ORBI SI ORBI - Cuviosul Bonifatie de
la Teofania
Cel orb cu
trupul îsi cunoaste nenorocirea prin mijlocirea mintii – însa cine va putea
încredinta sufletul ca este orb duhovniceste? Cel orb cu trupul nu îsi iubeste
starea, însa cel orb duhovniceste îsi iubeste, de obicei, întunericul. Cel orb
cu trupul iubeste si nazuieste lumina cea materiala, însa pentru cel orb cu
duhul lumina duhovniceasca este nesuferita. Cei orbi cu trupul nu îsi îngaduie
niciodata sa se sfadeasca cu cei ce vad în privinta celor pe care nu le pot
zari; cei orbi duhovniceste au însa neclintita încredintare ca vad limpede si
curat, ba chiar îi numesc orbi pe cei care nu gândesc si nu se poarta la fel ca
ei. Cel orb trupeste nu se apuca niciodata sa fie calauza altuia pe un drum pe
care nu-l stie; cei orbi cu duhul însa chiar se propun ca îndrumatori altora,
ducându-i în ratacire . Cine îsi da seama de orbirea sa duhovniceasca înceteaza
a mai nadajdui în sine si în dreptatea sa si, asemenea Prorocului David,
striga: „Doamne! deschide ochii mei, si voi pricepe minunile din legea Ta” (Psalm
118, 18).
Cuviosul Bonifatie de la Teofania,
Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia,
Bucuresti, 2011, p. 63-64
SIMTUL TACTIL - Sfantul Nectarie al
Eghinei
Simtul
tactil uman are în plus particularitatea de a fi susceptibil de o dezvoltare si
desavârsire mult superioare celei obisnuite si cunoscute; în cazul persoanelor
nevazatoare acest simt devine în urma exercitiului atât de ascutit, încât se
pot sesiza cu ajutorul lui diferentele extrem de fine, în cazul suprafetelor,
ca de exemplu gravarile de argint, în cazul monedelor sau al altor obiecte,
diferite culori, în cazul stofelor de lâna s.a. Iata în ce masura întelepciunea
lui Dumnezeu a realizat armonia dintre ratiune si organele cu totul
indispensabile ale acesteia! Iata cât de lamurit ingeniozitatea simtului tactil
demonstreaza ca sufletul omului este rational si ca în vederea acestei
rationalitati a fost creat astfel!
Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret
al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia /
Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 82-83.
IMPREUNA-LUCRAREA - Arhimandritul
Ioannikios
Hai sa
construim o fabrica de gânduri bune. Daca o fabrica produce gloante si o
aprovizionam cu fier, va face gloante. Daca o fabrica face potire si o
aprovizionam cu aur, va produce potire din aur. Daca o aprovizionam cu fier, va
face potire din fier. Ce gânduri vom pune în minte, aceea vom obtine.
Arhimandritul Ioannikios, Patericul
atonit, traducere de Anca
Dobrin si Maria Ciobanu, Ed.
Bunavestire, Bacau, 2000, cap. XIX, p. 184
IZVORUL NESECAT - Sfantul Teofan
Zavoratul
Izvorul plin
de apa care se revarsa neîncetat, adapându-i cu îmbelsugare pe toti cei ce vin
la el, închipuie îmbelsugarea si nesecarea îndurarilor Tale, Doamne.
Tu esti Cela
ce hranesti puterile ceresti si toata suflarea de pe pamânt. Dorind mântuirea
noastra, iubirea Ta se pleaca singura catre noi, ca sa-i atraga si sa-i
mântuiasca pe cei care vin la ea.
Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire
sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed.
Sophia, Bucuresti, 2011, p. 116.
PESTELE - Sfantul Vasile cel Mare
Fiecare neam de peste are hrana sa deosebita.
Unii pesti se hranesc cu mâl, altii cu alge, altii se multumesc cu ierburile
care cresc în apa. Cei mai multi pesti se manânca unii pe altii; cel mai mic
dintre ei este hrana celui mai mare. Daca se întâmpla vreodata ca pestele care
a înghitit un peste mai mic sa fie prada altuia, atunci ajung împreuna în
pântecele celui din urma.
Ce altceva,
oare, facem noi, oamenii, când împilam pe cei saraci? În ce se deosebeste de
pestele cel din urma omul, care prin lacoma lui iubire de bogatie, îi baga pe
cei slabi în sânurile nesatioase ale lacomiei lui? Un om a luat acelea pe care
le avea saracul; dar tu, înghitindu-l pe acela ti-ai facut din bogatia lui
bogatia ta. Facând aceasta nedreptate mai nedrept te-ai aratat si mai lacom
decât lacomul. Vezi sa nu te astepte si pe tine acelasi sfârsit ca si pe pesti:
undita sau vârsa sau mreaja. Ca negresit si noi, daca vom face multe
nedreptati, nu vom scapa de osânda cea din urma.
Sfantul Vasile cel Mare, Omilii la
Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986, p.
150
LATRATUL CAINELUI - Arhimandritul
Sofronie Saharov
Mintea este
curata atunci când se leaga de Dumnezeu, atunci când nu dam nici o importanta
ispitelor. Se întâmpla ceea ce se petrece cu masinile si cu câinii: când
depasim un câine, acela continua sa latre, dar la un moment dat oboseste si se
opreste. Astfel si cu ispitele: trebuie ca mintea sa se lipeasca de Dumnezeu si
sa nu gândeasca la nimic altceva. În felul acesta putem înfrunta ispitele.
Arhimandritul Sofronie Saharov,
Cunosc un om in Hristos – Parintele Sofronie de la Essex, traducere de Pr.
Serban Tica, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 301.
PANACEUL SUFLETESC - Cuviosul
Bonifatie de la Teofania -
Un om oarecare, trecând prin schit, a
intrat în bolnita de pe lânga schit. Vazând numerosii bolnavi care zaceau
acolo, s-a apropiat de doctor si l-a întrebat: „Sunt, oare, ierburi care
vindeca de pacate?” Doctorul a raspuns: „Sunt si o sa ti le arat. Ia radacina
ascultarii, tulpina rabdarii, florile curatiei si roada faptelor celor bune;
zdrobeste toate acestea în vasul smereniei, cerne-le prin sita cugetarii
sanatoase, toarna-le în oala nadejdii, varsa peste ele suspinuri si adauga
câteva lacrimi; dupa aceea, aprinde focul iubirii dumnezeiesti, acopera oala cu
milostenia si hraneste focul cu lemnele iubirii de osteneala. Când fiertura va
fi gata, raceste-o cu iubirea de frati si ia-o cu lingura pocaintei. Dupa ce
vei fi primit doctoria aceasta cu credinta curata, ajutându-te cu înfrânarea si
cu postul, te vei vindeca de orice boa la a pacatului si vei fi sanatos atât cu
trupul, cât si cu sufletul”.
Cuviosul Bonifatie de la Teofania,
Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia,
Bucuresti, 2011, p. 66
TOT SAU NIMIC - Sfantul Ioan din
Kronstadt
Spune-ti în inima, din toata… inima:
„Domnul înseamna pentru mine totul; eu singur sunt un nimeni, neputincios,
nimic nu pot face”. „Fara Mine nu puteti face nimic” (Ioan 15, 5) – spune
Însusi Domnul – „Eu fiind Acela ce poate face totul si cu prisosinta pentru
voi”. Convinge-te ca este asa în fiecare minut al vietii în inima ta si nu
pregeta sa alergi pentru orice lucru la Domnul, sperând sa obtii de la El toate
cele bune si de folos, pentru mântuire si chiar pentru viata vremelnica
de-acum.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 175
ALEXANDRU
STANCIULESCU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu