Satul
din coltul ochiului
Ion
Andreitã, – pãlmas cu condeiul –
JURNAL PUR SI SIMPLU , …Adicã satul aflat
acolo, la coada ochiului, cum se mai spune, ascuns cuminte în coltisorul lui.
Satul în care te-ai nãscut si-ai nãdãjduit; satul tãu, desigur, dar, în egalã
mãsurã, satul nostru, românesc, care te/ne însoteste totdeauna, oriunde si
oricând, la bine si la rãu – si care nu te pãrãseste niciodatã. E de ajuns sã
întorci capul – si de dupã umãr rãsare, palpitã, se-naltã, freamãtã o lume
întreagã, urmându-te cu întelegere si sinceritate.
Satul din coltul ochiului
– o sintagmã sugeratã de buna mea prietenã, scriitoarea Magda Ursache. Un înteles
asupra cãruia voi reflecta mai pe larg, în paginile prietenoasei reviste „Sud”.
Acasã
Acasã
n-am mai fost de mult
si
asta-i tot poveste veche,
De
când prin vaiere ascult
Chemarea
fãrã de pereche
La
umbrã de pãmânt
si
oase Trag plopii cerul spre apus,
Mãrgeluieste
satu-n case –
si
lunã nu-i, nici stele nu-s
În
Noptile de Sânziene
Ies
oasele la dans în zori
Pe-nmiresmatele
poiene –
si
saltã flãcãri pe comori
Vin
zâne blonde, zâne albe
si
mândre fete de-mpãrati
Cu
pieptul legãnat în salbe –
si
vin haiducii înzãuati
Toti
sorociti la dansul mortii
De
pe tãrâm pe alt tãrâm,
Stingheri
ursându-li-se sortii –
Cu
totii singuri si de fum
Ci
numai eu, pãcat lumesc,
Tresar
si-acum, cu fata-ntoarsã
Spre
satu-n care întâlnesc
Doar
iarba vestedã si arsã. „
Si
au dat domniei mele calul”
Privesc în sufletul satului meu – departe,
cât mai departe. Chipuri usor neclare, decupate dintrun timp fumuriu, se
limpezesc treptat, pe mãsurã ce se apropie. Pâlcuri-pâlcuri – în clipa cum le
prinde ochiul meu, ori cum au fost ele surprinse în clipe mai vechi. Case
strãjuite de arbori cu frunza subtire, pãduri fremãtând în murmurul pârâurilor
albastre, oameni cu obraz frumos si gesturi blânde se perindã prin fata mea, se
opresc în raza ochiului, parcã spre a saluta, si se petrec, lãsând locul altor si
altor pâlcuri ce se desprind din fumul timpului. Încerc sã identific locul si
momentul. Satul meu, asa cum îl stiu, si-l stiu bine – în el m-am nãscut, am
crescut, am învãtat alfabetul si sã respect oamenii, mi-am luat atestatul de 18
ani si n-am uitat niciodatã, oriunde am plecat dupã aceea, cei sapte ani
de-acasã – satul acesta, zic, de pe valea enigmaticului Iminog, este cuprins
între cele patru puncte cardinale, care aici se numesc Pitulata si Balomirul,
Coada Oblegului si Cornul Caprei. Caut aceste puncta si nu reusesc sã le
depistez, sã stiu unde mã aflu, cine sunt – si pe ce mã bazez. …si continui sã
cobor – tot mai adânc – în sufletul satului meu. si încep sã se limpezeascã
imaginile, sã capete contururi exacte. Iatã, se lumineazã un sigiliu domnesc,
aplicat pe cearã rosie. Citesc: „Din mila lui Dumnezeu, Io Basarab Voievod si
domn a toatã tara Ungrovlahiei. Dã domnia mea aceastã poruncã a domniei mele…
sã le fie satul… Mirilesti… Deci, le-am dat domnia mea, ca sã le fie ocinã si
de ohabã si de nimeni atins, dupã spusa domniei mele. si mi-au dat un cal,
pentru cã le-au fost vechi ocine”. „S-a scris la 6985 (1477) luna iunie, zile
30". Este actul de atestare (repet: în anul 1477) a satului Mierlesti (pe
atunci, Mirilesti) – component al comunei Perieti, locul meu natal – pe care
domnitorul Basarab cel Bãtrân-Laiotã îl semna si-l întãrea cu sigiliul sãu.
Multe ar fi de spus în legãturã cu acest document si personajele sale. În
primul rând, cã acesti strãmosi ai mei erau oameni harnici si avuti, mosneni
stãpâni pe brazda lor de pãmânt, mãritã uneori prin danii domnesti, ca urmare a
eroismului sãvârsit în lupte, alãturi de Voievod, alteori prin înrudiri sau
cumpãrare. Da, dar ceea ce impresioneazã în acest document este acea consemnare
de la sfârsitul lui: „si mi-au dat un cal”… Mãrturisesc cã sunt surprins;
personal, aud pentru prima oarã o asemenea întâmplare; citesc pentru prima oarã
un astfel de înscris pe un act oficial. Sã fie vorba doar pentru faptul cã
strãmosii mei erau nu numai avuti, ci si generosi? Tot ce e posibil. Pentru cã,
nu mult dupã aceastã datã – 77 de ani înseamnã o clipã în istorie; dar poate
lãsa si o amprentã dãinuitoare – în anul 7044 (1536) iulie 10 zile tot în
legãturã cu Mirilestii (si alte asezãri megiese) se întocmeste (pãstrat pânã la
noi!) încã un act: „Din mila lui Dumnezeu, Io Radu Voievod si domn a toatã tara
Ungrovlahiei, fiul marelui si prea bunului Radu Voievod. Dî domnia mea aceastã
poruncã a domniei mele lui… cu fiii sãi, câti Dumnezeu îi va lãsa, ca sã-i fie
ocinã în Mirilesti… si au dat domniei mele calul”. si, atunci, te întrebi: Nu
cumva gestul darului a devenit un obicei, o cutumã? si de ce cal? când puteau
oferi si altceva: un taur de rasã, de pildã, un cârd de vaci cu lapte, o turmã
de oi tigaie? Dar ei, tãranii aceia vechi, din satul meu vechi, au optat pentru
cal – pentru cã acest animal era cel mai aproape de sufletul si nevoile lor, la
plug, la cãrutã, dar mai ales era nelipsit în luptele de apãrare a gliei strãmosesti:
totdeauna alãturi, om si cal, un singur trup, la chemarea domnitorului. Care
domnitor stia sã aprecieze, sã pretuiascã, sã plãteascã si sã rãsplãteascã. În
anul 1597, de exemplu (la patru ani de când a fost atestat si satul Perieti)
însusi Mihai Viteazul dã o carte în care ureazã sãnãtate ostenilor sãi si aratã
si ce leafã vor primi cei care se înroleazã în oastea sa: …„care osteni vor sã
slujeascã cu slujbã si vor sã vinã sã fie lângã domnia mea sã slujeascã, iar
milostivirea voastrã asa sã stiti, care osteni vor fi cu cai, cãlãras, iar
domnia mea va plãti leafã osteanului, iar pentru un cal câte 5 taleri pe lunã;
iar care va fi iuzbasã ostenilor, iar domnia mea îi va plãti pentru un cal câte
5 taleri pe lunã si pentru masã iar câte 15 taleri. si cãpitanilor, care va fi
cãpitan, iarãsi le voi plãti domnia mea leafã, pentru un cal câte 5 taleri si
pentru masã 50 de taleri pe lunã”. Înteleaptã judecata Voievodului, dupã
tratamentul aplicat cailor: egal si generos, acelasi pentru toti, indiferent de
cine îl încalecã, ostean simplu sau cãpitan. Pentru cã el, Voievodul Mihai, a
înteles si iubit ca nimeni altul aceastã minune a lui Dumnezeu numitã cal –
prieten, frate, sfânt jertfitor. Ceea ce a intrat si s-a pãstrat si-n cântec.
Cântec popular, pe care l-a cules scriitorul Vasile Alecsandri – si l-a
publicat în volumul „Poezii populare ale românilor” – din care citez:
„Auzit-ati
de-un oltean,
De-un
oltean, de-un craiovean
Ce
nu-i pasã de sultan?
Auzit-ati
de-un viteaz
Care
vesnic sade treaz
Cât
e tara la necaz?
Auzit-ati
de-un Mihai
Ce
sare pe sapte cai
De
strigã Stambulul vai?
El
e domnul cel vestit
Care-n
lume a venit
Pe
luptat si biruit.
Spuie
râul cel oltean,
Spuie
valul dunãrean
si
codrul cãlugãrean
Câte
lupte au privit,
Câte
osti au mistuit,
Câte
oase-au înãlbit!
Multi
ca frunzele de brad,
Ca
nisipul de pe vad,
Ca
gemetele din iad!
Spuie
corbii muntilor
si
fiarele codrilor
Care-a
fost nutreþul lor?
Fost-au
lesuri tãtãresti
si
turcesti si unguresti
Date-n
sãbii românesti!
Alelei!
Mihai, Mihai!
Cãci
de noi milã nu ai,
Sã
ne scapi de-amar si vai”.
În legãturã cu acest cântec, Vasile
Alecsandri noteazã: „Acest cântec l-am gãsit scris într-o psaltire foarte veche
din biblioteca mãnãstirii Neamtului. Dedesubtul cântecului erau urmãtoarele
cuvinte scrise cu slovã cãlugãreascã: „Scrisu-s-au acest viers bãtrân de mine,
ieromonahul Paisie, credincios rob al lui Dumnezeu, iar eu l-am auzit si l-am
învãtat de la rãposatul bunul meu, Stoian Jolde armãselul”.
Sursa: PR-F
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu