Prof. Valentina Lupu
La
editura Magic Print Oneşti în 2014 a apărut o carte foarte consistentă şi unică
întitulată “Miniaturi vocale pe versuri eminesciene – romanţe şi lieduri” de
Gheorghe Sărac, în format A4, cu 440 pagini conţinând partituri muzicale.
Volumul
este prefaţat de profesor universitar doctor Viorel Cosma – doctor Honoris
Causa al universităţilor de artă din Chişinău şi Iaşi, sub genericul “Poezia
eminesciană, hrană spirituală, esenţială a muzicii româneşti”. Face sublinierea
că versul eminescian este prin el însuşi muzică şi că abordarea sub aspect
muzical este extrem de dificilă şi nu la îndemâna oricui. Însuşi George Enescu
care aprecia încă din copilărie poeziile luceafărului socotea piscul eminescian
mult prea înalt spre a fi cucerit cu mijloacele tehnice chiar performante ale
muzicii.
Teama lui Enescu de a nu se
ridica la nivelul poeziei eminesciene era una comună în rândul muzicienilor aşa
încât abordarea muzicală a versului eminescian era o adevărată provocare.
Volumul
alcătuit de Gheorghe Sărac conţine 144 romanţe şi lieduri grupate în patru
secţiuni;
-romanţe pe versuri de Mihai
Eminescu – 80 (voce)
-romanţe pe versuri de veronica
Micle – 6 (voce)
-lieduri pe versuri de Mihai
Eminescu – 52 (voce şi pian)
-lieduri pe versuri de Veronica
Micle – 6 (voce şi pian)
Ceea
ce este remarcabil în alcătuirea acestei adevărate antologii muzicale este şi
faptul că adună la un loc partituri ale mai multor muzicieni pentru aceiaşi
poezie, ceea ce sub aspectul diversităţii percepţiei muzicale şi a drumului
parcurs în timp, condensează în paginile sale o adevărată istorie. Chiar dacă
există o diferenţă între poezia eminesciană şi a lui Veronica Micle autorul
aşează inspirat 12 romanţe şi lieduri aparţinând poetei, tocmai pentru a
sublinia şi prin vers şi cântec celebritatea istorică a cuplului. Pentru lumea
muzicală şi literară, apariţia acestei antologii, reprezintă un adevărat
eveniment de cultură prin care generaţiile tinere pot cunoaşte valorile noastre
şi că prin această realizare ne ridicăm la nivelul marilor culturi.
De
altfel Gheorghe Sărac, unul din oaspeţii constanţi a meleagurilor noastre din
ultimii 20 de ani, este o voce cunoscută a romanţei şi liedului românesc prin
interpretările înregistrate şi difuzate în massmedia noastră, inspirate atât
din lirica eminesciană, cât şi din lirica lui Vasile Alecsandri, George Coşbuc
şi Octavian Goga.
Pasionat în
opera sa de conservare şi redare a ceea ce are mai valoros cultura noastră,
Gheorghe Sărac se dovedeşte şi un inspirat culegător de bijuterii muzicale pe
care le pune la dispoziţia interpreţilor, de o manieră profesională şi
artistică. Prin această operă Gheorghe Sărac parcurge încă un pas important în
cunoaşterea eminesciană, cunoaştere la care trudeşte de aproximativ 20 de ani
prin contribuţii importante izvorâte din patriotismul şi naţionalismului său
nedezminţit.
Încheiem prin
ceea ce muzicologul Viorel Cosma observa în finalul prefeţei sale “orice
partitură pe versurile Luceafărului poartă o fărâmă din sufletul lui Eminescu,
omul nepereche al culturii româneşti, care a respirat atmosfera muzicală a
timpului său” fiindcă, după cum spunea Slavici “prin toate fibrele lui cântau
natura şi iubirea, pădurea şi izvoarele, păsările şi astrele. Cânta până şi
masa lui de brad, iar el cânta… scriind”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu