luni, 10 februarie 2025

Viorica Moisuc - Cine mai știe azi despre Elena Văcărescu?

 



Cine mai știe azi despre Elena Văcărescu?

Prof. univ. dr. Viorica Moisuc

09 Februarie 2025

 

În tumultul evenimentelor de azi care sfâșie societatea românească, când noțiuni ca „patrie”, „patriotism”, „cultul strămoșilor”, „tradiție” sunt considerate ca aparținând unei epoci „pre-istorice”, fără nici o legătură  cu „actualitatea  noastră”,  cu „globalismul”, cu un „internaționalism” întors pe  dos , cunoașterea istoriei  este pe cale să nu mai fie deloc sau să devină  disciplină „opțională” în școli, conform mentalității unor indivizi ce se cred „oameni politici” și „reformatori” cât se poate de moderni și perfect  conoscători a ceea ce se chiamă  nevoile învățământului românesc. Mă tem că ceea ce se clocește azi  în sferele înalte ale guvernării României („stat falimentar” după zicerea autorului sloganului „România educată”)  va da lovitura de grație nu numai învățării - și așa la nivel minimal - a istoriei românilor și a istoriei universale, ci întregului sistem de învățământ din România care, reformându-se cu sârg de mai bine de trei decenii și jumătate, a adus societatea românească la un nivel de cultură generală  nu mai sus de piciorul broaștei. Fenomenul, complex și cu nenumărate aspecte, s-a extins treptat subminând valorile perene ale unui popor făuritor de civilizație de mai bine de două mii de ani.

 

Constat că  planurile de așa-zisă „reformare” aduse în traistă de mai marele Universității din Cluj - unde românii au putut să învețe carte românească abia  de la 1 noiembrie 1919 - nu mai au nimic de a face cu  spiritul și moștenirea lăsată nouă de cei care au servit cauza   românească, știința și cultura în Ardealul revenit la Patria-mamă în 1918 .  Sextil Pușcariu (primul rector),  Emil Racoviță (savant cunoscut în toată lumea),  și toți cei care au condus destinele Universității „Regele Ferdinand” au lăsat o moștenire uriașă urmașilor - sintetizată magistral de istoricul Vasile Pârvan în discursul inaugural din 1 noiembrie 1919, intitulat „Datoria vieții noastre”.  Artizanul și organzatorul Universității clujene, dr. Onisifor Ghibu din Săliștea Sibiului, abia sosit din Basarabia  unde luptase pentru renașterea națională și Unirea cu Țara a „celei mai vechi provincii românești” - cum o numea Mihai Eminescu -, a slujit idealul national al tuturor românilor: Unirea. A votat Declarația  de la Alba-Iulia. A fost profesor la Universitatea clujeană până  la 1 martie 1945 când  a fost „dat afară” de noii stăpâni ai României tocmai pentru că era român. Alături de alți români, ca și vechiul său tovarăș de luptă în Basarabia, Ioan Lupaș. Arestat la Sibiu și trimis în lagărul de la Caracal. Celălalt, la Sighet.

 

Pe ce baricadă vă aflați domnule rector actual al Universității din Cluj ? A lui Onisifor Ghibu, a lui Vasile Pârvan, a lui Ioan Lupaș și a celor mai sus amintiți?  Ce fel de „reformator” sunteți?  Dacă erați de-ai lor, ați fi pus pe foc actualele manuale de „istorie”  (de fapt  anti-istorie) după care  elevii din școli  află cum nu trebuie să învețe istoria nației din care fac parte.  Dumneavoastră  pe cine slujiți?

 

Și pentru că suntem într-o epocă în care am vrea să spunem că  ar trebui să aruncăm peste bord pe toți trădătorii intererselor naționale, pe toți „jucătorii” politici de toate culorile, pe toate slugile străinilor care vor să acceadă la cel mai înalt fotoliu în ierarhia politică a acestei frumoase și încă bogate țări, vreau să vă aduc aminte  judecata lui Onisifor Ghibu cuprinsă în Memoriul scris în 1945 în lagărul de la Caracal și adresat regelui Mihai: „…Suntem platnicii  greșelilor de mai înainte. Am fost «liberali», «țărăniști»,  «averescani»,  «cuziști»,  «legionari», «comuniști», dar n-am fost nici români, nici creștini, nici oameni ….”.

 

Ca o concluzie a celor  mai sus spuse, aduc în atenția dvs, domnule actual rector al  Universității din Cluj, , gândurile exprimate de o mare româncă, Elena Văcărescu –descendenta aceluia care a lăsat prin testament urmașilor săi „creșterea limbii românești și a Patriei cinstire” -  în discursul său de recepție la Academia Română în februarie 1934 : „ …Aături de un pumn de cenușă , ce rămâne din trecerea noastră prin viață? Rămâne ceva imponderabil și totruși puternic, ceva nematerial, dar nespus de activ, rămâne  Ideea… Am servit ideea românească. Fiecare om este exponentul unei idei. Dar adevărații nemuritori  sunt cei care au știut  muri  pentru idee…Am servit ideea românească. Am învățat că ideea românească nu se poate disocia de cultul trecutului românesc. Ea își trage seva din cunoașterea istoriei - condiție sine qua non  a dezvoltării și afirmării ei, căci comuniunea pioasă cu inaintașii noștri, înțelegerea deplină și imparțială a evenimentelor, interesul pentru activitatea generațiilor ce ne-au precedat, rămân și astăzi, mai ales astăzi, în mijlocu amenințărilor de tot felul, singura și adevpărta garanție  a unui viitor în organică dxezvoltare”.

 

Cât despre oamenii politici ai timpului său, de fapt ai tuturor timpurilor, Elena Văcăprescu spunea în același discurs: „Cine n-a citit decât o carte, cine n-a studiat decât un sistem filosofic sau politic, cine n-a contemplat decât un singur tablou sau o singură statuie, acela nu poate pretinde la înțelepiunea larg cuprinzătoare a omului de stat. Eu cred, sublinia Elena Văcărescu, că adevărata pozițiune a unui patriot luminant și cu răspundere, nu poate rezulta decât din îmbinarea lucidă  și echilibrată a factorului national cu factorul international; în gama valorilor universale să înscriem , cu modestie, valoarea noastră autentică”.

 

Era anul 1934. Astăzi , în anul 2025, suntem măcar la nivelul înțelegerii acestor judecăți de valoare?









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu