duminică, 4 august 2024

Gabriel Ungureanu - Războiul copiilor școlari cu lumea

 



Războiul copiilor școlari cu lumea

Gabriel Ungureanu Dr. în psihologie, Cercetător la Inst. „C. R. Motru” Academia Română

04 August 2024

 

Peste tot în lume, una din problemele sociale care au însoțit criza economică eternă a fost, este și va exista la nesfârșit (dacă nu este stopat prin măsuri de stat) fenomenul criminalităţii şi cel al devianţei. Deşi au fost și sunt alocate importante resurse administrative, delincvenţa, criminalitatea şi terorismul continuă să se amplifice de la an la an tot mai mult în jurul şcolilor. Oare de ce a luat amploare acest fenomen social în jurul școlilor? Observăm în statistici persoane jefuite, omucideri, furturi din locuinţe, traficul de droguri, tâlhării, violuri, atentate grave. Nu în ultimul rând în actualitate a apărut odată cu tehnologia înaltă și hărţuirea şcolară prin dispozitive electronice de comunicare şi lista infracţiunilor ar putea continua.

 

Pentru comparaţia necesară a acestui fenomen social actual cu lumea antică putem aminti că la acel timp al începutului filosofic, primul reformator structural al educaţiei ateniene a fost regele Solon, (635 î.Hr). El a fost omul a cărui înţelepciune legendară a îndrumat și ridicat poporul grec sub raport politic, militar, dar mai ales educativ. În exerciţiul său de reformă a statului, Solon a obligat cetăţenii să îşi trimită copii la şcoală, pentru a fi instruiţi şi educaţi în sport, citit, socotit, gramatică şi muzică. Numărul copiilor admişi într-o şcoală a acelor vremuri era reglementat prin lege pentru a nu face predarea dascălilor greoaie şi ineficientă. Tot el a reglementat programul cursurilor, atenție, de la răsăritul soarelui și până la apus.

 

Siguranţa copiilor la şcoală în Grecia antică era legiferată şi asigurată în mod absolut, iar străinul care ar fi intrat clădirea şcolii în timpul cursurilor prin efracţie, era pasibil de pedeapsa capitală. Deasemeni acest aspect al siguranţei copiilor era atât de important încât nici măcar dascălii nu puteau invita persoane străine în şcoală atunci când copii se aflau în pauză sau recreaţie, iar cei care ar fi încălcat acestă regulă puteau fi socotiţi ca fiind nişte atentatori la adresa siguranţei copiilor. În altă ordine de idei patrimoniul şcolii era declarat sacru, întrucât cine ar fi îndrăznit să fure lucruri din şcoală al căror valoare trecea de 100 de drahme de asemenea era condamnat la moarte[1]. (aviz hoților mizerabili care astăzi fură în contractele cu școala).

 

Biblia Ortodoxă sau Cartea Sfântă a omenirii ne avertizează în multe cărți și capitole. De pildă în Epistola a doua către Timotei a Sfântului Apostol Pavel capitolul 3:1,2,3,4. acest ucenic al lui Cristos face o profeție cutremurătoare: „Şi aceasta să ştii că, în zilele din urmă, vor veni vremuri grele; Că vor fi oameni iubitori de sine, iubitori de arginţi, lăudăroşi, trufaşi, hulitori, neascultători de părinţi, nemulţumitori, fără cucernicie, Lipsiţi de dragoste, neînduplecaţi, clevetitori, neînfrânaţi, cruzi, neiubitori de bine, Lipsiţi de dragoste, neînduplecaţi, clevetitori, neînfrânaţi, cruzi, neiubitori de bine, Trădători, necuviincioşi, îngâmfaţi, iubitori de desfătări mai mult decât iubitori de Dumnezeu”. Sfânta Evanghelie după Matei la numerotația 10:21 ne face cunoscute cuvintele Domnului nostru Iisus Cristos despre vremurile din urmă:,, Va da frate pe frate la moarte şi tată pe fiu şi se vor scula copiii împotriva părinţilor şi-i vor ucide”. În Epistola către Efeseni a Sfântului Apostol Pavel la numerotația 6:1,2,3,4 avem o dezvăluire a adevăratelor precepte psihopedagogice. ,,Copii, ascultaţi pe părinţii voştri în Domnul că aceasta este cu dreptate. ,,Cinsteşte pe tatăl tău şi pe mama ta, care este porunca cea dintâi cu făgăduinţa: Ca să-ţi fie ţie bine şi să trăieşti ani mulţi pe pământ". Şi voi, părinţilor, nu întărâtaţi la mânie pe copiii voştri, ci creşteţi-i întru învăţătura şi certarea Domnului”. În Sfânta Evanghelie după Luca, Domnul nostru Iisus Cristos precizează: „Şi aduceau la El şi pruncii, ca să Se atingă de ei. Iar ucenicii, văzând, îi certau. Iar Iisus i-a chemat la Sine, zicând: Lăsaţi copii să vină la Mine şi nu-i opriţi, căci împărăţia lui Dumnezeu este a unora ca aceştia. Adevărat grăiesc vouă: Cine nu va primi împărăţia lui Dumnezeu ca un prunc nu va intra în ea”.

 

Însă în actualitatea grotescă şcoala devine teatrul defulărilor sângeroase cauzate în principal de lipsa protecţiei copiilor la timpul potrivit şi vulnerabilitatea acestei instituţiei în general din punct de vedere al securităţii. Putem medita cu tristeţe la cel mai mare atac comis vreodată peste ocean într-o şcoală americană, încă din primii ani ai secolului trecut când la 18 mai 1927, Andrew Kehoe membru în consiliul de administraţie al şcolii din Bath, Michigan, SUA, după ce şi-a omorât soţia, a provocat o explozie uriaşă omorând 45 de elevi şi rănind 58 de persoane.

 

Exemplificând consecinţele extreme ale tulburărilor psihotice putem aminti o serie de aberaţii comportamentale înfiorătoare la vârstele adolescenţei şi tinereţii. O mare tragedie având ca loc de desfăşurare şcoala se întâmplă la data de 13 martie 1996-Marea Britanie/Scoţia când 16 elevi şi învăţătoarea lor sunt ucişi într-o şcoală din Dunblane de către Thomas Watt Hamilton. Acest individ care avea probleme psihice a intrat în sala de gimnastică având asupra sa mai multe arme de foc dezlănţuind infernul. Se va sinucide în urma atacului[2]. La 20 aprilie 1999 în SUA, Eric Harris în vârstă de 18 ani şi Dylan Kebold 17 ani ucid prin împuşcare 12 elevi ai liceului Colombine şi un profesor apoi se sinucid. Lista neagră continuă la 26 aprilie 2002 Germania, când 16 persoane între care 12 profesori sunt ucise într-un liceu din Erfurt de un tânăr în vârstă de 19 ani care se sinucide în urma atacului. Continuând trecerea prin această vale a lacrimilor putem spune că nu mai puţin celebră este şi locaţia şcolii nr. 1 din Beslan, Osetia de Nord, Federaţia Rusă unde la 1 septembrie 2004 a avut loc cea mai mare tragedie cunoscută într-o şcoală, când un grup de rebeli ceceni au ucis cca. 400 de persoane dintre care jumătate erau copii de şcoală şi au rănit grav alte 783 persoane[3].

 

La 21 martie 2005 SUA, nouă persoane ucise prin împuşcare şi alte şapte rănite la Red Lake Minnesota de către un licean teribilist care apoi se va sinucide. În data de 16 aprilie 2007 SUA, studentul de origine sud coreeană Seung Hui Cho ucide cu două pistoale de calibrul 9 și 22 mm 32 de persoane rănește grav 17 după care se sinucide în campusul universităţii Virginia Tech din Blaksburg, Virginia. Şoc şi groază pe 7 noiembrie 2007 în Finlanda când opt elevi sunt ucişi într-un liceu din Tuusula de un liceean de 18 ani care apoi se sinucide. Anul următor la 23 septembrie 2008 tot în Finlanda-nouă elevi şi un profesor sunt ucişi într-un liceu profesional din localitatea Kauhajoki de un student în vârstă de 22 de ani care se sinucide ulterior. Pe 11 martie 2009 vine rândul Germaniei să intre în doliu-15 persoane, 9 elevi şi trei profesori de la un colegiu din Winennden în apropiere de Stuttgart, precum şi trei trecători sunt ucişi de un fost elev al instituţiei de învăţământ. Autorul atacului are la acel moment vârsta de 17 ani şi se va sinucide.

 

La 7 aprilie 2011 în Brazilia un tânăr în vârstă de 24 de ani deschide focul în fosta sa şcoală publică din Rio ucigând 10 elevi şi rănind alte 18 persoane înainte de a se sinucide. Pe data de 2 aprilie 2012 SUA un bărbat ucide o recepţioneră şi şase studenţi la universitatea din Oakland California SUA. Vineri decembrie 2012 va rămâne o zi de doliu pentru raţiunea umană. Într-o şcoală primară din Conecticut SUA sunt ucise 27 de persoane dintre care 20 de copii cu vârste pornind de la 5 ani. Psihopatul Adam Lanza s-a sinucis. Serbia 3 mai 2023 la școala „Vladislav Ribnikar” din Belgrad iadul se urcă la suprafață între copiii nevinovați. Kosta K. un elev eminent de 13 ani de curând venit în acea școală se simțea respins de colegi deoarece era denumit „tocilarul”.

 

O supratensiune psihică de natură emoțională apare atunci când la istorie obține o notă mai slabă și asta în condițiile în care avea calificative maxime la toate materiile. Merge acasă fură din seif două arme ale tatălui său și revine la școală înarmat și cu două „cocteiluri Molotov”. Primul împușcat a fost paznicul unității, imediat după ce elevul a intrat în școală. Ulterior a intrat în clasă, unde a tras asupra profesoarei de istorie (53 de ani) și, la întâmplare, în colegii aflați la oră. Rezultatul: 8 copii morți pe loc și paznicul unității, profesoara de istorie și 7 copii grav răniți. La cercetări s-a stabilit că elevul fusese instruit timp de un an de tatăl său în folosirea armelor de foc la un poligon pe care îl frecventau. La audieri copilul a declarat parcă ,,posedat” de o hebefrenie sadică „mi-a făcut plăcere să-i aud țipând”. Nu trec nici 48 de ore și televiziunea sârbă anunță că un alt tânăr de 21 de ani după o ceartă petrecută în curtea unei școli din localitatea Mladonevac a plecat acasă nervos și a revenit înarmat cu o pușcă automată și un pistol. Pleacă cu o mașină într-o cursă a morții și începe să împuște oamenii pe stradă în trei localități. Rezultatul: opt oameni nevinovați uciși și 7 grav răniți.

 

Cu excepţia teroriştilor fanatici care au un alt gen de revendicări şi motivaţii (politice, militare, religioase) toate aceste fapte cumplite şi violente au fost săvârşite în spaţiul şcolii de persoane dezechilibrate psihotice care au urmat un parcurs ideatic delirant exteriorizat, observabil uneori sau dimpotrivă ascuns. La aceste fapte extreme se ajunge şi după o experienţă delincvenţială emergentă unei situaţii familiale carenţate. Bineînţeles că descărcările criminale nu se justifică sub nici un motiv dar aceste situaţii sociale triste precursoare arată cu mult timp înainte propensiunea spre devianţă a individului din grupele de risc. Din punct de vedere analitic se observă că majoritatea se sinucid și pleacă sfidători într-o „altă lume” după ce aici și-au făcut cunoscută ura organizată sau dezorganizată patologic la adresa celorlalți și obiectivată prin masacre înfiorătoare. Cu alte cuvinte ei transmit fatalist societății următoarele: „v-am făcut-o și nu mă puteți trage la răspundere”! Binînțeles că cei nonpsihopați și care au putut fi salvați în rare cazuri au înțeles după multă psihoterapie și tratament psihiatric de calitate că existau alte opțiuni mult mai inteligente, pașnice și eficiente de a-și face cunoscute revendicările personale.

 

De la schimbarea de regim a anului 1989 România a parcurs în ultima perioadă mai multe etape de tranziţie specifice unei societăţi care încă îşi caută drumul de mai bine de 30 de ani între nord şi sud sau de la orient la occident: de la o societate închisă la o societate deschisă, de la centralismul economic la economia plurivalentă, de la sistemul politic dictatorial la o ţară membră U.E. Aceste rapide prefaceri democratice au favorizat printr-o legislaţie permisivă şi de multe ori inexistentă, fenomenul devianţei de la normalitate, unde ca subcategorie specifică delincvenţa juvenilă stabileşte un trist record.

 

În România statistica infracţiunilor ne prezintă cifre îngrijorătoare: pe lângă milioanele de români înfometați și plecaţi definitiv din ţară, circa 60.000 de familii sunt total clivate datorită plecării la muncă a unui părinte, unii copii fiind abandonaţi, lăsaţi fără supraveghere ori în grija bunicilor care nu îi pot educa, controla şi susţine economic.

 

Unele statistici prezintă chiar cifre de necrezut cu privire la copiii lăsaţi de capul lor. După unele publicaţii statistice cca. 400.000 de copii sunt nesupravegheaţi chiar dacă uneori părinţii mai sunt ocazional şi prin ţară. Astfel situaţia devine din acest punct de vedere tot mai greu de controlat, mulţi dintre acești copii intrând în conflict cu legea şi pe cale de consecinţă în opoziţie faţă de societate. Se constată din ce în ce mai multe cazuri în care copii ori adolescenţii debusolaţi moral ori suferinzi psihiatric atacă profesorii, tâlhăresc în incinta şcolii colegii, vandalizează diferite locaţii, bunuri publice ori private. Unii dintre ei mai inconştienţi şi mai teribilişti induc panică în populaţie şi autorităţi anunţând la telefon plasări de bombe în locaţii de şcoală sau în aeroporturi.

 

Între alţi vectori sociali sau economici şi tulburarea de comportament la adolescență contribuie la acest tablou îngrijorător adăugând dimensiunea dezechilibrului individual la ecuaţia complexă a devianţei sociale. Sursa originară dpdv psihologic a acestui tip de comportament delincvenţial este anxietatea iniţială a acestor copii (se simt abandonați, vulnerabili, neprotejați, necontrolați) urmată de o compensare cu mânie, agresiune şi violenţe datorită abandonului familial şi social.

 

Explicaţia ştiinţifică a fenomenului comportamental deviant la adolescenţă constituie o preocupare constantă pentru ştiinţe precum medicina, psihologia, sociologia dar nu în ultimul rând pentru specialiştii din ştiinţa dreptului ori a economiei sociale. Pentru o cercetare eficientă una din dimensiunile fenomenului se referă abordarea factorilor psihoindividuali precum şi la impactul psihosociologic asupra individului implicat în drama socială. O altă relevanţă ştiinţifică este evidenţiată de factorii situaţionali sau sociali, implicaţi corelativ în aceste comportamente antisociale.

 

Delincvenţa juvenilă este definită generic ca fiind: ansamblul faptelor prevăzute de legea penală săvârşită de minori care au răspundere penală şi de tinerii între 14 şi 18 ani. Conform legii nr.272 în definiţia delincvenţei juvenile intră şi acele fapte săvârşite de copiii care nu răspund penal. Acest fenomen psihosocial, prezintă alături de alte determinări cauzale de nivel psihoindividual şi o condiţionare socioculturală, care arată marea influenţă exercitată în viaţa societăţii de cultură, respectiv de specificul marginal subcultural. Complexitatea formelor de manifestare şi interrelaţiile pe care le presupune diversitatea fenomenului delincvenţei, conturează stabilirea unor repere comparative, tematice dar şi operaţionale, care astfel devin indispensabile unei abordări structurate. În societatea actuală, deoarece are caracteristica unui fenomen social tot mai pronunţat şi mai periculos, delincvenţa juvenilă devine în mod obligatoriu obiectul de studiu a numeroşi cercetători din ţară şi de peste hotare. Curios însă rezultatele acestor cercetări conduc în final la soluția unui control electronic nedemocratic și impersonal-distopic de tip orwelian (1984).

 

Dezvoltarea psihoafectivă în adolescenţă

 

Adolescenţii ,,normali” de azi prezintă o mai slabă complianţă la interesul de tip empatic pentru oameni. Profilul lor actual arată că astăzi ei sunt mai timizi, mai retraşi. Devin individualişti și nu mai întineresc structura societăţii prin autodeterminare ci preferă să urmeze modelele apropiate de succes care în mod iluzoriu le întăresc convingerile de autoexil emoţional şi atitudinal. În acest fel se atașează grupurilor toxice și criminogene.

 

Adolescenţii de azi nu mai colecţionează ca altă dată, timbre ori flori în ierbar ci îşi ridică probleme de realizare profesională cu premise false ca soluţie pentru câştigul financiar vital şi obligatoriu necesar unui confort psihologic. Ei cunosc foarte devreme greutăţile, nedreptăţile iar acestea nemărturisite şi mai ales nexplicate în familie şi la şcoală îi conduc uneori la conflicte interioare ce se transformă uneori în acte antisociale. Dimpotrivă unii dintre ei încearcă exhuberanţa şi comportamentul accentuat pentru a se distinge original şi a se detaşa în lupta pentru afirmarea personală. Se poate spune şi că erorile adulţilor în educaţia adolescenţilor oglindesc greşelile grave ale societății românești în ansamblul ei care nu de puține ori se arată nepăsătoare ori „anesteziată” la nevoile şi cerințele acestora. De aceea educaţia şi consilierea la această etapă de vârstă trebuie să pună accentul şi pe modul moral şi psihologic în care se implică în viață şi activitate adolescenţii, precum şi ajutorul concret ce ar trebui oferit de societate pentru depășirea acestei perioade sensibile din viaţa tinerilor.

 

După J.Piaget concordantă cu direcția generală a dezvoltării evoluției cognitive este şi judecata morală a copilului: În primă fază aceasta este heteronomă (preia, norme, reguli, interdicții, valori) din anturajul imediat, fiind neselectivă, nesituată, rigidă vizând doar fapta, nu şi motivația. Apoi ea devine autonomă, prin interiorizarea şi implicarea propriului sistem valoric în actul de judecare. Distincția heteronom-autonom în judecata morală a fost punctul de plecare al cercetărilor psihologului american  Lawrence Kohler care a stabilit științific etapele de dezvoltare morală ale copilului (Cosmovici, A., Iacob Luminița. p.37, 2008).

 

Adolescentul încearcă să se cunoască și să răspundă nevoii de autocunoaştere întrebându-se‚ „cine sunt eu?” marea majoritate reuşind să-și răspundă cu maturitate la această importantă și profundă autochestionare (Zlate M., Eul și Personalitatea. p.123). Dar pe lîngă conduitele echilibrate, normale cu toţii constatăm la unii copii conduite de opoziţionism, ostilitate, negativism, non-conformism, atitudini de graniţă a normalităţii ce frizează amoralitatea și uneori chiar devianţa. Apariţia acestor conduite se datorează unei nefericite subsumări de factori ce combină imaturitatea psihică, dezvoltările familiale dizarmonice cu manifestări instabile și chiar patologice. Din dramele petrecute în America sau în Europa constatăm că atacatorii adolescenți aveau probleme psihice grave care se acumulaseră ca tensiuni pulsionale de foarte multă vreme şi care nexplorate de nimeni au creat atâta presiune psihică încât descărcarea lor s-a produs  în mod facil prin violenţă şi crimă.

 

Delincvenţa juvenilă - tulburare comportamentală sau debut patologic?

 

Comportamentul uman este o expresie dinamică a raportului dintre dezvoltarea psihică a personalităţii și mediul apropiat individului. Adolescentul trebuie să rezolve probleme de viaţă cotidiană, să producă feed-back adaptativ, să înţeleagă nuanţele comportamental-atitudinale ale celorlalţi și să se integreze armonios în grupul din care face parte. Dacă în structura de formare a personalităţii apar dereglări afective și de educaţie la un nivel cronic, atunci sigur se vor declanşa și tulburările comportamentale. În perspectiva acestei teorii, comportamentul agresiv este conceptualizat în forma unei acţiuni dinamice între: 1) Structurile procedurale şi 2) Structurile de cunoştiinţe (Dodge 1993). După autorul menţionat de Claudia Marian în lucrarea Agresivitatea în şcoală. Determinări,mecanisme, traiectorii, structurile procedurale constau într-un set de date şi paternuri neurologice asociate, care îi permit individului să transforme informaţia printr-o succesiune de de paşi coerenţi coordonaţi de reguli de asemenea stocate şi ele în memorie.

 

Caracteristica generală a acestor adolescenţi ce manifestă tulburări de comportament este aceea că sunt în primul rând imaturi psihic, nereuşind astfel adaptarea la condiţiile realităţii și de cele mai multe ori dovedesc o slabă asumare experienţială trăită ori cunoscută a propriilor decizii. A doua constatare este că aceşti copii sunt deja bolnavi mental sau tulburaţi atunci când trec la punerea în act a infracţiunilor grave cu violență. Aceste două premise iniţiale (nefiind exhaustive) conduc la actul infracţional sau criminal după caz. Putem exemplifica astfel acţiunea studenţilor sociopaţi Eric Harris în vârstă de 18 ani și Dylan Kebold 17 ani care ucid prin împuşcare 12 elevi ai liceului Colombine, SUA, și un profesor după care comit suicid comun.

 

Cei doi urau pe toată lumea din jur și postau ameninţări la adresa colegilor pe un blog. Harris se plângea de depresie, furie și încercări de suicid iar Kebold de depresie. Psihiatrul i-a prescris lui Harris, medicaţie antidepresivă, (Zoloft și ulterior Luvox) substanţă care i-a fost găsită în doze mari după momentul decesului în organismul său. Psihiatrul Peter Breggin neimplicat direct in evaluarea oficială a presupus că acele medicamente au declanşat stare de nebunie întrucât s-a pretins că efectele secundare ale antidepresivelor includ furia, agresivitatea și lipsa de remuşcări. De fapt personalitatea agresivă și deviantă era deja construită în jurul unui „eu” bolnav deoarece dovezi ale acestor idei de ură și ostilitate erau cunoscute încă din 1996 postate pe site-ul și pe blogul celor doi, iar acţiunea secundară, presupusă a acelor medicamente psihotrope nu a reprezentat decât probabil trigger-ul punerii în act în cazul criminalului Harris. În cazul celor doi criminali de la Colombine putem vorbi și de o socializare a nebuniei criminale care s-a autosusţinut prin interinfluenţare reciprocă.

 

Un prim element ce favorizează apariţia delincvenţei juvenile este mediul de formare a personalităţii, unde cel mai adesea în cazurile menţionate, agresivitatea se impune ca un comportament dobândit ontogenetic. Conform definiţiei de dicţionar agresivitatea apare ca ‚,,un comportament distructiv, violent, orientat spre persoane, obiecte sau catre sine”. Există bineînţeles și forma agresivităţii calme, pasiv-agresive, non-violente dar care proiectiv semnifică aceiaşi ostilitate. Agresivitatea a fost iniţial considerată ca fiind ereditară dar mai apoi s-a observat că este un rezultat al modelării comportamentului în mediul de dezvoltare adică o învăţare a acestui comportament prin observare, învăţare, asumare și întărire.

 

Psihologul român V.Pavelcu (1900-1991) evidenția în acest sens că ipoteza frustraţie-agresiune nu este întotdeauna valabilă ca pattern al declanşării comportamentului agresiv. El afirma în acest sens: „este clar că nu orice obstacol ivit in faţa satisfacerii unei trebuinţe, provoacă un act de agresiune și că acelaşi obstacol poate da naştere la stări afective diferite, în funcţie de structura individuală a subiectului, și deci în funcţie de sensul atribuit barierei ivite”(Rudică, T. apud Pavelcu V, Psihologia Frustraţiei 2006).

 

Factorii familiali ce apar în învăţarea unui comportament agresiv sunt reprezentaţi de o dinamică distorsionată dpdv psihoafectiv și atitudinal a cuplului parental: carenţa afectivă maternă sau atitudinea supraprotectivă, abuzul de autoritate patern, pedepsele nejustificate sau  lipsa modelelor echilibrate în ansamblul familiei, cristalizează viitorul comportament agresiv al adolescentului, ştiut fiind că „dacă trăiesc în ostilitate copii învaţă să fie agresivi”.

 

Un astfel de de profil de personalitate s-a indentificat la criminalul în serie de 20 de ani Adam Lanza care locuia în Newtown, SUA împreună cu mama sa. După cum relatează jurnaliştii de la ABC News el a început masacrul prin a o împuşca pe aceasta, după care s-a îndreptat cu maşina spre şcoala primară „Sandy Hook” din apropiere, înarmat cu două pistoale şi o puşcă semiautomată de asalt. Ce a urmat conform marilor agenţii de ştiri- 27 de morţi, printre care 20 de copii- o tragedie care i-a şocat şi îngrozit pe americani. Cei care îl cunoşteau pe Adam spun despre el că era un tânăr cu probleme, care nu relaţiona cu ceilalţi copii şi care părea genul reprimat. Nu avea antecedente penale. Fratele său Ryan Lanza- despre care se presupunea iniţial că ar fi fost autorul atacului- le-a spus anchetatorilor că Adam era autist sau avea- cităm-,,o tulburare de personalitate”. O fostă colegă de clasă a declarat, de asemenea, că acesta era tăcut şi rezervat „puteai să zici că e un geniu”a adăugat ea[4].

 

Cu siguranţă în acest caz specialiştii în psihiatrie vor identifica raptusul schizofrenic care poate duce până la crimă atunci când subiectul este stimulat negativ și netratat medical corespunzător. Trăind într-o atmosferă ostilă copiii ajung să se simtă vulnerabili, anxioşi și să reacţioneze în consecinţă, considerând că modelul agresivităţii învăţate în familie reprezintă o necesitate, o cale de a-și rezolva problemele cotidiene. Acesta este și cazul mamei acestui tânăr care nu se ştie din ce motiv colecţiona în casă, pistoale și arme semiautomate de asalt. Din păcate modelul de imprinting a funcţionat aberant în acea familie carenţată dezlănţuind tragedia care cutremurat America și întreaga lume civilizată. Se pare că acest tânăr a vrut să elimine și obiectul de afecţiune al mamei sale care erau copiii şcolii precum și profesorii cu care aceasta lucra și socializa. Toţi aceştia au reprezentat obiectul unei ameninţări pentru Adam Lanza care a dorit să îi şteargă din realitatea care devenise ameninţătoare la adresa siguranţei sale interioare. 

 

Un alt factor important ce structurează negativ comportamentul delincvenţial la adolescent este tipul de personalitate anomică. În acest tip de personalitate apar trăsături negative, ce se exprimă, prin afectivitate redusă, impulsivitate, egofilie, egocentrism, sensibilitate. Ultimul plan de abordare a apariţiei a devianţei comportamentale este descris de factorii situaţionali ce cristalizează trecerea la aspectul comportamental antisocial și se obiectivează în: consumul de alcool, de droguri de mare risc, în slaba capacitate de a răspunde la frustrări, insuficienta dezvoltare a autocontrolului afectiv.

 

Putem spune că din punct de vedere psihanalitic tulburările de comportament la adolescenţă apar și datorită retragerii sau dispariţiei investiţiei afective materne și poate fi legată de asemenea de comportamentul autoritar patern, acesta generând indiferenţa afectivă responsabilă în apariţia sentimentelor vindicative, iresposabilitate, agresivitate, ulterior proiectate în viaţa adultă sub forme patologice, nevroze, psihopatii etc. Această dinamică a apariţiei puseelor schizofrenice a fost observată încă din 1911 de către celebrul E. Bleuler care afirma încă de pe atunci că: „o parte importantă din  simptomatologia schizofreniei rezultă din complexe afective”[5].

 

Influenţe subculturale asupra copiilor

 

Factorii socioculturali pot să devină surse activatoare în învăţarea și întărirea unui comportament deviant. Ei sunt evidenţiaţi de o dinamică negativă din punct de vedere psihoafectiv și de adaptare al familiei și comunităţii la realităţile sociale: carenţa afectivă maternă, abuzul de autoritate patern, lipsa modelelor echilibrate în ansamblul familiei, prefigurează viitorul comportament deviant al adolescentului. Este ştiut că dacă trăiesc în ostilitate copii învaţă să fie agresivi; trăind într-o atmosferă stresantă și ostilă copiii ajung să se simtă vulnerabili și să reacţioneze în consecinţă, considerând că modelul agresivităţii învăţate în familie reprezintă o necesitate iar grupul delincvent la care aderă facil o cale sigură de a rezolva problemele materiale și de siguranță.

 

Deasemeni dacă prin intermediul televiziunii și filmelor copilul este expus continuu la o impregnare mentală negativă, a violenţei și ostilităţii, aceasta contribuie foarte mult la vectorii care perpetuează agresivitatea accentuată și violenţa (Dorothy Low Nolte, p.27, 2006). Diferenţa dintre delincvenţii tineri și adolescenţi pe de o parte și delincvenţii de vârstă mai mică pe de altă parte este delimitată legal de vârsta sub care nu se poate răspunde penal. Deşi nu se ajunge la nivelul și formele accentuate ale acestui fenomen ca alte ţări occidentale, delincvenţa juvenilă se manifestă totuși neîncetat și în ţara noastră. Ultimele evenimente revendicativ-sociale (demonstrații de stradă) la care au participat și persoane sub 18 ani, constituie un motiv de îngrijorare pentru întreaga noastră societate „democratică”.

 

Observăm uneori, că aceşti copii nici nu au intrat bine în vârsta adolescenţei că vestimentaţia, limbajul, muzica aleasă ori atitudinile, transformă pe nesimţite copilul de ieri într-un adolescent amoral şi care îşi clamează independenţa faţă de adulţi prin comportamente agresive dar şi prin dese sentimente de tristeţe şi atitudini de retragere în sine (Marcelli D.,2001 p. 23). Dar de ce tristeţea? În lipsa comunicării fireşti cu părinţii sau cu institutorii, copiii provenind din familii vulnerabile, dezvoltă la rândul lor tulburări de comportament care îi predispun la a-şi însuşi modele de viață indentificate din rândul eroilor benzilor desenate şi al desenelor animate japoneze, ori a altor producţii de televiziune similare.

 

Aceste personaje de ficţiune au în poveştile desenate, un destin înălţător, ce parcurge condensat în câteva pagini ori minute de film o poveste cu multă acţiune, care suplineşte în viziunea adolescentului lipsa de sens şi scop a propriei vieţi. Eroii benzilor desenate sau ai filmelor de animaţie sunt curajoşi şi plini de iniţiativă, au o coafură deosebită cu părul lăsat peste ochi şi totodată ridicat în creastă, au o vestimentaţie ce combină piesele vestimentare ale anilor 70 cu piese de piercing, şi cu nelipsitul machiaj al ochilor. Personajele feminine ale desenelor animate, sunt indentificate ca modele de către adolescentele vulnerabile care imită aspectul acestora şocant. Unghiile colorate în culori de obicei închise, maro sau negru, tatuajele cu simboluri sinistre prezintă la aceşti copii un aspect dezolant care trimite cu gândul la o aparenţă morbidă.

 

Aceste filme ori benzi desenate se constituie în modele proiectate şi de aceşti adolescenţi care se autointitulează „emo”. Aceşti copii dezorientaţi imită eroii benzilor de desene animate deoarece achiziţia cognitivă, afectiv-volitivă, şi de adaptare nu s-a produs cu eficienţă. Nu în ultimul rând aceşti adolescenţi exprimă ,,protestul” lor în principal clamând lipsa de sens destinologic, acuzând familia şi societatea pentru starea lor „deplorabilă”. Blocarea mecanismelor de evoluţie şi dezvoltare ale copilului prin stoparea ori întârzierea  achiziţiilor mai sus menţionate oferă un drum deschis conduitelor aberante, imitative care par să securizeze pe moment şi să ofere un sens de viață închipuit. Nu de puține ori destinul eroului din aceste benzi desenate este frânt ori scenariul îl plasează ca trebuind să facă o călătorie iniţiatică în lumea umbrelor sau lumea de dincolo de realitatea vieţii.

 

Acest aspect este deosebit de incitant pentru adolescentul ,,emo”, care proiectând mental, fără o cenzură a conştiinţei filmul destinului acelor eroi, ajunge să se indentifice cu povestea desenată şi astfel convins fiind de imortalitatea personajului, se hotarăşte să pună în aplicare actul suicidar ca o trecere în acea lume seducătoare. Cei care au putut fi salvaţi, au adus la cunoştiinţa cercetătorilor şi terapeuţilor că se încerca de fapt o sinucidere veleitar-demonstrativă ce ar fi trebuit să le satisfacă curiozitatea de a încerca aceleaşi experienţe  trancendentale ale lumii de dincolo, la fel ca eroii model şi totodată o punere la punct şi o intimidare a lumii adulţilor fie ei părinţi sau profesori, pentru vina de ai fi constrâns în reglementări administrative, morale şi de comportament.

 

Dar nu doar cei care au aderat la curentul „emo” sunt predispuşi la acte auto agresive ci, acum se constată că mai toate grupurile şcolare de copii au risc la stări de deprimare, autoagresivitate sau suicid. La aceste vârste nu există o pulsiune tanatologică autentică, ci se încearcă de fapt atragerea atenţiei adulţilor cu mijloace şi atitudini demonstrative, radicale și teribiliste.   

 

Deasemeni curentele occidentale muzicale rock, metal, punk, electronică, manele ca atitudine socială determină sute şi mii de tineri să aleagă această identitate subculturală distinctă. Aceste linii melodice predispun prin expresia ritmului, versuri, atitudine şi mentalitatea grupurilor, la un spirit de frondă orientat împotriva adulţilor ,,vinovaţi” ori la adresa unor structuri sociale „vinovate” de starea şi condiţia lor[6].

 

Prin intermediul televiziunii, filmelor și concertelor de ,,muzică modernă” copiii sunt expuşi la o impregnare mentală negativă a violenţei și ostilităţii acesta contribuind foarte mult la perpetuarea agresivităţii clinic accentuate (Dorothy Low Nolte „Copii învaţă ceea ce trăiesc”). De mulți ani spectacolele și festivalurile de muzică pentru tineri promovează „acte artistice” hidoase, odioase unde se consumă droguri sau se socializează în grupuri mari experiențele psihedelice și astfel se suscită și curiozitatea celorlalți participanți de a încerca drogurile. Versurile „melodiilor” sunt abjecte, oribile și nu pot fi reproduse aici dar promovează decăderea și abandonarea mentală a adolescenților într-un univers satanic care la promite totul. Exemplific aici minimal: „Mereu suntem avion pe lumea cealaltă (Yeah, yeah)”.

 

Copiii urlă, strigă disperați și se entuziasmează la spectacole atunci când sunt satisfăcuți de spiritul de frondă al ,,artiștilor” care fumează droguri pe scenă. La rândul lor acești tineri semianalfabeți autodenumiți ,,artiști” nu înțeleg nici ei modelul catastrofic și potențialul supercriminal pe care îl transmit mulțimii de copii aflați în delir datorită satisfacției pe care o au atunci când ,,artiștii” comunică cu ei și îi fac să simtă că au un sens în viață.

 

În sens circular „artiștii” vor avea un public tânăr, mereu receptiv, care va susține financiar existența „artiștilor” iar aceștia la rândul lor le vor livra mizeria toxică de „creație muzicală modernă”. Versurile incită la ură, la violență, la sexism și bineînțeles la consumul de droguri de mare risc fără de care în actualitate nu se mai poate concepe un festival. Organizatorii sunt mulțumiți pentru că chiar dacă tinerii sunt controlați la intrare, oricum aceștia vin gata drogați sau se vor droga la ieșire după concert, în primul parc sau chiar pe stradă, ca o atitudine de frondă față de „lumea nedreaptă” organizată de adulți.

 

Concluzii parțiale

 

În ţara noastră acum există adolescenți, dar și copii debusolați moral sau bolnavi psihic (mai curând îmbolnăviți psihic) care participă activ și organizat la săvârşirea unor fapte penale. Ei săvârşesc îndeosebi infracţiunea de furt, cerşetorie, practică vagabondajul și prostituţia și nu de puţine ori sunt implicaţi în violuri și agresiuni fizice. La noi comparativ cu Occidentul există și cazuri mai rare în care săvârşesc crima de omor și tentativa de omor. Îngrijorarea cercetătorilor (dar nu și a decidenților politic) vine de la constatarea că aceşti adolescenţi care se implică inconştient în evenimentele sociale revendicative sunt „profesionalizaţi” prin stimulare financiară sau instigare și întărirea comportamentelor agresive de catre liderii ierarhici dar și de „influencerii” oficiali (vezi cazul galeriilor din sport, concerte de muzică modernă). Astfel banda delincventă se transformă pe nesimţite într-o bandă profesionalizată și violentă capabilă de acţiuni și crime antisociale majore. Înţelegând pericolul delincvenţei juvenile factorii de decizie din Administraţia Bucureşti au echipat şcolile cu butoane de panică, camere de luat vederi şi au pus pază specializată! Rezultatul obținut: egal cu zero. Drogurile se distribuie liber fără probleme în școli și în jurul acestora.

 

Ca o concluzie de moment putem afirma că factorii ce activează și mențin în principal delincvenţa juvenilă sunt: respingerea comunitară în general precum și a familiei în particular, situaţia economică, financiară și școlară a acestor adolescenţi precum și numărul scăzut de specialişti implicati în combaterea acestui fenomen. Orientarea şcolară și profesională ca soluție de diminuare a fenomenului ar trebui să ţină seama de capacitatea lor reală și nu de etichetele sociale aplicate la un moment dat în mod discriminatoriu. Cursurile de profesionalizare ar trebui diversificate ţinînd seama de aptitudinile și deprinderile lor reale. Nu în ultimul rând sportul ar putea salva în mod miraculos destinele acestor copiii nefericiți.

 

Nu în ultimul rând sănătatea fizică și psihică precară se transformă într-o stare de activare a comportamentelor agresive și violente. Fără evaluare și fără intervenție psihomedicală de calitate aceste incipiențe comportamentale deviante se vor transforma în drame și tragedii fără număr.

 

După lecţii milenare de beligeranţă şi violenţă societatea contemporană românească se preocupă timid, nesigur și cu ,,metode democratice”(neeficiente-vezi brățara electronică și „probațiunea”) de multiplele aspecte ale fenomenului violenţei și agresivității juvenile.

 

Camuflată de aura misiunii civilizatoare şcoala apare astăzi drept fortăreaţă spirituală şi sanctuar educativ-formativ, plasându-se la o distanţă confortabilă de tensiunile sociale şi de resorturile violenţei. Însă prin simpla observare a realității în proximitate se înţelege foarte clar că dimensiunea socializării experienţelor negative a penetrat toate instituţiile societăţii (corupția rânjește peste tot, și fiecare școală își are dealerii ei) iar şcoala românească apare acum drept un sistem vulnerabil și larg deschis acţiunii violente a vectorilor satanici de influenţă subculturală. Dovadă evenimentele recente de la SNSPA și Huși unde copiii care au venit la școală cu bună credință să învețe carte și ulterior au fost batjocoriți de bestii umane deghizate în profesori.

 

Câtă vreme românii decidenți vor aplica principiul ,,bate-voi păstorul și se va rispi turma” asupra polițiștilor, educatorilor, profesorilor, psihologilor și psihiatrilor aceasta va fi rezultatul: generații de copiii tulburați și grav bolnavi bântuind extramurros precum niște ,,zombi” în căutare de noi victime. Acești nefericiți care vor avea ca reper existențial evadarea din propria lor identitate și emigrarea plină de speranță spre ,,raiul hedonist” al iadului aflat acum pe pământ.

 

Bibliografie

- Adams, G., Berzonski, M., Psihologia Adolescenţei, Manualul Blackwell, Bucureşti, Editura Polirom, 2009.

- Bologa, L.I., Violenţa şcolară. Factori de risc în adolescenţă, Departamentul Pentru Pregatirea Personalului Didactic, Sibiu, Universitatea Lucian Blaga, 2001. Bologa

- Boncu,Ş.,  Curs de Psihologie Socială, Comportamentul Agresiv, Iaşi, Boncu,Ş, Facultatea de psihologie şi ştiinţe ale educaţiei ,,Al.Ioan Cuza”2004.

- Berkowitz,L., What happened to the frustration-aggresssion hypothesis? American Behavioural Scientist, 1981.

- Banciu Dan, Rădulescu,M. Sorin, Voicu Marin”Introducere in Sociologia  Devianţei” Editura Ştiinţifică is Enciclopedică-Bucureşti 1985.

- Chelcea,S., Jderu, G., Psihosociologie – Teorii, cercetări, aplicaţii, Bucureşti, Editura Polirom, 2008.

- Constantin, A,S., Conflictul interpersonal. Prevenire, rezolvare şi diminuarea efectelor, Bucureşti, Editura Polirom,2004.

- Cosmovici., A., Iacob Luminiţa, Psihologie şcolară Editura Polirom 2008 Iaşi

- Dorothy Low Nolte, Copii învaţă ceea ce trăiesc Editura Humanitas, Bucureşti, 2006 p.27

- Eibl-Ebesfeldt, I., Agresivitatea umană, Bucureşti, Editura Trei, 2009.

- Farzaneh, P., Comportamentul agresiv,Institutul European, 2011

- Florian Gheorghe „Psihologie penitenciară” Editura Oscar Print Bucuresti 1996

- Goleman,D., Inteligenţa emoţională, Bucureşti, Curtea Veche, 2008 p.15, 35,61/63,119,360, 361.

- Ionescu, G,. Tulburările Personalităţii, Bucureşti, Editura ASKLEPIOS 1997  p.104,111.

- Lorenz,K., Aşa-zisul rău. Despre istoria naturală a agresiunii, Bucureşti, Editura Humanitas, 2005.

- Liiceanu, Aurora., Liliana, Preoteasa., Mihaela, Jigău., Violenţa în şcoală, Bucureşti,  Proiect desfăşurat în colaborare cu Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei – promotorul - , finanţat de UNICEF, Editura MDN, 2006.

- Larousse-Marele Dicţionar de Psihologie: Tison, C., Grenier A.., La surveillance neurologique au cours de la premier anne de la vie, Paris, Mason, 2002 p.44

- Margareta Modrea Imagine de sine is personalitate la adolescenţă Editura Aliter, Focşani (p.102)

- Munteanu,M.,Nechifor,A., Prevenirea conduitei agresive la preadolescenţi şi adolescenţi Iaşi, Editura Pim, 2007 p.40.

- Muntean, Ana., Munteanu, Anca., Violenţă, Traumă, Rezilienţă, Iaşi Polirom, 2011.

- Marcelli,D., Berthaut, E., Depresie şi Tentative de Suicid la adolescenţă, Iaşi, Editura Polirom, 2007, p23.

- Mitrofan, N., Zdrenghea, V., Butoi, T. – „Psihologie judiciară”, Bucuresti, Casa de Editură şi presă „Şansa”, 1994.

- Marhan, Ana-Maria., Psihologia Utilizării Noilor Tehnologii, Iaşi, Institutul European, 2007.

- Mihaela Tomiţă., Influenţa relaţiei părinte-copil asupra fenomenului delincvenţei juvenile, Site Net.

- Murphy, T., Hoff Oberlin,L., Agresivitatea pasivă. Cum să o recunoşti şi controlezi la tine şi la ceilalţi, Bucureşti, Editura Trei, 2007.

- Neculau, A., Dicţionar de Psihologie, Bucureşti, Editura Babel, 1997.

- Oană, S. Cristian., Boroş, Melinda., Agresivitatea şi violenţa, Oană Sever Cristian sau despre mitul  ,,bunului sălbatic”, „Nature and Nurture Predispose to Violent Behavior: Serotonergic Genes and Adverse Childhood Environment”, Andreas Reif*,1, Michael Ro¨ sler2, et al. Neuropsychopharmacology (2007) 32, 2375-2383, 2011.

- Petcu, Marioara., Delincvența. Repere psihosociale Cluj Napoca, Editura Dacia, 1999 p.102

- Preda, V., – Delicvenţa juvenilă, Cluj-Napoca, Presa Universitară Clujeană, 1998, p. 33-34.

- Păunescu, C.,  Agresivitatea şi condiţia umană, Bucureşti, Editura Tehnică, 1994.

- Rodica Mihaela Stănoiu „Introducere în criminologie” Editura Academiei   Bucureşti 1998

- Rudică,T., Psihologia Frustraţiei, Editura Polirom, 2006, p.26, 42,-43, 78-191.

- Rădulescu, S., Sociologia violenţei intrafamiliale. Victime şi agresori în   familie,Bucureşti, Editura ,,Lumina Lex”2001.

- Săucan, Doina., Liiceanu,Aurora., Micle,M., Încălcarea legii ca stil de viață. Vulnerabilitatea adolescenţilor la criminalitate,  Bucureşti, Editura Academiei Romane, 2009, p.40.

- Sen, A., Psihologia clinică în viziunea practicianului, Bucureşti, Editura Dual Tech, 2007  p.89-90.

- Şoitu,L., Hăvârneanu,C., Agresivitatea în şcoală, Iaşi, Institutul European, 2001. p.

- Tudose, C.,  Aspecte psihologice ale agresivităţii umane, Bucureşti, Editura Academiei Naţionale de Informaţii- 2003.

- T. Bogdan  Comportamentul uman în procesul judiciar, M.I, Serviciul editorial  şi cinematografie, Bucureşti, 1998

- Ungureanu, G. , Conceptul antic is tradiţional in evoluţia educaţiei, Politici Educaţionale. Relevanţă is  Eficienţă Ed. Eurolobby, Bucureşti 2010

- Verza E., Psihologia Vârstelor Editura Prohumanitate, Bucureşti,1994 p.207

- Zlate Mielu., Eul is Personalitatea, Editura Trei Bucureşti, 2004 p.123

- Ungureanu, G., Factori psihologici în agresivitatea delincvemților juvenili din mediul școlar Editura Sitech Craiova, 2015.

- Iacob, V., Tatăl băiatului care a ucis 8 copii și un adult la o școală din Belgrad: Știu că se simțea respins, dar nu am observat nimic suspect.2023

- Roxana, Tivadar., Un nou atac sângeros cutremură Serbia, deja în doliu după masacrul petrecut la o școală din Belgrad acum două zile.

- Cristina, Ene., Noi detalii despre cum și-a planificat Thomas Matthew Crooks tentativa de asasinat asupra lui Trump. Își luase zi  liberă, pe motiv că „are ceva important de făcut”

 

Surse Web:

- denisapatraşcu.wordpress.com/2010/02/13/studiu-criminologic-privind-cauz.m,ele-delicvenţei-juvenile/ consultat la data de 27-1-2011

- http://www.archive.org/details/adolescenceitsps002hall consultat la data de 28

2011

- http://www.psih.uaic.ro/~sboncu/romana/Curs_psihologie_sociala/Curs30.pdf consultat la 6-2-2012

- http://psycnet.apa.org/index.cfm?fa=search.displayRecord&uid consultat la 10.01 2013

- http://www.scribd.com/doc/49607151/6/Mihaela-Tomi consultat la 11.01 2013

- http://www.europafm.ro/stiri/externe/profilul-atacatorului-din-connecticut-rudele-spun-ca-ar-fi-suferit-de-autism~n63375/ consultat la 14.01 2013

- http://www.mediculmeu.com/boli-si-tratamente/boli/tulburarea-disociala-de-personalitate.php consultat la 14.01 2013

- http://baby.unica.ro/Copilul-tau/Educatie/Violenta-in-scoli.htm 2 consultat la 15.01 2013

- http://ro.wikipedia.org/wiki/Masacrul_de_la_Liceul_Columbine consultat la 15.01 2013

- http://en.wikipedia.org/wiki/Dunblane_school_massacre consultat la 16.01 2013

- http://gardianul.md/?p=3736  consultat la 16.01 2013

- https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/masacru-la-o-scoala-din-belgrad-un-elev-a-impuscat-si-a-ucis-8-copii-si-un-gardian-2335439

- https://ro.wikipedia.org/wiki/Atacul_armat_de_la_%C8%99coala_din_Kazan

- https://radiounison.ro/razvratirea-copiilor-un-semn-al-vremurilor-de-pe-urma/

- https://ziare.com/atac-armat/masacru-belgrad-marturie-tatal-baiatului-ucis-opt-copii-1803001

- https://stirileprotv.ro/stiri/international/serbia-e-devastata-de-masacre-dintr-odata-traim-intr-o-lume-diferita-ce-se-va-intampla-cu-atacatorii.html

 

----------------------------------------

[1] Gabriel Ungureanu , Conceptul antic şi tradiţional în evoluţia educaţiei, Politici Educaţionale. Relevanţă şi  Eficienţă Editura Eurolobby, Bucureşti 2010

[2] http://en.wikipedia.org/wiki/Dunblane_school_massacre

[3] http://baby.unica.ro/Copilul-tau/Educatie/Violenta-in-scoli.html?a=4139/122542&p=2

[4] europafm.ro/stiri/externe/profilul-atacatorului-din-connecticut-rudele-spun-ca-ar-fi-suferit-de-autism~n63375/

[5] V. Predescu Psihiatrie vol 1. Editura Medicală, Bucureşti 1989, p.690-691

[6] Gabriel Ungureanu Coordonate psihoculturale ale delincvenţei juvenile www.juridicaljournal.univagora.ro/?page=article_list&volume=8.1&nr=1











Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu