miercuri, 12 februarie 2025

Redactia ART-EMIS - 42 de tablouri vândute din Colecția Coroanei - De la El Greco la Van Dyck și Rembrandt - bunuri ale statului român

 



42 de tablouri vândute din Colecția Coroanei - De la El Greco la Van Dyck și Rembrandt - bunuri ale statului român

Redactia ART-EMIS

12 Februarie 2025

 

Vă prezentăm o expunere interesantă apărută în „ActiveNews” [1] despre „corectitudinea fostului suveran, Regele Mihai I, telecomandat „pas cu pas” de mama sa, Elena care a urât poporul român. (Redacția).

 

În cartea „Fără drept de înapoiere în țară”, Jaques Vergotii povestește că, în 1947, a predat directorului unei bănci din Elveția picturi care nu aparțineau familiei regale. Acest lucru s-a întâmplat in timpul unei scurte opriri la Zürich a Regele Mihai și a Reginei-mamă Elena, în drumul lor spre Londra, la nunta Reginei Elisabeta a Marii Britanii

 

Care este adevărul privind lucrările dispărute

 

Propaganda comunistă a acreditat ideea că fostul suveran a părăsit țara într-un tren plin cu aur și alte bogății. De partea cealaltă, istoricii promonarhiști afirmau că Regele Mihai nu a fost lăsat sa scoată din țară nimic din averea personală și că ar fi trăit modest, în exil.

 

Fostul suveran a păstrat întotdeauna discreția față de acest subiect, motiv pentru care au apărut mereu, pe diverse canale, crâmpeie de informații controversate. În ziarul de ieri am prezentat povestea dispariției misterioase a 42 de tablouri din Colecția Coroanei, la sfîrșitul anilor ‘40. Trei dintre aceste tablouri au fost identificate de scriitorul Petru Romoșan în colecții din străînătate.

 

Scriitorul Mihai Pelin afirmă, citind documente din arhive, că Regele Mihai este cel care a scos din țară, în 1947, zecile de picturi din Colecția Coroanei și că a vândut trei dintre acestea, fără a avea dreptul să o facă.

 

Cu toate că există numeroase indicii referitoare la tablourile dispărute, pentru care statul român i-a intentat după '90 chiar proces fostului suveran, guvernul Năstase a preferat să stingă orice litigiu cu Casă Regală promovând în parlament un proiect de lege.

 

Guvernul condus de colecționarul de tablouri Adrian Năstase a depus la Parlament, pe finalul mandatului, un proiect de lege pentru clarificarea situației proprietăților Casei Regale. Noul Parlament, format după alegerile din noiembrie 2004, a amînat discutarea proiectului de lege la sugestia ministrului delegat pentru relația cu parlamentul, Bogdan Olteanu, până la completarea documentației.

 

Dacă legea va fi adoptată în varianta propusă de P.S.D., statul român va întâmpină greutăți în recuperarea celor 42 de tablouri din Colecția Regală. Articolul 5 din actualul proiect de lege cuprinde o chichiță juridică, care poate anula pentru totdeauna posibilitatea recuperării tablourilor: „O dată cu soluționarea notificărilor și acțiunilor în justiție prevăzute în anexă nr. 4, potrivit procedurilor în vigoare la dată formulării lor, se sting orice obligații reciproce dintre statul român și fostul suveran al României, Mihai I”.

 

Proiectul de lege propus de guvernul Năstase mai prevede plata unei despăgubiri în valoare de 30 de milioane de euro pentru Domeniul Peleș și restituirea în natură a Casei Cavalerilor, aflată pe fostul domeniu Peleș. De asemenea, Regele Mihai poate folosi pe durata vieții Palatul Elisabeta, ca reședința regală, și are acces la palatele Peleș și Pelișor pentru diverse acțiuni publice.

 

De Palatul Elisabeta pot beneficia, pe durata vieții, și Principesa Margareta alături de soțul ei, Principele Radu Duda. Dacă până în 1996 Regele Mihai se putea consideră „persona non-grata” pentru regimul Iliescu, după 2000 relațiile acestuia cu PSD-ul s-au schimbat radical. Proiectul de lege privind reglementarea situației juridice a bunurilor care au aparținut fostului suveran nu este singurul act de „prietenie” între Adrian Năstase și Regele Mihai. Principele Radu Duda, ginerele Regelui Mihai, a fost numit consilierul lui Adrian Năstase. După 2000, fostul suveran a avut o relație aproape cordială atât cu Ion Iliescu, cît și cu Adrian Năstase, participînd alături de aceștia la numeroase acțiuni publice.

 

Testamentul lui Carol I confirmă că tablourile erau ale României

 

Jaques Vergotii, fostul ofițer de ordonanță al Regelui Mihai până în 1948, apoi profesor de istorie la o universitate din Statele Unite ale Americii, pomenește în cartea „Fără drept de înapoiere în țară”, editată în anul 2000 de editura Albatros, despre tablourile dispărute. Jaques Vergotii povestește că a predat, în 1947, tablourile lui A. Lang, directorului băncii U.B.S. din Elveția.

 

Acest lucru s-a întîmplat în timpul unei scurte opriri la Zürich a Regele Mihai și a Reginei-mama Elena în drumul lor spre Londra, la nuntă Reginei Elisabeta. Fostul ofițer de ordonanță al Regelui mai relatează despre un lucru puțin cunoscut: faptul că pe lângă reședința de la Versoix, fostul suveran mai deține și o proprietate în Statele Unite ale Americii, mai precis în Palm Beach, Florida.

 

Cele 42 de tablouri de mare valoare, dispărute după 1947, au făcut parte din Colecția Coroanei Române, constituită în perioada domniei Regelui Carol I și cuprinzând în total 212 picturi. Tablourile erau expuse în reședințele Casei Regale din București, Sinaia și Bran.

 

Întreagă colecție de tablouri a fost catalogată și descrisă pentru prima dată de bibliotecarul Casei Regale, Leo Bachelin în anul 1898. Un an mai tîrziu, în testamentul sau, Regele Carol I preciza. „Galeria mea de tablouri, cum este descrisă în catalogul ilustrat al bibliotecarului meu Bachelin, va rămâne pentru totdeauna și în întregul sau în țară, ca proprietate a Coroanei României”.

 

În anul 1939, în timpul domniei lui Carol al ÎI-lea, istoricul de artă Alexandru Busuioceanu a reactualizat catalogarea Colecției Coroanei, făcând o distincție clară între tablourile din această colecție, considerate bun public și cele ale familiei regale, considerate bun privat. Istoricul Busuioceanu a insistat la acea vreme pe caracterul public al lucrărilor din catalogul făcut de el: „Prezentul catalog cuprinde colecția de tablouri, aflată azi în mai multe palate și castele regale din București, Cotroceni, Sinaia și Bran. Găsim, pe lîngă tablourile descrise în catalogul Bachelin, pe cele care au intrat în colecție după 1898. Trebuie precizat faptul că tablourile înregistrate în acest catalog au o situație juridică specială. Conform Testamentul Regelui Carol I a României ele constituie colecția Coroanei, celelalte tablouri sînt proprietatea familiei regale”.

 

Picturile rămase sunt expuse în diverse muzee

 

Tablourile din Colecția Coroanei care nu au fost scoase din țară se află expuse în diverse muzee. Majoritate pot fi văzute la Muzeul Național de Artă al României. Conform estimării șefului Biroului de artă europeană de la Muzeul Național de Artă, Octav Boicescu, peste 80% dintre tablourile care au aparținut Colecției Coroanei și au rămas în țară, sunt expuse în diverse locații, restul de 20% fiind depozitate. Directorul Muzeului Național de Artă, Roxana Teodorescu (la vremea aceea - n.n.) a confirmat faptul că, în afară de cele 42 de tablouri dispărute, restul picturilor se află în colecții din țară. Potrivit scriitorului Mihai Pelin, care citează documente de arhivă, cele 42 de tablouri lipsa, din totalul de 212 cât cuprindea Colecția Coroanei, au fost scoase din țară de Regele Mihai.

 

În noiembrie 1947, cu o lună înainte de abdicarea sa, fostul suveran ar fi transportat picturile în mașinile personale cu care s-a deplasat în Marea Britanie, la nuntă Reginei Elizabeta. Contactați de „Evenimentul zilei”, reprezentanții Casei Regale au refuzat să facă orice comentariu în legătură cu acest subiect.

 

Lista tablourilor dispărute

 

„Madona si pruncul” de Francesco Raibolini, zis Francia; „Aparitia Fecioarei” de Raffaelino de Garbo; „Adoratia pruncului Isus” de Antonio Allegri, zis Corregio; „Rastignirea” de Polidoro Caldara da Caravaggio; „Concert de ingeri” de Domenico Zampieri zis Domenichino; „Scena cimpeneasca” de Tintoretto; „Sfintul Ieronim” de TizianoVecellio; „Sfinta Treime” de George Pencz; „Marina” de Salvaore Rosa (doua bucati); „Peisaje” de Andreea Locatelii (doua bucati); „Gloria Sfintei Fecioare” de Paolo Caliari, zis Veronesse; „Bunul Samaritean” de Adam Elzheimer; „Peisaj” de Jean-Henri Roos; „Isus in fata lui Pilat” de Hubert Goltzius cel Batrin; „Portretul unui cavaler spaniol” de Anthonis Van Dashorst Moor zis Antonio Moro; „Arta inspirata de Amor” de Frans Floris; „Glorificarea Fecioarei” de Frans Franck; „Scena Taraneasca” de Cornelis Molenaer; „Peisaj” de Jan Brueghel; „Portretul unei tinere femei” de Michael Jansz Van Mierevelt; „Flagerarea” de Anthonis Van Dyck; „Schita” de Frans Snyders; „Aparitia ingerului in fata cibanilor de la Bethleem” si „Cap de batrin” de Rembrandt Harmensz van Rijn; „Peisaj” de Willem Heusch; „Peisaj” de Jan van Goyen; „La vinatoare” de Albert Cuyp; „Peisaj” de Meindhert Hobbema; „Un buchet” de Jan van Huysum; „Portretul lui Giacomo Bosio”, „Hristos purtind crucea”, „Sfinta Familie”, „Hristos isi ia ramas bun de la mama lui”, „Don Carlos pe cal” si „Sfintul Sebastian” de Domenico Theotokopoulos - El Greco; „Adormirea Fecioarei” de Francisco Zurbaran; „Portretul unui general calare” de Diego Rodriguez de Silva y Velazqez; „Peisaj” de Claude Gellee, zis Le Lorrain; „Portretul lui Gluk” de Jean-Baptiste Greuze.

 

-----------------------------------------------

[1] CorectNews care citează un articol de arhivă EvZ publicat și de HotNews.

Sursa - https://www.activenews.ro/stiri/Lista-celor-42-de-tablouri-vindute-din-Colectia-Coroanei-194938 - 1 feb 2025










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu