duminică, 9 februarie 2025

GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU - Ctitorii și daruri ale Voievozilor români Mănăstirilor Sfântului Munte Athos (partea I-a)

 



Ctitorii și daruri ale Voievozilor români Mănăstirilor Sfântului Munte Athos

                                                                     (partea I-a)

 

   „Acest loc îmi este dat mie de Fiul și  Dumnezeul meu!”

          (MARIA-VLAHERNA-CARPATINA-Maica Domnului)

 

   „Athosul este patria monahismului și lauda Ortodoxiei!”

                        (Arhimandrit Ioanichie Bălan)

 

   Muntele Athos – peninsula deosebită din Marea Egee este străbătută de o coloană muntoasă, asemeni unei coloane vertebrale umane ce se termină la est cu vârful impunător al Athosului,  atingând înălțimea de 2040 m. Portul de acces Dafne face legătura cu Careia, capitala muntelui.

   Sfântul Munte Athos este marea taină a omenirii, DARUL odrăslit sub acoperământul Maicii Domnului, care stârnește bucuria și miracolul tuturor celor ce se încumetă să-l cuprindă în admirarea lor, ca laudă și cunună a Ortodoxiei prin cele 20 de mănăstiri mari,circa 13 de schituri, zeci de chilii și peste 200 de paraclise.

   „Călugării, prin viața lor de obște, mărturisea marele Avva Arsenie Boca, (canonizat cu greu de Sinodul B.O.R. în 4 Februarie 2025 n.a.), sunt o icoană străveche a lumii noi.” (Părintele Arsenie Boca, Mare Îndrumător de Suflete din secolul XX, Ed. Teognost, Cluj-Napoca, 2002)

   Mare parte a evlavioșilor voievozi daco-români, ctitori renumiți în țările lor, au făcut danii numeroase și au înnoit aproape integral mănăstirile atonite ctitorite între secolele IV-IX și după.   Tradiția consemnează faptul că temelia vieții monahale în muntele Athos s-a pus în vremea celui mai ilustru împărat al lumii, geto-dacul Constantin cel Mare (330-337) și mama sa Elena pe care Mântuitorul Hristos i-a ridicat la treapta serafică primă de „întocmai cu Apostoli”.

   Mănăstirile Vatopedu și Xeropotamu sunt considerate primele focare monahale atonite, iar cuvioșii Atanasie Atonitul, fondatorul Mănăstirii Lavra și Pavel Atonitul, ctitorul Mănăstirii Sfântul Pavel au fost organizatorii vieții de obște, pecetluind epoca de aur a monahismului atonit între anii 963-1453, sub oblăduirea marilor împărați bizantini de stirpe geto-dacă.

   Mănăstirea VATOPEDU a fost construită prin bunăvoința împăratului get Teodosie cel Mare, închinată Maicii Domnului, cu hramul Bunavestire. Legenda spune că fiul împăratului, Arcadie călătorea pe o corabie, când s-a ivit o furtună puternică și l-a aruncat în mare. Din valurile ei copilul a fost salvat de o „femeie frumoasă în haine strălucitoare”, care l-a scos pe uscat lângă o tufă de rugi, unde a adormit. Împăratul aflând minunea a hotărât zidirea mănăstirii care a luat numele de Vatopedu – „copilul din tufe.” Tradiția mai consemnează faptul că Plachidia, fiica împăratului Teodosie a dorit să se închine la locașul ridicat de tatăl ei. Pe când se apropia de biserică a întâmpinat-o Maica Domnului – Crăiasa Muntelui, întorcând-o din cale și mustrând-o, lucru nemaiîndrăznit de nimeni din acea clipă. (Monah Pimen Vlad, Sfântul Munte Athos – Grădina Maicii Domnului, Ed. Evanghelismos, București-2016)

   Atestarea mănăstirii datează din anul 383 d.Hr., iar după multe distrugeri și prăbușiri este refăcută în veacul al IX-lea de cei trei frați ostenitori: Atanasie, Antonie și Nicolae.

      În anul 1204, cruciații latini – mercenarii crucii au devastat-o, ucigând o mulțime de călugări. Aici se află o parte din Lemnul Sfintei Cruci și moaște sacre de la aproape 200 de sfinți, printre care capetele Sfinților Ioan Gură de Aur, Grigorie Teologul, Sf. Mc. Iacob Persul, Sf. Mc. Mercurie, degetul mare de la mâna dreaptă a Sf. Ioan Botezătorul, mâna dreaptă a Sf. M. Mc. Ecaterina și o parte din Brâul Maicii Domnului.

  Marele Domn și ctitor al Moldovei, Ștefan cel Mare a zidit turnul de apărare, portul de la malul mării. Îndemnul Voievodului moldav l-a urmat confratele valah Neagoe Basarab, care a refăcut o bună parte din incinta mănăstirii, acoperind-o cu tablă de plumb, a construit un paraclis nou închinat Maici Domnului, oferind și un dar anual de 200 taleri de argint. Vlad Vintilă a donat un ajutor de 10.000 aspri de argint, iar Alexandru Lăpușneanu pe lângă reparații a dăruit 300 galbeni roșii și 65 aspri turcești. Nu s-a lăsat mai prejos nici viteazul Domn Radu de la Afumați.

   Matei Basarab dincolo de substanțiale reparații a donat în anul 1635 icoanele împărătești din catapeteasmă, iar Vasile Lupu a achitat toate datoriile mănăstirilor atonite către turci, lăsând și un generos venit pentru întreținerea lor. Marele ctitor Constantin Brâncoveanu a refăcut în mare parte mănăstirea, contribuind anual cu suma de 21.000 aspri. Doamnele Maria Șerban Cantacuzino și Maria Bălăceanu au dăruit o cutie de argint aurit care păstrează Capul Sfântului Grigorie de Nazianz. Exemplul lor a fost urmat de domnii Calimachi, Ghica, Mavrocordat, Șuțu... În obștea mănăstirii Vatopedu în anul 2016, între cei 100 de viețuitori se aflau și 12 români.

   Mănăstirea XEROPOTAMU are denumirea de la locul de nevoință al Sfântului Pavel Xeropotamul – „pârâul sec” și este închinată Sfinților 40 de Mucenici. A fost ridicată pe la anul 424 de împăratul Teodosie cel Mic și de sora lui Pulheria, apoi rezidită de Sfântul Pavel Xeropotamiteanul, vlăstarul împăratului Mihail Rangave, cel care a fondat și mănăstirea care-i poartă numele. Rezidită de împăratul Andronic al II-lea Paleologul, ajunge din nou ruină, dar este salvată de Voievozii valahi prin Alexandru I Aldea (1431-1436), care îi dă mertic anual de 3.000 de aspri, Neagoe Basarab, care construiește trapeza și alte dependințe, Vlad Vintilă, cu un mertic anual de 5.500 de aspri, iar Alexandru Lăpușneanu îi rezidește biserica.

   Călugărul Cezar Daponte a adus din Țările Române între anii 1757-1768, cca. 60.000 groși de aur, dăruiți de sufletul frumos al credincioșilor, care reînoiește mănăstirea și zidește biserica ce strălucește prin capul Sfântului Nicolae cel Nou, capul Sfântului Eustatie, mâna Sfintei Hristina...

   În vremea cruciaților trimiși de papa,aceștia au venit la mănăstire cerând să slujească alături de soborul ortodocșilor. În timpul Liturghiei oficiată într-un paraclis s-a surpat bolta altarului și peste catolici și peste ortodocși, rămânând mărturie până astăzi despre ecumenism. Fapt similar s-a petrecut și în Mănăstirea Lavra cu doi preoți catolici, care au slujit Liturghia împreună cu preoți ortodocși. La moartea papistașilor pământul le-a aruncat trupurile afară neputrezite.

   Mănăstirea Marea LAVRĂ a fost înălțată de Sf. Atanasie Athonitul pe la anul 963, cu ajutorul împăraților Nichifor Focas (963-969) și Ioan Tsimiskes (969-976). Numele ei l-a binecuvântat și pe marele rapsod apreciat în mod expres de Fecioara Maria, Sfântul Ioan Cucuzel.

   Primele ajutoare românești vin prin Alexandru Basarab și fiul său Vladislav I, care au dăruit o icoană mare îmbrăcată în argint cu chipul Sfântului Atanasie Atonitul. Neagoe Basarab reface biserica mare, donează vase și broderii și un mertic anual de 90.000 taleri, iar Vlad Vintilă a oferit icoana Maicii Domnului – Egumenița și anual 10.000 de aspri. Petru Șchiopul a dăruit anual 6.000 de aspri, iar frații Movilă Ioan și Gavrilă câte 15.000 taleri tot anual.

   Matei Basarab a construit Paraclisul Sf. Mihail al Sinadelor, a dăruit două Evanghelii cu miniaturi, ferecate în argint și un Liturghier, iar Constantin Brâncoveanu a construit un mic paraclis, în cinstea icoanei făcătoare de minuni „Cucuzelisa”. L-a urmat Nicolae Mavrocordat cu un alt paraclis în onoarea icoanei „Portărița”, iar Constantin Mavrocordat, Constantin Racoviță și Scarlat Ghica au venit cu ajutoare anuale de 6.000, 8.000 și respectiv 11.200 de aspri.

   Mănăstirea venerează o serie de sfinte moaște precum: capetele Sfântului Vasile cel Mare, Grigorie, luminătorul Armeniei, Mihail al Sinadelor, Ioan Cucuzel, Evstatie, mâna Sfântului Apostol Andrei, a sfântului Ioan Gură de Aur ș.m.a. Între cei 21 de monahi, doar unul  era român.

   Mănăstirea Sfântul PAVEL, l-a avut drept ctitor pe Sfântul Pavel Xeropotamitul în a doua jumătate a vecului al X-lea. Are parte de furia piraților și a cruciaților care i-a depășit pe primii prin cruzimea dezlănțuită, dar grație domnitorilor români și sârbi a fost renăscută deseori, prin Ștefan cel Mare care a renovat biserica, a construit un aghiasmatar și un apeduct, prin dania boierilor Craiovești – Barbu, Danciu, Pârvu și Radu cu câte 2.000 aspri, fiecare. Neagoe Basarab a ridicat zidurile de incintă și turnul de apărare, Radu Paisie și Bogdan cel Orb au venit cu ajutoare în bani, iar Alexandru Lăpușneanu a sprijinit pictura unui paraclis. Constantin Brâncoveanu a ridicat paraclisul cu hramul „Sfinții Împărați Constantin și Elena”.

   Mănăstirea moștenește câteva cutiuțe cu daruri aduse de Magii geto-daci, Pruncului Iisus la Betleem, alături de mâna Sfântului Maxim Mărturisitorul, piciorul Sfântului Grigorie Teologul, al Sfântului Vasile cel Mare, icoana miraculoasă a Maicii Domnului, „Odighitria”. Tradiția povestește că un părinte îmbunătățit duhovnicește, Andrei, în timp ce cobora la mare aproape de Uranopolis a văzut o augustă femeie îmbrăcată în negru, stând pe o piatră cu trei cărți în mână, care i-a zis: „Eu sunt stăpâna acestor locuri. Într-o carte îi scriu pe cei care vin în Sfântul Munte și rămân pentru totdeauna, în a doua pe cei care vin și se nevoiesc un timp, apoi pleacă, iar în a treia pe cei care doar vizitează și pleacă.” (Monah Pimen Vlad, op. cit.)

   Pe teritoriul mănăstirii Sfântul Pavel se află și Schitul românesc Lacu cu 50 de viețuitori.

   Mănăstirea IVIRU, a fost ctitorită de marele general traco-geto-dac, din Iviria-Georgia, comandantul armatelor bizantine Ioan Iviritul, în anul 980. El a părăsit armata bizantină pentru Oastea Domnului a Împăratului ceresc Hristos și, alături de fii săi Gheorghe și Eftimie, s-a fost tuns în monahism de către Sfântul Atanasie Atonitul.

   După asediul repetat al piraților și al confraților întru ucidere și tâlhărie, cruciații latini care, în vremea patriarhului grec, prolatin Ioan Vekkos au fost uciși cu sabia 13 călugări din mănăstire, fiindcă s-au opus uniației, adică „încuscririi” cu Roma. Ajutorul cel mare a venit din Țările Române, mai întâi prin Radu cel Mare (1495-1508) care a construit turnul de apărare, urmat de Neagoe Basarab care a achitat anual dările către Poartă, iar Doamna sa, Despina a cusut cu fir de aur o perdea pentru icoana Portărița.

   Iată istoria fascinantei și fermecătoarei Icoane.

   În vremea cruntei prigoane a icoanelor sub bazileul Teofil, o văduvă din cetatea Niceea avea în casa ei o icoană a Maicii Domnului cu Pruncul în brațe, la care se ruga zilnic alături de fiul ei. Când primejdia a bătut în poarta lor, văduva a luat icoana și a pus-o pe apa mării. Aceasta a rămas în picioare, purtată de valurile ușoare, condusă de o mână dumnezeiască de Sus. Apoi i-a spus fiului să plece la sfântul Munte Athos pentru a o sluji pe Crăiasa Cerului – Stăpâna Muntelui, iar ea a primit martiriul. Fiul ajuns la Sfântul Munte a povestit confraților istoria Icoanei. După o vreme părinții mănăstirii au văzut un stâlp de lumină, asemeni celui din biserica  Mănăstirii Sihăstria Rarăului – Suceava (am acea imagine), sub vrednica păstorire a Arhimandritului în viață Ioan Neagoe, care se înălța de la mare la cer sprijinind sfânta Icoană.

   Maica Domnului l-a delegat pe pustnicul Gavriil, fiul văduvei martire să scoată icoana pe uscat, iar viețuitorii mănăstirii i-au înălțat un paraclis la poarta lăcașului, numind-o „Portărița.”

   Icoana făcătoare de minuni a vindecat mulți suferinzi între care și pe fiica țarului Rusiei Alexei, pe la mijlocul veacului al XVII-lea și drept mulțumire, împăratul i-a închinat o mănăstire din Petersburg, făcând-o metoc a mănăstirii Iviru.

   Ajutorul românesc a fost continuat de Radu Șerban, cu danie anuală de 25.000 aspri de argint, Radu Mihnea, Alexandru Coconul. Gheorghe Ștefan acorda anual 3.200 aspri, Constantin Șerban Basarab cu 10.000 aspri de argint și Grigore Ghica 7000 aspri tot anual. Petre Șchiopul, Mihai Viteazul, Leon Tomșa, și Matei Basarab, au contribuit la înoirea chiliilor și altor dependințe.Boierul Stavarache din București a oferit anual 10.000 groși de argint, iar Șerban Cantacuzino, a construit un paraclis în cinstea Sfintei Icoane – Portărița.

   Mănăstirea posedă un tezaur sacru al celor peste 150 de cutii de argint cu sfinte moaște, printre care capetele Sf. Grigorie de Nyssa, Sf.Mc. Theodor Stratilat, Sf.Mc. Teodor Tiron, mâinile Sf.M.Mc. Pantelimon, Sf. M.Mc. Haralambie, Sf. Vasile cel Mare, Sf. Ioan Gură-de-Aur, piciorul Sfintei Fotini...

   Mănăstirea HILANDARU, a fost înălțată de către prințul Rațco, fiul regelui Serbiei, Ștefan Nemania în veacul al XII-lea, care s-a călugărit sub numele de Sava la mănăstirea Tesalonicheos. Plăcut înfiorat de gestul fiului său, regele Ștefan a lăsat tronul celuilalt fiu și s-a călugărit și el în Sfântul Munte, primind numele Simeon. După câțiva ani fiul și tatăl deveniți frați monahi au apelat la fiul, respectiv fratele-rege Ștefan al II-lea, care a ridicat mănăstirea pe ruinele unui vechi schit. Numele mănăstirii vine de la ctitorul unui paraclis Helandari și de la Hilii - miile de fețe ale andarei – ceței, sub care se omorau pirații între ei nevăzând nimic în jur.

   Mănăstirea păstrează la loc de cinste icoana numită „Trihirusa” – „Maica Domnului cu trei mâini”. Tradiția ne spune că în vremea prigonirii Icoanelor sub tiranul Leon III Isaurul, în Damasc se afla un tânăr Ioan mirean, din stirpea artistocrată geto-tracă siriană, consilier al califului, dar aprig credincios și zelos apărător al icoanelor prin grai și scris. Căzând victimă uneltirii împăratului, printr-o scrisoare ticluită anume a-l face trădător, Califul său din Damasc a poruncit să i se taie mâna dreaptă. Rugile, lacrimile, credința, iubirea, suferința, nevinovăția și râvna lui religioasă au ajuns la Maica Domnului care i-a vindecat mâna binefăcătoare.

   Iată transmite posterității câteva picături din gândirea nemuririi lui teologice despre cosmos și om: „Apa este unul din cele patru elemente, cea mai bună creație a lui Dumnezeu”; „...Trupul și sufletul au fost făcute simultan și nu numai întâi unul și apoi celălalt... Sufletul este o substanță vie, simplă, necorporală, prin natura sa, invizibilă ochilor trupești, nemuritoare, rațională, spirituală, fără formă; se servește de un corp organic și îi dă acestuia putere de viață, de creștere, de simțire și de naștere. Nu are un spirit deosebit de el, ci spiritul său este partea cea mai curată a lui. Căci ceea ce este ochiul în trup, aceea este spiritul în suflet.

   Sufletul este liber, volițional, activ, schimbător, adică schimbător prin voință pentru că este zidit. Pe toate acestea le-a primit în chip natural, prin harul Celui care l-a creat, prin care a primit și existența precum și de a exista prin fire în acest chip.” (Sf. Ioan Damaschin, Dogmatica, trad. pr. D.Fecioru, Ed. Scara, București-1993, p. 62, 71)

   Tânărul Ioan a făcut o mână de argint după mărimea mâinii lui celei tăiate, a lipit-o de icoana Maicii Domnului, înaintea căreia s-a tămăduit apoi mergând la mănăstirea Sfântul Sava cel Sfințit, a rămas în nemurirea Bisericii, drept  Sfântul Ioan Damaschin –  marele părinte scriitor.

   După moartea ultimului stareț al mănăstirii Hilandaru icoana „Ttrihirusa” a plecat din Sfântul altar și s-a așezat în strana starețului, semn de întronizare pururea a Maicii Domnului ca Stareță. De atunci mănăstirea are doar ajutor de stareț, între care și Cuviosul Nicodim, ctitorul mănăstirilor valahe, printre care ilustra Tismana, de unde a odrăslit Sf.Cuv. Gherasim Iscu.

   Primul mare ajutor domnesc a venit din partea Voievodului Neagoe Basarab, (trecut în ceata Sfinților grație purtării de grijă și demersului Arhiepiscopului cărturar Calinic Argeșeanu), care a oferit anual 7.000 aspri, plus 10.800 aspri de argint pentru ridicarea unei bolnițe. L-a urmat Mihnea Turcitul cu 15.000 aspri și înălțarea unei trapeze, ce a fost pictată prin sprijinul acordat de marele ctitor Matei Basarab. Alte ajutoare au venit prin Petru Rareș și Ieremia Movilă.   

Mănăstirea ZOGRAFU, a fost ridicată de monahii Moise, Aaron și Ioan, frați de sânge din Ahrida în veacul al X-lea, cu hramul Sf.M.Mc. Gheorghe, cinstire aleasă prin minune dumnezeiască. Sfântul Gheorghe s-a desprins din icoana Mănăstirii Fanuel-Palestina, s-a ridicat în văzduh și a ajuns la mănăstirea Zografu. Mănăstirea se mai bucură de încă două icoane ale Biruitorului Gheorghe, una venită pe mare, făcătoare de minuni, alta dăruită de Ștefan cel Mare după povața Sfântului, având pe spate stema moldavă, a oferit steagul de luptă al Moldovei cusut cu fir de aur și argint și a rectitorit integral mănăstirea cu biserică, trapeză, arhondaric, turn și port.

   Mănăstirea Zografu a pătimit prin călăul patriarh grec Ioan Vekkos, ucigașul de monahi.

Alți ctitori domni au fost Alexandru cel Bun, 3.000 aspri de argint, Alexandru Aldea, Ieremia Movilă și Bogdan al III-lea. Alexandru Lăpușneanu, a dăruit anual câte o 100 galbeni + 52.000 aspri argint. Antioh Cantemir și Petru Rareș, au adus reparații și pictura, iar Radu cel Mare, a oferit 3.000 aspri, asemeni lui Neagoe Basarab.   

   Nici darul catolicilor n-a fost mai prejos. Ei au ars în anul 1204, 26 de călugări ortodocși fiindcă n-au urmat profanatoarea uniație cu papismul, râvnitor a stăpâni întregul pământ.

   „Iubiți Muntele Athos, că aici s-au nevoit mii și mii de sfinți, cuvioși, călugări, sihaștri, asceți și mari lucrători ai rugăciunii lui Iisus. Prețuiți Muntele Athos, că aici este stăpână și stareță Maica Domnului, împreună cu cetele cuvioșilor părinți atoniți!” (Arhim. Ioanichie Bălan, Pelerinaj la Muntele Athos, Ed. Mănăstirea Sihăstria, 2005, p. 63)

   Așa după cum Bizanțul a urmat după Bizanț, vorba marelui filosof creștin Nae Ionescu, grație voievozilor dacoromâni, la fel Sfântul Munte Athos a renăscut prin purtarea de grijă a Maicii Domnului și prin Darul mărinimiei Voievozilor valahi!

   Să nu uităm însă și Florile spirituale alese din Grădina Maicii Domnului – Daco-România, care au rodit întru duhovnicie și sfințenie în Muntele Sfânt-Athos al Crăiesei Cerului și a Pământului.

   Izvoare:

   Arhimandrit Ioanichie Bălan, Pelerinaj la Muntele Athos, Ed. Mănăstirea Sihăstria, 2005;

   Monah Pimen Vlad, Sfântul Munte Athos-Grădina Maicii Domnului, Ed. Evanghelismos,2016.

 

   Tuturor marioforilor și hristoforilor monahismului atonit și românesc.

   9 Februarie 2025

        + Ovedenia praznicului Întâmpinării Domnului; Sf.Mc. Nichifor

 

                 GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU

 












Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu