marți, 14 aprilie 2020

Pr. Al. Stănciulescu-Bârda - MESAJ CĂTRE ENORIAȘII PAROHIEI MALOVĂȚ – 5 - RUGACIUNI




VREMEA SERII
Sfantul Teofan Zavoratul


Cine nu se va închina Tie, Care Te îngrijesti cu atâta dragoste de noi, oamenii? Tu scoti stelele si pleci vremea spre înserare, ce pune capat ostenelilor celor ce toata ziua au lucrat pâna la istovire.

Vine seara si-i odihneste pe cei ce s-au ostenit luptându-se cu foamea si cu setea. Vine vremea serii, bucurând lumea si truditorii acesteia.

Bine este cuvântata marirea Ta, care dintru început poarta grija de noi, oamenii!

Si oamenilor, si dobitoacelor le dai odihna la vremea serii.

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 152



TRUPUL OMULUI
Sfantul Ioan din Kronstadt


               Aceste mâini carora le place sa ia tot ce este în apropierea lor, vor fi încrucisate pe piept si nu vor mai lua nimic. Aceste picioare care merg cu placere pe calea pacatului, dar care nu stau drept pentru rugaciune, vor fi întinse pentru eternitate si nu vor mai merge nicaieri. Acesti ochi care privesc cu pizma fericirea aproapelui, se vor închide, focul lor se va stinge si nimic nu-i va mai încânta. Aceste urechi care se pleaca atât de repede pentru a asculta cu placere minciunile si calomniile, nu vor mai auzi nimic; tunetul însusi nu-l vor mai auzi. Ele nu vor mai auzi decât trâmbita trezirii mortii când acest trup stricacios va învia, unul „pentru învierea vietii, altul pentru învierea osândei” (Ioan 5, 29). Ceea ce ramâne în noi viu dupa moarte, aceea trebuie sa fie obiectul tuturor preocuparilor noastre. Curateste-ti inima pe tot parcursul vietii, ca ea sa fie împreuna cu sufletul tau capabila sa-L vada pe Dumnezeu Dincolo; preocupa-te de trupul tau si de trebuintele lui numai atât cât este necesar sa-ti întretii sanatatea, puterea si decenta. Toate acestea vor muri, toate acestea vor merge în pamânt. Straduieste-te deci sa desavârsesti în tine ceea ce iubeste si uraste, ceea ce este pasnic sau învolburat, ceea ce se veseleste si se mâhneste, adica inima ta, omul tau interior, care gândeste si judeca prin intermediul mintii tale.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 97-98



DISTRACȚIILE
- Sf. Ioan de Kronstadt -


                Ce înseamna sa umbli dupa distractii? Înseamna ca vrei sa-ti umpli, cu indiferent ce, un gol sufletesc, ceea ce vadeste o stare de boala, fiindca sufletul a fost facut sa lucreze, nu sa trândaveasca.


Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 195.



NECAZURILE
- Cuv. Bonifatie de la Teofania -



Necazurile se întâlnesc neaparat în calea noastra spre Patria cereasca, deoarece cununa nu poate fi primita decât prin purtarea neabatuta a Crucii. Când capul nostru este încununat cu spini, este cuviincios ca picioarele noastre sa umble pe cai asternute cu trandafiri? Necazurile si bolile sunt doctorii sfinte; putem sa le îndulcim prin credinta si prin rugaciunea din inima – însa de obicei ni le facem singuri amare, adaugând nerabdarea si putinatatea credintei noastre în paharul încercarii prin care trecem. Necazurile sunt întotdeauna folositoare. În dreapta Domnului, ele sunt mijloace de vindecare a bolilor noastre duhovnicesti, pentru smerirea trufiei si potolirea patimilor. Ele înmoaie inima noastra cea împietrita, ni silesc sa alergam cu rugaciune la Dumnezeu, ne fac saraci cu duhul si nimicnici în proprii nostri ochi.

Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 65.


APA
- Sf. Vasile cel Mare -



Tu cunosti miscarile apei, ca apa curge în jos, ca nu sta într-un loc si ca în chip firesc o porneste spre locurile aplecate si adânci, dupa ce Stapânul a dat apei aceasta porunca. Dar ce putere avea apa înaintea de a i se fi poruncit sa urmeze aceasta cale, nici tu n-o stii si nici n-ai auzit pe altul care sa fi vazut.

Gândeste-te ca glasul lui Dumnezeu, prin natura lui, are putere creatoare si ca porunca, data atunci zidirii, a aratat celor zidite de Creator calea pe care trebuia sa o urmeze în viitor. Ziua si noaptea au fost create în acelasi timp; si de atunci pâna acum ele urmeaza una dupa alta si nu înceteaza sa împarta timpul în mod egal.

Natura apelor a primit porunca sa curga si apele niciodata nu obosesc, pentru ca sunt silite necontenit de porunca aceea. Aceasta o spun cu privire la natura curgatoare a apei, ca sunt ape care curg de la sine, de pilda izvoarele si râurile; mai sunt si alte ape adunate la un loc, care nu curg; dar acum vorbesc de apele care se misca.

Daca tu vreodata, stând lânga un izvor care da multa apa, ai sa întrebi: Cine este cel care împinge apa aceasta din sânul pamântului? Cine o sileste sa mearga înainte? Ce fel sunt vistieriile din care porneste? Care este locul spre care se grabesc? Cum se face ca izvoarele acestea nu înceteaza sa curga, iar locurile spre care se duc nu se umplu? La toate aceste întrebari este un singur raspuns: Datorita acelui dintâi glas! Porunca aceea face ca apa sa alerge. Asa ca atunci când vorbesti de ape adu-ti aminte de acel prim glas: „Sa se adune apele!” (Facerea 1, 9) Trebuia sa alerge apele, ca sa-si ocupe propriul lor loc; apoi, ajunse în locurile hotarâte lor, sa ramâna pe loc si sa nu se duca mai departe. De aceea dupa cuvântu l Ecclesiatului: „Toate pâraiele se duc în mare si marea nu se umple” (Ecclesiastul 1, 7). Ca si apele curg datorita poruncii dumnezeiesti, iar marea ramâne împrejmuita de hotarele ei, datorita legii celei dintâi, care a spus: „Sa se adune apele într-o adunare”. Dar pentru ca apa, care este nestabila, sa nu se reverse în afara locurilor care au primit-o, mutându-se totdeauna dintr-un loc în altul si în continuare sa înece pamântul, Dumnezeu a poruncit apei: „Sa se adune apele într-o adunare”. De aceea de multe ori se înfurie marea din pricina vânturilor si-si ridica valurile la mare înaltime; dar când ajunge la tarm se întoarce înapoi, prefacând în spuma furia ei.

Sfantul Vasile cel Mare, Omilii la Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986, p. 112



POMUL
- Sf. Nicolae din Kronstadt -



Pomul bine înradacinat în pamânt se dezvolta si aduce roade. Sufletul puternic înradacinat în Dumnezeu prin credinta si dragoste – ca prin niste radacini duhovnicesti – la fel se dezvolta duhovniceste si aduce roadele virtutilor placute lui Dumnezeu, multumita carora el traieste acum si va trai în lumea viitoare. Pomul dezradacinat înceteaza sa mai traiasca; el nu mai primeste viata pe care o sorbea din pamânt prin radacinile sale. De asemenea, sufletul celui care a pierdut credinta si dragostea si nu mai ramâne în Dumnezeu, în Care singur poate avea viata, moare duhovniceste. Ceea ce este pamântul pentru plante, Dumnezeu este pentru suflet.


Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 67-68



MESAJ CĂTRE ENORIAȘII PAROHIEI MALOVĂȚ – 5



            Dragii mei enoriași!

            Situația de stare de urgență în care se află țara noastră a impus și impune noi legi, ordonanțe și reglementări privind viața și activitatea noastră, inclusiv activitățile religioase.

   Deoarece nu mai aveți voie să veniți la biserică și să vă comunic cele necesare, iar ,,Scrisoarea pastorală” ajunge la Dvs. cu mare greutate, e nevoie să vă fac câteva precizări referitoare la unele servicii religioase, astfel:

A)  Botezul ca Sfântă Taină se poate oficia în orice zi și la orice oră. Drept urmare, dacă cineva dintre Dvs. dorește să boteze copilul în această perioadă de restricții legate de boala molipsitoare cauzată de COVID-19, vă rog să respectați următoarele:

-         Veniți la biserică în grupuri mici, de câte trei persoane, cu distanțe mari între grupuri. E recomandat să veniți cu mașina, pentru a nu expune copilul prea mult;

-         În biserică, la slujbă, nu pot participa mai mult de 8(opt) persoane;

-         Petrecerea de după botez nu o puteți face. În primul rând localurile nu contractează asemenea petreceri, iar acasă nu aveți voie să organizați petrecerea. Vă recomand să oficiem Sf. Botez, dar să amânați petrecerea după ce încetează perioada stării de urgență.

B)      Cununia ca Sfântă Taină se poate face în perioadele menționate în calendar.  Vă rog să țineți seamă de următoarele:

-         Venirea la biserică sub formă de pietoni nu o puteți face decât în grupuri de trei persoane, iar între grupuri trebuie distanță mare. E bine să veniți cu mașina;

-         În biserică nu pot participa mai mult de 8(opt) persoane la slujbă;

-         Petrecerea nu o puteți face la local, fiindcă restaurantele nu au voie să contracteze asemenea evenimente. Nu aveți voie s-o faceți nici acasă.

-         Vă recomand să faceți cununia civilă la primărie, cununia religioasă la biserică, iar petrecerea s-o amânați până ieșim din această perioadă de restricții;

C)  Înmormântările sunt de două feluri:

I)                  Înmormântarea unui decedat din cauza virusului COVID-19 se derulează după reguli stricte, astfel:

-         La spital decedatul este introdus în sac dublu de plastic și pus în sicriul care se sigilează;

-         De la spital vine o mașină cu sicriul, urmată de o alta cu câțiva membrii ai familiei și o alta cu polițiști/jandarmi;

-         Mașinile merg direct la cimitir, fără oprire;

-         La cimitir așteaptă preotul, care va face o foarte scrută slujbă, după care imediat se face înhumarea;

-         Slujba întreagă a înmormântării se face cu prilejul primului parastas dedicat acelui mort.

Să ne ferească Dumnezeu să avem astfel de cazuri!

II)              Înmormântarea obișnuită are câteva modificări, astfel:

-         Nu aveți voie să participați la priveghiu în nopțile premergătoare înmormântării. Priveghiul îl fac membrii familiei decedatului;

-         În zilele precedente înmormântării și în dimineața zilei de înmormântare puteți trece pe la casa mortului ca să-i aduceți lumânări, flori, coroane, lacrimi și omagiul Dvs. Nu formați grupuri mai mari de trei persoane;

-         La înmormântare trebuie să fie cât mai puțini participanți. Pe drum pot însoți cortegiul doar grupuri de cel mult trei persoane, iar între aceste grupuri să fie distanță mare. În orașe este interzisă participarea la înmormântare ca pietoni. Participanții merg cu mașinile sau autobuzul taxat de către familia decedatului;

-         În biserică pot participa la slujbă maximum 8(opt) persoane.

           Parastasele și pomenile nu se fac sub formă de mese comune. După ce preotul face cuvenita slujbă, ofrandele se dau de pomană vecinilor, apropiaților. Firmele de catering aduc mâncarea în caserole de plastic, fără a mai instala mese.

           Vă rog nu dați atenție ,,vitejilor” care vă îndeamnă să nu respectați legile și îndrumările date de către autorități.

          Să fiți ferm convinși că toate acestea reprezintă o formă de luptă pentru viața și sănătatea Dvs. și a celor dragi ai Dvs., o formă de a stopa răspândirea acestei boli molipsitoare. Teama de amenzi colosale și dosare penale să fie pe planul doi.

            Rugați-vă și Dvs. cât puteți de mult să îndepărteze Dumnezeu cât mai repede această nenorocire ce s-a abătut asupra țării noastre și asupra lumii întregi, ca viața să reintre în normalitate, ca să ne putem reîntâlni cât mai curând la Sfintele Slujbe.

            Vă urez din tot sufletul să petreceți Sărbătorile Sfintelor Paști cu sănătate și bucurii, în mijlocul celor dragi ai Dumneavoastră!

             Hristos a înviat!

                                  Pr. Al. Stănciulescu-Bârda 



COPILĂRIE ȘI SFINȚENIE
- Arhim. ARSENIE BOCA -

  
           Lui Iisus lucrurile, întâmplarile, oamenii de tot felul, pâna si copiii Îi prilejuiau motive de revelatie. De la toate lucrurile lumii Iisus ridica oamenii la ratiunile supranaturale ale Providentei. Pe copii, de pilda, Iisus i-a gasit modelul sufletului deschis spre Dumnezeu. Ei, desi nu înteleg nimic si nu schiteaza nici o împotrivire dialectica, cred totul si pun întrebari uimitoare de credinta. Pentru ei existenta lui Dumnezeu si prezenta divina este un lucru de la sine înteles. Nu în zadar s-au alaturat aceste doua cuvinte: copilarie si sfintenie. De fapt, omul începe viata cu sfintenie, apoi o pierde: devine pacatos, devine „întrebatorul complicat al veacului acestuia”.

Parintele Arsenie Boca, Parintele Arsenie Boca – mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost, Cluj-Napoca, 2002, p. 71.



LUMEA CA O CASĂ
-Sf. Ioan de Kronstadt-


             Lumea este o casa. Arhitectul si Stapânul acestei case este Creatorul, iar Tatal crestinilor care locuiesc în ea este Dumnezeu. Mama, în aceasta casa, este Preasfânta Nascatoare de Dumnezeu. Mergi întotdeauna în prezenta Tatalui tau, cu iubire si ascultare; la fel în prezenta Mamei noastre a tuturor, a Maicii Domnului, cu sfânta iubire, cu veneratie si ascultare. În nevoile tale materiale si spirituale, în nenorociri, necazuri, boli, întoarce-te spre ea cu credinta, nadejde si dragoste.

            Fii sfânt, asa cum Domnul Dumnezeul tau sfânt este; ca si stapâna noastra, Maica Domnului si maica ta de asemenea, potrivit cuvintelor Mântuitorului: „Femeie, iata fiul tau… Iata mama ta” (Ioan 19, 26-27).

            Pentru ca noi sa nu ne îndoim de dreptul nostru de a o numi Mama a noastra pe Maica Preaînaltata a Dumnezeului Preaînalt – Stapâna Preasfânta, Preacurata, nemarginit fericita –, dumnezeiescul ei Fiu, Domnul nostru Iisus Hristos, ne-a îngaduit în mod expres tuturor acelora care tintesc spre sfintenie sa o numim Maica noastra: „Iata mama ta”. Caci în persoana Sfântului Ioan Teologul, noua, crestinilor, ni se adreseaza aceste cuvinte. Da, ea este cu adevarat cea mai blânda, cea mai atenta dintre mame, care ne conduce pe noi, copiii ei, spre sfintenie.


Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 133.



VESMANTUL SUFLETULUI
Sfantul Sofronie Saharov

               A dobândi rugaciunea înseamna a dobândi vesnicia. Când trupul sta sa moara, strigatul „Iisuse Hristoase” devine vesmântul sufletului; când creierul nu mai functioneaza si este greu sa ne aducem aminte alte rugaciuni, în lumina cunostintei dumnezeiesti ce purcede din acest Nume, duhul nostru se va înalta spre viata cea nestricacioasa.

Sfantul Sofronie Saharov, Rugaciunea – experienta Vietii Vesnice, traducere de diac. Ioan I. Ica jr., Ed. Deisis, Sibiu, 2007, p. 163



SLEFUIREA
Staretul Gheorghe din Zadonsk


                Într-o zi, stând la pangar, din întâmplare mi-am îndreptat privirea în sus si am vazut un cui, care era pe de-a-ntregul ruginit. Lasându-mi capul în jos, ca într-adins, vad si acolo, în podea, chiar lânga picioarele mele, un alt cui, a carui „palarie” era stralucitoare. În clipa aceea am fost strafulgerat de gândul ca, de nu va fi cineva slefuit întocmai ca si cuiul acesta, nu va putea sa straluceasca întru Împaratia Cerurilor. Pentru ca acela ce sta pe o treapta înalta, adeseori se acopera cu rugina si toti îl vad, dar nimeni nu se poate atinge de el pentru a-l curata, sau nici macar nu poate nimeni sa îi spuna, din pricina înaltimii la care se afla, ca nu este curat, ci sta doar si se uita la dânsul, chiar si cu pretuire uneori, prin aceasta ascunzând si mai mult de el adevarata stare în care se gaseste. Iar cel ce sta pe o treapta mai joasa e sters si îndoit de orisicine, si cu toate ca „palaria” i se roade putin, dar în schimb se face mai stralucitoare si niciodata nu poate sa se acopere cu rugina. Asemenea si tu, Gheorghe, îmi ziceam eu mie, trebuie sa fii sub picioarele tuturor, daca vrei sa te umpli de stralucire întru împaratia Tatalui Ceresc.

Staretul Gheorghe din Zadonsk, Jurnalul unui zavorat, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2013, p. 53-54


Rugăciunea zilei de marţi

Descriere: https://doxologia.ro/sites/all/themes/doxologia2015/images/miniatura_big.png


Doamne Dumnezeul meu, osândit stau înaintea Feţei Tale celei Sfinte, şi-mi mărturisesc nevrednicia, neputinţa şi sărăcia mea cea mare. Pentru aceasta mă rog Ţie, o, Izvor dulce şi noianul îndurării, deschide stavilele cerului şi plouă asupra mea bunătăţile îndurării Tale, ca să pot scoate lacrimi, să plâng, să spăl şi să curăţesc sufletul meu de întinăciunea păcatelor, cu căinţă tare şi adevărată. Şi ca să-mi dai acest dar, Stăpâne, pun mijlocitor pe Înaintemergătorul Ioan, către care zic: O, învăţătorule al credinţei şi mărite Prorocule, care eşti mai mare decât toţi prorocii, precum Însuşi Fiul lui Dumnezeu te-a numit în Sfânta Evanghelie, tu care ai arătat poporului pe Stăpânul Hristos, tu care L-ai botezat în Iordan şi ai văzut cerurile deschizându-se, tu care ai auzit glasul Părintelui Ceresc şi ai văzut pe Duhul Sfânt ca un porumbel pogorându-se peste El. Rogu-te, ajută-mi cu mijlocirea ta, tu care stai în cer înaintea judecătorului Veşnic, şi fă să se îndure de mine, că ai multă îndrăzneală înaintea Lui. Întinde mâna aceea cu care L-ai botezat şi strică cugetele mele cele rele şi mă întăreşte să-mi petrec viaţa pe calea cea bună a lui Dumnezeu. O, Prorocule, luminează-mi mintea cu poruncile Domnului, ca să le ţin minte şi să le păzesc până la capătul vieţii mele. Şi să stai lângă mine în ora morţii mele, să ma duci pocăit înaintea Stăpânului meu, Dumnezeu. Roagă-te încă şi pentru toată lumea, ca Dumnezeu să dea ajutor creştinilor, şi celor vii şi celor răposaţi, şi să-i odihnească de nevoile cele multe, să le dea toate cele de trebuinţă şi să-i învrednicească Împărăţiei Sale. Amin



RUGĂCIUNEA ZILEI DE MIERCURI

Doamne Atotputernice şi Atotîndurate, îmi aduc aminte că Te-ai născut Om din Sfânta Fecioară în peşteră şi ai fost vândut cu treizeci de arginţi de ucenicul cel viclean, ca să ne răscumperi pe noi, păcătoşii, de sub puterea diavolului. Pentru aceasta, Te rog, îndură-Te de mine, păcătosul!
Primeşte, Doamne, această mică rugăciune a mea şi umilită a mea voinţă, că mă întristez pentru că Te-am întristat şi mă amărăsc pentru că Te-am supărat fără de număr. La Tine, Preabunule Mântuitor, am toată nădejdea şi cred că Tu, Care din iubire de oameni ai primit să fii vândut pentru noi, Te vei îndura şi de mine acum, ca să mă mântuieşti de chinurile cele de veci şi să mă învredniceşti Împărăţiei Tale. Nu Te depărta de la mine, Doamne, şi ajută-mi ca în toate să fac voia Ta şi să nu Te mai răstignesc în toate zilele cu faptele mele cele păcătoase, nici să Te batjocoresc cu cugetele mele cele rele, precum făceau iudeii cei necredincioşi în timpul Sfintelor Tale Patimi, ci ca femeia cea păcătoasă să-Ţi spăl picioarele, cu lacrimile ochilor mei, ca să mă învrednicesc a auzi şi eu din Gura Ta cea dulce: Iertate să-ţi fie păcatele. Amin






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu