marți, 14 octombrie 2025

Alexandru Stanciulescu - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ, DOAR O VORBĂ........ !

 



TESTEAZĂ-TE DACĂ URĂȘTI

- SF. GAVRILIA PAPAIANNIS -

 

Gradele de răutate

... Tocmai am primit a doua ta scrisoare. Neliniştea şi starea ta de suflet în ce priveşte Iubirea lui Dumnezeu aşa cum se-mparte între oameni, mă fac să reflectez la aceasta. Evanghelistul Ioan explică limpede acest subiect. Bineînţeles, nu ne putem ruga! Şi suntem suferinzi când nu suntem plini de iubire. Suntem reduşi la cadavre: „Vă dau poruncă nouă: să vă iubiţi unii pe alţii”(In. 13:34). Există mai multe motive şi grade de răutate:

Ura

Antipatia

Gelozia

Invidia

Potrivnicia

Duşmănia

Calomnia,

Distorsionarea, Deformarea Adevărului

Indiferenţa

Trebuie mai întâi să examinăm pentru a vedea gradul egoismului nostru, al orgoliului nostru şi cât suntem la discreţia forţelor răului.

 

Ură, invidie, gelozie

Ura: Cel care urăşte se bucură de eşecul altuia. Îi place să-l vadă trist, fără prieteni, fără muncă, să fie disperat şi proiectele sale distruse.

Antipatia: Când cineva încearcă antipatie pentru o persoană, fără motiv, este deranjat de tot ce face ea. Antipatia este un fenomen cu totul personal. O aceeaşi persoană poate provoca simpatie unuia şi antipatie altuia. Acest sentiment n-are nicio legătură cu persoanele, nici cu educaţia socială. Pur şi simplu, auzi spunându-se în jurul tău: „Această persoană nu-mi convine...”. Şi nu ţi se dă nicio explicaţie.

Gelozia: Cineva îşi dă iubirea sa cuiva care nu poate să o primească. Acesta din urmă este gelos pe bucuria celui care iubeşte, pe libertatea sa în viaţa sa şi în actele sale. Este gelos pe prietenii pe care-i are, pe reuşita în munca sa, în relaţiile sale. Poate fi chiar gelos dacă celălalt nu participă la criticile care privesc o a treia persoană. El devine în general bolnav şi se pedepseşte.

Invidia: Aparţine aceleiaşi familii ca şi Gelozia dar cu mai multă răutate. Cel care invidiază, încearcă, prin false zvonuri, să distrugă faptele celuilalt şi să le aneantizeze. Şi cum spune un dicton vechi grecesc: „Invidia este rea, dar are un bine, roade pe cel care o are!”.

Dușmănie, calomnie, indiferență

Potrivnicia: Este efortul de găsi la celălalt toate piedicile, de a le amplifica, de a le divulga. Şi e mulţumit astfel să vadă că celălalt nu mai e iubit, faţă de când era. Este un lucru foarte important şi puterea răului, care are modul său de a se ascunde, domină, vai! pe multe persoane. De exemplu: „Unul este foarte politicos, dar vai, inteligenţa îi lipseşte. Faci din el ce vrei... Este cu totul fără iniţiativă...”.

Duşmănia: Alături de ură. Sufletul e sumbru, plin de egoism, egocentrism, de iubire de sine. Este efortul continuu de a vrea să-l distrugi pe celălalt. Mântuitorul ne-a sfătuit să iubim astfel de persoane şi să le ajutăm.

Calomnia: Bârfa. Este denaturarea adevărului faptelor şi spuselor altora, sau a evenimentelor, în detrimentul lor. Această persoană face dovada iubirii, a unui fel de laudă de sine, în defavoarea altora.

Indiferenţa: Citeşte pilda bunului Samarinean.

 

Totuşi, draga mea M. , ajung la o concluzie. Poate ai făcut o gravă greşeală în ceea ce te priveşte. Poate iubeşti cu adevărat, precum Hristos vrea, sau te-nţelegi greşit. Cred că, încercând să te analizezi, nu faci decât să-ţi atribui defectele pe care nu le ai. Roagă-te lui Dumnezeu să-ţi înlăture această nelinişte. Îl iubeşti aşa precum Îl simţi. El te iubeşte aşa cum eşti. O ştii foarte bine. Lasă-I ziua ta în mâinile Sale. Nu-i cere nimic mai mult. Spune-I numai: Mulţumesc. Fără niciun efort. El va face ce trebuie.

 

(Extras din Revista Atitudini Nr. 14)

 

 

 

 

MOLIPSIREA

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

              Prin structura lor duhovniceasca, patimile sunt molipsitoare. Iata, de pilda, rautatea neexprimata în cuvinte, care n-a apucat sa treaca la fapte, care ramâne ascunsa în inimi si se reflecta într-o mica masura pe fata si în ochi. Chiar si numai prin aceasta, ea se transmite sufletului celui pe care îl uraste si poate fi observata si de altii. Când ma tulbura o patima, tulburarea mea face sa vibreze si inima altuia, se creeaza un fel de flux afectiv, un curent impur care pleaca dintr-un anumit recipient sufletesc spre altul. Iar daca stârpesti patima rea pe care o ai fata de aproapele, se va stârpi si în sufletul aceluia. Te vei linisti, va veti gasi linistea amândoi. Ce strânsa legatura exista între suflete! Cât de adevarate sunt cuvintele Apostolului: „Unul altuia suntem madulare”! (Efeseni 4, 35) Sau: „Un trup suntem, cei multi” (1 Corinteni 10, 17); „Si a facut dintr-un sânge tot neamul omenesc” (Faptele Apostolilor 17, 26). Iata de ce porunca dumnezeiasca ne cere: „Sa iubesti pe aproapele tau ca pe tine însuti” (Matei 22, 39).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 90




PLÂNSUL AMELIOREAZĂ DUREREA

- ARHIM. VARNAVA -

 

Scopul lacrimilor

Lacrimile de durere susțin și întăresc pe om, pentru că îl ajută să se elibereze de presiunea și încărcătura emoțiilor și să se ușureze.

Plânsul are un rol curățitor, răcorește și mângâie inima. Suspinele ameliorează durerea, atât cea trupească cât și cea de ordin psihologic. Nimic nu poate alunga durerea și deznădejdea în afara lacrimilor, pentru că, într-un anumit fel, acestea spală sufletul de otrava amărăciunii. Niciun medicament și nicio mângâiere nu acționează atât de eficient asupra sufletului precum plânsul.

De aceea înțeleptul Sirah îl sfătuiește pe cel ce suferă: „Fiul meu, varsă lacrimi pentru mortul tău și începe să-l plângi. Plângi cu amar pentru el, tânguiește-te cu suspine, ține durerea după legătura rudeniei pe care o ai cu acesta și după vrednicia lui. Apoi, mângâie sufletul tău și sfârșește întristarea ta. Pentru că întristarea inimii zdruncină și clatină cele dinlăuntru ale omului” (Înțelepciunea lui Sirah, 38:16-18).

Lipsa persoanelor iubite

Atât lipsa persoanelor iubite, cât și durerea pe care o trăim prin această despărțire sunt niște proceduri absolut necesare pentru dezvoltarea duhovnicească a persoanei noastre. Plânsul facilitează trecerea de la iresponsabilitatea noastră copilărească la responsabilitatea adultului. Nu vom putea să dobândim maturitate și înțelepciune, dacă nu vom lepăda „pruncul” pe care îl ascundem atât de abil înlăuntrul nostru. Dezvoltarea și maturizarea noastră afectivă se produc prin trecerea de la starea copilărească a narcisismului la deșertarea voită a ego-ului și la starea de jertfă față de celălalt.

Atunci când suferă aproapele nostru, cel mai bun mod de a-l mângâia este să-i arătăm dragostea noastră, participând la suferința lui și vărsând lacrimi împreună cu el. Acest fel de participare la suferința celuilalt va constitui pentru acesta o dovadă a iubirii lui Dumnezeu. „A plânge cu cel ce plânge”, este prin urmare cea mai eficientă mângâiere. Aceste lacrimi
sunt în ochii lui Dumnezeu o jertfă neprețuită, ca o tămâiere. Atrag harul mângâietor al lui Dumnezeu peste fratele nostru suferind și îi alină întristarea.

Relații eșuate

Eșecurile în relațiile cu semenii noștri devin adeseori un motiv de plâns și de disperare. Suntem atât de egocentrici încât, îl vedem pe celălalt ca pe cucerirea noastră individuală, ca pe o posibilitate și o oportunitate de investiție emoțională și achiziție psihologică. Dar, când ne absolutizăm relația și investim în ea tot recursul la viață, la bucurie, toată pofta de fericire, la un moment dat, vom fi epuizați și vom eșua.

Niciun cuvânt nu poate înmuia durerea noastră și nu ne poate odihni inima, dacă nu lăsăm să lucreze înlăuntrul nostru harul lui Dumnezeu. Ne-am îndumnezeit propriile scopuri și cerem adevăratului Dumnezeu să devină slujitorul acestui dumnezeu fals pe care l-am așezat ca pe un idol în inima noastră. Trăind sprijiniți pe golul existențial, suntem incapabili să ieșim din ruinele și întunericul nostru la lumină, să gustăm bucuria și adevărul dumnezeiesc. Nu ne lăsăm mângâiați de Duhul lui Dumnezeu.

(Extras din „Fericirile - Răspunsul dat lumii”, de Arhim. Varnava Iangos)

 

 

 

PURUREA MISCATOARE

- Sfantul Nectarie al Eghinei -

 

          Pururea miscatoare, sufletul si mintea omului cauta sa si le supuna pe toate, având exigente puternice, încât nici chiar neputinta sau slabiciunea trupului nu-l descurajeaza; în timp ce e lipsit de toate, cauta sa ajunga domn peste toate; înversunarea, forta inamicilor nu-l sperie defel; încrederea sa sta în puterea spirituala de neînvins; aceasta înarmeaza mâinile goale cu arme înfricosatoare pentru vrajmasi; aceasta îmbraca trupul cu o armura de nestrapuns, aceasta nascoceste nesfârsite mijloace de a izbândi si afla caile de a sustine îndraznetele sale cerinte. Se impune asupra trupului, care, asemenea unui credincios, râvnitor si preaiscusit slujitor duce la împlinire fidel si precis cele poruncite. În sfârsit, mintea, prin conlucrarea cu trupul, învinge; dar imediat ce i s-au împlinit dorintele cele mai nesatule, iata ca iarasi da la iveala alte nazuinte.

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 30.

 

 

 

MIROSUL URAT

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

             Când simtim în aer un miros neplacut sau nesanatos, cautam sa parasim îndata acel mediu viciat sau sa facem ceva spre a-l aerisi, ca sa se împrastie emanatiile nocive. Asemenea când îti simti inima cuprinsa de tulburare sau strâmtorata în vreun fel, cauta sa te eliberezi îndata de acea senzatie vatamatoare, care ar putea sa provina de la o patima, cunoscând ca acestea vin din beznele iadului. În multe privinte viata sufleteasca si viata trupeasca se aseamana între ele, simtul duhovnicesc al unui crestin întelept fiind tot atât de dezvoltat pe cât îi sunt unui om „trupesc” simturile trupesti. Ar fi ridicol sa ne cultivam doar simturile trupesti, neglijându-le pe cele duhovnicesti. Simtul duhovnicesc sau sensibilitatea duhovniceasca salasluieste în inima omului, trebuie însa sa-l cultivam în tot chipul si sa îl curatim, astfel încât sa se poata îndeparta de cea mai mica miasma de pacat si de patimi, ferindu-se neîntârziat de ele.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 




IISUS PLÂNGE CU TINE

- SF. IALRION FELEA -

 

De ce: Fericiți cei ce plâng?

Pentru prima dată în istoria omenirii, Iisus Hristos fericeşte pe cei ce plâng: «Fericiţi cei ce plâng că aceia se vor mângâia» (Mt 5:4). Pe cei ce plâng acum că vor râde (Lc. 6:21). Linişteşte pe cei ce suferă: «Veniţi la Mine toţi cei osteniţi şi împovăraţi şi Eu vă voi odihni» (Mt. 11:28). Mângâie şi ajută pe văduva din Nain: «Nu plânge» (Lc. 7:13) şi familia lui Iar prin aceleaşi cuvinte: «Nu plângeţi» (Lc. 9:52).

El Însuşi plânge moartea prietenului Său, Lazăr. «Şi a lăcrimat Iisus. Deci ziceau Iudeii: Iată cum îl iubea pe el!» (In. 11:33-35). Plânge şi soarta Ierusalimului ucigător de prooroci (Mt. 23:37) din care nu va rămânea piatră pe piatră, pentru că nu a cunoscut vremea cercetării sale de către Fiul lui Dumnezeu (Lc. 19:41, 44). Plânge din iubire şi compătimire păcatele fiilor lui Adam, pentru care Îşi varsă în zadar sângele. Anunţă vremuri de jale fiicelor Ierusalimului, care plângeau şi se tânguiau când L-au văzut urcând Golgota sub apăsarea şi greutatea crucii: «Fiice ale Ierusalimului, nu Mă plângeţi pe Mine, ci plângeţi-vă pe voi şi pe copiii voştri. Căci iată vin zile în care se va zice: Fericite sunt cele sterpe şi pântecele care n-au născut şi sânii care n-au alăptat! Atunci vor începe (oamenii) a zice munţilor: Cădeţi peste noi! Și dealurilor: Acoperiţi-ne! Că de fac acestea cu pomul verde, apoi cu cel uscat ce vor face?» (Lc. 23:27-31).

Tot Iisus vesteşte pentru păcătoşii care nu se pocăiesc, «plângerea şi scrâşnirea dinţilor» (Mt. 8:12; 13:50; Lc. 13:27-28). Iar pentru ucenicii şi urmaşii Săi «un cer nou şi un pământ nou», un Ierusalim nou, gătit ca o mireasă, în care nu va mai fi nici plângere, nici durere, şi de la ochii lor va şterge Dumnezeu toate lacrimile (Apoc. 21:1-4).

Ce oameni pot plânge?

Din pildele înşirate, atât din Vechiul cât şi din Noul Testament, se vede limpede că oamenii suferă, plâng şi suspină când îşi pierd fericirea. Când trec prin clipe de deznădejde şi durere, când se roagă fierbinte sau bocesc morţii. Când îi chinuie rănile şi mustrările păcatului, când vin peste ei nenorociri mari sau vremuri grele, de jale. Când se pocăiesc pentru greşelile săvârşire, când se despart cei dragi unii de alţii... Când ascund în suflet iubiri adânci sau au parte de bucurii mari.

Atunci plâng ca să se mângâie şi să se liniştească. Atunci varsă lacrimi de durere şi, în mai puţine cazuri de fericiri rare, lacrimi de bucurie. Cei ce plâng şi suspină sunt oameni smeriţi, asupriţi, necăjiţi, întristaţi... Oameni de care trebuie să te apropii cu iubire şi cu respect, să-i mângâi şi să-i ajuţi, ca şi Iisus Hristos, Domnul şi Mântuitorul nostru.

„Suflete, suspină şi cu osârdie lăcrimează şi pe sineţi mai înainte de sfârşit te plânge, mai înainte până ce nu te ajunge nemângâiata plângere şi strigă către Ziditorul tău: Stăpâne, fii mie milostiv, pentru rugăciunile Apostolilor tăi”[2].

Nu se măsoară, ci se simt

Aşa se poate înţelege de ce lacrima, deşi lucru material, care se poate vedea, gusta şi pipăi, în fondul ei, în adâncul ei, în durerea şi iubirea ei, nu se poate măsura. Scriitorul (V. Papilian) cunoscător al sufletului omenesc are deplină dreptate, căci „mare este taina apei acesteia”[1]. Lacrimile izvorăsc din adâncul sufletului, din dureri, bucurii şi iubiri mari, din lumea nevăzută a duhului, care nu se cântăresc, ci se trăiesc. Nu se măsoară, ci se simt. Lacrimile sunt limba durerii şi a bucuriei; pentru sufletele îndurerate sunt o binecuvântare.

Unde este greutate pe umeri se cere ajutor; unde este suspin şi tină în suflet, e trebuinţă de lacrimi. După Sf. Grigorie Teologul, sunt trei naşteri: întâia cu trupul, a doua în sfântul Botez şi a treia în lacrimi.

Sunt şi oameni, care oricât ar fi de îndureraţi, nu pot lăcrima. Aceştia sau sunt împietriţi de durere, sau sufletul lor nu se mişcă şi nu vibrează în faţa durerii. Nu toate corzile vibrează, sau dacă vibrează, cele de aţă sau de sârmă, nu pot da sunete. O coardă se cere să fie subţire şi din oţel fin, ca să poată articula note şi melodii de cântări. Aşa sunt şi sufletele ca şi coardele, numai cele subţiri, alese, vibrează şi lăcrimează în faţa durerii.

Prin lacrimi se varsă din suflet durerea. Prin lacrimi se arată plinătatea rugăciunii. Prin lacrimi se vădeşte umilinţă, pocăinţa şi curăţia sufletului. „Plinătatea rugăciunii este leacul lacrimilor”[3]. Lacrimile sunt semnul milei Domnului, pentru pocăinţa sufletului. Ele curg din gândurile cele curate. Prin lacrimi intră sufletul în „câmpia curăţiei”[4].

Rostul lacrimilor

Lacrimile au deci, iubiţi şi binecuvântaţi creştini, un tâlc şi un rost deosebit în viaţa morală şi religioasă. Ele înduioşează inimile, mişcă sufletele şi ne învaţă să respectăm oamenii. Să le înţelegem durerile şi să le ungem cu alifia mângâierii. Ne învaţă să fim oameni buni, să facem numai bine şi rău la nimeni. Lacrimile ne strigă să trecem prin viaţă fără să facem pe nimeni să sufere. Lacrimile ne arată cât suntem de aproape sau departe de Dumnezeu şi de oameni; şi oamenii de noi. Lacrimile spun în graiul lor tainic cât de mult iubim virtutea şi urâm păcatul.

Pământul îşi are izvoarele, omul lacrimile. Pentru pământ izvoarele sunt puteri de viaţă şi rodire; pentru om lacrimile sunt izvoare de înviorare şi înviere duhovnicească, de ispăşire şi sfinţire, de mângâiere şi fericire cerească.

Pentru atâtea pricini, creştine, poţi să plângi. Cine poate plânge mai poartă în sine lumina conştiinţei. Nu trece cu nepăsare pe lângă cei ce plâng. Ci, ca şi Hristos, mângâiaţi-i, ajutaţi-i, respectaţi-i, întăriţi-i, până va suna şi pentru ei ceasul biruinţei şi al bucuriei.

Mântuieşte, Doamne, şi păzeşte poporul Tău cu crucea Ta biruitoare şi-l ridică din moarte la viaţă, cum ai ridicat pe Lazăr, pe fiul văduvei din Nain … şi pe fiica lui Iair …

„Dă-ne, Doamne, picături de lacrimi, care curăţesc întinăciunea inimii mele, ca fiind curăţit în conştiinţă, cu credinţă şi cu frică să vin, Stăpâne, spre împărtăşirea dumnezeieştilor tale daruri”[1].

 

[1] Rugăciunea I din Canonul Sfintei Împărtăşanii.

1] Octoihul Mare, ed. IV, 1942, p. 161.

[2] Ibidem, Cuvântul 7.

[3] Sf. Isaac Sirul, Cuvântul 34, p. 151.

[4] IbidemCuvântul 33, p. 150.

(Extras din opera „Spre Tabor, vol. II, de Pr. Ilarion Felea

 

 

 

IMBRACAMINTEA FRUMOASA

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

„Cautati mai întâi Împaratia lui Dumnezeu si dreptatea Lui si toate acestea se vor adauga voua” (Matei 6, 33). Cum, în ce chip sa cautam mai întâi Împaratia lui Dumnezeu? Iata cum. Daca îti place sa te falesti cu o îmbracaminte frumoasa, chiar în timp ce te îmbraci cu ea, adu-ti aminte de nestricacioasa haina a adevarului, cea în care trebuie sa ne fie îmbracat sufletul, sau de Iisus Hristos, Care este îmbracamintea noastra duhovniceasca, dupa cum s-a spus: „Câti în Hristos v-ati botezat, în Hristos v-ati îmbracat” (Galateni 3, 27). Pasiunea pentru eleganta vestimentara face de cele mai multe ori sa paleasca cu totul în inima noastra gândul la îmbracamintea cea nestricacioasa a sufletului, reducând toata viata la o preocupare desarta pentru îmbracaminte luxoasa.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 257-258

 

  

 

ENERVAREA

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

A te enerva pe cineva pentru un lucru material, înseamna sa plasezi acel lucru mai presus decât fratele tau. Dar ce este mai presus decât omul? Nimic pe pamânt, nu este mai nobil decât omul.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 168.





DIFERENȚA ESENȚIALĂ ÎNTRE CREȘTINISM ȘI ALTE RELIGII

- PR. SAVATIE BAȘTOVOI -

          

 Asceza filosofică și tibetană

Dar cum va explicați faptul că găsim istorisiri asemănătoare în tradiția creștină și cea tibetană?

Pot semăna, pentru că vorbesc despre oameni. Preocupările și scopurile lor sunt adesea asemănătoare. Și în Tibet au trăit oameni care au înțeles că viața asta-i deșartă, că omul moare, cu nu are rost să strângi averi și să te legi de ele. Oameni care disprețuiau deșertăciunea lumii și se retrăgeau. Ascetismul nu-i de ieri-de azi și nu l-am inventat noi, ortodocșii. Ideea e cum umplem această asceză.

Formele de ascetism și de viețuire ale noastre nu-s foarte diferite, pentru că suntem oameni. Tot două mâini și două picioare avem, indiferent de credința noastră. Dacă mâncăm, ne dăm seama că prea multă mâncare nu-i bună și ne facem griji cum sa scăpăm de îngreuiere. Iată și Diogene își făcea probleme de asceză. Toată averea lui era o cană cu care bea apă. Dar a văzut odată pe cineva care bea apă din pumn și a exclamat: „Iată unul mai mare ca Diogene!”. Și a aruncat cana.

Nu se poate să nu fie asemănări. A fost ascetism și la tibetani și la chinezi. Taoiștii iar sunt interesanți ca atitudine. Farmecul lor este că ei nu Îl numesc pe Dumnezeu. Ei spun Tao - care poate fi numit - nu este adevăratul Tao. Au cuvinte înțelepte. Nu au o religie, au un cod de conduită.

Ca și confucianismul, unde „dogma” principală este ca fiul să-și respecte tatăl și pe împărat. Pe asta se întemeia ordinea în lume. Și tot la Confucius, bărbatul nu era considerat major, câtă vreme trăia tatăl. Abia la moartea tatălui el intra în drepturi. Câtă vreme trăia tatăl, nu avea voie să părăsească casa mai departe de o zi de mers pe jos, ca să poată ajunge la înmormântare.

 

Nu există nicăieri un Dumnezeu care a murit pentru cineva!

Prin urmare formele acestea de viețuire, de respect, nu sunt o religie propriu-zis. Există un fel de propagandă, care face religie din cele ce nu-s. Ca să ne spună: „Ceea ce faceți voi, nu-i nou, s-a mai făcut și se face”. Nu-i adevărat, nu s-a mai făcut. Nu există nicăieri un Dumnezeu care a murit pentru cineva! Nu există!

Ei vehiculează tot felul de lucruri, pornind de la niște mituri, niște statui asiriene, care sunt desenate nu știu cum, zic că seamănă cu Maica Domnului. Nu toate femeile care țin un copil în brațe seamănă cu Maica Domnului. Nu poți de la asta să tragi concluzia că sunt și alții care au un Hristos născut din fecioară, care este Dumnezeu, care moare pentru noi și înviază. De la a ține un copil în brațe, până la un Dumnezeu întrupat este cale lungă.

Nu poți să-mi arăți trei fotografii, cu nu știu ce zeiță și să-mi spui că seamănă. Nu-i un argument! Ateii mai foloseau astfel de argumente și funcționa, pentru că lumea nu știa. Sunt argumente de ateism științific. Eu le știu încă de la tatăl meu, de când eram mic.

Umblau cu astfel de lucruri ca să te zăpăcească de tot. „Voi nu vedeți că credința voastră este și acolo și-acolo!”. Nu! Nu-i și-acolo, și-acolo!

 

Lipsa unei cercetări autentice și raționalismul

Ca să înțelegeți la ce nivel sunt cercetările și argumentele care ne vin nouă de prin Franța și alte părți, este destul să deschideți o carte franțuzească despre creștinism ca să vedeți că ei, dacă nu au înțeles nimic din creștinism, cu atât mai mult nu înțeleg nimic de la asirieni și orientali. E ... „ferească Dumnezeu!”. Când citești câte un franțuz care habar n-are pe ce planetă trăiește și i se pare că face mare cercetare. Are acces la niște documente, normal, pentru că sunt arhive. Iar pe omul necunoscător îl impresionează foarte tare când aude că s-a găsit cutare în arhive la Vatican, etc.

Lăsați voi astea! Toată viața lor este pe hârtii. Dacă ei cred în lege și în document li se pare că gata, a găsit hârtia – are dovada științifică, neștiințifică. De la o hârtie până la tot ce a fost și tot ce este, până la adevăr - e cale lungă! Hârtii poți face cate vrei, dar acolo unde nu ai, ce te faci?

Vă dați seama că Dumnezeu nu a scris niciun rând? El nu ne-a lăsat hârtii. Nici sfinții noștri din primele veacuri nu au avut hârtii și n-au avut niciun stres. Ne-au rămas niște scrisori, niște mărturii de-atunci, dar asta nu înseamnă că documentul este adevărul. Atitudinea aceasta este greșită.

 

Credința în duh

Dacă nu avem în duh, vederea celor ce au fost, prin prisma celor ce sunt, atunci ne rătăcim. Bătrânii aceștia, pe care i-am cunoscut și pe care ni i-a dat Dumnezeu, sunt purtătorii, argumentul și mărturia Evangheliei și a faptului că ceea ce s-a întâmplat atunci - este adevărat.

Dacă nu i-am fi avut pe acești Părinți, ne-am fi învârtit în cuvinte și discuții fără sfârșit. Ne putem învârti în jurul cozii până la sfârșitul lumii și nu mai ajungem la înțeles. Dacă ajungi să crezi, pur și simplu, că așa a fost - e suficient.

Dacă acuma mi-ar spune că toate cărțile au fost scrise altfel, eu nu mă tulbur. Eu cred oricum în Dumnezeu. Mi se pare că vorba asta o spune și Sf. Simeon Noul Teolog: „Chiar dacă Scriptura ar dispărea, noi am putea să o scriem din nou”. Asta-i credința noastră.

Noi nici nu putem fi dependenți de cărți. Gândiți-vă că mâine-poimâine vine o cenzura și le arde pe toate... Credeți că dispare Hristos? Temeiurile, drojdia credinței a fost mereu în inimi și de-acolo, în duh, înflorea din nou. Dacă ne uităm la Părinții sirieni, la cum au rodit imnele Sf. Efrem Sirul, sau dincolo, la sfinții romani, cântă la fel, chiar dacă stilistica e diferită, dar au aceleași vederi, aceleași repere în desfășurarea aceasta lirică.

 

(Extras din Revista Atitudini Nr. 89

 

 

 

P A T R I A

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

            Iubeste-ti patria pamânteasca si pe parintele ei. Ea te-a educat, te-a instruit, te-a facut sa însemni ceva printre oameni, ti-a dat respectul ce ti se cuvine, îti da de toate. Dar trebuie sa-ti iubesti cu deosebire patria cereasca, pe Parintele veacului ce va sa vina; acea patrie este, de buna seama, mult mai scumpa si mai vrednica de cinstire decât aceasta, fiindca este sfânta si dreapta, de neclintit, vesnica, nestricacioasa, fara seaman de frumoasa si datatoare de fericire, fiindca ti-a dat si îti da infinit mai multe înlesniri si bunatati decât patria pamânteasca; fiindca Parintele acelei patrii nu este un om muritor, supus patimilor, ci Dumnezeu Cel mai înainte de veci, Atoatefacatorul. El te-a facut fiu al lui Dumnezeu, mostenitor al lui Dumnezeu si împreuna-mostenitor cu Hristos, fiindca Tatal ceresc te face partas tuturor bunatatilor Împaratiei Sale: „Cele ce ochiul n-a vazut si urechea n-a auzit si la inima omului nu s-au suit” (1 Corinteni 2, 9). Aceasta patrie ti-a fost juruita cu nepretuitul Sânge al Fiului lui Dumnezeu. Dar pentru a fi cetatean al acelei patrii trebuie sa-i respecti si sa-i iubesti legile, asa cum esti obligat sa respecti si cum respecti de fapt legile patriei pamântesti, fiindca fara aceasta nu te vei putea face cetatean al acelei neasemuite patrii. Iubeste Biserica, aceasta scoala de educatie duhovniceasca; ea ne pregateste sa fim madulare si cetateni ai acelei patrii.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 297-298

 

 

 

CRAMPEIE DE SUFLET

- Arhiepiscopul Iustinian Chira -

 

          Cuvintele sunt doar crâmpeie, frânturi ce ca un ecou razbat în afara din adânc, dincolo, dintr-o lume vasta, un univers întreg ce se afla în fiecare din noi. Ce poate reda în afara poetul din poezia ce se afla în el? Ce poate nota compozitorul din armoniile ce inima lui, sufletul, urechea lui le aude neîncetat si undeva adânc în fiinta lui, el le fredoneaza înfiorat? Nimic sau aproape nimic, mare parte din lumea noastra zace nedescoperita, necunoscuta nici de noi în întregime si care ni se reveleaza în frânturi, în timp, facându-ne sa ne vedem schimbatori si necunoscuti, nici de noi însine în vreme.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Convorbiri in amurg, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2006, p. 166




Educatia

- Sfantul Paisie Aghioritul -

 

           Numele pe care îl scrijelesti pe scoarta unui copac se va mari, va creste odata cu el. La fel si inima copilului tau. Ceea ce scrijelesti în anii lui de gingasie vei citi în cei care vor urma.

 

Sfantul Paisie Aghioritul, Mica filocalie, traducere de Parintele Victor Manolache, Ed. Egumenita, Galati, 2009, p. 141

 

 

 

DOUA FELURI DE SEMINTE

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

          Viata ta sufleteasca se împarte în mod distinct în doua stari, între care exista o profunda deosebire. O stare este aceea care înseamna pace, bucurie, inima larga si deschisa; o alta e cea în care domina suferinta, spaima, iar sufletul se simte în strâmtorare. Cea dintâi stare este rezultatul acordului desavârsit dintre suflet si legile Creatorului. La originea celei de a doua stari sta încalcarea sfintelor sale porunci. Pot observa si observ realmente cum începe o stare sau alta. Presimt si pe una, si pe cealalta. Stiu ce se întâmpla întotdeauna: daca stârpesti de la început samânta nascatoare de suferinta si strâmtorare, stârpesti si roadele ei, adica suferinta si strâmtorarea sufletului.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 31

 

 

 

Cu deosebit respect vă trimitem nr. 551 al ,,Scrisorii pastorale”. Dacă aveți posibilitatea, vă rugăm să ne confirmați primirea. În situația în care textul primit de Dvs. nu conține diacritice, vă rugăm să ne semnalați și vom încerca să vi-l trimitem într-un alt format.

Sănătate, pace și bucurii să vă dea Dumnezeu!

                                            Pr. Al. Stănciulescu-Bârda




SECRETUL CĂSNICIEI IDEALE

- PR. MIRON MIHĂILESCU -

 

Libertatea în comun?

În căsnicie nu mai ai libertatea de a face ce dorești, ci ai o libertate în comun cu soția, nu libertate personală. Ești doi într-unul, adică libertate în comun. Din păcate, în viața de toate zilele se ajunge în a face fiecare pe cont propriu ce poate, ce știe. În acest caz nu mai e vorba de căsnicie, ci totu-i un chin, un compromis.

Adevărata căsnicie este numai atunci când soții gândesc și fac, ceea ce fac, cu o inimă și un suflet. Rare sunt căsniciile adevărate, ca și oamenii adevărați! Idealul este ca libertatea să fie înțeleasă în tonul principiului liturgic: „cu o gură și cu o inimă simțim și mărturisim”. Dacă accepți căsnicia, accepți să-ți acomodezi libertatea, să ți-o supui împărțind-o cu partenerul, cu alte cuvinte făcând și ce nu îți convine să faci, un fel de tăierea voii mai strașnic chiar decât în mănăstire (soțul pentru soție, soția pentru soț).

Acesta-i idealul: tăierea voii, voie pe care tu o ai într-un fel, el într-alt fel, dar amândoi, în deplin acord, v-ați înțeles că renunțați la voia proprie, supunându-vă împreună voii lui Hristos.

Te acomodezi asumându-ți această cruce, de a călca pe voia ta, pentru soție (sau soț) de dragul lui Dumnezeu. Căci tu, doar, o iubești cu iubirea lui Dumnezeu. Și atunci renunță ambii la voia lor și se înțeleg dumnezeiește, purtând crucea în comun (crucea despărțirii de voia ta). Tu o faci în felul tău, eu în felul meu, dar amândoi în același scop de a-L urma pe Hristos.[1]

 

[1] Fragmente selectate din Imperativul trezviei în teologhisirea părintelui Miron Mihăilescu, ediție îngrijită de pr. Răzvan Andrei Ionescu și Laura Vasiu, Ed. Apostolia, vol. 2, pp. 50, 55, 56, vol. 2, pp.68, 87-88 și vol. 3, pp. 35-36.

 

 

 

CAMARA

- Sfantul Nicolae Velimirovici -

 

Camara este, în întelesul obisnuit, chilia monahului ori o camera de mici dimensiuni, tainuita, din casa. Înauntrul omului aceasta „camara” este inima. „Tu însa, când te rogi, intra în camara ta” (Matei 6, 6) si acolo roaga-te, dar nu precum fatarnicii care se roaga ca sa fie vazuti de oameni. Intra în inima ta cu mintea, si acolo unde esti doar tu, arunca toate lucrurile cele din afara si te deda pe de-a-ntregul la rugaciune catre Domnul Dumnezeu.

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 55

 

 

 

VENITI SA NE AMINTIM!

- Sfantul Teofan Zavoratul -

 

Veniti sa ne amintim cum vor lumina Dreptii ca soarele si cum se vor arata pacatosii asemenea funinginii de pe oala – si, cu frângere de inima, sa râvnim faptele cele bune.

Veniti sa ne întarim în frica de Dumnezeu, ca sa ne învrednicim de bunatatile cele vesnice.

Veniti sa cadem la Dumnezeu cu inima înfrânta si smerita, fiindca El este Bun si Milostiv, si îi mântuieste pe cei ce se pocaiesc.

Sa ne rugam Lui, ca sa ne aduca în Împaratia Sa cea negrait de fericita si nesfârsita.

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 74




PATRU FELURI DE SUFLETE

- SF. ILARION FELEA -

 

Pilda semănătorului

Împărăţia lui Dumnezeu nu s-a întemeiat şi nu creşte pe pământ, nici prin puterea armelor, nici prin deşteptăciunea oamenilor. Ea se întemeiază şi creşte printr-o putere tainică, sfântă, mai presus de toate armele şi puterile omeneşti. Puterea aceasta e cuvântul lui Dumnezeu. Cine vesteşte, unde se seamănă, cum creşte şi rodeşte acest cuvânt, ne-o spune Mântuitorul nostru Iisus Hristos în pilda cunoscută şi neîntrecut de frumoasă a Semănătorului.

Ieşit-a semănătorul – zice Domnul – să semene sămânţa sa. Şi semănând el, unele au căzut pe lângă cale şi au fost călcate şi păsările cerului le-au mâncat. Altele au căzut pe piatră şi după ce au răsărit s-au uscat, pentru că nu aveau umezeală. Altele au căzut în mijlocul spinilor şi crescând spinii, le-au înecat. Iar altele au căzut pe pământul cel bun şi crescând, au făcut rod însutit…

La întrebarea ucenicilor: „Ce înseamnă pilda aceasta?”, Mântuitorul răspunde: «Sămânţa este cuvântul lui Dumnezeu. Cele de lângă cale sunt cei care ascultă, apoi vine diavolul şi ia cuvântul din inima lor, ca nu cumva crezând să se mântuiască. Cele de pe piatră sunt cei care aud şi cu bucurie primesc cuvântul, dar rădăcină nu au, ci cred până la o vreme, iar în vreme de ispită se leapădă. Cele căzute între spini sunt cei care aud cuvântul, dar umblând cu grijile şi cu bogăţiile şi cu plăcerile vieţii acesteia, se înăbuşesc şi nu aduc roadă. Iar cele de pe pământ bun sunt aceia care, auzind cuvântul, îl păstrează în inima lor bună şi curată, şi aduc roadă prin răbdare» (Lc. 8:4-15. Vezi şi Mt. 13:1-23; Mc. 4:1-20).

 

Cum crește sămânța în sufletele noastre?

Aşadar, cuvântul lui Dumnezeu, adevărul Evangheliei este asemănător cu sămânţa. Semănătorul este Mântuitorul, Învăţătorul, Prorocul venit în lume, Domnul nostru Iisus Hristos. Cum semănătorul iese când e timpul potrivit la câmp, ca să semene sămânţa, tot aşa la «plinirea vremii» (Gal 4:4) a venit în lume Mântuitorul Hristos ca să semene în sufletele oamenilor sămânţa Evangheliei, cuvântul lui Dumnezeu.

Se pune acum întrebarea: „Cum creşte şi în ce măsură rodeşte cuvântul lui Dumnezeu în inimile şi în faptele oamenilor?”. Răspunsul e limpede: ca şi seminţele aruncate în brazdă, unele

mai bine, altele mai slab, după cum e locul şi soiul pământului.

 

4 feluri de suflete

Sunt patru feluri de pământuri şi patru feluri de suflete: sunt pământuri bătute, peste care trec tot felul de drumuri şi cărări bătătorite de oameni. Pământuri pietroase, în care nu este nicio putere de rodire. Pământuri sălbatice, năpădite de spini şi de buruieni care înăbuşesc seminţele bune. Și în sfârşit pământuri mănoase, care rodesc seminţele bune cu îmbelşugare.

Ca şi pământurile sunt şi sufletele. Sunt suflete uşuratice, peste care trec gândurile bune şi rele, ca oamenii peste pământurile cu drumuri şi poteci multe. Sunt suflete seci, tari şi aspre, ca piatra, în care nu rodesc niciun fel de gânduri, vorbe şi fapte bune. Suflete egoiste şi răutăcioase, ca spinii, care afară de interesele lor nu se gândesc la nimic. Și suflete bune şi roditoare ca şi pământurile mănoase, în care cresc şi rodesc toate virtuţile, toate gândurile şi faptele bune.

Astfel fiind sufletele, este uşor de înţeles de ce rodesc în unele aşa de greu cuvântul Evangheliei. Oamenii cu sufletele uşuratice ascultă cuvântul despre împărăţia lui Dumnezeu. Dar cum inima lor e deschisă tuturor duhurilor rele şi patimilor stricăcioase, nu aduc roade. Vine diavolul viclean, vine lumea călătoare a gândurilor rele, care calcă în picioare seminţele bune. Vin păsările răpitoare ale poftelor vinovate, care culeg ce a mai rămas din cuvintele lui Dumnezeu, semănate în inimă. Pradă totul, nimicesc totul şi nimic nu se alege din semănătura Evangheliei.

 

Sufletele dure

Oamenii cu sufletele dure, bolovănoase se opresc şi ei o clipă şi ascultă cuvântul lui Dumnezeu. Dar cum seminţele nu cresc pe piatră şi îndată ce răsar, se ofilesc şi pier, nici învăţăturile creştine nu prind rădăcini în inimile lor. Se gândesc şi ei din când în când la Dumnezeu. Ascultă şi ei câteodată „cu bucurie” graiurile Scripturilor Sfinte.

Încolţesc uneori şi în ei gânduri bune şi frumoase. Dar, neavând căldura inimii curate şi umezeala gândurilor căinţei pentru faptele lor vinovate, nu se pot hotărî să-şi schimbe deprinderile rele, nici să se întoarcă din cauza pierzării la Dumnezeu. La cele dintâi ispite, necazuri sau prigoane se leapădă de toate cuvintele Evangheliei, care astfel nu pot creşte şi rodi în ei, cum nu pot creşte şi rodi seminţele în piatră.

 

Sufletele egoiste

Oamenii cu sufletele egoiste şi răutăcioase primesc cuvântul lui Dumnezeu, cum primeşte pământul plin de spini sămânţa cea bună. Ca apoi după ce începe a creşte să o năpădească până o  îneacă.

Tot aşa şi grijile lumeşti, măririle deşarte, nesaţiul averilor şi dulceţurile vieţii copleşesc şi înăbuşă în sufletele iubitoare de sine şi rele, puterea de creştere şi rodire a învăţăturilor  mântuitoare. Cuvintele Domnului, neavând lumina şi căldura trebuitoare, se ofilesc, se usucă şi pier ca şi plantele nobile în mijlocul spinilor.

 

Sufletele bune

Oamenii cu sufletele bune sunt ca şi pământurile prielnice seminţelor bune. Primesc cuvântul lui Dumnezeu şi aduc roade îmbelşugate, însutite. La Sf. Evanghelist Matei se spune: «unul o sută, iar altul şaizeci, iar altul treizeci» (13:23). Asta înseamnă că nici în sufletele bune, cuvântul lui Dumnezeu nu are aceeaşi putere de rodire. Sunt pământuri mai puţin sau mai mult roditoare.

Într-un pământ slab roditor, dintr-o sămânţă creşte un spic mai slab. Într-un pământ gras, dintr-o sămânţă cresc mai multe spice, toate grase şi pline de seminţe. La fel sunt şi sufletele: după cum e inima lor de bună, aşa sunt şi roadele lor. Un suflet care stăruie mai mult şi are răbdare mai mare, poate ajunge până la desăvârşirea sfinţilor şi a mucenicilor.

Altul, care stăruie mai puţin şi are răbdare mai mică, rodeşte mai puţin. Unul o sută, altul şaizeci, altul treizeci. Astfel creşte şi rodeşte în viaţa şi în faptele oamenilor cuvântul lui Dumnezeu. Ştim că o parte din sămânţă cade pe cale, pe piatră şi în spini, şi ne doare paguba, dar ne mângâie rodul însutit.

Cel ce are urechi de auzit, să audă…

 

(Extras din Pr. Ilarion V. Felea, „Pildele Mântuitorului”)

 

 

 

 

DORUL DUPA VIATA CEREASCA

- Sfantul Nicolae Cabasila -

 

              Noi traim în aceasta lume vazuta cu gândul la cea nevazuta, schimbând nu atât locul, ci felul de traire si de vietuire. De fapt, nu noi suntem cei ce ne-am miscat sau ne-am ridicat mai aproape de Dumnezeu, ci Domnul Însusi este Cel Ce S-a scoborât si a venit la noi. Caci nu noi am cautat pe Domnul, ci El ne-a cautat pe noi, doar nu oaia a plecat în cautarea pastorului si nici drahma în cautarea stapânei sale, ci Domnul a coborât pe pamânt si a gasit în om chipul Sau, a cutreierat locurile unde ratacise oaia pierduta si, luând-o pe umeri, a scapat-o din ratacire. Bineînteles, nu ne-a mutat în alt loc, ci lasându-ne pe pamânt, ne-a facut înca de aici locuitori ai cerului si ne-a varsat în suflete dorul dupa viata cereasca, fara sa ne ridice la cer, ci doar aplecând cerurile si pogorându-Se, dupa cum zicea Proorocul: „Domnul a plecat cerurile si s-a coborât pe pamânt”.

 

Sfantul Nicolae Cabasila, Talcuirea Dumnezeiestii Liturghii si despre viata in Hristos, traducere de Pr. Ene Braniste si Pr. Teodor Bodogae, Ed. Arhiepiscopiei Bucurestilor, Bucuresti, 1992, p. 137

 

 

 

AVIONUL SUPERSONIC

- Sfantul Sofronie Saharov -

 

           Nasterea duhovniceasca a unui om genereaza zgomot puternic în lume, precum avionul care depaseste pragul sunetului.

 

Sfantul Sofronie Saharov, Cunosc un om in Hristos – Parintele Sofronie de la Essex, traducere de Pr. Serban Tica, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 201




CUM AU VRUT COMUNIȘTII SĂ O ÎNGROAPE PE SF. PARASCHEVA

- DANION VASILE -

 

Sf. Parascheva i-a rușinat pe comuniști

Cinstim icoanele pentru că prin ele îi cinstim pe sfinţi, pe cei zugrăviţi în ele şi lăudăm nevoinţele lor, mucenicia şi pătimirile lor şi vrem să mergem pe urmele lor. Tot la Sinodul VII ecumenic, la care s-a fixat învăţătura despre cinstirea sfintele icoane, Sf. Părinţi au statornicit şi învăţătura despre cinstirea sfintelor moaşte.

Pentru că aşa cum ereticii prigoneau sfintele icoane, aşa prigoneau şi sfintele Moaşte. În anul 1641, în ziua de 13 iunie, a avut loc un incendiu, dar moaştele Sf. Parascheva nu s-au lăsat mistuite de foc. De ce? Pentru că harul Duhului Sfânt care a acoperit-o pe Sf. Parascheva a fost mai tare decât focul acesta lumesc. Și prin acel incendiu, Dumnezeu a întărit şi mai mult cinstirea Sf. Parascheva.

Prin anii 1950-1954, unii poate ştiţi, comuniştii au vrut să îngroape moaştele Sf. Parascheva în cimitir ca să nu mai meargă lumea să se închine. Pentru că diavolii, fie că sunt comunişti, fie că sunt atei, modernişti, de diferite feluri, ştiu că trebuie stârpit cultul sfinţilor.

Şi au încercat comuniştii să îngroape moaştele sfintei şi din senin s-a pornit o furtună puternică, o ploaie torenţială cu fulgere, trăsnete. Și comuniştii s-au speriat şi au lăsat sfintele moaşte la locul lor spre închinare.

 

Perna Sf. Parascheva

Odată, când nişte femei credincioase au vrut să-i pună sub cap Sf. Parascheva o pernă, ea a ridicat capul ca oamenii să înţeleagă că este vie.

O femeie a auzit în vis când i s-a arătat Sf. Ilie Lăcătuşu spunându-i: „noi suntem vii între morţi”. Ei sunt vii între morţii care au părăsit această lume. Ridicând capul, Sf. Parasheva vrea ca fiecare dintre noi să înţelegem că primeşte fiecare rugăciune a noastră. Unii poate sunt mai slăbiţi trupeşte, nu pot face sute de metanii sau închinăciuni. Faceţi cât puteţi, cât v-a spus duhovnicul şi Sf. Parascheva primeşte această nevoinţă a voastră chiar dacă nu ridică capul, în chip văzut, atunci când vă veţi duce să vă închinaţi ei la Iaşi. Ea primeşte fiecare jertfă pe care o faceţi.

 

(Extras din Revista Atitudini Nr. 25)

 

 

 

 

R O A T A

- Sfantul Ambrozie de la Optina -

 

             Noi ar trebui sa traim pe pamânt ca o roata care se învârte. Cu cât ea atinge mai usor pamântul, cu atât ea merge si înainteaza mai cu usurinta. Dar noi, noi ramânem culcati la pamânt, în asa fel ca nu mai putem sa ne sculam.

 

Sfantul Ambrozie de la Optina, Staretul Ambrozie de la Optina, traducere de John B. Dunlop, Ed. Sfintei Manastiri Polovragi, Polovragi, 1994, p. 122-123

 

 

 

 

RUGACIUNEA SILITA

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

             Rugaciunea silita naste fatarnicie, îl face pe om incapabil de orice reflectie, apatic fata de toate, chiar si fata de îndeplinirea obligatiilor sale. Aceasta ar trebui sa-i faca pe toti cei ce se roaga asa sa-si îndrepte modul de a se ruga. Trebuie sa ne rugam cu drag, cu vigoare, din inima. Nu din cauza supararilor si necazurilor si nici din obligatie, „caci Dumnezeu iubeste pe cel care da cu voie buna” (2 Corinteni 9, 7).

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 52-53










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu