Înălţarea Domnului Iisus Hristos -
Ziua Eroilor Neamului
Prof. Dr. Antoniu-Cătălin N Păştin,
Membru A.O.Ș.R
09 Iunie 2021
Deschiderea vieţii duhovniceşti spre
Împărăţia cerurilor
Ceea
ce deosebeşte esenţial spiritualitatea creştină de orice altă spiritualitate
este, în afară de faptul că ea afirmă identificarea omului cu dumnezeirea sau
cu esenţa totală, caracterul ei hristologic. Legătura noastră cu Hristos se
realizează şi se întăreşte prin Duhul cel Sfânt al Lui. Iisus Hristos care este
singurul „Mijlocitor”, pe care l-a dat Dumnezeu oamenilor, ca scară spre Sine.
Iisus Hristos este puntea întinsă de la Dumnezeu până pe tărâmul umanităţii
noastre, prin ipostasul Său cel unul, care întruneşte şi natura dumnezeiască şi
pe cea omenească.
Ridicat din nou la slava şi la autoritatea deplină a
Dumnezeului, Omul - Hristos rămâne totuşi om, mai exact omul model la care
trebuie să ajungem cei ce credem în El[1]. Duhul aduce în creaţiune viaţa şi
iubirea intertreimică, ridică creaţiunea în planul iubirii intertreimice şi al
îndumnezeirii. Prin Duhul Sfânt noi suntem ridicaţi în lumea dumnezeiască, sau
lumea dumnezeiască pătrunde în noi. Aceasta ne preschimbă.
Un
alt temei al spiritualităţii autentice îl constituie şi Înălţarea la cer şi
şederea de-a dreapta Tatălui întru slavă. După învăţătura ortodoxă Învierea şi
Înălţarea sunt două acte mântuitoare distincte, dar aflate în strânsă legătură.
În Hristos omul este condus de Dumnezeu, susţinătorul universului, spre
îndumnezeirea în care se află El. Ţinta ultimă a lucrării Mântuitorului Hristos
este să învingă moartea universală, adică să ridice întreaga creaţie din starea
de slăbiciune extremă pe care a produs-o despărţirea ei de izvorul vieţii care
este Dumnezeu: înseamnă întărirea spiritului nostru din Duhul dumnezeiesc ce
iradiază din El, în aşa măsură încât să învingă supremaţia automatismului unei
naturi care duce spre moarte. Iar aceasta se face prin ridicarea oamenilor în
comuniunea desăvârşită cu Dumnezeu Cel în Treime, infinit în puterea Lui
spirituală.
Prin
Înviere şi Înălţare, dar mai ales după Înălţarea la ceruri întru slavă de-a
dreapta Tatălui, Trupul Mântuitorului Hristos este pe deplin pneumatizat,
înnoit total.
Înălţarea
la ceruri a constituit îndumnezeirea supremă a omenirii Lui, care înseamnă suprema sensibilizare şi transparenţă
a acesteia pentru Tatăl ceresc (de fapt pentru întreaga Sfântă Treime) şi
pentru oameni[2]. Sălăşluirea deplină a Mântuitorului Hristos numai în inimile
celor ce iubesc pe Dumnezeu are loc după ce s-au curăţat de egoismul
pasiunilor, prin împlinirea poruncilor Lui, deci s-au făcut transparenţi
Duhului Sfânt din Hristos şi orizontului pneumatic infinit în care se află
Hristos. Astfel, Înălţarea lui Hristos înseamnă ridicarea lui ca om la treapta
de supremă eficacitate asupra celor ce cred[3].
El
este prezent cu Tatăl în fiinţa intimă a credincioşilor, prin Duhul Sfânt şi
are astfel, ca Dumnezeu, o eficienţă nemăsurată în ei, încă din viaţa aceasta,
dacă aceştia se străduiesc pentru curăţirea lor de păcatele şi de patimile care
îi închid în ei înşişi.
În
Hristos natura umană a fost restaurată în dimensiunea ei pnevmatoforă de
filiaţie divină prin adopţiune, în starea de ascultare fiască faţă de Dumnezeu,
şi a fost îndumnezeită, adică pusă în stare de participare deplină şi
permanentă la viaţa divină, şi astfel capabilă să reflecte slava lui Dumnezeu
(cf. Romani 8, 14-17, II Crinteni 3, 17-18, Galateni 4, 4-7). „Prin aceasta
sunt ţinuţi în unitate şi conduşi pe calea sfinţeniei, după asemănarea
sfinţeniei trupului lui Hristos, a cărui stare de pneumatizare culminantă este
o stare de iradiere a Duhului Sfânt, aflat în deplinătatea Lui în acest trup
desăvârşit transparent”[4]. Această
comuniune este realizată de către Sfântul Duh.
Pogorârea
Sfântului Duh coincide deci cu extinderea tainică a vieţii lui Hristos în
umanitatea ucenicilor şi apoi a tuturor celor ce, prin botez, se încorporează
în Hristos, formând Biserica-Trupul tainic al Domnului. Duhul Sfânt adună pe
unul cu celălalt, El nu e numai un dar,
între unul şi altul, ci şi legatura vie. El, care toate le împlineste, e prin
aceasta şi împlinitorul dorului nostru după comuniune, căci Duhul Sfânt aduce
în noi viaţa Sfintei Treimi.
„În
ziua Cincizecimii, El (Duhul Sfânt) vine în lume în persoană, ipostatic,
lucrând în interiorul naturii; El Se pune ca un fapt interior al naturii umane.
Prin aceasta natura e adusă în starea ei normală[5]”. Prin Sfântul Duh se
manifestă în lume voinţa comună a Sfintei Treimi. El este mereu prezent în
Biserică lucrând, şi ne face să trăim în comuniune cu Dumnezeu şi unii cu alţii
pentru veşnicie.
Sfântul
Vasile spune: creatura nu posedă nici un dar, care nu vine de la Duhul Sfânt.
El este sfinţitorul, Care ne uneşte cu Dumnezeu si ne ţine si pe noi uniţi
întreolaltă. Fiul şi Duhul Sfânt, converg către Tatăl, Care este sursa atât a
comuniunii trinitare, cât şi a vieţii spirituale în comun a oamenilor. Sfântul
Duh dă fiecărei persoane, create după chipul lui Dumnezeu, posibilitatea de a
realiza asemănarea în natura umană
comună.
Persoanele
umane nu pot atinge perfectiunea lor, nu pot deveni pe deplin persoane, decât
în unitate de iubire, încetând de a mai fi indivizi, trăind numai în, şi pentru
comuniune. Sfântul Duh comunică în
continuare persoanelor, marcând pe fiecare membru al Bisericii cu un fel de
pecete, de raport personal şi unic cu Dumnezeu si cu ceilalţi membri ai
comunităţii.
Duhul
Sfânt, prin susţinerea comuniunii între oameni, face efectiv în ei lucrarea
comună a trinităţii. Sfântul Duh, venind să locuiască în noi, face din fiinţa
noastră sediul Sfintei Treimi, căci Tatăl şi Fiul sunt neseparaţi de Duhul şi
invers. Duhul Sfânt ne adună, ne menţine şi ne desăvârşeşte în adevăr ca pe o
singură familie.
Sfântul
Irineu spune: „Unde este Biserică acolo este Duhul Sfânt şi unde este Duhul
acolo este Biserica”[6]. Viaţa acestei mari familii (Biserica) este expresia
comuniunii în Hristos. Cel care face ca întelegerea dintre membrii Bisericii să
fie trainică şi durabilă este Sfântul Duh.
El ii ţine pe cei înzestraţi cu daruri diferite în strînsă comuniune. El
îi leagă pe credincioşi prin dragoste întreolaltă şi creează în fiecare
conştiinţa apartenenţei la ceilalţi.
Duhul
e liantul spiritual între credincioşi, e
forţa integrativă, puterea de coeziune între ei. Aşa cum organele trupului au în ele o forţă
care le face să se ţină la un loc, aşa Duhul Sfânt e forţa care fiind prezentă
în credincioşi îi face să se menţină ca un întreg, să simtă necesitatea
întegrării prin ceilalţi. Această forţă care ţine în unire întregul, dă
Bisericii însuşirea ei de viaţă în comuniune, de viaţă trăită în, şi prin Duhul
Sfânt.
In
comuniunea duhovnicească membrii Bisericii îşi trăiesc unitatea lor de
organism, prelungind în planul experienţei spirituale această unitate, produsă
şi menţinută de Duhul şi în Duhul Sfânt. Pe drept cuvânt Duhul Sfânt este Duhul
comuniunii, adică al unităţii unui întreg în care mădularele trăiesc împreună,
dar nu se contopesc. Duhul Sfânt este acela care dă Bisericii caracterul de
comuniune, de unitate, de întreg. În Duhul Sfânt se realizează viaţa adevărată,
comuniunea deplină, pentru că El însuşi
este viu, este viaţă, este dătătorul de viaţă al celor intâlniţi în El.
„Coborarea Sfântului Duh e cea care dă existenţă reală Bisericii”[7].
Duhul
Sfânt se pogoară în Biserică pentru slujirea comunităţii şi nu a individului.
Duhul Sfânt face ca fiecare din noi să avem dorinţa de a ne depăşi, de a fi în celălalt, de a-l avea pe acela în
noi, fară a ne confunda unul cu altul.
Duhul Sfânt conceput ca relaţie între toţi credincioşii şi toate
slujirile fac imposibil individualismul. Duhul Sfânt este principiul unităţii,
al sobornicităţii, al comuniunii în Biserică, creator şi susţinător al
întregului în care părţile nu sunt anulate, ci sunt vii şi trăiesc împreună în
cea mai desăvârşită armonie, în comuniune deplină. „Iar voi sunteţi trupul lui
Hristos şi mădulare fiecare în parte” (I Cor. 12,27)[8].
Progresul
omului în viaţa cea nouă în Hristos are loc în comunitatea teandrică a
Bisericii, susţinut de energiile dumnezeieşti necreate.
---------------------------------------
[1]
Pr.Prof. Dumitru Stăniloae, Teologia
dogmatică ortodoxă, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii
Ortodoxe Române, Bucureşti, 2003, p.
188.
[2]
Pr.Prof. Dumitru Stăniloae, Teologia dogmatică ortodoxă, Editura Institutului
Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, Bucureşti, 2003, p. 189.
[3]
Ibidem, p. 190.
[4]
Pr.Prof.Dr.Dumitru Radu, Învăţătura
despre Biserică, în „Îndrumări misionare”, p.386.
[5]
Paul, Evdochimov, Présence de l´Esprit
Saint dans la Tradition orthodoxe, Cerf, Paris, 1977, p. 94.
[6]
Sf. Irineu, Adversus Haereres, V, în P.G.7, col.1120.
[7]
Pr.Prof. Dumitru Stăniloae, Teologia
Dogmatică Ortodoxă, Ed.Institutului Biblic şi de Misiune al BOR., Buc.
2003, p.202.
[8]
Mitropolitul. Ardealului, Dr. Antonie
Plămădeală, Tradiţie şi libertate
în spiritualitatea ortodoxă, Sibiu, 1983, p. 100.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu