din popor!
Sfărmaţi tot ce aţâţă inima lor
bolnavă,
Sfărmaţi palate, temple, ce crimele
ascund,
Zvârliţi statui de tirani în foc, să
curgă lavă,
Să spele de pe pietre până şi urma
sclavă
Celor ce le urmează pân' la al lumii
fund!
Sfărmaţi tot ce arată mândrie şi
avere,
O! dezbrăcaţi viaţa de haina-i de
granit,
De purpură, de aur, de lacrimi, de
urât -
Să fie un vis numai, să fie o părere,
Ce făr' de patimi trece în timpul
nesfârşit.
Zidiţi din dărmăture gigantici
piramide
Ca un memento mori pe al istoriei
plan;
Aceasta este arta ce sufletu-ţi
deschide
Naintea veciniciei, nu corpul gol ce
râde
Cu mutra de vândută, cu ochi vil şi
viclean.
O! aduceţi potopul, destul voi
aşteptarăţi
Ca să vedeţi ce bine prin bine o să
ias';
Nimic... Locul hienei îl luă cel
vorbareţ,
Locul cruzimii vechie, cel lins şi
pizmătareţ,
Formele se schimbară, dar răul a
rămas.
Atunci vă veţi întoarce la
vremile-aurite,
Ce mitele albastre ni le şoptesc
ades,
Plăcerile egale egal vor fi-mpărţite,
Chiar moartea când va stinge lampa
vieţii finite
Vi s-a părea un înger cu părul blond
şi des.
Atunci veţi muri lesne fără de-amar
şi grijă,
Feciorii-or trăi-n lume cum voi aţi
vieţuit,
Chiar clopotul n-a plânge cu limba
lui de spijă
Pentru acel de care norocul avu
grijă;
Nimeni de-a plânge n-are, el traiul
şi-a trăit.
Şi boale ce mizeria ş-averea
nefirească
Le nasc în oameni, toate cu-ncetul
s-or topi;
Va creşte tot ce-n lume este menit să
crească,
Va bea pân-în fund cupa, pân' va vrea
s-o zdrobească,
Căci va muri când nu va avea la ce
trăi.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Pe malurile Senei, în faeton de gală,
Cezarul trece palid, în gânduri
adâncit;
Al undelor greu vuiet, vuirea în
granit
A sute d-echipajuri, gândirea-i n-o
înşală;
Poporul loc îi face tăcut şi umilit.
Zâmbirea lui deşteaptă, adâncă şi
tăcută,
Privirea-i ce citeşte în
suflete-omeneşti,
Şi mâna-i care poartă destinele
lumeşti,
Cea grupă zdrenţuită în cale-i o salută.
Mărirea-i e în taină legată de
aceşti.
Convins ca voi el este-n nălţimea-i
solitară
Lipsită de iubire, cum că principiul
rău,
Nedreptul şi minciuna al lumii duce
frâu;
Istoria umană în veci se desfăşoară,
Povestea-i a ciocanului ce cade pe
ilău.
Şi el - el vârful mândru al celor ce
apasă -
Salută-n a lui cale pe-apărătorul
mut.
De aţi lipsi din lume, voi
cauza-ntunecoasă
De răsturnări măreţe, mărirea-i
radioasă,
Cezarul, chiar Cezarul de mult ar fi
căzut.
Cu ale voastre umbre nimica
crezătoare,
Cu zâmbetu-vă rece, de milă părăsit,
Cu mintea de dreptate şi bine
râzătoare,
Cu umbra voastră numai, puteri
îngrozitoare,
La jugu-i el sileşte pe cei ce l-au
urât.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. .
Parisul arde-n valuri, furtuna-n el
se scaldă,
Turnuri ca facle negre trăsnesc
arzând în vânt -
Prin limbile de flăcări, ce-n valuri
se frământ,
Răcnete, vuiet de-arme pătrund marea
cea caldă,
Evul e un cadavru, Paris - al lui
mormânt.
Pe stradele-ncruşite de flăcări
orbitoare,
Suiţi pe baricade de bulgări de
granit,
Se mişc batalioane a plebei
proletare,
Cu cuşme frigiene şi arme lucitoare,
Şi clopote de-alarmă răsună răguşit.
Ca marmura de albe, ca ea
nepăsătoare,
Prin aerul cel roşu, femei trec
cu-arme-n braţ,
Cu păr bogat şi negru ce pe-umeri se
coboară
Şi sânii lor acopăr - e ură şi
turbare
În ochii lor cei negri, adânci şi
desperaţi.
O! luptă-te-nvălită în pletele-ţi
bogate,
Eroic este astăzi copilul cel
pierdut!
Căci flamura cea roşă cu umbra-i de
dreptate
Sfinţeşte-a ta viaţă de tină şi
păcate;
Nu! nu eşti tu de vină, ci cei ce
te-au vândut!
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Scânteie marea lină, şi placele ei
sure
Se mişc una pe alta ca pături de
cristal
Prin lunce prăvălite; din tainica
pădure
Apare luna mare câmpiilor azure,
Împlându-le cu ochiul ei mândru,
triumfal.
Pe undele încete îşi mişcă legănate
Corăbii învechite scheletele de lemn;
Trecând încet ca umbre - ţin pânzele
umflate
În faţa lunei, care prin ele-atunci
străbate,
Şi-n roată de foc galben stă faţa-i
ca un semn.
Pe maluri zdrumicate de aiurirea
mării
Cezaru-ncă veghează la trunchiul cel
plecat
Al salciei pletoase - şi-ntinse-a
apei arii
În cercuri fulgerânde se pleacă lin
suflării
A zefirului nopţii şi sună cadenţat.
Îi pare că prin aer în noaptea
înstelată,
Călcând pe vârf de codri, pe-a apelor
măriri,
Trecea cu barba albă - pe
fruntea-ntunecată
Cununa cea de paie îi atârna uscată -
Moşneagul rege Lear.
Uimit privea Cezarul la umbra cea din
nouri,
Prin creţi ai cărei stele lin
tremurând transpar,
I se deschide-n minte tot sensul din
tablouri
A vieţii sclipitoare... A popoarelor
ecouri
Par glasuri ce îmbracă o lume de
amar:
"În orice om o lume îşi face
încercarea,
Bătrânul Demiurgos se opinteşte-n
van;
În orice minte lumea îşi pune
întrebarea
Din nou: de unde vine şi unde merge
floarea
Dorinţelor obscure sădite în noian?
Al lumii-ntregul sâmbur, dorinţa-i şi
mărirea,
În inima oricărui i-ascuns şi
trăitor,
Zvârlire hazardată, cum pomu-n
înflorire
În orice floare-ncearcă întreagă a sa
fire,
Ci-n calea de-a da roade cele mai
multe mor.
Astfel umana roadă în calea ei
îngheaţă,
Se pietrifică unul în sclav,
altu-mpărat,
Acoperind cu noime sărmana lui viaţă
Şi arătând la soare-a mizeriei lui
faţă -
Faţa - căci înţelesul i-acelaşi la
toţi dat.
În veci aceleaşi doruri mascate
cu-altă haină,
Şi-n toată omenirea în veci acelaşi
om -
În multe forme-apare a vieţii crudă
taină,
Pe toţi ea îi înşală, la nime se
distaină,
Dorinţi nemărginite plantând într-un
atom.
Când ştii că visu-acesta cu moarte se
sfârşeşte,
Că-n urmă-ţi rămân toate astfel cum
sunt, de dregi
Oricât ai drege-n lume - atunci te
oboseşte
Eterna alergare... ş-un gând
te-ademeneşte:
Că vis al morţii-eterne e viaţa
lumii-ntregi."
1874, 1 decembrie
PUȘI
DINULESCU
Statul paralel e el!
Pentru domnul Dragnea statul paralel
e tot ce-i scapă Domniei sale din gheare! Adică preşedinţia României,
procurorii şi o parte din judecători.
Orice stat democratic este însă
alcătuit dintr-un ansamblu de puteri paralele: Parlamentul, votat de popor şi
guvernul votat de el, preşedintele votat direct şi nominal de popor şi justiţia
independen tă de celelalte puteri şi funcţionând într-un sistem propriu, de
competenţă profesională. Mai e şi presa, care cârâie, chipurile, în mod
independent. Este un stat de puteri paralele, aşa cum bătrânul Montesquieu în
„L’esprit des lois “ şi l-a imaginat.
Celălalt tip de stat, statul
dictatorial, e condus de un singur om, care deţine toată puterea, adică absolut
toate puterile şi care nu e un funcţionar al statului, ci un stăpân al său
absolut, mai dihai ca un proprietar şi care nu dă socoteală nimănui de absolut
nimic.
Aşa era Ceauşescu şi care nu dădea
socoteală nici lui Dumnezeu, în care nu credea, ci doar nevesti-sii, de sub al
cărei papuc nu ieşea cu uşurinţă.
Cât o fi de dependent domnul Dragnea
de tânăra sa prietenă nu ştim şi poate nici nu vom şti vreodată, dar de la
Lupeasca lui Carol al II-lea probabil că legăturile neconjugale nu s-au mai
afirmat atât de pregnant la fruntea statului român.
Dar nu despre asta-i vorba, deşi dacă
tot e să discutăm despre amante, oare nu este amanta statul paralel pe lângă
statul oficial al soţiei?
Ba da, dar cu atât mai puţin e vorba
de asta aici, domnul Dragnea fiind, după cum bine se ştie, divorţat.
Dar oare de ce n-o ia, Doamne,
iartă-mă!? Oare nu-l iubeşte suficient, oare nu-i suficient de tânără şi de
frumoasă? De ce?
Misterele statului paralel sunt
câteodată de nepătruns, chiar când statul ăsta nu e paralel cu nimic, poate
doar cu Absolutul sau cu Necunoscutul din om...
Şi totuşi statul paralel, fi-rar mama
lui să-i fie, mai e într-un fel şi foarte nasol! Pentru că alături de statul de
la suprafaţă, recunoscut de toată lumea, mai există şi statul paralel al
inşilor interconectaţi prin diverse înhăitări, de la organizaţiile secrete la
cele semi-secrete şi până la încuscririle şi înnăşirile, care formează reţele
de reţele.
Mai este apoi reţeaua fostului partid
comunist, pe baza căruia funcţionează mai ales PSD-ul. Şi mai există, desigur,
şi reţeaua fostei Securităţi, cu o întindere şi mai mare, intrând prin toate
partidele. Având din faşă ca mediu de operare clandestinitatea, iar ca mod de
organizare ierarhizarea militară, e şi mai eficientă, iar lucrul în reţea i-a
făcut să îşi dezvolte şi reţele comerciale de distribuţie foarte eficiente în
branşe economice diverse, unde sunt de neconcurat.
Protocoalele de colaborare între SRI
şi DNA, de care s-a făcut atâta caz, nu mi se par deloc strigătoare la cer, ba
chiar foarte necesare, mai ales că problema corupţiei este o problemă de
securitate naţională, după cum bine se ştie. Şi marile succese ale DNA-ului pot
fi explicate tocmai prin funcţionarea acestor protocoale, iar într-o ţară ca a
noastră, în care corupţia este în aşa hal de întinsă ce dracu’ să mai facem,
cum altfel să mai procedăm?
Iar statul paralel mie mi se pare că
e chiar domnul Dragnea şi cu doamna Dăncilă. Ar merge cu ea paralel, dar dânsa,
sărmana de ea, se tot opreşte, pe la toate tufişurile şi toţi pomii limbii
române, pe care îi tot miroase şi îi tot spurcă în drumul lor inefabil spre
împlinirea măreţului program de guvernare…
Şi n-are glas, sărmana de ea, decât
cu fraze învăţate pe dinafară, în care singura originalitate sunt jalnicele
sale greşeli de gramatică sau de pronunţie.
Şi-n faţa acestui spectacol morbid şi
dezolant, ţara se paraleleşte şi ea între protestatarii lucizi şi cei ce-i
maimuţăresc pentru o sticlă de apă minerală, un cârnat cu muştar şi o excursie
la Bucureşti pe damoaca…
Un exerciţiu la paralele inegale, în
lesă.
ONDINE GHERGUT
Președintele țării, Klaus Iohannis,
ce replică dură, dar elegantă, la atacurile imunde ale lui DRAGNEA și ale
haitei sale!
"Pe bună dreptate s-au revoltat
magistrații, cum se trezește un politician, care este și INFRACTOR, să meargă
la televizor să amenințe procurorii, după ce a convocat un miting mediocru
anti-justiție? De dragul unuia care vrea să fie mai puternic decât e, e sănătos
renunțăm la valorile democratice?”
#DRAGNEAlaPușcărie
=...
Președintele țării ne RĂSPUNDE unor
întrebări, după citirea, cu atenție, a deciziei si a motivării CCR
>Motivarea aduce la suprafață mai
multe întrebări decât clarificări
>Dacă politicieni sunt atât de
nemulțumiți de lupta anticorupție mai e nevoie de ea? DA, e nevoie!
> au fost exemple de cazuri în
care nu au fost respectate procedurile, dar acestea sunt în caz de rezolvare
>un partid aflat la putere
încearcă să amputeze puterile președintelui României. De ce? Pentru că are alte
păreri decât presedintele țării
- prima amputare a puterilor
președintelui a fost scoaterea din numirea ANCOM, din legile Justiției, unde
puterea președintelui a fost diminuată
>Se pune întrebarea: Nu cumva
aceste legi au fost modificate pentru a diminua puterile președintelui?
>Din păcate, asta spune CCR
>Se pune întrebarea : care mai e
statutul procurorilor din România? Mai sunt ei eficienți în lupta anticorupție
sau sunt duși în subordinea politicienilor?
> Avem un nou SUPER-MINISTRU al
Justiției care propune si presedintele execută, fără CSM? Cum mai poate CSM
avea rolul de garant al independenței Justiției?
>Aceste întrebări TREBUIE să fie
analizate într-o dezbatere publică
>Un referendum poate fi la finalul
unei dezbateri publice
>Este nevoie de o dezbatere largă,
transparentă, cu toți actorii interesați si poate, la sfârșit, poporul să-și
spună părerea, poate trebuie să fie și modificări în Constituție
> Poate trebuie să discutăm ce fel
de persoane pot fi chemate la conducerea statului ( probabil, se referă la
penalii de la conducerea statului)
>Decizia finală va fi dată
"după ce mai citim un pic" motivarea CCR, dar NU ne prinde decembrie.
***Cert e că președintele Iohannis NU
va răspunde până când nu se clarifică statutul procurorilor, până când nu se
clarifică ce-i cu acest super-ministru.
Angela Gheorghiu: Sunt profund
deziluzionata, stimata doamna primar al orasului Bucuresti, pentru ca ati
continuat sa va folositi de numele unor mari personalitati
”Sunt profund deziluzionata, stimata
doamna primar al orasului Bucuresti, pentru ca ati continuat sa va folositi de
numele unor mari personalitati, oferindu-le cheia si cetatenia de onoare a
Bucurestiului. Avand o cariera mondiala din anul 1990 pana astazi, sunt si eu
un exemplu pentru elita si intelectualii din Romania ce nu se lasa
instrumentalizati de dumneavoastra; da, tin sa subliniez ca am refuzat cheia si
cetatenia de onoare a orasului Bucuresti in septembrie 2017 cu ocazia
concertului meu, oferit de catre primaria orasului Bucuresti publicului din
Romania. Am refuzat aceste onoruri si pe data de 1 decembrie 2017, cu ocazia
Zilei Nationale a Romaniei. V-am trimis chiar atunci, pe 1 decembrie 2017, un
e-mail cu o scuza, crezand sincer ca va urma sa imi oferiti aceste distinctii
doar pentru ceea ce reprezint in lumea artei internationale si nu pentru a va
putea folosi de numele meu pentru imaginea politica a domniei voastre. Am
simtit atunci ca munca si notorietatea mea vor fi instrumentalizate de catre
dumneavoastra si de aceea am refuzat. Apoi am aflat ca in aceeasi zi de 1 decembrie
ati oferit cheia si cetatenia de onoare a Bucurestiului acelor sase
personalitati romanesti, ce v-au raspuns afirmativ, ca la comanda. Ce au simtit
oare acele 6 personalitati, care au fost invitate in aceeasi zi, in dimineata
zilei de 1 decembrie, pentru a fi onorate, pe fuga, in locul meu, in ciuda
lungilor cariere ce le-au avut, nu stiu. Mi-am dorit intotdeauna si inca imi
doresc ca aceste onoruri primite din partea tarii mele sa imi fie oferite numai
si numai pentru munca mea si pentru daruirea mea intru arta, pentru cariera ce
am avut-o pe intreg mapamondul de 28 de ani. Exista multe metode de a onora un
artist. Invit pe toti politicienii romani sa se poarte cuviincios si sa nu se
mai serveasca niciodata pentru interesele lor marunte politice de marile
personalitati din Romania ce obtin mari succese si victorii! Nu este elegant ca
un om politic sa se serveasca in mod public de talentul, succesul si mai ales
de munca unei personalitati artistice mondiale. Tin foarte mult sa va asigur ca
exista si oameni care tin la demnitatea si la munca lor, dand dovada de o
coloana vertebrala solida si care sunt extremi de atenti la imaginea, asocierea
si onorabilitatea muncii lor. Recomand fiecarei personalitati in Romania ca in
viitor sa cumpaneasca foarte bine inainte de a accepta o astfel de
recunoastere.”
SABIN
ORCAN
Firea o ține pe-a ei... dovedindu-ne
încă o dată că trăiește într-o realitate paralelă.
După ce s-a făcut de râs în lumea
largă, încercând să se cațere pe succesul istoric al Simonei Halep, primărița
pesedistă perseverează în penibil. Și postează, cu #normalitate, o știre veche
de patru ani.
Știrea e despre o distincție primită
de Nadal de la fosta primăriță a Madridului. Trec peste faptul că primărița cu
pricina, nevasta fostului premier Aznar, era ea însăși contestată la vr...emea
respectivă.
Problema lui Firea nu e că a
omagiat-o pe marea noastră campioană. Problema e că, după ce a fost huiduită la
scenă deschisă, a scris așa despre contestatari: "echipe de cetățeni cu
venin", mobilizate de "aparatul sorosist de propagandă, prin organele
sale tributare de presă" și "ONG-uri dubioase".
Asta după ce șeful ei, Dragnea,
tocmai ne-a făcut "șobolani" pe toți cei care nu-l aplaudăm ori de
câte ori îi vedem zâmbetul cariat!
Ce n-a priceput Firea e că nu mai
lucrează la trustul de linșaj și propagandă al securistului Voiculescu. Al
cărui slogan este "cine nu e cu noi, e împotriva noastră".
Și că, în loc să dea vina pe nu știu
ce conspirație mondială pentru fluierăturile de pe Arena Națională, ar trebui
să se uite ce-a făcut sau, mai precis, ce n-a făcut pentru bucureșteni. Fiindcă
oamenii au venit acolo s-o cinstească pe Simona Halep, nu să gireze dezastrul
pesedist al orașului și al țării!
FLORIN TOMA
Pfffooaaa! Să te ţii acum ce-or s-o
hărtănească toţi p-asta mică. Or s-o poarte ca pe sfintele moaşte, peste tot.
Va fi pupată, decorată, dichisită, ambutisată, edulcorată, asamblată, emailată,
pavoazată, epuizată... aneantizată.
Klaus o s-o întrebe dacă ştie ce-i
Podul Minciunilor. La Cameră, Dragnea o să-l înscrie pe Stere în PSD-Constanţa.
Tăriceanu îi va dărui o motocicletă. Viorica o s-o întrebe dacă o cunoaşte.
Pavelescu o s-o înscrie forţat. ETC.
Cât despre televiziu...ni, vă daţi
seama că acolo va fi delir. Sarmalache o s-o întrebe dacă-i plac sarmalele.
Gâdea o s-o întrebe în ce religie se închină. Creţuleasca o s-o întrebe ce-a
mai auzit "p-acolo". Hoandră o s-o întrebe dacă l-a cunoscut pe
Ferdinand de Saussure. Rareş Bogdan o s-o întrebe dacă iubeşte Ardealul.
Prelipceanu o s-o întrebe dacă ştie teorema Cauchy-Buniakovski-Schwarz. Iar, în
final, la gsp, Tolontan o s-o întrebe dacă a participat la Gala Bute...
După care, sărăcuţa, va intra direct
în Wimbledon.
MARINELA CAPSA
In memoriam
In perioada 10-15 mai 2018 am facut o
excursie cu Asociatia seniorilor din invatamant, stiinta si cultura din Ramnicu
Valcea in nordul Moldovei cu tinta speciala frumosul Iasi. Dupa vizitarea celor
mai importante locuri culturale din acest oras incarcat de istorie si cultura,
duminica 13 mai 2018 mi-am indreptat pasii spre Anticariatul domnului
Grumazescu. Nu ne mai vazusem de cativa ani si nu puteam trece prin Iasi fara
sa-l vizitez. Ploua torential dar eu si ce...i cativa colegi nu ne-am oprit din
drumul nostru. Ajunsi in fata Anticariatului, din interior razbateau sunetele
placute ale unei chitari. Am intrat doar eu ca sa nu deranjam momentul. In
dreapta usii, pe un fotoliu era domnul cel bland, si vesel si ospitalier
altadata, acum furat de sunetul muzicii. Nu m-a recunoscut imediat. Cand i-am
vorbit de Valcea, s-a luminat si si-a amintit totul, in special de expozitia cu
manuscrisele eminesciene din colectia sa aduse la Valcea la Colegiul National “
Mircea cel Batran” unde eu eram profesoara. Cu glas slabit m-a intrebat de
colegii mei si s-a bucurat ca l-am cautat. Pentru ca nu voiam sa tulbur
momentul muzical, vizita mea a fost scurta. Ne-am imbratisat si am iesit
discret din Anticariat.
Azi, afland vestea plecarii sale in
lumea linistii eterne, regret ca nu am stat mai mult langa dumnealui. Natura
stia ca e ultima noastra intalnire si a inceput sa ploua si mai tare. Colegii
asteptau linistiti in ploaie, regretand sincer ca nu au putut sta cateva minute
cu dumnealui.
Dumnezeu sa va odihneasca in pace, domnule
Dumitru Grumazescu!
MARIANA KOLPAKOVA
Aflarea in afara
In conceptul de
„aflare-în-afară" este subliniată distanţa faţă de celălalt, necesitatea
păstrării căreia nu e atât de evidentă. Adeseori se pune întrebarea: „Dar cum
aşa? Ce distanţă? Dimpotrivă, pentru a-l înţelege pe celălalt trebuie să te
apropii de el, să ai compasiune faţă de el, să-ţi fie milă de el!"
Intr-adevăr, „aflare-în-afară" e
o expresie ciudată... De ce i-a trebuit ea lui Bahtin, de ce nu a zis pur şi
simplu „distanţă", „îndepărtare"? A. Melik-Paşaev observă că lui
Bahtin îi trebuie să exprime ceea ce este greu de exprimat sau aproape
inexprimabil. Problema este că „aflarea-în-afară" nu este pur şi simplu
distanţă faţă de celălalt, nu este îndepărtare de el. Ea conţine în sine,
include în sine, experienţa compasiunii cu celălalt, a aproape-coinciderii cu
el şi a consecutivei îndepărtări, ieşiri din această contopire şi formări a
poziţiei proprii. Coinciderea cu celălalt, „în-simţirea" în el, reprezintă
numai o clipă a dialogului, doar un moment al înţelegerii celuilalt. In
conceptul de „aflare-în-afară" e subliniată necesitatea distanţei pentru
înţelegerea omului.
Câteodată, rolul principal în
înţelegerea „împreună-pătimitoare" a celuilalt este atribuit empatiei,
„în-simţirii", dar Bahtin considera incorecte afirmaţiile de acest gen:
„Cu ce se va îmbogăţi evenimentul dacă eu mă voi contopi cu celălalt om: în loc
de doi am devenit unul? El va vedea şi va afla doar ceea ce văd şi ştiu eu; el
nu va face decât să repete în sine lipsa de ieşire a vieţii mele."
Dacă e să ne „în-simţim" total
în celălalt, care se află într-o stare abătută, dacă e să-i împărtăşim total
sentimentul, în locul unui abătut vor fi doi abătuţi. Astfel, nu numai că nu îl
vom ajuta, ci, în mod indirect, îl vom convinge că dificultăţile şi problemele
lui sunt nerezolvabile, că durerea lui lăuntrică este cu neputinţă de depăşit.
In cazurile când problema nu e prea dificilă, când omul nu e prea întristat şi
abătut, o asemenea dedublare poate şi să ajute, însă în cazurile grele, când
omul s-a încovoiat sub povara amărăciunii, când durerea lăuntrică îl sfâşie,
contopirea cu el, „punerea în pielea lui" şi împărtăşirea sentimentelor
lui - cu alte cuvinte, cufundarea în acelaşi sentiment - nu vor fi de nici un
ajutor. Nu contopirea cu celălalt, ci păstrarea propriei poziţii de
„aflare-în-afară" şi a plusului de vedere şi înţelegere a celuilalt este
necesară.
Bahtin explică: „Să rămână în afara
mea, căci în această poziţie a mea el poate să mă vadă şi să ştie că eu, din
locul meu, nu văd şi nu ştiu, şi poate să îmbogăţească esenţial evenimentul
vieţii mele."
Dacă nu „împreună-trăim", dacă
nu „împreună-simţim" cu celălalt, dacă nu îi împărtăşim durerea, suntem
reci, înstrăinaţi şi procedăm cu el potrivit proverbelor: „durerea altuia nu
doare", „durerea altuia nu-ţi stă în coastă" - dar îndată ce
„împreună-simţim" cu celălalt, îndată ce intrăm în ceea ce simte celălalt,
în starea lui, ne cufundăm în ea exact Ia fel cum este cufundat şi celălalt; şi
pentru celălalt această cufundare poate fi, cel puţin, justificată, poate e o
etapă în consumarea durerii, dar cufundarea noastră în exact aceeaşi stare nu-l
va salva pe el. II putem ajuta numai împărtăşind sentimentul lui în sensul de
a-i distruge caracterul monolitic, de a-l îmbogăţi, de a scoate la lumină
perspectiva duhovnicească, pe care el încă nu o vede, n-o ştie, şi tocmai din
cauză că este cufundat în consumarea durerii sale.
Stareţul Zosima împărtăşeşte durerea
mamei ce şi-a pierdut copilul: „Nu te alina; nici nu trebuie să te alini; nu te
alina, plângi", şi adaugă: „Atâta doar că de fiecare dată când plângi
trebuie să-ţi aduci negreşit aminte că puiul tău este unul dintre îngerii lui
Dumnezeu, că te priveşte de acolo şi te vede, şi că se bucură de lacrimile
tale, şi că I le arată Domnului. O să te mai ţină multă vreme plânsul acesta de
mamă, ilar la sfârşit ţi se va preface în bucurie lină..."
Cum să învăţăm
„aflarea-în-afară"? Trebuie neapărat să-l abordăm pe celălalt cu credinţa
în demnitatea lui duhovnicească: numai atunci va apărea experienţa dialogului.
„Aflarea-în-afară" este distanţare faţă de om, indispensabilă pentru a nu
pierde chipul din pricina trăsăturilor întâmplătoare. Dominanta „pe
celălalt" şi „aflarea-în-afară" sunt, potrivit Tamarei Florenskaia,
concepte reciproc complementare; dominanta „pe celălalt" nu e posibilă
fără „aflarea-în-afară", ea devine altminteri contopire, absorbire,
împătimire. Fără dominanta „pe celălalt", „aflarea-în-afară" devine
înstrăinare, răceală, moralism, alienare. De altfel, ambele sunt posibile dacă
recunoaştem „eul duhovnicesc" al omului, nepătrunsa lui profunzime, fără
a-l reduce la „eul actual". Nu totul depinde însă de noi: noi putem avea
această atitudine faţă de celălalt, dar omul poate să nu răspundă... Aceasta
ţine de libertatea lui.
Din păcate, în cea mai mare parte noi
ne-am obişnuit să-l percepem pe celălalt ca pe o imagine, ca pe ceva finalizat,
static, privindu-l, mai întâi de toate, în lumina propriilor nevoi şi cerinţe.
Această atitudine reprezintă urmarea concentrării noastre asupra propriei
persoane. Starea noastră este, frecvent, de aşa natură că nu suntem capabili de
dialog. Dacă vom observa ce anume din noi înşine a împiedicat dialogul, de ce
nu am fost pregătiţi pentru el, ce ne-a oprit să-l „auzim" limpede pe celălalt,
şi ne vom debarasa de lucrurile acestea, dominantele noastre se vor schimba.
Dezvoltarea capacităţii de a dialoga cu celălalt va necesita efort interior de
a ne schimba, de a depăşi concentrarea asupra propriei persoane, dominanta „pe
noi înşine". După spusele lui Uhtomski, când omul descoperă chipul
celuilalt, el descoperă şi propriul chip. Astfel, dialogul cu celălalt, calea
spre celălalt, devine cale spre tine însuţi.
GEORGE ANCA
Eminescu 2018
“Semnul întors” presupune şansa
omului de a blestema în urma dispariţiei sale.
*
Blestemul e o culme subiectivă a
vitalităţii înfrânte.
*
Maxima esenţă eminesciană, exprimată
prin Zalmoxe, stă în creaţia tragică a celui nepătruns: lumea, oamenii
nemuritori, sfâşiaţi de limitele nemuririi în centrul armoniei cosmice.
*
“La solidarisation magique ou
mystique / le bapteme, dans les significations pre-chretiennes / de l'homme a
l'eau, lui confere de nouvelles possibilites de 'germination', d'une nouvelle
naissance” / Mircea Eliade, Locum refrigerii, în “Zalmoxis”, 1, 1938).
*
Mihai Eminescu traducând proză de
Edgar Poe prin intermediul lui Charles Baudelaire.
*
Izvor ca plâns la naştere - “Apele
plâng clar izvorând din fântâne” (Eminescu).
*
Epilogul lui Miron Costin (plecând de
la Geste franceză): “Născându-ne murim, murind ne facem cenuşă”.
*
Să citeşti pe Eminescu fără a te
gândi la Eminescu nu e un semn că te-ai gândit la Baudelaire.
*
Eminescu nu mai este şi cu atât mai
puţin cei ce n-au fost fiind el, cei ce-au fost după el, prin el sau cu el, sau sub el, sunt nu prin
ei ci prin cei care-i aştern peste Nefiinţa reajunsă la început. Ei poate sunt
străini, dar nu se strămoşesc din străinii de ei în aceiaşi străini de noi, în
ei.
*
Studiul dedicat lui Eminescu
reprezintă pentru Arghezi ceea ce reprezintă “Viaţa şi opera lui Edgar Poe”
pentru Baudelaire, inclusiv ca viziune estetică şi complementară a
personalităţilor, însă după aproape o sută de ani şi, parcă anume, într-o
ipostază de retrospectivă pioasă (“pioşenia noastră depăşită”), menită să
rectitorească fiorul poetic pe care un poet anume, unic şi mare, l-a lăsat
moştenire. Dacă poetul francez, teoretizând poezia, transcria fără semnele
citării fraze din Poe, Arghezi va parafraza versuri proprii, sensul parafrazei
atribuindu-i-l lui Eminescu (“Femeia lui Eminescu nu e niciodată soţia,
rămânând exclusiv amantă”, iar cunoscutul vers: “logodnică de-a pururi, soţie
niciodată” etc.). Am risca speculând că, de transcris, la rândul său Arghezi
transcrie din Baudelaire idei critice. Totuşi le vedem, originare şi regenerate
după lunga lor evoluţie, apărând dintr-un unic şi vast creuzet care este spiritul
arghezian, într-o aparentă, revolută înstrăinare de sine: discursul de poetică.
*
dacă n-ar fi decât o prepoziţie, s-ar
putea spune că întru este un sistem de filosofie -Noica
*
Jumătate din indienii Pima au diabet
şi 95 la sută din diabetici sunt supraponderali.
*
Prima oară l-am căutat la Institutul
de Logică, pentru a-i comunica solicitarea lui George Alexe de a scrie la
revista “Credinţa”, în Detroit (îl cunoscusem pe teolog de la cumnatul său,
arheologul Petre Diaconu, partener de şah). Nu mi-a răspuns, dar mi-a dat
întâlnire la restaurantul “Izvorul Rece”, a doua zi din luna următoare, unde am
băut bere şi am vorbit, cred, numai despre mine. Am făcut poate caz de cei doi
ani, ultimii, de curs, Eminescu, apoi Creangă, al lui Călinescu, pe care l-am
audiat, la înghesuială, de vizite la părintele Stăniloae, pe care reuşisem
pentru prima oară, ca ziarist de radio, să-l “dau” pe post şi să recenzez Filocalia – aici, el a numit emfatic
pe Pere Migne, cu 120 volume -, probabil şi de lucrarea mea de licenţă (“de
stat”), sigur caz de ce scriam, de poezie. Interogaţiile sale, mai degrabă
aspre, mă entuziasmau deja, încât curând aproape i-am reproşat, cum de nu mă
pune, ca pe alţii, discipoli ai săi, să învăţ greacă şi germană, pentru a-mi
auzi, oarecum jenat că se întâlneşte cu mine în paradis (ce să fac, am pus pe
seama poeziei exceptarea, am şi cântărit relaţia lui cu lirica, văzând într-un
târziu în “campania” manuscriselor şi hermeneutica “omului deplin” Eminescu un
paralel cu Holderlin-Heidegger).
*
Normal, mi se părea autorul cel mai
aşteptat – după diminuarea interdicţiei din cauza lui Hegel - în librării, la
concurenţă, subterană, cu scriitorii dominanţi ai momentului. Întâlnirile au
curs în fiecare 2 şi 16 ale lunii, ani de zile, când numai el oferea mai ales
cafea – în ultimul timp, la Nestor. Intrasem în atmosfera cărţilor noi, aveam
impresia că începusem să fiu martor la zidirea unor construcţii ideatice, de la
rostire la întru, via Eminescu. Chiar şi presocraticii sau Corydaleu îmi erau
familiari prin auz şi citit, măcar şi din lămuriri la curiozităţi ca din
întâmplare.
*
Portretul i-l văd, din profil, cu
pipa stinsă (?) în gură, a la Eliade, către Athene Palace, prin faţa statuii
lui Eminescu.
*
Noica devenea încă o dată Lotul
Noica, zilele cât a stat la noi Sergiu Al-George, Pe Chhatra Marg. Fusese
închis în corp cu acest lot grup de eroică amintire spirituală, tot rug aprins,
tot acatist.
Filosofia trecuse din cartierele
bucureştene la Păltiniş, jnana (cunoaştere) şi abhijnana
(recunoaştere/anagnorisis) mi se instalau în minte şi în viaţă. Filosofia
recunoaşterii de la Hegel şi Pascal la Ricoeur şi Lyotard o trăisem aproape de
Noica: măcar eu îl recunoşteam (în inimă), cum nu făcea societatea securoiştilor
ubicui. Şi “recunoaşterea” era de suplinit prin “maşină”, prin inteligenţă.
Numai pe Eminescu nu l-am lăsat, într-un târziu, pentru Kalidasa, cu a sa
Abhijnana Shakuntalam/ Recunoaşterea Sacuntalei (vezi Călin. File de poveste de
Eminescu).
*
Noica s-a vrut bucurie, într-o ordo
gaudii, cu Augustin-Rafail - “bucură-te şi fă ce vrei”, cu un personaj al lui
D. H. Lawrence - “Nulla dies sine laetitia”. “Ca pe o bucurie am simţit şi
ultimii ani de închisoare.” Soka (durere) se face sloka (verset) la Valmiki,
melancolia se face vers la Eminescu, filosofie la Noica. Bucurie (sukha) după
durere (dukha) – Wulf is on an island, I on another (poem celt). Filosoful
român şi-a găsit moartea alergând după un şoarece, altfel, servitorul zeului
elefant Ganesh, al cunoaşterii. Poetul tamil Subramanian Bharati fu ucis în
templu de elefantul căruia i se închina, iar Gianni Rodari doborât în Africa,
de alt elefant. Viaţa e jiva, jiva e Shiva, Shiva e jiva. “Fie-ţi milă, Doamne,
de cei care te-au omorât”.
*
Parpagai: (publicitate) ediţia 666
irod iord (an) iuda aiud umăr sub gheară.
*
Peniscop: numele Gavriliu materiale
metal os craniul lui Eminescu titlul
peniscop văzând şi creierii lui
Kennedy scoşi din ţeastă aure de
clintoni în jurul epitomului.
*
Gabriel (Cod penal art. 390)
„Profanarea prin orice mijloace a unui mormânt,
monument, sau a unei urne funerare
ori a unui cadavru se pedepseşte
cu închisoare de la 3 luni la 3 ani”.
*
Colonel: Nu fă valuri, au trecut 7
ani, l-a cumpărat de la gropar, de la urgenţă,
se joacă şi fotbal cu ţeste,
berneveci pe brăcinar.
*
am băut băi Gheorghe un elicopter
am băut Vasile unde e elicopterul
dumitale care n-ai băut
*
azi-noapte ploua la două mai erau
paisprezece kilometri până la Câmpulung
*
te fac să-ţi descoperi
în antieminescianismul lor lombrozian
prostia de a-l fi iubit
bine măcar pe Păucescu prompterul lui
Niolae Manolescu Ion
Bogdan Lefter Răzvan Rădulescu Şerban
Foarţă Pavel Gheo
Radu Mircea Cărtărescu T.O.Bobe
Z.Ornea Cristian Preda
Alexandru Paleolog C.P.-B.
*
Eminescu e un dat dilemienii îl fac
luat
*
resorturile ideii antieminesciene
erostratism 22 di lema
lemurieni
*
tema era de ce unul care n-a băut
n-are 30 de maşini sau
un elicopter cât a băut el iar în
surdină cu ce pleci din viaţă
viaţa e o elicoptereală coptă
*
te-ai văzut martir, nu m-am văzut, mă
tot trezeam fără să dorm, n-am ştiut c-o să dau peste copii ca tine, de 1-12
ani, şi ne făcură plămânii explozie, iar m-ai făcut să monologhez, mi-ai
refăcut soarta, alte vremuri, alt condei, zona e brăzdată pe ceruri de lumini
zmeieşti, meteorice, teor de teor se trage pe acolo, raţionalităţi de-ale
vâlvelor subterane, în compania lor, de ni se va întâmpla, asta se poate, să ne
vedem prin reflexii de timp intermediate de ei, la amiciţie, dacă au chef, te
rogi de ei, le intri pe sub piele, îi laşi să te poarte mai toată valea lor de
univers, tot universul lor de vale, în jocuri şi puteri de fractali, iar
puterea nu stă-n voia şi momentul tău, cum ar fi scris în cer, o viziune, un
zbor, într-o doară, pe vreo scară, cu acoperişe umflate de aer sfânt, te văd
citindu-mă, te văd şi teorii, sperez să nu le displacă, noroc de vin-vinars, eu
să-ţi vorbesc tu să m-auzi citindu-mă în lepturariu, literele străbune la tine,
eu le lăsasem ciriliane pentru bătrâni, eşti un copil deştept, poate mai bine
nu mă citeai, mai bine nu mă scriai, a fost de-ajuns nefericirea mea, ai
crescut-o, din lanţ în lanţ nefericirea asta se face scară la cer şi de acolo,
de n-am pica în iad, numai recitarea ta ne poate propulsiona în vreo parte, cât
să ne rabde iar pământul, piatra, şi să ne mângâiem ca între prizonieri şi
fraţi, împăraţi şi proletari, Kaiser în Viena, concepist în Sibiu, ai mei s-au dus
din viaţă, trăsurile-mi sunt grele, tu mă vei ţine minte prin codrul de durere,
o să-ţi pară plăviţă şi îngeră cântarea-mi, vei şti de mine-n nebunie, vei şti
în veşnic disc rotit, tăiate stele vei reîntregi cu strălucirea minţii tale,
copile, aş mai fi trăit, ci tu prea tânăr te urneai din lanţuri, sunt stele
pline de surprize, meteoriţi, teori, hangii cosmici, ţin loc câte unul, când
s-ar distra, s-ar odihni, s-ar deştepta în altă lume, aşa te-am şi văzut,
primindu-te, de şi tu vei ajunge teor mă vei vedea cum mai m-ai văzut,
schimbat, magistrul tău nu mă văzuse, orb cu orb, orbie cu orbie, mai da, ochii
conaţiei adevăraţi abia ţi-i apără de ciori şi zori, teorii dintru început te
stimulau şi pentru mai târziu, de bătrâneţe mă scriseseră Polux, m-am rebelat
şi am venit într-o itineranţă teorică, ne vom pelerina la cascadă pe unde din
când în când ţi se trezesc părinţii de prin cotloanele părăginite ale patriei,
la fel şi tu, cu ei, nu trebuie a te citi oricine poate pe dumnezeu citindu-l
tu, ce ucigaşi de-ai tăi, de-ai mei nu ni s-ar tulbura şi nu şi-ar mai face
meseria-măiestria, neîntregită viaţă, dreptatea pe fractali, emoţia de peste
vieţi eu ţi-am întors-o pe când copil mutatu-m-ai din glie la teori, rimez la
mag, nu şi teorii, mai repezi entităţi, la concurenţă cu lectura de femeie prin
perii constelate, acest mister cu greu se poate reprezenta, operă din operă,
deşteptare din deşteptare, înnebunire din înnebunire, când nu se şterse scrisul
de pe piatră, câte-un rol – pictură – tăietură, static a la eternitate,
compasiunea legatto-ul, nici vouă nu v-a mers mai bine, epigoni, noi v-am
admirat din respectul tău, ceilalţi parcă ţi s-au făcut doar ţie epigoni, cu
noi prin tine, tu şi-n noi şi-n ei, noi şi-n tine şi-n ei, dupre legile
propăşirii literelor, noi toţi şi litere şi literă, tăceam într-un răsunet,
acum deliterez vederea fractală printre teori, se simt, ca după o chemare
amicală, blajică, de-o măsurasei cu pasul şi cu salve, între biserici din Târg,
din Deda, un punct-două şi dominaţiunea fractalică o ai multispiralat,
vezi-te-n atâţi teori ce se apropiară la sporovăiala neobişnuită anume către
tine, şi buni şi nebuni, cum fiu mi-ai fi putut fi, cum m-ai putea ucide ca
Oedipus, necunoscându-mă, de ne-am certa, ci n-avem cum, teorii ni se interpun
de dragul panteonului din interludiurile fractale m-ai omorâ, eu mort te-aş
reconcepe amorului cu muza, nu te uita la moda mea pasată, atâta şi ţicneala şi
bolirea, mai că-mi pare rău de tinereţea ta, oricât se transformă în frumuseţea
naţiei visate, s-au săturat teorii iar de mine, intră-le-n horă printre mari
fractali codificaţi şi după-a ta poemă ce june dedicatu-mi-o-ai ca un
devotament romantic: feţe cosmice ne taie moştenirea, sub Tâmpa, mai în Cosmos,
la Cluj, la Cernăuţi, computere, fractali, adaose-n de noi, le putem refuza,
dar discul ne-a prins bine îţi mai desţărânezi şi amintirea mai bătrână în cea
mai tânără, fără perversiune, din tată-n fiu.
*
din orice palmă de Sion joacă pe
degete vastităţi ermetizate mantric, revoluţia de catifea de la 1848, scrie, un
răsunet altfel, mai târziu şi devotamentul
*
sufixări etnice, chirurgii estetice,
păcate de meditaţie, anti-nuvelă, pantofii negri ai preşedintelui indian erau
la fel de proaspăt lustruiţi ca ai umbrei lui Andrei Mureşanu, pe răchită
împletită, brazii ca-n Almora, surorile mai multe, care n-au fost ucise -
*
un răsunet mai rar, scuipat de Titus
şi de Paul, primul, măcar, mai poate fi un pic operă a lui Eminescu, de după
Mureşanu, sub domă, lumină şi nor, o noapte lipsă, du-te până la Bremen -
*
morţii devreme nu sunt cei mai
departe, părinţii călcaţi de cai, poeţii ucişi de elefanţi în rut,
botezătoarele copiilor în aure convulsionate, şi-aşa discuţia mi se duce între,
nu între Cipru şi Malta, nu între Calaea Laptelui şi Andromeda -
*
temele de la urmă nu mă mai fac
curios, zisesei eseu, am răspuns nuvelă şi meditaţie, în glumă piesă, genurile
astea se studiază la Blaj, după Bistriţa, înainte de Braşov şi Sibiu, aşa că
n-ai venit nici să mă vezi, nici să-ţi spun cum şi-a omorât Aurangzeb fiii spre
a nu-l omorâ ei, ci să-mi înredinţezi, în replică, non-stagiul de la Cluj, de
vă credeţi eminescologi, iar mureşanologul n-are frate, intens am celebrat
surorile, ne-au apărat, şi mame tinere muriră -
*
oricum, tot un drac, domnule, mă ocup
de Mureşan ca eminescolog, poemul lui, motivarea, şi pentru că am făcut un
lepturariu românesc în India, întru Eminescu, teoric Aron Pumnul, fără
Mureşanu, teorsis -
*
prea des mă crezi adormit aş vrea
să-ţi scriu din noaptea când te-am convins că sunt teor, adâncă tinereţe, te-ai
şi speriat, dar mai curioasă ai fost, te-ai făcut că uiţi şi ai stat aproape,
fractal de fractal, noroc că am fost de aceeaşi religie, tu cam frigidă, a la
teora, pe după autorii cascadei -
*
cascade cosmice pe computer, la o
întâlnire de teori chiori, din medii adverse, autoregenerându-se şi
autoanihilându-se, ca tine, bărbate, orice teor mort îşi duplică semenii vii,
câţi de tine crezi că mi-au torturat frigiditatea -
*
dracul discului se şlefuie
proporţional în toţi, sunet-răsunet, visceraţiuni luminofage, fosfor
decerebrat, mama cancer -
*
aglomerate naşteri de teori pe
amintiri de orhidee -
*
mi-e dor de când eram nebun de când
eram beat de când eram tânăr, cine-oi fi fost cum mă chema, tot tu mă oglindeai
mă achitai -
noroc de disc noi ştim foarte puţin
din câte ni se întâmplă, din câte s-ar putea să ni se întâmple, discul ne-a
smuls şi dus, merge când ne trezeşte aruncat cu nesaţul durerii de a nu mai
dormi -
*
n-aş dori decât de cel ce te-a ucis,
ca luminarea prin ameninţări, drumuri serpentinate, şocul de computer,
dragostea şi ura deocamdată maxime, apoi nimic, tot altă lume, alteori, Teori,
alTeori, Teorii lui Mureşanu, păi şi Eminescu, un ce misterios, oraşul în
oglinzi, ne lăsarăm toţi părinţii să moară, nu ne muriră şi-i lăsarăm să ne
lase să-i lăsăm să moară -
*
teorul acesta ne-a ascultat şi se
apropie, nu suntem pregătiţi, ori ne înnebuneşte ori îl înnebunim, Mureşanu de
ne-ar reprezenta, de n-ar fi scârbit, de n-aş fi-n Iaşi, locul e pe disc, ne-om
comunica până-n părinţi bună-voia, tot n-a mai rămas decât astă-seară, şi nicio
speranţă, arcă pe apă, disc în aer -
*
Titlul provizoriu, Nirvana, al
poemului Rugăciunea unui dac (1879), prezenţa unor versuri din Rig-Veda (cf.
ediţia Perpessicius) nu împiedică identificarea lui Zamolxe cu unica forţă
creatoare universlă, de dinaintea genezei. Zamolxe nu e un buddha în
înţelegerea lui Eminescu. De o metempshihoză a lui poate fi vorba numai
speculativ. Magii ar fi, eventual, reîncarnări ale zeului.
*
Ca Sarmis să poată fi alăturat în
vreun fel de Hamlet, un argument l-ar aduce inexistenţa reală a părinţilor şi a
raporturilor ereditare în poemele getice ale lui Eminescu. Nebunul Sarmis
cunoaşte de la început adevărul şi atunci duelează cu Zalmoxe.
*
La sfârşitul unui război cu învinşi
sinucigaşi (Memento mori), la dezgustul misogin şi ura de viaţă a lumii
(Gemenii), în vecinătatea morţii sau naşterii perpetue (Povestea magului
călător în stele, Demonism etc.), Zamolxe se încarnează sau se spiritualizează
când prea păgân, când compatibil cu vreo dogmă creştină, dar mereu stăpânitor
mistic (ascuns) peste naturi.
În Luceafărul şi Fata în grădina de
aur, Dumnezeu şi Adonai sunt concepuţi eclectic, iar Zalmoxis transpare numai
în afara păcatului şi cerului. De el aminteşte refuzul, deci neputinţa,
schimbărilor de soartă. Blestemul zmeului este o ciudată furie omenească
asemănătoare cu a lui Sarmis, ori, umanizarea răstoarnă mitul dacic al
zeificării prin scârba de viaţă nedemnă. “Izvor de vieţi şi dătător de moarte”
s-a pomenit şi Zamolxe, dar lui Hyperion îi e “sete” de repaosul vieţii, lui
Sarmis, de repaosul morţii. Dialogul între un muritor şi protectorul nemuririi
sale literaturizează dramatic mitul şi-l scade. Abordabil, Adonai în plutire
deasupra luptelor dacice ar suferi şi s-ar coborî în Valhalla.
Adevăratul Zamolxe, revelat o dată,
cum am văzut, în creaţia tragică, se revelă inepuizabil a doua oară în armonia
care tronează asupra haosului, în sacrificiile naturale nedureroase, închinate
lui în “templul timpului”.
*
Astfel, în “armonia codrului bătut de
gânduri” şi-n “visul codrilor de fagi” se vorbeşte de armonia şi visul zeului
verde.
Izvoarele toate turnându-se în mare,
dar pe o cale nevăzută, ilustrează, ca şi stelele, mai adânc mitul lui Zalmoxe,
deşi în mod indirect: în funcţiile acestui mit. Pentru a surprinde însă mai
exact rostul apelor în aluziile mitologice pe care le urmărim, trebuie pătruns
în lumea celor ce se închină lui Zamolxe: zei, zâne, magi, eroi, oameni.
Dacia geologică întrece în
monumentalitate oricare dintre viziunile întunecate ale poetului.
*
Călin, ca şi nebunul Sarmis, este
nemuritor, dar îşi consumă existenţa mitică fără control divin. De la Sarmis la
Călin, păgânismul şi-a irosit zeităţile, şi viaţa, din tragedie, s-a
transformat în basm cu monştri sufocaţi şi voinici triumfători. Ideea se
exprimă şi liric, “E apus de Zeitate şi-asfinţire de idei” (Memento mori).
Miron sau muşatinii vieţuiesc himeric, introspectându-se etern şi biruind
obstacole sociale.
Zamolxe s-a zidit în tradiţie şi,
probabil, şi în închipuirile getice, ca apă vie, ca întăritor prin nemurire al
vieţii tuturor supuşilor. În manuscrisul 2257, F. 424, Eminescu şi-a însemnat
după Herodot (cf. G. Călinescu, Opera lui Mihai Eminescu, vol. II, “Descrierea
operei”) obiceiul tracic de a boci la naşterea copiilor şi de veselire cu
prilejul morţii. Herodot se mira de patima cu care geţii nutreau sentimentul
bucuriei morţii pentru a se duce la Zamolxe. Cu atât mai mult Eminescu avea
să-şi reproducă din clădirea subconştientului său imaginea existenţei concepute
tracic. Unele versete, nu Luceafărul, dar spiritualitatea lui, da, se pot
imagina drept moşteniri de la un aed al Trausilor sau Geţilor. Groaza modernă
de apocalipsă nu conferă genezei nicio îndulcire. Lumea e un joc al haosului,
iar frângerea veşnicei nefiinţe umple cu explozii telurice mintea dacului, a
cugetătorului, a dascălului şi a poetului. Scara puterilor vizibile cu
fantezia, când suportă zeitatea, o năruie. Altfel, armonia esenţelor ridică
muzica poetică atât de sus, nu invers.
Limitele nemuririi concurează
neantul. Prejudiciile naturii, ale omului sau ale stărilor sale intră în
memoria universului. Căci vechiul univers nu poate deveni receptacol al
pesimismului sau al sângiuirilor urii de viaţă. Emanaţiile genezei alcătuiesc
un nou tot reîncarnând lumea. Oricare element semnifică, mai mult decât
naşterea sau stingerea, o afirmare. Afirmările eminesciene sunt compatibile,
prin vizionarism, cu mari etape de meditaţie umană.
Ulterior “odihnei celui nepătruns”,
creaţia se înfiripă cerebral, întâi există prăpastia, genunea, întunericul,
eterna pace, noianul întins de apă, pe urmă “un punct”, un Zamolxe,
împreunându-se cu ele. Lumea se înfăptuieşte singură, din inerţie: “De atunci
răsare lume, lună, soare şi stihii /.../ izvorând din infinit, / (Sunt) atrase
în viaţă de un dor nemărginit”; “răsare”, deci imită soarele chiar în forma
stihiilor; “izvorând” adică instituind sonor soarta noianului de apă, semn
vajnic al tragediilor cosmosului înviat. Pentru oamenii geţi, plânsul la naştere
sau înviere (crima naşterii despre care vorbea şi Calderon, iar după el
Schopenhauer...) repetă destinul acela fluid, din nou din inerţie. Potriva
divinităţii imediate a acestui rit este izvorârea spontană.
*
După ce în tinereţe, cu “Sara pe
deal”, Eminescu înstrăinase de viaţă aşteptarea iubirii, prin jalea buciumului,
naşterea “stelelor umezi” şi mai ales printr-o amintire ancestrală: “Apele
plâng clar izvorând”, târziu, în “Mai am un singur dor”, a privit apele ca pe
nişte “mume”. La moartea poetului, cu visul unei noi naşteri, plânsul şi
căderea apelor se antropomorfizează:
Lucească cer senin
Eternelor ape,
Care din văi adânci
Se nalţă la maluri,
Cu braţe de valuri
S-ar atârna de stânci -
Şi murmură-ntr-una
Când spumegând recad.
O naştere neîntreruptă trezeşte
aceleaşi efecte ca şi somnul morţii: “Mereu va plânge apa, noi vom dormi mereu”
(“O, mamă...”) - plânsul apei înseamnă iarăşi izvorâre.
*
Prin cădere, izvoarele fac perfect
semnul posesiunii universului. Sclipirile lor, ale genezei, sunt de natură
fizică-minerală, dar prezenţa orbitoare în timp se asociază cu pătrunderea în
condiţia umană şi întoarcerea în vid. Un apriorism liric răstoarnă treptele
ciclului: izvoarele se nasc pentru a plânge naşterea omului, omul le urmează,
iar murind, izvoarele îi închipuie sonor făptura. Unduirea om-izvor e una din
tainele pe care, iniţiată, Cătălina le înţelege:
Şi tainic genele le plec
Căci mi le împle plânsul
Când ale apei valuri trec
călătorind spre nemurire.
Sonorizare irizată mai presus de
neant, aiurare continuă a lucrurilor din viziuni, mitul lunii şi al luminii
căzătoare suind în reflexele acvatice, memorie şi reprezentare inconştientă,
voinţă şi reprezentare, iată câteva posibilităţi ale izvorului, aşa cum reies
din versuri risipite peste tot: “Stele izvorăsc pe ceruri, / Florile-izvorăsc
pe plaiuri a lor viaţă de misteruri”; “clopotul va plânge”; “arfele cugetă
mite”; “codrii aiurează negri sub a stelelor povară”; “cerul nori gândeşte”;
“undele visează spume”; “izvoare plâng în vale”; “ceru-ncepe-a se roti / În
locul unde piere”; “În vuietul de vânturi auzit-am al lui mers”; “izvor eşti de
vieţi”.
*
În fapt, izvorul are un sens magic,
prins “de vrajă” omenească, sublimează alchimic armonii şi dezarmonii psihice,
în primul rând erotice. Se alege un basm numai cu izvoare din poezia lui
Eminescu, un basm budhic susţinut subconştient de memoria miturilor proprii
dacilor, însemnate de poet. Izvorârile paralele din “Povestea teiului”, iscate
din spiritul muzicii, sunt avatarii unui faraon mineral: “Sara vine din
arinişti”; “îngânat de glas de ape / Sun-un corn cu-nduioşare”; “Iar izvorul
prins de vrajă / Răsărea sunând din valuri”. Acestea se spun ca mărturie pentru
Blanca, născută “din nevrednică iubire”. Însăşi Blanca se închină celorlalte
forme de păcat al naşterii şi îşi face destin erotic în mijlocul lor.
*
Pentru a reveni la tâlcul fundamental
al izvorului, care, cum am arătat, stă în lamentarea tracică în faţa venirii la
viaţă, cît şi în predestinarea nemuririi, poezia “intimă” oferă nuanţe
neaşteptate ale mitului imortalităţii:
Putut-au oare-atâta dor
În noapte să se stingă
Când valurile de izvor
N-au încetat să plângă...?
*
În poezia lui Eminescu se poate
consemna primatul nemuririi predestinate asupra morţii vitale. Ceea ce a
împrumutat din budhismul schopenhauerian nu schimbă relaţiile poetului cu
spiritul divin autohton, întruchipat în Zamolxe.
*
Luceafărul, poemul mai mult al
nemuririi şi mai puţin al geniului rece, propune trei ipostaze principale.
Hyperion se ştie, este, şi tentaţia vieţii îl determină când să nu mai vrea să
fie, când să rămână în lumea sa, nemuritor. Cătălina, Dochie modernă şi
turpidă, are voinţa sublimă de a se înconjura cu nemurirea (Fata în grădina de
aur voia chiar s-o îmbrace: “Fă-mi dar de nuntă nemurirea ta”). Drumul astrului
este încercuitor: “o urma adânc în vis / De suflet să se prindă /.../ Se
apridea mai tare / Şi s-arunca fulgerător, / Se cufunda în mare” etc. Naşterea
luceafărului din cer şi din mare, din soare şi din noapte se alătură banal
izvorârilor involuntare. Cătălina le pierde din vedere. A treia atitudine, cea
a lui Cătălin, este contrară lui Hyperion. Cătălin renunţă la naştere şi la
nemurire:
Vom pierde dorul de părinţi
Şi visul de luceferi.
Hyperion, purtându-şi nemurirea, îşi
improviza naşteri inutile, Cătălin se vrea nenăscut, deşi muritor. Copilul de casă,
însă, încărcat de viaţă erotică, trezeşte silă faţă de marivaudage-ul lui prea
apropiat faţă de dorurile cerului. Prin aceste subordonări ale caracterelor
faţă de raporturile cu nemurirea, poemul are feţe deosebite şi ceea ce nu e
luciferic e rizibil în ordine tragică.
În poemele dacice, viaţa nemuritoare
concurează geneza şi stingerea universală... Sarmis, Decebal, Arald, “copilul
rege al codrilor de brad”, Dochia, Călin Nebubul, şi cei mai mulţi eroi mitici
eminescieni, de altfel, există exemplar prin tragism nesecat. Cea mai groaznică
răscruce pentru liniştea tăiată de împreunarea lumilor este şi cea mai vast
reprezentabilă fantastic sau simbolic: viaţa şi moartea, plantate într-un
acelaşi, să-i zicem, archaeu. Între viaţă şi moarte e întârzierea nemuririi;
dar nemurirea nu e nici viaţă, nici moarte, ci, uneori, şi una şi alta,
polarizând cosmosul dacic. Expresiile nemuririi, ca revenire la viaţă sau
plecare spre moarte, sunt mai multe în poezia lui Eminescu. Două fascinează
îndeosebi, anume: vorbele magice ale magului din Strigoii - ...”Iar duh dă-i
tu, Zamolxe, sămânţă de lumină” - şi începutul poemului Mureşan, publicat
separat de Maiorescu - “Se bate miezul nopţii în clopotul de-aramă”.
*
Şansele blestemului, la Eminescu, merg
de la geneză la pieire. Esenţială e plasarea spirituală a blestemului în
contextul dacic şi posibilitatea de a surprinde permanenţe interioare puse pe
seama spiritualităţii antice.
Cea mai simplă formă este blestemul
ca destin.
*
Revenind la mitul lui Eminescu în
interpretarea eminesciană şi a lui Lucian Blaga, se impun câteva concluzii cu
privire atât la zeul-profetul, cât şi la relaţiile cu spiritul celor doi poeţi.
Invenţia infinită de zei, mitul în mit, la Eminescu, revelează nemuritori
absoluţi, dispensabili prin identitatea spinozistă cu natura. La Lucian Blaga,
zeii ucişi prin purtătorii lui profetici, zeii relativi contaminând în absolut
viaţa, opresc un traiect de genealogie divină. Zamolxe, văzătorul chtonian,
conduce în destin pe Orbul din cer. Uranismului şi neptunismului eminescian i
se substituie o nouă evaluare a existenţei cu somn în mit. Trezia lui Zamolxe,
în misterul păgân al lui Lucian Blaga, e consecinţa prefacerii ciobanilor în
priculici, a vervei sarcastice a gheboşilor, a voinţei colective de a ucide.
Supravieţuirea profetului, spre eternizare, înşiră viziuni paradisiace cu
linişte apocaliptică (vetrele, miturile, lumina, somnul). Asemenea, Eminescu,
fie ele şi infernale, creează paradisuri continue (Insula lui Euthanasius,
adâncul mărilor, Dacia etc.).
Zeul Zamolxe eminescian se umanizează
prin asocierea altui zeu: Joe îl umileşte, Odin îi oferă exil în Valhalla
(Memento mori). Magii, ca şi blestemele, conciliază sau despart lumea şi zeul,
iar eroii aspiră cu folos spre condiţia zeească, rămânând ei înşişi. Profetul
Zamolxe nutreşte scârba pentru irealitatea şi cruzimea zeilor, ură pentru
mituri efemere şi, zeificat zilnic, redevine spre aprofundarea soartei
pământeşti în timp terestru. Oedipul mistic pe care îl îndreaptă dinspre sine
pe căile oamenilor mişcă absolutul tainic înspre matca universului intangibil.
Maxima esenţă eminesciană, exprimată
prin Zalmoxe, stă în creaţia tragică a celui nepătruns: lumea, oamenii
nemuritori, sfâşiaţi de limitele nemuririi în centrul armoniei cosmice. Viaţa
nemuritoare (Gemenii) concurează geneza şi stingerea totului, prin expresia
unduirii om-izvor. Călin Nebunul zvârle boamba justiţiară spre cer, cum tracii
lansau solul deasupra lăncilor. Dar posibilităţile izvorului se ridică deasupra
riturilor trace prin proiectarea în absolut până la antropomorfizare (Mai am un
singur dor). Apa de dinaintea genezei, apa botezului (“La solidarisation
magique ou mystique / le bapteme, dans les significations pre-chretiennes / de
l'homme a l'eau, lui confere de nouvelles possibilites de 'germination', d'une
nouvelle naissance” / Mircea Eliade, Locum refrigerii, în “Zalmoxis”, 1, 1938),
setea, toate se circumscriu nemuririi pornind de la durerea naşterii, resimţită
de la traci, şi predestinând căile neputinţei: moartea în nemurire, blestemul,
viaţa.
Pentru profetul Zamolxe, însingurarea
în viaţă şi în moarte vorbeşte, nu de un principiu cosmic, ci de unul
subconştient şi ontologic. Omul strabonian, purificat de sclavia pe care i-o
atribuise Strabon, ca şi de voinţa zeificării, îndrăzneşte metafizic să
identifice traiul tracic cu marele Orb – dumnezeul. Dacă Zamolxe neromantic,
venit la Eminescu din mitologia păgână, aminteşte de balansul spiritului arghezian în jurul
divinităţii creştine, profetul lui Lucian Blaga, purtând pe umăr neputinţa şi
stângăcia lui Dumnezeu, îşi creează abstras esenţa omenească. De aici,
implicaţia păgânismului zamolxian în dezbaterile ulterioare ale lui Lucian
Blaga asupra dumnezeirii şi lumii umanizează nuanţele absolutului. Funcţiile
izvorului şi blestemului, nemurirea privesc pe marele Orb; Zamolxe le revelează
numai. Epilogul lui Miron Costin (plecând de la Geste franceză): “Născându-ne
murim, murind ne facem cenuşă”, ajunge la viziuni nevanitoase prin amploarea
lor.
Eminescu şi Blaga, prin acest
leit-motiv comun, interpretat deosebit, se întâlnesc, indiferent de
cauzalitatea fiecăreia din cele două opere. Acelaşi mit a generat atitudini
poetice înrudite spiritului, deci compararea lor gratuită nu e forţată în sfera
ideilor.
*
la urma urmei începe şi ziua asta din
Gita
*
România e ocupată de ruşi Mihai
Eminescu este interzis mutilat ceea ce s-a reprodus în anii 90
*
într-una vocea
Eminescu-Milarepa-Brâncuşi
*
studenţii Amitei Bhose l-au gustat de
mult în original profesoara Tagore a putut să evite chiar gustul morţii
incinerându-se în Bucureşti lângă mormântul lui Eminescu împrăştiindu-se în
cosmosul lui Orfeu şi al lui Tagore
deopotrivă doctrinele mileniului trei nu vor putea evita ceea ce se impusese
filosofului N Bagdasar în 1938 contrastul dintre civilizaţia europeană acum pe
acelaşi trend americană materialistă şi cultura indian-orientală a sufletului a
interiorului dacă încorporarea gândirii lui Tagore în cultura română în anii 20
şi 30 a putut fi destructurată chiar prin Tagore însuşi sovietizat al treilea
al patrulea Tagore vor fi iar şi iar Tagore cel dintâi cel adevărat chiar dacă
India s-ar dezice de Tagore ca mama de fiu el încă ar înfiora pe români cobind
tragic cu preţul că India ar face cunoştinţa lui Eminescu alungat din ţara lui
deconstruit în cheie românească şi pe demitizările formalizante o vishva
bharati ar putea fi fondată pe numele lui Tagore şi Eminescu poetul Indiei şi
poetul României ar da un exemplu de advaita
*
în decembrie International conference
on Indian culture 28-30 May 2000 simpozion Tagore în anul Eminescu summer
course un lucru rău n-are cum fi precum îl gândesc dr George Anca has delivered
two lectures Tagore in Romanian perspective Vidya Bhavan 22 November '99 Tagore
and Eminescu 23 November
*
bunyanul de 270 ani din grădina
botanică library compound is not a public park trespassers will be firmly dealt
with gold de la Goldstei Brancazio on supernovae 29 titluri Eliade 23 Ceauşescu
2 Eminescu C-M Popescu Leviţchi-Bantaş Emin Pasha eminent Asians Indians
Victorians Edwardians Bengalis Elizabethans Nigerians Women Orientalists Eli
Elia Eliade
*
volumul XIV Eminescu gramatica
sanscrită
*
a am citit Rugăciunea unui dac de
Eminescu în amintirea Amitei
*
Mihai Eminescu Constantin Brâncuşi
Mircea Eliade Lucian Blaga au fost inspiraţi influenţaţi legaţi de India
*
Până la un florilegiu din care n-ar
lipsi Inorogul şi oceanul lui Lucian Blaga – oricum ahimsa românească poate fi
prefaţată în absolut cu “Eu nu strivesc corola de minuni a lumii” - sau Lumină
lină de Tudor Arghezi, ne-am întoarce, atavic fie, la Eminescu, pe răspunsul
verbal al unui editor: nonviolentă e Rugăciunea unui dac. Dar ahimsa finalului
din Călin (Kali/dasa), sărbătorindu-se contrapunctic, nuntă interregn, în
cosmos jain? Dar prefacerea, ca-n Ramayana lui Valmiki a durerii-soka în
verset-sloka - “...greieri, şoareci,/ Cu uşor măruntul mers,/ Readuc
melancolia-mi,/ Iară ea se face vers” ? Valmiki iar (?): “O pasăre pluteşte cu
aripi ostenite,/ Pe când a ei pereche nainte tot s-a dus/ C-un pâlc întreg de
păsări, pierzându-se-n apus.”/ Aruncă pe-a ei urmă priviri suferitoare,/ Nici
rău nu-i pare-acuma, nici bine nu... ea moare,/ Visându-se-ntr-o clipă cu anii
înapoi”. “Mai e-n tot universul o stea plină e pace,/ Netulburată vecinic de
ură, de război”? “De-aceea te-ai retras tu, îi zice magu-atuncea,/ Să trăieşti
în asceze gândind la Dumnezeu,/ Bând apa mării-amară în negrele spelunce -/ Ca
să domini in tine ispita, geniul rău”.
În teatru, dacă nu pe scenă – Decebal
- Zalmoxe-Hristos – Rigveda:
Deşi duşman, îţi zic: Bine-ai venit!
Eu duşmanii mei nu-i urăsc... îi bat,
Dară învinşi – eu îi iubesc /.../
Un singur lucru e mai bun ca viaţa,
Pentru că nu-i nimic, nimic chiar:
moartea.
Ah, cum nu suntem pe atunci pe când
Nici fiinţă nu era, nici nefiinţă,
Nici marea aerului, nu auzul,
Nimic cuprinzător, nimic cuprins,
Nu era moarte, nemurire nu
Şi fără suflet răsufla în sine
Un ce unic ce poate nici n-a fost!
Dar vai! un sâmbure în acel caos,
Mişcându-se rebel, a nimicit
Eterna pace şi de-atunci durere,
Numai durere este-n astă lume...
Unde e starea aceea unde zeii
Nu existau, nici oameni, nici pământ,
Pe când acea fiinţă ne-nţeleasă
Nu-şi aruncase umbrele în lume?
*
Cosmologia eminesciană în relaţie cu
Vedele, în special Rig Veda, şi Eddele, în cheie Voluspo, ne-a însufleţit,
mulţi ani, în India (vide Apokalipsa indiană, 9 volume; Indoeminescology; The Buddha – letters from the buddhahood to
Eminescu etc) până recent în faţa mormântului lui Ibsen (Ibsenienii, 6 volume).
De la vedicul Hiranyagarbha ( preluat, ca titlu, şi de Baronzi) la Cosmologia
Generalis a lui Christian Wolff (1783) şi Luceafărul lui Eminescu (1883), prin
(ne)devenirea bhava-vibhava sau nonuniversomorfism şi fiinţe noncosmomorfice,
printre modelele cosmologice adoptive
(Ioana Em. Petrescu) rezonanţa arhetipală ne-a acordat rigvedic primordial cu
Scrisoarea I, oarecum aparte de marea întunecată egipteană, haosul-ou
chinezesc, Tiamat tăiată în cer şi pământ (Medeea şi-a tăiat-tomi fratele doar
în bucăţi).
*
Doamna (n-am cunoscut-o) Zricha
Vaswani şi-a luat nu demult doctoratul la Universitatea “Dr. Bhim Ambedkar” cu
teza “Effect of Indian Thought on Mihai Eminescu”.
*
un du-te-vino între Odă – Katha
Upanishad, Glossa – Sutta Nipata, Rugăciunea unui dac – Rig-Veda, Scrisoarea I
– Rig-Veda, Luceafărul – Srimad Bhagavad Gita, Kamadeva – Sakuntala, Mortua est
– Budha-Karita.
*
lasă viaţa lasă tot
Eminescu Eliade
plouă dealuri şi cascade
şi copilul ce înot
*
laotzieni Eminescu Blaga
confucieni Spătaru Călinescu
*
pe Eminescu indienii îl iubesc
în reciprocitate din depărtări
nu-i voi muta din calypso
pe gazde Kabir şi Eminescu
*
orice cuvânt o nălucă dinspre
Eminescu
spre Blaga
*
Eminescu e cel
mai puţin de jelit
*
nu mai confunda şi tu
comunismul cu Eminescu
*
pe unde am mai stat în Washington
pe bănci de lemn din Eminescu
*
Luceafăr şi alte – Eminescu
Kim so wol şi Eminescu
*
iubirea de Eminescu e păcatul fatal
al României
*
nemaipiatră Holderlin şi Eminescu
*
my name is Eminescu that is Poe
*
adevărul este valoarea eminesciană
*
tradusei din Eminescu după Tulsidas
*
recitim Decebal de Eminescu
*
Eminescu n-a lăsat
desene Brâncuşi
n-a lăsat texte
*
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu