marți, 4 martie 2025

Alexandru Stanciulescu-Barda - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ..., DOAR O VORBĂ.....!

 



CUM LUCREAZĂ DIAVOLUL PRIN ÎNCHIPUIRE

Sf. Sofronie Saharov

 

De ce tindem spre închipuire?

Lumea voii omenești și a închipuirilor este lumea „nălucirilor” adevărului. Această lume la om este aceeași cu cea a căzuților diavoli, drept care închipuirea este poartă deschisă lucrării diavolești...

 

Și chipurile (închipuirile) omenești, și cele diavolești își au puterea proprie. Uneori cât se poate de mare, dar nu pentru că sunt reale în sensul ultim al cuvântului, precum este puterea Dumnezeiască ce făurește din nimic. Ci pentru că voia omului înclină către ele. Și numai în cazul când înclină către ele, omul se formează după ele. Dar Domnul slobozește de sub stăpânirea patimilor și a închipuirilor pe cel ce se pocăiește. Iar creștinul slobozit de ele își râde de puterea chipurilor (închipuirilor).

Puterea răului cosmic asupra omului este uriașă și nimeni intre urmașii lui Adam nu o poate birui fără Hristos și în afara lui Hristos.

 

Modul în care diavolul făurește închipuiri la rugăciune

Cea dintâi formă privește lupta în general cu tot ce este patimă... La cel ce se roagă după întâiul chip precumpănește închipuirea visătoare.

Cea de a doua este proprie celui ce se roagă după chipul cel dintâi. De această formă a închipuirii se leagă de asemenea cunoscuta metodă a „cugetării la Dumnezeu” sau a „meditației”. Când omul, prin închipuire, își făurește în minte scene din viața lui Hristos sau alte chipuri sfinte. De obicei, începătorii sau nevoitorii necercați înclină către o astfel de lucrare.

 

Închipuirea patologică la rugăciune

Cel ce lucrează o asemenea rugăciune „închipuitoare” nu își închide mintea în inimă pentru lăuntrica trezvie. Ci, rămânând în latura vizuală a chipurilor, precum socotește el, dumnezeiești, de sine făurite, se aduce pe sine în starea unei aprinderi sufletești (emoționale) care, în cazul unei mai mari concentrări, poate duce până la un anume tip de extaz patologic.

Într-un asemenea caz, el se bucură de „înfăptuirile” sale, se lasă atras de ele, le cultivă, le socotește dumnezeiești, harice, ba chiar înalte. Pe sine se vede ca sfânt și văzător al dumnezeieștilor taine, dar drept rezultat ajunge la halucinații. Se îmbolnăvește rău sufletește și, în cel mai bun caz, rămâne în înșelare, petrecându-și viața într-o lume a fantasmelor.

 

Închipuirea intelectualilor

Cât despre a treia și a patra formă a închipuirii, se poate spune că ele stau la temeiul a toată cultura raționalistă. Și deci unui om cult îi este deosebit de greu a se lepăda de ele. Căci ele vede în acea cultură bogăția sa duhovnicească, a cărei lepădare este neasemuit mai grea decât a celei materiale.

Această împrejurare duce la un fenomen ciudat ce ni s-a dat a observa, anume că printre nevoitorii simpli și cu puțină carte, ce au iubit rugăciunea minții, mai adesea se întâlnește atingerea unei mari înălțimi și curății, decât printre cei învățați, care în covârșitoarea majoritate a cazurilor, rămân la al doilea chip al rugăciunii.

Aceștia își concentrează viața în minte. Mintea lor nu este împreună cu inima și neîncetat trage către în afară, în năzuința de a înțelege și a stăpâni totul. Având o oarecare experiență duhovnicească adevărată, dar una încă neîndestulată, ei încearcă cu „propria minte” să plinească lipsurile acelei experiențe și să pătrundă în taina ființării Dumnezeiești. Iar atunci neapărat cad în închipuire. În înfocarea lor, ei nu vor sau nu pot să înțeleagă că răstoarnă adevărata ierarhie a ființării, adevărata orânduire a lucrurilor. Și parcă, uitând că Dumnezeu ne-a făcut după al Său chip și a Sa asemănare, ei înșiși încep să făurească, trecând în Dumnezeiasca ființare elemente după chipul și asemănarea lor... Aceasta este îndumnezeirea de sine... contemplă frumusețea propriei minți, pe care mulți au luat-o drept Dumnezeire...

 

(Selecții din cartea „Arhimandritul Sofronie: Cuviosul Siluan Athonitul”, Editura Reîntregirea

 

 

 

CASA CRESTINULUI

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

Orice casa de crestin închipuie casa cea necuprins de mare, universul, cerul si pamântul, în care salasluieste Domnul. Iata de ce întâlnim în orice casa de crestin chipurile Mântuitorului si Maicii Domnului, care cheama la rugaciune pe cei ce vietuiesc în acea casa si care vin cu evlavie înaintea Lor.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 382-383.

 

 

 

NOUAZECI SI NOUA LA SUTA

- Arhiepiscopul Iustinian Chira -

 

Inima e prea putin pentru a îngloba tot sufletul. Sufletul exista si-n ultima celula din organismul uman. Sufletul este în tot corpul viu, 99% din organismul omului e suflet. Doar 1% este mineral, ca de aceea ochii vad si de multe ori poftesc.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Convorbiri in amurg, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2006, p. 65.




CINE IUBEȘTE IARTĂ

SF. ILARION FELEA

 

Iubirea - legea creștinilor

Cine iubeşte, iartă. Iubirea este iertătoare; este izvor de bunătate, de milă şi de iertare. Fiecare creştin e dator să fie iubitor şi iertător faţă de ceilalţi oameni. Aceasta este „legea cea nouă” a Evangheliei, pe care o învaţă Mântuitorul şi o pilduieşte nu numai faţă de femeia cea păcătoasă, dar şi pe Cruce, faţă de cei ce L-au răstignit şi batjocorit. «Părinte, iartă-le lor, că nu ştiu ce fac!» (Lc. 23:34).

 

Creștinul își iubește vrăjmașii

Creştinul iubeşte şi iartă, şi pe prieteni şi pe duşmani. Iubirea şi iertarea sunt legi evanghelice, legi veşnice, date pentru toţi oamenii şi pentru toate veacurile.

«Iertaţi şi vi se va ierta» zice Domnul. (Lc. 6:37). «Că de veţi ierta oamenilor greşalele lor, ierta-va şi vouă Tatăl vostru cel ceresc, iar de nu veţi ierta oamenilor greşalele lor, nici Tatăl vostru cel ceresc nu vă va ierta greşalele voastre» (Mt. 6:14-15).

Cine iubeşte, iartă. Aici se vede sufletul omului creştin, în iubire şi în iertare.

 

Soldatul și iertarea. Iubește și iartă

Un soldat a omorât pe tatăl altui soldat. Ucigaşul, din întâmplare sau din voia lui Dumnezeu, a căzut în mâinile fiului celui ucis. Când acesta scosese cuţitul să se răzbune şi să facă un nou omor, ucigaşul a căzut în genunchi şi a zis rugător: „Îndură-te de mine, ca şi Iisus Hristos pe Cruce, care se îndura de lumea care zăcea la picioarele Lui”.

Cuvintele acestea l-au mişcat atât de mult pe soldat, încât a iertat pe ucigaş, s-au împăcat, şi-au dat mâna şi au devenit chiar prieteni.

 

Sf. Eusebiu și femeia care l-a lovit

Sfântul Eusebiu, când a intrat în oraşul Doliche, pentru ca să aşeze în scaun pe episcopul Marius, a fost lovit în cap cu o piatră de către o femeie plină de ură. Lovitura atinsese creierul şi sfântul muri. În luptă cu moartea, Sfântul Eusebiu legă de sufletul prietenilor hotărârea să ierte pe femeia ucigaşă, pentru că el vrea să urmeze până la capăt pe Domnul şi Învăţătorul său, care s-a rugat pentru ucigaşii Săi: «Părinte, iartă-i, pentru că nu ştiu ce fac».

Iubirea creştină iartă, chiar şi pe ucigaşi. Iertaţi şi vi se va ierta!

 

(Extras din „Pildele Mântuitorului”, de Pr. Ilarion Felea)

 

 

ORBI SI ORBI

- Cuviosul Bonifatie de la Teofania -

 

Cel orb cu trupul îsi cunoaste nenorocirea prin mijlocirea mintii – însa cine va putea încredinta sufletul ca este orb duhovniceste? Cel orb cu trupul nu îsi iubeste starea, însa cel orb duhovniceste îsi iubeste, de obicei, întunericul. Cel orb cu trupul iubeste si nazuieste lumina cea materiala, însa pentru cel orb cu duhul lumina duhovniceasca este nesuferita. Cei orbi cu trupul nu îsi îngaduie niciodata sa se sfadeasca cu cei ce vad în privinta celor pe care nu le pot zari; cei orbi duhovniceste au însa neclintita încredintare ca vad limpede si curat, ba chiar îi numesc orbi pe cei care nu gândesc si nu se poarta la fel ca ei. Cel orb trupeste nu se apuca niciodata sa fie calauza altuia pe un drum pe care nu-l stie; cei orbi cu duhul însa chiar se propun ca îndrumatori altora, ducându-i în ratacire. Cine îsi da seama de orbirea sa duhovniceasca înceteaza a mai nadajdui în sine si în dreptatea sa si, asemenea Prorocului David, striga: „Doamne! deschide ochii mei, si voi pricepe minunile din legea Ta” (Psalm 118, 18).

 

Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 63-64

 

 

 

TOATA SUFLAREA PAMANTULUI

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

Toata suflarea pamântului rasufla, adica nu poate trai fara aer. Toate fapturile rationale si libere traiesc prin Duhul Sfânt ca si cum ar respira aerul, nu pot ramâne în viata fara El. „Prin Duhul Sfânt tot sufletul viaza” (Antifon utrenie, glas 4). Nu uitati ca Duhul Sfânt se afla fata de sufletul vostru în aceeasi relatie ca si trupul fata de aer.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 463









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu