miercuri, 8 august 2018

ANTROPOLOGI PE MARELE ZID - Orientopoetica în 3 acte de George Anca


George  Anca



ANTROPOLOGI  PE  MARELE ZID

Orientopoetica
în 3 acte
Lu Cian -  Spătarul – Palat și Zid



PERSONAE
Spata (Spătarul Milescu)
Lao Tze
Confucius
Wu Cheng’en
Iezuitul (Ferdinand Verbiest)
Lu Cian (Lucian Blaga)
Za Lo (delegat de pe Zalomit)
E Ric (Eric Sunderland)
Ha Ri (Ion Desiderius Sârbu)
Inchizitor (Pavel Apostol)
Antropologi (din 40 de țări)



Mottouri:
Lao Tze: Cuvintele sincere nu sunt totdeauna elegante, cuvintele elegante nu sunt totdeauna sincere.
Confucius::  Există trei metode de a deveni înțelept: Meditația - cea mai nobilă. Imitația  - cea mai simplă. Experiența - cea mai amară
Wu Cheng’en: Sun Wukong și Xuanzang ating starea de Buddha, Sha Wujing devine un Arhat, calul dragon se face un Naga
Nicolae Milescu:  descrierea așezării, a naturii, a întinderii  împărăției chineze, în afara zidului cât și înăuntrul lui...
Mhai Eminescu:  „Vestitul La-o-tse, filozoful chinez, în carte a intitulată Tao-te-king (Cărarea pr virtute), era un aprig protecționist. El nu voia nici import nici export și, dac-ar fi putut aranja poporul – cel chinezesc, se-nțelege – dupe statul său ideal, nicicând un fir de grâu chinezesc n-ar fi ieșit din Împărăția Mijlocului, nicicând botină engleză n-ar fi pătruns în regiunile Fiului Soarelui.”
Lucian Blaga: "Orice aforism al său (Lao Tze), oricât de potențial ca articulație și înfățișare, cuprinde de fapt o trăire a sensului cosmic. Aforismul nu e de aceea capricios, arbitrar, făcut să uimească cu orice preț."
Adrian Maniu:
Cândva, un logofăt de prin meleagul nostru,
pribeag, biet moldovan surghiunit
A drumeţit răzbătând depărtarea
până la capătul zării depărtatului răsărit.
Împăraţii găzduindu-mi-l acolo
îl dăruiră cu multe comori mult prea minunate
Dintre care mai de preţ în nesfârşire
decât laolaltă mândre comorile toate
Fost-a cartea lui, în care însemnat-a cele
câte în călătoritul chitai a învăţat.




Abstract

Un congres mondial de antropologie este găzduit de Hotelul Olimpic din Beijing, timp de o săptămână, și cu ieșire la Marele Zid. Peste trepidantele comunicări se așterne o dramatizare în versuri, anume o orientopoetică, punând în vedetă spirite precum Lao Tze - Blaga, Confucius - Milescu, insinuând și un poem-zid poate psiho-conflictual.


I

LU  CIAN

1

Antropologi tradiționaliști

a b c d


a
Herodot le-o fi zis indieni şi la chinezi
şi după ei tracii cu dacii

aa
cu Eminescu Blaga şi Lao-tzâ

aaa
cu Brâncuşi Călinescu Confucius

a
poate vreau să fiu gata
nu mă mai despart
de înfrigurata

b

infinitatea respectului
de sine până la
autodistrugere

c

cei mai mulţi vrem să
fim îngropaţi în propria
comunitate când vine moartea

cc
noi tradiţionaliştii avem soluţia
să reconstruim în oraş ce era la ţară

ccc
se întâmplă în Brazilia
femeile în gaucho

c
o nostalgie a vieţii la ţară
Sartre  decadent ideas
venite în Brazilia

d
profesore foloseşti prea mult praf de puşcă
ţi-am spus să nu mă împuşti în faţă


dd
neprosternându-mă spătare
abia azi a ta admirare


în ce limbă în ce amintire
sugerată şi de vremuire


dd

o săptămână dar spătarul
trei luni mai repezi
trei ani pe drum

a
laotzieni Eminescu Blaga
confucieni Spătaru Călinescu

aa
Li-Tai-Pe taiwanian

d
voi vă suportaţi centrul
eu nici periferia
pisez timpul în
hotelul olimpic din Beijing




2

Lu Cian,  Ha RI, Inchizitor

Lu Cian: Acum povestește, Ha Ri, tot, tot, tot...
Ha Ri: „Fiindcă mă apărasem de bătaia cu cravașa unui plutonier (pe nume Pisică), «pentru
lovirea superiorului în timp de război», mi s-au întocmit acte spre a fi
judecat și împușcat. Și aș fi fost împușcat dacă nu aș fi reușit să o sun
pe frumoasa mea colegă Măriuca Țenghea-Enescu. I-am explicat în ce
pericol sunt și am rugat-o să anunțe imediat pe Blaga și pe rectorul
Hațeganu... I-a anunțat. Blaga era în relații excelente cu Comandantul
Pieței din Sibiu, un colonel pe nume Paul Constant  . Acesta a făcut
pierdut dosarul meu de la Procuratura Militară. Plutonierul Pisică a
trebuit să îmi dea drumul din carceră, nu înainte, totuși, de a-mi aplica
cele 25 de «trăgători» la fund, conform regulamentului. Era prima bătaie ce
o primeam. Dar nu și ultima...“.
(1944) „Frontul era în mișcare, norocul meu era că știam bine rusește, altfel nu
aș fi scăpat să fiu prins și împușcat. Dar Blaga mă rugase, nu puteam să îl
refuz. Ca într-un roman de detectivi, la Lugoj, am reușit să dau de urma
unui administrator (cam hoț) al casei Blaga, din Vatra Dornei. Bătându-l un
pic, l-am convins să-mi arate unde a ascuns cele cinci lăzi mari în care
era tot ce putuse salva, la refugiu, familia Blaga. Am reușit să duc lăzile
la gară și, călătorind zece zile, fără bani, fără hrană rece, am adus cu
bine lăzile la Sibiu. Între timp, hainele mele civile fuseseră furate de la
cămin.“
(Blaga îl răsplătește pe I.D. Sîrbu cu 40.000 de lei).

(1945) (I.D. Sîrbu este licențiat magna cum laudae în Filosofia
Culturii, cu teza De la arhetipurile lui C.G. Jung, la categoriile abisale
ale lui Lucian Blaga.)
Lu Cian: Gary, uite, dacă înveți nemțește bine, să poți citi fără dicționar filosofie, noi te trecem
la examene!
(Ha Ri:) „Citeam 18 ore pe zi. Într-o cameră
izolată, pe care mi-a găsit-o tata, lângă cimitirul din Petrila. Doar
duminicile mergeam la masă, acasă, la mama, în rest mi se aducea mâncarea
cu sufertașul. În această cameră am învățat ce înseamnă Sitzfleischul
pentru un cărturar, ce înseamnă să nu-ți fie frică nici de imensitatea
fluviului și nici de înălțimea muntelui“
Hary:( În 1946, Universitatea „Regele Ferdinand“ revine la Cluj, odată cu ea și
I.D. Sîrbu. ): „aerul era compus din oxigen, azot și frică, apa era alcătuită din hidrogen, oxigen și frică.”
Lu Cian: Te-am chemat ca să afli de ce sunt aici. Bolnav de
uremie. Nu am uremie, dar mi s-a propus, de sus de tot, să accept să fiu
președintele unui nou partid politic: PNP (Partidul Național Popular). Eu
toată viața am refuzat să fac politică. Știu ce pot, știu ce nu pot.
L-am refuzat pe Carol II, părăsind diplomația. Am refuzat legionarii, am
refuzat și pe Antonescu. Cum să accept acum să mă mut din Catedrala
sistemului meu ca să ajung să semnez afișe electorale într-un cort militar
rusesc... Am refuzat! Dar sunt foarte amenințat, mi-e frică, mi-e frică să
nu fiu ucis“.
Inchizitor:  «Dumneata, tovarășe Sîrbu, vei scrie un articol contra lui
Lucian Blaga. Un articol tare, dărâmător...»
Ha Ri (încercând să scape prin tangentă.) «Pot să scriu nu unul, ci o sută de articole despre sistemul lui Blaga. Pot chiar să-i critic anumite poziții, dar…» Iar el mi-a replicat:
Inchizitor: «Nu ne interesează acum sistemul lui filosofic. Noi îți cerem un articol
prin care să-l demaști, să-l compromiți ca om, ca bărbat, ca cetățean…»
Ha Ri:«Cum?»
Inchizitor:«De pildă, poți să afirmi că face baie gol, împreună cu fiica sa nubilă…»
Ha Ri :«Cum să fac așa ceva? Blaga mă iubește, Blaga m-a ajutat, îi datorez enorm…»
Inchizitor: (Îmi sări în ajutor): «Te înțeleg. Dacă nu vrei să scrii despre Blaga, nu ai decât să scrii despre Liviu Rusu. Și el are fete».
Ha Ri: «Refuz! Refuz categoric!»
Inchizitor:«Atitudinea dumitale, tovarășe Sîrbu, nu este marxistă!» (strigă
bietul inchizitor.)
Ha Ri: «Poate că nu este marxistă, (am strigat și eu), dar este
în orice caz morală!»
Ha Ri: (Blaga) „Mergea cu capul în pământ, cu mâinile la spate, ca un
înțelept oriental. Când avea, ronțăia boabe de cafea prăjită (acesta a fost
singurul «viciu» pe care i l-am descoperit). Pe parcursul acestui drum,
prin centrul Clujului, eu îi număram poeții tineri, universitarii tineri,
criticii tineri (și mai vârstnici), care, văzându-l de departe, treceau
discret pe celălalt trotuar. [Din frică, din jenă, din minus respect – nu
are importanță. Blaga zâmbea amar, dar vesel. «Toți acești începători, îmi
spunea, când se vor coace, vor simți nevoia să se laude că mi-au fost
contemporani.» «Nu cred, îi răspundeam, există pete de conștiință ce nu se
pot șterge!» «Ba da, află de la mine că orice rahat, după ce se usucă, are
dreptul să își scrie neapărat memoriile sale de trandafir»
(Pe 28 decembrie 1949, la avizierul Facultății de Filosofie a apărut o notă că următorii sunt destituiți din posturile lor: Lucian Blaga, D.D. Roșca, Liviu Rusu și asistentul acestuia, Ion D. Sîrbu. )
Lu Cian: „... se poate emite ipoteza că în viaţa psihică-spirituală a fiecărui individ uman arhetipurile şi factorii stilistici sunt efectiv prezenţi ca nişte „puteri”. Cînd între aceste puteri se declară un dezechilibru, în sensul că, prin energia inerentă lor, factorii stilistici nu mai sînt în stare să domine arhetipurile, este dată posibilitatea eşuării individului în psihopatie. ”



3

Antropologi  laotseni

e f g h, Za Lo, Eric, Zhuang Kongshao





e
citesc a treia oră
nestrivirea ce ajută
ee
Blaga ce-l port şi eu
manifest ahimsa-tao
e
nu-mi ajunseră maeştrii
ee
am adus teoria tentaţiilor
a lui Mircea Vulcănescu
e
o regină cu multe capete
nu ştiu dacă aş iubi-o că e regină



Za Lo:

una nu ştie decât chineză
în această limbă îmi fură
traduse şi mie trei texte

vrea să cunoască mari savanţi
din Europa şi na că eu primul
pe ce citea ea în ideograme

gata nici întrebare nici răspuns
aveţi aici datele
publicaţiile atât

şi mic mă face ţara mea mică
eu mic ea mare acolo
de aici ea mică eu nimică


E Ric:

aici o fi lucrând şi interdicţia

Za Lo:
sindromul Cernăuţi să trăiască
dar pe ce vână luasem
poemul prim al lui Blaga


cât despre voi vorbitorii şi şefii
numai dintr-o parte şi încă una
nonagenarul Gold şi Soho



scăpai de partea stângă
stricam Blaga pe ăştia
ce struguri că nu-i ajunsei

E Ric:

viitorul umanităţii oraş
to live better longer more comffortable

Za Lo:

cred că-l vor traduce pe
Blaga de nu l-or pune
pe numele meu
ne                    prins
E Ric:
Ia  un cd Bach
mă opreşte şi Tomoko
îmi dă invoice la party

*
Za Lo:

sună telefonul
de la institut te căutam
cineva a citit poemul

avea cartea congresului versiunea
chineză şi suferea de admiraţie
prietenul lui pe acolo

căutându-i că mă recunosc ei
păşisem biodansatorii
un decan cu plete chineze

mă opreşte şi-mi arată pe doamna sa
cu gesturi s-o dansez
fineţe de tango paşi în plus

pluş exact o şi bobim
dansul se deşurubează
noroc că se sfârşi

prinsesem gustul i-am pupat mâna
sigur va povesti ceva


Zhuang Kongshao:

pun studenţii
să traducă poemul lui Blaga
poem antropologic în China

Za Lo:
nu găsesc medicamente lui taică-meu
poate de vin dumnealor
şi cu girofar să deparalizăm


Eric:

acuma şi eu Eric bătut de peste
tot pe colonialismul englez rar
pe imperialismul chinocultural

Za  Lo:

te-am recitat Blaga de strigau
chinezii vai acum văd
vorbeau de Luceafărul lui Eminescu
de-or fi zis că tot eu sunt
poate nu e hyperion
la ce m-aş fi retras din tao

aşa că mâine tot pe marele zid
tot în poem în povârnirea înapoi
n-oi fi putut fără China ori ea fără mine


II

SPĂTARUL

4

Dao Oom

Fiinţa este şi nu este, n-a fost şi este, nu este şi va fi. Rămân în locul de unde nu pot pleca. Vană deplasare, plin lin, umor. Bananier în meditaţie, frunze întinse, mai întinse. Generează înăuntrul fiinţei neantul formei sale de răsărire fără rădăcină şi înflorire fără tulpină. Fiinţa zeului întru zeiţă face semn.
Ea este aici, respiră lumină, este lumină, are lumina în faţă, aproape, un soare. Lumină aproape, aici, în sine şi pretutindeni, mai departe decât a mers vreodată, până într-a doua lumină, alta. Din nou. Respiră lumină, este lumină, împrejur la nesfârşit lumină, totul e lumină. Ea este deodată întunecoasă. Totul în jur lumină. Respiră. Se vede în padma, întuneric. Totul întuneric în jur, se luminează. Respiră.
Respiri (ca ieri) lumină (respiri ieri), ai în faţă soarele, eşti în lotus, eşti lumină dinaintea altei lumini. Este întuneric în juru-ţi cât lumina tuturor sorilor şi cât altă lumină. Respiră, eşti înconjurată de o  lumină mare, eşti respiraţia tuturor copiilor. Sunt în lumină, respir, lotus, lunec, apă, aer, padma, respir, rod, mă ridic, lunec. Lumină. Ochi drept. Ochi stâng. Ooomm.
E cald. Mi-e sete. Merg către apa ţâşnind. N-o găsesc. Privesc iar într-acolo. Îmi torn fiinţa privirii, cad în fântână, se rup izvoarele, mă scufund până în fundul pământului. Sorbirea în adâncul absolut lansase aripi părăsite în crânguri, cu care nici pasăre nici înger nu zburară. Pe cer se zărea un munte, când alb, când albastru. Miri străluciră. Nuntă să fi fost? Mama ar şti să reînvie toate nunţile, numai pe a ei nu.
Străinul nu te înţelege, te face să te simţi străin. Te priveşte de sus, te tentează gândirea lui. Încetezi dedublarea într-o decadenţă schimbată pe contemplarea mirilor din izvoare. Pierderea mi-o măsor în cântec de temelie irosită, funia clopotului, pielea morţilor, flăcările comorilor. Naiba o fi violând mormintele să se nască oameni nebuni.
Recită tirada, rogu-te, cum ţi-am rostit-o eu, uşor curgător; ci dacă o răcneşti, aşa cum fac mulţi dintre actorii ăştia, mai bine îl pun pe crainicul oraşului să-mi recite versurile... Nu fi nici prea moale, ci lasă-te călăuzit de bunul simţ pe care-l ai: potriveşte-ţi gestul după cuvânt, cuvântul după gest... Iar cei ce fac pe paiaţele, să nu spună un cuvânt mai mult peste ce este scris; căci sunt unii care se apucă să râdă, ca să facă o liotă de spectatori nerozi să râdă şi ei, deşi tocmai atunci se joacă o scenă importantă la care lumea ar trebui să ia aminte: asta-i o ticăloşie şi dovedeşte o ambiţie vrednică de milă la neisprăvitul care se dedă ei...


5

Za  Lo


Za Lo:

pe zid în vest în est
în templul lui Lu Zu

voi poematiza pe spătar
ca pe o neschimbătoare vedere

o săptămână la congresul
antropologic din Beijing


m-am gândit la voi  în crăpătura
uşilor templului Lu Zu

6

Antropologi
a e i o u







a
mongolii-chinezii goniră
mii de ani pe cai
în Beijing opt milioane de biciclete

e:
do not think the death is a distant
country that death is a stranger

semne şi minuni signs and wonders
exact sintagma din Luceafărul

i
la marea neagră aromânul
Spătaru într-o amintire
de prin China asta

o
mareşalul subţirel I am glad to see you
mi-aduse geanta la prezidiu
să şi vadă cât e de grea

ajunse cu bine aşa şi eu
e vorba să fim patru peste
o jumătate de oră

până atunci ce scrisoare îţi
închipui că scriu importantule
clienţi s-or găsi din atâta populaţie tot

cartela geaba aş recepţiona-o
şi de unde m-aş mai întoarce
Lupaşcu ar pune-o în muzeu

u
decodându-ne putem descoperi
previzionate evenimente
fără preştiinţa noastră personal

nu măestria mă căutase negăsindu-mă
nu m-a aflat nici zbuciumul
unicatelor suprasimbolice

Călinescule cu vocea ta
China te putea audia
împărăţia se mai ţinea


7

Spata, Za Lo



Za Lo:
ce căutai spătare ce glumeai
puţini eşti obligat să-i suporţi

un scop ar fi trecerea timpului
altul oprirea lui până la o
strofitură de stropitură

satul Phoenix pe apa Phoenix
cu faţa spre  muntele Phoenix



Spata:


acestea ce zicem până aici
pentru alţi doară se pare
că am ieşit din vorba noastră

însă nu gândesc că fără cale sunt puse
de vreme ce acestea şi mult
mai multe ca acestea

măcar de am putea sci luminând mintea noastră
cu cale ce în lume mari fapte de mari oameni
scrise au rămas şi acestea voia lui Dumnezeu

îngăduindu-le ca iar prin oameni
minunile sale să săvârşească
şi să rămâie cunoscute rodului omenesc

toată învăţătura şi sciinţa descoperindu-le
şi în lumină puindu-le şi lăsându-le
ca să putem încă cunoasce şi să scim

lucrurile bunilor şi a reilor
a vrednicilor şi a nevrednicilor
ale legiuiţilor împăraţi şi ale tiranilor

ca pre cei buni şi vrednici să lăudăm şi bine să cuvântăm
şi pe cei răi şi cruzi să-i ocărâm şi rău să-i pomenim
aşişderea ca relele să gonim şi să fugim

iar bunele să îmbrăţişăm şi să urmăm
astea spuse iar actorul neprăbuşit
caută pe feţele noastre învăţul

8


(Buia Spată 1304 aromân Nicolae grămăticul
Nicolae Cârnul fost mare spătar în Ungrovlahia
Spăt 1661 Nicolaus Spatarius 1664

Nicolai Milescu Spathari molda-volaccone
laconian lacon lacedomonian
Enchiridion sive Stella Orientalis Occidentali
Splendens

moldovlakon moldavolakon moldovlah
molda-volahos moldavolaccone greşeală de tipar
român din Peloponez aromân nu exista cuvânt special

familia princiară aromână Spata
viţa princiară a familiei Buia-Spată 1304
de mâna mea a lui Nicolae spătarul

la vărful nasului ce i-a fost tăiat ca pedeapsă
rhinotmeza crestarea nasului pedeapsă
bizantină pentru pretendenţi la tron

ce cu hamgeriul lui Ştefăniţă vodă i-au tăiat
nasul
I s-a făcut onoarea de a fi însemnat la nas
tăierea nasului 1661 plecarea în Rusia 1671)


9

Za Lo
spătare supratereştri
şi mai barbari îţi înconjoară
trezia dimineaţa asta


erezia ca o hidră cu multe capete
în inima bisericii asemenea calului troian
arse provincii şi curţi regale


antiohieni primul nume al creştinilor
greci moldoveni valahi georgieni şi chiar ruşi
barbari

cei unsprezece mii de călugări de la Muntele Athos


10

(în prezenţa ambasadorilor
a regilor şi principilor
creştini din Europa

o mică rugăciune de seară
tradusă în româneşte
pentru folosinţa domnitorului Gheorghe Ştefan

Doamna Ştefanida neveasta Ţaria Alekseia Mihailovicia
frumoasa văduvă a lui Gheorghe Ştefan
la Moscova într-o mănăstire)



11

Za Lo, Spata

Za Lo:

numit la 14 decembrie 1671 pentru veşnicie
traducător din greaca veche şi noua latină
şi română/moldovenească la Posolski Prikaz

în departamentul soliilor
mai mare peste traducători
cu salariu de 100 ruble pe an

sărutând mâna împăratului i se mări la 132
de tradus actele diplomatice secrete
depus jurământ în Biserica Sf. Nicolae

că va traduce întocmai
nu va comunica duşmanilor
nu va vorbi cu străinii

1672 în Semionovskii dvor în locul
episcopului Paisie Ligaridi agent
secret al propagandei catolice


compas astrolab carte de optică
dicţionar chinezesc secretari
pentru scrieri preot

Spata:
această regiune a Ieniseiului este de altminteri
foarte frumoasă s-ar zice că e ţara Moldovei
şi râul acesta îmi aminteşte Dunărea

mongolii sunt aceia pe care Biblia
îi numeşte Gog şi Magog căci numele
pe care şi-l iau este Magol

munţii din Lena merg spre Lumea-Nouă sau
Indiile occidentale zibelina animal pe care vechii
greci şi romani îl numeau lâna de aur

pentru care s-a făcut expediţia astronauţilor
şi hermină duceai hanului
poate mai gândindu-te la Medeea


acest Gantimur este cel mai bun dintre toţi tunguzii
om mare şi viteaz s-ar zice un titan
are nouă femei şi peste treizeci de fii

fără să mai socotim fiicele
tribul său numără 300 de oameni
toţi înarmaţi cu arcuri şi lăncii

le-am arătat scrisoarea împăratului
pusă într-o cutie cu mătase galbenă
ridicând-o cu respect la vederea acesteia

toţi cei prezenţi au căzut în genunchi cu mare
groază
şi au apropiat cutia de capetele lor
aşa cum fac preoţii cu Sfânta Împărtăşanie

oamenii din suita spătarului
cântau pentru chinezi cântecul Dunării în ruseşte
iar aceştia cântau la rândul lor melodii chinezeşti

marele zid chinezesc trece pe deasupra colinelor
şi munţilor
chinezii spun că după construirea lui n-a mai
rămas
piatră-n munţi  nisip  în deşerturi apă-n râuri
arbori în păduri


12

Împăratul, Verbiest, Spata


Ferdinand Verbiest şi încă patru iezuiţi

din nevăzut împăratul te primi în audienţă
te îmbrăcasei în veşmânt de zibelină

se uitau la veşmânt
cazaci opriţi să bea

portretul domniei voastre
în haine de gală cu sabia
şi buzduganul în mână

marele autocrat al întregului imperiu chinez
întreabă dacă majestatea sa autocrată
a tuturor Rusiilor este sănătos

- ce vârstă are majestatea sa ţarul
– cincizeci
- ce talie
- înalt şi plin de calităţi alese
- şi de când domneşte
– treizeci
- ce vârstă are domnia ta  - 40

majestatea sa era de talie mijlocie ciupit puternic
de vărsat foarte brun cu mici mustăţi negre
tronul era din lemn sculptat în relief

vorbe grele în scrisoarea către ţar de la Verbiest
toate secretele Chinei garamatică hartă şi soarta
asemănându-şi-o cu a lui Ovidiu

spătarul i-a dat lui Ferdinand icoana
Sfântului Mihail cu plăci din argint
pentru biserica iezuită din Pekin


13

Spata, companie


Spata:
3 ianuarie 1678 în capitala trimiţătoare
lecţii de greacă iar nu de magie
în lanţuri mă mai ameninţase şi cu cnutul

Dosithei a interzis învăţatul limbii latine
greaca ortodoxiei latina ereziei
ar fi trebuit arse toate cărţile latine

pe când tu o Chină în latineşte
o conversaţie cu Ferdinand Verbiest
o pozare de o zi prin pantohan

lumina vine din Grecia
Petru cel Mare proteja latina
Jurii Krijanici cu panslavismul

Comp:
Moscova a treia Romă balivernă
fă un mare imperiu autocrat
afară cu toţi străinii din spinare

cucerirea Ucrainei apoi ocuparea Moldo-Vlahiei
luarea Constantinopolului şi a Ierusalimului
trupele ruseşti la Dunăre şi Chilia

cum Pausanias şi Xenofon descriseseră călătoriile lor
ţarul grecii a stăpâni Sfântul Mormânt din Ierusalim
Ioan Comnen de la curtea lui Brâncoveanu


numai ţarul avea voie să-i cunoască descrierile
Hrisant China supusă de tătari Nicolae Spătarul
moldo-vlah polihistor şi prim-traducător al ţarului

să ne elibereze din mâinile necredincioşilor
pe pragul morţii trupeşti şi sufleteşti
să întindă mâna sa dreaptă în ajutorul nostru

Nicolae confucean Dosoftei laozian
amândoi aromâni sub Dosithei
de le scrisese apostolul Pavel

Duca voia blănuri de vulpe neagră
Dosoftei tipografie cu litere şi teascuri de la Moscova
bunului prieten Gheorghe Kastriota în 1698

Sava îi trimisese în ascuns trei sclavi arabi
din Constantinopol lui Milescu prin Moldova
spre a-i dărui unor demnitari ruşi

cel mai mic dintre aceşti arabi este creştin
se numeşte Abraham şi este al familiei
domnului Munteniei cel mai mare este încă mahometan

Spata:
grecii nu au nici ţara liberă
nici arme nu au decât
invidia celorlalţi

la sfârşitul vieţii Dosithei cerea
ca rapoartele sale să fie
traduse de ruşi şi nu de spătar


Nicolaus spatarius moldavus
vir et polyglottus et polypragmon
pereruditus moldo-vlah valah

fiind străin la Moscova nu are
se pare îndrăzneala să dea o copie
după povestirea călătoriei sale

latinii înşişi sunt obligaţi să studieze
în academiile lor pe autorii greci
Ptolemeu Euclide Demostene Homer Hypocrate

după ce ai învăţat greaca nu mai e primejdios
să înveți latina este mare primejedie pentru credinţă
numai în cazul în care ai învăţa latina mai întâi

studiul limbii greceşti străluceşte
în Veneţia Padova Paris Londra
Louvin Praga Roma Corfu Hios Zante

scurtă demonstraţie spre a dovedi că ştiinţa şi
limba heleno-greacă sunt mai folositoare decât ştiinţa
şi limba latină şi care este câştigul pentru poporul slavon

o antipatie naturală între ruşi şi latini
şi tot ce vine de la ei este privit cu duşmănie
Krijanici vedea în greci pe duşmanii slavilor

Comp:
după jurnalul de călătorie în
China această lucrare polemică
este cea mai importantă operă a spătarului



a murit la Moscova 1n 1708 în vârstă de 72 de
ani
după ce a servit 37 de ani pe ţarii Rusiei
a lăsat doi fii dintr-o căsătorie cu o rusoaică


III

PALAT  ȘI  ZID

14

Spata,   Za Lo


Spata
Dumnezeu părintele scie rescumpăra
sângele fiului său unuia-născut plătind păcatul
părinţilor pe feciori până la al treilea şi al patrulea neam

puţine rele şi grele fericirile Corvinilor
limba romană încă la ei tot mirosesce
şi nici cum de tot nu o părăsesc

luptau şi se certau nu atâta pentru viaţă
cât pentru paza şi starea limbei
şi încă până acum într’aceşti Daci şi Goţi

urmele limbei romane se păzesc
cărora acum pentru sciinţa bine
a săgeta Valahi le zicem

între varvari cufundaţi erau
iară ceştia români ori-cum
şi cum prin atâtea călcări

sdrobiri şi nespuse rele
ce au trecut şi i-au călcat
tot este până astăzi cum s-au zis

că tot încă de nu se afla atâta fericiţi şi slobozi de tot
încă şi domnie şi stăpânire şi limba aceea a romanilor
tot stă şi se ţine se vede stricată cum şi alte limbi

aceşti români cum s-au ţinut şi au stătut
până astăzi aşa păzindu-şi şi limba
şi cum au putut şi pot şi pământurile acestea
locuiesc

care aceasta la puţine limbi şi neamuri se vede
şi mai vârtos atâtea roduri de oameni străine
şi barbare peste dânşii au dat şi au stricat

carii peste alţii aşa dând nici numele nici
alt nimic nu se mai scie nici se mai
pomenesce de aceia cum iată şi mai sus am zis

Birebisca Decebal Traian
viind până la marginea Dunării
din jos de Kladova s-au apucat


a face podul de piatră stătător peste Dunăre
căruia şi până astăzi şi dincoace de Dunăre
şi dincolo i se văd marginile şi începuturile

cum au fost şi drept ce loc au fost
mai văzându-se zic când scade apa la mijloc
şi alte colţuri ca nişte picioare de zid

lângă care pod este şi cetatea Severinul
dincoace mai sus oareşice care era făcută de
Sever
împărat mult încoace mai pe urmă decât Traian

acest pod mare minune şi mare lucru au fost
şi aievea semn e de nespusa-i putere
ce a avut acea împărăţie


Za Lo:

metoda audienţei reversibile
dubla curiozitate a diferenţei

sau cine ştie în ce dodii lux
diplomatic mai nespionul
din paragonul cu iezuiţii la extrem

muzică schimb cântecul Dunării pe melodii chineze


pe marginea seminţei prăpăstioase
scăpându-ne din rime soro moarte
în aşteptarea contrariilor rărite



când şi cu Milton ce discutaţi
zilnic de cântec barocul baroc
asta ţi-e sfoara Spafari


n-aveai cum să te faci rus
n-aveai cum să nu te faci rus
după ce-ţi muri rusoaica


între doi împăraţi credincioşi lui Cristos
şi misterul naşterii tot împărăteşti
care şi moartea vieţii cu destin

a stat de vorbă cu mai marii
le-a tradus o viaţă secretele
i-a învăţat împăraţi de mici

şi peste neamul său nu turci din
ortodox final latin apus cu
a iezuiţilor conversaţie imperială

în lux traducătorul secretelor
din drum în drum marele drum
nu-ntr-un oraş nu-ntr-o vreme


15

Cantată

nicio literatură nicio limbă niciun război
spătarul trăia în viaţa de apoi
barocul tăcerilor de-a eroi

al morţii văz atribuire neagră
confuciană ritualitate încheagră
ceremonii amestecul de agră

mai India putere năvădită
să ai a porecli o Nivedită
de-o chinezoaică închinată chită

nu-mi spui din gest pe de mormânt
absenţă din fantomă tac
şi m-aş mira de cel cuvânt

cu machedonul fără dac
întors hangerului cutumă
până în zilele darac

de nici o marfă a şti dumă
pe răpăiala juvenirii
citrakavya chită chitaumă

nedănţuindu-ne amirii
decât destin crestat la ac
s-or decima şi triumvirii

romanţa fanteziei sac
pui concentrarea unghi ungher
ai spus discret dai de dalac

dalac talak glumeţ divorţ
deşertul mărcuind esenieni
cu peştii-n sexul Sarei ghiorţ

de Marco Pavel marţieni
ce lolăiţi doi lei partaj
ai părtinirii cilieni

din patriarh cu Toma-n Raj
ierusalimian morman
de capete în demaraj

demolator demolatran
carstic olatul castru cast
a castei iască pe catran

polcovnic neiconoclast
al penei dictator amar
de n-o-ngropase în balast

mamară slava cheagul chiar
pe risipire ghemul mur
Vasluiului plecatul star

împărăţie împrejur
tot dincolo şi înapoi
de te-am ajuns pe sub azur

erai pe bicicletă buduroi
argonaut cu verde lână
copacilor în ramuri sloi

că nu te căutasem în ţărână
doar munţii zidului verzimi
taluzu’ urlătoarei pe sub mână

că templelor de-a surda zi-mi
traducătorule de vremi
treimii neîmprejurimi

16

Stanțe Dao

pe necitite nescrise întârziere dao
mai plină noaptea de golul nostru

speli şi vopseşti deodată
lâna altfel o subţiezi
cu dao adaos

de-a clapele pâclei rupea crupa Adrian Maniu
pe beţia din crabi litaipenaţi

clară arsura aminte la prea traducerea
întâlnirii dintre Lao zi şi Kong zi
am însemnat îngropăciune Brahma cu Buddha

uit paralizia în faţa palatului interzis
a te interzice pe sine pătrunzând

pe sub icoana
albastră simţisem
Putna

poarta meridianului pe mijlocul Beijingului
în chip de fenix cinci turnuri clopot
de trei ori pe an împăratul în templu


mască secretelor
ne mai spui naţii
ne ţinem de-a fraţii

colibatule cenuşa fiului spaţierea spătarului
în grabă toropire corinturi de tenacitate
găurile negre chineze dong o pagodă

în munţii Pekinului nimicirea chinului
în munţii Gilortului nemurirea mortului
te însori dacă ai casă lacăte schimbate

tao plin scheletul
morţii nemoarte
treaptă pe treaptă

tată la popas spată la taifas zidul
în zidiri trepte pe suiri urci în sine
sfaturi de minune a nespătărime


nimic mai frumos decât Lu Zu
armonia cerului rădăcină
rostogolindu-ne la porţile tale închise

nici zid nici templu
ucidere spre înalt
tao taos haos

citind poemul
trece şi timpul
şi libertatea

stupi la floarea zidului
străpungere mesajului
zidul e dao zidao

zidul e tao
tao nu e
zidul

templul de rădăcină al lui Lu Zu nu era deschis
nici închisă complexitatea policromă înstrăşinată
etajat pagodă cât natura tot ca-n Blaga sofianică


steagul verde Ming
Valdi Vivaldi
tao între lumi


o roată de bicicletă
pentru fiecare umbră

de pe lume





http://georgeanca.blogspot.com/2018/08/antropologi-pe-marele-zid.html




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu