sâmbătă, 22 februarie 2025

Alexandru Stanciulescu-Barda - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ..., DOAR O VORBĂ.....!

 



MILA PĂRINTELUI JUSTIN PENTRU SĂRACI

 

Vizita la Părintele Justin

Încerc să vă spun și eu o întâmplare cu Părintele Justin din vremurile în care veneam pe la sfinția sa.

Când intram în chilia sfinției sale, Părintele mă binecuvânta și apoi mă întreba de un om de la Borca despre care zicea că mult bine i-a făcut lui când a stat ascuns în Muntele Budacu și pe care îl chema Mitică Iliescu.

 

Odată, când să plec Părintele a băgat mâna într-o sacoșă în care avea banii, a îndesat mâna și a luat o sumă mai mare de bani, mi-a întins mâna cu banii și a zis: „Să nu mă întrebi ce să faci cu banii că eu știu unde ajung banii ăștia!”. I-am luat tremurând și m-am gândit că o să văd și eu unde ajung banii ăștia.

 

„Au venit cei de la I.R.E. să-mi taie lumina”

A doua zi eram în casă cu ușa deschisă, când am auzit poarta și pe cineva care venea gâfâind. Persoana respectivă a apărut în ușă și a zis: „Vai! Bogdaproste că te-am găsit acasă. Au venit cei de la I.R.E. să-mi taie lumina că nu am bani cu ce plăti. Și le-am zis plângând să nu îmi taie curentul că mă duc la o femeie și ea nu o să mă lase”. Iar eu i-am zis: „Unde sunt cei de la I.R.E.? Hai repede să plătim!”.

 

Am luat banii de la Părintele Justin, i-am găsit pe cei de la I.R.E., am achitat suma și le-am zis: „Când cineva nu are bani cu ce să plătească, să nu îi tăiați lumina! Să vină la mine!”. Și așa am înțeles cuvintele Părintelui: „Să nu mă întrebi ce să faci cu banii că eu știu unde ajung banii ăștia!”.

 

Părintele Justin avea lângă fotoliul lui două sacoșe: una cu icoane și una cu cărți din care îmi dădea întotdeauna. Eu mă mai duceam pe la nevoiași, bătrâni și bolnavi. Mă uitam pe pereții caselor lor și le ziceam: „Măi, dar n-aveți nicio icoană?”. Și îmi răspundeau bieții oameni: „Am avut una, am dus-o la stână, și nu am mai adus-o”. „Dar vreo carte de rugăciuni aveți?”. „Am avut una, dar s-a rupt”. Și fugeam acasă, luam icoana și cartea de rugăciuni de la Părintele și așa ele ajungeau în mâna celor nevoiași și doritori de mântuire.

(M. Parascheva, Căminul de bătrâne al mănăstirii Paltin Petru-Vodă)

 

(Extras din Revista Atitudini Nr. 62

 

 

 

OMUL SUFERIND

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

Vezi, iarasi, un om plin de rani si de puroaie rau mirositoare. Întoarce ochii tai spre sufletul pacatos, care raspândeste o duhoare cu mult mai mare decât a trupului celui împutit. Precum sunt ranile si puroaiele pentru trup, asa sunt pentru suflet pacatele si nelegiuirile. Asculta ce graieste Prorocul: „Faradelegile mele au covârsit capul meu, ca o sarcina grea s-au îngreuiat peste mine; împutitu-s-au si au putrezit ranile mele din pricina nebuniei mele” (Psalmul 37, 4-5). Putoarea trupului e nesuferita pentru noi; duhoarea sufletului e nesuferita pentru Dumnezeu. Noi ne scârbim si fugim de putoarea cea trupeasca; din pricina duhorii sufletesti se scârbeste si se departeaza Duhul lui Dumnezeu. Aceasta iarasi te povatuieste sa te feresti de pacat. Iar daca simti ca sufletul s-a molipsit de lepra pacatuirii, chiar de „stai departe”, sa-ti ridici glasul catre Iisus, Fiul lui Dumnezeu, Izgonitorul tuturor bolilor sufletesti si trupesti, asa cum au facut cândva leprosii, dar nu numai cu gura, ci si cu inima, si sa te rogi: „Iisuse, Învatatorule, miluieste-ma!” (Luca 17, 12-13). Asa, Cel Ce i-a curatit pe acei leprosi va curati si lepra sufletului tau, caci El este milostiv si asculta glasurile noastre, ale sarmanilor. De aceea a si venit în lume, ca sa ne izbaveasca pe noi de pacatele noastre. Nici o lepra a pacatului nu poate fi atât de mare încât preaînteleptul si atotputernicul nostru Tamaduitor sa nu voiasca sau sa nu poata a o curati cu milostivire.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 78

 

 

ORBUL

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

Vezi un om orb, care nu vede calea, nu stie unde merge si, nevazând nimic înaintea sa, nu zareste nici prapastia în care este gata sa cada. De la aceasta întâmplare întoarce-ti cugetul spre orbirea sufleteasca, caci pacatosul care a fost cuprins de ea nu desluseste binele si raul, nu stie încotro merge si nu-si vede pierzania întru care sta gata sa cada. Primejdioasa e orbirea cea trupeasca, însa cea sufleteasca este mai pustiitoare! Mai bine e sa fii lipsit de vederea cea trupeasca decât de cea a sufletului. Întâmplarea si cugetarea aceasta ne povatuieste sa ne rugam lui Hristos, Cel Care da vedere orbilor: „Cauta, auzi-ma, Doamne, Dumnezeul meu; lumineaza ochii mei, ca nu cândva sa adorm întru moarte” (Psalmul 12, 4).

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 78





UMEZEALA

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

Vezi ca de vreme ce pamântul n-are umezeala, nimic din el nu rasare, desi semintele sunt puse în tarâna. Asa este si inima omului: chiar de va auzi cuvântul Domnului, ea nu va putea sa creasca rodul vrednic de acest cuvânt daca nu va avea în sine umezeala harului lui Dumnezeu. De aceea avem porunca sa ne rugam cu osârdie pentru a o primi: „Cereti, cautati, bateti”, graieste Domnul (Matei 7, 7). Prin aceasta suntem încredintati ca ni se cuvine a ne ruga lui Dumnezeu cu sârguinta si a cere har de la El, ca sa ne dea „urechi sa auzim” Cuvântul Lui si „inima sa întelegem” voia Sa (Isaia 6, 10). Fara acestea nimic nu vom putea, caci avem o inima stricata pâna în temelie, astfel încât, chiar de am auzit Cuvântul Domnului, nu ne este cu putinta a-l pricepe si a-l adânci în inima, iar de l-am înteles, nu-l putem face; de aceea, în fiece clipa avem trebuinta de harul lui Dumnezeu, care ne este ajutator în fapta buna cea lucratoare.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 108

 

 

 

PASAREA VEGHETOARE

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

Vezi o pasare care, stând, se uita de jur împrejur, temându-se ca nu cumva sa fie prinsa ori sagetata de catre cineva. Pilda aceasta te învata ca si tu sa fii cu luare-aminte la cele ce te împresoara în lume, ferindu-te de mrejele diavolului si de sagetile sale. Iar sagetile vrajmasului acestuia sunt: mândria, pizma, iubirea de argint, lacomia, iutimea rautatii, necuratia si altele. El trage în noi cu aceste sageti si îi raneste pe cei care nu sunt cu luare-aminte.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 70

 

 

APROFUNDAREA VIEȚII DUHOVNICEȘTI

-Maica FOTINI-

 

Omul şi conştiinţa nimicniciei sale

 „Cine s-a învrednicit să se vadă pe sineşi, este mai bun decât unul ce s-a învrednicit să vadă îngeri”.(Sf. Isaac Sirul)

 

 Viaţa duhovnicească nu poate fi trăită şi nici măcar înţeleasă până ce nu ajungem la vederea realităţii că suntem nimic. Nu zic de conştiinţa păcătoşeniei ci de vederea nimicniciei tale. Din cele ce citim la Sfinţii Părinţi, înţelegem că foarte puţini pătrund în viaţa duhovnicească şi de cele mai multe ori trăim cu o falsă impresie că suntem oameni duhovniceşti. Nu există înşelare mai mică sau mai mare; există doar înşelare, care nu poate fi alungată decât prin trăirea acestei realităţi, că suntem nimic, că nu putem face nimic fără ajutorul lui Dumnezeu. Cum arată această vedere care deschide porţile vieţii duhovniceşti?

 

Ea nu se arată la începutul nevoinţelor noastre. Ea apare pe măsură ce ne recunoaştem căderile şi neputinţele noastre, iar această cunoaştere este cu neputinţă să o dobândească omul cu mintea sa; trebuie să treacă prin multe şi grele încercări. „Fără a avea aceste ispite peste puterile firii lui, nu este posibil să cunoască slăbiciunea firii. Şi după ce-şi cunoaşte neputinţa, pe toate le va cunoaşte şi toate vor fi date în mâinile lui. Atunci este aproape şi adevărata smerenie. Împreună cu aceasta vine şi răbdarea, te cuprinde şi cunoaşterea tainelor, te umbreşte şi vederea clară a lucrurilor”(Gheron Iosif, Mărturii din viaţa monahală II).

 

Cunoașterea de sine și ispitele

Această vedere nu este o simplă cunoştinţă ci o trăire permanentă a propriei păcătoşenii, care nu-ţi mai permite nici cel mai mic gând de înălţare de sine, nici cea mai mică neluare aminte. „De ar cunoaşte cineva cu adevărat şi ar simţi propria neputinţă, spune Sf. Isaac Sirul, atunci şi-ar aduce imediat sufletul din lenea, care întunecă cunoaşterea şi ca o comoară ar strânge pentru el paza”.

 

Atâta timp cât nu avem această aşezare sufletească, să ne gândim că suntem departe de cunoaşterea acestei vederi. Această cunoaştere nu poate fi gustată decât prin har, ea este un dar care nu se poate dobândi prin puteri omeneşti. De aceea „mare este darul ispitelor”, cum zice Sf. Isaac, şi mintea „trebuie să primească căderile cu bucurie şi ca pe nişte lucruri cuvenite nouă”, căci numai aşa aflăm adevărata înţelepţire. Cel care fuge de necazuri şi se plânge de ispite nu este un om duhovnicesc.

 

A-ţi pierde sufletul pentru Hristos înseamnă să nu-l măguleşti protejându-l de dureri, ci să lupţi pentru curăţirea lui, primind toate focurile ce vin asupra lui. În acest sens iubim necazurile, că ştim că prin ele ne apropiem de Domnul. Cel ce are această simţire este aproape de adevărata cunoaştere de sine, crede că este nimic. „În orice lucru trebuie să punem necazul ca ţintă în gândul nostru pururea”, iată ce învaţă sfinţii.

 

Avem cu adevărat credință?

Cel ce a dobândit vederea nimicniciei sale, aceasta îi arată că nu are nici o virtute, nici măcar credinţa. Credinţa nu este o simplă cunoştinţă, că există Dumnezeu, credinţa este o virtute prin care păşeşte omul duhovnicesc. Credinţă înseamnă să nu te încrezi în faptele tale, ci să faci totul cu conştiinţa acestei păcătoşenii, lucrând fapta bună din har, iar nu din faptele tale. „Dacă Dumnezeu nu are nevoie de bunătăţile noastre, ne învaţă Gheron Iosif, şi taina mântuirii nu este un schimb, ci har, atunci ce se ia în considerare de la lucrarea omenească afară de credinţa sa?”

 

Vai de omul care este lăsat de Dumnezeu în voile sale! Acesta a refuzat curăţia sufletului său, s-a temut acolo unde nu era frică. Dumnezeu nu forţează pe nimeni, ci, mai conştiincios decât omul, îi respectă libertatea şi doar din când în când îi mai trimite niscai necazuri, doar-doar s-o înţelepţi.

 

De ce ni se trimit necazuri

Însă celui ce caută virtutea i se trimit strâmtorări şi este lăsat în întuneric, fără harul Său, nu din zgârcenie, ci din prea multă dragoste, ca acesta să ajungă să-şi vadă neputinţele sale. La început, nevoitorului i se dă har şi râvnă, necercată însă, ca să cunoaştem de ce daruri ne vom învrednici, să ştim pentru ce luptăm. Aici trebuie multă atenţie, pentru că faptele bune pe care le săvârşim din această stare nu sunt nicicum ale noastre, nu sunt temeinice, ci sunt date ca mângâiere, întărire, înainte de a începe lupta duhovnicească.

 

Dar lupta noastră va depinde şi de cum am folosit acest dar la început. Ştim de la Sfinţii Părinţi că nu există durere mai mare pentru ascet decât atunci când pierde harul şi este lăsat fără lumină. Acum începe adevăratul război, „când harul se ascunde de la om şi-l cuprinde trândăvia şi întunecarea şi de nicăieri nu vede vreo lumină mângâietoare. Atunci nevoitorul este într-adevăr încercat şi, dacă n-ar fi Domnul întru noi, nimănui n-ar fi cu putinţă să stea împotriva atacurilor vrăjmaşilor.

 

Iar biruitorii, cu adevărat întru acestea se înalţă”(Gheron Iosif). Pentru începători, conştiinţa faptului că nu au adevărata vedere a păcatelor este aducătoare de har şi armă sigură împotriva diavolilor. Dumnezeu va da acest dar celor ce-l cer de la Dânsul.

 

Puterea slăbiciunilor

O, fericită vedere a păcatelor, care ne deschizi nouă calea spre adevărata pocăinţă! Mare comoară este nimicnicia din care ne-a creat Dumnezeu, pentru că cel ce o vede pe dânsa se umple de harul lui Dumnezeu, făcându-se dumnezeu după har.

 

Ce păcat că puţini mai sunt cei ce iau aminte la viaţa lăuntrică şi se silesc să se pocăiască. Această dorinţă după pocăinţă ar fi de ajuns ca sufletul să poată pătrundă în viaţa duhovnicească. Nu există ceva mai specific sufletului decât să se plângă pe sine, iar cine nu iubeşte acest plâns nu vrea să se vadă. Iubitorul de Hristos nu suferă să treacă o singură zi fără acest plâns şi nemângâiat se simte pe sine.

 

Harul pocăinței

Fiecare suflet are puterea să se pocăiască. Ceea ce îl împiedică să o facă este, de data aceasta, nu patimile pentru care se poate pocăi, ci necredinţa, lipsa de voinţă, nu îşi doreşte aceasta. Pocăinţa este o taină atât de mare încât ea nu se opreşte numai la recunoaşterea păcatelor şi la o anumită intensitate a umilinţei. Această intensitate este mult mai mare decât bănuim şi născătoare de toate virtuţile ce se zidesc pe piatră tare.

 

Celui care ajunge să iubească pocăinţa i se subţiază conştiinţa, devine mai rafinată – doreşte să se pocăiască pentru fiecare clipă ce a petrecut-o în neluare aminte, pentru cea mai mică neatenţie. Şi acesta are o mare durere – că nu cunoaşte toate clipele în care a păcătuit ca să se plângă pe sine, că nu-i ajunge timpul să le plângă pe toate. Iar această stare nu vine dintr-o frică de gheenă, ci dintr-o dragoste prea mare de Hristos, dorind mai mult ca să se plângă decât chiar să fie iertat de Hristos. Aceasta o lasă în voia Sa cea sfântă.

 

Dă-mi Doamne, mie necredinciosului, credinţa sutaşului şi pocăinţa păcătoasei, care cu lacrimi Ţi-a spălat picioarele Tale, că să pot porni şi eu, cu tot sufletul, în căutarea Ta.

 

(Articol de monahia Fotini, mănăstirea Paltin, publicat Revista „Glasul monahilor”, anul 2006





PĂCATELE NESPOVEDITE ALE PĂRINȚILOR

-PR. JUSTIN PÂRVU-

 

Judecata lui Dumnezeu

Dar de scăpat de judecata asta comună, nu scăpăm noi, pentru că la Judecată, acolo, vom merge toate neamurile, vom merge toate familiile. Vom merge acolo cu toții, până la ultimul. Acolo vor fi familia noastră, familia vecinului și așa mai departe, încât acolo se vor descoperi faptele copiilor în fața părinților, acolo se vor descoperi faptele părinților în fața copiilor lor și acolo va fi blestemul copiilor asupra părinților că nu i-au învățat ce trebuia și când trebuia. Acolo va fi blestemul părinților asupra copiilor că nu i-au ascultat, când ei le-au vorbit și iată așa judecata va fi foarte aspră.

Noi mai avem, însă, salvarea mărturisirii, acum cât suntem în viață, ca să scăpăm de toate tainele acestea mari acoperite aici, ca să nu se descopere dincolo, să le spovedim aici. Că mare durere este pentru un creștin care trăiește 30-40-50 de ani, 60 de ani și nu se spovedește și iată că intră cu mașina într-un accident și moare acolo.

 

De ce nu avem spor în casă?

Și toate păcatele celor nespovediți rămân asupra copiilor lor. Rămân și le trag copiii, de aceea și în viață, povestesc unii dintre creștini: „Nu mai pot scăpa, n-am spor, n-am niciun progres, n-am nicio prindere, sunt lipsit de orice posibilitate, muncesc, învăț, dar bat pasul pe loc”. Și dacă îl iei pe om și stai de vorbă cu el, de unde vine, ce neamuri are, ce morți... „Păi, ce să am? Bunicul meu, îmi povestea despre un frate al lui, s-a spânzurat”. „Hai să îți povestesc după aceea că altul s-a înecat, s-a aruncat în apă. Altul că nu mergea la biserică, înjura, era rău, bătăuș, stricat”. Și atunci copiii aceștia trag toate ponoasele, trag toate urgiile, toate urmările rămân asupra lor.

De aceea, orice gândiți dumneavoastră, orice vorbiți, orice faceți apare pe înregistrarea aceasta. Dacă cipul te înregistrează așa, darămite Duhul Sfânt, Duhul lui Dumnezeu care este asupra noastră și care planează asupra vieții noastre? Și nu e o mișcare fără voia lui Dumnezeu. Niciun fir de păr nu cade fără voia lui Dumnezeu și atunci, cu atât mai mult viața noastră trebuie să fie foarte corectă, foarte cinstită?

 

Să nu amânăm spovedania

De aceea a lăsat Biserica patru posturi pe an. Dar nu numai în cele patru posturi creștinul se poate spovedi. El se poate spovedi și în ziua de Paști și în ziua de Crăciun și în ziua de Bobotează. De ce, când ai o durere de măsele și nu poți dormi o juma’ de noapte, o noapte, imediat zici: „Hai la dentist, hai să-i punem ceva, s-o scoatem, ori o tratăm, că nu se mai poate!”. Ei bine, la fel trebuie să fie și cu păcatul săvârșit. Nu trebuie lăsat acoperit, că se depune uitarea peste el. Mâine vin altele și altele și în felul acesta se adaugă zi de zi la păcate și nu mai poți face nimic.

De aceea păcatele trebuie spovedite cât mai des și cât mai atent. Creștinii noștri aveau altădată la șold aici, o condică, un carnet, carnetul de zi, așa cum avem noi acum carnetul cu programul de lucru. Și acolo, în fiecare moment își notau, după fiecare zi, făceau seara bilanțul păcatelor. La săptămână, când mergea creștinul la spovedit, acolo era oglinda lui și citea păcatele.

 

Spovedania cu efect

Dar nu numai să citești ca pe o poezie și: „Gata m-am spovedit”. Părintele vine și dezleagă și s-a terminat spovedania. Nu, dragii mei! Fiecare păcat trebuie să fie cum scoți o rădăcină, o plantă cu o rădăcină adâncă înfiptă în pământ. Și tragi de ea să o scoți la suprafață, așa trebuie să fie și durerea sufletească a creștinului care-și spune păcatul. Că de abia acest păcat, care îi scos cu toată forța și regretul sufletesc, de abia acela este într-adevăr un păcat spovedit.

Așa... „hai, mă duc la spovedit. Hai, nu mergi și tu?”. „Ba da, mergem, hai!”. „E cineva la părintele?”. „Da, dar mai sunt vreo 4-5 și intrăm și noi. În 4-5 minute a terminat cu grupul. Hai, intrăm și noi!”. Și apoi mai vine altul. Băi, băieți, asta nu e spovedanie, asta este batjocura tainei... Și vă spun, că orice puteți lua cu ușurință, dar spovedania, nu, niciodată.

De aici vin tulburările în familie și în lume

Spovedania este în atenția și în centrul preocupărilor noastre, că de aici este și tulburarea în familie, de aceea este și tulburarea în societate, în lumea întreagă, din cauza păcatelor care se suprapun unele peste altele. De ce atâta barbarie și tiranie în lumea aceasta a noastră? Unde s-a mai pomenit atâta nenorocire și Babilon decât tocmai în zilele acestea ale noastre? De aceea și Dumnezeu nu ne mai poate suporta că am inventat toate diavolismele unul împotriva celuilalt. Să se descopere, să se afle, să se știe ce se vorbește sau ce se spune.

Povestea lui Ion Creangă când îi întinde bătrâna papucii diavolului, nu-i fără rost. Îi spune: „Dă-mi papucul, diavole”! Și el îi răspunde: „Nu, nu mă apropii de tine că m-ai întrecut”. Deci, omul a întrecut pe diavol, în iscusința răutăților.

Trebuie să fiți cu mare atenție, căci vom da seama înaintea lui Dumnezeu de orice cuvânt, de orice gând, de orice vorbă. Cuvântul trebuie să fie măsurat, să fie cântărit, să fie drept, fără sminteală. Omul să fie atent și să se uite în jurul lui, că te mai vede un copil în casa ta că fumezi, de pildă, și va fuma și el. Îi spui copilului la 18 ani: „Măi, să nu bei!”. Păi, dacă tata vine acru acasă după 7-8-10 ore, ce-o să facă copilul acesta? Ăsta-i crescut deja, celula lui este stricată, alterată și așa se merge din tată în fiu, se tot duc cu treburile astea și păcatele astea și mai spun că nu au nimic. Trebuie să fim atenți să nu fim mijloc de sminteală. Asta este sminteala: puterea păcatului asupra copiilor noștri.

 

(Extras din cartea „Ne vorbește Părintele Justin, vol. III)

 

 

 

GLASUL FLORILOR

- Sfantul Nicodim Aghioritul -

 

Un mare filosof crestin mergea odata pe o carare din mijlocul unei câmpii înflorite si îmbalsamate cu frumusetea si mireasma miilor de flori. Si acest om învatat si credincios, având un bat în mâna sa, mergând pe carare prin mijlocul florilor, a început a se opri si a bate florile cu toiagul ce-l avea în mâna si, lovindu-le, le zicea: „Ce strigati asa de tare?” Apoi mai mergând putin, iar se oprea si lovea cu batul în flori si iar zicea: „Ce strigati asa de tare?” Un alt om, care din întâmplare venea în urma lui pe acea carare, vazând si auzind ce face calatorul cel dinaintea lui, zicea în mintea sa: „Iata un om nebun, cum bate si vorbeste cu florile!” Apoi mergând putin mai repede si ajungându-l, i-a zis: „Ce ai, omule, de ce bati florile acestea nevinovate si ce vorbesti cu ele?” Acela, tacând putin, a zis: „Le bat si le mustru ca prea tare striga!” Dar celalalt, zice: „Cum striga?” Cel dintâi îi raspunse: „Prea tare striga ca este Dumnezeu, Care le-a facut asa frumoase si preaminunate cu felurimea lor!” Atunci acel ce îl ajunse din urma si îl socotea fara de minte a zis: „Iarta-ma, frate, ca eu, auzind ce vorbesti cu florile si cum le bati, te-am socotit ca esti nebun. Dar acum îmi dau seama caci cu totul lucrurile nu sunt asa. Caci si eu cred în Dumnezeu si foarte ma minunez de câmpia aceasta atât de frumos înflorita. Dar nu mi-a venit în minte sa fac ce ai facut dumneata, adica din mirare sa bat florile si sa le mustru ca prea tare striga si arata ca este Dumnezeu”.

 

Sfantul Nicodim Aghioritul, Opt cuvinte despre minunile lui Dumnezeu din zidiri, Ed. Episcopiei Romanului si Husilor, Roman, 1996, cap. cap. 3: Minunile lui Dumnezeu din iarba si flori, p. 28-37.

 

 

 

GRIJA ZILEI

- Parintele Arsenie Boca -

 

Grija zilei de mâine este o grija presanta. Când conducea pe israeliteni în pustie, Dumnezeu nu le îngaduia asigurarea zilei de mâine: mana se strica.

Pâinea cea de toate zilele o cerem pentru astazi. Asa suntem sfatuiti, chiar nevrând, sa traim prin credinta.

Sfintii pustnici au trait numai în conditia credintei. Ei au crezut cuvântului lui Iisus, având mai întâi grija de mântuire si pe al doilea plan grija vietii. De aceea crinii au ajuns pâna la stralucirile lumii divine.

 

Parintele Arsenie Boca, Parintele Arsenie Boca – mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost, Cluj-Napoca, 2002, p. 75





DATORIA UNUI MEDIC

- DR. NICOLAE PAULESCU -

 

Scrisoare către medici și către studenții la Medicină[1]

Vin să vă cer să îmi dați o mână de ajutor la ridicarea unui mare dig moral, de care omenirea are o nespusă trebuință, pentru a putea rezista puhoiului năprasnic al patimilor. Și mă adresez vouă deoarece, ca medici, cunoașteți fiziologia omului, știți ce este un instinct și pricepeți ce este un viciu.

În plus, voi aveți zilnic de-a face cu consecințele dezastruoase ale beției și ale desfrâului pe care sunteți chemați să le îngrijiți. Or, s-a înființat o asociație, cea a bunilor creștini, care are ca scop să combată patimile și care și-a ales ca mijloace de luptă niște arme infailibile, și anume prescripțiile lui Hristos.

Preoți și medici

Pentru a dirija această societate morală, am recurs mai întâi la preoții creștini pentru că sacerdoțiul a primit de la însuși Dumnezeu misiunea de a se împotrivi viciilor lumii. Pe urmă, m-am gândit și la voi care formați un fel de al doilea sacerdoțiu, fără misiune divină. Într-adevăr, voi alcătuiți o corporație morală a omenirii căci, în afară de rare excepții, nu sunteți nici bețivi, nici curvari, nici lacomi la câștig, nici orgolioși.

Bineînțeles, nu vorbesc de niște tâlhari care îl dezbracă pe bietul bolnav fără să-i dea vreun ajutor, nici de niște ucigași de oameni care comit crima oribilă a avortului, vânzându-și sufletul pe bani. Aceștia însă nu sunt medici; ei s-au strecurat pe furiș printre medici, ca să-și poată executa nestingheriți de nimeni infama lor meserie de hoți și de lași asasini. Voi meritați deci să faceți parte dintre educatorii morali ai lumii.

Dragostea și mila medicului față de bolnavi

În numele Asociației Bunilor Creștini, vin să vă cer să o sprijiniți din răsputeri, ca să își poată îndeplini rolul binefăcător. De câte ori vă este cu putință, primiți să fiți aleși președinte, vicepreședinte sau cel puțin un membru influent în Sfatul Frăției.

Tot ce aveți de făcut în această societate consistă: l. în exemplul personal, al unei vieți nepătate de vicii. 2. în convorbiri particulare cu frații buni creștini sau cu persoane străine de asociație asupra patimilor și asupra remediilor lor. 3. în conferințe publice, asupra acelorași subiecte. Aceste conferințe se pot ține oriunde și la orice ocazie (în afară de întrunirile fraților).

Ce profit trageți din faptul că intrați în Asociația Bunilor Creștini? În aparență nici unul. Ba încă, ținând seama de starea actuală a spiritelor, vă alegeți cu o oarecare pagubă pecuniară, căci îi pierdeți de clienți pe bețivii și pe desfrânații pe care îi vindecă asociația.

Dar cunosc sufletul vostru, pe care l-am văzut topindu-se de milă în fața unei suferințe. Știu că sunteți în stare să vă jertfiți bucuros viața pentru a o scăpa pe cea a unui biet bolnav. Cu alte cuvinte ați gustat conștient sau inconștient din deliciile dragostei creștinești. Dacă este așa, dacă nu mă înșel în aprecierile mele, răsplata voastră va fi imensă. Căci lucrați pentru îndeplinirea unei opere sublime, pentru care însuși Dumnezeu, Medicul Etern, s-a făcut om, venind să lecuiască patimile.

 

(Publicat și în Revista Atitudini Nr. 61, un număr dedicat marelui savant român)

 

 

 

GANDURILE COPILULUI

- Sfantul Nectarie al Eghinei -

 

           Înainte de a învata sa-si exprime gândurile, copilul detine o multitudine de cunostinte. Orice imagine îsi lasa amprentele pe tablita mintii sale: în timp ce mintea lucreaza, copilul nu e constient de ceea ce se întâmpla cu el. Cine l-a învatat sa memoreze cele care se deruleaza si se perinda prin fata ochilor sai? Cine i-a imprimat mintii copilului în starea de adormire aceasta pornire? Odata cu vârsta, copilul vadeste într-un chip minunat acumulari care ar câstiga admiratia omului, daca simplul motiv al obisnuintei nu l-ar determina sa le treaca cu vederea si sa le subestimeze.

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 17-18

 

 

FERICITA ALERGARE

- Fericitul Trifon Turkestanov -

 

Când pentru întâia oara în copilarie întru cunostinta cugetului Te-am chemat, plinit-ai rugaciunea mea si sufletul mi-a fost înseninat de-o pace plina de cucernicie. Atunci am înteles ca Tu esti bun si fericiti sunt cei ce-alearga catre Tine. Am început iara si iara sa Te chem; si-acum spre Tine îmi îndrept strigarea:

Slava Tie, Celui Ce îmi împlinesti spre bine nazuintele;

Slava Tie, Celui Ce veghezi asupra-mi zi si noapte.

Slava Tie, Celui Ce vindeci durerile si mâhnirile pricinuite de pierderi, prin tamaduitoarea trecere a timpului;

Slava Tie, cu Tine nici o pierdere nu e lipsita de nadejdea-ntru redobândire, Tu tuturor le daruiesti viata-n vesnicie.

Slava Tie, Tu ai înzestrat cu nemurire tot ce-i înaltator si plin de bunatate, Tu ne-ai fagaduit mult asteptata întâlnire cu cei ce au murit.

Slava Tie, Dumnezeule, întru vecie!

 

Fericitul Trifon Turkestanov, Cunoasterea lui Dumnezeu prin mijlocirea firii vazute, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, cap. Acatist de Multumire „Slava lui Dumnezeu pentru toate”, p. 132





FORȚA CELOR CE NU ȚIN MINTE RĂUL PR. PETRONIU

 

Neținerea de minte a răului

Unul din cele mai mari daruri de care s-a învrednicit a fost cel al neținerii de minte a răului: „Odată, un frate dintre cei mai vechi din mănăstire, cuprins de mânie, a ridicat mâna și l-a pălmuit pe Bătrân. Acesta nu numai că nu a zis nimic, dar l-a și iertat din toată inima, nepomenind niciodată cele întâmplate și nevorbindu-l niciodată de rău pe cel care-l lovise.

Un alt frate l-a ocărât în fața celorlalți frați. Frații au vrut să-l alunge pe acela din Schit. Dar Bătrânul a zis: «Nu alungați pe fratele nostru! Ce se va întâmpla cu sufletul lui? Eu sunt de vină și ce răspuns voi da pentru el la Dumnezeu Judecătorul, în ziua Judecății?».

Dragostea mai presus de funcție

Altă dată, câțiva frați din Schit, mânați de ispită, au mers și l-au pârât pe Bătrân la Mănăstirea Lavra, de care ținea Schitul, cu intenția de a-l da jos din vrednicia de stareț. Când Bătrânul a aflat de aceasta, i-a rugat să țină o săptămână de post și rugăciune, ca să se facă voia lui Dumnezeu. Și într-adevăr, s-a îndepărtat orice lucrare potrivnică și s-au instaurat pacea și dragostea între toți frații, grație rugăciunii și răbdării Bătrânului. Frații care îl pârâseră, au cerut iertare, i-au pus metanie și i-au sărutat mâna. Iubea pe toți oamenii mereu cu aceeași iubire. Niciodată nu a supărat și nu a jignit vreun om”.

Mustrarea cu smerenie

Chiar dacă era aspru cu sine însuși, nu judeca pe nimeni. Când era întrebat de ce nu-i mustră pe frați, răspundea răspicat: „Păi, nu văd cum trăiesc eu? Ce să le spun altceva?”. Dacă unul dintre frați greșea cu ceva, nu-l certa și nici nu-l chema să dea explicații. Dar în cuvântul pe care-l ținea obștii de 40 de monahi, în fiecare duminică seara, prezenta exemple de călugări sfinți din care se vedea ce au făcut ei în situații asemănătoare.

Sfătuia în așa fel încât să nu supere pe nimeni, așezându-se pe sine între cei vinovați. Veghea cu multă trezvie și dragoste la mântuirea sufletelor fraților pe care îi avea în grijă, cercetându-i la chilie atunci când erau tulburați de ispite, ascultându-le durerile cu multă răbdare și înțelegere. Unul dintre ucenici, părintele Daniil, își amintește că ori de câte ori se îmbolnăvea vreun frate, Părintele Petroniu mergea la chilia lui și „se îngrijea să aibă cu el ceva dulce, bomboane, ciocolată sau vreun fruct”.

 

(Extras din Revista Atitudini Nr. 76

 

 

 

Capre sau oi?

- Sf. Ilarion Felea –

 

Tabloul Judecății lui Dumnezeu

Credinţa în judecata sufletului după moarte e cuprinsă în toate religiile. În creştinism o avem mărturisită în legătură cu Înălţarea Domnului, care „iarăşi va să vie cu slavă să judece viii şi morţii…” .

         Sfânta Scriptură cuprinde o bogată şi zguduitoare învăţătură despre judecata din urmă. Aşa, încă înţeleptul Solomon, după ce scrie despre Dumnezeu şi om, înţelepciune şi nebunie, bucurie şi durere, bogăţie şi sărăcie, viaţă şi moarte, face încheierea aceasta: «Teme-te de Dumnezeu şi păzeşte poruncile Lui. Aceasta este toată datoria omului. Fiindcă Dumnezeu va judeca toate faptele şi tot ce a fost ascuns fie bun, fie rău» (Ecl. 12:13-14).

           Mântuitorul Hristos vorbeşte despre judecata din urmă în pildele despre neghine (Mt. 15:24-30, 36-43), despre năvodul aruncat în mare(Mt. 15:47-50), despre nunta fiului de împărat (Mt. 22:1-14), despre cele zece fecioare şi despre talanţi (Mt. 25:1-30).

Tabloul acestei judecăţi ni-l dezvăluie în pilda despre păstorul care desparte oile de capre.

Tâlcuirea personajelor din Evanghelie

În Palestina, oile sunt albe, au culoarea luminii, a cerului şi a nevinovăţiei. Caprele sunt negre, au culoarea întunericului, a păcatului şi a iadului. În parabola despre judecata din urmă, „păstorul” şi „împăratul” este Iisus Hristos Judecătorul, „oile” sunt drepţii, oamenii cei buni, „caprele” sunt păcătoşii, oamenii cei răi, nărăviţi. La judecată, drepţii vor trece de-a dreapta Păstorului, păcătoşii vor trece de-a stânga Lui. Dreapta închipuieşte împărăţia Lui, lumina cerurilor, viaţa cea fericită şi fără de sfârşit. Stânga închipuieşte întunericul iadului, împărăţia demonilor şi osânda fără de sfârşit.

Atunci se vor deschide cărţile (Apoc. 20:12) şi se vor judeca toate neamurile de peste tot pământul (Ps. 95:13; 97:9; 102:6; Ioil 4:12; Mt. 24:14-30; 25:32; Apoc.11:18; 18:3; 21:24; 22:2), toţi oamenii (Rom. 14:10-12), cei mari şi cei mici, împăraţii şi robii, bogaţii şi săracii, prorocii şi nedrepţii (2 Petr. 4:59). Lumea întreagă va fi judecată (FA. 17:31; Ps. 9:8). «Noi toţi trebuie să ne înfăţişăm înaintea scaunului de judecată al lui Hristos, ca fiecare, după faptele sale săvârşite în trup să primească ori bine, ori rău» (2 Cor. 5:10; Rom. 14:10).

Atunci drepţii vor fi despărţiţi de cei păcătoşi, cei buni de cei răi. Atunci «unul se va lua şi altul se va lăsa» (Mt. 24:40-41; Lc. 17:34-36); soţul credincios se va despărţi de soţia necredincioasă şi soţia credincioasă de soţul necredincios. Părinţii se vor despărţi de copiii cei pierduţi şi toţi cei buni de cei răi, cum se despart neghinele din grâu, caprele din oi şi drepţii dintre păcătoşi: unul se va lua şi altul se va lăsa…

Descoperirea faptelor

Legile după care se va face judecata din urmă sunt cuprinse în conştiinţa omului şi în Sf. Scriptură. Păgânii vor fi judecaţi după legea conştiinţei scrisă de Dumnezeu în inimile lor (Rom. 2:14-16). Iudeii vor fi judecaţi după legea lui Moise (Rom. 2:12), creştinii se vor judeca după legea Evangheliei (Rom. 2:16) şi cu toţii după legea libertăţii (Iac. 2:12). «Cel ce se leapădă de Mine şi nu primeşte cuvintele Mele, grăieşte Domnul, îşi are judecătorul Său: Cuvântul care l-am grăit, acela îl va judeca în ziua cea de apoi» (In. 12:48). La înfricoşata judecată a lui Hristos, cuvintele Evangheliei vor fi martorii noştri, iar apărătorii vor fi faptele cele bune.

Se vor descoperi şi se vor judeca atunci, după dreptate şi adevăr (FA. 17:31; Rom. 2:2) toate gândurile (1 Cor. 4:5), toate tainele inimii (Evr. 4:12-13), toate cuvintele (Mt. 12:36-37) şi toate faptele oamenilor (Mt. 16:27). Niciun pahar de apă nu va rămânea nerăsplătit (Mt. 10:42). Mai ales se vor cerceta faptele iubirii şi ale îndurării trupeşti, pe care le poate împlini orice om, orice copil chiar: săturarea flămânzilor, adăparea însetaţilor, primirea străinilor, ajutorarea săracilor, cercetarea bolnavilor şi a întemniţaţilor (Mt. 25:34-36). Faţă de cei ce nu au făcut milostenie, judecata va fi fără milă (Iac. 2:13).

În procesul judecăţii din urmă, nimic nu va îngrozi şi ruşina mai mult decât arătarea gândurilor şi a faptelor ascunse. Atunci păcătoşii vor plânge de ruşine şi de durere vor striga munţilor şi stâncilor: cădeţi peste noi şi ne acoperiţi (Apoc. 6:15-16). Atunci vor plânge toţi cei ce au iubit mai mult minciuna decât adevărul, nedreptatea în locul dreptăţii, păcatul în locul virtuţii, blestemul în locul  binecuvântării. Atunci focul judecăţii lui Dumnezeu va arăta fiecăruia ce a zidit: aur, argint, pietre scumpe, lemne, fân sau trestie (1 Cor. 3:11-14).

„Răspuns bun la înfricoşata judecată a lui Hristos, dă-ne Doamne…”

Pentru cei drepţi, sentinţa va fi mângâietoare: «Veniţi binecuvântaţii Tatălui Meu…» Pentru cei păcătoşi va fi îngrozitoare: «Duceţi-vă de la Mine, blestemaţilor…»

           În orice caz, cu oamenii este ca şi cu lemnele: numai după ce le-ai doborât din pădure poţi afla dacă sunt bune de ceva sau numai de foc. Aşa sunt şi oamenii: numai după moarte şi judecată (Evr. 9:27) se poate afla care sunt stâlpi de biserică sau de cârciumă, buni pentru împărăţia cerului sau pentru osânda iadului.

Drept aceea: «Privegheaţi» (Lc. 21:36). «Privegheaţi şi vă rugaţi, că nu ştiţi când va fi ziua aceea» (Mc. 13:33)… «Cel nedrept să nedreptăţească înainte. Cel spurcat să se spurce încă. Cel drept să facă dreptate mai departe. Cel sfânt să se sfinţească şi mai mult. Iată vin curând şi plata Mea este cu Mine, ca să dau fiecăruia după cum este fapta lui» (Apoc. 22:11-12).

Răspuns bun la înfricoşata judecată a lui Hristos, dă-ne Doamne…

 

(Extras din cartea „Pildele Mântuitorului”, de Pr. Ilarion Felea)

 

 

 

RANDUNICA

- Sfantul Vasile cel Mare -

 

Nimeni sa nu se plânga de saracie! Nimeni sa nu-si piarda nadejdea în viata, când vede ca în casa nu i-a mai ramas nici o avere! Sa se uite la dibacia rândunicii! Rândunica, atunci când îsi face cuib, aduce paiele cu ciocul; si pentru ca nu poate cara lutul cu picioarele, îsi moaie în apa vârfurile aripilor, apoi le tavaleste în praful cel mai fin si asa înlocuieste lipsa lutului; si, încetul cu încetul, leaga între ele cu lut paiele, ca si cum le-ar lipi cu clei; îsi face cuibul si creste în el puii.

Acestea sa-ti dea povata, ca sa nu te apuci de rele din pricina saraciei, nici sa-ti pierzi toata nadejdea când vin peste tine cumplite necazuri, nici sa stai cu mâinile încrucisate si sa nu lucrezi! Dimpotriva, alearga la Dumnezeu! Daca Dumnezeu daruieste unei rândunici unele ca acelea, cu cât mai mult va da celor care Îl striga din toata inima lor!

 

Sfantul Vasile cel Mare, Omilii la Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986, p. 163



PĂRINTELE PROCLU ȘI SECTANTUL

 

„A venit odată, demult, cineva, un sectar”

A venit odată, demult, cineva, un sectar. Trăia Ceaușescu pe vremea aceea. A fost prin mănăstirile astea și părinții l-au scos ca să nu mai umble prin mănăstiri că făcea gălăgie și l-au adus aici, în sat. Și aici, în sat, a întrebat: „Mai este vreun călugăr, cineva preot pe aici?”. I-au spus că nu, dar că este un călugăr beteag, poate bolnav și l-au adus la poartă la mine. Și ce să vezi?

 

El a zis să-i dau drumul în casă. Eu am zis: „Cum să-ți dau drumul? Mă tem să nu mă strângi de gât”. El a zis: „Dacă nu-mi dai drumul, mă culc la poartă”. „Cum să te culci la poartă? Vai, Doamne ferește! Noaptea umblă fel și fel de lume, vede ceva negru lângă poartă, îți dă vreo două ciomege și eu trebuie să te plătesc. N-am nici salariu, nici pensie”. Și l-am dus în casă.

 

Diavolul îi sucise mintea

Acolo, în casă, el a început a-mi spune de sectele lui. Mi-am băgat degetele în urechi și când a văzut că stau cu degetele în urechi, nu mi-a mai spus. Pe urmă, tot m-a întrebat de Maica Domnului, de semnul Sfintei Cruci și m-a ținut până la ora patru, a doua zi. El avea două Facultăți la București. Nu era un om prost, dar diavolul îi sucise mintea. Îi arătam alb, el zicea că e negru.

 

Până la urmă, la ora patru, i-am spus să zică după mine rugăciune la Maica Domnului, pe scurt și a făcut semnul Sfintei Cruci după mine și a zis și rugăciune tot după mine. Am stins lumina, a adormit adânc și i-a venit, a spus el, o descoperire că toate tainele lui Dumnezeu sunt în bisericile ortodoxe. L-am îndemnat să se ducă la un preot mai sporit să se mărturisească și din ceasul acela nu m-a mai contrazis cu nimic.

 

Vreo șase ani a venit la mine și mai cerea câte un sfat, dar numai atât îmi spunea, ce să facă să scape de gânduri, ce să facă să poată plânge păcatele, cum să se ducă în biserică, cum să se comporte în biserică și cum să învețe și el lumea.

 

(Extras din Revista Atitudini Nr. 60)

 

 

 

TRUPUL OMULUI

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

Aceste mâini carora le place sa ia tot ce este în apropierea lor, vor fi încrucisate pe piept si nu vor mai lua nimic. Aceste picioare care merg cu placere pe calea pacatului, dar care nu stau drept pentru rugaciune, vor fi întinse pentru eternitate si nu vor mai merge nicaieri. Acesti ochi care privesc cu pizma fericirea aproapelui, se vor închide, focul lor se va stinge si nimic nu-i va mai încânta. Aceste urechi care se pleaca atât de repede pentru a asculta cu placere minciunile si calomniile, nu vor mai auzi nimic; tunetul însusi nu-l vor mai auzi. Ele nu vor mai auzi decât trâmbita trezirii mortii când acest trup stricacios va învia, unul „pentru învierea vietii, altul pentru învierea osândei” (Ioan 5, 29).

Ceea ce ramâne în noi viu dupa moarte, aceea trebuie sa fie obiectul tuturor preocuparilor noastre. Curateste-ti inima pe tot parcursul vietii, ca ea sa fie împreuna cu sufletul tau capabila sa-L vada pe Dumnezeu Dincolo; preocupa-te de trupul tau si de trebuintele lui numai atât cât este necesar sa-ti întretii sanatatea, puterea si decenta. Toate acestea vor muri, toate acestea vor merge în pamânt. Straduieste-te deci sa desavârsesti în tine ceea ce iubeste si uraste, ceea ce este pasnic sau învolburat, ceea ce se veseleste si se mâhneste, adica inima ta, omul tau interior, care gândeste si judeca prin intermediul mintii tale.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 97-98

 

 


RASARITUL SOARELUI

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

Vezi dimineata cum rasare luminos soarele si îi bucura pe toti. Gândeste-te cu cât mai mare va fi bucuria ce o vor simti acele suflete în care va straluci Hristos, Fiul lui Dumnezeu, vesnicul Soare al Dreptatii. Fie dar ca aceasta întâmplare sa te învete a te ruga Lui cu osârdie, pentru ca sa se aprinda si în inima ta lumina cea bineplacuta a harului Sau.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 6




NU EXISTĂ OAMENI SLABI

- SAVATIE BAȘTSVOI -

 

 

„Eu nu cred că există oameni slabi”

Părinte, cum să înțelegem faptul că mulți dintre noi ne justificăm neputințele prin traumele pe care le-am avut. Și din pricina aceasta ne simțim mai slabi decât ceilalți care ni se par mai puternici și simțim nevoia tot timpul să fim înțeleși?

 

Eu nu cred că există oameni slabi, există învățătură slabă. Toți ne naștem cu o putere și cu o răbdare foarte mare. Tocmai cel mai slab, vezi că este cel mai tare. Aici este vorba de voință. Vezi câte un om chircit și prăpădit, dar are în el așa o forță de a purta lucrurile, că te uimești. Te uiți la altul, mare și plin de mușchi și îl vezi cum se vaită la un necaz: „... că l-a bătut, că nu l-a bătut...”.

 

Ce „bătut”, frate? Ce viață aveau copiii pe-aici... Dar și noi, ce viața am avut... Făceam kilometri întregi pe jos, prin noroi, ca să ajungem la școală. Nu te lua nimeni cu mașina sau altceva, nu interesa pe nimeni. Eram ai nimănui! Nu aveam niciodată un ban în buzunar. Plecam de-acasă cu un bilet, dat de la minister și păstram celălalt capăt ca să vin înapoi acasă, la Crăciun. N-aveam niciun ban. Singura mea avere era acel capăt de bilet. Astea traume!

 

„Depinde unde ne ținem noi mintea”

Poți să ai traume de care vrei, sărăcie, bătăi, certuri, nebunii, dar este și harul lui Hristos. Depinde unde ne ținem noi mintea.

 

Sunt și cazuri când auzi pe la călugări, în mănăstiri, că: „M-am săturat să fac atâția ani, numai la grajd și la greu...”. Sigur că poți să cazi și în altceva. Sunt unii care fac duc o viață-întreagă greul unei mănăstiri, fără să cârtească și se sfințesc. Eu am văzut mulți din aceștia. Nu-i destul să faci o ascultare, o slujire, doar așa, cu râvnă și conștiință. Nu faci ascultare ca boul, pentru că n-ai de ales. Dacă slujirea ta nu-i raportată la Hristos și dacă nu o umpli de jertfă, atunci se poate să-ți pierzi mințile. Am cunoscut și așa. A făcut ascultarea cu o altă stare. El făcea lucrurile dintr-o voința, dar nu agonisea har, nu avea dragostea asta bună.

 

De unde vine vindecarea de traume

...Să fim atenți la ceilalți, mai mult decât la noi înșine, asta putem. Asta-i vindecarea, să știți, pentru că așa a zis Hristos! Ne gândim că Hristos a spălat picioarele apostolilor, El a dat mâncare, a pus pe masă. Și tu? Ai făcut o mâncare, ai pus pe masă cuiva să mănânce? Trebuie să ai în mintea ta că așa a făcut Hristos și vrei să Îl urmezi. Când faci lucrurile având starea asta, Îl simți pe Hristos și te bucuri. Și ceilalți care mănâncă simt bucuria ta și se bucură împreună cu tine. Oamenii simt dragostea noastră atunci când îi slujim. Credeți că degeaba au numit grecii masa – „αγάπη” (dragoste/agapă)? Într-adevăr masa este o manifestare a dragostei. Slujirea aproapelui o facem în fiecare zi, de multe ori. Punem pe masă, aranjăm, mâncăm, strângem, spălăm. Toate lucrurile acestea noi nu le observăm, dar cineva le face. Iată de unde vine pacea și liniștea.

 

Oamenii când aud pe cineva care vine tot timpul și începe să se plângă că nu are, nu poate, că-l doare, că are nevoie și tot așa, oamenii încep să se sature de el. Devine povară. Dacă vezi că nu te ajută nici una, nici alta și te simți îngreuiat, atunci te duci și te spovedești în duhul Părinților. Nu te duci să povestești ce-ai mai făcut, dar te duci ca la moarte, ca la judecată, cu toată nădejdea și dragostea - și te curățești!

 

(Continuarea interviului în Revista Atitudini Nr. 89)

 

 

 

 

MOSTENIREA PARINTEASCA

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

Vezi sau auzi ca un tata se leapada de fiul cel neascultator si neîndreptat, lipsindu-l de mostenirea sa. Din aceasta întâmplare învata ca si Hristos se va lepada de crestinii cei netrebnici si nepocaiti, lipsindu-i de vesnica Sa mostenire. Si chiar de se numeau aceia cu numele Lui, El le va spune: „Nu stiu de unde sunteti; departati-va de la Mine toti lucratorii nedreptatii” (Luca 13, 25-27). Dintru aceasta înveti ca se cuvine nu doar sa porti numele de crestin, ci sa te si straduiesti a vietui întocmai dupa cum îti este numele si credinta marturisita.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 72









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu