Probe bazate pe documente din arhive
privind uciderea lui Eminescu
Prof. Constantin Barbu
20 Iunie 2021
„Îl iubesc pe Eminescu. Tot astfel,
iubesc în mod orbitor și total poporul românesc și « fenomenul românesc »”
(Nicolae Steinhardt)
Vă
prezentăm un colaj alcătuit majoritar din scrierile și interviurile
profesorului Constantin Barbu cărora le-am atașat și comentarii ale
jurnalistului Ion Spânu[1], textul de față încercând să adauge un plus de
informații privind asasinarea poetului național, a patriotului român Mihai
Eminescu. Regretabil, de ziua comemorării sale, în acest an Academia Română a
avut altceva în program. Efectele combinației catastrofice ale
penelism-userismului distructiv sunt rude ale lui Roller, versiunea 2021 (Ion Măldărescu, Redacția
ART-EMIS).
S-au
împlinit 132 de ani de la asasinarea lui Eminescu. Profesorul Constantin Barbu,
ucenic al filosofului Constantin Noica, a publicat în lucrările sale - „Codul
Invers” (20 de volume) și „Memorialul Mihai Eminescu” - mai multe probe privind
uciderea lui Eminescu, însoțite de documente obținute de domnia sa din arhive:
„Interogatoriul” ciudat luat lui Eminescu în 13 iunie 1889, cu dou-trei zile
înainte de moarte, „Autopsia” lui Mihai Eminescu, scrisă de Sutzu, dar
nesemnată și mărturia emoționantă „Creerii lui Eminescu” a doctorului Tălășescu
de la Institutul Victor Babeș și considerațiile profesorului Barbu privind
uciderea lui Eminescu[2].
A
trebuit să reconstitui și epoca, să public în facsimil documente din arhivele
secrete străine, să descifrez și chestiuni de spionaj european, să luminez
relațiile interpersonale obscure… Telegrame cifrate, documente dispărute,
enigme… Lucrurile par a fi început abrupt după o întâlnire secretă a Societății
„Carpații” (care urmărea în chip real și expres unirea Transilvaniei cu Regatul
Român), cu știința lui Eminescu. S-a hotărât (fără ca regele Carol I să știe) intrarea
armatei române în Transilvania. Vincențiu Babeș i-a deconspirat acest lucru lui
Maiorescu (secret notat de Maiorescu în „Însemnări zilnice”). Maiorescu l-a
informat pe rege. De aici înainte, toate acțiunile vor fi atent supravegheate.
Documentele ne arată drumul: telegrama din 28 iunie 1883, a lui Maiorescu către
Mite Kremnitz (care-l privește pe Eminescu), Mite Kremnitz plecând la Peleș,
scriindu-i în seara lui 28 iunie 1883 jurnalul regelui. Între probele crimei
comandată de rege și instrumentată de Maiorescu trebuie amintite:
- O
notă din arhiva A.C. Cuza
- O
relatare a nepotului lui Al. Sutzu
-
Autopsia scrisă de Sutzu, și nesemnată
-
Mărturia doctorului Tălășescu („Creerii lui Eminescu”).
Probe
privind uciderea lui Eminescu. Dosarul 645/1568/1889, filele 7r-v, fost 10r-v
-
Dosarul din iulie 1883 al lui „Mihaiu” Eminescu de la Tribunalul Ilfov
-
Certificatul medical al lui Mihai Eminescu în 1883;
-
Interogatoriul luat lui Eminescu pe 13 iunie 1889, cu doar două zile înainte de
a muri, în clinica Dr. Șuțu;
-
Eminescu nu a fost sifilitic;
-
Craniul său a fost zdrobit de o mână criminală;
-
Regele Carol I şi Titu Maiorescu ar putea să nu fie străini de probabila crimă.
Interogatoriul
din 13 iunie 1889:
Interogatoriul
luat lui Eminescu (două file pe care le-am publicat ca inedite în Tribuna din
ianuarie 2013, document pe care analfabeţii nu l-au recunoscut fiindcă aşa sunt
analfabeţii, nu recunosc nimic). De sesizat în facsimil este analfabetismul
celor ce-l interoghează, care cred că există limba „sanscriptă”. Câtă carte
ştia Eminescu! Tradusese Bopp, făcuse sanscrită la Universitate cu Weber (am
publicat cursul de sanscrită al lui Weber, urmat de Eminescu), scria superb în
devaganari. Traducerea din Bopp e după Ober-Döbling! E una din marile probe ale
minţii întregi a lui Eminescu.„Autopsia lui Mihai Eminescu” - fragmente din
documentul redactat de doctorul Alexandru Şuţu.
„La
8 Iulie 1883, Mihail Eminescu a fost isbit într’un mod quasi subit şi mai fără
prodrom de o maladie mintală care a întristat şi a surprins pe amicii şi
cunoscuţii săi. Iritabil numai şi muncit de o insomnie ţinând cu câteva zile
mai înainte, el se armă în suszisa zi cu un revolver şi ameninţă, fără motiv pe
unul dintre cei mai devotaţi ai lui amici. Cu multă dificultate el fu stăpânit
în agitaţiunea sa şi dus la Institutul medical "Caritatea" din
Bucureşti. Acuitatea extremă a simptomelor nu permitea în primele momente un
studiu amănunţit al diferitelor funcţiuni şi facultăţi. Aspectul maladiei era
acella al unei manii acute caracterisată printr’un delir absolut incoherent,
prin mişcări desordonate, prin illusiuni şi hallucinaţiuni sensoriale cari
deveneau uneori terrifiante, în fine prin tendinţa a tot distruge prinprejurul
său în paroxismul răului.
Morfina nu-l mai calma
Excitaţiunea
continuă a centrilor psyhomotori şi psyhosensoriali, era factorul unic al
acelui delir, al acellei perturbaţiuni, ale facultăţilor intellectuale şi
morale, cari se aflau libere de orice control al voluntării şi ca nişte
instrumente passive ale unei cerebraţiuni neconştiente. Nimic nu-l putea calma
din acea stare, nici morfina nici hidroterapia, nici tratamentul moral, nici
tratamentul fisic. În timp de două luni, abea de trei ori el avu câteva momente
de luciditate. Restul îl petrecea într’o aiurare, căreia politica, ştiinţa,
litteratura îi offereau elemente variate, combinându- se, amestecându-se, fără
ca cugetările, frasele şi chiar cuvintele să fie câtuşi de puţin intelligibile,
aşa de puţină legătură logică exista între ele.
La
sfârşitul lunei a 3-a, pe când se afla în convalescenţă, amicii săi în
nerăbdarea lor de a-l vedea cu o oră mai nainte vindecat, se hotărâră a-l
conduce afară din ţară şi a-l aşeza la o casă de sănătate din Viena. Nu putem
cunoaşte ultimile faze ale maladiei din 1883. Ştim însă că, convalescenţa sa a
fost adesea întreruptă de accesse de agitaţiune maniacă şi că restabilirea fu
anevoioasă şi niciodată completă. După o şedere de câteva luni în casa din
Viena, şi după o călătorie de câteva săptămâni în mai multe localităţi din
Europa, Eminescu reveni în 1884 la locul său natal unde a încercat a reîncepe
să lucreze. Însă el ducea o viaţă din care activitatea de odinioară era cu
totul absentă […].
Steaua lui se întunecă
După
maladia de la 1883, Eminescu scade şi scade mereu, steaua se întunecă, cu tot
focul ce încercă a i’insuffla amicii şi admiratorii săi. Într’una din ultimile
zille ale anului 1888, locuitorii Capitalei află cu o plăcută surprindere că
Eminescu a revenit şi că alipit ca redactor al unui ziar politic important are
să ofere publicului noui opere şi noui lucrări. Dar vai! Foarte repede ne
coprinse decepţiunea căci se şoptea în unele cercuri că viaţa ce o ducea în
Bucureşti, dela întoarcerea sa, departe de a avea un scop nobil şi util, deveni
leneşă, vagabondă şi aproape necuviincioasă. Tendinţe diverse la care voinţa sa
debilă nu putea să reziste attrăgeau activitatea sa şi o purtare incorectă şi
quasi-vicioasă ocupa orele sale.
Amicii
săi observară la el o apatie morală, de desechilibrare mintală, o adevărată
decadenţă intelectuală, ce de sigur erau începutul unei grave cerebropatii care
era menită a-l conduce fatalmente la neant. La 3 Februarie 1888, Eminescu fu
adus prin ordinul Poliţiei Capitalei la Institutul « Caritatea » unde fu supus
supravegherii şi tratamentului medical; şi motivele care au occazionat izolarea
sa, au fost de un ordin cu totul moral.
Băutura îl face violent
Caracterul
său blând şi destul de liniştit deveni sub acţiunea unor libaţiuni recente,
violent şi irritabil, provocând certuri şi scandaluri în public; onest şi
moderat în pornirile sale Eminescu deveni vicios, intra în localuri publice
cerând a bea, apoi pleca fără a-şi plăti consumaţiunea; altă dată intra în
birjă, se plimba fără a-şi plăti cursa; atâtea fapte cari provocară măsuri
administrative.
La
intrarea sa în Institut, Eminescu se presintă ca un om gânditor şi absorbit de
grave cugetări; însă răspunsurile sale la întrebările ce i se fac, aruncă
repede pe observatorul într’o tristă decepţiune. El vorbeşte clar, fără
hesitaţiune, fără difficultate în limbagiu; dar el cere mâncare şi băutură,
căci nu mâncase, zicea el, nici nu băuse de 2 zille. Abea îşi dă cont de noua
fază a stării sale: nici nu întreabă pentru ce a fost adus aci, nici nu
discernă calitatea bolnavilor între care s’a găsit. Totuşi el păstrează memoria
locului şi recunoaşte după un interval de 6 ani multe persoane din personalul
institutului. Memoria sa subsistă încă, însă raţionamentul, acea facultate prin
care comparăm faptele şi ideile între elle şi deducem noi idei şi conclusiuni
este cu totul abolit, ar zice cineva că stratul ideogen al cereberului său este
atrofiat sau isbit de degenerescenţă.
O
nouă dovadă a acestei desechilibrări intelectuale sunt şi citaţiunile ce le
face mereu fie din operile autorilor greci şi latini, fie din acele ale
sanscriţilor, fie din propriile sale producţiuni de altă dată, fără şir, fără
logică între elle. Puterea productivă îi lipseşte cu totul, spiritul său este
isbit de inerţie. C’are hârtie şi condei, se pune a lucra; dar ceea ce aşează
pe hârtie sunt nişte passagiuri trunchiate reamintite de ici de colo, nişte
idei incoherente ce le dă ca producţiuni de valoare şi cu totul noi. Demenţa
dar era din primele zille observată şi stabilită complicându-se cu un sentiment
de satisfacţiune care cu timpul şi cu progressul malatiei avea să se transforme
într’un delir de grandoare şi abnormitate. La acea epocă a malatiei, simptomele
somatice sunt încă rău desemnate şi nu permit încă diagnosa varietăţii de
demenţă de care era isbit.
De
constituţie forte, de temperament sanguin, el are o musculatură bine
desvoltată. pe corp nu se observă semne acquiste sau hereditare. Pe ambele
gambe numai, se văd cicatrice urme unor ulceraţiuni cronice. Craniul pare la
prima vedere mai voluminos ca în stare normală. Fruntea sa este mare, iar pe
basele parietale nu se observă inegalităţi sau proeminenţe. Circumferinţa
craniului este de 540 millimetri, iar diametrul biparietal de 220 millimetri.
Figura’i este simetrică cu puţină expresiune; lobulul urechei lipseşte; dentura
este puţin neregulată şi nici strabism ocular, nici inegalitatea pupillară nu
se observă.
În
rezumat nici craniul, nici figura nu presintă stigmate pronunţate de vreo
degenerescenţă hereditară sau congenitală. Examenul apparatului motor şi
sensitiv nu ne permite să constatăm la prima vedere, turburări speciale […].
Un robot cu numele Eminescu
El
ajunsese în ultimele săptămâni a fi o fiinţă automatică fără iniţiativă, fără
voinţă, dispărându-i totdeodată şi instinctele superioare. El umbla toată ziua
în curtea institutului umplând buzunarele cu hârtii, pietre şi differite
obiecte ce le considera că aveau mare valoare; el citea mereu şi mecaniceşte un
petec de ziar fără să i se nască în spirit vreo idee; el cerea să mănânce cu o
bulimie ce nimica nu mulţămea; el nu mai avea nici o îngrijire de persoana sa,
deveni murdar căpătând până la finit, tendinţa de a tot distruge scaune,
vestminte şi aşternut. […]. Un accident însă de mică importanţă a agravat
starea patologică a cordului şi a accelerat moartea. Iată în ce a constat acel
accident. Într’o zi pe când se preumbla în ograda institutului, Eminescu
primeşte în regiunea parietală stângă a capului o mică piatră cu care un bolnav
se juca, învârtind-o legată de o sfoară.
S-a infectat singur
Aceasta
i-a produs o plagă de câţiva millimetri care inferassa numai pielea şi care
s’ar fi cicatrisat repede, dacă Eminescu, în obiceiurile sale de necurăţenie,
n’ar fi ridicat de mai multe ori pansamentul şi nu şi-ar fi frecat plaga cu
differite substanţe murdare. Cicatricea totuşi era aproape terminată când o
erisipelă isbucni ocupând întâi pielea capului, apoi faţa şi în fine toracele
până la apofisă şi ifoidă. După un tratament apropriat şi graţie măsurilor
hygenice şi erysipela cedă şi dispăru. Însă debilitatea generală a organismului
apăru însoţită de sincope repetate şi într’o zi o nouă şi mai puternică sincopă
îl lăsă mort. Autopsia făcută 24 ore după moarte la amfiteatrul spitalului
Brâncoveanu, de domnii profesorii Alexianu şi Sutzu şi în faţa primului
procuror [al] Trib. Ilfov, d-lui Inspector al Poliţiei, d-lui Secretar general
al Ministerului Instrucţiunii publice, mai multor amici, ziarişti, doctori şi
studenţi a venit să confirme diagnosa făcută în timpul vieţii, punând sub ochii
asistenţilor toate lesiunile anatomo-patologice ale periencefalitei difuse
cronice.
Creier ca al lui Schiller
Nu
vom da în detaliu acelle lesiuni bine cunoscute; vom attrage numai attenţiunea
asupra unor puncte speciale. Greutatea encefalului a fost de 1.490 gramme adică
superioară celei din starea normală şi egală, după un doctor care asistă la
autopsie, cu aceea a encefalului celebrului poet german Schiller. Comparându-se
între elle celle două hemisfere, s’a găsit o greutate mai mare de 25 gramme în
favoarea hemisferului stâng, care este organul cugetărei şi al acţiunei.
Circumvoluţiunile fruntale occupau elle singure mai mult de jumătate din
volumul hemisferelor, indicând, până la punct, desvoltarea anormală a
regiunilor psychice în defavoarea celor sensoriale, motoare şi vegetative […].
„Eminescu n’a fost sifilitic”
S’a
zis că Eminescu a devenit alienat în urma unei malatii sifilitice ce l’ar fi
isbit acum 10-12 ani. Erroare. Eminescu n’a fost sifilitic. Idea aceasta s’a
născut din doctrina erronată ce professa o şcoală germană că paralisia generală
este totdauna o manifestaţiune sifilitică, tot aşa de înşelată ca aceea care
susţine că toate sclerosele cerebro-spinale sunt de origine sifilitică. Alţii
au zis că el se alcoolisa. Şi această idee este ca cea dântâiu o suppoziţiune
cu totul gratuită. Dacă Eminescu a abuzat de beuturi alcoolice, aceasta a
făcut-o când deja malatia începuse. Fost’a oare hereditatea adevărata cauză a
malatiei? Sunt oarecari indicii în favoarea acestei asserţiuni; apoi mersul
maladiei, fasele neregulate ale periencefalitei de care a fost isbit, oare cari
particularităţi clinice indică o formă specială care se observă la acei care
predispuşi prin hereditate la o malatie nervoasă capătă o periencefalită.
Geniul, mai tare decât creierul
Adevărata
causă a malatiei lui Eminescu pare a fi surmenajul cerebral, oboseala precoce
şi intensă a facultăţilor sale intellectuale. Graţia constituţiunei native a
spiritului său care l-a împins de timpuriu la o activitate mintală exagerată,
în care imaginaţiunea a avut rolul preponderent, graţia tendinţelor sale la
producţiuni geniale în care appare o conştiinţă turburată, graţia educaţiunei
spiritului său adăpat la nişte doctrine a căror fond este scepticismul, elev,
în fine, lui Schopenhauer şi lui Hartman[n], ce el cita în elucubraţiunile sale
delirante, cerebrul său debil în unele din elementele sale, nu putu mai mult
timp să reziste laborei excesive, şi fatalmente, geniul său a trebuit să
sucombe şi într’aceasta, Eminescu n’a differit de multe geniuri contimporane,
care după ce au surprins şi au uimit lumea prin înaltele şi admirabilele lor
producţiuni, s’au stins într’o malatie mintală ce nimic nu făcea să se prevadă.
Judecata lui Hristos
Mulţi
antropologişti, considerând incoherenţa şi multiplicitatea de idei şi de
cugetări ce le-a agitat spiritul lui Eminescu, considerând sfârşitul său
nenorocit, considerând în fine predisposiţiunea hereditară la malatii nervoase,
ar zice poate că Eminescu a fost un om degenerat şi pentru aceasta
imaginaţiunea sa fertilă au împins spiritul său afară din făgaşul obicinuit şi
commun generalităţii omeneşti. Poate că acei savanţi vor avea dreptate. Totuşi
noi, desbrăcându- ne un moment de acelle idei materialiste, ne vom aduce aminte
de cuvântul lui Hristos: "Să judecăm arborele după fructele salle".
Ori că ar fi fost Eminescu predispus sau nu prin naşterea sa la alienaţiunea
mintală, degenerat sau nu, el a fost un geniu pe care toţi îl admirăm şi
înaintea memoriei căruia toţi ne închinăm”.
Ipoteza asasinatului politic.
În
cele 20 de volume publicate din „Codul Invers”, e mai greu de urmărit schiţa
„înnebunirii şi a uciderii nihilistului Mihai Eminescu” fiindcă a trebuit să
reconstitui şi epoca, să public în facsimil documente din arhivele secrete
străine, să descifrez şi chestiuni de spionaj european, să luminez relaţiile
interpersonale obscure… Telegrame cifrate, documente dispărute,
enigme…Lucrurile par a fi început abrupt după o întâlnire secretă a Societăţii
Carpaţii (care urmărea în chip real şi expres unirea Transilvaniei cu Regatul
Român), cu ştiinţa lui Eminescu. S-a hotărât (fără ca regele Carol I să ştie)
intrarea armatei române în Transilvania. Vincenţiu Babeş i-a deconspirat acest
lucru lui Maiorescu (secret notat de Maiorescu în Însemnări zilnice). Maiorescu
l-a informat pe rege. De aici înainte, toate acţiunile vor fi atent
supravegheate. Documentele ne arată drumul: telegrama din 28 iunie 1883, a lui
Maiorescu către Mite Kremnitz (care-l priveşte pe Eminescu), Mite Kremnitz
plecând la Peleş, scriindu- i în seara lui 28 iunie 1883 jurnalul regelui.
Între probele crimei comandată de rege şi instrumentată de Maiorescu trebuie
amintite:
- o
notă din arhiva A.C. Cuza;
- o
relatare a nepotului lui Al. Sutzu;
-
autopsia scrisă de Sutzu, şi nesemnată;
-
mărturia doctorului Tălăşescu (Creerii lui Eminescu);
Doctorul
Tălăşescu e cel care a avut creierul lui Eminescu în mână, mărturia lui fiind
din anul 1912, când trăia Maiorescu şi ar fi putut să-l contrazică.
În
Memorialul Mihai Eminescu, scriu textual: „Eminescu a suferit pentru: limba
română, pentru credinţa ortodoxă, pentru reîntregirea României (opunându-se
Tratatului secret dintre Regatul Român şi Imperiul Austro-Ungar, care prin
punctul 2 i-a obligat pe românii transilvăneni să mai suporte descompusul
Imperiu Austro-Ungar până la 1 decembrie 1918). Eminescu a fost ucis, după şase
ani de suferinţe martirice (28 iunie 1883- 15 iunie 1889)”.
Limba
română, aşa cum a creat-o Eminescu (şi pe care o vorbim astăzi), este cea mai
mare minune care a avut loc în istoria poporului român. Moartea sa martirică se
datorează luptei pentru credinţa ortodoxă în Regat şi Transilvania (vezi
articolul din ziarul „Timpul", nr.112,2 iulie 1883, care a făcut obiectul
unei note informative a Serviciilor Secrete Austriece, Arhivele Statului
Bucureşti, pachet Viena CCXVII/2, F.13-15, Akten, K.174).
Moartea
sa martirică este cauzată şi de lupta lui pentru reîntoarcerea Transilvaniei în
trupul României Mari. Eminescu a fost umilit, în special între 1883-1889,
internat ilegal în ospicii, la Institutul Caritatea al doctorului Şuţu, la
Ober-Döbling la Viena, la Mânăstirea Neamţului (în 1883, 1883-1884, 1887,
1889). Internările, interdicţiile, ţinut în cămaşă de forţă, tratat cu injecţii
cu mercur, totul ilegal şi eronat, Eminescu a fost ucis prin lovire în ţeasta
capului, cu o cruzime cumplită.
I-au adus sfârșitul: al treilea
tratament cu injecţii cu mercur, lovirea şi zdrobirea craniului și stopul
cardiac
Autopsia
doctorului Şuţu arată clar că Eminescu nu a fost bolnav nici de sifilis şi nici
de paralizie generală. Doctorul Tălăşescu este cel care a primit spre
autopsiere un sfert din creierul lui Eminescu (restul creierului se
descompunsese?), şi chiar şi această pătrime de creier s-a pierdut cu borcan cu
tot. Martorul ocular doctor Tălăşescu vorbeşte în articolul „Creerii lui
Eminescu” de revolta sa şi a doctorului Gheorghe Marinescu faţă de maltratarea
creierului celui mai genial român. Maltratarea creierului însemna:
-
„Aşchiile ţestei capului zdrobită de o mână criminală”;
-
Creier ucis de o violenţă crudă”;
-
„Mutilat după moarte”.
Dacă
Eminescu a fost sau nu ucis se va lămuri definitiv numai prin dezhumare. Apoi
rămăşiţele sale domneşti să fie aşezate într-un sicriu de argint, în vid, ca să
reziste nealterate de aici înainte câteva secole. Aşezate cum se cuvine într-o
bisericuţă, în vecinătatea căreia se va afla „Catedrala Neamului”. Dacă va fi
găsit martir, ne vom închina la el. Dacă nu va fi găsit martir, ne vom închina
tot la el.
„Creerii lui Eminescu” - fragmente
din lucrarea redactată de Dr. Al Tălăşescu la 17 iulie 1912.
„[…].
Eminescu murise subit, pe când nimeni nu se aştepta la un aşa deznodământ
fatal, ireparabil. Cum şi de ce? Nimeni nu ştia afară de cei de la Casa de
Sănătate a doctorului Şuţu, unde îşi lâncezea ultimele licăriri de viaţă cu
spiritul rătăcit.
În
acelaşi timp duceam o viaţa retrasă de student într-un ungher ştiinţific al
lumei celei mai realiste, lipsită de orice iluziune poetică. În fiecare zi
rupeam fără milă petale din florile frumoase ale poeziei, cari îmi împodobiseră
cu abundenţă zilele senine şi nouroase ale juneţei mele. Ştiinţa anatomiei
patologice şi a bacteriologiei adusă de curând la noi de profesorul Babeş ne
entusiasma pentru cu totul altceva decât poezia. Ele deşteptau totuşi o stranie
însufleţire pentru misteriile unei lumi necunoscute, pentru pătrunderea cu
mintea, nu numai cu credinţa şi cu cugetul plin de speranţă în existenţa cea
tainică de dincolo de mormânt într-un mod cu totul nou, înălţător.
O bucăţică de creier
Nu
ştiam nimic de moartea lui Eminescu. A doua zi ni se aduce la Institutul Babeş,
unde eram preparator, într’un vas o bucată de creeri, mult să fi fost o pătrime,
Par’că-l văd şi azi înaintea ochilor mei, deşi sunt ani de atunci. O mână
profană, brutală şi poate cu un instrument impropriu tăiasă o scobitură mare în
creeri, cum ai tăia dintr’un măr stricat, pentru ca să pună în evidenţă partea
acoperită de sânge, de răni provocate de aşchiile ţestei capului sdrobită de o
mână criminală. Era o bucată de creer proaspăt maltratat în viaţă, ucis de o
violenţă crudă şi mutilat după moarte.
Indignarea ştiinţei
În
primul minut m’a interesat numai partea lui anatomică şi văzându-l aşa de
neomenos secţionat m’am grăbit a-l putea aduce în stare stabilă pentru ştiinţă.
Este o regulă anatomică că organele patologice trebuesc aduse întregi la muzeu
pentru a putea studia rapoartele între diferite părţi sănătoase şi bolnave ale
organului respectiv, precum şi pentru estetica obiectului. Aşadar era foarte
legitimată indignarea mea de modul neştiinţific şi neestetic cum ni se adusese
acea parte de creer. În primul moment fără nici o formalitate iau încetinel
acei creeri, îi spăl de sânge la robinetul de apă şi am grije ca fragmentele
cari atârnau printre degetele mele să nu se rupă şi-l aşez cu precaţiune
într-un vas de sticlă cu capac. În acel moment întreb omul care adusese piesa,
dacă are vre-o adresă de la spital, ca de regulă. Mi-a răspuns că n’are nimic
de la spital că el e la Dr.-ul Suţu şi-mi întinde un bilet. Mânile fiindu-mi
ocupate îmi arunc ochii pe bucata de hârtie-din mâna omului şi cetesc numai
trei cuvinte: « Creerul lui Eminescu »”.
Să ţii în mână creierul idolului
Sunt
douăzeci şi patru de ani de atunci, dar de aş vieţui tot atâtea secole, n’aş
putea uita impresiunea acelei clipe. Fulgerul care, vroind să dovedească
micimea făpturilor omeneşti, trezeşte în altar şi prăbuşeşte domul gigant al
artei omeneşti, pe care l-au înălţat spre închinare ştiinţei supraomeneşti, nu
poate să aibă un efect mai sguduitor pentru acele pietre, cum a avut pentru
toate celelalte măruntaelor mele din creştet până în picioare vederea acelor
trei cuvinte pe când degetele mele se împăstau printre circonvoluţiunile celui
mai preamărit creer al neamului românesc, pentru care ca din copilărie avusesem
nu numai admiraţiune, ci un adevărat cult.
În
acea substanţă nervoasă moartă parcă acumulase în viaţă atâta putere electrică
în cât simţeam că mă frige la mână. Prima reflexiune ce mi-a trecut prin minte
a fost o altă indignare sub motivul că nici un român n’ar fi comis asemenea
sacrilegiu asupra celui care a căzut victima cugetărilor sale adânci turnate în
forma cea mai artistică, ce existase până atunci în limba românească, asupra
celui care cu « Doina » lui deşteptase întreg neamul românesc « De la Nistru
pîn’ la Tisa ». Entusiasmul şi indignarea mea era legitimă.
Circumvoluţiuni extraordinare
Cât
am stat privind fix acele moaşte până să mă trezesc din visările mele pentru
a-mi îndeplini datoria momentului, nu mai ştiu. Ştiu c’a venit fostul meu coleg
de laborator şi amic, Marinescu, ilustrul nostru nevrolog de azi, care după
primul resentiment de revoltă sufletească faţă de maltratarea creerului lui
Eminescu, îmi atrase atenţiunea admirând conformaţiunea extraordinară a
circonvoluţiunilor lui voluminoase separate de şanţuri adânci, întocmai cum citează
autorii de Anatomie despre creerii oamenilor geniali, cari au pus în coordinare
directă lucrările lor neperitoare cu desvoltarea firească a creerilor lor.
Prof.
Babeş ne-a atras atenţiunea să fim discreţi asupra acestui caz. De altfel ori
cât de revoltaţi să fi fost, eram studenţi cari ne ştim profesorii, în special
pe Dr.-ul Şuţu, care era iubit de toţi elevii lui. Deci procedarea puţin
ştiinţifică în tehnologia autopsiei pe atunci era o greşală mare numai în ochii
noştri, elevii profesorului Babeş, iar atitudinea neromânească ce reeşia din
faptul mutilării cadavrului - adecă exact zis, al creerului - ce nouă în acel
moment ni s’a părut un sacrilegiu, poate colegilor noştri de la medicină, mai
puţini idealişti cu noi, s’ar fi părut a fi o exagerare. Am îngropat deci în
noi doi toate resentimentele pe cari le născuse în inimile noastre tinere
profanarea moaştelor acestui martir al gândirei, al simţirei şi al idealului
naţional românesc, care în realitate nu era decât o părticică de - ţărână
omenească, din acel: « Ci eu voi fi pământ! »”.
Acest
eveniment a fost pentru mine prea deprimant şi a dat naştere în sufletul meu
unui alt sentiment de data aceasta mai egoist. Marinescu plecase în curând după
aceea pentru un şir de ani de studii superioare la Paris şi în alte părţi, iar
eu am rămas singur tăinuitorul creerului lui Eminescu în colecţiunea, azi
muzeul de anatomie patologică al Institului.
Neglijenţa criminală
Cine
ştie ce este un muzeu anatomo-patologic, acea colecţiune de monstruosităţi şi
de rarităţi patologice, mă va înţelege cum prin o ironie a sorţii ajunsese o
părticică inocentă şi martiră din Eminescu şi în această societate oribilă. Am
izolat-o într-un borcan de sticlă cu spirt ascuns într’un colţ al unui dulap în
dosul altor borcane mai mari, fără nici o inscripţie. N’am pus inscripţiune ca
să nu fiu nevoit a da explicaţii. Astfel trecu un an. Acest secret m’a făcut
egoist şi chiar vinovat de a considera aproape ca proprietate particulară ceea
ce nu era nici a naţiunei ci numai şi numai a sărmanului corp îngropat în altă
parte între alţi monştri; aveam însă cugetul curat ca la o ocaziune mai mare să
scot la iveală această moaşte. Într’o vară deprimantă plecasem pentru o lună la
Câmpulung să-mi mai odihnesc sufletul şi în acelaş timp să mă îndeletnicesc cu
hypnotismul la ce mă invitaseră o pereche de ochi căprui mari, visători; la
munte nopţile sunt mai răcoroase şi visurile se confundă cu realitatea.
După
o lună de asemenea visuri m’am reîntors iarăşi între borcanele cu organe în
spirt şi între produsele păcatelor omeneşti. Primul lucru a fost să-l revăd pe
Eminescu al meu. Rămăsei ca împietrit: borcanul dispăruse. Servitorul vechiu
care ştia că eu ţin ca la ochii din cap la acel borcănaş se îmbolnăvise de
pleuresie şi era la spital, unde a şi murit, cel nou mi-a spus că un domn
student a umblat la acel creer şi nu l-a acoperit bine iar spirtul
evaporându-se, s’a uscat. Atunci colegul meu de laborator care mă înlocuise,
crezând că e o piesa anatomică banală şi care în asemenea stare nu mai poate fi
utilizat pentru ştiinţă, l-a desfiinţat. O pocăinţă şi o remuşcare de douăzeci
şi patru de ani m’au decis în fine să mărturisesc azi pentru ce bietul Eminescu
n’a putut trece de-a-dreptul în Nirvana. Bucăţica de creeri condamnată de mine
între monştrii muzeului îşi luase calea pribegiei eterne să se unească odată
atom cu atom la restul creerului cu care în întregime să intre în Nirvana
[…].Constanţa, 17 iulie 1912”)[2].
Mărturia
medicului care a primit creierul lui Eminescu: „Mutilarea și profanarea
moaștelor acestui martir nu a fost românească”.
----------------------------------------------
[1]
Mihai Eminescu - Opera Politică a Românului Absolut (mihai-eminescu.ro) puteți
găsi și alte documente împreună cu întreaga Operă Politică a lui Eminescu.
[2]
Surse:
https://www.activenews.ro/stiri/Marturia-medicului-care-a-primit-creierul-lui-Eminescu-Mutilarea-si-profanarea-moastelor-acestui-martir-nu-a-fost-romaneasca.-Prof.-Constantin-Barbu-Eminescu-a-fost-ucis-pentru-Transilvania-si-credinta-ortodoxa.-DOCUMENTE-Interogatoriul-si-Autopsia-167431
și http://evz.ro/misterul-mortii-lui-eminescu-1076980.html
https://www.art-emis.ro/analize/probe-bazate-pe-documente-din-arhive-privind-uciderea-lui-eminescu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu