Recenzie
la volumul „Tangouri… sub acoperire” de Nicu Doftoreanu
Volumul „Tangouri… sub acoperire” (ediția a II-a,
revizuită și adăugită, Editura Rawex Coms, București, 2025) confirmă statutul
lui Nicu Doftoreanu drept unul dintre autorii care au transformat tangoul
dintr-o simplă metaforă coregrafică într-o categorie poetică de sine
stătătoare. Poetul, aflat deja la cel de-al 21-lea volum, continuă să-și
construiască o „mitologie” proprie în jurul dansului, pe care îl ridică la rang
de principiu existențial.
Tangoul, în accepțiunea autorului, devine o formă de
autodezvăluire discretă, un dans al cuvintelor, al gesturilor și al emoțiilor
ascunse. Sub „acoperirea” unei imagini ludice se ascunde o luciditate amară, o
reflecție matură asupra vieții, a trecerii timpului și a fragilității iubirii.
În prefața semnată de Florentin Nicolae Streche, se observă această dimensiune
duală a volumului: ironia elegantă se combină cu o nostalgie profundă, iar
versul devine o confesiune filtrată prin inteligență, rafinament și autoironie.
Doftoreanu practică un lirism al echilibrului – între
emoție și reflecție, între melancolie și spirit critic, între autoportretul
tandru și luciditatea ca formă de apărare.
Tema centrală a volumului este dansul – și, mai
precis, tangoul –, văzut ca metaforă totală a vieții. În universul lui
Doftoreanu, tangoul nu este doar o formă artistică, ci o strategie de
supraviețuire. El reprezintă armonia și conflictul, apropierea și distanțarea,
pasiunea și luciditatea, într-un balans continuu între dorință și resemnare.
Autorul vorbește despre „Tangoul Păpușarilor”,
„Tangoul Vremelniciei”, „Tangoul Înserării”, „Tangou cu atac la vals” sau
„Tangou de vis în ritm de vals”, fiecare dintre acestea fiind un mod de a privi
viața prin prisma dansului. Tangoul devine o „cheie de lectură a trăirii
umane”, așa cum subliniază și prefațatorul Streche. Prin el, timpul capătă
ritm, iubirea devine mișcare, iar poezia – o coregrafie a sincerității.
În aceste poeme, tangoul e viață, luptă, memorie, dar
și rezistență în fața uitării. Poetul își asumă rolul de dansator al
cuvântului, mișcându-se între ironie și tandrețe, între gest și gând. În
„Tangoul Poeziei”, manifestul de deschidere al volumului, el formulează un
adevărat crez estetic:
„Pentru a citi POEZIE,/Trebuie să ieși din
stresul/Ce-l provoacă moartea vie…/Ursitoarea-i prinsă-n cursă!/Asta-i starea
naturală/De om liber, fără stres,/Care viața a ales!”
Astfel, poezia devine o formă de libertate asumată, un
dans împotriva rutinei și a amorțelii cotidiene.
Volumul dezvoltă, într-o manieră unitară, o serie de
motive-cheie care se leagă între ele într-un sistem poetic coerent: tangoul,
timpul, iubirea, valsul și flacăra (jarul).
Tangoul – metafora vieții și a rezistenței: el
reprezintă energia interioară, dar și o formă de revoltă ironică împotriva
conformismului.
Timpul – este perceput ca forță devoratoare, dar și ca
ritm interior al dansului. Poetul observă că „timpul s-a coagulat/și-n mod
deliberat, constant/în gene ne-a înscris doar amintiri perene”.
Iubirea – este trăită cu nostalgie, adesea ratată sau
întârziată, dar niciodată banalizată. Ea se transformă într-un joc între
realitate și amintire („Doar că răspunsul potrivit/De unul singur n-a venit…”).
Valsul, menuetul și cadrilul – reprezintă contrastele
tangoului: convenția, eleganța veche, formalismul social. Prin opoziția lor,
tangoul se afirmă ca formă a libertății autentice.
Jarul, flacăra, dorul – simboluri ale memoriei și ale
iubirii care supraviețuiește trecerii timpului.
Această arhitectură simbolică reunește o filosofie a
lucidității și o nostalgie estetizată. Poetul dansează printre teme,
reluându-le ca variații muzicale ale aceluiași motiv central.
Poezia lui Nicu Doftoreanu se caracterizează printr-un
limbaj colocvial, urban, ironic, dar rafinat. Autorul reușește să evite
patetismul prin autoironie și printr-un ton confesiv temperat. Versurile sale
alternează între ritmuri simple, apropiate de oralitate, și construcții lirice
cu nuanțe filozofice.
Un aspect remarcabil este muzicalitatea interioară a
textelor: aproape fiecare poezie pare concepută pentru a fi spusă în ritmul
unui tangou real, cu accente, opriri, ezitări și reveniri. Replicile lirice
(„Hai!/Să te-aduni!/Și fii gata să te scuzi”) creează impresia de dialog între
dansatori, dar și între poet și cititor.
Ironia lui Doftoreanu are o nuanță blândă, umanizantă,
niciodată sarcastică. În spatele glumei se ascunde mereu un ton grav, o
reflecție despre fragilitatea existenței. De exemplu, în „Tangoul Păpușarilor”,
ironia socială se combină cu o critică lucidă la adresa lumii contemporane, iar
în „Tangoul despre iubirea de țară”, emoția patriotică e redată fără emfază,
printr-un joc de echilibru între realism și poezie.
În „Cuvântul autorului”, Doftoreanu declară deschis că
poezia sa este o proiecție sinceră a trăirilor sale cotidiene:
„Poezia mea este sentiment pur și nedisimulat al
imaginației și al fanteziei, ca proiecție a unor stări și experiențe din
cotidian.”
Această sinceritate se resimte în întregul volum.
Poetul se definește prin autenticitate și claritate afectivă. Într-o lume „fără
chef de poezie”, el propune o formă de resuscitare a romantismului, „asezonat
cu puțin modernism”.
Volumul, deși construit în jurul unei teme unice,
reușește să mențină varietate prin ton și abordare. Fiecare poem are o
autonomie proprie, dar toate participă la aceeași orchestră lirică. „Tangouri…
sub acoperire” este, de fapt, o antologie a existenței, în care fiecare dans
devine o vârstă a conștiinței.
„Tangouri… sub acoperire” se impune ca o sinteză
poetică a întregii creații doftoreaniene. Poetul își atinge aici maturitatea
artistică, reușind să echilibreze jocul și gravitatea, confesiunea și
luciditatea. Într-un peisaj literar adesea tentat de formalism sau hermetism,
Doftoreanu mizează pe claritatea emoției și pe forța sugestiei.
Lucrarea este, în esență, o „coregrafie a gândurilor”,
o poezie care respiră și se mișcă, invitând cititorul la un dans comun al
reflecției și al sensibilității. Titlul „sub acoperire” sugerează nu doar
discreția sentimentului, ci și modestia sincerității – o poezie care nu caută
spectacolul, ci adevărul interior.
Într-un timp în care dansul vieții pare adesea
dezarticulat, Nicu Doftoreanu readuce în vers ideea că a trăi înseamnă a dansa,
iar a scrie poezie înseamnă a asculta muzica inimii – chiar și atunci când
ritmul e al tăcerii.
Prin „Tangouri… sub acoperire”, Doftoreanu confirmă nu
doar consecvența tematică a întregii sale opere, ci și capacitatea de a
transforma un simbol unic într-un limbaj poetic complex. Volumul impresionează
prin coerență, prin eleganța construcției, dar și prin profunzimea emoției.
Dacă tangoul este, în esență, un dans al apropierii și
al separării, al pasiunii și al controlului, atunci poezia lui Nicu Doftoreanu
este tangoul însuși: un dans al cuvântului care nu se termină niciodată, ci se
reia, mereu „sub acoperire”, în fiecare cititor care îl ascultă.
https://ioanmuntean.wordpress.com/2025/10/21/recenzie-la-volumul-tangouri-sub-acoperire-de-nicu-doftoreanu-articole-recenzii-carti-cronopedia/?fbclid=IwY2xjawNnr_VleHRuA2FlbQIxMABicmlkETF2cTlTS0JPSFl3YjY0ZjZmAR5KfHSrB6WMaIvUBWhIwo_HI_oZwTELhzgJlUP2-q0OiXij1_6pk3ke0vGm7g_aem_BFOYVLeUl3ON9nkd0Afk4w
trimis de: NICU DOFTOREANU





Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu