joi, 10 august 2023

Luminita Cornea - Noi convorbiri duhovnicesti cu †Ioan al Banatului (X) „Tristetea tânãrului bogat”

 



Noi convorbiri duhovnicesti cu †Ioan al Banatului (X)

„Tristetea tânãrului bogat”

 

Luminita Cornea: Sfântul Evanghelist Matei ne povesteste (Matei19, 16-26) cã a venit la Hristos un tânãr dregãtor bogat care a cãzut înaintea Domnului si L-a întrebat: Învãtãtorule bun, ce sã fac ca sã dobândesc viata de veci? Mântuitorul i-a rãspuns cã, dacã vrea sã aibã viatã vesnicã, trebuie sã pãzeascã poruncile: „Sã nu ucizi, sã nu sãvârsesti adulter, sã nu furi, sã nu mãrturisesti strâmb”, sã-ti cinsteascã pãrintii si sã-l iubeascã pe aproapele sãu. Tânãrul a rãspuns cã toate acestea le-a pãzit din copilãrie. Mântuitorul, spune Sfântul Evanghelist Matei, s-a uitat cu drag la el si i-a spus cã una îi mai lipseste: „vinde averea ta, dã-o sãracilor, si vei avea comoarã în cer; dupã aceea, vino si urmeazãMi”, la care tânãrul s-a întristat si a plecat, deoarece, afirmã evanghelistul, avea multe avutii. Aceastã pericopã evanghelicã se citeste în duminica numitã a Tânãrului bogat. Într-un cuvânt de învãtãturã, Înaltpreasfintia Voastrã ati numit-o Duminica Tânãrului trist. Vã rog sã ne puneti la suflet explicatia.

Înaltpreasfintitul Ioan: Aceastã sfântã evanghelie nu e o parabolã, ci efectiv s-a întâmplat. Un tânãr s-a apropiat de Iisus si L-a întrebat ce sã facã ca sã dobândeascã viata de veci. Deducem din contextul evangheliei cã acest tânãr era un om înstãrit oarecum. Nu era sãrac, avea ceva avere, deci am putea spune cã la Hristos a venit un tânãr care ar putea fi model pentru multi dintre tinerii de astãzi. Mântuitorul nu-i spune cã si-a câstigat averea în mod necinstit. Mântuitorul, ca Fiu al lui Dumnezeu, stia toate, stia cum si-a dobândit averea, prin muncã cinstitã. si atunci, când îi spune sã împlineascã poruncile, tânãrul îi rãspunde cã le-a tinut din copilãrie. Care dintre noi ar putea sã dea mãrturie înaintea lui Hristos cã tot ce am dobândit în viatã am fãcut doar din muncã cinstitã? Adicã am tinut toate poruncile, din copilãrie. Eu vã mãrturisesc cã nu i-as fi putut rãspunde asa lui Hristos. Din copilãria mea si pânã astãzi n-am tinut toate poruncile, am mai cãzut... Iatã un model de tânãr! Care dintre tineri, astãzi, ar putea veni la Hristos si sã-I spunã cã munceste cinstit si cã a pãzit toate poruncile? Iatã un model de tânãr, am putea spune, care are merit la Hristos. Pânã aici este bine. Dar când îi spune Mântuitorul sãsi vândã averile si sã le împartã sãracilor, tânãrul bogat si-a aplecat capul în pãmânt si I-a întors, cum spunem în popor, spatele lui Hristos, lui Dumnezeu. Ce-a vrut oare sã facã Hristos cu tânãrul acesta? Hristos l-a vãzut cã si-a dobândit averea cinstit, cã a tinut toate poruncile din copilãrie. Când i-a spus: vinde si împarte sãracilor si urmeazã-mi mie, Hristos a vrut sã-l facã apostol, a vrut sã-l facã ucenic al Lui. Cum nu si-ar fi dorit Hristos sã aibã un ucenic lângã El, care este cinstit si care a împlinit toate! Iatã, Hristos a vrut sã-l facã apostol, ucenic al Lui, si el a refuzat. Este întâmplare, nu e o parabolã, nu este un eseu, nu este o formã literarã de a vorbi. Lucrul acesta s-a întâmplat aievea între Hristos si un tânãr. Iatã ce a refuzat acel tânãr! A refuzat apostolia. A refuzat sã fie ucenic al lui Hristos. A refuzat sã stea în faþa lui Dumnezeu în vesnicie. Ce spune arhanghelul Gavriil preotului Zaharia când îi vesteste cã sotia lui Elisabeta va naste un fiu? Preotul Zaharia s-a îndoit, cã era în vârstã si el si sotia lui. Atunci, vãzând arhanghelul cã s-a îndoit, strasnic îi spune: Eu sunt Gavriil, care stau înaintea lui Dumnezeu! Auziti! Cine a fost, cine este Arhanghelul Gavriil? Cel ce stã înaintea lui Dumnezeu! Tot asa a vrut si Mântuitorul nostru Iisus Hristos sã facã din acest tânãr, sã stea vesnic în fata lui Dumnezeu. Nu întro zi, într-o vesnicie. si el, întristat, a plecat.

L.C.: Dar, Înaltpreasfintite Pãrinte, cum sã nu fie întristat!? Fiind bogat, nu vroia sã se despartã de averea lui. Totusi, bogãþia este trecãtoare.

Îps. Ioan: Evanghelia spune cã era bogat. Pentru vremea aceea era bogat, dar cred cã fiecare aveti mai multã avere decât avea tânãrul acela. Bãnuiesc cã dumneavoastrã si fiecare dintre cititori aveti o casã, o gospodãrie, la tarã, probabil, o palmã de pãmânt si douã palme bãtute de muncã si doi ochi înlãcrimati. Având în vedere istoria poporului lui Israel din vremea aceea, sã stiti cã tânãrul acela avea mai putinã avutie ÎPS Ioan cu volumul Omul comoara lui Dumnezeu decât oricare dintre frãtiile voastre, pentru cã atunci tara lui Israel era sub dominatie romanã. Oamenii trebuia sã dea aspre dãri Împãrãtiei romane. Vã amintiti de mai marele vamesilor, Zaheu din Ierihon. Deci, peste tot erau acesti vamesi care strângeau din fiecare casã darea cãtre cei ce ocupaserã tara. Prin urmare, ce averi mari putea sã aibã tânãrul? Nu spune evanghelistul cã avea vreo turmã de cãmile etc., asa cã sã nu vã imaginati cã avea vreun palat de lux sau cine stie ce bogãtie raportat la ziua de astãzi. Avea si el tot ce era necesar pentru familie, nu era cersetor. Era un om poate, poate, peste media oamenilor din vremea aceea. Pentru o brumã de asa-zisã avutie sa despãrtit de Hristos si s-a dus înapoi la truda vietii lui.

L.C.: Înaltpreasfintite Pãrinte, desigur multi sau cel putin unii dintre credinciosii de astãzi ar spune cã, dacã ar fi fost atunci în fata lui Hristos, L-ar fi urmat. Vã rog sã continuati aceastã idee.

Îps. Ioan: Bineînteles, puteti zice: Pãrinte, dacã eu eram atunci în fata lui Hristos, eu Îl urmam. Dar Hristos a fost pe pãmânt în urmã cu douã mii de ani, deci eu n-am avut sansa de a mã întâlni cu El si sã-mi facã aceastã chemare. Nu este adevãrat, pentru cã avem Evanghelia lui Hristos si avem dangãtul bisericii care ne cheamã la fiecare praznic si sãrbãtoare. De fiecare datã când auziti dangãtul clopotului bisericii, sã stiti cã Hristos ne spune fiecãruia dintre noi: Lasã-le toate ale tale pentru o clipã si urmeazã-Mi Mie! Vino la sfânta bisericã! Câti dintre fratii nostri, astãzi, ascultã chemarea lui Hristos? Cei care nu ascultã aceastã chemare rãmân acasã tristi. Oamenii care nu vin la bisericã sunt tristi. Îi vedeþi când vã întoarceti acasã de la sfânta bisericã cã ei sunt tristi, iar frãtiile voastre aveti fetele luminate, binecuvântate de Dumnezeu, si sufletele mângâiate de harul iubirii Mântuitorului nostru Iisus Hristos. Deci, nimeni nu va putea spune: Doamne, de-as fi trãit si eu în vremea Ta si m-ai fi chemat, n-as fi fãcut ca tânãrul acela si Teas fi urmat. Îti va spune, atunci, Hristos: Dar tu n-ai auzit în fiecare duminicã si sãrbãtoare dangãtul clopotului? N-ai auzit evanghelia cititã de preot în fata sfântului altar? Nu vei putea spune cã n-ai auzit dangãtul clopotului, chemarea lui Hristos. De aceea, duminicii trecute în calendarele noastre ca Duminica Tânãrului bogat, eu ias zice cã este Duminica Tânãrului trist sau Duminica Tânãrului care a refuzat sã fie apostolul lui Hristos.

 

Luminita Cornea

 

Sursa: Revista SUD









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu