joi, 20 februarie 2025

GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU - SINAXARUL CERULUI (partea I-a)

 



SINAXARUL CERULUI

(partea I-a)

 

       „Adevărata sfințenie n-are nevoie să se arate

       și să fie recunoscută!”    (Mircea Vulcănescu)

 

   Peste tradiția arhimilenară a Neamului nostru primordial în spațiul sacru al Vetrei străbune, binecuvântată de Bunul Dumnezeu, nu a trecut timpul așa ca o scurgere istorică a tuturor etapelor lui, ci s-a împlinit vremea întru curgerea, întru devenirea spirituală a tuturor epocilor.

   Vremea, pentru străbunii noștri legendari și nemuritori pelasgo-traco-geto-daco-români, nu are un prins fir răsucit sau un cuprins ghem ce se deșiră, ci o finalitate sacră care se împlinește.

    „Fiecare faptă răsună în întreaga lume, grăia în universul lui filosofic creștin prințul gândirii ortodoxe – Mircea Vulcănescu, fiecare gest își propagă viorile cremoneze în cutii ori de câte ori cineva cântă pe una dintre ele. Viața unui om e legată de soarta unei stele. Fapta rea a unui om întunecă soarele și luna.” (Atitudini 88 Decembrie 2024, Anul XVI, p. 64)

   Faptul că Neamul nostru – Protopărintele omenirii avea în sânge gena religioasă,a determinat ca poporul dacoromân să se născă creștin ortodox, structural el era creștin și, din fericire el încă mai este creștin ortodox, cu tot efortul depus pentru ruperea lui din tradiția străbună!

   Multă curgere a credinței, a iubirii, a înțelepciunii întru devenirea dăinuirii sale ortodoxe aflăm la marele nostru Mecena  al averii și al bogăției spiritului, căruia un premier indezirabil din România, i-a înstrăinat averea în mod total nepermis, în cârdășie cu omologul său maghiar, cu ceva  timp în urmă: 

   „Ca fiu credincios al Bisericii mele, laud Dumnezeirea, căci m-a creat Român; iubirea ce o am către națiunea mea, mă îmboldește neîncetat a stărui în fapta, ca încă și după moarte, să erump de sub gliile mormântului, spre a putea fi pururea în sânul Națiunii.” Acest testament a fost rostit, scris la 4 Noiembrie 1869, în Budapesta, de marele ROMÂN, Emanuil Gojdu.

   Tradiția precreștină și creștină consemnează faptul că de la FACERE și probabil până la A doua VENIRE a Mântuitorului Hristos, pământrul Gliei noastre a fost stropit cu sângele atâtor mame și tați,  fecioare și copii, preoți și călugări, monahii și eroi, martiri și genii, profeți și mărturisitori, știuți ori neștiuți care au făcut ca Pământul neamului să se cuminece în Biserica cea Una cu Cerul într-o transfigurare filocalică isihasto-carpatină.

   Așa cum în Sânul cerului divin sălășluiesc Sfinții și Îngerii lui, la fel în Sânul pământului străbun mustesc eroii și martirii lui, bătătorind astfel drumul Crucii pe care se netezește Calea mântuirii!

   Mare parte a tineretului român creștin-ortodox și Elita spirituală a Națiunii sub regimurile Carol al II-lea, Antonescu și cel bolșevic din România, au ajuns să fie arestați dar nu ca deținuți politici, ci întemnițați religios pentru crezul, iubirea și jertfa lor naționalist-ortodoxă.

     DATUL neamului nostru milenar a fost și este prin FIREA  sa înăscută religios, VOCAȚIA creativă întru geniu și MISIUNEA profetică într-o cromatică filocalică de  eroi, cuvioși, martiri, mărturisitori, mare parte ajungând sfinți într-un nou apostolat  sofianic privind apoteoza Sfinților închisorilor.

   Un actual tânăr protestant olandez, convertit la ortodoxie cu numele de Abraham, de frumoasa rămâncă Alina, îngerul lui păzitor, ne mărturisește recent bucurându-ne: „Pot să spun că sfinții închisorilor m-au apropiat și mai mult de Dumnezeu și m-au determinat să mă îndrăgostesc de poporul român.”  (Revista Atitudini 88, Decembrie 2024, Anul XVI, p. 57)

   Preludiul martiriului valah este suferința întru credința și nădejdea creștină, care topește durerea psiho-fizică, transformând-o în iezerul iubirii pe care se pogoară aura sfințeniei!

   Conlucrând cu Creația lui Dumnezeu, creștinul ortodox observă că toate lucrurile au un sens, că taina lumii este de fapt o CARTE de semne, al cărei izvor curge mereu spre fluviul pururea ceresc.

  Fiindcă, dacă s-ar fi canonizat Sfinții închisorilor din România de către Sinodul B.O.R., la scurt timp după lovitura de stat din Decembrie 1989, planificată de Oculta omniprezentă, poate evenimentul ar fi creat în conștiința colectivă respectul față de crezul lor și se putea reveni la statutul constituțional de drept în România. Poate că altul ar fi fost destinul Națiunii române, ce se putea reconverti filocalic creștinește, prin puterea rugăciunii și prin privegherea de Sus a Noilor Sfinți, Martiri și Mucenici din temnițele comuniste.

    Astăzi riști catalogarea de ”putinist” dacă amintești că Rusia și Biserica sa pravoslavnice, au canonizat nu mai puțin de 1700 de noi mărturisitori și mucenici din gulagul sovietic, după momentul 1990.

   Desigur, că după decenii de nepăsare, canonizarea Sfinților Mărturisitori canonizați de B.O.R., în 4 Februarie 2025, este un lucru demn de laudă la adresa poporului drept măritor creștin, care menține aprinsă flacăra sfințeniei Înaintașilor săi.

    În acești 35 de ani, Ceata a zeci, sute, poate chiar mii de Noi Sfinți, Mucenici și Mărturisitori urcați în Sinaxarul ceresc direct din temnițele comuniste, au făcut o Patrie cerească acolo în ceruri, dar nu au reușit să o coboare măcar în bisericile noastre și să înlocuiască dictatura  și cenzura oricărei libertăți din țară.

      Prea multe sunt secăturile ce ne stăpânesc după ce am dat jertfa de sânge din nou strigând ”LIBERTATE ” !

       Ne este dat să așteptăm recunoașterea Sfințeniei multor mărturisitori, care chiar dacă au primit recunoașterea creștinilor, stau smeriți la rândul recunoașterii și de către BOR. Fiind atât de mulți, gândul mă poartă la cei pe care i-am cunoscut direct : ieromonahul Ghelasie Gheorghe, preot Constantin Galeriu,Arhim. Iustin Pârvu, preot Gheorghe Calciu Dumitreasa,Mitropolit Antonie Plămădeală dar și pe cei ce mi-au marcat formarea spirituală: ieroschimonah Daniil- Sandu Tudor, ieroschimonah Nil Dorobanțu, Mitropolit Irineu Mihălcescu, arhiep. Victor Leu, episcop Grigore Leu, Mitropolit Gurie Grosu, episcop Nicolae Popovici și încă mulți alții.

     La rând așteaptă și marii poeți și filozofi creștini ai temnițelor și lagărelor comuniste, Radu Gyr, Andrei Ciurunga, Nechifor Crainic, Mircea Vulcănescu, Ioan Ianolide, Ernest Bernea și mulți, mulți alții... 

    24 Ianuarie 1921 – SÂNGEREI – Bălți - Basarabia, Zi sfântă și localitate martiră ce aveau să încununeze în Sinaxarul Cerului pe VALERIU GAFENCU, cel supranumit „Sfântul închisorilor.”

   Odor adorat, copil alintat, elev silitor, student strălucitor, tânăr frumos ca anticul Adonis, creștin evlavios și totuși arcul vieții i se frânge catapultându-l în temnița încremenită și odioasă.

   Tatăl – Vasile Gafencu a fost deputat în Sfatul Țării, astfel că mărțișorul vieții lui l-a prins de șnurul Unirii Basarabiei cu Patria Mumă, fapt pentru care sovieticii invadatori – muscalii l-au smuls din vatra familiei sale deportându-l în iadul Siberiei, unde realmente a încremenit.

   Mama – Elena, născută Cucoș (1895-1981), cu ochii de cicoare în care se primenea Cerul deseori, prin rugile ei fierbinți de mulțumire către Crăiasa Cerului și a Pământului – MARIA,mulțumea pentru darurile primite, angelicul vlăstar Valeriu și cele 3 mlădițe: Valentina, Eleonora și Elisabeta.

   Așadar, în plină efervescență tinerească, cu predilecție pentru studiu, meditație și trăire religioasă sub a cărui corolă sublimă se înmiresma totul în jur, studentul Valeriu Gafencu a fost arestat sub regimul Ion Antonescu și condamnat la 6 luni închisoare, ianuarie-iunie 1941, eliberat și reîncarcerat în ianuarie 1942 la mănăstirea-închisoare Galata-Iași, apoi la Aiud.

   „În perioada dictaturii antonesciene ajung în detenție mii de persoane, de toate vârstele, sute de elevi fiind condamnați pentru credința și naționalismul lor.” (Studentul Valeriu Gafencu – „Sfântul Închisorilor din România” – Studiu, mărturii ale camarazilor de suferință și corespondență, coordonator Nicolae Trifoiu, Ed. Napoca Star Cluj, 2002)

De ce Dumnezeu a îngăduit să ajungă Valeriu, ceilalți elevi, studenți, învățători, profesori, preoți, călugări, mame, fiice, soții, generali, ofițeri, țărani cu sufletul frumos – aproape întreaga Elită spirituală a Patriei creștine, în închisori, în suferință?!

În examenul de conștiință Valeriu și poate ca el toți ceilalți întemnițați religios, s-au întrebat:   „Pentru ce am fost eu închis?!” „Atât în liceu, cât mai ales în Universitate, unde nivelul vieții morale e mai scăzut, toată lumea, profesori, colegi, și mai ales prieteni, vedeau în mine un model de viață curată, un tip de om nou, care se menținea într-o viață morală, abstinentă, cu toată hotărârea și dârzenia.” (Studentul Valeriu Gafencu – „Sfântul Închisorilor...,op. cit.,p.13)

   Tineretul român creștin-ortodox sub îndrumarea Elitei pantheonului național, a mentorilor spirituali, nu aveau drept scop tipul de ideal omenesc, ci tipul Românului al cărui sens final este mântuirea sa întru Sânul ceresc al Cetei neamului!

   Așadar, planul lui Dumnezeu cu Valeriu și cu toți ceilalți care s-au reaprins comuniunii cu Mântuitorul și Crăiasa Cerului și a Pământului Fecioara Maria, acceptând suferința, era de fapt un preludiu al sfințeniei, un preludiu al iubirii, al jertfei, al mărturisirii, al martiriului.

   Și de fapt, Valeriu Gafencu ca și cei mai mulți, zeci, sute, poate chiar mii de camarazi întru suferință au înțeles planul Mântuitorului Hristos și al divinei Sale Maici – Fecioara Maria.

   Creștinul dogoritor din el în viața de afară, Valeriu a întețit în temniță prin rugă neîncetată, prin suferință, prin iertare și revărsare a dragostei, vâlvătaia mistică a isihastului.  

   „Doamne, dă-mi robia care eliberează sufletul și ia-mi libertatea care-mi robește sufletul!”, era practic ruga de foc a ultimelor sale cuvinte pe pământ, dar în care a ars mistic întreaga sa scurtă viață, fiindcă el nu se străduia să fie un creștin autentic, deoarece era un mărturisitor!

   „Biblia, Filocalia și Urmarea lui Hristos rămân cărțile ce au fundamentat sufletul și viața lui Valeriu, la care se adaugă toată cultura creștină a tuturor veacurilor. Valeriu a fost un om complet. Personalitatea lui era puternică și echilibrată în toate domeniile vieții. Viziunea lui despre Dumnezeu, lume și viață a fost integrală și unitară, realizând o perfectă armonie.” (ibid.p.6)

      Biblia spune „De aș grăi în limbile oamenilor și ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare și chimval răsunător. Și de aș avea darul proorociei și tainele toate le-aș cunoaște și orice știință, și de aș avea atâta credință încât să mut și munții, iar dragoste nu am, nimic nu sunt...Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește... se bucură de adevăr. Toate le suferă, toate le crede, toate le nădăjduiește, toate le rabdă.” (Sf. Ap. Pavel, Epistola I Corinteni 13, 1-7)

   Filocalia îți cere: „Să nu te încrezi în puterea ta și ajutorul de la Dumnezeu va veni la tine. Să nu ai dușmănie față de vreun om, căci având-o aceasta, nu-ți va fi primită rugăciunea. Împacă-te cu toți, ca să ai îndrăzneală la rugăciune. Păzește-ți ochii și inima ta nu va vedea cele rele.” (Filocalia Sfintelor Nevoințe ale Desăvârșirii – Harisma 12, București -1991, p. 125)

      Urmarea lui Hristos ne învață: „Două aripi sunt pe care omul se înalță mai presus de cele pământești: curățenia și simplitatea: simplitatea în scop și curățenia în dragoste. Simplitatea caută pe Dumnezeu, curățenia îl află și-l gustă. ” (Urmarea lui Iisus Hristos, tip. cu binecuv. I.P.S.D.D.Dr. Pimen, Arhiepiscop și Mitropolit al Moldovei și Sucevei, în vremea Stareției P.C. Arhim. Valerie și  Stareței P.C. Arhim. Meletie, Tipografia Monastirei Neamțu, 1923, p. 59)

   Unul dintre marii Poeți ai Crucii, Constantin Aurel Dragodan, întemnițat religios, memorialist de referință, i-a înmânat camaradului de suferință Nicolae Trifoiu, la sediul A.F.D.P.R. din București, la 6 Martie 1996, dosarul „VALERIU GAFENCU”, cu documente inedite, mărturii-evocări ale celor care l-au cunoscut, materiale despre care știa că erau adunate de regretatul Gili Ioanid și că au fost înaintate și cancelariei Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române în vederea canonizării celui numit de mulți ani deja, ”Sfântul Închisorilor”.

   „Cu prilejul întâlnirii de la Mănăstirea Sâmbăta de Sus, în 1996, cu Î.P.S.S. Antonie Plămădeală, Mitropolitul Ardealului, spunându-i despre aceste materiale, l-am rugat, ca și pe Bartolomeu Anania, să se intereseze de soarta lor. Dar, de fapt, cei care le-au preluat după moartea lui Gili Ioanid, le-au depus la sediul A.F.D.P.R., fără să le valorifice într-o oarecare măsură.” (Studentul Valeriu Gafencu – „Sfântul Închisorilor...,op. cit.,p.7)

    Mare PĂCAT!   Mare, Grea și Îndelungată PIERDERE pentru Neam, Nație și popor!

     Balaurul cu zeci de capete se încrâncenează pe viață și pe moarte să stârpească creștinismul din România ortodoxă.

 Niciodată nu a fost mai reală imaginea  văzută atunci de marele poet al Ardealului, al României, Octavian Goga, care a cântat apele, țara, țăranul,dar a răbufnit colosal, aruncându-și reproșul său de naționalist în veșnicie :

   „Țară de secături, țară minoră, căzută rușinos la examenul de capacitate în fața Europei... Aici ne-au adus politicienii ordinari, hoții improvizați astăzi în moraliști, miniștri care s-au vândut o viață întreagă, deputați contrabandiști... Nu ne prăbușim nici de numărul dușmanului, nici de armamentul lui, boala ce o avem în suflet, e o epidemie înfricoșetoare de meningită morală.” (Nicolae Grosu, Blestemele Nației Române – o tomografie sociologică a XXV-a abordare, Ed, Ecou Transilvan, p. 194)

    Sfinții închisorilor  din România,se pare că sunt prea mulți pentru Sinaxarul admis de BOR, dar cu siguranță nu au nevoie de nicio altă recunoaștere urcând SCARA către CERUL vegheat doar de dragostea lor pentru dreapta credință. Eroii neamului legendar românesc s-au conturat în Icoana națiunii ca și chipuri ale demnității românești, lămurind trăirea serafică după râvna dumnezeiască dincolo de sinistrul zăngănit de lanțuri ori de plângerea cu suspine a clopotelor, fără să ceară permisiunea nimănui...

     Noile ”institute” vânează dureroase amintiri crezând că au dreptul să stabilească cine sunt SFINȚII NEAMULUI, uitând că în LUCRAREA lui Dumnezeu nimeni nu este mai presus de VOINȚA Lui și recunoșterea SFINȚENIEI o face poporul asuprit și nu tagma parveniților !

                                             LANȚURI și CLOPOTE

   „În celule zăcem ca-ntr-o grea carapace,/ Dar în noi infinitul o fereastră deschide;/ Zbuciumări ne-au durut, dar o limpede pace/ Ne răsfiră în suflet aurore splendide.// Suferința ne-a-mpuns ca o suliță-n coastă,/ Dar din rana adâncă izvorâ fericire;/ Dușmănii ne-au lovit, și-am scrâșnit sub năpastă,/ Dar ne pâlpâie-n inimi arzătoare iubire.// Deznădejdea ne-a prins în morcirla-i stătută,/ Dar speranța-nflorește ca și nuferii-n lacuri;/ Am tăcut ne-ntrerupt, ca o cremene mută,/ Dar tăcerile noastre vor vorbi peste veacuri.// Ne-au mușcat uneori șerpi vicleni de-ndoială,/ Dar crescu și mai vie, ca în Toma, credința;/ Mișeliile-au frânt lupta noastră loială,/ Dar vedem mai aproape, în triumf, biruința.” (Constantin-Aurel Dragodan, Itinerare în lanțuri – Poeme 1945-1964, Ed. Ramida, București-1992)

   20 Februarie 2025

   Tuturor Fiilor, Fiicelor ROMÂNIEI TAINICE

                                     GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU   









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu