joi, 16 octombrie 2025

IOAN MICLĂU -GEPIANU - APRECIERI - PE DRUMURILE ARTEI -

 



APRECIERI CULESE DIN VOLUMUL CĂRȚII

- PE DRUMURILE ARTEI -

Carte publicată la Editura -CUGET ROMÂNESC-BÂRDA,

2013.

 

Pe prima filă stă scris: ”Dedic această carte fiicelor mele și nepoților mei spre amintire”.

 

Cu Mulțumirile cele mai cordiale acelor oameni ai Culturii Române care au avut bunăvoința a-mi acorda aceste aprecieri de suflet cu atîta bunătate – Ioan Miclău -Gepianu

 

Dimitrie Grama : Despre autor:

 

Orizontul literar al lui Ioan Miclău oglindește în el profunzimea spirituală și intelectuală a acestui Om printre Oameni. Ioan Miclău nu este cum mulți spun despre el, un emigrant, un îndepărtat, care ros de dor și de amintiri așterne pe hârtie lamentația ânstrăinatului, ci Ioan Miclău este un om deosebit, un om talentat, care, indiferent de originea etnică sau geografică, ar fi fost hăituit de aceleași neliniști, vânat de aceleași muze și forțat să lase mărturii, să lase urme.Ioan Miclău este un om universal, care se bucură de frumusețea acestei lumi, care plânge alături de cei suferinzi și care, ca un adevărat preot, încearcă să ridice spiritul uman spre o altă sferă, spre o altă dimensiune, indiferent de locul unde se află, Bihor, Japonia, Tibet sau Australia.

Autorul însuși, în modestia caracteristică oamenilor mari, spune că nu are ”școală” ca alții, că nu a călcat din tinerețe pragurile instituțiilor educative, filologice sau filozofice, spune că este un autodidact și spune acest lucru, ca și când și-ar cere scuze celor ”titrați”, celor ”cu carte”. Această atitudine, firește, este forțată de felul aberant în care, mai ales societate ”culturală” română, privește creația artistică și literară a celor care nu pot să orbească ochii proștilor cu un curiculum bombastic. Procesul creativ izvorăște din străfundurile necunoscute și câteodată, neînțelese, ale individului,

Ioan Miclău este ca și toți cei care trăiesc cu inima și ochii larg deschiși, din plin diversitatea și imensitatea spiritului și a cugetului, un autodidact. Acest lucru îi face cinste și îl ridică la nivelul celor care, vrând-nevrând, devin ei însăși învățători și modele de viață și creație pentru alții. Și nu numai atât. Ioan Miclău reprezintă prototipul omului îndrăgostit de viață, prototipul omului cu picioarele adânc înfipte în pământul care îl hrănește și îl face să înflorească, ca o plantă rară printre noi, spre aducere aminte și delectare.

Nefiind critic de literatură, nu am deloc gând să fac vreo analiză sau să plasez scrierile lui Ioan Miclău în diverse nișe literare, mai ales că o asemenea ”catalogizare”ar fi complet inutilă, lipsită de importanță și de aceea aceste rânduri au o greutate aparte, fiind scrise cu inima, cu decența cititorului de rând.

 

Ben Todică: Poezia vie

Cred că poetul este instrumentul prin care poezia este scrisă, pentru că nu tot versul este poezie.

Cred că poetul este mijlocul prin care poezia pătrunde în lumea noastră. Dacă impulsul vine din adâncuri, atunci poezia devine poem și cu cât este mai departe poetul cu atât mai adânc este dorul de țară.

Nimeni nu poate controla această forță. Ea este un fel de har înzestrat și vine inspirată dintr-o profundă sursă divină.

Nu vine din mintea folosită zilnic pentru rezolvarea problemelor de fiecare zi – sigur, poezia înoată din infinitul adânc spre suprafața lumească din locuri mult mai sacre decât ne închipuim noi.

Ca artist sunt conștient de acest har, în sensul că trăiesc uneori zile bune, alteori mai puțin bune. Sunt zile când lucrez cu viteză uimitoare, folosindu-mă de cunoștințele și experiența vieții și descopăr că sunt complet lipsit de originalitate.

Nu fac altceva decât să îi imit pe predecesorii mei, pe contemporanii mei, lipsit de forță, farmec ți mesaj, fără rezonanță între mine și spectator.

Și sunt alte dăți, când sunt lipsit de idei și muncesc, mă zbat, mă zvârcolesc ca un șarpe și când nu te aștepți – divin – ceva apare din grădină cu o mireasmă exotică și te captivează, te farmecă și atunci îngenunchezi - în fața ta -imagini de neînchipuit. Și cred cu convingere că ele vin dintr-o lume sacră, mult mai sfântă decât ne închipuim noi, vin complet întregite dintr-un spațiu incomensurabil minții noastre.

Poezia lui Miclău este o poezie pur românească.

Poezia exprimă gânduri și emoții moștenite din moși strămoși, ce nu pot fi exprimate cu ajutorul cuvintelor. Limba vorbită și scrisă nu poate exprima mai mult decât cuvintele ei, pentru că ea este relativ tânără, circa 45 de mii de ani, comparativ cu simțămintele și emoțiile noastre, care au o evoluție de aproximativ 45 de milioane de ani. De aceea muzica și imaginile poporului nostru exprimă mult mai mult decât cuvântul. Așa dar, poezia spune prin jocuri de cuvinte ceea ce nu se poate spune prin cuvinte. Ascult-o fără preconcepție sau analiză.

 

În poezia sa ”DIMINEAȚA”, poetul Ioan Miclău împreunează cuvintele în expresia ideilor, născând muzica. Tu înțelegi idea, pricepi forma creată de muzicalitatea cuvintelor și toate la un loc sunt tema. Ești acasă,

 

Peste codrii, văi și șesuri roua-i un covor de-arginturi,

Râu-i spume, valul cântă, lumea pare un sonet,

Scris pe portativul zării de-a Naturii labirinturi,

Unde plin de dor și cuget studiază un poet.

Zarea-n flăcări se aprinde, când urzeala-i de negreală,

Retrăgându-și a ei neguri, lasă soarele să iasă

Cu-a lui coame aurite și zâmbire triunfală,

Dimineții dând plăcere, vieții cugetare-aleasă.

Nici o grijă-n codrul verde, lumea-i veșnic în cântare,

Căci Divinul e în toate croitor și hrănitor;

Poartă păsările grija hranei lor ori de-mbrăcare?

Totuși ele-s vii embleme pe-al pădurii drag décor.

 

Poezia izvorăște dintr-un loc profund numit inspirație, unde poți ajunge printr-un moment, o imagine sau o senzație a cărui ecou pătrunde adânc în esența ființei noastre, devenind mesaj mesager.

Exemplu:

Mirosind pentru prima dată fânul proaspăt cosit, am inspirat în piept cu lăcomie aerul. În acest moment, am realizat că multe alte generații ca mine, înaintea mea, au descoperit același lucru și au inspirat cu aceeași lăcomie aerul înmiresmat de fânul proaspăt cosit. Deci, eu trăiesc un moment antic și total nou în acelaș timp, privind prin ecoul creat de numărul de persoane care au trăit momentul în evoluție – Momentul poeziei ”DIMINEAȚA”.

 

Această calitate de ecou infinit sub observare declanșează POEZIA.

 

Poetul Ioan Miclău evită metafora, pentru că metafora în poezie e grotească, iar el nu poate fi decăt uman, cald și părintesc. Nu trebuie să umblăm în poezia lui după gânduri ascunse sau idei obscure, așa cum repede s-o facă criticul din noi. Care, în mintea lui superstițioasă, umblă după mesaje codificate, ci să lăsăm relaxsat sunetul cuvintelor și a ritmului lor să ne poarte în lumea poetului adevărată, simplă și sinceră.

Poezia e vie, dacă o trăiești!

(Prefața scrisă de Ben, la cartea ”Poezii Alese”–Ioan Miclău, 2005.)

 

Pr.Prof.Dr. Al.Stănciulescu Bârda

 

De câțiva ani, Domnul Ioan Miclău ne-a obișnuit cu o activitate publicistică deosebit de febrilă și de prolifică. Adună articole, bucăți literare, poezii, piese de teatru, reportaje, recenzii în tot ceea ce mintea și condeiul i-au produs de-alungul vieții și pe care le-a risipit cu generozitate în multe publicații.

Adaugă la acestea altele noi, inedite, și le înmulțește de la un an la altul. Indiferent de genul literar pe care-l abordează, Ioan Miclău obișnuiește să-și amestece în fiecare picătură de cerneaă o rază din sufletul său mare de român. Asrfel, scrisul său capătă viață, capătă putere pentru a străbate în timp și spațiu.Citindu-l, îl cunoaștem și-l înțelegem. (La cartea ”Scrieri in proză” Vol.2, 2007, la pagina a IV – coperta)

 

Al. Florin Țene: Sinele din Oglinda Eului

 

Noua carte a domnului Ioan Miclău se constituie într-o paletă policromă a ideilor abordate și prin multitudinea de mijloace de exprimare scriitoricească. Autorul cunoscând cugetarea lui Constantin Tsatsos, care spune că fiecare artă în parte exprimă epoca ei. Dar vai și amar dacă exprimă numai epoca respectivă. Adevărata artă exprimă toate epocile, pentru că îl exprimă pe om, se ferește să atace problemele frontal, ci le analizează la modul general, pentru a fi valabile, indiferent de epoca și spațiul geografic, chiar dacă folosește o limbă arhaică, specifică mediului rural și exemplificând cu elemente din istoria neamului românesc jaloane comune și altor popoare, dar la date istorice diferite.

În interviul Bună ziua, bade Ioane autorul realizează un interesant Interviu cu mine însumi, unde sinele se regăsește în oglinda eului. Sufletul autorului este plin de o mulțime de răni, datorită că poartă în sine crucea Țării sale, din ele picură sângele care hotărnicește calea străbătută. Iar Ioan Miclău trăiește de ani de zile, urmărind aceste picături, pentru a afla dacă sunt dintr-o rană veche sau dintr-una nouă.

Aceste picături le descoperim noi aici, în această carte și în interviul dintre un ”reporter”de la Revolta universitară și badea Ioan. De fapt două personaje într-unul singur.

(Din Prefața scrisă de domnul Al. Florin Țene la cartea -Bună ziua, bade Ioane - (2008)

 

Veronica Balaj: O Carte… Un Autor

 

Cartea în discuție este semnată de Ioan Miclău, apărută la Editura -Cuget Românesc Bârda, 2005, și se intitulează simplu, Teatru.

 

Un lucru este cunoscut: a scrie teatru nu este deloc ușor. Puțini scriitori se încumetă. Dovadă e și faptul că, în peisajul editorial românesc și nu numai, abundă titlurile volumelor de poezie sau proză. Nu și teatru.

Orice cititor avizat știe că textul dramatic se cere jucat și mai puțin citit. Lectura făcută ”profesionist” de către actori este alta decât a unui cititor oarecare, așa că scriitorul de teatru știe din ștart, că va trebui să și vadă pe scenă ideile, asta presupunând că s-a încumetat, având toate armele necesare.

Ioan Miclău poartă cu sine imaginea trecutului, a anilor din vremea comunismului românesc și acesta devine acum subiect teatral bine coordonat de altfel. Reușește să dozeze bine replicile, există și o anume alertețe a scenelor, lucru absolut necesar în derularea dramatică.

În textul de față intră în scenă marca existențială a unor vremi marcate de abuzuri, ridicol, înșelăciune… Cartea cuprinde două piese cu aceeași trimitere, viața în comunism trăită la nivel nedramatic, mai mult ridicol, lucru încercat pe propia conștiință de mulți români, așa încât atmosfera, personajele sunt veridice. Ușor de racordat la un reper existențial. Ca notă specifică textului semnat de Ioan Miclău, se remarcă vivacitatea dialogului, tonul de comedie fără acidulări, dar cu accente ironice.Numele personajelor sunt mai mult decât sugestive, fiecare își justifică haina apelativului pe care-l poartă: Rita Pătrunjel, Sanndu Morcovei ( prinsă într-un carusel amoros cu iz de aventură), Goangă, Mitrea Sucitu, Firuța Sucitu...(aceștia fiind protagoniștii unor întâmplări din zona agriculturii comuniste” în piesa Mitrea Sucitu și mireasa.

În cea de-a doua piesă a volumului, Limbuță Strugurel pe post de director, tehnica derulării întâmplărilor este aceeași: alertă, fără lunecări în conflicte de nedezlegat. Mai degrabă se înșirue totul într-o derulare tragi-comică. Tragicul fiind element de fundal permanent, ca urmare a situației socio- politice cu moralitate îndoielnică, privite însă prin lumea comicului. Personajele sunt și sunt și aici gata să-și deconspire caracterul prin fapte, dar și prin numele pe care-l poartă: Cureluță Plăcintaru, Brânzoi, Gică Pătlăgică, Așchie, Purece, Cozonac, etc.

În concluzie, aceste două piese de teatru sunt o frescă a unor vremi din istoria trăită și de autor și de aceea pot avea valoarea unor secvențe document.

 

Maria Vaida: Dragă prietene

 

Un cald salut de pe meleagurile Beiușului, unde am fost la Duminica Tomii la cimitir, după obicei. M-am gândit la voi și m-am întâlnit cu rudele lui Horj, cu părintele Pituț de la Beiuș, fratele mai mare a poetului, cu Nicu Brânda de la Muzeu.

Numele tău a fost pomenit și în discursul meu de la bustul lui Viorel, așezat în fața școlii ce îi poartă numele, pe malul Crișului.

Am spus că l-ai pomenit în revista Iosif Vulcan de acolo, și indirect transmit prin mine salutările din depărtare. Voi veniți încoace cumva?

Te rog să nu faci să nu mă anunți, vreau să ne întâlnim. Până atunci, toate cele bune, sănătate și bucurii.

2009.

 

Cu stimă familia Rodica & Petre Suciu – Australia

 

Domnule Ionică Miclău,

Să fiu sinceră cuvântul, mulțumesc, pe care doresc să vi-l adresez cu această ocazie mi se pare prea puțin spus pentru efortul d-voastră de a face ceva pentru mica astă comunitate de români din această țară. Apreciez că aveți puterea și dorința de a aduce ceva util în casele noastre iar când găsesc în poștă Revista Iosif Vulcan nu pot să-mi stăpânesc emoțiile de bucurie.

Primiți cu toată stima și respectul aprecierea și mulțumirile noastre cu îndemnul de a nu înceta atâta timp cât Bunul Dumnezeu vă va da sănătatea și puterea necesară să puteți face aceasta.

2006.

 

Familia Maria și Florin Hornărescu – Sydney

 

Poetul nostru român, afirmat în țara de adopție, marea țară-continent Australia căreea merită să-i acordați multă dragoste și respect pentru realizarea visului și afirmarea dumneavoastră de a deveni, poet, prozator și dramaturg, înhămat la muncă asiduă și tenace pentru toată viața. Mă alătur societății literare SCWC-Volongong(South Coast Writing Centre). De asemenea vă felicit și vă doresc – Mulți ani fericiți, sănătoși și înplinirea tuturor dorințelor, succes deplin în activitatea scriitoricească și același țel de muncă pentru comunitatea noastră românească în Australia.

(Cu ocazia pensionării)

Pensionarea înseamnă continuitatea activităților într-un ritm lejer, fără griji și destindere completă în mijlocul familiei.

Mă bucur mult de aceste două vești semnificative, ”Pensionare” și ”Life Member” la SCWC-Wollongong. Care vor fi încântarea și mulțumirea dumneavoastră pentru multă vreme.

Vă mulțumesc pentru aprecierea sentimentelor noastre, pentru promptitudinea în trimiterea cărților solicitate, pentru cartea cadou ”Teatru” și aștept următoarea carte, ”Poezii alese” vol.II, pe care o vom citi cu aceeași plăcere și prețuire.

2005

 

ASA – Australian Society of Authory

 

Dear Ioan Miclau,

Thank you for the letter and translation of Henry Lawson-s work.

We are delighted that you have managed to have it published it în

Romanian – albeit without any payment.

I would like to mention this în our next newsletter – which should be prepared some time during late July or early August.

Yours sincerely

Exwcutive Officer

Semnătura

1993

 

La Ziarul -MERCURY -Wollongong – N. S.W

2001

 

 

În ziarul MERCURY, publicația locală a orașului Wollongong pe suplimentul Weekender al aceluiași ziar, pe o filă format A3 în întregime, apare articolul dedicat scriitorului Ioan Miclău, și poza, cu următoarele notări: ”Freedom în Australia and a job with BHP, allowed Romanian migrant IOAN MICLAU to fulfil his childhood dream of being a writer.

Now a member of the Sout Coast Writers Centre, he tells his story.

Acea filă de Weekender atașată de Ziarul mare stă de data asta sub

genericul , The Illawarra Muse. Cea mai fericită asociere.

 

(Aprecierile vin în continuare)

 

 

Ioan Miclău -Gepianu : Pe drumurile artei

 

Zbor cu gândul, roibul vieții,

Cu aripile-aurite

Și cu graiul omenesc,

Pelerin pe drumul artei,

Precum însuși Făt Frumos,

Prin vremi mândre și străbune.

 

Din chiar zorii tinereții

Sfântul Soare cu-a lui raze felurite,

Învelind cu nestemate tot rotundul pământesc,

Auzii cum îmi șoptește roibul meu orgolios;

Eu îl ascultam ce-mi spune ;

Punea-n cetini a lui șoapte și în râuri susurânde,

Apoi înspre cer cu stele privea, frâul spumegând:

”Fii stăpân , să te ții bine, căci vom trece

Prin păduri de-argint și aur, vezi pe drumuri cotituri,

Grămezi mari de nestemate, aur mult, iscoditor,

Nu gândi să le ai toate căci ești simplu muritor!

De vrei Arta cea frumoasă,

Ce-i a Duhului lucrare,

Zi întâi o rugăciune,

Zi: ”Ajută-mi mie, Doamne!”

Ia-ți pe umeri sfânta Cruce!„

 

~*~

 












Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu