Frida Kahlo -
Exorcizarea suferinței
Grid Modorcea, Dr. în arte
01 Noiembrie 2020
E greu de
găsit în istoria artei un artist care să fi fost condamnat de soartă la atâta
suferință ca Frida Kahlo, artista mexicană, etalon al picturii mondiale privind
poezia suferinței, fiindcă Frida a făcut din suferința ei nerostită imagini de
o frumusețșe plastică rară, fără echivalent în lume. Iar cerbul cu chipul ei
străpuns de săgeți, ca Sf. Sebastian, este acest simbol. Și Beethoven, care a
compus pe când era surd „Oda bucuriei”, a avut ca deviză „prin suferință spre
bucuruie”. Și Luchian picta minunatele anemone cu mâna paralizată. Da, dar
Frida, în urma unui accident de automobil, avea să suporte toate operațiile
posibile și imposibile, devenind o ființă ciopârțită la propriu și fiind dusă
la ultima sa expoziție cu tot cu patul de suferință, fiindcă nu avea voie să se
ridice din pat, trebuia să stea numai culcată. Și așa, culcată, ea avea un
caiet lângă ea pe care desena. Desena viziunile ei magice, ridicându-și viața
și realitatea din jur la simboluri poetice. Din martirajul ei fizic a făcut,
prin arta sa, o legendă spirtuală fără egal în lume. Genialitatea ei constă în
faptul cum a știut să-și convertească suferința într-un univers imaginar de
proporții mitice. Este o colosală identitate între viața și arta sa. E greu de
crezut că dacă nu avea o viață chinuită, ar mai fi produs o operă așa cum o
știm acum. După cum mi-e greu să-mi imaginez religia creștină fără răstignirea
lui Iisus. Ce ar fi fost ea fără această crucificare?
În luna
septembrie a anului 1925, un nefericit accident de autobuz a schimbat fără cale
de întoarcere viața Fridei Kahlo, dar și a vechiului său prieten, Alejandro
Gomez Arias. Autobuzul în care călătoreau cei doi s-a ciocnit de un tramvai,
rezultând câțiva morți și foarte mulți răniți. Frida a fost găsită zăcând pe
jumatate goală printre rămășițele accidentului, plină de sânge și de praf
auriu, străpunsă de o bară de metal. Coloana vertebrală, coastele, pelvisul și
oasele gâtului au avut mult de suferit de pe urma acestui accident. Piciorul
drept i-a fost zdrobit. Piciorul stâng, schilodit de câțiva ani în urma unui
atac de poliomelita, era rupt în zece locuri. O bară de metal i-a pătruns în
corp prin coapsa stângă și a ieșit prin vagin, provocându-i o rană abdominală
profundă și răpindu-i șansa de a avea vreodată copii. Au urmat luni întregi de
recuperare dureroasă și costisitoare. Convalescența ei fizică presupunea mai
multe gipsuri și corsete care s-o imobilizeze, dar și multe operații
experimentale de-a dreptul barbare. Iar nefericirea Fridei provenea din stricta
izolare și din singuratatea care era un rezultat al condiției sale mizere.
Frida își petrecea timpul exorcizandu-și sentimentele cu ajutorul picturii.
Începând cu
dificila și complexa ei relație cu Diego Rivera, soțul, dar și mentorul său, și
terminând cu ilicita și controversata aventură cu Leon Trotsky sau cu
legăturile romantice și provocatoare pe care le-a avut cu alte femei, precum o
cântăreață din Paris, de la restaurantul unde petrecea, Frida Kahlo a trăit o
viață îndrăzneață, prin care a sfidat prejudecătile, revoluționând arta,
politica și viața sexuală. Ea și-a petrecut viața deschis și fără conflicte
majore alături de Diego Rivera, acest cuplu controversat cucerind, asemenea
unei furtuni, lumea artei.
Frida a
murit pe 13 iulie 1954, la o săptămână după ce a împlinit 47 de ani. Viața ei a
făcut obiectul unei cărți biografice de referință, „Frida”, scrisă de Hayden Herrera, autoare care a mai realizat o
biografie despre alt caz al artei, armeanul americanizat Arshile Gorky, și el
surrealist și abstract-expresionist. Și substanța cărții lui Herrera a stat la
baza filmului „Frida” (2002), realizat de teribila regizoare americană Julie
Taymor, cu actrița mexicană Salma Hayek în rolul principal. De altfel, Salma a
luptat ani de zile să realizeze acest rol, datorită și unei asemănări izbitoare
cu personajul real. Toate cele patru femei sunt geniale, Frida, Hayden, Salma,
Julie. E genială lupta Fridei cu suferința, căreia îi opune arta ei și o
rezistență de fier. Frida trăiește înfășurată în corsaje de oțel, ca un cavaler
teuton, dar nu se plânge, rezistă, are poftă de viață, știe să-și trăiască
viața și să iubească cu pasiunne. Marea ei iubire este Diego Riverea (jucat de
Alfred Molina, și el genial), marele muralist mexican. Dar când descoperă că el
o înșeală cu sora ei, Cristina, îl înșeală și ea. Cu cine? Cu Leon Trotsky
(Geoffrey Rush), ideologul rus, care se refugiase în Mexic de teama lui Stalin
și este găzduit de Frida, dar arma stalinistă nu-l iartă, va fi lungă, va
ajunge și până aici și-l lichidează.
În film se
face și politică. Este extraordnar de bine redat pulsul revoluționar al
mexicanilor, speficiful lor de a îmbina cântecul cu durerea, atmosfera lor de
luptă națională pentru conservarea identității. Ce fenomenală este secvența
când Frida îl duce pe Trotsky în orașul aztec și-i arată minunile preistoice
ale Mexicului. Se vede că însăși Julie Taymor este îndrăgăstită de acestă lume
unică, specială, ea se identifică violent cu personajul Frida, cu suferința ei
din care naște minuni, așa cum a făcut și ea în arta americană.
Sunt
antologice toate realizările ei, cum ar fi „The Lion King”, adaptarea
cunoscutului film într-un muzical, considerat cel mai bun din toate timpurile,
care se joacă de peste 20 de ani pe Broadway, fără întrerupere. Este faimoasă
pentru ecranizările shakespeariene după „Titus Andronicus”, „Furtuna” și „Visul
unei nopținde vară”, ca și pentru o fantezie cinematografică după o povestire
de Edgar Allan Poe. A adaptat pentru ecran opera-oratoriu „Oedipe Rex” a lui
Stravinski, iar filmul ei „Acrosse the Universe” (2007) este o altă capodoperă
muzicală, în care combină sui-generis muzica formației Beatles cu războiul din
Vietnam pe firul unei povești de dragoste tratate ca un video-clip de
lung-metraj! Sau ce să mai spunem despre „Flautul fermecat” de Mozart, montat
la Opera House? Tot ce a realizat ea este unicat, dovadă și salba de premii cu
care a fost încununată munca sa.
Și pentru
„Frida” a obținut 6 nominalizări la
Oscar, și patru victorii, pentru Salma Hayek, machiaj, decor, muzică. Taymor
adună în „Frida” expereința sa de regizoare de avangardă, așa cum reiese din
ritmul halucinant al filmului, din schimbarea permanentă a unghiurilor de
filmare, încât îți dă senzația că fiecare cadru este filmat în altă locație. Ca
și arta Fridei, și filmul lui Taymor este profund surrealist. Frida Kahlo s-a
folosit de mijloacele surrealiste pentru a crea o mitologie în prelungirea
celei tradiționale mexicane, fiindcă tot ce face ea, viziunile ei sunt de un
realism magic, specific artei sud-americane. Ea și-a exorcizat condamnarea la
moarte prin artă. Suferințele ei devin cosmice, viața pe care o duce în
singurătate alături de animale (era nedespărțită de o maimuțică), devine o
pictură zoomorfă unică. Orice eveniment din viața ei, inslusiv suita de autoprortrete,
capătă valențe mistice, prin includerea în tablouri a acestor ornamente
zoomorfe. Salvador Dali pare clasic față de modernismul avangardist al Fridei
Kahlo.
De ce este
ea atât de unică? Fiindcă arta ei este trăire pură, decurge firesc din realitatea
în care trăiește, din istoria mexicană și din ființa ei. Ea se reprezintă pe
sine în tot ce pictează. Frida nu are nevoie să-l picteze pe Iisus pe cruce, de
pildă, pentru a reda suferința, ea se pictrează pe sine, fiindcă suferința ei
este cu adevărat martirică, iar arta este altarul său. Genial finalul pe care
l-a gândit Julie Taymor, când dă foc tabloului în care Frida stă întinsă pe
patul de suferință. Flăcările mistuie tot tabloul, dar chipul Fridei rămâne
neatins, imortalizat pe veci. E o incinerare artistică, o ars poetica, fiindcă
artistul adevărat își trăiește în arta sa viața și se mistuie pe sine, se
autorăstignește, se incinerează pe sine. Frida nu are nevoie să picteze lumea,
căci lumea este ea, cu toată poezia durerilor ei. Acest amestec dintre
amărăciune și speranță este generalizat, trăit de artistă ca toți martirii
lumii.
Deși cu un
deviz mic (12 milioane de dolari), „Frida” este o producție gigant, o țesătură
de mare artă, cu o echipă de sute de colaboratori la toate compartimentele. În
spatele filmului stă o întreagă uzină, o fabrică de produs efecte artistice.
Filmul are până în prezent un box-office de peste 70 milioane de dolari.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu