ÎNCEP MĂRILE SĂ FIARBĂ
George Anca – Puși Dinulescu – Ion
Coja – Daniel Funeriu – Ioan Miclău-Gepianul -
Ioan Groșescu
GEORGE ANCA
încep mările să fiarbă
încep mările
să fiarbă de la os până la barbă labă roşie de oarbă încep mările să fiarbă
himalaia arde-n iarbă sub zăpadă de nevadă sânge apa să se vadă încep mările să
fiarbă oasele fără de barbă dai de munte dai şi lepra că-ncep mările să fiarbă
opărind pe milarepa şi iar mările să fiarbă cu gheţari cu pinguini pe o noapte
de ruini încep mările să fiarbă benaresieni brahmini tibetani şi misogini de-ar
fi mările să fiarbă până în împrejurimi niciun viu şi nicio vie printre mări ce
vor să fiarbă din visata castalie nu rămâne colilie că-ncep mările să fiarbă
jaganath şi muntenie sângele pe terezie cheagul mărilor să fiarbă neales fără
durere înecatul mării khmere încep mările să fiarbă de întunecă himere plăgile
gondolfiere de-a veneţii să ne fiarbă între seruri cu galere fiarbă mările să
fiarbă puja hoiturilor arse din gange nemaiîntoarse iar încep ce mări să ardă
din cremaţii meta tarse tropice banane gioarse că-ncep mările să fiarbă
dinioară kali yugă cu turbanul pus pe fugă roşii mări sânge să fiarbă galbenele
buturugă negrele neagră păstrugă mările încep să fiarbă jos pe strada
principală cerşetorii dau năvală oarecând încep să fiarbă macedonskian de gală
sardă ardere kerală de-ncep mările să fiarbă într-un cer şi o cerneală numai
mările să fiarbă noaptea asta ancestrală ce tot mările să fiarbă marea prunelor
uscate fost-am vii soră şi frate când şi mările să fiarbă fecioare desferecate
îşi dau aurul pe spate că de ce muriră gloate inundate şi pe roate încep mările
să fiarbă pe vapor nici frigidere pe uscat nici ape grele încep apele să fiarbă
în desen de caravele se amestecă artere de-ncep mările să fiarbă ceva sfinţi în
munţi să spele vinele aurifere că-ncep mările să fiarbă
PUȘI DINULESCU
Marşul asupra Bucureştilor
După mai
multele mineriade, culminâmd cu cea din 14-15 iunie 1990 şi care n-a fost
ultima, ne pregătim azi să-i primim mâine pe cămăşile albe ale domnului
Dragnea.
Cămăşile
monocolore nu sunt ceva nou în istorie. În toamna lui 1922, cămăşile negre
porneau în marşul lor spre Roma. Fără autocare, fără păpica asigurată, fără un
program turistic minuţios pus la punct, dar plini de hotărâre şi de avânt,
fasciştii lui Mussolini se duceau să ia puterea. Şi au luat-o. Regele Vittorio
Emanuele al III-lea nu a avut încotro.
Sigur că nu
e acelaşi lucru azi la noi în România. Liderul cămăşilor albe de la noi e încă
hăituit de justiţie, iar şeful statului nostru nu e un pitic de 1,53 m., cât
măsura Vittorio Emanuele.
Şi nu e
oare, vorba domnului Cioroianu, istoria cea mai frumoasă poveste?
Duşmanul meu Titel
Un bătrân cu
faţă de onanist de carieră mă urmăreşte cu o înverşunare isterică, o
înverşunare de Javert, din proprie convingere sau la ordin, nu ştiu încă, dar
nu pot să promit că fac investigaţii în acest sens. Totuşi , sunt nişte
coincidenţe tulburătoare.
În revista
Teatrul azi, condusă de eterna Florica Ichim, secondată de un gineceu de nouă
inse, de câte ori apar şi eu la lumină, i se-aruncă în braţe sarcina de a mă
desfiinţa acestui Javert de care vorbeam. Fără ezitare, mortul ăsta ambulant mă
ia în răspăr, caută să mă scufunde în derizoriu, mă strigă pe numele mic şi îmi
aplică un stol de flegme tuşite îndelung, totul travestit în câte o aparent
părintească şi aparent amuzată chelfăneală.
E şi normal
ce fac ăştia. În ultima mea carte îl atac vehement pe stăpânul Uniterului, pe
caţaonul care stă acolo nezdruncinat de aproape 30 de ani. Iar Teatrul azi e
revista Uniterului. Păi, ce să facă atunci revista, să mă laude cumva?
Pentru asta
ar fi nevoie de nobleţe, de respectul pentru adversar şi de căutarea cu orice
preţ a adevărului.
Răzbunarea
ieftină a celui care-ţi pune căcat pe clanţă se pare însă că e cel mai pe
stilul lor.
Dar n-am
nici măcar posibilitatea de a mă şterge de faţa nenoroctului ăsta, pentru că de
faţa unei molii nu prea ai cum să te ştergi!
Puși
Dinulescu
ION COJA
Prea Fericite Părinte Patriarh,
Cu câțiva
ani în urmă am aflat despre comportamentul excepțional al unor tineri români
care cu prețul vieții lor au demonstrat perenitatea vie, activă, a celor mai
înalte valori creștine. Cuvintele mele nu sunt în stare să comenteze faptele
dumnealor VASILE BACIU și ION MOLDOVEANU, așa că mă grăbesc să vă aduc la cunoștință
faptele:
Aidoma
biblicului Irod, regele Carol al II-lea, criminalul cel mai sângeros din
Istoria Neamului românesc, în septembrie 1939 a dat ordin să fie uciși, pe loc,
fără nicio judecată, toți legionarii aflați în temnițele regimului, la care să
se adauge câte trei legionari în fiecare județ, luați la întâmplare, numai
legionari să fie! Un total de circa 300 de martiri ai credinței în Iisus și în
Neam au căzut victime ale regelui nelegiuit. O crimă fără egal în istoria
Neamului nostru…
Studentul
VASILE BACIU nu a fost ales de poliția din Tecuci să fie împușcat în mod
„exemplar”, la răscruce de drumuri, să fie văzut de toată lumea: cine va face
ca el, ca el s-o pățească! Nu se număra printre legionarii cei mai cunoscuți,
cu vechime în Mișcare… Poliția a desemnat un grup de trei legionari, i-a târît
prin oraș până la locul execuției și când se pregăteau să ducă la îndeplinire
ordinul, a intervenit tînărul VASILE BACIU, aflat printre privitorii care se
întâmplau a fi de față.
Tînărul s-a
apropiat de polițistul mai mare în grad și i-a vorbit cam așa – cuvinte
reconstituite, imaginate de subsemnat: „Domnule polițist, știu că aveți ordin
să ucideți trei legionari, indiferent cine sunt aceștia. Și eu sunt legionar!
Vă rog să mă luați pe mine în locul camaradului X – al cărui nume nu se mai
știe. Dînsul este tată a trei copii care rămân astfel orfani. Luați-mă pe mine
în locul său, eu nu am copii…”
…Așa a ajuns
VASILE BACIU din Tecuci pe Lista legionarilor martirizați din ordinul regelui
scelerat și sperjur.
Povestea
studentului ION MOLDOVEANU din Ploiești este la fel de minunată, de
nemaipomenită: Când cei trei legionari desemnați de jandarmeria Ploieștiului să
fie dați morții fără nicio judecată, fără nicio vină, au fost aduși în Piața
Gării de Sud, unde circulația este cea mai intensă, s-a auzit de departe o
voce: „Opriți execuția! Stați! Opriți execuția!”… Și s-a văzut un tînăr
alergând disperat spre locul cumplitei execuții! Cu greu trăgându-și sufletul
de cât alergase ca să ajungă la timp, tînărul arătă spre unul dintre cei trei:
„Dumnealui nu este legionar! Este o confuzie de nume. Eu sunt legionarul ION
MOLDOVEANU! Pe dumnealui îl cheamă la fel, dar nu este legionar! Ați greșit! Pe
mine trebuie să mă împușcați!”
Jandarmul
șef nu a avut nimic de obiectat și s-a …corectat, împușcându-l pe adevăratul
legionar ION MOLDOVEANU!
Minune
curată a fost și felul cum s-a aflat de cele povestite mai sus abia în urmă cu
un an… Dar acesta este alt subiect!
Vă scriu,
Prea Fericite, îndemnat de o informație pe care am primit-o în ultimele 24 de
ore. O informație despre preotul catolic MAXIMILIAN KOLEB, care, în 1941, la
Auschwitz, a fost eroul unei întâmplări la fel de pilduitoare, pildă de jertfă
cristică zguduitoare pentru orice suflet de om, de creștin. Iată cum este relatat
pe Wikipedia miracolul care l-a avut ca autor pe MAXIMILIAN KOLBE:
„În ajunul
zilei Adormirii Maicii Domnului din anul 1941, creștinii din lumea întreagă,
deși sub apăsarea celui de al II-lea război mondial, se pregăteau pentru
sărbătoarea ridicării cu trupul și sufletul la cer a Preacuratei Fecioare
Maria, sărbătoare care se celebrează în biserica romano-catolică. Pe când
mulțimile credincioșilor aduceau la altarele Maicii Domnului buchete de flori,
din infernul creat de ura și lăcomia oamenilor, din Oswiecim (Auschwitz), un
suflet curat și curajos se îndrepta către lăcașurile cerești, spre a depune la
tronul Celei fără de pată omagiul unei vieți jertfite Fecioarei Neprihănite și
mântuirii sufletelor.
Era sufletul
preotului polonez Maximilian Kolbe, care în ziua de 14 august 1941, după două
săptămîni de înfometare absolută și în urma unei injecții cu formol a murit în
«celula morții» din lagărul de exterminare, de tristă amintire, Auschwitz.
Maximilian Kolbe, spre deosebire de alții a fost aruncat în celula morții la
cererea sa, în locul unui deținut care, la momentul începerii procesului de
beatificare, a dat mărturie despre viața exemplară pe care a dus-o preotul. Se
afla la lagărul de la Auschwitz din luna mai, și, cu toate că era aproape o
epavă, a fost supus tratamentului special aplicat preoților. Insultele nu i-au
atins sufletul, iar prin modul în care s-a comportat i-a întărit pe ceilalți
deținuți, spovedindu-i.
Legile
lagărului erau foarte dure și prevedeau ca în momentul în care un deținut evadează
și nu este găsit în 48 de ore, alți deținuți din lotul său erau condamnați la
moarte prin înfometare. La sfîrșitul lunii iulie evadează un deținut din blocul
14, bloc în care se afla și preotul Maximilian Kolbe. Deoarece nu a fost
descoperit în termenul fixat, brigada de deportați este ținută în picioare pe
platou o zi întreagă, apoi sunt desemnați cei sortiți morții, prin decimare
(fiecare al zecelea deținut trebuia să moară). Între acești deținuți se afla
unul care, tată a mai mulți copii, a început să-și strige pe nume copiii de
acasă. Deodată din rândul celor rămași să supraviețuiască se desprinde silueta
firavă a unui preot slab, cu chipul străveziu, care se oferă să moară în locul
deținutului ce-și striga cu disperare copiii.
„Domnule
Comandant, vă rog să-mi permiteți să raportez”
„Ce vrei? ”
„Vă rog
să-mi permiteți să merg eu în locul numărului N.”
Era o cerere
nemaiauzită, printre deținuți, de neînchipuit, imposibilă, pentru un om care
considera că în fața morții se uită totul, dar nu și propria existență.
Comandantul întreabă:
„Cine ești?
”
„Sunt un
preot catolic.”
„Sunt de
acord.”
În locul
preotului catolic, deținutul care fusese cruțat se reîntoarece în rândurile
brigăzii și va supraviețui celui de al doilea război mondial. Va da mărturie
despre modelul de credință al preotului catolic Maximilian Kolbe.
Ultima
scrisoare din lagăr trimisă de preotul Kolbe după ce alesese jertfa:
„Dragă mamă,
Spre sfârșitul lunii mai am sosit cu un convoi în lagărul de concentrare de la
Auschwitz. Totul este în regulă, dragă mamă. Poți fi liniștită în legătură cu
mine și cu sănătatea mea, deoarece bunul Dumnezeu este pretutindeni și El se
gândește cu o iubire mare la toți și la toate. Ar fi bine să nu îmi mai scrii
până nu îți trimit eu o altă scrisoare, deoarece nu știu cât timp voi mai fi
aici. Te salut cu drag și te sărut, Raymond Kolbe.”
Împreună cu
cei nouă care erau trimiși la moarte, Maximilian Kolbe, se îndreptă spre celula
în care au fost dezbrăcați și azvârliți pe podeaua rece. Celula nu avea
ferestre și nici aerisire. „Unul dintre paznici va povesti mai târziu cum după
câteva ore, din mormântul celor îngropați de vii a început să se audă murmur de
rugăciuni și cântări în cinstea Maicii Domnului”. Aceste cântări au început să
se audă din ce în ce mai putin, odată cu trecerea timpului, pe măsură ce
deținuții mureau.
După
terminarea războiului, au început demersurile pentru ridicarea lui MAXIMILIAN
KOLBE la cinstea sfintelor altare. În anul 1974 papa Paul al VI-lea l-a trecut
în rândul „fericiților”, iar la 10 octombrie 1982 papa Ioan Paul al II-lea l-a
declarat „sfânt”.
… Aceasta
este povestea minunată a preotului canonizat!
Cred că Prea
Fericirea Voastră, Părinte Patriarh, ați înțeles rostul celor relatate mai sus.
Supun atenției și înaltei judecăți a Bisericii Ortodoxe Române sacrificiul
celor doi studenți ortodocși întrebându-mă dacă nu cumva merită mai mult decât
să fie încă doi sfinți din categoria atât de numeroasă a sfinților români
neștiuți de nimeni. Vreme de trei sferturi de veac nu s-a știut nimic despre
excepționala lor faptă. A lipsit foarte puțin ca amintirea lor să se piardă
pentru totdeauna, așa cum s-a mai întâmplat cu atâți și atâți români a căror
sfințenie nu a mai apucat să fie consemnată și înregistrată aici, pe pământ!
Iată însă că
voia Domnului a fost ca amintirea celor doi jertfitori întru Hristos să nu se
piardă!
Adresându-mă
Prea Fericirii voastre și implicit Bisericii noastre, îmi îngăduit să trag
nădejde că ION MOLDOVEANU și VASILE BACIU își vor găsi în inima tuturor
românilor odihna sufletului lor, iar Neamul românesc va dobândi astfel doi
stâlpi de credință puternici, de care avem atâta nevoie în zilele de cumpănă și
de încercare pe care le trăim.
Facă-se voia
Domnului, Prea Fericite Daniel!
Ion Coja
17.10.2017
DANIEL FUNERIU
M-am săturat
Daniel
Funeriu, fost ministru al Educaţiei în Guvernul Boc, lansează un atac fără
precedent la adresa Franței și la situaţia românilor în Occident. Funeriu este
şi cetăţean francez și în prezent ocupă un post diplomatic din partea UE la
Chişinău, transmite Romanian Global News, cu referire la o postare pe contul
acestuia de facebook.
"Să fie
clar: nu sufăr de românocentrism, nu sufăr de vreun complex cultural şi nici nu
am fost vreodată discriminat, cu toate că fiind bărbat creştin alb heterosexual
probabil o să fiu în curând. Dar sunt revoltat de modul în care media franceză
şi organizatorii de la Roland Garros tratează orice are a face cu jucătoarele
noastre.
M-am săturat
şi de "umoriştii francezi" gen Djamel Debbouze care fac mişto de
"cerşetorii români" din metrou, m-am săturat de presa franceză care
menţionează naţionalitatea infractorilor NUMAI când e vorba de români, m-am
săturat de "politicienii" de doi bani din Franţa, începând cu pigmeul
intelectual Valls şi terminând cu constipatul Dupont-Aignan care tac laş când e
vorba de suburbii islamizate în care nici poliţia nu are curajul să intre, dar
urlă de mama focului când vine vorba de 10 romi.
M-am săturat
ca fiica mea să fie întrebată la şcoală dacă în România nu îi e frică să meargă
pe stradă, m-am săturat ca din orice să fii tratat de rasist dar dacă eşti
român e OK să fii suspect din prima secundă, m-am săturat ca firmele de lux
franceze care produc în România şi ascund acest lucru pentru că "nu dă
bine" la marketing.
M-am săturat
ca medicii noştri, fără de care spitalele franţuzeşti s-ar goli instantaneu să
fie trataţi ca nişte felceri (a propos, împreună cu Raed l-am pus cu botul pe
labe pe şeful colegiului medicilor din Franţa venit să ne dea lecţii în 2012).
M-am săturat
să fim trataţi de ţară coruptă de ţara afacerii Urba, a diamantelor
centrafricane, a finanţării libiene, de ţara cu doi premieri şi un preşedinte
condamnaţi penal.
M-am săturat
că sigurii cu care francezii şi nemţii au o problemă când vine vorba de
muncitori străini sunt românii şi polonezii, ale căror soţii nu stau acasă şi
fac 6 copiii pentru a trăi din ajutoare sociale, ci muncesc cot la cot.
Cred că a venit
momentul unei diplomaţii asertive, chair agresive pe această tematică, cred că
a venit momentul să le spunem şi francezilor, şi englezilor, şi nemţilor şi
austriecilor: băbăeţi, stop. Stop cu modul superior în care îi trataţi pe
români, vedeţi-vă de adevăratele voastre probleme, pentru că voi, împreună, aţi
dominat acum 100 de ani jumătate din glob, or acum nu sunteţi capabili să
gestionaţi 20.000 de romi europeni?
Eu unul nu
aş ezita să o fac "the hard way": vreau urgent reclamă pozitivă
pentru România, dacă nu vă mai trimit un milion de familii tradiţionale (asta e
o glumă doar pe jumătate). Şi nu mă luaţi cu "la noi e libertatea presei
şi politicul nu poate să spună presei ce să scrie" că ştiu bine cum merge
treaba pe la voi.
M-am săturat
şi de autoflagelări gen "cu aşa politicieni proşti normal că suntem
trataţi prost", să vedeţi ce deştepţi sunt politicienii lor, pe care îi
cunosc prea bine: îi băteam în liceu pe la olişpiade unde îi prindeam. M-am
săturat şi de jurnalişti de origine română de la mari cotidiene franceze care
exagerează în criticile lor doar pentru a trece ecranul, m-am săturat şi de
lecţii de toleranţă din partea celor cărora cei toleraţi le omoară copiii pe la
concerte", scrie Funeriu pe Facebook.
"PS: un
foarte bun prieten suedez îmi reproşa acum câţiva ani că sunt mulţi cerşetori
romi în Suedia. "E interzis cerşitul în Suedia", îl întreb eu.
"Nu" îmi răspunde el... Deci rezolvaţi-vă problema băieţi.
PPS: ah, şi
încă o chestie: nu vă mai legaţi de prostia Vioricăi. Cea a lui May e infinit
mai periculoasă pentru că este aparent susţinută cu argumente. De prostia
Vioricăi îţi vină să râzi. De cea a lui May şi Trudeau îţi e teamă dacă eşti cu
capul pe umeri", mai adaugă fostul ministru.
Romanian
Global News
IOAN MICLĂU-GEPIANUL
CARTEA SI
VALOAREA EI
Motto:
“Arta ca răspânditoare a bunului gust, nu se poate
cobori în noroi, ci are să ridice la sine pe
toți cei ce vin sub
steagurile sale. Ridicarea aceasta se face prin propagarea
eternului frumos, a cărui temelie este adevărul”.
IOSIF VULCAN
Trebuie să recunosc aci un anume
adevăr, adică, inițial aveam în mintea numi acest eseu “Cartea și valorile
acesteea”, dar mi se părea o prea lărgirea spațiului de investigație. Mai ales
că in ideea mea urmăream o ancorare în acea valoare a cărții in sine, ca mijloc
de expresie și comunicare! Ca apoi, de aici să se desprindă acea universală
valoare a cărții in lunga si zbuciumata evoluție a ființei umane! Când omul a
fost apt ași gândi simbolurile în litere și a început a scrie, se năștea și
Cartea. Desigur din dorința de expresie si comunicare, cartea devenea pentru om
o a doua ființă! Fie chiar prin acele tăblițe de lut ars sau papirus, se dorea
o notare a istoriei acelor vremi, a activităților de tot felul, adică a lăsa
urme despre timpul și spațiul existenței lor! Trecutul, prezentul și viitorul
în carte se reușea a fi oglindite. Azi, aceasta a devenit atât de importantă,
de necesară, încât ar fi imposibil a se
desprinde din viața de zi cu zi a societăților omenești! Și nu numai atât, dar
practic omul s-ar sălbătici din nou, luându-i-se cartea. Odată cu genialele
realizări în ale stiinței si tehologiilor moderne, cartea a devenit un bun
indispensabil, izvor de informație universală, de educație, de deservire a tot
ceea ce se cheamă realizare umană. Cartea este la îndemâna fiecăruia spre a fi
citită, asigură pregătirea profesională si intelectuală generațiilor în șir.
Lectura este plăcută și necostisitoare, iar odată ce avem cartea într-o
bobliotecă, pe fila acesteea stă pentru multe secole acumulată experiența fiecărui domeniu al
artelor, fără pierderea ce bunaoara ar surveni la un “internet”, printr-o simplă
lipsă de sursă electrică. Cartea și omul
stau într-o interdependență încât scriitorul o definește deseori metaforic foarte
sugestiv: “Cartea este viața unui om, iar omul este o carte in scriere”. La
drept vorbind, cartea si-a câștigat multe definiții, încât s-ar putea scrie
încă o carte numai dacă cineva s-ar apuca a aduna definirile făcute acesteea de
către gânditori, scriitori,filosofi și poeți, pedagogi și învățători, popor si
folclor, s.a.m.d. Vom vedea că așa cum fiecare Neam creat de Dumnezeu își are o
identitate a sa, la fel și Cartea își are o identitate a ei, cu care se
înregistrează, un certificat de naștere cu locul și data, pentru a avea si ea o
recunoaștere! Sa fiu direct, nu vreau sa se creadă ca scriu ficțiune,
dimpotrivă, doresc să arăt ceva foarte real si folositor atunci când se ia o
carte în mână. Mai ales în acest “univers al cărților”, cand bibliotecile lumii
sunt încărcate de cărți, încât am ajuns și la “biblioteci asezate in
ceruri(virtuale)”, și de unde a identifica o carte e nevoie deci de un anumit
cod, de un digital in care să se regăsească.
Este vorba despre cele patru litere
majuscule ISBN, urmate de 10 numere,(digitale), aranjate in patru grupe
separate de cratime(liniuțe), ori o simplă distanță între grupe. ISBN( International
Standard Book Number) urmat de cele patru grupe digitale, formează asadar
identitatea cărții. Interesant de știut că, fiecare grup digital din cod are
însemnătatea sa specifică, și care nu este un secret, ci dimpotrivă,
recunoașterea unei cărți apărute în circuitul său universal. Un exemplu ar fi
concludent: ISBN 0-9588413-0-6. Primul grup reprezintă țara unde s-a editat
cartea, al doilea grup prefixul editurii care a publicat cartea, al treilea
grup reprezintă numărul de titlu,
ultimul grup digital este unul de control general. Pe alte cărți vom
găsi și ISSN, adică(Internațional Standard Serial Number). La bibliotecile mari
se găsesc dicționare întregi, in care se găsesc chiar în ordine alfabetică
țările din toata lumea cu digitalul lor specific și unic.
Apoi știm bine, așa cum se găsesc la
oameni fapte bune și fapte mai putin bune, la fel și cărțile pot fi bune sau mai puțin bune! Lecturarea unei
cărți bune, într-un domeniu al educației
etice bunăoară, aduce înobilarea caracterului și deci a personalității
cititorului. La fel al unei cărți de istorie și filosofie, de artă și
literatură, de stiințe, de scrieri politice ori confesionale, s.a.m.d. Pentru a
înțelege valoarea unei cărți, cât și binefacerile lecturii acesteea, aduc aci sfatul
Hristosului nostru Mihai Eminescu, sau “Aminul” cum îl numește vrednicul
bucovinean Adrian Botez, sfat ajuns azi proverbial: “Citeste, Citind mereu,
creierul tău va deveni un laborator de idei și imagini, din care vei întocmi
înțelesul și filozofia vieții”. (Coloana Infinitului – din gandirea romana
moderna- vol.II, Ed.”Cuget Romanesc, 2009, pag.287)
P.Ispirescu, povestitorul nostru care a adus
mare folos folclorului românesc, afirma Vasile Alecsandri, de ne-a lasat așadar
acea poveste minunată,“Făt frumos născut cu cartea in mână”, ne-a mai lăsat si
acest proverb: “Cine n-are plăcere a citi, n-are semne de a se face mai bun”.
Și acum un
revers al monedei, zugrăvit de Liviu Rebreanu: “Nu există pedeapsă mai grea ca
obligația de a citi cărți moarte”.(ibidem).
Mai mult,
I.Vinea într-un aforism spunea că, “sunt cărți care nu merita să fi fost
scrise”, in acest caz va trebuii luat aminte la vorbele lui N.Iorga care spunea: “Cetitorul sa zică la mântuirea
cărții tale, nu: am cetit o carte, ci am cunoscut un om”. Ca atare, într-o
astfel de situație revenim la noțiunea de cultură. Omului in primul rând
cultura îi trebuiește fiindcă aceasta șlefuiește ființa omenească. Rolul școlii și al bibliotecilor, al artelor, scriitorilor,
politicienilor si preoțimilor tocmai acesta
este, a lumina sufletele. Cartea care este și va fi întotdeauna mijlocul
cel mai eficace prin care se desfășoara procesul de educație, trebuie să poarte
pecetea adevărului și al iubirii între oameni. Aceasta este cultura cu adevărat
vie, care pune in mișcare sentimentul gândirii, intelectul si celula creerului,
care să nu lenevească! Aici este zona oarecum negativă a internetului in raport
cu cartea, și mă refer la tinerii copii intrați noi pe porțile școlii. Direct
la calculator, învață tehnologia rece, nesentimentală, bunaoară la o simpla
înmulțire de numere, repede scoate copilul calculatorul să-ți spună că 5x4=20, dar acel calculator
natural al copilului, creerul, nu a făcut nici un efort să înteleagă dece e 20 si nu 25 spre exemplu!
El probabil nu va prinde, și nici nu-l va interesa acel joc logic, cum adunând
pe cinci de patru ori, sau pe patru de cinci ori, ne dă acel rezultat al
înmulțirii de 20. Asta in cele ale matematicii, dar când pentru a lectura o
carte scrisă pe virtual(aer), cititorul, dacă o avea computer, va fi satisfăcut
cu toate câte îl pot întrerupe din lectură, inclusiv permanenta cheltuire de
bani, rămâne de văzut! Pe o carte investesc o dată și o pot avea si
strănepoții! Valorile cărții sunt inestimabile, formează caractere sănătoase,
odihnesc mintea, dau posibilitatea
reflectării asupra binelui si răului, asupra științelor si economiilor, asupra
istoriei și, într-un fel cartea a devenit parte a ființei umane, iar lipsa ei
ar fi de neânchipuit, o mutilare a însăși fizicului omenesc! Iar acele științe
care strivesc sufletul omenesc, nu trebuiesc proliferate, ci ținute si evaluate
desigur in industriile tehnologiilor producatoare de bunuri materiale necesare
vietii. Atât. Fără a forța biologia si metafizica ființei umane care aparțin
creației Divine naturale, si nu experimentelor cu care deja am siluit mediul
ecologic, să nu ne siluim pe noi înșine.
CARTEA ESTE
CUVÂNT A LUI DUMNEZEU, ÎN CARE LIRICA
DUHULUI NOSTRU POATE FI
PREZENTATĂ ÎN ÎNTREGIME ȘI VIU!
IOAN
GROȘESCU
Entuziasm, totală dăruire
Stimate
tovarăşe,
Surprinsă,
plăcut surprinsă de atenţia şi aprecierile exptimate, mă gândesc să vă răspund,
în măsura în care voi putea să vă răspund – în rândurile de faţă – prin
amintirile despre cel ce a fost profesorul Simache, acel om al contrastelor,
cum l-am considerat unii dintre cei ce l-am cunoscut mai târziu sau numai
dintr-o singură situaţie. Trebuie să vă mărturisesc că eu l-am cunoscut cu
mulţi ani în urmă şi anume în 1932 (Simache avea 27 de ani, iar Aspasia,
19-n.m., I.G.), când am intrat pe poarta Căminului studenţesc prahovean.
“Adoptată”, cum spunea el, pentru că sunt moldoveancă din Roman, am fost
primită cu toată căldura de “tânărul” şi entuziastul Simache, atunci
preşedintele Asociaţiei Studenţilor Prahoveni şi asta datorită faptului că
învăţam la liceul din Ploieşti (fostul Liceu “Despina Doamna”). Şi, aşa
fiindu-mi binevoitor tutore, m-a “investit” cu “înalta răspundere” de
bibliotecară a asociaţiei, ca membră a comitetului acestei renumite asociaţii,
în care domnea o atmosferă de veselie şi prietenie, datorită lui Simache.
Terminase
facultatea, îşi pregătea teza de doctorat, îl diviniza pe Nicolae Iorga şi,
într-o oarecare măsură pe profesorul Munteanu-Râmnic, cu ai cărui feciori era
în bune relaţii pe vremea aceea. Dar cum era Simache pe atunci? Neobosit,
activ, dinamic, vesel, plin de iniţiativă. În cadrul unor seri literare, el era
animatorul. Se citeau versuri, se recita, se cânta, se glumea şi se dansa.
Simache dansa vals cu eleganţă şi chiar cu graţie, chiar dacă pantalonii erau
necălcaţi şi necurăţaţi de când îi luase de la croitor. Cu el am fost la Cezar
Petrescu, la Minulescu, pe care i-am invitat să ne onoreze la serile literare
organizate, după cum v-am scris, în cadrul activităţii noastre
cultural-artistice.
Bun şi
entuziast organizator, a reuşit să plece cu studenţii în câteva excursii peste
hotare, în afara celor organizate în ţară, aproape în fiecare vară.
Personal,
n-am participat decât la cea din aprilie 1932
(Constanţa-Constantinopol-Pireu-Atena-Alexandrie-Cairo). A condus-o profesorul
Florescu de la facultatea de istorie. Iniţiatorul, animatorul (însufleţitorul
se zice astăzi) a fost însă Simache. Cât de bine ne-am simţit, cât am cântat şi
cum ne-am distrat pe vapor (noi, pasagerii de la cl. a III-a ajunsesem
preferaţii căpitanului) datorită lui Simache.
Câte am
aflat (date istorice) pe unde ne-am purtat paşii, în cele două săptămâni, tot
datorită lui. Muzeele, moscheele, bisericile, piramidele etc., etc. Simache ni
le-a prezentat. Cum vorbea? Cu entuziasm, cu patos, convingător, exagerând
uneori din dorinţa de a ne câştiga atenţia. Tuna şi fulgera când cineva se
rătăcea de grup sau era neatent la explicaţiile sale. Cu emoţie, cu evlavie s-a
oprit la Edicule (Yedikule, cunoscută şi sub denumirea de Inchisoarea celor
Şapte Turnuri, veche fortăreaţă din Istanbul (Constantinopol), Turcia, folosită
de otomani drept închisoare- aici au fost închişi brâncovenii – n.m., I.G.) ca
să ne ţină o adevărată lecţie de istorie în care Constantin Brâncoveanu a fost
în central atenţiei lui. Şi, ca să închei acest capitol, să vă mărturisesc cum
ne-a “hrănit” la întoarcere, pe vapor, când toţi eram cu buzunarele goale, cu
toate proviziile consumate? A făcut coletă de la toţi şi, pe ultimii gologani
strânşi, a reuşit să ne cumpere pâine.
Ce conta,
după atâtea zile de soare, de veselie, de plimbare, să mănânci pâine goală şi
să bei apă! Simache şi alţi doi studenţi au descoperit în cala vaporului
lădiţele de roşii şi castraveţi ale unui angrosist din Constanţa. Cum făceau nu
ştiu, dar la fiecare masă ne servea salată proaspătă. Ce-o fi zis negustorul
când şi-a luat lăzile în primire la Constanţa sau la Bucureşti, iarăşi nu ştiu!
Şi anii au
trecut. Eu n-am mai stat la cămin în anii următori. El terminase şi funcţiona
la Ploieşti, la fostul Liceu Petru şi Pavel. Nu ne-am mai întâlnit decât
întâmplător, aşa că nu vă pot aduce alte date până în 1946, când eu m-am
stabilit la Ploieşti şi când l-am reîntâlnit. Acelaşi neobosit şi activ om, în
ciuda anilor care trecuseră (trecuseră 14 ani. Simache avea 46 de ani, Aspasia,
23-n.m., I.G.). Necăjit peste măsură pentru dezastrul ce se abătuse asupra
oraşului dar mai ales asupra liceului. Alerga, se ruga, implora, ameninţa în
toate părţile, ciocănea la toate uşile, cerând sprijin material pentru
reconstruirea clădirii, distrusă la 4 aprilie 1944.
Situaţia era
foarte grea, erau atât de multe de făcut încât cei în măsură să-l sprijine nu-I
puteau satisface dorinţele. Funcţionam ca profesoară la liceul 2 ) fost
“Despina Doamna”). Şi clădirea acestui liceu fusese arsă, şi şcoala, după
întoarcerea din evacuare, funcţiona în clădirea fostului liceu commercial, de
pe strada Oilor (Gh. Doja). Aici îl întâlneam zilnic, pentru că fusese numit
directorul internatului de băieţi, care funcţiona la etajul II al acestei
clădiri. Ce să vă spun? Peste 350 de elevi ocupau întreg etajul. Peste 500 luan
zilnic masa. Simache era un fel de “bun la toate”. Nu exagerez cu nimic. L-am
găsit curăţând cartofi la bucătărie, cot la cot cu bucătăreasa. Nu avea
personal sufficient pentru atâta puzderie de elevi. Era perioada în care nu
prea aveai voie să foloseşti elevii la activitrăţi administrative-gospodăreşti.
În altă zi dădea de mâncare porcilor. Încropise din material vechi nişte coteţe
şi se apucase de crescut porci, ca să “îmbunătăţească” hrana copiilor.
Era perioada
“gospodăriilor anexe”, în care Simache se ocupa mai mult de astfel de treburi
în loc de istorie! Dar şi pe aceasta o făcea cu multă plăcere, cu totală
dăruire.
El n-a fost
căsătorit, n-a avut copii (în schimb, surorile şi nepoţii l-au exploatat
cumplit). A iubit însă copii, cu dragoste părintească şi aceştia au avut de
câştigat de pe urma lui.
Odată nu se
dădea carne. Nu ştia ce să mai facă, unde să mai ceară, unde să mai implore
(cum îi plăcea lui să spună). Fusese acasă, la Cosminele, şi adusese, de la o
soră a lui, un cocoş. N-a pus să i-l pregătească separat, pentru stomacul lui
obişnuit mai mult să…postească. A dat dispoziţie să-l bage în cazanul cu
ciorbă, la bucătăria internatului, să aibă şi băieţii o “scânteiuţă” de
grăsime, câte un “firicel” de carne de cocoş. Noaptea umbla din dormitory în
dormitory (fiecare cuprindea câtre 100 de elevi) să-I numere, să vadă dacă unt
înveliţi, dacă nu sunt bolnavi. Vă închipuiţi cam cum era un asfel de dormitory
(adevărate hangare).
Eu am ajuns
inspectoare.(a fost numită Şefa Secţiei de învăţământ în 1951-n.m., I.G). De
aici a început… “calvarul” meu (dacă se poate numi astfel). Zilnic, absolute
zilnic, venea la secţie să-mi ceară pături, pături noi (cele vechi nu ţin de
cald, spunea), perne, ceapă, cartofi, carne (carne cât de multă), personal de
serviciu etc., etc. Cum vedeam pălăria, faimoasa pălărie (care fusese cândva
bleumarin) pe scaun, în biroul inspectorilor, ştiam că Simache e prin altă
cameră şi mă aşteaptă, să-mi mai ceară ceva. Când nu obţinea cele cerute, pleca
supărat pe “muierea afurisită”, adică pe mine.. Până a doua ti îi trecea, venea
zâmbind la “iubita mea colegă”, să-mi mai ceară bani cu care “ e sigur că aş
putea îmbunătăţii situaţia copiilor mei”.
Într-o bună
zi mi s-a cerut să recomand un professor de istorie pentru organizarea unui
Muzeu al Prahovei. N-am văzut pe unul mai potrivit, mai capabil. Am cerul
serviciului de cadre să-i întocmească dosarul şi să-l trimită organelor în
drept. De trei ori mi l-au respins pentru că era, sub aspect politic,
“necorespunzător”. Nu ştiam ce politică făcuse între 1933 şi 1946. Eu ştiam că
este un om capabil, cunoscător al istoriei patriei, un om muncitor, un bun
organizator, un patriot, un erudite, şi iar l-am recomandat, cu toate
protestele tovarăşului Sârbu, pe atunci adjunct de secţie de propagandă a
Comitetului Regional de Partid (Ploieşti. Regiune organizată după model
sovietic, în care erau incorporate judeţele Prahova, Buzău şi Dâmboviţa. După
împărţirea administrativ-teritorială din 1967, l-am găsit pe tovarăşul Sârbu
prim secretar la Buzău, unde fusesem angajat ziarist la ziarul “Viaţa Buzăului”
–n.m., I.G.).
În sfârşit,
l-au acceptat.(a devenit director al muzeului în 1953-n.m., I.G.) Mi s-a spus
că asta va fi provizoriu, până la găsirea unui alt “cadru mai corespunzător”.
Când a auzit că nu o să mai fie directorul internatului, că va trebui să-şi
lase copii pe mâini străine şi, mai ales, c+ a aflat că de la mine i se trage
promovarea, s-a supărat şi m-a ocărât peste tot. A început treaba – local,
mobilier, reparaţii, renovări, achiziţionări de materiale, bani, bani, probabil
le cunoaşteţi foarte bine. Era totuşi în elementul lui. Când l-am întâlnit şi
i-am pus: “Aici e locul dumitale, nu la internat!”, iar s-a supărat (era foarte
susceptibil) trăgând conluzia că n-a fost capabil să mai lucreze la internat.
Funcţiona în acelaşi timp şi ca professor la liceul de băieţi.
Aici ne-am
întâlnit şi am lucrat. Din 1958, 15 septembrie, am fost numită la direcţia
şcolii. Cred că l-a deranjat mut prezenţa unei femei la conducerea acestui
liceu (poate nu ştiţi, dar în 115 ani de existenţă a acestei şcoli eu am fost
singura femeie directoare). Păstrez profesorului Simache, pentru activitatea
lui, pentru entuziasmul, totala dăruire, pentru tot ce a făcut pentru viaţa
cultural a oraşului, a judeţului Prahova, tot respectful, toată admiraţia.
(Simache murise cu o zi îanite de ziua mea, pe 6 ianuarie 1972. Trecuseră şase
ani, A.V. ieşise la pensie de cinci ani, când spune aceste lucruri despre
el-n.m., I.G.). Vreau să fiu obiectivă. A fost şi el un om şi, ca orice om,
avea slăbiciuni. Era vanitos şi nu putea să ierte uşor celor ce reuşiseră să
treacă cu un pas înaintea sa. (Când profesorul Ion Grigore, pe motive
profesionale deosebite şi apoi doamna Aspasia Vasiliu au primit titlurile de
profesori emeriţi, Simache a făcut mare tărăboi, iar când acest titlu a fost
atribuit şi profesorului de istorie Constantin Boncu, scandalul şi reclamaţiile
au luat amploare, care au încetat numai după ce, în anul următor, a primit şi
dânsul titlul. Aceste lucruri le ştiu din 1989-1990, când am scris cartea
despre profesorul Emerit Ion Th. Grigore, chiar de la dânsul şi de la Aspasia
Vasiliu. Ambii spuneau că nu suporta să fie întrecut nici măcar temporar de un
coleg, mai ales de o colegă.-n.m., I.G.). De aici, dese incidente cu colegii pe
care nu putea să-i ierte dacă aveau elevi mai buni, dacă la clasificări
obţineau locuri fruntaşe. Ţinuta lui vestimentară lăsa, după cum ştiţi, mult de
dorit. Nu o singură dată am fost făcută atentă de diferite persoane, că sunt în
situaţia să nu-l poată invita la anumite reuniuni pentru că – ostentativ- se
prezenta ca un “cerşetor”. Toate însă se uitau când un om s-a dăruit muncii.
Dorinţa lui de a organiza un muzeu, cum nu mai este altul în ţară, era
cunoscută şi apreciată. Am avut prilejul, prin forţa împrejurărilor, să ascult
aprecierile multora din cadrul Regionalei de partid (asta înainte de 1967, căci
după era Comitetul Judeţean de Partid Prahova, judeţul Prahova-n.m., I.G.), al
Ministerului Învăţământului, al Societăţii de Ştiinţe Istorce şi Filologice.
Erau foarte mulţi impresionaţi de marea, impresionanta lui putere de muncă, de
capacitatea lui. Dumneavoastră, din câte am înţeles, sunteţi unul dintre cei
care l-au preţuit, l-aţi înţeles, l-aţi admirat. N-aveţi nevoie de alte
amănunte mai puţin măgulitoare pentru memoria lui. Ştiu, din păcate, foarte
multe, dar nu doresc, pentru amintirea lui, să insist.
Am uitat să
vă informez că a fost un foarte bun elev al Liceului “Petru şi Pavel” din Ploieşti
(a se observa că nu scrie “Sfinţii”-n.m., I.G.). clasificat printre primii în
fiecare an (în afară de gimnastică, unde într-un an a fost corigent). Dacă veţi
veni în Ploieşti şi veţi putea zăbovi mai mult, poate veţi putea să-mi faceţi
plăcerea de a vă invita la o ceaşcă de cafea. Atunci vă voi putea aminti şi
alte întâmplări, unele nu lipsite de haz.
Închei,
mulţumindu-vă încă odată pentru delicata atenţie.
Mi-am oprit
ochii pe versurile ce poartă titlul “Mama” (“Spune-mi care mamă-anume/cea mai
scumpă e pe lume?/Puii toţi au zis de păsări,/zarzării au zis de zarzări…”-
n.m., I.G.),. Să ştiţi că Simache a purtat o nezdruncinată şi necurmată
afecţiune mamei lui, despre care vorbea adeseori.
Cu multă
preţuire
Aspasia Vasiliu-profesoară
4 mai 1978
(Notă: În 1977, Nichita Stănescu a
participat la întâlnirea de 25 de ani de la absolvire. Cu acest prilel a avut
posibilitatea să vorbească cu profesoara Aspasia Vasiliu despre Ion Th.
Grigore, Gheorghe Milica, Nicolae Simache, pe care i-a avut profesori şi-i
respecta şi le păstra o amintire neştearsă. Într-o întâlnire cu profesoara
Aspasia Vasiliu, aceasta mi-a mărturisit că a rămas impresionată de ataşamentul
poetului faţă de şcoală şi de respectul pe care îl purta profesorilor săi. Cu
acel prilej, a căutat îndelung, a găsit şi mi-a dat o copie după această
scrioare. O pierdusem şi am regăsit-o, căutând printre hârtii, atunci când m-am
hotărât să scriu un studiu despre “Posteritatea lui Nichita Stănescu”. Aceasta
este.)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu